📚#معرفی_کتاب به مناسبت روز جهانی عکاسی
🌏 #خرید_اینترنتی
📗«عکاسی و نظریه» بررسی تطبیقی نظریههای ساختارگرایی و پساساختارگرایی در نقد عکس به همراه تجزیه و تحلیل و نقد آثار رابرت فرانک و سیدنی شرمن
🖊نویسنده: مهدی مقیمنژاد
🔹اثر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، سال انتشار (چاپ سوم):۱۳۹۷
https://www.sooremehr.ir/book/2174
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_انديشه
♨️ @rcica
🌎 rcica.ir
11.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📚#معرفی_کتاب
📗«موسیقی عاشورا»
🔸در این کتاب ضمن نگاه تاریخی به مراسمهای عزاداری اباعبدالله الحسین، موسیقی عاشورایی مورد بررسی قرار گرفته است. موسیقی مذهبی در ایران به چهار شاخه تقسیم میشود که عبارتند از: روضهخوانی، نوحهخوانی، اذان و مناجات و تعزیه و شبیهخوانی. بر این اساس سه شاخه از چهار شاخه کلی موسیقی مذهبی به عاشورا و امام حسین (ع) مرتبط است. همچنین در این کتاب از نوحهخوانها و روضهخوانهای معروفی همچون سید محمود واعظی، لسان طالقانی، اعتماد شیرازی یاد شده است و کار آنها به عنوان شاخهای از موسیقی مذهبی بررسی شده است.
🔸 بخشی نیز به نتهای عاشورایی اختصاص یافته که در این بخش، قسمتهایی از تصنیفهایی همچون «رو سر بنه به بالین» و سرود مشهور «ای ایران» که از روی برخی از نوحه و تصنیفهای عاشورایی برداشت شده، آمده است.
🖊نویسنده: تورج زاهدی
🔹اثر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی(چاپ دوم ۱۳۸۸)
🔻خرید اینترنتی از طریق لینک زیر:
https://www.sooremehr.ir/book/1195
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_انديشه
♨️ @rcica
🌎 rcica.ir
📌برررسی تأثیرِ اینستاگرام بر حیات بشرِ امروز: کتاب «اینستاگرام»؛ فرهنگهای رسانههای اجتماعی دیداری منتشر میشود
📙کتاب «اینستاگرام» از مجموعه «رسانههای دیجیتال و جامعه» که در
سال جاری میلادی (۲۰۲۰) از سوی انتشارات پولِتی به بازار نشر عرضه شد، بهزودی با
ترجمهی محمدمهدی وحیدی، از سوی گروه مطالعات رسانه و سینما پژوهشکده فرهنگ وهنر اسلامی به زبان فارسی منتشر خواهد شد.
🖊به گزارش روابط عمومی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، نویسندگانِ کتاب، تاما لیوِر، تیم هایفیلد و کریستال اَبِدین از پژوهشگران و نویسندگان حوزه رسانههای اجتماعی و انسانشناسی فرهنگی هستند و در کتابِ حاضر کوشیده اند نشان دهند که اینستاگرام یک شمایل و تجسم است که میتوان آن را برای ادراک و اکتشافِ فرهنگهای رسانههای اجتماعی دیداری مورد مطالعه قرار داد.
🔸فصل اول کتاب به سیاستها و عملکردِ اینستاگرام به مثابهِ یک پلتفُرم میپردازد. این فصل تاریخچه اینستاگرام را از ابتدا، مورد مرور قرار میدهد و به بررسی این موضوع میپردازد که انتقال مالکیتِ این پلتفُرم به فیسبوک چگونه توانست موجباتِ تحول در آن را فراهم کند. در این فصل همچنین قوانین و محدودیتهای موجود در زمینهی تولید محتوا در اینستاگرام، و تحولاتِ بهوجودآمده این حوزه، مورد بررسی قرار میگیرد.
