✅ نشست نقد و بررسی کتاب "نیمه اول اجتهاد"
◽️با حضور:
🔹مؤلف کتاب: حجت الاسلام والمسلمین حجت الله بیات
🔹ناقدان:
حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن حکیم
حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا خادمیان
🔹دبیرعلمی: حجت الاسلام والمسلمین امیربهاءالدین علایی نژاد
🔹زمان: یکشنبه 14 اسفند 1401، ساعت 19 الی 20:30
🔹مکان: مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی
🔹برای شرکت در جلسه با شماره 09127532864 هماهنگ بفرمایید.
@Mozooshenasi1
🔸روش شناسی اجتهاد (روشنا)
@ravesh_ejtehad
✅ دوره آشنایی با کلیات #مکاتب_فقهی
🔹 ارائه: استاد سلمان #رئوفی
🔹 سرفصل ها:
مکتب «صاحب جواهر»
مکتب «شیخ انصاری»
مکتب «آیت الله بروجردی»
مکتب «امام خمینی»
مکتب «آیت الله خویی»
مکتب «آیت الله سیستانی»
«موضوع شناسی» در مکتب فقهی شیخ انصاری و آیت الله خامنهای
🔹زمان و مکان: ۱۱ و ۱۲ اسفند، اصفهان، سالن همایش جامعة المصطفی
🔹 هزینه ثبت نام: ۷۵ هزار تومان
(استعدادهای برتر: ۵۰ هزار تومان)
🔹لینک ثبت نام:
https://evnd.co/CLcRU
🔹توضیحات تکمیلی در پوستر و کانال اجتهاد روشمند
@salmanraoufi
🔸روش شناسی اجتهاد (روشنا)
@ravesh_ejtehad
بهینه سازی تحصیل با روش شناسی اجتهاد. شهیدین 1401.mp3
34.01M
✅ فایل صوتی نشست "بهینه سازی تحصیل فقه با #روش_شناسی_اجتهاد"
🔹 ارائه: استاد سید محمدرضا #واعظی (مدرس سطوح عالی و نویسنده کتاب روش شناسی کاربردی اجتهاد)
🔹مدرسه علمیه شهیدین، ۸ اسفند ۱۴۰۱
◽️فوائد روش شناسی اجتهاد
◽️انواع فعالیت های توصیه شده برای طلاب سطح و درس خارج در رابطه با روش شناسی اجتهاد
◽️تطبیق روش شناسی اجتهاد بر بخش هایی از مکاسب (فهم روشمند متن فقهی)
@yaddashhayetalabegi
🔸روش شناسی اجتهاد (روشنا)
@ravesh_ejtehad
✅ اولین دوره آموزشی آشنایی با #مکتب_فقهی آیت الله #خامنه_ای
🔹زمان: ۱۷ - ۱۹ اسفند ۱۴۰۱
🔹مکان: قم، خیابان هفت تیر، ک ۱۲، موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)
🔹 کسب اطلاعات بیشتر: @vosoughzadeh
🔹برگزارکننده:
موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) با همکاری موسسه پژوهشی - فرهنگی انقلاب اسلامی
@irsichannel
🔸روش شناسی اجتهاد (روشنا)
@ravesh_ejtehad
✅ کسانی که در درس خارج هستند، کسب اجتهاد بر آنها واجب عینی است، نه کفایی
◽️آیتالله العظمی سبحانی:
🔹 قال رسول الله (صلّی الله علیه و آله وسلّم) لِعَليٍّ (عليه السّلام): یا علی! إذا أشْتَغِلَ النّاس بالنّوافل، فأشْتَغِل بالفرائض (ميزان الحكمة، ج۳، ص۲۴٠۳) یعنی جایی که عمل واجبی باشد، مبادا به سراغ عمل غیر واجب بروی!
🔹استادی داشتیم به نام مرحوم شیخ #عبدالنبی_اراکی که از شاگردان مرحوم آقاضیاء عراقی بود، میفرمودند: کسانی که در سطح خارج اصول فقه هستند، کسب #اجتهاد بر آنها #واجب_عینی است نه کفایی! چون آقایانی که درس می خوانند، غالبا ریزش می کنند و به اجتهاد کمتر می رسند، خصوصا الان که مشکل معیشت هم هست.
(درس خارج اصول، ۱۴۰۱/۱۲/۳)
@ijtihad
🔸روش شناسی اجتهاد (روشنا)
@ravesh_ejtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | توصیه رهبر انقلاب برای استفاده بهتر از ماه مبارک رمضان
@khamenei_ir
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
@ravesh_ejtehad
مکتبشناسی فقهی.mp3
35.38M
✅ فایل صوتی دوره آشنایی با کلیات #مکاتب_فقهی (جلسه اول)
🔹 ارائه: استاد سلمان #رئوفی
◽️اسفند ۱۴۰۱، اصفهان
@salmanraoufi
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
@ravesh_ejtehad
🔹کانال استاد سیدمحمدرضا #واعظی (استاد سطوح عالی حوزه و نویسنده کتاب روششناسی کاربردی اجتهاد) با عنوان یادداشتهای طلبگی با #نشانی_جدید در دسترس است:
@y_talabegi
🔹در این کانال، فایلهای صوتی و نوشتاری تدریس استاد در موضوع #روششناسی_اجتهاد منتشر شده است.
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
@ravesh_ejtehad
موضوعشناسی آیت الله خامنهای، استاد مبلغی.mp3
26.14M
✅ فایل #صوتی جلسه روش #موضوعشناسی آیت الله #خامنهای
🔹ارائه: استاد #مبلغی
◽️قم، موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)، ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
@irsichannel
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
@ravesh_ejtehad
تقریر ویرایش شده جلسه9.pdf
244.4K
✅ #تقریر جلسه روش #موضوعشناسی آیت الله #خامنهای
🔹ارائه: استاد #مبلغی
◽️قم، موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)، ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
@irsichannel
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
@ravesh_ejtehad
مکتب شناسی.mp3
36.11M
✅ فایل صوتی دوره آشنایی با کلیات #مکاتب_فقهی (جلسه دوم)
🔹 ارائه: استاد سلمان #رئوفی
◽️اسفند ۱۴۰۱، اصفهان
@salmanraoufi
◽️جلسه اول:
https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/1493
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
@ravesh_ejtehad
🔺#نهی_از_منکر به زبان خوش نه با ایجاد #نفرت
🔺او یک نقصی دارد، مگر من نقص ندارم؟ نقص او ظاهر است، نقصهای این حقیر باطن است؛ نمیبینند. «گفتا شیخا هر آنچه گویی هستم / آیا تو چنان که مینمایی هستی؟» ما هم یک نقص داریم، او هم یک نقص دارد. با این نگاه و با این روحیه برخورد کنید. البته انسان نهی از منکر هم میکند؛ نهی از منکر با زبان #خوش، نه با ایجاد #نفرت.
۱۳۹۱/۰۷/۱۹
🔺آتشبهاختیار به معنی کار فرهنگی خودجوش و تمیز است ... به معنای بیقانونی و فحّاشی و طلبکار کردن مدّعیانِ پوچاندیش و #مدیون_کردن جریان انقلابی کشور نیست. نیروهای انقلابی بیش از همه باید مراقب نظم کشور، مراقب آرامش کشور، مراقب عدم #سوءاستفاده دشمنان از وضعیّت کشور و مراقب حفظ قوانین باشند.
