📚اثر جدید از پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی:
📕"چگونه تحلیل گفتمان انتقادی انجام دهیم"
🖌نویسنده: دیوید مکین و آندره آمِیِر
مترجم: مهدی کوچکزاده و محمدقلی میناوند
📖برگی از کتاب:
🔸تحلیل متن، یکی از پربحثترین بحثها در علوم اجتماعی و ارتباطات میباشد. البته دامنۀ بحثها خیلی گسترده است ولی یک وجه مشترک در میان تمام این بحثها هست که همه میخواستهاند متن را طوری تحلیل کنند که از طریق آن بشود منظور مؤلف را فهمید. و چون خیلی وقتها منظور مؤلف، منظور غرضمندی است و با قدرت یا ایدئولوژی پیوند خورده، تحلیل متن جنبهای انتقادی پیدا کرده است.
🔸 زبان بخشی از شیوهای است که مردم با آن به دنبال ترویج بعضی از دیدگاهها دربارۀ هستی و «بدیهیساختن» آنها هستند؛ به وسیلۀ زبان است که انواع مشخصی از سنتها، اندیشهها، ارزشها و هویتها رواج مییابند و بدیهیسازی میشوند و سپس نهادهایی مانند مدارس نیز به محلی برای بهقانوندرآوردن و نشر چنین دانشی بدل میشوند. زبان از آنچه ما آن را فرهنگ خود میدانیم تفکیکناپذیر است.
🔸زبانشناسی انتقادی یک سری امکانات را در اختیار تحلیلگر قرار میدهد تا به وسیلۀ آن، گفتهها و ناگفتههای متن را به چنگ بیاورد. منتها نواقصی داشت. نواقص موجود در زبانشناسی انتقادی در گرایشی به نام تحلیل گفتمان انتقادی برطرف شد؛ یعنی که جعبۀ ابزار تحلیلگر کاملتر شد. تحلیل گفتمان انتقادی به صورت نظاممند ارتباط متن با ایدئولوژی و قدرت را مشخص میکند.
🔸تحلیل گفتمان انتقادی، یک رویکرد بِینا رشتهای برای مطالعهٔ گفتمان است که زبان را به عنوان شکلی از کارکرد اجتماعی بررسی میکند و بر نحوهٔ بازتولید قدرت اجتماعی و سیاسی به وسیلهٔ متن و گفتگو تأکید میکند.
🔸کتاب میر و مکین، یعنی کتاب حاضر، این ویژگی را دارد که اکثر امکانات تحلیل گفتمان انتقادی را به صورت دقیق و فهرست شده و با ذکر مثالهای فراوان دستهبندی و ارائه کرده است. همچنین این کتاب، مجموعهای از روشها و شیوههای تحلیل دقیق ارتباطات بصری را نیز ارائه میکند.
علاقمندان میتوانند کتاب را از طريق لينك زير تهیه کنند:
https://www.sooremehr.ir/fa/book/3299/%
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_انديشه
#انتشارات_سوره_مهر
🌎 rcica.ir
📚 اثر جدید پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی به بازار نشر آمد:
📕"پاره های انسان شناسی جنگ و شهادت"
(مجموعه مقالات، جلد اول)
🖊به کوشش و ترجمه میثم مهدیار و سیروس ذولفقاری
💼 خرید اینترنتی کتاب:
🌐https://www.sooremehr.ir/fa/book/3304
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_انديشه
#انتشارات_سوره_مهر
ID: @RCICA_IR
🌐 RCICA.ir
📚اثر جدید پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی به بازار نشر آمد:
📕"پاره های انسان شناسی جنگ و شهادت"
(مجموعه مقالات، جلد اول)
🔻معرفی:
🔸در این کتاب هشت مقاله ترجمه و یک تألیف در کنار هم قرار گرفتهاند. وجه مشترک این مقالات علاوه بر قلمرو آنان، یعنی مقوله جنگ و مفهوم شهادت در ایران، روش آنهاست. عمده این مقالات ذیل روش نشانهشناسی و زیباییشناسی انتقادی قرار میگیرند و در برخی از مقالات نویسندگان تلاش کردهاند رویکردی پدیدارشناسانه در فهم مقوله دفاع مقدس/ جنگ هشتساله ایران از طریق تحلیل بازنمایی آن در ادبیات، هنرهای تجسمی و نیز فرهنگ و هنر عامه اتخاذ کنند.
🔸در مقاله اول، «شهادت در فرهنگ سیاسی ایرانیان»، پیشینه مفهوم شهادت در ادبیات کلاسیک و معاصر و دیدگاه روشنفکران معاصر ایرانی بررسی شده است.
🔸مقاله دوم، «خاطرات رستگاریبخش: پرترهنگاری در مراسم یادبود»، به بررسی پیشینه پرترهنگاری در سنت شیعی و تداوم آن در دفاع مقدس پرداخته است.
🔸«هنر دیواری در ایران پس از انقلاب» عنوان مقالة سوم این مجموعه است که در آن سنت دیوارنگاری در ایران بعد از انقلاب و تطورات و نسبت آن با قدرت با بررسی نمونههایی از آن در شهر تهران از سوی نویسنده تحلیل شدهاست.
🔸در مقاله چهارم، «پوسترهای ایرانی دربارۀ جنگ ایران و عراق»، نیز سه پوستر از مجموعه پوسترهایی که در زمانه جنگ از سوی هنرمندان ایرانی تهیه شدهاند از طریق نوعی نشانهشناسی و زیباییشناسی انتقادی بررسی شدهاند.
🔸مانند سه مقاله قبلی، «مطالعات تمثیلشناسی بر روی پیکر شهدا» شش پوستر از پوسترهای انقلاب و دفاع مقدس را که مربوط به قبل، حین و بعد از انقلاب بوده به صورت تطبیقی تحلیل و بررسی کرده است.
🔸در مقاله ششم، «نقاشیهای مربوط به جنگ و سفر زیارتی در ایران»، نقاشیهای دیواری ناصر پلنگی در مسجد جامع خرمشهر، که از مناطق زیارتی کاروانهای راهیان نور در ایران است، به صورت تطبیقی با نقاشیهای دهة بیست در آلمان پس از جنگ جهانی اول بررسی شده است.
🔸مقاله «تفاوتها در نحوه نمایش تصاویر شهدا در فضاهای خصوصی و عمومی جنوب تهران» به بررسی تطبیقی دیوارنگارهها و بیلبوردهای منطقه علیآباد (خزانه) در جنوب تهران با آلبومهای خصوصی و فضاهای خانوادگی خانواده شهدا پرداخته است.
🔸مقاله هشتم تلخیصی از کتاب نفیس راز جعبه آیینه است که در آن نویسنده با رویکردی انسانشناختی و با روش نشانهشناسانه به بررسی جعبه آیینههای مزار شهدا در جامعه ایرانی پرداخته است. در مقاله آخر، «موزۀ شهدا در تهران، تجسم خاطرات در ایران پس از انقلاب»، نیز کارکردهای فرهنگی و اجتماعی موزه شهدا و تفاوتهای آن با مفهوم مألوف موزه مدرن بررسی شده است.
🖊به کوشش و ترجمه میثم مهدیار و سیروس ذولفقاری
💼 خرید اینترنتی کتاب:
https://www.sooremehr.ir/fa/book/3304
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_انديشه
#انتشارات_سوره_مهر
ID: @RCICA_IR
🌐 RCICA.ir
https://eitaa.com/rcica_ir/247
.
📌افتتاح ساختمان جدید کتابخانه حوزه هنری به زودی
🔻این کتابخانه با بیش از ۸۰ هزار کتاب،از کاملترین کتابخانههای تخصصی فرهنگ و هنر ایران است.
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_انديشه
ID: @RCICA_ir
🌐 RCICA.ir
📚#معرفی_کتاب
📌به مناسبت چهاردهم خرداد ماه، سالگرد ارتحال امام خمینی(ره)
📗کتاب «امیر قافله عشق» اثر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، به قلم دکتر همایون همتی، سال انتشار۱۳۸۸
📖کتاب حاضر مجموعه مختصری از مقالات، سخنرانیها و مصاحبههایی تحریریافته در شناخت و شناسائی ابعادی از اندیشه و منش امام خمینی (ره) است.
🍃برگی از کتاب:
🔸امام خمینی(ره) توانست در نظر و عمل، عرفانی ناب، شرعی و راستین عرضه کند که هم بر معیارهای دینی و محتوای شریعت استوار است و هم با روح و نیاز جامعه و زمان و نیاز انسانِ دربندِ روزگار ما، سازگار.
🔸امام خمینی (ره) از میان انواع تئوریهای مشروعیت حاکم و حکومت، مشروعیت الهی را میپذیرد و مشروعیت حاکم را به صفات مدنظر در اسلام همچون عدالت و علم به قانون و عقل و تدبیر میداند و میفرماید: «دو شرطی که برای زمامدار پس از شرایط عامّه، مثل عقل و تدبیر، ضروری است، عبارتند از علم به قانون و عدالت.»
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_انديشه
#انتشارات_سوره_مهر
♨️ @rcica_ir
🌎 rcica.ir
📚#معرفی_کتاب
📌به مناسبت چهاردهم خرداد ماه، سالگرد ارتحال امام خمینی(ره)
📗کتاب «چراغ راه» اثر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، به قلم دکتر همایون همتی، سال انتشار۱۳۹۸
📖در این اثر که مجموعهای از مقالات و سخنرانیهای همایون همتی در داخل و خارج از کشور پیرامون ابعاد گوناگون اندیشه و شخصیت امام خمینی (ره) میباشد، نویسنده تلاش نموده با زبانی امروزین و نگاهی نو، اندیشه جامع و شخصیت والای آن رهبر فرزانه و اصلاحگر بزرگ را فرادید نسل کنجکاو و اندیشور جامعه قرار دهد
🍃برگی از کتاب:
تفکر اشراقی و عرفانی امام در کنار تعهد او به خدا و عشق عمیق او به انسانها یعنی مظاهر حضرت دوست، ترکیب بدیع و بیبدیلی به وجود آورده است که برای همهی آزادیخواهان و عدالتطلبان سرمشق و آموزنده است. معنویت را در کنار سیاست نشاندن و پیونددادن دین و دنیا و عجین ساختن عرفان با عزتطلبی و ظلمستیزی، بخشی از پیام و میراث عظیم امام است که برای همهی آزادگان و معنویتجویان شایستهی اتباع است.
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_انديشه
#انتشارات_سوره_مهر
♨️ @rcica_ir
🌎 rcica.ir
📚اثر جدید پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی به بازار نشر آمد:
📕"رسانه، نژاد و بازنمایی: عربها و مسلمانان در رسانهها پس از یازدهم سپتامبر"
🖊نویسنده: اِوِلین السلطانی
ترجمه: محمدمهدی وحیدی
🔸دربارهی کتاب:
این کتاب مشارکتی مهم در حوزهی مطالعات فرهنگی و رسانهای است. درست است که کتاب به موضوع آشنای نژادپرستی امریکایی میپردازد، با مسئله بغرنج تازهای نیز درگیر میشود که عبارت است از: تداوم این نژادپرستی در دنیایی چندفرهنگی که خود را فارغ شده از مسائل نژادی میداند. "اوِلین السلطانی" نشان میدهد چگونه میتوان به طرز موفقیتآمیزی به نقد مسائلی پرداخت که در گفتمانْ درونی شدهاند. بهعلاوه او، ضمن استفاده از نظریات نظریهپردازان مطرحی چون جورجوآگامبن و جسبیرپوار، امکانات نظری تازهای را عرضه میکند که میتوانند در نظریهپردازیهای آتی استفاده شوند.
📖برگی از کتاب:
🔸این مفهوم که ایالات متحده بر نژادپرستی غلبه کرده است، ضمن وسوسهانگیز بودن، فریبنده نیز هست. اگر ارزش صوری این تصویرگریهای مثبت را در نظر بگیریم، اگر باور کنیم شخصیتپردازیهای پیچیده از تروریستها و تصویرسازیها از مسلمانانِ میهنپرستِ شجاع واقعاً مشکل کلیشهسازی را حل میکند، آنگاه سیاستها و اقدامات نژادپرستانه تحت لوای ضدیت با نژادپرستی ادامه خواهد یافت. تنوع بازنماییها، حتی وفور شخصیتهای دوستداشتنی، به خودی خود نشاندهنده پایان نژادپرستی نیست و مشکل کلیشهسازی نژادپرستانه را هم حل نمیکند.
💼 خرید اینترنتی کتاب:
🌐 https://www.sooremehr.ir/fa/book/3325
📌ادامه جلسات درسگفتار جستجوی حکمت اجتماعی در خردنامه فردوسی از یکشنبه ۱۸ خردادماه
🎙با ارائه: سیدحسین شهرستانی
⏱يكشنبهها، از ساعت ۱۷ تا ۱۹
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_انديشه
ID: @RCICA_ir
🌐 RCICA.ir
🔻شیوع کرونا در شرایط افول مدرنیته؛ مقدمه تحولات بزرگ
🎙مدیر گروه حکمت و هنر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی گفت: شیوع کرونا در وضعیت افول و بحران مدرنیته و شرایط ناهنجاری و فقدان اقتدار به مراتب اثرگذار تر خواهد بود و تحولات را سرعت بیشتری می بخشد.
🖊به گزارش "سرویس فرهنگی" سایت خبری تحلیلی رادیو گفت و گو، دکتر سید حسین شهرستانی مدیر گروه حکمت و هنر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی در برنامه "گفتگوی فرهنگی" درمورد انسان پساکرونا اظهار کرد: کرونا یک حادثه بزرگ و فراگیر به همراه تجربه عمیقی است که قطعاً تبعاتش سالهای سال مناسبات ما را درگیر خواهد کرد.
🔸وی متذکر شد: ما در رابطه با تعیین حدت و شدت و گستره تبعات کرونا از جمله تغییر سرنوشت بشریت باید جوانب احتیاط را رعایت کنیم و نمیتوانیم خیلی دقیق و مطمئن از آن صحبت کنیم.
🔸شهرستانی همچنین گفت: گرچه کرونا برای بشر مدرن که لحظه به لحظه در برابر تجربههای بحرانی بزرگ و تغییر وضعیت ساختاری زندگی خود قرار گرفته یک تجربه بحرانی محسوب میشود اما در عین حال ممکن است چندان تاثیرگذار هم نباشد.
🌐 http://radiogoftogoo.ir/NewsDetails/?m=175103&n=651088
ID: @RCICA_ir
🌐 RCICA.ir
ادامه:[صفحه۲]
🔸مدیر گروه حکمت و هنر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی در ادامه اظهار کرد: مردم دنیا در چهل پنجاه سال اخیر چندین تحول بزرگ در حوزه تکنولوژی و فناوریهای تاثیرگذار بر زندگی بشر همچون گستردگی اینترنت را پشت سر گذراندهاند و از طرف دیگر تحولات بسیار زیادی در عرصه سیاست مانند جنگ سرد را شاهد بودند بنابراین بشر در برابر بحرانهای مختلف دیگر فراموش کار نخواهد بود.
🔸وی یادآور شد: در زمان شیوع آنفولانزای اسپانیایی میزان کشتهها بسیار بالا بود اما این اتفاق خیلی هم در حافظه جمعی تمدن بشری باقی نماند چراکه در اوج و بلوغ تمدن مدرن اتفاق افتاد و لذا خیلی دیده نشد اما کرونا در وضعیتی اتفاق افتاده که مدرنیته دچار سستی و زوال شده و از نقطه اوج قدرت خود فاصله گرفته است.
🔸شهرستانی بر این باور است که کرونا صرفاً یک ویروس بیولوژیک نیست بلکه یک واکنش خاص تمدنی در این عصر با این امکانات است و به عبارتی دیگر، پدیدهای است که در این مقطع از تاریخ هویتش را بروز میدهد.
🔸مدیر گروه حکمت و هنر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی بیان کرد: وجه مهم اثرگذاری کرونا در این است که در شرایط افول و بحران مدرنیته اتفاق افتاده است و بنابراین شیوع کرونا در شرایط ناهنجاری و بی نظمی و فقدان اقتدار به مراتب میتواند اثرگذار تر باشد و تحولات را سرعت بیشتری ببخشد.
🌐 http://radiogoftogoo.ir/NewsDetails/?m=175103&n=651088
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_انديشه
📚كتاب "مقدمهای بر نظریه فیلم" به همت پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی به چاپ چهارم رسید.
🖊نویسنده:رابرت استم
مترجم: گروه مترجمان به سرپرستی احسان نوروزی
📙معرفی کتاب:
🔸کتاب "مقدمهای بر نظریه فیلم"، تاریخی تحلیلی از نظریه فیلم در «سده سینما» عرضه میکند. در این کتاب به بحثهایی نظیر، پدران نظریه فیلم، ماهیت سینما، فرمالیسم روسی و مکتب باختن، مکتب فرانکفورت، موج نگره مؤلف، مسئله زبان فیلم، ورود فمینیسم، زایش تماشاگر، بوطیقا و سیاست پستمدرن و... پرداخته شده است.
🔸کتاب حاضر از نظریهپردازان سینمای صامت، همچون ویچل لیندسی و هوگو مانستربرگ، شروع میکند و تا آخر دگرگونیهای نظریه فیلم و مطالعات فرهنگی (نظریه شناخت، دولوز، نظریه پسا استعماری و نظریه دیجیتال) پیش میآید. این کتاب با نگاهی جهانی به بررسی تغیراتی میپردازد که در کشورهایی همچون فرانسه، آلمان، روسیه، ایتالیا، ایالات متحده، مکزیک، برزیل و آرژانتین انجام گرفته و میکوشد بر اتصالهای این تغییرات تأکید کند.
🔸این کتاب، نظریه فیلم را درون بافت جریانهای فلسفی و تاریخی وسیعتری قرار میدهد. مقدمهای بر نظریه فیلم که با زبانی فرهیخته اما قابل فهم نوشته شده، درآمدی درخشان منسجم بر عرصهای غنی و متنوع به حساب میآید، که در حقیقت بخشی از کتابهای سهگانه انتشارات «بلک ول» در مورد نظریه معاصر فیلم است.
💼 خرید اینترنتی کتاب:
🌐 https://www.sooremehr.ir/fa/book/881/
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_انديشه
#انتشارات_سوره_مهر
ID: @RCICA
🌐 RCICA.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💡محفل عصرنشینی هنر و اندیشه "#دیدار" از سر گرفته میشود.
🎬 محفل بیست و یکم: نمایش و تحلیل فيلم "THE PLATFORM"
🔸گورن، مسیحی مارکسیست یا دونکیشوتی متوهم در جهان طبقاتی؟
🔸پلتفرم در ستایش بشر یا در نکوهش آن؟
🔸آیا نتفلیکس فیلمی در نقد سرمایهداری ساخته است؟
🔸چرا پلتفرمِ اسپانیایی، در همه جای جهان دیده شد؟ قدرتِ همذات پنداری با فیلم ناشی از چیست؟
📌با حضور:
_دکتر محمد خندان: عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
_کمیل سوهانی: پژوهشگر، کارگردان و تهیهکننده سینمای مستند
و اصحاب علومانسانی، هنر و اندیشه
⏰سهشنبه ۲۷ خردادماه ۱۳۹۹، ساعت ۱۶:۳۰
📪خیابان سمیه، نرسیده به حافظ، حوزه هنری، پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، طبقه دوم، سرای شهید آوینی
🔹حضور تمامی علاقمندان با رعایت پروتکلهای بهداشتی آزاد و مزید امتنان است.
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_اندیشه
🌍 rcica.ir
♨️ @rcica
#نمایشگاه_کتاب
📚ارائه آخرین کتابهای منتشر شده از پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی در غرفه مجازی سوره مهر در نمایشگاه تهران
📌با ۲۵٪ تخفیف وارسال رایگان
🔻جهت بازدید و خرید از این غرفه به آدرس زیر مراجعه فرمائید:
27.sooremehr.ir
⏰۲۵ خرداد لغایت ۸ تیر
.
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_اندیشه
#انتشارات_سوره_مهر
🌍 rcica.ir
♨️ @rcica
📸 #گزارش_تصویری
💡محفل بيستم و یکم عصرنشینی هنر و اندیشه #دیدار
نمایش و تحلیل فيلم "THE PLATFORM"
📌با حضور:
_دکتر محمد خندان: عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
_کمیل سوهانی: پژوهشگر و مستندساز
⏰سهشنبه ۲۷خردادماه
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_اندیشه
🌍 rcica.ir
♨️ @rcica
🖊 گزارش محفل بيستم و یکم عصرنشینی هنر و اندیشه #دیدار تحلیل فيلم "THE PLATFORM"
🔻بیست و یکمین عصرنشینی هنر و
اندیشه دیدار با نمایش و نقد فیلم Platform The سهشنبه ۲۷ خردادماه با حضور دکتر محمد خندان عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران و کمیل سوهانی پژوهشگر و مستند ساز در پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی برگزار شد.
🔸کمیل سوهانی در ابتدای این نشست گفت: این فیلم برخلاف ظاهر که ضد سرمایهداری است، یک سازوکار کاملاً سرمایهدارانه الآن ما را دور هم جمع کرده که درباره این فیلم صحبت کنیم. ابتدا باید با نتفلیکس آَشنا شویم که این فیلم را خریده است. نتفلیکس یک شرکت توزیع محصولات صوتی و تصویری است که الآن حدود 40 درصد پهنای باند آمریکا و 15 درصد پهنای باند جهان را در اختیار دارد. این شرکت از جایی به بعد وارد تولید هم میشود. با این عملکردی که از خود نشان داده معلوم نیست در آینده مردم به سینما بیایند یا خیر چون هر کس میتواند هر فیلمی در هر کجای جهان را که میخواهد در خانه خودش ببیند.
🔸این پژوهشگر و مستندساز افزود: فیلم Platform The فیلم خوبی نیست اما اینکه امروز اینجا نشستیم و درباره یک فیلم غیر خوب صحبت میکنیم به خاطر این است که نتفلیکس پشت آن آمده است. نتفلیکس سازوکاری کاملاً سرمایهدارانه دارد و همه ما را دور زده تا بنشینیم و یک فیلم ظاهراً ضد سرمایهداری را ببینیم. فیلم Platform The مجذوب ایده خودش است و وقتی اینطور باشد دیگر فیلم، فیلم متواضعی نیست و پرمدعاست. فیلم دچار تورم نماد است و آخر هم نمیتواند آن را جمع کند و همه معتقدند سکانس آخر آن سکانس خوبی نیست.
صوت نشست:
https://t.me/RCICA/614
🌐
ادامه[صفحه ۲]
🔸وی ادامه داد: شخصیت اصلی فیلم گاهی وقتها نماد مسیح و گاهی وقتها نماد دون کیشوت میشود. طبقه صفر ظاهراً اتاق فکر و فضای مدیریتی است که این سیستم را خلق کرده است و این سیستم نقصهایی دارد. طبقه بالای این سیستم که طبقه صفر آن است یا به این معناست که خدا در آنجا نشسته و قرار است شخصیت اصلی فیلم در نقش مسیح پیغامی را به خدا برساند و بگوید این سیستمی که برپا کردهای اشکالاتی دارد. یا به این معناست که این سیستم، سیستم سرمایهداری است. در این صورت نگاه او به سرمایهداری نگاه ناقصی است و نمیخواهد آن را تقبیح کند بلکه میخواهد آن را اصلاح کند. میگوید سرمایهداری فقط در بخش توزیع دچار مشکل است و الا در بخش تولید یک سفره بسیار رنگین میچیند. اگر منظور از طبقه صفر خدا باشد معنایش میشود اینکه یک خدای ناتوان و غافل این سیستم را خلق و سپس آن را رها کرده است.
🔸کمیل سوهانی اضافه کرد: این فیلم اصل تنازع بقا را در ناخودآگاه همه ما جا میاندازد. در زمان داروین زیستشناس روس به نام کروپوتکین که به اندازه داروین باسواد بوده کتابی مینویسد تحت عنوان «تعاون بقا» اما آن کتاب هیچگاه خوانده نمیشود و در ایران هم یک ترجمه از آن موجود نیست. او اثبات میکند که رفتارهای تهاجمی بین حیوانات بسیار کمتر از رفتارهایی است که به هم کمک میکنند تا زنده بمانند.
🔸محمد خندان در ادامه گفت: به اصرار یکی از اقوام این فیلم را دیدم و اصرار او برایم عجیب بود. فیلم خوبی به نظرم نیامد اما دیدم خیلی راجع به آن حرف زده میشود. راجع به پیام فیلم میتوان صحبت کرد. یکی از ضعفهای اساسی فیلم این است که بهقدری نمادهای مختلف و متضاد در آن آمده که گویی ما در یک خلأ رها شدیم و در انتها هم نمیفهمیم که فیلم چه میخواست بگوید. آشکارا متکی به استعارهها و سمبلهای طبقاتی است. اینکه هر کس بالاتر است هر چه میخواهد میخورد و به طبقات پایین چیزی نمیرسد و اینطور پیامها. فیلم هیچ توضیحی درباره مبنای این اختلاف طبقاتی نمیدهد و یک شانس و اقبالی وجود دارد که بر اساس آن ممکن است شما یک روز در یک طبقه باشید و روز دیگر در طبقه دیگر.
🔸عضو هیئتعلمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران افزود: در مجموع فیلم را یک بیانیه آنارشیستی میدانم. غیر از مفهوم طبقه که در نگاه اول ممکن است پیام اصلی فیلم باشد استعاره خوردن هم در فیلم خیلی مهم است. نام فیلم هم همان سکویی است که روی آن سفره است. آغاز فیلم از طبقه صفر است و گویی یک کارگاهی است که امکانات زندگی از آنجا تهیه میشود که مهمترین آن همان غذا هست. از طرفی گویا اشاره به گناه نخستین در فیلم وجود دارد. اینکه این افراد در این گودال گناه کردهاند و به هبوط دچار شدهاند. من فکر میکنم طبقه صفر خیلی به دولت ارجاع نمیدهد. نظمی را بیان میکند که گویی سازنده ندارد و همه محکوم به این هستند که به آن تن دهند و بسته به تقدیر در این طبقات بالا و پایین شوند.
🔸وی سپس عنوان کرد: در ابتدای فیلم میگوید جریان این گودال چیست و پیرمرد جواب میدهد: خوردن. این پاسخ خیلی مهم است و تا آخر فیلم با ماست. این خوردن از آن پلت فرم شروع میشود و همه باید بجنبند و سهم خود را از آن سفره بردارند تا صورتهای حادی که به آدمخواری و کانیبالیسم منجر میشود. خوردن یکی از استعارههای رقابت و نزاع و از آن خود کردن و مالکیت است. حتی میتواند استعارهای برای قانون جنگل باشد مبنی بر اینکه هر کس زورش میرسد بخورد و توجه به دیگران نداشته باشد. این خوردن نشانگر جامعه رقابتی است که در آن همه رقیب هماند. این وضع بدی را ایجاد میکند که ما احساس کنیم با یک سری افرادی در یک زندان تیرهوتار هستیم و هیچچیز ما را به هم پیوند نمیدهد جز خوردن و اینکه در خوردن رقیب هم هستند.
🔸محمد خندان در پایان گفت: از دل این مسئله نفرت ایجاد میشود و فضایی در فیلم هست که عدم احساس همدلی و همبستگی را حس میکنیم. در این میان، دون کیشوت فیلم یا منجی فیلم به دنیای نجات همه و تغییر سیستم است. اسطوره آدمخوار در دنیای جدید احیا شد. یکی به این دلیل که بتوانند آن را در مقابل متمدن بودن قرار دهند. دلیل دیگر اینکه در فلسفه سیاسی به تدوین فلسفه مدرن کمک میکند و آدمخوار معادل وضع طبیعی هابز است. آدمخوار در این فیلم حضور جدی دارد. وجود دولت به این دلیل لازم است که به آن وضع آدمخواری پایان دهد اما در این فیلم اثری از دولت وجود ندارد.
🔸این نشست در ادامه با پرسش و پاسخ همراه بود.
گزارش مبسوط صوتی و تصویری در سایت پژوهشکده:
https://tinyurl.com/ycnuow7x
🌍 rcica.ir
♨️ @rcica
4_6012618725914576694.mp3
14.59M
🎙صوت نشست بیستم و یکم عصرنشینی هنر و اندیشه #دیدار- تحلیل فیلم "THE PLATFORM
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_انديشه
گزارش مبسوط در سایت پژوهشکده:
https://tinyurl.com/ycnuow7x
🌍 rcica.ir
♨️ @rcica
🎬 نمایش و تحلیل انیمیشن "لپوتا، قلعهای در آسمان" از میازاکی
💡محفل بیست و دوم عصرنشینی هنر و اندیشه "#دیدار"
🔸هایائو میازاکی، استادِ زنده کردن روح سنتی ژاپن در دل شهرهای نوین
🔸قصهای کهن و اسطورهای برای جهان جدید
🔸نقد هر آنچه اکوسیستم طبیعی را به هم میریزد: چه آن موضوع ماشین و صنعت باشد چه جنگ و میلیتاریسم و چه حتی ناسیونالیسم افراطی
با موسیقی کمنظیر استاد جو هیسایشی
📌با حضور:
_مجید خسرو انجم: کاریکاتوریست و مدرس تفکر خلاق
_سیدحسین شهرستانی: مدیر گروه حکمت و هنر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی
⏰دوشنبه ۲ تیرماه ۱۳۹۹، ساعت ۱۶
📪خیابان سمیه، نرسیده به حافظ، حوزه هنری، پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، طبقه دوم، سرای شهید آوینی
🔹حضور تمامی علاقمندان با رعایت پروتکلهای بهداشتی، آزاد و مزید امتنان است.
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_اندیشه
🌍 rcica.ir
♨️ @rcica
📸 #گزارش_تصویری
💡محفل بيستم و دوم عصرنشینی هنر و اندیشه #دیدار
نمایش و تحلیل انیمیشن "لپوتا، قلعهای در آسمان"
📌با حضور:
_سیدحسین شهرستانی: مدیر گروه حکمتِ هنر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی
⏰دوشنبه ۲ تیرماه
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_اندیشه
🌍 rcica.ir
♨️ @rcica
🖊گزارش محفل بیست و دوم عصرنشینی هنر و اندیشه #دیدار
🔻نشست نمایش و تحلیل انیمیشن لاپوتا، دوشنبه 2 تیرماه در پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی برگزار شد.
🔸مجری این نشست در ابتدا گفت: هفته گذشته درباره فیلم پلتفرم صحبتهایی داشتیم اما از آنجا که اثر اول کارگردان بود خیلی شناخت و اطلاعاتی از او نداشتیم. اما در مورد میازاکی اطلاعات بیشتری داریم. به کمپانی انیمیشنسازی او والت دیزنی ژاپن میگویند و سنتهای ژاپنی و یک سری مفاهیم در آثار او خیلی تکرار میشود.
🔸حمیدرضا کیانی در ابتدا گفت: در فیلمهای میازاکی میبینیم تکنولوژی به ما نزدیک میشود اما خطرناک نیست بلکه این آدمها هستند که دارند از آنها سوءاستفاده میکنند و رباتها مهرباناند. به این مسئله خیلی در فیلمهایش تأکید میکند. مفهوم جادو هم در آثارش خیلی تکرار میشود. جنگ هم در همه فیلمهای او حضور دارد. به دخالت انسان در تکنولوژی نیز میپردازد. فیلمهای او هم علمی تخیلی است و هم رو به گذشته و هم رو به آینده.
🔸سید حسین شهرستانی در ادامه گفت: یکی از نکات جذاب این فیلم برای من این بود که ریشهها در آسمان است. نقد تکنیک و سلطه و طمع در این فیلم وجود دارد و خود آسمان و در واقع شهر آسمانی هم دچار ناخالصیهایی شده که رها میشود و به اوج میرود. گویی رویای فرانسیس بیکن یعنی کشف دوباره آتلانتیس را میخواهد بیان کند. سرهنگ این فیلم همان سلیمان در آتلانتیس بیکن است. گویی یک میراث معنوی هم وجود دارد که همان دختر است و هم زمین و هم آسمان را نجات میدهد.
🔸وی ادامه داد: در ادامه پیرایهها از بین میرود و ریشهها و درخت و پرنده و عناصر اساسی و اصلی طبیعت باقی میماند و سبک میشود و به آسمان میرود. در این فیلم تنش با تکنیک مطرح میشود اما نسبت ما با تکنیک و فناوری مطرح میشود. برخلاف خیلی از فیلمهای دیستوپیایی هالیوودی که رباتها بر انسانها مسلط میشوند، اینجا بحران انسان و طمع انسان مسئله است و رباتها در حاشیه هستند و نه خیلی خوباند و نه خیلی بد. از زاویه اسطورهای هم میتوان به فیلم پرداخت.
🔸مجری نشست سپس عنوان کرد: نمادهای اسطورهای مثل خود شیتا را در فیلم میبینیم که خیلیها میگویند این همان سیتا در حماسه رامایانا است. در همان صحنه اول وجه آسمانی بودن او را میتوان در فیلم دید. میازاکی با مهارت دنیای اسطورهای را در میانه زندگی عادی مینشاند.
🔸حمیدرضا کیانی در ادامه گفت: یک مرد با دو بچهاش به زندگی در روستا میآیند و مادر هم مریض است و در بیمارستان است. از دریچه دنیای کودکی داریم نگاه میکنیم. میبینیم که حتی خطرها را هم وارد تخیل خود میکنند و با آن بازی میکنند. به نظرم میازاکی این است: از آن خود کردن جهان؛ مثل دنیای کودکی. از یکچیز عجیبوغریب چیزی دوستانه درست کردن. از اینجا ریشههایش مشخص است. این موتیف در آثار میازاکی مدام تکرار میشود. در جهان میازاکی رویایی کودکانه جهان را برای ما آشنا میکند و تنها چیزی که برای ما آشنا نمیشود جنگ و خونریزی است.
🔸مجری نشست سپس گفت: من در مواقع خستگی به میازاکی پناه میبرم. چون میتوانم با او هر رویایی که دارم و آن را در جهان واقعی پیدا نمیکنم را بازسازی کنم. دقیقاً همانطور که به شاهنامه میشود پناه برد. در همین فیلم شاخههای درخت آنها را نجات میدهند. یعنی میگوید اگر شما با طبیعت دوستی کنید میتواند شما را نجات دهد.
🔸حمیدرضا کیانی در ادامه عنوان کرد: غلظت روابط و احساسات هم در فیلم دیده میشود که این هم از دنیای کودکی میآید. رفتوبرگشت بین کودکی و بزرگسالی در فیلم هم خیلی جذاب است.
🌍 rcica.ir
♨️ @rcica
ادامه [صفحه ۲]
🔸سید حسین شهرستانی سپس اظهار داشت: انیمیشن این امکان را میدهد که داستان به ریشههای اساطیری و آرکتایپهای جاودانه و جهانی برگردد. نقاط مشترک انسانی و عواطف غلیظ و احساسات ریشهدار و رنگهای خالص. انیمیشن به ما کمک میکند که به این نحو داستانگویی بازگردیم. یکی از مشکلات اصلی سینمای امروز ما این است که هیچ افقی را برای ما نشان نمیدهد. هنر یعنی خیال اما سینمای امروز ما همین زندگی خاکستری ما را نشان میدهد بلکه آن را سیاه میکند و حتی با آب ریختن بر روی این خاکستر کاری میکند که همان هم تمام شود و هیچ آتشی دیگر بلند نشود.
🔸حسین حبیبزاده سپس گفت: در بحث اسطوره باید به محیط جغرافیایی خیلی توجه کنیم. مثلاً سختکوشی در فرهنگ ژاپن وجود دارد و این مسئله ریشههای اسطورهای دارد. در فیلمهای میازاکی شخصیت بد تقریباً وجود ندارد یا خیلی کم است. مثلاً همین پیرزنی که دزدی و غارت میکند بعداً تبدیل میشود به یک شخصیت مهربانی که به اینها کمک میکند.
🔸سید حسین شهرستانی در ادامه گفت: این انیمیشن از جهاتی با انیمیشن آواتار شباهت دارد. سینمای آمریکا با قابلیتهایی در سینما وارد میشود که تصویر را از تنگنای شهر بیرون میآورد. در نتیجه داستان به سمت روایت اسطورهای سوق پیدا میکند. انیمیشن هم این قابلیت را دارد. هر فرهنگی میتواند زبان خودش را به زبان سینما ترجمه کند. این را در سینمای ژاپن میبینیم و سینمای ژاپن از این جهت میتواند به سینمای ما کمک کند. اسطوره به نحوی بازگشت به زبان کودکی است و به تعبیر مولانا: پس زبان کودکی باید گشود.
🔸حمیدرضا کیانی سپس گفت: اوزو، میزوگوچی و کوروساوا و کوبایاشی در سنتهایی ایستادهاند و نسبتی که با انسانهایشان برقرار میکنند نسبت دوست داشتن است. یعنی انسانها را دوست دارند با انسانها نسبت درستی برقرار میکنند. میازاکی هم همینطور است. مثل کارگردان خانه پدری نیستند که با کل انسانها دشمن است. سینمای ما نمیتواند ما را در نسبت با تاریخمان تعریف کند. در سینمای دفاع مقدس تا حدودی توانستیم این کار را بکنیم.
🔸مجری برنامه در ادامه عنوان کرد: در هفته گذشته در بحث فیلم پلتفرم درباره بازنمایی زنان صحبت شد. درباره بازنمایی زن در آثار میازاکی و به خصوص در این اثر هم صحبت بفرمایید.
🔸سید حسین شهرستانی در پاسخ گفت: مسئله زن خیلی در این کار برجسته نیست. یک دختر معصوم وجود دارد و یک پسر قوی از او دفاع میکند. میان پیرزن و پیرمرد یک فضای زنسالاری وجود دارد و پیرزن حالت مردانهای پیدا کرده که در انتها به محبت مادری باز میگردد. آنطور که درخت و ریشه و خاک و ... خالص هستند، زن و مرد و دختر و پسر هم خالصاند و هر چه جلوتر میرود خاصتر هم میشوند.
🌍 rcica.ir
♨️ @rcica
ادامه [صفحه۳]
🔸حسین حبیبزاده در این باره گفت: میازاکی درباره شخصیت دختر انیمیشنهایش جملهای دارد که میگوید نیاز به نجاتدهنده ندارند بلکه نیاز به یک همراه دارند.
🔸وی ادامه داد: نگاه میازاکی نگاه امر زنانه به حل اختلافات و شکافها است. اینکه همیشه یک پسری همراه دختر در آثار او وجود دارد به این دلیل است که میخواهد بگوید امر زنانه احتیاج به پشتوانه دارد و اینها مکمل هماند.
🔸مجری برنامه در پایان گفت: اگر بخواهیم الگو بگیریم و به اسطورههای خودمان برگردیم و قصههای خودمان را در دنیای امروز روایت کنیم به نظر شما چه عناصر مشترکی با میازاکی پیدا میکنیم؟
🔸سید حسین شهرستانی در این باره گفت: میتوان از تجربه هنری الهام گرفت. اینکه چطور یک هنر ملی به وجود میآید خیلی قابل پیشبینی و قاعدهگذاری و ساختارمند نیست. تجربههای تاریخی مثل دفاع مقدس که اشاره کردند و تجربههای عمیقی که در آن ملت مشارکت داشتهاند نقطه زایش هنر ملی است. اسطورههای ملی، ادبیات ملی و هنر ملی در لحظاتی شکل میگیرند که حادثهای موضوع عاطفه عمومی قرار میگیرد. این از دل برنامهریزیهای فرهنگی و سیاسی بیرون نمیآید. از دل پروپاگاندای هنری و رسانهای هم بیرون نمیآید.
🔸وی افزود: باید این تجربه عمیق باشد که پشتوانه آن یک سنت و میراث هنری و روایی است. از این فرمولها که چون فلان کشور به سمت نوعی فیلم رفته پس ما هم به همان سمت برویم بیرون نمیآید. اگر شاهنامه را هم به میان زندگی امروز مردم بیاوریم و داستانی بسازیم ممکن است مردم با آن ارتباط برقرار نکنند. یک جایی باید با امروز ما و تجربه امروز ما از جهان پیوند پیدا کند. اگر جنس اصیل عرضه شود هنوز انسان ایرانی برای دریافت مفاهیم اساسی گیرایی دارد. ما هنوز در جهان فردوسی و حافظ و سعدی داریم زندگی میکنیم ولو اینکه آن را فراموش کرده باشیم. هنر میتواند به یاد آورد و قصههای از یاد رفته و بر باد رفته را به یاد بیاورد. مشروط بر اینکه صرفاً افسانه و افسون و قصه سکندر و دارا نباشد. اگر دردها و آلام مردم را لحاظ نکند فایده ندارد. شاید تنها تجربه ما در این مورد همان سینمای دفاع مقدس باشد. یا مثلاً فیلم قیصر در عصر خود روحیه فتوت و پهلوانی را زنده کرده بود و موفق بود.
🔸حمیدرضا کیانی نیز در پاسخ به این پرسش گفت: ابتدا باید سینما را جدی بگیریم. کارگردانان موفق ژاپنی عاشق قصه تعریف کردن هستند و به فرم ژاپنی در سینما فکر میکنند. کوروساوا در سریر خون دارد مکبث را بیان میکند. اقتباس از مکبث است اما کاملاً آن را در داخل فرهنگ آورده است و دارد از دیدگاه یک ژاپنی داستان مکبث را تعریف میکند. توانسته در سینما به یک مسئلهمندی برسد و پیوند با گذشتهاش را نیز حفظ کند.
🔸حسین حبیبزاده نیز در انتها در این باره گفت: ایده صبح میازاکی با تفکر ما مطابقت دارد و ایده طبیعتش هم مقداری شبیه ماست. ایده صبح مانند فلسفه صدرایی ماست که به نزاع در فلسفه پایان داد. اما مسئله طبیعت ما با میازاکی متفاوت است. ما نسبت به طبیعت جایگاه خلیفه داریم و طبیعت برای ما جایگاه خدایی ندارد.
https://t.me/RCICA/619
🌍 rcica.ir
♨️ @rcica
4_6019250421707573038.mp3
11.17M
🎙صوت نشست بیستم و دوم عصرنشینی هنر و اندیشه #دیدار- تحلیل انیمیشن "لپوتا، قلعهای در آسمان"
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_انديشه
🌍 rcica.ir
♨️ @rcica
هدایت شده از پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی
🎬 نمایش، نقد و بررسی مستند "اختاپوس" با موضوع مافیای صنعت خودرو در ایران
💡محفل بیست و سوم عصرنشینی هنر و اندیشه "#دیدار"
🔸 چه شد که صنعت خودرو کشور در منجلابی که همه آن را میشناسیم فرو رفته است؟
🔸مقصر این نارضایتی چه کسانی هستند؟
🔸و در پشت پرده این صنعت پولساز چه کسانی هستند؟
🔸اینها سوالاتی است که در این مستند به آن اشاره شده و به دنبال واکاوی آن است.
📌با حضور:
_مهدی انصاری: تهیهکننده و کارگردان
_میلاد بیگی: مدیر گروه صنعت اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر
- علی علیلو: نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی
⏰دوشنبه ۹ تیرماه ۱۳۹۹، ساعت ۱۶:۳۰
📪خیابان سمیه، نرسیده به حافظ، حوزه هنری، پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، طبقه دوم، سرای شهید آوینی
🔹حضور تمامی علاقمندان با رعایت پروتکلهای بهداشتی، آزاد و مزید امتنان است.
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_اندیشه
🌍 rcica.ir
♨️ @rcica