ادامه [صفحه۳]
🔸کمیل حسینی سپس گفت: غریزه جنسی یک قدرتی است که باید در مسیر خودش بیفتد. عشق و سکس نیز در هم تنیدهاند و انسان امروز عشق را چندان نمیفهمد. آخر این مستند هم تقریباً با این نکته جمع میشود. انرژی جنسی که توربینهای خانواده و زندگی و تمدن را میچرخاند از مسیر خود خارج شده است. تربیت میخواهد این انرژی جنسی را سامان دهد تا برگردد و خانواده و اجتماع را شکل دهد. هر تمدنی تربیت جنسی خود را دارد. معضل سر محتوایی است که قرار است ارائه شود.
🔸وی در ادامه تأکید کرد: تربیت جنسی اسلامی 6 راهبرد دارد. یکی هویت دهی است. یعنی از بچگی کاری کنیم تا انسان از جنسیت خود خوشش بیاید. اگر این کار را کردیم دیگر ترنس سکچوال و هومو سکچوال شکل نمیگیرد. دومین مسئله کاهش تحریکات در جامعه است. سوم تأمین نیاز جنسی است. چهارمین مسئله خویشتنداری است. اول تأمین نیاز است و بعد خویشتنداری. قرآن میگوید: «وَ لْيَسْتَعْفِفِ الَّذِينَ لَا يَجِدُونَ نِكَاحًا». حفاظت و نگه داشت نکته بعدی است. کارگاههای جنسی مسئله را به آموزشهای خودمراقبتی تقلیل میدهند. درصورتیکه قبل از این مسئله باید به تأمین نیاز فکر کنیم. نکته آخر هم کاهش آسیب یا درمان است. یعنی با رعایت 5 نکته قبل، اگر کسی دچار آسیب شد چطور او را از آسیب نجات دهیم.
🔸محسن بدره در پایان گفت: درباره نسبت سیاست و امر جنسی قدری صحبت میکنم. باید واقعیتهای امر جنسی را بیتعارف ببینیم و مطالعه کنیم. تحولات خیلی جدی در سبک زندگی بخشی از مردم ما اتفاق افتاده است. نباید یکدستسازی کنیم و بگوییم هیچ بحرانی نداریم. نگاههای ما اسطوره زده است و بهشدت دور از فهم واقعیتهای ماجراست. شبه سیاستی در جامعه ما وجود دارد مبنی بر اینکه انسان ایرانی غریزه جنسی ندارد. وقتی به کودک اطلاعات درست ندهیم او اطلاعاتش را از بازار سیاه تهیه خواهد کرد. مشکلات جنسی زیادی در جامعهمان داریم اما کتابهای آگاهیدهنده و خودیاریگر دراینباره نداریم. درحالیکه مثلاً درباره آشپزی کلی کتاب و برنامه تلویزیونی داریم. اما درباره این موضوع که بسیار حاد است و با زندگی شما و تخیل شما و حتی دین شما کار دارد و نیاز به محتوا برای آن داریم، به اندازه کافی صحبت نمیکنیم.
🔊 صوت نشست:
https://t.me/RCICA/648
🌍 rcica.ir
♨️ @rcica
🎬 نمایش و تحلیل مستند "پشت شیشه" با موضوع کودکان کار
💡محفل بیست و پنجم عصرنشینی هنر و اندیشه "#دیدار"
⏰دوشنبه ۲۳ تیرماه ۱۳۹۹، ساعت: ۱۷
🔸با حضور:
-استاد خسرو دهقان
-دکتر وحید یامینپور
-تهیهکننده: احمدرضا بلیغ
-نویسنده و کارگردان: صابر الله دادیان
📪خیابان سمیه، نرسیده به حافظ، حوزه هنری، پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، طبقه دوم، سرای شهید آوینی
📌پخش زنده تحلیل مستند از صفحه اینستاگرام پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی
🌏https://instagram.com/rcica_ir?igshid=th238a1phg8s
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_اندیشه
🌍 rcica.ir
♨️ @rcica
📚آثار پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی در حوزه سینما
📕شرقشناسی هالیوود
نویسنده: مجید سلیمانی ساسانی
📙" صفر تا صد مصاحبه در فیلم مستند"
نویسنده: محمد دیماسی
📗"کالبدشکافی فیلم" درآمدی به روشهای کیفی تحلیل فیلم
نویسنده: آرین طاهری
📘"روانشناسی و زیباییشناسی سینما"
نویسنده: ژان میتری
📓"نگارش خلاقانه برای فیلم" از مبانی نظری تا روشهای کاربردی
نویسنده: سید مجتبی شریعتی
📔رسانه، نژاد و بازنمایی
نویسنده: الوین السلطانی
📕"نظریه فیلم"
نویسنده: رابرت استم
📙"رویکردهای انتقادی در مطالعات فیلم"
نویسنده: جان هیل/ پاملا چرچ گیبسن
📗"سینمای مقاومت" نظریهها، سیاستها، نقدها
نویسنده: شهاب اسفندیاری
📘"بازیگری سینما" درسهای یک بازیگر
نویسنده: مایکل کین
📓نشانهشناسی موسیقی فیلم
نویسنده: تورج زاهدی
📔بنیانهای نظری و عملی موسیقی فیلم
نویسنده: صادق رشیدی
📕"سلوک روحی بازیگر"
نویسنده: مهدی ارجمند
📗"مروری بر مطالعات نشانهشناختی سینما"
نویسنده: فرهاد ساسانی
📙سینمای ملی ایران
نویسنده: ابراهیم فیاض/عبدلله بیچرانلو
خرید با ۲۵٪ تخفیف و ارسال رایگان تا پایان امروز:
http://27.sooremehr.ir/
🌍 rcica.ir
♨️ @rcica
📸#گزارش_تصویری
.
💡محفل بیست و پنجم عصرنشینی هنر و اندیشه "#دیدار" با نمایش، نقد و بررسی مستند "پشت شیشه"، دوشنبه ۲۳ تیرماه در پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی برگزار شد.
.
🔸با حضور:
- دکتر وحید یامینپور: رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی
.
_احمدرضا بلیغ: تهیهکننده
.
_صابر اللهدادیان:نویسنده و کارگردان
.
- به همراه گلناز و صغری فعالان اجتماعی در حوزه کودکان کار
.
