eitaa logo
روش شناسی اجتهاد | روشنا
6هزار دنبال‌کننده
446 عکس
42 ویدیو
144 فایل
❖ مدیر حلقه فقهی روش‌شناسی اجتهاد: @mobini (مبینی) با همراهی حجج الاسلام ارحامی، صانعی، طالعی و... 🔸گروه: https://eitaa.com/joinchat/1064697892Ca560e2d771 🌐 وب https://ravesh-ejtehad.blog.ir 🔸کانال همراه: @rasadin 🔸 تبادل: @Mohammad_sobhan313
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ از روش‌شناسی تا روش‌شناسی 🔹برای ورود به (رسانه،‌ خانواده، تربیت، اقتصاد، سیاست و ...)، نیازمند دو مقدمه هستیم: 1️⃣ اجتهاد در (فقه رایج، فقه سنتی، عبادات و معاملات) 2️⃣ اجتهاد در 🔹این دو روش‌شناسی علی‌رغم شباهت‌ها دارای تفاوت‌هایی نیز هستند؛ استاد در این باره می‌گوید: «طبعاً فقه عام یک ی دارد که بسیار زیاد است؛ ولی وقتی وارد یک رشته تخصصی می‌شویم، روشی آن رشته هم مهم است و آنچه که می‌تواند فلسفه وجودی فقه‌های تخصصی را محقق بکند، در هر رشته است. اگر اسم رشته‌های تخصصی را بیاورید ولی وجود خارجی پیدا نکند چه فایده‌ای دارد؟ وقتی رشته‌های تخصصی ایجاد می‌شود،باید روش مربوط به آن رشته تخصصی را هم داشته باشیم» (http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/44). 🔹روش‌شناسی فقه تخصصی دارای سطحی بالاتر از روش‌شناسی فقه عمومی است و به تعبیر استاد سید منذر ، نسبت فقیه در این دو مانند پزشک عمومی و پزشک متخصص است. 🔹مباحثی که ناظر به روش‌شناسی اجتهاد در یک فقه تخصصی طرح می‌شود، گاه قابلیت تطبیق بر سایر فقه‌های تخصصی را نیز پیدا می‌کند؛ به عنوان مثال، تاکید استاد بر استفاده از ظرفیت‌های عقل و عرف و مصلحت در فقه اقتصاد، در سایر فقه‌های تخصصی نیز قابل جریان است. 🔹روشنا در ، با یاری خدای متعال و همراهی اساتید و طلاب معزز، به پوشش هر دو نوع روش‌شناسی (فقه عام و فقه تخصصی) خواهد پرداخت. 🔸روش‌شناسی اجتهاد (
روشنا
) @Ravesh_ejtehad
✅ ضرورت از منظر استاد مبلغی 🔹آنچه که می‌تواند فلسفه وجودی فقه‌های تخصصی را محقق بکند، روش‌شناسی در هر رشته تخصصی است. اگر اسم رشته‌های تخصصی را بیاورید ولی وجود خارجی پیدا نکند چه فایده‌ای دارد؟ یا اینکه ما فقط دل خوش کنیم رشته‌های تخصصی ایجاد کرده‌ایم! وقتی رشته‌های تخصصی ایجاد می‌شود باید روش مربوط به آن رشته تخصصی را هم داشته باشیم. 🔹البته این به آن معنا نیست که ما مشترکات نداریم؛ طبعاً فقه عام یک مشترکاتی دارد که بسیار زیاد هستند؛ ولی وقتی وارد یک رشته تخصصی می‌شویم، اختصاصات روشی آن رشته هم مهم است و آن است که می‌تواند یک رشته را رشته علمی بکند. آنی که می‌تواند فلسفه وجودی یک رشته را محقق بکند و آن را در مسیر کارآمدی و پاسخ‌گویی قرار بدهد و گرنه اگر رشته‌های زیادی هم تأسیس کنیم، چه‌بسا این‌ها از فقه عام هم عقب می‌افتد. یعنی همان فقه عام بهتر است. چون فقه عام یک اجتهاد مجرَّب (تجربه‌شده) خوبی دارد و رشته‌های تخصصی وقتی فاقد اجتهاد باشد، تنزل و عقب‌گرد است و این تجربه چندساله ما هم این را می‌رساند. ▫️متن کامل در: http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/44 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 https://eitaa.com/ravesh_ejtehad 🆔 https://ble.ir/ravesh_ejtehad 🌐 http://ravesh-ejtehad.blog.ir
