eitaa logo
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
2.3هزار دنبال‌کننده
419 عکس
59 ویدیو
65 فایل
ارتباط با ما در ایتا: 🆔 @almoftagher آدرس کانال آرشیو دروس در ایتا: 🆔 https://eitaa.com/raveshsonnati2 آدرس کانال آرشیو دروس در تلگرام: 🆔 https://t.me/raveshsonnati2 آدرس وبلاگ برای دانلود صوت‌های درسی: 🆔 http://raveshsonnati.blog.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
⚫️ انا لله وانا الیه راجعون ▪️مرجع عالیقدر و فقیه اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و الصلاة، حضرت آیت الله سید محمد سعید حکیم رضوان الله علیه به ملکوت اعلی پیوست. ▪️این مصیبت بزرگ را به ساحت مولایمان بقیه الله الاعظم تسلیت عرض می‌کنیم. 👉 @raveshsonnati
⚫️ *الـ 8 من شهر صفر ذكرى رحيل زعيم الحوزة العلمية سماحة المرجع الديني آية الله العظمى الإمام السيد أبو القاسم الخوئي (قدس الله نفسه الزكية)‎* أرثيك أم أرثي بـك التنـزيلا فلقد فجعت الدين جيلاً جيلا أرثي الأئمة فيك أم أرثي الهدى والأوليـاء معاشـراً وقـبيلا   ‎فلقد هززت الكون حتى لم تدع للفكـر إلا حـيرة وذهـولا أرثي بـك القـرآن في آياتـه ‎وأؤبـن التـوراة والإنجـيلا ‎أنت الوريث لها وحسبك رفعـة إرث النبـوة وارفـاً وظليـلا 🖊 للشاعر الدكتور محمد حسين الصغير 👉@raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#نصاب_الصبیان 045 #استاد_بکان_طالقانی 👉 @raveshsonnati
کِران عُود و بَرْبَط وَتَر شِرعَه رُود ولی صَنج چنگ است و مِزمار نای 🍀نام آلات موسیقی که امروز در درس مطرح شد و بعضا در روایات هم آمده است .همچنین در منثور و منظوم. عنه عن أحمدَ بنِ یوسفَ بنِ عقیلٍ عن أبیه عن موسی بن حبیبٍ عن علیّ بن الحسین (ع)قال: لایقدّس الله أمّةً فیها بربطٌ یُقعقع و تائهٌ تُفجّع. (کافی،اسلامیه،ج ۶،ص۴۳۴) 🔹شیخ اجل گوید: چون در آواز آمد آن بربط سرای کدخدا را گفتم از بهر خدای زیبقم¹ در گوش کن تا نشنوم یا دَرَم بگشای تا بیرون روم (گلستان،باب دوم،ح ۲۰) أیضا فرماید: تو نیکو روش باش تا بدسِگال به نقص تو گفتن نیابد مجال چو آهنگ بربط بُوَد مستقیم کی از دست مطرب خورَد گوشمال؟ (همان،ح۲۴) و أیضا در باب هشتم فرماید: خردمندی را که در زمره اَجلاف سخن ببندد شگفت مدار،که آواز بربط با غلبه دهل برنیاید و بوی عنبر از گندِ سیر فروماند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱-زَیبَق: جیوه 👉 @raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#نصاب_الصبیان 046 #استاد_بکان_طالقانی 👉 @raveshsonnati
بَلَد کُورَه را شهر دان ،شَهْر ماه دگر وَِتر را طاق دان ،طاق تای عَیُون شورچشم و بَلید است کُند بُوَد لَوذَعي ألْمَعي تیز رای 👉 @raveshsonnati
انا لله و انا الیه راجعون إذا مات العالم ثُلِمَ في الإسلام ثلمة لا يسدها شيءٌ ⚫️ روح بلند علامه حسن زاده آملی به ملکوت اعلی پیوست. ▪️این مصیبت جانکاه را به محضر حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه تسلیت عرض می‌کنیم . 👉 @raveshsonnati
🏴 اربعین حسینی "علیه السلام" تسلیت باد 🏴 ➖امام صادق علیه السلام در زیارت اربعین می فرماید: 🔅بَذَلَ مُهجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الجَهالَهِ وَ حَیرَةِ الضَّلالَة🔅 (خدایا! حسین بن علی) خونش را در راه تو بذل کرد تا بندگانت را از نادانی و نفهمی و حیرت گمراهی نجات دهد. ✍🏻 عظمت و ارزش خون مبارک امام حسین علیه السلام وقتی برای انسان روشن و آشکار می‌شود که حداقل، تاریخ پنجاه ساله بعد از پیامبر اسلام "صلی الله علیه و آله" را دقیقا مطالعه کند که چگونه با کنار گذاشتن مظهر تام علم، تقوی و هدایت، خلیفه بلا فصل پیامبر یعنی امیرالمؤمنین علی علیه السلام و جایگزین کردن، حاکمیت نادانی و گمراهی، تحریفات، انحرافات و بدعتها در اصول دین از توحید تا معاد و در فروع دین از طهارت تا دیات، پیدا شد. ✍🏻 در این دوره مردم چنان در نادانی و گمراهی بودند که معاویه با چهل سال تبليغ علیه اسلام و اهل‌ بيت عصمت و طهارت "علیهم السلام" و با گرفتن بیعت برای یزید، خواست اسلام را ریشه کن کرده، شاهرگ اسلام را قطع کند. ✍🏻 ولی امام حسین "علیه السلام" با خون مبارک خود و شهدای کربلا، اصل اسلام را نجات داد تا با ظهور فرزند دلبندش مهدی موعود "عجل الله فرجه" اسلام، به حاکمیت تامه عملی برسد. حیرت وسرگردانی در زمان غیبت ✍🏻 در بعضي از روايات، اساسی ‏ترين ويژگی دوران "غيبت کبری"حيرت و سرگردانی مردم ذکر شده است؛ به ويژه هر چه به ظهور نزديک‏تر شويم بر شدّت اين حيرت افزوده خواهد شد. در اين دوران مسلمانان ‏بلکه بشریت به جهت غیبت امام زمان علیه السلام اختلافات، توطئه های گوناگون، هجمه‌های شدید و شبهات ویرانگر در مسائل اعتقادی، اخلاقی، فرهنگی و سیاسی و ظهور و شیوع فساد همه جانبه ( ظهر الفساد فی البر و البحر ) و ضعف، بلکه از بین رفتن باورهای دینی و مشتبه بودن حق و باطل و کمیاب و کیمیا بودن مومنان واقعی، گرفتار سرگردانی، و گمراهی می شوند. ➖علی علیه السلام فرمود: 🔅يَخْرُجُ بَعْدَ غَيْبَةٍ وَ حَيْرَةٍ لايَثْبُتُ فيها عَلي دينِه اِلا الُْمخْلِصُونَ🔅 مهدی موعود بـعد از غيبت و حيرتی ظهور مي کند که در آن زمان تنها افراد مخلص نجات می یابند. 📚(بحار الانوار، ج ۵۱، ص ۱۰۹) پرچم سرخ حسینی بر فراز قبه گوید انتقام خون سلطان شهیدان خواهد آمد 🔅اللهم عجل لولیک الفرج🔅 ✍🏻 استاد علی مومنی @Fatemiyeh_alyasin
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#ویژه #تحلیل_معنای_دو_واژه_تاسوعاوعاشورا و نقد نظریه برخی از معاصران علامه حاج میرزا ابوالفضل تهران
و نقد نظریه برخی از معاصران (بخش ۲) معاصر مذکور در ادامه بحث که به انکار اسم عدد بودن تاسوعا و عاشورا کشید، معنای دیگری برای عاشورا ارائه داده و گفته است: عاشورا؛ روز معاشرت با امام(ع) عشر به کسر عین و عشرت، به معنای معاشرت و مصاحبت است. معاشر به ضم میم یعنی مصاحب و عاشر اسم فاعل عشر است که خودش ثلاثی مجرد اسم مصدر عشرت است. خداوند می‌فرماید: «وَ عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ» (نساء/۱۹) با زنان آن گونه که شایسته آنان است معاشرت کنید. عشیر یعنی همدم و رفیق؛ «وَلَبِئْسَ الْعَشِیرُ» (حج/۱۳) چه بد دوستی انتخاب کرده‌اند و چه بد معاشر و رفیقی است. العاشور از ریشه عشر به کسی گفته می‌شود که معاشرت خصلت او باشد. العاشوراء جایی که میل به معاشرت و رفاقت و مصاحبت نمایان می‌شود و افراد میل معاشرت خود را با کسی که مورد نظر است عرضه می‌کنند؛ و عاشورا مبالغه است از میل به معاشرت؛ یعنی روزی که میل معاشرت و رفاقت با امام(ع) به شدت بالا می‌رود. تاسوعا؛ روزی برای وسعت ظرفیت با خارج شدن عاشورا از سلسله اعداد، عدد بودن تاسوعا نیز مورد تردید قرار می‌گیرد و معنی نهم را از دست می‌دهد. اَتْسَعَ به فتح الف یعنی گروه‌های ۹ نفره شدند. اما اِتَّسَعَ به کسر الف یعنی وسعت پیدا کرد - گشاد شد - فراخ گردید. اتساع یعنی گسترده شدن و گشاد شدن. بالا رفتن ظرفیت. اتساع شرائین؛ یعنی رگ‌ها گشاد شدند و ظرفیت شان برای عبور خون زیاد باشد. التاسوع چیزی که فراخی و گستردگی و ظرفیت اش زیاد باشد؛ و بالاخره التاسوعا یعنی جایی که بتوان ظرفیت را بالا برد و فراخی ایجاد کرد؛ و تاسوعا این معنی را پیدا می‌کند: روزی که ظرفیت بالا می‌رود و در سینه‌ها فراخی ایجاد می‌شود و به جای تنگی، وسعت می‌یابد. این دو نام از ابداعات امام سجاد (علیه‌السلام) است و اگر در بعضی از روایات از پیامبر اکرم (صلوات الله علیه و آله) از عاشورا گفته شده است، اکثرا جعلیات بنی‌امیه برای کم کردن اثرات عاشورای امام حسین (علیه السلام) است، اما در مورد تاسوعا تقریباً نداریم که قبلاً از امام سجاد (علیه السلام) لغت تاسوعا به کار برده شده باشد و این معنا از عاشورا و تاسوعا خیلی عاشقانه است. «پایان گفتار معاصر» نگارنده گوید: 1. اینکه گفته است: «عشر به کسر عین و عشرت، به معنای معاشرت و مصاحبت است» ایراد دارد؛ زیرا گر چه عِشرت به این معنا آمده است امّا «عِشْر» بدون تاء به این معنا در کتب لغت یافت نشد. 2. اینکه گفته است: «عاشر اسم فاعل عشر است که خودش ثلاثی مجرد اسم مصدر عشرت است.» مفهوم نشد؛ اگر مقصود از عشر عشر فعلی است که فیروزآبادی گفته است: «عَشَرَ يَعْشِرُ: أخَذَ واحداً من‏ عَشَرَةٍ، أو زادَ واحداً على تِسْعَةٍ و- القومَ: صارَ عاشِرَهُم‏» (القاموس المحیط، ج 2، ص 165). در نتیجه عاشِر وصفی یا به معنای «گیرندۀ یک از ده» است یا به معنای «زیادت کنندۀ یک بر نُه» است و یا به معنای «دهم شونده» است و عاشر اسمی نیز به معنای دهم است. و این معانی چه ارتباطی با اسم مصدر عشرت دارند؟! و اینکه «خودش ثلاثی مجرد اسم مصدر عشرت است» دقیقا یعنی چه؟! 3. اینکه گفته است: ««وَلَبِئْسَ الْعَشِیرُ» (حج/۱۳) چه بد دوستی انتخاب کرده‌اند و چه بد معاشر و رفیقی است.» نادرست است؛ زیرا اولا «لبئس العشیر» به معنای «بد همدمی است» است، نه «چه بد ...» زیرا فعل مدح و ذم غیر از صیغۀ تعجّب است و «چه بد ...» در ترجمۀ صیغۀ تعجّب می¬آید نه فعل ذمّ و ثانیا «چه بد دوستی انتخاب کرده¬اند» در ترجمه زائد است مگر اینکه ترجمۀ «لبئس المولی» باشد که پیش از این فراز است، که در این صورت اولا عبارت عربی آن ذکر نشده است و ثانیا ترجمه باز ایراددار است. 4. اینکه گفته است: «العاشور از ریشه عشر به کسی گفته می‌شود که معاشرت خصلت او باشد ...» مدرک و منبع و دلیل این حرف چیست؟ آیا این واژه پژوهش قیاس در لغت را جایز می داند؟! جدا از آن گذشت که عشرت به معنای معاشرت است نه عشر. ایراد دیگر اینکه خصلت بودن معاشرت برای کسی از هیئت «فاعولاء» استنباط کرده است یا از مادّۀ «ع ش ر» در حالی که نه مادّه بر آن دلالت دارد کما هو واضح جدّا و نه هیئت؛ زیرا به تصریح اهل لغت هیئت «فاعولاء» وضع نوعی ندارد و معنای خاصی را نمی رساند و جزو اوزان صفت مشبّهه هم ذکر نشده است. (رک: جمهرة اللغة، ج 2، ص 1207 و تهذیب اللغة، ج 1، ص 261). 5. اینکه گفته است: «عاشورا مبالغه است از میل به معاشرت» دلیل یا مدرکش چیست؟ این مبالغه و این میل به معاشرت از کجای این واژه استخراج شده است و این معنا به کدام کتاب لغت یا استعمال عرب یا کاربرد قرآنی یا فرمایش معصوم استناد شده است؟! ادامه دارد ... @raveshsonnati‌