۱۳۹۶/۰۴/۰۵
🔺اینها #دخترهای_خودمان اند. در شبهای احیاء زنها با ریختهای مختلف اشک میریزند؛ من حسرت میخورم به آن جور اشک ریختن! میگویم ای کاش من هم میتوانستم مثل این زن جوان اشک بریزم؛ این را چطور میشود متّهم کرد به بی دینی؟! بله، کار درستی نیست، بدحجابی یا ضعف حجاب درست نیست، امّا این موجب نمیشود که ما این [افراد] را از دین و انقلاب خارج بدانیم. همه ماها یک نقصهایی داریم، باید نقصها را برطرف کنیم.
۱۴۰۱/۱۰/۱۴
🔺#کشف_حجاب، حرام شرعی و حرام سیاسی است؛ خیلی از کسانی که کشف حجاب میکنند نمیدانند این را؛ اگر بدانند که پشت این کاری که اینها دارند میکنند چه کسانی هستند، قطعاً نمیکنند؛ من میدانم. خیلی از اینها کسانی هستند که #اهل_دین اند، اهل تضرّعاند، اهل گریه و دعایند.
۱۴۰۲/۱/۱۵
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
@ravesh_ejtehad
✅ استاد علیدوست: لزوم کشف عناوین مرجع و پایه در فرایند اجتهاد
🔹بحثهای روشی را باید خیلی اهمیت بدهید به این دلیل که رفتار فقیه را تعیین میکند. لزوم کشف عناوین مرجع و پایه و تمییز آن از غیر آن، یک کلانبحثی است که توتی اکلها کل حین باذن ربها ... یک بحث روشی است که یک متد و #روش به استنباط فقیه میدهد.
🔹 یک مستنبط وقتی میخواهد استنباط کند، مفهومشناسی کند یا حکمی صادر کند، باید #عنوان_مرجع و پایه و اصلی را پیدا کند. سوگمندانه باید گفت که این مسئله مهم در اصول فقه ما جایگاهی ندارد، در حالی که یکی از ملاکهای مجتهد این است که بتواند عناوین پایه را پیدا کند.
🔹مثلا آیا #مجسمهسازی خودش #موضوعیت دارد و عنوان پایه است یا عنوان پایه یک چیز دیگری است؟ یا مثلا #غنا خودش عنوان پایه است؟ شیخ انصاری تصریح میکند که غنا موضوعیت برای تحریم ندارد یا مثلا میگوید: ان حرمة اللعب بآلات اللهو، الظاهر انه من حیث اللهو لا من حیث خصوص الآلة؛ اینجا عنوان پایه، لعب بودن یا آلت بودن نیست، بلکه لهو بودن است. در سخنان شیخ انصاری این اصطلاح عناوین پایه و تحلیلها نیست؛ ولی آن لب قضیه هست.
🔹البته به بهانه پیدا کردن عنوان پایه، عنوان مادر، عنوان اصلی، کارکردگرایی، جدا کردن ثابتات از متغیرات، برگرداندن قوانین بعضها الی بعض و ... نباید عنوان پایه بتراشیم و یادمان باشد که در هر حال از #انضباط_فقهی خارج نشویم.
(خارج فقه هنر، ۲۳ آبان ۱۴۰۰)
#اختصاصی
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔@ravesh_ejtehad
✅ دانلود فیلمهای دوره #مکتبشناسی فقهی آیت الله #خامنهای
🔹لینک: صفحۀ آپارات مؤسسۀ امام رضا (ع)
@irsichannel
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔@ravesh_ejtehad
روح الشريعة.mp3
6.42M
✅ روح شریعت از منظر روششناسی اجتهاد
🔹استاد #مبلغی
▫️ضرورت ادراج روح شریعت به عنوان یک عنصر روشی در استنباط
▫️نيازمندى كشف روح شريعت در هر مجموعه احكام به اجتهاد
▫️روش تشخیص روح شریعت در حوزه حکمی
▫️نقش روح شریعت در ایجاد هماهنگی بین فتاوا
@manhajah
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔@ravesh_ejtehad
🔹چادرت را بتکان ...
🔹روزی ما را بفرست ...
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
@ravesh_ejtehad
مهارت فهم روشمند متون.mp3
7.02M
✅ روش فهم و تحلیل روشمند متون فقهی بر اساس روششناسی اجتهاد
🔹استاد سید محمدرضا #واعظی
▫️زمان: ۱۵ دقیقه
@y_talabegi
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
@ravesh_ejtehad
روش شناسی.pptx
2.16M
✅ پاورپوینت #روششناسی_اجتهاد
🔹بر اساس کتاب "روششناسی کاربردی اجتهاد" (استاد سید محمدرضا #واعظی)
🔹مباحث مسئلهشناسی این پاورپوینت بر اساس ویرایش دوم کتاب است که هنوز به چاپ نرسیده است.
@y_talabegi
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
@ravesh_ejtehad
▪️امروز سعی کنید زندگیتان از #زی_آخوندی تغییر نکند. اگر روزی از نظر زندگی از مردم عادی بالاتر رفتید، بدانید که دیر یا زود مطرود میشوید؛ برای اینکه مردم میگویند ببینید آن وقت نداشتند که مثل مردم زندگی میکردند، امروز که دارند و دستشان میرسد از مردم فاصله گرفتند. باید وضع مثل سابق باشد، باید طوری زندگی کنیم که نگویند طاغوتی هستیم.
(صحیفه امام، ج ۱۷، ص۴۵۳)
#سادهزیستی_روحانیت
▪️روششناسی اجتهاد (روشنا)
▫️@ravesh_ejtehad
✅ روش شناسی اجتهاد در مسائل کلامی
🔹ارائه: استاد محمد حسین ملکزاده (مدرس خارج فقه و اصول)
🔹زمان: چهارشنبه ۳۱ خردادماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۸
🔹پخش زنده:
https://www.skyroom.online/ch/aq2aq2/jalaseh
🔹هماهنگی حضور: ارسال پیامک به ۰۹۳۳۶۵۳۳۹۷۵
@kalamkermanshah
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
▫️@ravesh_ejtehad
✅ روششناسی؛ گامی به سوی توصیف و تجویز
▫️استاد محمد عشایریمنفرد:
🔹قبل از ارسطو انسان به مثابه عادت و ارتکاز فکر میکرد، ارسطو گفت این فکرکردن شما روش و صورتبندی دارد و پس از او اندیشیدن به مثابه عادت و ارتکاز تبدیل شد به اندیشیدن به مثابه روش.
🔹 روششناس هم میخواهد چنین کاری انجام بدهد؛ یعنی بگوید: فقیه در همان عادت ارتکازی حل مسئلهاش بدون اینکه خودش التفات تفصیلی داشته باشد، روشمند بوده و با خط سیر منظمی عمل میکند که من بهعنوان روششناس میخواهم این خط سیر و نحوۀ ابتنای آن بر منظومهای از علوم آلی مؤثر در اجتهاد را توصیف کنم. لذا نمیتوانیم این کار را به هر کسی بسپاریم. دستکم باید قریبالاجتهاد باشد.
🔹شما در روششناسی میخواهید بگویید محقق بروجردی در عملیات استنباط از این نقطه شروع کرد، بعد به این دلیل بود که به مرحلۀ دوم رفت، بعد به این دلیل از فلانجا ادامه نداد؛ بلکه به این سمت آمد و... بعد در استنباط حکم دیگری که همین چیدمان را به هم زده و از چیدمان دیگری برای مراحل حلمسئله استفاده کرده، باید بتوانید فلسفۀ این تغییر چیدمان را نیز تبیین کنید.
🔹 لذا من معتقدم برای صرف توصیف، قریبالاجتهادبودن کافی است. اما اگر بخواهد پس از توصیف، توصیه کند و به مقام تجویز برسد، بیگمان باید مجتهد باشد.
@rahyaft_andisheh
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
▫️@ravesh_ejtehad