36380418_-211114.pdf
559.7K
✅ مقاله گستره و 🔹نگارش: استاد عبدالحسین ، استاد مجید معاون پژوهش پژوهشگاه فقه نظام 🔹فقه الاجتماع مطلوب از منظر نویسندگان: ▫️توسعه در «موضوع» به معنای مکلّف شدن جامعه، حکومت و تاریخ در خطابات شرعی ▫️توسعه در «حکم» به معنای عمومیت احکام نسبت به رفتارها، راهبردها و ساختارها 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 https://eitaa.com/ravesh_ejtehad 🆔 https://ble.ir/ravesh_ejtehad 🌐 http://ravesh-ejtehad.blog.ir
⏮ موضوع: و 🔶 مدرّس: استاد ملک زاده 💥 برخی عناوین مورد بحث: چیستی فقه/ تاریخ و ادوار فقه /مکاتب و مناهج فقه / تبویب سنّتی فقه / فقاهت اجتماعی / فقاهت حکومی/ فقه مضاف و فقه پایۀ نظام‌سازی / فقه و تمدن‌سازی / رویکردهای فقهی جدید در جهان اهل سنّت / فقه المقاصد / فقه المآلات /فقه الموازنات /فقه الأولویات /اجتهادشناسی / مبادی اجتهاد و فقاهت / نسبت علم اصول با روش‌شناسی اجتهاد / ساختار کلان أصول الإستنباط و منهج الإجتهاد / اجتهاد ابتدائی و اجتهاد دفاعی / بررسی انگارة اجتهاد جمعی و شورایی / اقیسۀ استنباط / الگوریتم اجتهاد / مراحل اجتهاد از طریق ادلۀ کاشفه / مراحل اجتهاد از طریق ادلۀ عملیّه / منابع، ادله و طرق در فقاهت / حجّت و حجیت / فقه مسائلی و فقه قواعدی / حکم‌شناسی / موضوع‌شناسی / ثبات ابدی احکام و موضوعات و ... 🗓 زمان: شنبه ها، ساعت۱۶ تا ۱۸ ◾️ جلسه نخست: ۱۲مهر 🕌 مکان: قم، خیابان گلستان، خیابان اخلاقی، پلاک۱۱۰ ◾️ مرکز راهبردی 💥 ثبت نام جهت حضور در کلاس (با رعایت شیوه نامه های ) از طریق پیام رسان بله و ایتا: 09157401915 https://eitaa.com/mabaheth
؛ روش اجتهادی شهید برای نظام‌سازی اجتماعی 🔸استاد : 🔹در روش شهید صدر، فقیه در ابتدا استنباط اتمیک می‌کند (استنباط اول) و سپس برای مرتبه دوم برمی‌گردد و این مستنبَط خود را در نظام قرار می‌دهد و اگر این مستنبط با نظام، سازگاری نداشت از فتوای دیگران که مطابق نظام است، و لو مورد قبول خودش نیست، کمک می‌گیرد. 🔹مثلا کراهت احتکار (استنباط اتمیک اول)؛ در حالی که نظام اقتصادی اسلام نه با کراهت، بلکه با حرمت احتکار سازگار است (استنباط سیستماتیک دوم) ... برای نقد این نظریه به کتاب فقه و مصلحت رجوع بفرمایید. منبع: نشست روش‌شناسی استنباط نظام اقتصادی اسلام؛ متن کامل در: http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/61 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 👇🏻 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604 🆔 @ravesh_ejtehad
روش شناسی استنباط نظام اقتصادی اسلام.pdf
284.6K
نشست استنباط نظام اقتصادی اسلام، استاد 🔹نگارش: حجت الاسلام محمدجواد نوروزی 🔹فایل صوتی: https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/407 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad 🌐 http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/61