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_اندیشه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚اثر جدید پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی:
📕" فتوژورنالیسم جنگ تحمیلی"
🖊تألیف: نازلی عباسی اهوازی
محمدرضا شریفزاده
🔸عکس وعکاسی همیشه خلاقیتی را به تصویر میکشد که در پی نگاه جستوجوگر عکاس پدید میآید و این پدیدهی تصویری همیشه در تلاش بوده است تا آنچه را که هست به هستی درآورد و جاودانه کند، اما در این میان برخی چنان به واسطهی این هنر و صنعت نوین بشری در جاودانههای ملتی ریشه دوانیدهاند که فراتر از هر عنوان یا هر کادر تصویری است.
💼 خرید اینترنتی کتاب:
🌐 https://www.sooremehr.ir/fa/book/3256
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_انديشه
#انتشارات_سوره_مهر
ID: @RCICA
🌐 RCICA.ir
پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی
📸#گزارش_تصویری . 💡محفل بیست و پنجم عصرنشینی هنر و اندیشه "#دیدار" با نمایش، نقد و بررسی مستند "پشت
🖊گزارش محفل بیست وپنجم عصرنشینی هنر و اندیشه #دیدار
🔻محفل بیست و پنجم عصرنشینی هنر و اندیشه دیدار با موضوع نمایش و تحلیل مستند«پشت شیشه» دوشنبه ۲۳ تیرماه در پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، سرای شهید آوینی به همت باشگاه هنر و اندیشه برگزار شد.
🔸صابر الله دادیان، کارگردان مجموعه، در ابتدا گفت: این کار یک مجموعه 12 قسمتی درباره حاشیهنشینهاست. همه مخالف بودند که صورت این بچهها را نشان دهیم. درباره این بچهها متهم همه مردماند. مخصوصاً کسانی که از کنار اینها بیتفاوت عبور میکنند. برخی میگویند این بچهها برای جامعه مضرند که نشان میدهد مسئله را هنوز نفهمیدهاند.
🔸وحید یامینپور در ادامه گفت: در این مستند روایت غالب و فائق را شکستید و یک روایت جدیدی از کودکان کار نشان دادید. 5 دقیقه آخر را متوجه نشدم که چه ارتباطی به کار دارد. یک اشکال این بود که روایت غالب را در 5 دقیقه آخر تکرار میکنید که خلاف روایتی است که در کل فیلم دنبال میکنید. در حدود 45 دقیقه موفق شدید نگاه مخاطب را به یک موضوع تغییر دهید اما در انتها باعجله جمعبندی میشود که خوب نبود.
🔸وی اضافه کرد: این مستند مدرسه را محور قرار میدهد و نکته مثبت دیگر این مستند این است که معلمی که درباره این مشکلات صحبت میکند از زاویه درستی صحبت میکند. معاشرتهای ترجیحی بحثی است که آمریکاییها و مکتب شیکاگو بیشتر به آن توجه نشان میدهند. معاشرتهای ترجیحی گرایش به انحرافات اجتماعی و جرم را از زاویه فرهنگی نگاه میکند. برخلاف خیلی از نظریات که رویکرد اقتصادی و روانشناختی دارند. خلاصه آن این است که این نوع افراد در بین خودشان با روابطی که دارند یک محیط امن ایجاد میکنند و برای خودشان توضیح و توجیه تولید میکنند. در نتیجه روزبهروز از فضای عمومی جامعه کنار گذاشته میشوند و نهایتاً هم لیبل میخورند.
🔸وحید یامینپور خاطرنشان کرد: وقتی مدرسه به عنوان جزئی از آموزش در این بین قرار میگیرد این معاشرت ترجیحی شکسته میشود و این افراد دیگر خود را منزوی نمیدانند و افرادی بین اینها و جامعه واسطه میشوند. البته برخی مدارس هم اینگونه رفتار نمیکنند. باید بررسی کنیم و ببینیم که چه باید کرد که این اتفاقات نیفتد و هرکدام از نهادها چه نقشی دارند.
🌐 http://rcica.ir/%d8%af%d8%b1%d9%86%d9%85%d8
ادامه [صفحه۲]
🔸صابر الله دادیان سپس از صغری که در حوزه کودکان کار فعال است، پرسید: چرا پایان کار را دوست داری؟
🔸صغری جواب داد: چون این حس را به من داد که این بچه درونش پاک است و گویی دارد آینده خود را میبیند و وقتی به میان افراد دیگر میرود انگار گم میشود و این سؤال را ایجاد میکند که چرا این بچه گم میشود؟ به این خاطر از آخر کار خوشم آمد. اگر این فیلم را از نگاه یک بچه ببینید که انگار یک بچه دارد دنبال این افراد میرود واقعاً زاویه دوربین درست است.
🔸سجاد صفار هرندی در ادامه عنوان کرد: از جایی از کار که کلیشه شکنی اتفاق میافتد این کار تبدیل به یک اثر جدی میشود. تحلیل رایج این بچهها را قربانی میبیند اما شما در این کار دارید میگویید که این بچهها قهرمان هستند. این نقطه قوت کار است. اما همین نقطه قوت در انتهای کار تبدیل به پاشنه آشیل کار میشود. اینکه تلاش و کمک این کودک به خانواده خود قهرمانانه و زیباست نباید باعث شود که تصور کنیم این موقعیت مسئله نیست. این بچهها در جای درستی نیستند و نباید باشند هرچند او دارد در این شرایط قهرمانانه عمل میکند. در بخشی از کار هم میبینیم که وقتی از دختر میپرسد که دوست داری کار کنی یا درس بخوانی، واضح است که پاسخ او چیست.
🔸سید حسین شهرستانی در ادامه گفت: با توجه به اوضاعی که پیش رویمان داریم و خیلی بارقه امیدی هم وجود ندارد، این دست افراد که فکر میکنیم استثنا هستند بیشتر میشوند. نمیخواهم عادیسازی کنم و نگاه جبرگرایانه ندارم اما این وضعیت ناگزیر است و ادامه هم پیدا میکند. اینکه ما اینها را استثنا نشان دهیم هم برای خودشان آسیبزاست و هم چون نمیتوانیم این وضعیت را ترمیم کنیم موجب میشود بین مردم و اینها یک دوریگزینی اتفاق بیفتد. فکر میکنم در مستند هم همین را میخواهید بیان کنید که اینها یک سری استثنا نیستند که از ما دور باشند بلکه سعی کنیم آسیبهایشان را کم کنیم. این مخالف نکته آقای صفار است و ما باید اینها را بپذیریم و اینها هم احساس کنند که بخشی از جامعه هستند. البته نمیخواهم نگاه جبرگرایانه و اینکه دولت وظیفهای ندارد را بیان کنم.