🔸فصل دومِ کتاب، به بررسی زیباشناسی اینستاگرام ـ جلوه، حس و طرّاحی بصری ـ و تغییراتِ بهوجودآمده در آن میپردازد. سه ایدهی اصلی که در این فصل مطرح میشوند عبارتند از: زیباشناسی بصری، شاملِ ژانرها و استعارههای محتوایی و هنجاریسازی بصری؛ کردارها و هنجارهای کاربران؛ و مخاطبان و انگیزههای استفاده از اینستاگرام.
🔸نویسندگان در فصلِ سوم، اینستاگرام را در زیستبومهای گستردهترِ برنامهها و پلتفُرمهای موبایلی، اجتماعی، دیداری و مبتنیبرمکان موردِ بررسی قرار میدهند و نشان میدهند که زمان و مکان در درونِ زیستبومِ اینستاگرام و در نسبت با خودِ اینستاگرام درحالِ پیکربندیشدنِ مجدّد و بازرسانهایشدن هستند.
🔸فصل چهارمِ کتاب به اقتصاد اینستاگرام میپردازد. نویسندگان در این فصل نشان میدهند که که اینفلوئنسرهای رسانههای اجتماعی چگونه اینستاگرام را تجاریسازی و آن را به بازاری برای جلب توجه و سوداگری تبدیل کردند و باعث شدند مدتها پیش از معرفی ابزارهای رسمی اینستاگرام در این زمینه، هنجارهای اجتماعی مربوط به آن، ظهور کنند.
🔸تمرکزِ فصلِ پنجمِ کتاب بر تنوّعِ فرهنگها و گروهها در اینستاگرام است. نویسندگان در این فصل بیان میکنند که علیرغمِ وجودِ نوعی فهم و کاربردِ واحد از اینستاگرام، در نحوهی استفادهی گروههای مختلف از این پلتفُرم، رهیافتها و ادراکات و زبانهای محلی متعدّد و فراوانی به چشم میخورد.
🔸فصلِ ششمِ کتاب به بررسی تأثیرِ اینستاگرام بر کلّ مسیرِ زندگی، از تولد تا مرگ، میپردازد. نویسندگان در این فصل نشان میدهند که به اشتراکگذاشتنِ تصویرِ افراد، از پیش از تولد تا پس از مرگ، چگونه میتواند به برساختهشدنِ روایتهای متعددِ از زیستِ بشر کمک کند و مسیر زندگی انسانِ امروزی را تحت تأثیر قرار دهد. فصل پایانی کتاب هم برآمدی است از همهی مطالب مطرح شده در بخشهای قبلی و به تجسمهای مادّی این پلتفرم و تأثیراتِ مشهودِ آن در فرهنگ عامه میپردازد و در نهایت ایدههایی برای درکِ آیندهی این پلتفُرم ارائه میکند.
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_انديشه
♨️ @rcica
🌎 rcica.ir
📚 #کتاب_جدید
📕بیست وجهار تز در بازخوانی کتاب " برساخت اجتماعی واقعیت"
🖊نویسنده: دکتر حامد حاجیحیدری
💼 خرید اینترنتی کتاب:
🌐 https://www.sooremehr.ir/book/3383
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_انديشه
#انتشارات_سوره_مهر
ID: @RCICA
🌐 RCICA.ir
📚 #کتاب_جدید
📕بیست وجهار تز در بازخوانی کتاب " برساخت اجتماعی واقعیت"
🖊نویسنده: دکتر حامد حاجیحیدری
🔸 تأثیر پیتر برگر بر جامعهشناسی، سترگ، استثنایی و ویژه بوده است. وی خصوصاً در دو حیطه ممتاز شناخته میشود: یکی در برداشت پدیدارشناختی از زندگی اجتماعی و دیگری در زمینه دین و سکولاریزاسیون. برگر در عین تعریض و ناخرسندی از ویرانی زندگی معمولی و روزمره، در عین حال یکی از چهرههای شاخصی است که گسترش سکولاریزاسیون را فرجام گریزناپذیر مدرنیزاسیون میشمرد.
🔸توماس لوکمان با تاکید بر «زندگی روزمره و امر زیسته»، «میان ذهنیت تاملی» و «ارتباط در زندگی روزمره» معتقد است که دین، زیر بار تاثیرات ویرانگر مدرنیت و سکولاریزاسیون، نقش تلفیقگر و یکپارچهکننده خود را در زندگی روزمره و حوزه عمومی از دست داده است. جامعهای که بیش از پیش تمایز یابد و تقسیم کار در آن افزوده شود، تکه تکه میگردد و زندگی روزمره، نقش خود را برای ایجاد معنای یکپارچه زندگی را ازدست میدهد.
🔸ابر کتاب «برساخت اجتماعی واقعیت» یکی از درخشانترین متون جامعهشناسی است که نظر به انطباق نویسندگان با درسگفتارهای آلفرد شوتس، از جمله منابع کلاسیک جامعهشناسی محسوب میشود. «بیست و چهار تز»، حاشیه نگاری به این کتاب، با توجه به سبک نگارش که به سبک آیرونی و مطایبهگون کتاب اصلی نزدیک است، در نوع خود نخستین حاشیهنگاری از این دست محسوب میشود و حایز عنصر تازگی و نوآوری است.
💼 خرید اینترنتی کتاب:
🌐 https://www.sooremehr.ir/book/3383
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_انديشه
#انتشارات_سوره_مهر
ID: @RCICA
🌐 RCICA.ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸️معرفی کتاب جدید از #پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
📕"چگونه تحلیل گفتمان انتقادی انجام دهیم"
🖌نویسنده: دیوید مکین و آندره آمِیِر
مترجم: مهدی کوچکزاده و محمدقلی میناوند
خرید اینترنتی کتاب:
🌐 https://www.sooremehr.ir/fa/book/3299/%
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_انديشه
#انتشارات_سوره_مهر
♨️ @rcica
🌎 rcica.ir
📚ارائه آثار پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی در حوزه #جنگ و #شهادت، در غرفه مجازی کتابِ دفاع مقدس سایت انتشارات سوره مهر عرضه میگردد.
📙"پارههای انسانشناسی جنگ و شهادت
گردآوری و ترجمه: میثم مهدیار/ سیروس ذوالفقاری
📕پدیدارشناسی بسیجی شهید
نویسنده: سیدجواد طاهایی
📗سینمای مقاومت
نویسنده: شهاب اسفندیاری
📌با ۲۰٪ تخفیف وارسال رایگان
🔻جهت بازدید و خرید از این غرفه به آدرس زیر مراجعه فرمائید:
8ROSHANA.IR
⏰٣١ شهریور لغایت ۱۷ مهرماه
.
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_اندیشه
#انتشارات_سوره_مهر
🌍 rcica.ir
♨️ @rcica
📚#معرفی_کتاب
دو مجموعه مقالات و گفتارها درباره «حکمت اربعین»، گردآوری و تدوین : دکتر مسعود معینیپور
1️⃣
📓مدنیت، عقلانیت، معنویت در بستر اربعین
سال چاپ:۱۳۹۴
🔸اولین کتاب نگارش شده در مورد اربعین به جهت ایجاد ادبیات علمی درمواجهه با کنگره عظیم اربعین و شناخت زمینهها و پیامدهای اجتماعی و ظرفیتهای فرهنگی و تمدنی برای تربیت دینی جامعه و پیش زمینهای برای برگزاری همایش اربعین برای مخاطبین دانشگاهی و حوزوی
🔻خرید اینترنتی از طریق لینک زیر:
https://www.sooremehr.ir/book/2351
2️⃣
📓اربعین جهانی دیگر
سال چاپ:۱۳۹۸
🔸اربعین و کربلا زمانی و مکانی است برای حرکت به سمت خدا و تجدید تجربه متعالی و قدسی در برهوت قدسیزدایی از ایمان دینی.
در اربعین،امکان تجربهی یک جهان دیگر فراهم میشود و با کنشهایی در اجتماع دینی مواجه میشویم که به فراهمسازی امکان تجربهای متعالی منجر میشود. تجربهای که در اربعین اتفاق میافتد گویی پای خدا را در تاریخ باز میکند.
🔻خرید اینترنتی از طریق لینک زیر:
https://www.sooremehr.ir/book/3042
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_انديشه
♨️ @rcica
🌎 rcica.ir
⚠️
میدانم تلاشم برای ایجاد همزبانی و تفهیم منظورم بیفایده است. در توانم نیست که کتابها را در یک توییت بگنجانم. در توانم نیست تفاوت هنر از تبلیغات را در دو جمله توضیح دهم. در توانم نیست سیاستزدگی را شرح دهم. در توانم نیست بگویم چرا برخی به مولانا و ابنعربی که به تعبیری سنّی هستند توهین میکنند ولی امام خمینی و علامه طباطبایی و بزرگان از عرفا و علما آنها را گرامی میدارند و چارچوب کتابها و نظریههای خود را بر آراء آنها میگذارند. در توانم نیست بگویم چرا فیلسوفان بدکردار و گاه شهوترانی مثل نیچه و هایدگر مورد توجه متفکرین بزرگ عصر ما حتی شهدای حکیمی چون آوینی بودند. در توانم نیست توضیح دهم چرا آلبر کامو و داستایفسکی و چخوف و سایر نویسندگان بزرگ که نه مسلمان بودند و نه بعضی از آنها حتی به خدا اعتقاد داشتند، هنرمندان حکیم و تاریخ ساز و محترم به حساب میآیند. در توانم نیست شرح دهم که گاهی ممکن است هنرمندی با هنرش شالوده و ستونهای خانهی تو را محکم کند ولی گاهی با سنگی شیشهی خانه را بشکند. در توانم نیست بگویم که در عصر ابتذال هنر که پاپ و راک و جاز و رپ گوشهای انسان و فرهنگ را آزرده و کَر کرده، هنرمندی که پاسبان موسیقی و آواز اصیل سنت ماست چقدر عزیز و مهم است هرچند که گاهی به ما فحش داده باشد و شیشهی سیاست ما را شکانده باشد.
در توانم نیست...
ولی در همین جملات کوتاه چیزهایی گفتم... شاید در خانه کسی باشد.
#شجریان
https://www.instagram.com/p/CGII70gJ6CB/?igshid=7e2awwsttcm7
🔸️معرفی کتاب جدید از #پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
📕"سرمایهداری پلتفرمی"
🖌نویسنده: نیک سِرِنیچک
مترجم: مجید سلیمانی ساسانی
🖊یادداشت مترجم:
🔸بگذارید با طرح چند سؤال شروع کنم: آیا در جهان پلتفرمها و رسانههای اجتماعی، رویکردهای استثماری و پسااستعماریِ نظام جهانی سرمایهداری ادامه خواهد داشت؟ در این صورت، سرمایهداری جهانی چگونه خود را در شکلهای جدید بازتولید میکند؟ و نهایتاً اینکه اقتصاد دیجیتال و پلتفرمها، چگونه بحرانهای سرمایهداری را مرتفع ساختهاند و همزمانْ چه پیامدهایی برای انسانها داشتهاند؟
🔸کتاب سرمایهداری پلتفرمی اثر نیک سِرِنیک سعی کرده است که در پاسخ به این پرسشها تأمل کند و بسیاری از پیشفرضها را به چالش بکشد. قصد من از ترجمه این کتاب نیز شالودهشکنی بسیاری از پیشفرضهایی است که این روزها شنیده میشود و هرگونه مخالفت با آن نیز با عکسالعملهای غیرمنطقی مواجه میشود.
خرید اینترنتی کتاب:
🌐 http://amirkabirpub.ir/product/%D8%B3%D8%B1%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%87%E2%80%8C%D8%AF
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_انديشه
♨️ @rcica
🌎 rcica.ir
ادامه [صفحه ۲]
🔸درحالیکه ما با حقایقی غیرقابلانکار روبرو هستیم و شواهد بسیاری نشان میدهد که بسیاری از فناوریهای اطلاعاتی جدیدْ تنها در جهت تداوم سلطهٔ سرمایهداری شرکتی و حل بحرانهای سرمایهداری نظام جهانی عمل کردهاند. درواقع، میتوان این ادعا را طرح کرد که اقتصاد جدید بهواسطه رسانههای اجتماعی و پلتفرمهای فناورانه، تأثیر شگرفی بر نظام ارتباطات اجتماعی داشته است و بهنوعی میتوان سخن از سرمایهداری جدید و نظام جهانی مبتنی بر آن به میان آورد.
بنابراین کتاب حاضر میتواند علاوه بر ایجاد شناخت جهان پلتفرمی معاصر، تجربهای انتقادی نیز برای وضعیتِ امروزین جامعهٔ ما در حیطهٔ پلتفرمهای اجتماعی به ارمغان آورد. خصوصاً درجایی که نویسنده بر «پلتفرمهای عمومی» و «مشارکتی» تأکید میکند و آن را راهِ برونْرفت از وضعیت فعلی میداند.
🔸به نظر میرسد که بازخوانی تجربه پلتفرمهای جدید، رسانههای اجتماعی و اقتصاد دیجیتال و مخاطراتش برای ما ایرانیان نیز حاوی درسهایی باشد. درسهایی که عرصهٔ سیاستگذاری فرهنگ، اقتصاد و فناوری ما بهوضوح با آن روبرو است و میتواند شناختی جامع به ما در برابر پلتفرمهای «نظام جهانیِ شبکه» به دست دهد. همچنین آنانی که این روزها در مورد «شبکهٔ ملی اطلاعات» سخن میگویند نیز نیازمند شنیدن بحثهای کتاب حاضر هستند. زیرا ما اکنون در موقعیت سلطهٔ نظام جهانیِ شبکه قرار داریم و بهواسطه این تسلط، بحرانهایی پیش روی ما قرار دارد. آنچنانکه از یکسو، بهواسطهٔ قدرت کلاندادهها و زیرساخت شبکه، با وضعیتی پسااستعماری روبرو هستیم و از سوی دیگر، از پیامدهای منفی ادغام در اقتصاد جهانی دیجیتال و پلتفرمها در امان نیستیم یا اساساً از آن اطلاع نداریم.
🔸نکتهٔ برجستهٔ دیگر این کتاب را میتوان در بازخوانی تجربهٔ بحران اقتصادی سرمایهداری و نقش اقتصاد دیجیتال و پلتفرمها در برونْرفت از آن دانست. بحرانی که ناشی از انباشت پول و سرمایه نقدی بود و جایی برای هزینهکرد آن وجود نداشت. به نظر میرسد که این بازخوانی نیز میتواند کمک شایانی برای فهم وضع امروزین اقتصاد و رشد پلتفرمها در جامعه معاصر ما کند. زیرا اکنونْ یکی از بحرانهای اصلی اقتصاد داخلی ما نیز همین انباشت پول است. سِرِنیک در این زمینه، رویکرد «ارزش-دارایی کینزی» را نقد کرده و آن را خلاف روند واقعیِ تولید تلقی میکند. رویکردی که داراییها را بهسوی «ارزش نامهای تجاری» (برندها) میبرد و توهمی از ارزش برای سرمایهگذاران میسازد.
🔸این روزها، این رویکرد دقیقاً در اقتصاد جدید داخلی ما نیز بروز کرده است. آنگونه که سرمایهگذاران زیادی به سراغ استارتاپهای فناورانه و پلتفرمهای اجتماعیِ خدمات (فروشگاههای اینترنتی، تاکسی اینترنتی، ارسال غذا و …) رفتهاند و ضمن پذیرش سرمایهگذاری خطرپذیر، «نامهای تجاری» این پلتفرمها را واجد ارزشهای نجومی تلقی کردهاند. بهگونهای که روند تولید کالا و خدمات بسیاری از پلتفرمهای داخلی مانند نمونههای خارجی، زیانده محسوب میشوند؛ اما توهمی از ارزش بالای نام تجاری آنان ایجاد شده است.
https://t.me/RCICA/699