✅ دانلود فایل نشست از ادله (کشف مدلول انفرادی ادله نقلی) 🔹ارائه: استاد 🌐 لینک ورود به اسکایپ و دانلود فایل تصویری: https://join.skype.com/wEhxxj7iLxSg @iictchannel 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (
روشنا
) 🆔 @ravesh_ejtehad
ساختار هندسی سوره های قرآن و تاثیر آن در استنباط فقهی.pdf
391.2K
؛ روشی در آیات قرآن 🔹روش تفسیر ساختاری در کنار «روش موضوعی» (شهید صدر و ...) و «روش تنزیلی» و توجه به ترتیب نزول (استاد سید منذر حکیم، استاد بهجت‌پور و ...)، روشی جدید در بررسی دلالی آیات قرآن است. 🔹در این رویکرد که از سوی قرآن‌پژوهان معاصری همچون دکتر (ره) و استاد محمد پیگیری شده است؛ به نظم و هر سوره (کشف تناسب و ارتباط آیات با یکدیگر+کشف مضمون فراگیر و محوری هر سوره) توجهی ویژه می‌شود. 🔹کتاب «التفسير البنائي للقرآن الكريم» در ۵ جلد از تالیفات دکتر بستانی (دانلود - مطالعه)، کتاب «ساختار هندسی قرآن» (معرفی - مطالعه) و کتاب «ساختار سوره‌های قرآن کریم» (دانلود) و مقاله «روش استنباط گزاره‌های علمی از ساختار سوره‌ها» و مقاله «ساختار هندسی سوره‏های قرآن؛ درآمدی بر تفسیر ساختاری قرآن» (مطالعه) از تالیفات استاد خامه‌گر، از جمله آثار علمی در این زمینه است. 🔹شایان ذکر است که روش تنزیلی (ترتیب نزول) می‌تواند ساختارى نيز باشد؛ همان گونه که در دروس تفسیری استاد سید منذر حکیم (منتشرنشده؛ ارایه شده در رادیو عربی ایران در سال‌های ۱۳۷۵الی ۱۳۸۵) شاهد این رویکرد هستیم. 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (
روشنا
) 🆔 https://eitaa.com/ravesh_ejtehad 🆔 https://ble.ir/ravesh_ejtehad 🌐 http://ravesh-ejtehad.blog.ir
روش شناسی استظهار.mp3
25.34M
✅ دانلود فایل نشست استظهار 🔹ارائه: استاد (۱۳۹۹/۷/۱۶) 🔹متن نشست: http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/68 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 https://eitaa.com/ravesh_ejtehad 🆔 https://ble.ir/ravesh_ejtehad
روش شناسی استظهار از ادله.pptx
1.06M
✅ دانلود فایل نشست استظهار 🔹ارائه: استاد (۱۳۹۹/۷/۱۶) 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
✅ استاد سید منذر : سه سطح : استظهار، استنباط، استنطاق 🔹سه سطح از اجتهاد و فقاهت وجود دارد: سطح اجتهاد استظهاری، سطح اجتهاد استنباطی، سطح اجتهاد استنطاقی. در فقه متداول، استظهار و استنباط طی شده است؛ اما استنطاق را بايد تاسيس نمود. 🔹سطح اول اجتهاد؛ است، استظهار یعنی هر چه در آیات و روایات آمده است و از دلالت مطابقی يا تضمني يا التزامي این آیات و روایات به دست می‌آید. 🔹سطح دوم اجتهاد؛ است؛ این پیچیده‌تر است از آنچه که از ظهور آیات و روایات به دست می‌آيد و استظهار می‌شود. وقتی تمام کلیات فقهي منصوص و قواعد يا اصول استنباط از قرآن و سنت دانسته شد، یک فرع و مساله‌ای مطرح مي‌شود؛ فقیه باید بتواند تشخیص دهد که این فرع و مساله مصداق کدامیک از این احكام كلی است که استظهار کرده است؛ البته باتوجه به ادله متعارض بايد به نتيجه‌اى روشن برسد؛ لذا گفته می‌شود استنباط رد الفروع الی الاصول است. 