🔸وحید یامینپور سپس عنوان کرد: برخی کشورها این افراد را کلاسه کردهاند و به آنها شماره بیمه میدهند، صنف و سندیکا دارند و به اینگونه تلاش دارند این مسئله را حل کنند که میگویند اینها را به رسمیت میشناسیم. در نتیجه اینها این حس استثنا بودن را دیگر ندارند. ممکن است یک مستند بیاید و به حکمرانی ما کمک کند تا چیزی را به رسمیت بشناسد.
🔸در ادامه احمدرضا بلیغ، تهیه کننده اظهار کرد: وقتی قرار شد این کار برای شبکه 3 ساخته شود یک چالش برای کار ایجاد کرد. شبکه 3 مانند شبکه مستند نیست که قشر مستندبین بخواهند این کار را ببینند. پس باید در نظر میگرفتیم که عموم مردم میخواهند آن را ببینند و باید برای آنها جذاب باشد. چالش بزرگتر این بود که قرار بود در صداوسیما پخش شود. لوکیشینها و سوژههای زیادی را بررسی کردیم. اما این چالش که آسیب یعنی سیاهی و سیاه نمایی نکنیم به طوری که برای عموم مردم حرفی داشته باشیم و آنها را همراه کنیم باعث شد که خیلی محدودیتها برای کارمان ایجاد شود. ما مستقیماً با مردم داریم گفتگو میکنیم و تم کلی هم تم مسئولیت اجتماعی است.
🔸سید حسین شهرستانی سپس گفت: درباره پرسش مهم آقای یامینپور درباره اینکه این سیاست چطور باید اتخاذ شود به نظر من چهره و واقعیت این بچهها باید عادیسازی شود. نکته آقای صفارهرندی هم نکته درستی است. این موقعیت، موقعیت درستی نیست. یعنی یک وجه دلسوزی برای این بچهها این است که آنها را از موقعیت عجیبوغریب و ناشناخته و متهم بیرون بیاورد. اما به این معنا نیست که این وضعیت را به رسمیت بشناسد. این آدم را باید به رسمیت بشناسد اما نه وضعیت آنها را. چون اینها میتوانند در وضعیت بهتری باشند. لذا مسئولیت حاکمیت نباید سلب شود.
🔸وی افزود: اینها سرشار از استعدادند و مثل همه ما توانمندند. توانستهاند گلیم خود را از آب بیرون بکشند و روی پای خودشان بایستند اما این مسئله از آن طرف مسئولیت اجتماعی را هم کم نمیکند. درباره پایانبندی کار که صدای اذان پخش میشود باید توجه کنیم که صدای اذان یک صدای شایعی است که در طول روز در شهر پخش میشود و یک افکت صوتی بر روی کار محسوب نمیشود. صغری خانم هم نکته جالبی گفت که به صدای ساز و آواز ما نگاه نکن بلکه این صدای درون ماست و این پاکی این بچهها را نشان میدهد.
🌍 rcica.ir
♨️ @rcica
ادامه [صفحه ۳]
🔸گلناز، فعال دیگری در حوزه کودکان کار در ادامه عنوان کرد: خیلیها این دغدغه را دارند که درباره کودکان کار مستند بسازند تا مردم اینها را ببینند. نمیدانم چند نفر این مستند را ببینند و با دیدن آن چقدر تغییر میکنند. آیا سراغ این کودکی که درباره آن صحبت شده میروند؟ اینکه ما وقتی اینها را میبینیم با بیخیالی با آنها رفتار کنیم همانطور که خودشان هم در این مستند میگویند اصلاً این رفتار برای آنها خوشایند نیست. تفاوت این مستند با خیلی از خیریهها و گروههای جهادی این است که این مستند مشکل اصلی را بیان کرده است و خود این بچهها آن را گفتهاند. اینطور نبوده که مثلاً یک خیریه بگوید این بچهها این مشکلات را دارند و ما برای حل آن این کارها را انجام دادهایم.
🔸صغری هم در ادامه گفت: وقتی کسی دست من را میگیرد و به من روحیه میدهد اگر روزی دست من را رها کند من میافتم و نمیتوانم بلند شوم. چون فکر میکردم فقط او میتواند من را بالا بکشد و با هیچکس تا آن روز آنطور ارتباط برقرار نکرده بودم. خیریهها اینگونه نگاه نمیکنند و احساس گناه دارند. فکر میکنند این بچهها گناه دارند و به همین خاطر باید به آنها کمک کنیم.
🔸وحید یامینپور سپس اظهار داشت: مهمترین کار شما این بود که به پدیدهای که معنای درستی نداشت معنا دادید. معنا دادن مهمترین گام برای ایجاد همبستگی اجتماعی است. ما تاکنون از کنار یک پدیده عبور میکردیم و بیتفاوت بودیم و در ذهن ما معنایی نداشت. اگر معنا پیدا کند و عمومیت پیدا کند در اجتماع جذب میشود و خودبهخود پاسخ پیدا میکند. حتی اگر از ناحیه حکمرانی هم اتفاقی رخ ندهد این معنادار شدن بسیاری از آسیبها را حل میکند. کار اصلی هنر این است. از هنر انتظار نیست که مثل یک دانشگاه راهحل ارائه دهد بلکه میتواند این معنا را تولید کند.
🔸گلناز در ادامه گفت: از این موضوع خیلی ناراحتم که وقتی مسئولین از دستشان برمیآید چرا کاری نمیکنند؟ مستقیم به سراغ بچه نباید برویم چون مشکل اصلی خانواده است. به نظرتان انتظار این کودک از مردم چیست؟ خیلی ساده است محبت و عشق میخواهد. اینکه وقتی پشت شیشه میآید با او زننده رفتار نشود.
🔸صغری سپس گفت: این برای من هم سؤال است که چرا از کنار کودکان کار بیتفاوت میگذریم؟ چرا این مسئله تمام نمیشود؟ اگر هر فرد از جامعه ما فقط دست یک کودک کار را بگیرد این مسئله حل میشود. پاسخ همین است و این مشکل اینگونه حل میشود. متأسفانه به کودکان کار از بالا نگاه میشود.
🔸صابر اللهدادیان، در پایان گفت: حل این مشکل خیلی کار میبرد. به نظرم راهحل این است که به جای اینکه این افراد را بخواهیم بالا بکشیم باید خودمان چند پله پایین برویم. اگر این اتفاق نیفتد نمیتوانیم مشکلات این افراد را بفهمیم.
🌍 rcica.ir
♨️ @rcica
📚#معرفی_کتاب
🔻همزمان با روز بزرگداشت "شیخ صفیالدین اردبیلی"
📗 «شرح صفا» زندگی و تعالیم عرفانی شیخ صفیالدین اردبیلی
🖊نویسنده: امیر رجبی
🔷پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، سال انتشار۱۳۹۸
📖شیخ صفیالدین اردبیلی، عارف بزرگ و نامدار قرن هفتم و هشتم هجری، از چهرههای درخشان عرفان و معنویت و از عالمان برجسته و عارفان وارستهای است که با رویکردی اجتماعی به عرفان، تاثیر فراوانی بر فرهنگ و تمدن ایرانی-اسلامی نهاده و نقش مهمی در تاریخ ایفا نموده است.
🔸آموزههای معنوی شیخ صفیالدین اردبیلی که همچون بسیاری از علما و عرفای بزرگ این سرزمین، ریشه در شریعت نبوی و تعالیم اسلامی دارد، میراث معنوی گرانقدری محسوب میشود که در بحران معنویت امروز جهان میتواند راهگشای کسب معرفت و راهنمای رسیدن به حقیقت باشد.
خرید اینترنتی کتاب از:
https://www.sooremehr.ir/book/2704
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_انديشه
#انتشارات_سوره_مهر
♨️ @rcica
🌎 rcica.ir
📚#معرفی_کتاب
📙 كتاب "جلوههای هنر شیعی در نگارههای عصر صفوی" اثر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی
🔸مبتنی بر تحقیق در دو نسخه خطی حبیب السیر و احسن الکبار
🖌نویسنده: فاطمه رجبی
تاریخ نشر:۱۳۹۵
📖 تاکنون توجه زیادی به هنر ایران و مخصوصا هنر ایران اسلامی از لحاظ معنای فلسفی و تمثیلی درونی این هنر نشده است و بیشتر تحقیقات دانشمندان، که اکثرا غیر ایرانی بودهاند، به شرح عناصر صوری و مباحث تاریخی معطوف گردیده است. آن تعمق در جنبه درونی موضوع و علاقه مفرط به کشف معنای واقعی هنر، که در مورد هنر چینی، ژاپنی و هندی از سوی افرادی مانند کوماراسوامی، زیمر، دانییلو، کرامریش، سالمونی و اخیرا رولاند صورت گرفته است، در مورد هنر ایران اسلامی بسیار کمتر دیده می شود...
📱خرید اینترنتی از طریق:
https://www.sooremehr.ir/book/2773
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_انديشه
#انتشارات_سوره_مهر
♨️ @rcica
🌎 rcica.ir
📌کتاب «اینستاگرام؛ سازوبرگ ایدئولوژیک نئولیبرالیسم» به زودی منتشر میشود
📙کتاب «اینستاگرام؛ سازوبرگ ایدئولوژیک نئولیبرالیسم: رسالهای روانکاوانه در باب سوژگی میکروسلبریتیهای اینترنتی اینستاگرام در ایران» توسط گروه مطالعات رسانه پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی از سری مجموعه کتابهای مطالعات رسانههای اجتماعی و شهرت است که به زودی توسط انتشارات سوره مهر منتشر میگردد.
🖊به گزارش روابط عمومی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، این کتاب تالیف امیرعلی علیمحمدی است و آن را میتوان بخشی از روند موجود در راستای مطالعه انتقادی اثرات شبکه مجازی اینستاگرام دانست.
🔸نویسنده در این کتاب معتقد است که در زمینهٔ رابطه جامعه و فنّاوری بهطور کلی، رویکردی وجود دارد که میتوان آن را خوگیری نامید، بنابراین زاویه دید، با وجود همه نقدهای وارده، درنهایت ما به همه این فنّاوریها عادت میکنیم و آنها جزء جداییناپذیر زندگی ما میشوند. اما این خوگیری بدون هزینه نیست و درصورتیکه ما چند ساعت از روز را در این رسانه سپری میکنیم، مطمئناً در حال عادت کردن به چیزی جدیدی هستیم و چهبسا ما در سدههای گذشته فراموشکارتر شدهایم و به آن عادت کردهایم. رسالت پروژه حاضر بهواسطه مصاحبه عمیق با سلبریتیهای اینستاگرام و تحلیل این مصاحبهها، مطالعه ساختار معرفتی است که ما بهواسطه اینستاگرام در حال عادت به آن هستیم.
🔸این کتاب بر اساس تحلیل مصاحبهها با میکروسلبریتیهای اینترنتی ایرانی اینستاگرام به بررسی این مسئله میپردازد که چطور ساختارهای معرفتی شبکهای مجازی چون اینستاگرام بهمثابه سازوکاری ایدئولوژیک به بازتولید سوژگی همراستا با سرمایهداری متأخر، نئولیبرالیسم، میپردازد و این نحوه تفکر را بدیهی جلوه میدهد. به عبارتی به این پرسش اندیشیده شده، که شیوه طراحی اینستاگرام چه گیرایی برای انسان مدرن دارد و چگونه با درگیر ساختن احساسات و غرایز فرد بر ساختار ادراک و روابط بین فردی وی اثر میگذارد.
🌐http://rcica.ir/%da%a9%d8%aa%d8%a7%d8%a8-%d8%a7%db%8c%d9%86%d8%b3%d8%aa%d8%a7%da%af%d8%b1%d8%a7ت
ادامه [صفحه۲]
🔸مطالعه تجارب، احساسات و فعالیتهای کاربران ایرانی پرمخاطب در فضای اینستاگرام از دیگر نقاط تمرکز این کتاب است و کانون توجه کتاب، روایتی است که کاربران از فعالیت خود در اینستاگرام شرح میدهند و اینکه کاربران خودشان و دیگران را چطور در این محیط تجربه میکنند. بهمنظور دستیابی به فهمی بیواسطه از تجارب کاربران، در طول کتاب بعد از هر بحث نقلقولهای کاربران ذکر میشود.
🔸فصل نخست بهمنظور تبیین بستری که اینستاگرام در آن محبوبیت یافته، به طرح مسئله در مورد گذر معرفتشناختی از اهمیت کلمه به ایماژ در دنیای امروز میپردازد. در ادامه بعد از بررسی مختصری پژوهشهای مطرحشده در مورد این شبکه، لزوم انجام این مطالعه و روش انجام آن بهطور مختصر مطرح میشود. سپس با محوریت مباحث روانشناختی به بررسی سوژگی سلبریتی ها و نتایج مصاحبه با ایشان پرداخته میشود. در انتهای فصل به این پرسش اندیشیده میشود که آیا سوژگی مذکور برساخت فضای اینستاگرام است و یا افرادی با این مختصات فکری و سبک تفکر به این فضا جذب میشوند. در طول کتاب و سایر فصول سعی میشود که به این پرسش پاسخ داده شود.
🔸فصل دو با مرور شباهتهای میان ساختار و نحوه طراحی اینستاگرام، نحوه تفکر کاربران و پرکتیس های موجود در این فضا و همچنین مختصات سوژگی محبوب سرمایهداری متأخر آغاز میشود. سپس به این پرداخته میشود که چطور اینستاگرام بهعنوان سازوبرگی ایدئولوژیک که قشری وسیعی از جامعه چندین ساعت از زمان خود در شبانهروز را به فعالیت در آن میپردازند، به شکلی آرام بهمانند یک مدرسه به بازتولید سبک تفکری همراستا با ایدئولوژی هژمونی جهانی میپردازد و تصور افراد از خودشان و دیگران را تغییر میدهد.
🔸فصل سوم بهواسطه نظریات اندیشمندانی چون لکان، بودریار و مفاهیم نظریه روانشناسی تکاملی به بررسی جذابیت و گیرایی اینستاگرام و نحوه ارضای مصنوعی نیازهای طبیعی چون نیاز به آزادی و ارتباط بین فردی در این فضا میپردازد. در ادامه بهعنوان بیان مصداق این فرایند، به بررسی صحبتهای طراحان این شبکه در مورد چگونگی شکلگیری بعضی ویژگیهای این شبکه مانند لایک پرداخته میشود.
🔸در فصل چهارم ضمن بیان مصادیق رفتاری موجود در اینستاگرام که مبین سوژگی نارسیسیستیک است، به این اندیشیده میشود که چطور ساختار و نحوه طراحی اینستاگرام موجب تسهیل این سبک تفکر میشود که کاربران دیگران را بهمثابه صرفاً ابژهای برای ارضای نیازهای خود فرض کنند و از خودشان تصویر حبابی شکل و غیرواقعی شکل دهند.
🔸در فصل پنجم ضمن طرح مفهوم خود کاذب، به این پرداخته شده که همه افراد در دنیای واقعی بهمنظور برقراری ارتباط با دیگران به یک خود کاذب و پرسونا نیاز دارند که از طرفی بهطور انطباقی از انجام کارهای که به لحاظ اجتماعی غیرقابلقبولاند ممانعت کند، و از سوی دیگر امکان برقراری ارتباط را برای ایشان وساطت کند، ولی اینستاگرام و بهطورکلی شبکههای مجازی با شعارهایی مانند "اجتماعی کردن همهچیز" این موازنه میان دنیای ذهنی فرد و دنیای بیرونی را بر هم زدهاند و عاملیت و خودمختاری فرد درزمینهٔ تصمیمهای شخصی وی را نیز با مشکل مواجه ساختهاند. در قسمت ضمایم نیز ضمن ارائه جداولی در مورد نتایج مطالعه، به ذکر چند مورد مطالعات داخلی و بینالمللی در مورد اینستاگرام پرداخته شده است، در انتها نیز چند مورد از متن مصاحبهها با این کاربران ارائه میگردد.
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_انديشه
♨️ @rcica
🌎 rcica.ir
معرفی_کتاب
🌏 #خرید_اینترنتی
📗 «تنها در کنار هم» چرا ما از فناوری بیشتر و از یکدیگر کمتر انتظار داریم؟
🖊نویسنده: شِری تورکِل
مترجم: محمد معماريان
🔹اثر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، سال انتشار۱۳۹۸
🔸شری تورکل کتاب «تنها در کنار هم»؛ چرا از فناوری بیشتر و از یکدیگر کمتر انتظار داریم» را در دو بخش و چهارده فصل تنظیم کرده است و در مقدمه مینویسد: «رایانهها فلسفه را به زندگی روزمره کشاندند؛ و بویژه، کودکان را فیلسوف کردند. در کنار بازیهای سادۀ الکترونیکی … کودکان میپرسیدند آیا رایانهها زندهاند؟ آیا شیوۀ فکر کردنشان متفاوت از انسانهاست؟ و در عصر ماشینهای هوشمند، انسان بودن چه ویژگی خاصی دارد؟»
📱خرید اینترنتی کتاب از:
https://www.sooremehr.ir/book/3092
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_انديشه
♨️ @rcica
🌎 rcica.ir
📚 #کتاب_جدید
📕"ارتباطات اجتماعی جدید در عکاسی: زندگی دیجیتالی در اینستاگرام"
🖊نویسنده: الیزا سرافینلی
ترجمه: مجید سلیمانی ساسانی
💼 خرید اینترنتی کتاب:
🌐 https://www.sooremehr.ir/book/3401
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_انديشه
#انتشارات_سوره_مهر
ID: @RCICA
🌐 RCICA.ir
📚اثر جدید پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی به بازار نشر آمد:
📕"ارتباطات اجتماعی جدید در عکاسی: زندگی دیجیتالی در اینستاگرام"
https://t.me/RCICA/681
🖊نویسنده: الیزا سرافینلی
ترجمه: مجید سلیمانی ساسانی .
🖊سخن مترجم:
🔸مقاومت در برابر جذابیتهای اینستاگرام بسیار سخت است و قدرت مقاومت را در هم میشکند. اینستاگرام به واسطۀ همین قدرتِ پردازش تصویر و اقتصاد توجه، مرتباً ما را مجبور میکند که «نسخههای متعدد» از خود عرضه کنیم و این ساختار شبکه است که شکل و هویتی «هماهنگ» به این نسخههای متعدد میدهد. در واقع، اینستا با ساختار شبکۀ اجتماعی خود «توفیق شبکهای» را از آنِ کسانی میکند که بیشتر به «تولید» و مصرف تصویر میپردازند. شاید این جمله بهترین توصیف از جریان شبکهای اینستا باشد: آنقدر تصویر تولید و مصرف کن تا «دیده» شوی! «دیده شدن» به طرز دیوانهوار!
🔸اینستاگرام فقط یک ابزر فناورانه یا حتی یک شبکۀ اجتماعی نیست، بلکه ابزاری فعال برای ایجاد «هویتهای جدید» است که در «ایجاد تمایز» نیز به کاربرانش کمک میکند. ایجاد تمایز قاعدهای اصلی در «توجه» محسوب میشود. ازهمین روی، اینستاگرام «رقص میانۀ میدان» را برای هر کاربری فراهم میکند تا فعالانه از خلال جنون سلفی «اقتصاد توجه» را از آن خود کند.
کاربران در این چرخۀ تولید و در میدان «عرضه و تقاضای تصویر» فرصتها را غنیمت میشمارند و از هر حربهای برای «ارائه یک تصویر ایدئال» از خود استفاده میکنند. اما در واقعیت همهچیز به نفع یک نوع از اقتصاد جدید تمام میشود. در عبارتی نهایی، «بهترین نسخه» از هر انسان به خواست او ضبط میشود و در چرخۀ اصلی مصرف به نفع یک نظم جدید عام و جهانی مصادره میگردد.
🔸نویسنده این کتاب با رویکردی تجربی به مطالعۀ اینستاگرام میپردازد و عناصر کلیدی فرایندهای ارتباطات بصری را در شکلدهی تصاویر اینستاگرام بررسی میکند. البته، نویسنده از رویکردهای نظری و انتقادی نیز قافل نشده و در فصل اول به بررسی رویکردهای انتقادی در تفسیر تلفنهای هوشمند و البته به عنوان موضوع مطالعات اجتماعی و فرهنگی پرداخته است. به زعم او، فهم انتقادی نقش تلفنهای هوشمند به دیدگاههای گستردهتر در فهم تحرکپذیری و امر بصری منجر خواهد شد. اما رویکرد اصلی نظری این کتاب در فصل دوم مورد اشاره قرار میگیرد که همانا نظریۀ «همگرایی» است. در
🔸 فصل سوم کنش اشتراکگذاری عکس در
تعاملات اجتماعی روزمره بررسی میشود و در فصل چهارم، با ذکر مفاهیم کلیدی نظریۀ اقتصاد سیاسی، نسبت آن با رسانههای اجتماعی بازخوانی می شود. نویسنده در فصل پنجم به یکی از مهمترین مناقشات موجود در موضوع رسانه های اجتماعی پرداخته است و مسائل حساس مربوط به حریم خصوصی، نظارت و ارتباط بصری آنلاین را با ذکر شواهدی تجربی بررسی میکند. فصل ششم نیز با طرح نظری «بازنمایی خود»، به تحلیل تجربی مسئلۀ عکسهای سلفی میپردازد.
🔸کتاب حاضر اولین کتابی است که با زمینهای فرهنگی و اجتماعی به تحلیل تغییراتی میپردازد که عکاسی در رسانههای اجتماعی ایجاد کردهاند و البته اولین کتابی است که از این منظر به تحلیل اینستاگرام پرداخته است. در واقع، این کتاب از اولین کتابهایی میتوان تلقی کرد که از تحول ارتباطات اجتماعی به واسطۀ عکاسی سخن میراند.
💼 خرید اینترنتی کتاب:
🌐 https://www.sooremehr.ir/book/3401
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_انديشه
#انتشارات_سوره_مهر
ID: @RCICA
🌐 RCICA.ir
📙کتاب «بازاندیشی مدرنیته؛ پسااستعمارگرایی و تخیل جامعهشناسانه» نوشتۀ گرمیندر بامبرا با ترجمۀ شهاب تقی پور به زودی از سوی پژوهشکدۀ فرهنگ و هنر اسلامی منتشر میگردد.
🔸بامبرا با ارجاع متعدد به کارهای تاریخی متأخری که دربارۀ تحولات چند سدۀ اخیر صورت گرفته، تلاش میکند بستری را فراهم کند که از درون آن بتوان ورای کلیشهها، پیشفرضها و تعصبات قومی و نژادی به آنچه مدرنیته نامیده میشود نگریست. در این راه او تفکیک ظریفی بین مدرنیته به مثابه مفهومی ارزشی و حاوی بار مثبت و مجموعه تحولات اجتماعی و فرهنگی اروپا که معمولاً تحت این عنوان شناخته میشوند، برقرار میکند. از نظر وی ما اغلب این دو موضوع را به اشتباه یکی میپنداریم. در حالی که اولی(مفهوم مدرنیته) توصیفی ارزشی از وضعیت است و دومی(تحولات #فرهنگی چند سده اخیر در غرب) صرفاٌ پدیدهای تاریخی محسوب میگردد. از نظر نویسنده یکیانگاری این دو موضوع مدرنیته غربی را به یک کل تمامیتخواه و تعینبخش به کل جهان و یا در بهترین حالت یک منبع اصلی برای تعریف و شعبهسازی مدرنیتههای محلی تبدیل کرده است.
🔸نویسنده در ابتدای کتاب پیشفرضهای کلگرایانه و اروپامحور نهفته در تاریخنگاری و علوم اجتماعی برآمده از دوره روشنگری اروپای جدید را هم به شکل نظری و هم در صورت جامعهشناسانهاش افشا میکند و به خوبی ربط میان این پیشفرضها با تعریف اروپامحور از مدرنیسم و توجیهات #استعماری حامی سلطهگری نظامی و فرهنگی غرب بر سایر جهان را یادآور میشود
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#انتشارات_سوره_مهر
ID: @RCICA
🌐 RCICA.ir
ادامه [صفحه۲]
🔸فصول بعدی کتاب توضیح دقیق استدلال نویسنده با ارجاع به رنسانس، انقلاب علمی و انقلاب صنعتی است. با تکیه بر کارهای تاریخی جدید متن کتاب ما را به اسطورهزدایی از این رخدادها دعوت کرده و میکوشد نشان دهد که چگونه این تحولات در یک بستر جهانی و در پی انبوه تعاملات تجاری، فرهنگی و سیاسی بین اروپاییان و سایر اقوام و تمدنهای جهان رخ داده است. بدین ترتیب نویسنده بین وقایع تاریخی و برداشت تاریخنگاران از آن وقایع تمیز قائل میشود و این را متذکر میشود که رخدادهایی مثل رنسانس یا تحولات علمی در حالت ایزوله به وقوع نپیوسته و صرفاٌ محصول ذهن زیبای مردمان ساکن اروپای خودبسنده و منزوی نبوده است.