🔹سطح سوم اجتهاد كه مرحله بالاتر است؛ است که شهید صدر در تفسیر موضوعی خودش به آن پرداخته است. براى به دست آوردن حكم مسائل جدیدی که در آیات و روایات هیچ ذکری از آنها دیده نمی‌شود، امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمودند: ذلکِ الْقُرْآنُ فاسْتنْطِقُوهُ؛ قرآن را به سخن بیاورید. یکی از دلایل بقا و جاودان بودن قرآن همین است که قابلیت پاسخگویی در همه عرصه‌ها و زمینه‌ها را دارد؛ اما به شرطی که با وارد شوید؛ چرا که آیات قرآن صریحا در این موضوع صحبت نکرده است. 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
✅ چرایی عدم ذکر در
روش اجتهادی
برخی فقیهان ▫️استاد : 🔹«اینکه برخی مجتهدان در هنگام بحث فقهی، اقوال و ادله دیگران را ذکر نمی‌کنند، گاهی به این علت است که آن ادله صحیح است؛ لذا اگر مجتهد بخواهد آن ادله را رد کند، باید ابتدا آن مبنا را رد کند که باعث طولانی شدن مباحث می‌شود؛ لذا ترجیح می‌دهد که اصلا متعرض اقوال و ادله دیگران نشود» (درس فلسفه فقه). 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
روش-مساله-شناسی-در-تحقیق-21.pdf
1.01M
🔹تحریر محل نزاع و تفریع فروع، از گام‌های نخستین در فرایند کلان اجتهاد است. 🔹حجج الاسلام خندق ‌آبادی و بیاتی در تحقیقی با عنوان «روش مسئله‌شناسی»، به ابعاد این امر پرداخته‌اند. 🔹روشنا از پژوهشگران محترم بابت ارسال این فایل سپاسگزاری می‌نماید. 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
دروس فی منهجیه الاستنباط-سید عبدالکریم فضل الله.pdf
6.67M
✅ دانلود کتاب « فی منهجیة الاستنباط» (بیان منهج اجتهاد) 🔹نگارش: استاد سید عبدالکریم (از علمای لبنان) 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
منهجیه و مراحل الاستنباط-سید عبدالکریم فضل الله.pdf
1.09M
✅ دانلود کتاب « الاستنباط» (بیان منهج اجتهاد) 🔹نگارش: استاد سید عبدالکریم (از علمای لبنان) 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
✅ استاد : سه سطح اجتهاد: استظهار، علی القواعد، مستحدثات 🔹ما در فقه با سه دسته از مسائل روبه‌رو هستیم که طلبه باید به ‌طور جداگانه، روش برخورد با این مسائل و استنباط را بیاموزد: فقه استظهاری، فقه علی‌القواعد و فقه مستحدثات. 🔹فقه در مواردی که روایات متنوع‌تر و مفصل‌تر و برخورد بین روایات بیشتر باشد، پرکاربردتر می‌شود. 🔹مهارت‌های مورد نیاز در فقه استظهاری، عبارتند از مهارت تحلیل سؤال، مهارت تجمیع ادله، مهارت تحلیل محتوای آیات و روایات و مهارت جمع‌بندی محتویات به دست آمده 🔹ابواب خاصی برای فقه استظهاری مناسب‌تر است، مثل قسمت‌هایی از طهارت، بخش‌های عمده صلاه، حج، نکاح، حدود و… . 🔹فقه بعد از فقه استظهاری است،وقتی با یک مسئله روبه‌رو می‌شوید، تجزیه مسئله به مسائل بسیط و تطبیق هر قاعده بر بخش مربوط به خودش، فقه علی‌القاعده است. از این رو، به روندی که در آن از قاعده‌ها، مسائلی را می‌یابید که مستقیم با واقعه مرتبط است، فقه علی‌القاعده می‌گویند. 🔹کاربرد مهارت تفریع بیشتر در فقه است. مسائل بیع، اجاره و عمده مسائل نکاح، مباحث علی‌القواعدشان خیلی بیشتر است. بحث طهارت و بحث‌هایی از صلاه، مانند بحث خلل صلاه نیز این‌گونه هستند. متن کامل در: http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/64 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) @Ravesh_ejtehad
فرایند اجتهاد شهید ثانی.pdf
33.3K
✅ فرایند کلان اجتهاد ▫️منبع: @talabegitaejtehad http://tt-ej.ir/post/659 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) @Ravesh_ejtehad
✅ استاد : فقه استظهاری، استنباطی، استنطاقی و استکشافی 🔹فقه شیعه از یک منظر و جهت را طی کرده است؛ فقه استظهاری (استفهامی)، فقه استنباطی، فقه استنطاقی و فقه استکشافی. 🔹فقه : فقهی است که می‌خواهد از قرآن و سنت احکام را استظهار کند. معمولا می‌شود گفت فقهای محدث در صدر اسلام یا آغاز دوره غیبت کبری این گونه بودند تا دوران اخباریون که از این فقه کمک می‌گرفتند. البته برخی از اخباریون از آیات استفاده نمی‌کردند. در این فقه با روش‌ها و تکنیک‌های خاصی احکام را استظهار می‌کردند. 🔹فقه : این فقه از سوی اصولیون مطرح شده است. فرق بین فقه استنباطی با فقه استظهاری در این است که در فقه استنباطی فقیه با کشف قواعدی دلالت‌های التزامی غیر بین و یا بین بالمعنی الاعم را از آیات و روایات به دست می‌آورد. اصول فقه مبادی فقه استنباطی است. 🔹فقه : با استفاده از پرسش‌های برگرفته از نیازهای زمانه و مکاتب معاصر و… و عرضه آن‌ها به نصوص دینی و استنطاق، فقه استنطاقی به دست می‌آید. این فقه عمدتا در قرن ۱۴ قمری شکل گرفته است. فقه استنطاقی یک گام جلوتر از فقه استنباطی است. مرحوم شهید لاری و شهید صدر از این روش استفاده کرده‌اند. 🔹فقه : این فقه کشف نظامات می‌کند حالا با روش شبکه‌ای، منظومه‌ای و… . روش اجتهادی که ما در بحث‌های علوم اسلامی و فقه نظام گفتیم، اینجا دقیقا کاربرد دارد. فقه نظامات در حقیقت می‌خواهد به فقه رفتاری، راهبردی و ساختاری بپردازد. متن کامل: http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/69 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) @Ravesh_ejtehad
صوت جلسه استاد خسروپناه5 .m4a
44.73M
✅ دانلود فایل نشست جایگاه دانش در شکل‌گیری نظامات اجتماعی 🔹ارائه: استادعبدالحسین (۹۹/۷/۲۰) ▫️منبع: @jurisprudence_ss 🔹در این نشست، استاد به تشریح چهار مرحله فقه شیعه (استظهاری، استنباطی، استنطاقی، استکشافی) می‌پردازد. 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) @Ravesh_ejtehad
✅ استاد مجتبی (استاد خارج فقه): نظام‌سازی با انجام می‌شود 🔹فقه صرفا ارجاع به جزئیات نیست؛ لذا ما نیاز به فقه دیگری برای نظام‌سازی نداریم و استکشاف نظام و با همان فقه استنطاقی انجام می‌شود. 🔹 وقتی استقرائات و روح شریعت و ... را در فقه استنطاقی قرار می‌دهد، روشن می‌شود که آن را محدود به ارجاع به جزئیات نمی‌داند. 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