🔸بامبرا بحث خود در این کتاب را بر مفهوم «تاریخهای متصل»، که از تاریخنگار هندی سابرحمانیام وام گرفته است، متکی میسازد. او با استخراج بحثهای فلسفی و جامعهشناسانه جذاب و بدیع از دل ایدۀ تاریخهای متصل هرگونه خاصانگاری و انفراد بخشی به تمدنها را زیر سوال میبرد. بدین ترتیب، او اروپامحوری نهفته در نظریات علوم انسانی مدرن، از مراحل آغازین آن (مثلاً در آرای امثال اسمیت و فرگوسن) تا نظریات متأخر پست مدرن و حتی پژوهشگران پسااستعمارگرایی، را آشکار ساخته و مورد نقادی قرار میدهد.
📚 #کتاب_جدید
📕"خدایان بدکردار: رسانهها، دین و فرهنگ شهرت"
🖊نویسنده: پیت وارد
ترجمه: احسان شاهقاسمی
💼 خرید اینترنتی کتاب:
🌐 https://www.sooremehr.ir/book/3402
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_انديشه
#انتشارات_سوره_مهر
ID: @RCICA
🌐 RCICA.ir
📚اثر جدید پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی به بازار نشر آمد:
📕"خدایان بدکردار: رسانهها، دین و فرهنگ شهرت"
🖊نویسنده: پیت وارد
ترجمه: احسان شاهقاسمی
🔸فرهنگ شهرت پدیدهای فراگیر و رو به گسترش است و در اکثر جنبههای زندگی، اگر نه همۀ آنها، نفوذ کرده است. از ورزش گرفته تا سیاست، تا سرگرمی و اقتصاد، شهرت یک سنگ بنای اصلی برای شیوهای است که رسانهها زندگی را معرفی و تفسیر میکنند.
🔸در فرهنگ شهرت، تمایز میان خود و امر الهی محو میشود. یکی از راههایی که این امر در گفتمان تجلی مییابد به وسیلۀ اقتباس استعارهها و زبان الهیاتی به منزلۀ بخشی از ساختار روایتهای شهرت است. پس، سلبریتیها به شمایل بدل میشوند؛ ستارهها را به عنوان اشخاصی "آسمانی" میشناسند؛ ستارهها "نجاتدهنده" هستند؛ آنها رستگاری مییابند و زندگی حرفهای نوینی را آغاز میکنند. این مضمونهای الهیاتی از منابع دینی وام گرفته شدهاند، اما از هر نقطه استعلایی جدا شدهاند. پس، ساختار الهیاتیِ عمدتاً مسیحی به جا میماند، اما به سمت الهیات خود به مثابۀ امری الهی حرکت میکند. ولی همانطور که استعارهها و تشبیهات با سلبریتیها مفصلبندی میشوند، معنایی که آنها حمل میکنند هم شروع به تغییر و دگرگونی میکند. پس، مفهوم فرادین فقط تغییر یافتن یا تباهی دین در فرهنگ مردمپسند را توصیف نمیکند، بلکه در مورد شیوهای که استعارههای الهیاتی در گفتمان مردمپسند بازسازی و جازده میشوند هم دغدغه دارد.
🔸بحث به سادگی بر سر این نیست که به زبان دینی در مورد سلبریتیها صحبت میشود، بلکه، در این فرایند این استعارههای الهیاتی به صورت زیرکانهای دگرگون میشوند.
https://t.me/RCICA/685
💼 خرید اینترنتی کتاب:
🌐 https://www.sooremehr.ir/book/3402
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_انديشه
#انتشارات_سوره_مهر
ID: @RCICA
🌐 RCICA.ir
📚#معرفی_کتاب به مناسبت روز جهانی عکاسی
🌏 #خرید_اینترنتی
📗«عکاسی و نظریه» بررسی تطبیقی نظریههای ساختارگرایی و پساساختارگرایی در نقد عکس به همراه تجزیه و تحلیل و نقد آثار رابرت فرانک و سیدنی شرمن
🖊نویسنده: مهدی مقیمنژاد
🔹اثر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، سال انتشار (چاپ سوم):۱۳۹۷
https://www.sooremehr.ir/book/2174
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_انديشه
♨️ @rcica
🌎 rcica.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚#معرفی_کتاب
📗«موسیقی عاشورا»
🔸در این کتاب ضمن نگاه تاریخی به مراسمهای عزاداری اباعبدالله الحسین، موسیقی عاشورایی مورد بررسی قرار گرفته است. موسیقی مذهبی در ایران به چهار شاخه تقسیم میشود که عبارتند از: روضهخوانی، نوحهخوانی، اذان و مناجات و تعزیه و شبیهخوانی. بر این اساس سه شاخه از چهار شاخه کلی موسیقی مذهبی به عاشورا و امام حسین (ع) مرتبط است. همچنین در این کتاب از نوحهخوانها و روضهخوانهای معروفی همچون سید محمود واعظی، لسان طالقانی، اعتماد شیرازی یاد شده است و کار آنها به عنوان شاخهای از موسیقی مذهبی بررسی شده است.
🔸 بخشی نیز به نتهای عاشورایی اختصاص یافته که در این بخش، قسمتهایی از تصنیفهایی همچون «رو سر بنه به بالین» و سرود مشهور «ای ایران» که از روی برخی از نوحه و تصنیفهای عاشورایی برداشت شده، آمده است.
🖊نویسنده: تورج زاهدی
🔹اثر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی(چاپ دوم ۱۳۸۸)
🔻خرید اینترنتی از طریق لینک زیر:
https://www.sooremehr.ir/book/1195
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_انديشه
♨️ @rcica
🌎 rcica.ir
📌برررسی تأثیرِ اینستاگرام بر حیات بشرِ امروز: کتاب «اینستاگرام»؛ فرهنگهای رسانههای اجتماعی دیداری منتشر میشود
📙کتاب «اینستاگرام» از مجموعه «رسانههای دیجیتال و جامعه» که در
سال جاری میلادی (۲۰۲۰) از سوی انتشارات پولِتی به بازار نشر عرضه شد، بهزودی با
ترجمهی محمدمهدی وحیدی، از سوی گروه مطالعات رسانه و سینما پژوهشکده فرهنگ وهنر اسلامی به زبان فارسی منتشر خواهد شد.
🖊به گزارش روابط عمومی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، نویسندگانِ کتاب، تاما لیوِر، تیم هایفیلد و کریستال اَبِدین از پژوهشگران و نویسندگان حوزه رسانههای اجتماعی و انسانشناسی فرهنگی هستند و در کتابِ حاضر کوشیده اند نشان دهند که اینستاگرام یک شمایل و تجسم است که میتوان آن را برای ادراک و اکتشافِ فرهنگهای رسانههای اجتماعی دیداری مورد مطالعه قرار داد.
🔸فصل اول کتاب به سیاستها و عملکردِ اینستاگرام به مثابهِ یک پلتفُرم میپردازد. این فصل تاریخچه اینستاگرام را از ابتدا، مورد مرور قرار میدهد و به بررسی این موضوع میپردازد که انتقال مالکیتِ این پلتفُرم به فیسبوک چگونه توانست موجباتِ تحول در آن را فراهم کند. در این فصل همچنین قوانین و محدودیتهای موجود در زمینهی تولید محتوا در اینستاگرام، و تحولاتِ بهوجودآمده این حوزه، مورد بررسی قرار میگیرد.
🔸فصل دومِ کتاب، به بررسی زیباشناسی اینستاگرام ـ جلوه، حس و طرّاحی بصری ـ و تغییراتِ بهوجودآمده در آن میپردازد. سه ایدهی اصلی که در این فصل مطرح میشوند عبارتند از: زیباشناسی بصری، شاملِ ژانرها و استعارههای محتوایی و هنجاریسازی بصری؛ کردارها و هنجارهای کاربران؛ و مخاطبان و انگیزههای استفاده از اینستاگرام.
🔸نویسندگان در فصلِ سوم، اینستاگرام را در زیستبومهای گستردهترِ برنامهها و پلتفُرمهای موبایلی، اجتماعی، دیداری و مبتنیبرمکان موردِ بررسی قرار میدهند و نشان میدهند که زمان و مکان در درونِ زیستبومِ اینستاگرام و در نسبت با خودِ اینستاگرام درحالِ پیکربندیشدنِ مجدّد و بازرسانهایشدن هستند.
🔸فصل چهارمِ کتاب به اقتصاد اینستاگرام میپردازد. نویسندگان در این فصل نشان میدهند که که اینفلوئنسرهای رسانههای اجتماعی چگونه اینستاگرام را تجاریسازی و آن را به بازاری برای جلب توجه و سوداگری تبدیل کردند و باعث شدند مدتها پیش از معرفی ابزارهای رسمی اینستاگرام در این زمینه، هنجارهای اجتماعی مربوط به آن، ظهور کنند.
🔸تمرکزِ فصلِ پنجمِ کتاب بر تنوّعِ فرهنگها و گروهها در اینستاگرام است. نویسندگان در این فصل بیان میکنند که علیرغمِ وجودِ نوعی فهم و کاربردِ واحد از اینستاگرام، در نحوهی استفادهی گروههای مختلف از این پلتفُرم، رهیافتها و ادراکات و زبانهای محلی متعدّد و فراوانی به چشم میخورد.
🔸فصلِ ششمِ کتاب به بررسی تأثیرِ اینستاگرام بر کلّ مسیرِ زندگی، از تولد تا مرگ، میپردازد. نویسندگان در این فصل نشان میدهند که به اشتراکگذاشتنِ تصویرِ افراد، از پیش از تولد تا پس از مرگ، چگونه میتواند به برساختهشدنِ روایتهای متعددِ از زیستِ بشر کمک کند و مسیر زندگی انسانِ امروزی را تحت تأثیر قرار دهد. فصل پایانی کتاب هم برآمدی است از همهی مطالب مطرح شده در بخشهای قبلی و به تجسمهای مادّی این پلتفرم و تأثیراتِ مشهودِ آن در فرهنگ عامه میپردازد و در نهایت ایدههایی برای درکِ آیندهی این پلتفُرم ارائه میکند.
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_انديشه
♨️ @rcica
🌎 rcica.ir
📚 #کتاب_جدید
📕بیست وجهار تز در بازخوانی کتاب " برساخت اجتماعی واقعیت"
🖊نویسنده: دکتر حامد حاجیحیدری
💼 خرید اینترنتی کتاب:
🌐 https://www.sooremehr.ir/book/3383
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_انديشه
#انتشارات_سوره_مهر
ID: @RCICA
🌐 RCICA.ir
📚 #کتاب_جدید
📕بیست وجهار تز در بازخوانی کتاب " برساخت اجتماعی واقعیت"
🖊نویسنده: دکتر حامد حاجیحیدری
🔸 تأثیر پیتر برگر بر جامعهشناسی، سترگ، استثنایی و ویژه بوده است. وی خصوصاً در دو حیطه ممتاز شناخته میشود: یکی در برداشت پدیدارشناختی از زندگی اجتماعی و دیگری در زمینه دین و سکولاریزاسیون. برگر در عین تعریض و ناخرسندی از ویرانی زندگی معمولی و روزمره، در عین حال یکی از چهرههای شاخصی است که گسترش سکولاریزاسیون را فرجام گریزناپذیر مدرنیزاسیون میشمرد.
🔸توماس لوکمان با تاکید بر «زندگی روزمره و امر زیسته»، «میان ذهنیت تاملی» و «ارتباط در زندگی روزمره» معتقد است که دین، زیر بار تاثیرات ویرانگر مدرنیت و سکولاریزاسیون، نقش تلفیقگر و یکپارچهکننده خود را در زندگی روزمره و حوزه عمومی از دست داده است. جامعهای که بیش از پیش تمایز یابد و تقسیم کار در آن افزوده شود، تکه تکه میگردد و زندگی روزمره، نقش خود را برای ایجاد معنای یکپارچه زندگی را ازدست میدهد.
🔸ابر کتاب «برساخت اجتماعی واقعیت» یکی از درخشانترین متون جامعهشناسی است که نظر به انطباق نویسندگان با درسگفتارهای آلفرد شوتس، از جمله منابع کلاسیک جامعهشناسی محسوب میشود. «بیست و چهار تز»، حاشیه نگاری به این کتاب، با توجه به سبک نگارش که به سبک آیرونی و مطایبهگون کتاب اصلی نزدیک است، در نوع خود نخستین حاشیهنگاری از این دست محسوب میشود و حایز عنصر تازگی و نوآوری است.
💼 خرید اینترنتی کتاب:
🌐 https://www.sooremehr.ir/book/3383
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_انديشه
#انتشارات_سوره_مهر
ID: @RCICA
🌐 RCICA.ir