✅ مثال‌هایی در فقه استظهاری، استنباطی، استنطاقی 🔹: - کشف وجوب نماز، از آیهٔ «أَقيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّکاةَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولََ» - کشف وجوب روزه از آیهٔ «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ» 🔹: - کشف تفکیک واجبات نماز، به ارکان و غیرارکان از حدیث «لاتُعادُ الصَّلاةُ الّا من خمسةٍ: الطهور و الوقت و القبلة و الرکوع و السجود» - استنباط قاعده «اصالة الصحة» از ادله 🔹: - کشف اهداف و ارزش‌های نظام اقتصادی اسلام، با استفاده از مجموع ادله قرآنی و روایی - کشف ارزش‌ها و اصول حاکم بر روابط انسان با محیط زیست ▫️با سپاس از استاد خراسانی ( استاد خارج فقه و اصول) 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
33.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
از منظر استاد علی 🔹چیستی روش‌شناسی اجتهاد 🔹جای روش‌شناسی اجتهاد در حوزه علمیه 🔹حضرت امام(ره) در مباحث فقهی به جای اقوال فقها از متن روایات آغاز می‌کنند 🔹حضرت امام در ابتدای بحث به منبع‌یابی برای آن مسئله می پردازند و منبع‌یابی روش خاص خود را دارد ▫️منبع: @almorsalaat 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
الاطروحة_منهجية_الاستنباط_الفقهي.pdf
3.7M
✅ دانلود کتاب «منهجیه الاستنباط الفقهی و مراحلها عند الامامیه» 🔹نگارش: حجت الاسلام دکتر علی غانم 🔹ایشان شاگرد استاد سید عبدالکریم فضل الله است و تحقیق خود را به عنوان رساله دکتری ارائه کرده است. این پژوهش شباهت بسیاری به منهج‌شناسی استاد ایشان دارد. 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
روش‌شناسی خرده‌فرایند استفاده از دلیل اجماع.pdf
396K
✅ مقاله خرده‌فرایند استفاده از دلیل 🔹نگارش: حجت الاسلام رضا (مدرس شرح لمعه و محقق حوزه علمیه مشهد) 🔹نویسنده در این مقاله، فرایند ای استفاده از دلیل اجماع توسط را تشریح می‌کند و می‌نویسد: «در این مقاله تلاش شده است تا مواجهه با دلیل اجماع،‌ به یک فرایند خودآگاه و روشمند تبدیل شود». 🔹روشنا از فاضل محترم برای ارسال این فایل سپاسگزاری می‌نماید. 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
✅ استاد : ضعف روش مراجعه به در درس خارج 🔹روش‌های استفاده از فقها در استنباط خیلی است، مثلا اینکه به چه دسته‌ای از فقها باید مراجعه کرد؟ 🔹باید فقها را کرد. فقهای هر قرن از قرون گذشته و قدما تا امروز باید تعریف شوند که از این قرن تا قرن دیگر، چه دسته‌ای از فقها وجود داشتند و ممیزات و ویژگی‌های آن‌ها چه بوده و استنباط از آن‌ها مشمول چه ضوابطی است؟ ... 🔹این‌ها بی‌نظم است؛ لذا به آن‌ها مراجعه نمی‌شود یا مراجعه می‌شود؛ یا قربة إلی الله، رأی دو فقیه هم در درس‌ها ذکر می‌شود، ولی بدون آنکه استفاده صحیح و از آن‌ها بکنیم. این روش، صحیح نیست؛ زیرا فقها سیر و حرکتی داشته‌اند و تفاوت‌هایی با هم دارند که باید بررسی شود. ▫️متن کامل: http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/62 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad