🔸️معرفی کتاب جدید از #پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
📕"مسئلهشناسی فرهنگی"
روشهای مسئلهشناسی و تحولات اولویتهای مسئلهای مردم
🖌نویسنده: سینا کلهر
🔻یادداشت مؤلف:
🔸قبل از اینکه بخواهیم دربارۀ تعریف مسئله سخن بگوئیم، باید به این پرسش پاسخ دهیم که چرا مسئله و شناخت آن اهمیت دارد؟ شناختن مسئله به چه کار میآید و چه اهمیتی دارد؟
🔸طرح این پرسش از آن جهت اهمیت دارد که برخی دربارۀ ضرورت مسئلهشناسی و همچنین اهمیت آن تردید دارند. این تردید دو دلیل دارد. دلیل اول به چالش ذاتی رویکرد مسئلهمحور باز میگردد. با توجه به ماهیت نظام اجتماعی در همۀ جوامع همواره مسائلی وجود دارند. در واقع، جامعه بدون مسئله وجود ندارد. رویکرد مسئلهشناسی با بزرگنمایی مسئلهها انرژی و وقت دولتها و افراد را صرف چیزی میکند که امکان حل آن وجود ندارد.
خرید اینترنتی کتاب:
https://sooremehr.ir/book/4007
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_انديشه
♨️ @rcica
🌎 rcica.ir
ادامه [صفحه دوم]
🔸بنابراین طرح مسئلهشناسی ذاتا با بحران مواجهه است. دلیل دوم اینکه مسئلهشناسی نوعی مهارت عملی است و افراد در زندگی روزمرۀ خود و در جریان طبیعی زندگی به طور ضمنی مسئلهها را میشناسند و درک اجمالی یا تفصیلی از آنها دارند. به عبارت دیگر، افراد بر اساس عقل و بینش عملی خود مسئله را میشناسند و با توجه به اهمیت آن در زندگی فردی و اجتماعی، عزم خود را به حل مسئله معطوف میکنند؛ مثلاً افرادی با توجه به وضعیت مالی، شغلی و درآمدی خود مسائلی دارند که اولویتهای زندگی آنها را شکل و فعالیت های آنها را جهت میدهد.
🔸معنای این سخن آن است که شناخت مسئله نوعی مهارت عملی است و تأمل نظری در خصوص آن یا ضرورتی ندارد، یا واجد اولویت نیست. در چنین نگاهی، آنچه اهمیت دارد معرفی ابزارها و روشهایی برای آموزش این مهارت به افراد و اصلاح و ارتقای این مهارتهاست. در نتیجه، آنچه ضرورت دارد نوعی دفترچۀ راهنمای آموزش مهارتهای مسئلهشناسی است که افراد با مطالعۀ آن بتوانند توانمندیهای خود را تقویت کنند و مهارتهای ضروری برای این موضوع را بدست آورند. این دیدگاه در نهایت به تبدیل مسئلهشناسی به امر فنی و تکنیکی و تولید برنامههای کاربردی و نرمافزار مسئلهشناسی منجر میشود.
🔸بنابراین ضرورت دارد قبل از هرگونه بحثی به این دو ایراد اساسی پاسخ داده شود. در خصوص موضوع چالش ذاتی رویکرد مسئلهشناسی، اگرچه وجود مسائل در همۀ جوامع مورد پذیرش است و جامعه بدون مسئله وجود ندارد، مسائل معمولاً سطوحی دارند که آنها را قابل تحمل و بحرانی میکند. در واقع، مسئلهشناسی در پی شناسائی مسائلی است که به وضعیت بحران میرسد یا در آستانۀ تبدیل شدن به بحران است. بنابراین در همۀ جوامع به مسائل بحرانی حساسیت وجود دارد و دولتها و افراد جامعه خواهان حل اینگونه مسائلاند.
🔸در خصوص موضوع دوم، یعنی مهارت عملی بودن مسئلهشناسی، باید به این نکته اشاره کرد که نسبت دانش عملی و نظری که در تاریخ اندیشه به صورتهای مختلف مطرح شده است یکی از موضوعات پر مناقشۀ مطرح در تاریخ فلسفه است و فلاسفه در خصوص آن اندیشیدهاند. اندیشههای مارتین هایدیگر یکی از تلاشهای مشهور نظری در خصوص نسبت عمل و نظر است و میتواند بینشهایی را دربارۀ دوگانۀ دانش عملی و نظری به دست دهد.
🔸مسئلهشناسی امکانی است برای ایجاد انگیزه فعالیت، تشخیص مسائل اصلی از فرعی و جلوگیری از اتلاف منابع و افزایش کارآمدی و اثربخشی و در نتیجۀ آن اولویتبندی فعالیتها و اقدامات. از همین رو، مسئلهشناسی زیرساخت اصلی هرگونه فعالیت موثر محسوب میشود و نقش محوری و کانونی در فعالیتهای مختلف ایفا میکند.
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_انديشه
♨️ @rcica
🌎 rcica.ir
📕 "سبک زندگی کارمندی"
🔸️معرفی کتاب جدید از #پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
🖌نویسنده: سیدابراهیم رئوف موسوی
🔸سیاستگذاری در یک تقسیم ابتدایی با «اهداف» و تعیین «فرآیند» شناخته میشود. قدرت سیاستگذاری بیش از آنکه در بیان آرمانها، چشم اندازها و اهداف خلاصه شود، وابسته به ظرفیتها و سازوکارهایی است که تحقق آن اهداف را ممکن میسازد. مسئله اصلی این است که فرآیندها چنان قدرتی پیدا میکنند که اهداف، برنامهها و بلکه انسان متناسب با خود را ایجاد خواهند کرد. درک این مسئله نقطه پیوند سیاستگذاری و سبک زندگی است. اینکه چگونه سیاستگذاری به جای اینکه با آرمانها و اهداف پیش رود با سازوکارهای خود، زندگی جامعه انسانی را شکل میدهد. سیاستگذار با ایجاد سازوکارها نحوهای از زندگی را تسهیل کرده و عملاً اهداف متناسب با خود را ایجاد میکند...
🔻خرید اینترنتی کتاب:
https://sooremehr.ir/book/4004
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_انديشه
♨️ @rcica
🌎 rcica.ir
📕"سبک زندگی کارمندی"
🔸️معرفی کتاب جدید از #پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
ادامه[صفحه۲]
🔸مهمترین دستاورد بشر مدرن در طراحی این سازوکارها، خلق «سازمان» بوده است. سازمان که در ابتدا به عنوان ابزاری برای اهداف پیشین شناخته میشد به تدریج چنان قدرتی یافت که سبک زندگی انسان متجدد را ایجاد کرد. سازمان دیگر نه به عنوان یک اختراع در کنار سایر تاسیسات مدرن که به عنوان اساس توسعه مدرن جایگاه محوری پیدا کرد، طوری که گری همل بزرگترین پیشرفت بشر در سده بیستم را نه شکافت انرژی هسته ای و نه تسخیر فضا بلکه ابداع organization میداند و معتقد است سایر پیشرفتهای جهان غرب نیز با کمک این ابزار ممکن شده است.
🔸فهم «سازمان» مانند سایر مفاهیم، ساختارها و پدیدههای اجتماعی مدرن، نیازمند درک تاریخی است. چرا که این امور در نوعی از شرایط تاریخی «امکان» ظهور پیدا کردهاند و تاریخِ خود را پیش بردهاند. در مقابل این فهم تاویلی، درک منطقی است که به شناخت صورت و ماده پدیدهها اکتفا کرده و پدیدها را از جایگاه تاریخی- تمدنی آنها جدا میکند.
🔸درک سازمان بدون درک تاریخ سازمان منجر به تعریف منطقی آن میشود که عبارت است از: تقسیم کار برای تحقق اهداف جمعی! چنین تعاریف کلی و فراگیری، کلمات را از معنا خالی کرده و منجر به نوعی اشتراک لفظی میگردد. کما اینکه با این نوع از تعاریف، تاریخ سازمانها، تاریخ حیات جمعی انسانها بوده و انواع کار جمعی مانند خانواده، دیوان و بوروکراسی مدرن را شامل میشود.
🔸درک تاریخی سازمان نشان از پیوند این سازه تمدنی با نوعی از زندگی انسانی دارد. بر اساس این رویکرد، سازمان به عنوان راهکار رفع یک نیاز انسانی مورد توجه قرار میگیرد. سازمان ایجاد میشود تا نیازی را رفع کند که پاسخی توسط نهادهای موجود دریافت نکرده است، به تعبیر دیگر میتوان گفت پاسخ کافی ومناسبی برای آن نیاز داده نشده است. مثلاً نیاز تربیتی کودکان در خانواده و مکتبخانه پاسخ داده شده است، جهان مدرن وقتی پاسخها را کافی نمیداند سازمان آموزشی برای تربیت بهتر کودکان «تأسیس» میکند.
🔸سوال ابتدایی این است که آیا نیازهای جامعه ما توسط نهادهای سنتی پاسخی مناسب دریافت نکرده است؟ آیا بر فرض کارآمدی پایین نهادهای سنتی، موجودی به نام «سازمان» جایگزینی مناسب بوده است؟ و مسئله مهمتر اینکه آیا اساساً سازمان پاسخگوی نیازهای جامعه است و یا اینکه سازمان نیازهای جدیدی را به رسمیت شناخته و پاسخ میدهد؟ به عبارتی نیاز، سازمان میآورد و یا سازمان، نیاز جدید با خود خلق میکند؟ اینکه جای خالی سازمان در جوامعه سنتی احساس نمیشده است ناشی از عدم نیاز به سازمان بوده است ویا توان ابداع آن وجود نداشته است؟ باید به این پرسش اندیشید که رفع نیازهای جامعه دینی، تأسیس سازمان را ضروری کرده است؟ و یا ورود سازمان به جامعه دینی یک تصمیم سیاسی بوده است؟ البته تصمیم سیاسی نمیتواند بیارتباط با خواست اجتماعی باشد، ولی میان خواست اجتماعی با نیاز واقعی تفاوت وجود دارد.
🔻خرید اینترنتی کتاب:
https://sooremehr.ir/book/4004
🔸️معرفی کتاب جدید از #پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
📕"میراث مقدس و جنگ ناتمام"
دلایل و زمینههای فرهنگی- اجتماعی شکلگیری پدیدۀ کاروانهای راهیان نور
🖌نویسنده: اسماعیل نوده فراهانی
خرید اینترنتی کتاب:
https://sooremehr.ir/book/4002
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_انديشه
♨️ @rcica
🌎 rcica.ir
🔸️معرفی کتاب جدید از #پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
📕"میراث مقدس و جنگ ناتمام"
دلایل و زمینههای فرهنگی- اجتماعی شکلگیری پدیدۀ کاروانهای راهیان نور
🖌نویسنده: اسماعیل نوده فراهانی
🔻یادداشت مؤلف:
🔸در سالهای گذشته برخی از گروهها و جریانات فکری، تلاش کردهاند تا از طریق انتخاب موضوعات دینی در امر پژوهش و زدودن مباحثی که آشکارا غیراخلاقی به نظر میرسیدند از منابع آموزشی اقدام به اسلامیسازی علوم انسانی نمایند.
🔸به موازات این جریان، گروهی دیگر درصدد برآمدند تا بواسطه چون و چرا و آشناییزدایی درباره مبادی و مبانی تمدن و علم غربی به رهیافتهایی برای اعتلای علوم انسانی بومی و بالاخص علوم اجتماعی اسلامی- ایرانی دست یابند. گروههای مرتبط با جریان سوم نیز تلاش کردند تا از طریق اصلاح و بازاندیشی در چارچوبهای روشی و طرح مباحث هستیشناسی و انسانشناسی اسلامی به این مهم نائل شوند.
🔸با این وجود، به نظر میرسد حلقه مفقود یا مهجور اقدامات فوق اهتمام بر مطالعه و بررسی موضوعاتی است که در نسبت مستقیم با انقلاب اسلامی قرار داشتهاند. از این جهت، تحقق جامعه دینی و رفتارهای اجتماعی مؤمنان به غیب و به عبارتی، امور غیرقابل توجیه با منطق جهان و انسان غربی، بهترین بستر دستیابی به علم غیرغربی در خلال توصیف و تبیین و نه تغییر و تجویز است.
🔸در چنین شرایطی باید زمینهای فراهم شود تا فارغ از چارچوبهای علم مدرن و بیرون از دایره تنگ قضاوتهای آن، خود پدیده اجتماعی لب به سخن بگشاید و چیستی و چرایی خود را بازگوید. انتخاب راهیان نور به عنوان موضوع پژوهش با چنین استدلالی صورت پذیرفته است.
🔸راهیان نور پایگاه جدال میان دو استعاره متفاوت از دفاع مقدس است؛ دفاع مقدس موزهای و دفاع مقدس ساری و جاری. دفاع مقدس موزهای، تفکری است که جنگ را تمام شده میبیند و به نامگذاری بزرگراهها به نام شهدا و محصور کردن شهید در گورهای یکدست و استاندارد بسنده میکند.
🔸اما دفاع مقدس جاری و ساری شهدا را انسانهایی لایق که «اکسیر عشق بر مسشان افتاد و زر شدند» میبیند؛ نه مفاخر اسطورهای و زینتالمجالس یا گلادیاتورهای تاریخ گذشته. دفاع مقدس جاری از شهدا اسطورهزدایی و نوستالژیزدایی میکند و مدام این ذکر را بر لب دارد که «در باغ شهادت را نبندید».
🔸در یک جمعبندی کلی میتوان راهیان نور را از شاهکلیدهای فهم و تداوم دفاع مقدس جاری در برابر دفاع مقدس موزهای با مجموعهای از دوگانهها نظیر زیارت-توریسم، زائر-توریست، جنگجای-موزه، تربیت-آگاهی، عبرت-صنعت، الگوی عمل دینی-مایۀ غرور ملی، کاروان-تور، راوی-راهنما، روضه-کاتالوگ و... دانست
خرید اینترنتی کتاب:
https://sooremehr.ir/book/4002
📘ترجمه کتاب تحلیل کلاندادههای فرهنگی نوشتهٔ لو مانوویچ به همت دکتر حسین حسنی و همچنین دکتر زهرا اسدی در پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی آغاز شد.
🔸کتاب تحلیل کلاندادههای فرهنگی نوشتهٔ لو مانوویچ در اکتبر ۲۰۲۰ در 378 صفحه بهوسیلهٔ دانشگاه آم.آی.تی منتشر شدهاست؛ کتابی با اهمیت از یک نویسنده و پژوهشگر برجستهٔ مطالعات فرهنگی، رسانههای جدید و کلاندادههای رسانههای اجتماعی.
🔸این کتاب که در فصل مشترک علوم دادهها و مطالعات رسانهای نوشتهشده، به ارائهٔ مفاهیم و روشهایی برای تحلیل رایانهای دادههای فرهنگی میپردازد.
در کتاب تحلیل کلاندادههای فرهنگی، مانوویچ نمونههایی از تحلیل رایانهایِ کلاندادههای فرهنگی ارائه کرده و انتقال از «رسانههای جدید» به «رسانههای بیشتر» را مطرح میکند و چگونگی تبدیل فرآیندهای فرهنگی به دادههای رایانهای را توضیح میدهد. وی مفاهیمی را برای کاوش مجموعه دادههای فرهنگی با استفاده از مصوّرسازی دادهها و نیز سایر روشهای پیشرفتهٔ اخیر برای تحلیل تصاویر و مجموعه دادههای ویدئویی معرفی میکند.
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_انديشه
♨️ @rcica
🌎 rcica.ir
📚نشست مجازی رونمایی کتاب
💡پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی برگزار میکند
🔻نشست رونمایی از دو اثر در حوزه مطالعات فرهنگ شهرت
📘سلبریتی اینترنتی
نویسنده: کریستال آبیدین
مترجم: احسان شاهقاسمی
📙خدایان بدکردار
نویسنده: پیت وارد
مترجم: احسان شاهقاسمی
🎙با حضور:
- دکتر حسین حسنی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
- دکتر احسانشاهقاسمی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
- دکتر مجید سلیمانی، عضو هیئت علمی
دانشگاه تهران
⏳زمان: چهارشنبه ۲۶ آذرماه ۱۳۹۹، ساعت ۱۵
📲پخش زنده نشست از صفحه اینستاگرام پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی
@rcica_ir
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_اندیشه
🌍 rcica.ir
♨️ @rcica
📌📗آیین رونمایی از دو کتابِ حوزه جامعهشناسی شهرت «سلبریتی اینترنتی» و «خدایان بدکردار»، چهارشنبه ۲۶ آذرماه ۱۳۹۹در سرای شهید مرتضی آوینیِ پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی به صورت آنلاین برگزار شد. این کتابها اخیراً توسط پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی ترجمه و در انتشارات سوره مهر منتشر شدهاند.
🎙در این نشست دکتر احسان شاهقاسمی، مترجم کتابها و عضو هیئت علمیِ گروه ارتباطات دانشگاه تهران، دکتر مجید سلیمانی ساسانی ناظر ترجمه و عضو هیئت علمی ارتباطات دانشگاه تهران و دکتر حسین حسنی مترجم حوزه ارتباطات و عضو هیئت علمیِ گروه فضای مجازی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، به گفتگو پیرامون مسئله سلبریتیها در جامعه ایران پرداختند.
گزارش مشروح نشست:
🌐http://rcica.ir/%d8%a7%d9%84%d9%87%db%8c%d8%a7%d8%aa-
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_اندیشه
🌍 rcica.ir
♨️ @rcica
📚نشست آنلاین رونمایی کتاب
💡پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی برگزار میکند
📘سرمایهداری پلتفرمی
نویسنده: نیک سِرِنچیک
مترجم: مجید سلیمانی ساسانی
🎙با حضور:
- دکتر محمد لسانی
پژوهشگر و کارشناس حوزه رسانه
- دکتر مجید سلیمانی ساسانی، عضو هیئت علمی گروه ارتباطات دانشگاه تهران
- دکتر میثم مهدیار
معاون پژوهشی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی
⏳زمان: چهارشنبه ۳ دیماه ۱۳۹۹، ساعت ۱۵
📲پخش زنده نشست از صفحه اینستاگرام پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی
@rcica_ir
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_اندیشه
🌍 rcica.ir
♨️ @rcica
📸گزارش تصویری
📗آیین رونمایی از کتاب «سرمایهداری پلتفرمی»، چهارشنبه ۳ دیماه ۱۳۹۹در سرای شهید مرتضی آوینیِ پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی به صورت آنلاین برگزار شد. این کتابها اخیراً توسط پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی ترجمه و در انتشارات امیرکبیر منتشر شدهاست.
🎙با حضور:
- محمد لسانی
پژوهشگر و کارشناس حوزه رسانه
- مجید سلیمانی ساسانی، عضو هیئت علمی گروه ارتباطات دانشگاه تهران
- میثم مهدیار
معاون پژوهشی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_اندیشه
🌍 rcica.ir
♨️ @rcica
📚نشست آنلاین رونمایی کتاب
💡پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی برگزار میکند
📘فتوژورنالیسم جنگ تحمیلی
نویسنده: محمدرضا شریفزاده
نازلی عباسی اهوازی
🎙با حضور:
- دکتر محمدرضا شریفزاده:
پژوهشگر، عکاس و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی
- دکتر پژمان دادخواه: پژوهشگر، عکاس و مدرس دانشگاه
- نازلی عباسی اهوازی:
پژوهشگر، عکاس و مدرس دانشگاه
⏳زمان: چهارشنبه ۱۰ دیماه ۱۳۹۹، ساعت ۱۶
📲پخش زنده نشست از صفحه اینستاگرام پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی
@rcica_ir
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_اندیشه
🌍 rcica.ir
♨️ @rcica
📸گزارش تصویری
📗آیین رونمایی از کتاب «نگاهی به فتوژورنالیسم جنگ تحمیلی»، چهارشنبه ۱۰ دیماه ۱۳۹۹در سرای شهید مرتضی آوینیِ پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی
با حضور:
- دکتر محمدرضا شریفزاده
عکاس و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی
- دکتر پژمان دادخواه
عکاس و مدرس دانشگاه
- نازلی عباسی اهوازی:
عکاس و نویسنده کتاب
- میثم مهدیار
معاون پژوهشی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی
برگزار شد.
خرید اینترنتی کتاب: https://sooremehr.ir/book/3256
#باشگاه_هنر_و_اندیشه
🌍 rcica.ir
♨️ @rcica
38.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#سردار_شهید_سلیمانی
🔸جهان پهلوان هم ملی است و هم جهانی، او هم پاسدار مرز است و هماز حقیقتی فرامرزی دفاع میکند.
خطرجویی و شهادتطلبی پهلوان صرفا از سر بیپروایی نیست، بلکه به خاطر عمق حکمت و خرد اوست. حکمتی که نجات را در خطر،
حیات را در مرگ و فرصت را در بحران مییابد.
🎙ارائه: سید حسین شهرستانی
در همایش "جهان پهلوان" ۲۰ بهمنماه ۱۳۹۸
🔻گزارش مشروح همایش:
https://bit.ly/2ZJKvC4
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_اندیشه
🌏 rcica.ir
♨️@RCICA
📌نشست جهان پهلوان (۲)
"دیدار با شهید قاسم سلیمانی" در آیینه حکمت و علوم انسانی
🔷--------محورهای گفتگو:
🔻ارائه اول:
🔸روایت شناسی اجتماعی شهید و کارنامه ما در سالی که گذشت
🎙 جمال یزدانی (پژوهشگر سیاست گذاری فرهنگی)
---
🔻ارائه دوم:
🔸طرح امت سازی اسلامی و نقش شهید سلیمانی
🎙سیناکلهر (پژوهشگر جامعه شناسی)
---
🔻ارائه سوم
🔸سلیمانی؛ تقویم ملتها و تکوین اتحاد جماهیر اسلامی
🎙علیرضا بلیغ( پژوهشگر فلسفه علوم اجتماعی)
---
🔻ارائه چهارم
🔸ذکر ایام الله؛ دستور کاری برای هنر و علوم انسانی
🎙محمد سجاد صفار هرندی (پژوهشگر تاریخ فرهنگی و جامعه شناسی)
---
🔻ارائه پنجم:
🔸سلیمانی؛ عصاره فرهنگ ایرانی
سیدحسین شهرستانی( پژوهشگر ادبیات و جامعه شناسی)
---
🔻ارائه ششم:
🔸شهید سلیمانی: ابَر مَرد یا جهان پهلوان؟
میثم مهدیار( پژوهشگر تاریخ اجتماعی و جامعه شناسی)
🕧یکشنبه ۱۴ دیماه، از ساعت ۱۸- ۲۰
📲(پخش به صورت زنده از صفحه پژوهشکده rcicia_ir@)
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_اندیشه
🌏 rcica.ir
♨️@RCICA
🖊#گزارش
📗نشست رونمایی از کتاب "نگاهی به فتوژورنالیسم جنگ تحمیلی"
آیین رونمایی از کتابِ « نگاهی به فتوژورنالیسم جنگ تحمیلی»، چهارشنبه سوم دیماه ۱۳۹9 توسط پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی در سرای شهید مرتضی آوینیِ پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی به صورت آنلاین برگزار گردید.
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی در این نشست، دکتر محمدرضا شریف زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد تهران، دکتر پژمان دادخواه عکاس و پژوهشگر به همراه نازلی عباسی اهوازی عکاس، پژوهشگر و مؤلف کتاب "نگاهی به فتوژورنالیسم جنگ تحمیلی" به گفتگو پیرامون "عکاسی و عکاسان جنگ تحمیلی" پرداختند.
🔸نازلی عباسی اهوازی عکاس، پژوهشگر و مؤلف کتاب "نگاهی به فتوژورنالیسم جنگ تحمیلی" در ابتدای نشست در پاسخ به چرایی انتخاب این موضوع برای نگارش کتاب پاسخ داد: من متولد خوزستان هستم. فضای جنگ را از سنین کودکی و از نزدیک لمس کردهام، همیشه جنگ یکی از دغدغههای ذهنیام بوده است تا اینکه در جوانی با مدیای عکاسی آشنا شدم و در ذهنم پیوندی بین عکاسی و جنگ شکل گرفت و علاقمندیام به عکاسی جنگ از اینجا شروع شد. از آن جهت که تا حدودی با فاکتورهای یک عکس خوب آشنا بودم برایم جذاب بود که یک عکاس جنگ چگونه در میدان نبرد و در مواجهه با مرگ، بحث زیباییشناسی و عناصر مهم در ثبت یک عکس خوب را رعایت کرده است، طرح این سؤال انگیزهای شد تا پایاننامه مقطع ارشد خود را با این موضوع آغاز کنم و در نهایت با نظارت دکتر محمدرضا شریف زاده این طرح پژوهشی را تبدیل به کتاب کنم.
🔸عباسی در ادامه با اشاره به کمبود منابع پژوهشی در حوزۀ عکاسی جنگ افزود: برای جمعآوری داده با توجه به اینکه به جز کتاب شهید جانبزرگی، اثر تألیفی دیگری در رابطه با عکاسی جنگ تحمیلی وجود نداشت، تصمیم گرفته شد تا در این پژوهش در کنار منابع کتابخانه ای و اسنادی، از مطالعات میدانی و تجربۀ زیستۀ عکاسان جنگ نیز بهره ببریم، بخش عمدهای از این کتاب اختصاص دارد به بازتاب تصویری چند عملیات شاخص دفاع مقدس در روزنامه های کثیرالانتشار کیهان و اطلاعات.
🔸دکتر پژمان دادخواه عکاس و پژوهشگر در ادامۀ نشست بیان کرد: دورۀ دفاع مقدس مقطع مهمی از تاریخ کشور ماست و اگر نگاهی به تاریخ عکاسی در ایران داشته باشیم، میبینیم که عکاسی جنگ جزء مهمی از تاریخ عکس و عکاسی است. دادخواه در ادامه افزود: بخش اعظمی از آثار هنری در تمدن ایرانی اسلامی با مقولۀ معنویت و امر قدسی گره خورده است و آثار هنر انقلاب و دفاع مقدس در مقولههای مختلف از این امر مستثنی نیست و این بینش و مفاهیم معنوی و تعهد هنرمندانه در عکاسی جنگ نیز تجلی یافته است.
🔸دکتر محمدرضا شریف زاده عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد تهران در ادامه نشست گفت: در سال 2019 دانشگاه آکسفورد یک تئوری زیباشناسی در آثار عکاسی معاصر را مطرح کرد بر مبنای سه اصل: ایدئولوژی، سنت و دین. بر این اساس در کشور ما در حدود چندین دهه بر اساس همین سه گام اثر هنری تولید شده است و یکی از مهمترین ویژگیهای عکاسی دفاع مقدس ایدئولوژی، دین و فرهنگ است، همانطور که در کتاب فتوژورنالیسم جنگ تحمیلی آمده است یک عده با عنوان عکاس به شکل خودآموخته به میدان جنگ رفته اند برای دفاع از وطن، در هیچ کجای دنیا عکاس جنگ با یک لنز نرمال 50mm که مستلزم حضور او در چند قدمی سوژه است عکاسی نمیکند و این یعنی رشادت و از خودگذشتگی و در هنر، یک تفکر معتبر است.
خرید اینترنتی کتاب: https://sooremehr.ir/book/3256
#باشگاه_هنر_و_اندیشه
🌍 rcica.ir
♨️ @rcica
🔻ادامه [صفحه۲]
🔸دکتر شریفزاده در ادامه افزود: طی سالهای اخیر تعدادی از این بزرگان مغفول ماندهاند. دنیا باید بفهمد که در مفهوم عکاسی جنگ، عکاسان ایران آثاری را خلق کردهاند که در هیچ کجای دنیا همانند ندارد، تصاویری که ما هیجان لحظه را احساس میکنیم. وی در ادامه گفت: جای تأسف دارد زمانی که به آرشیو دفاع مقدس رجوع میکنیم شاهد از بین رفتن این آثار هستیم نسلی که در سال های جنگ حضور نداشته است چگونه باید با مفهوم دفاع مقدس، جنگ تحمیلی و رشادت آشنا شود؟ نسلی که جستجوگر نیست و آنچه را که فضای سیاسی، فرهنگیِ بستر شبکه های اجتماعی به او القا میشود را میپذیرد.
🔸دکتر شریفزاده در پاسخ به این سؤال که عکاسی جنگ تا چه اندازه در ارتقاء فتوژورنالیسم مؤثر بوده است گفت: برخی از عکاسان جنگ بعد از دورۀ دفاع مقدس به تحصیلات آکادمیک روی آوردند و چندین سال بعد تعدادی از اساتید دانشگاه در حوزۀ عکاسی از همین افراد بودند و نسل بعدی که علاقمند به هنر عکاسی بود، تکنیک و مفاهیم نظری را در مکتب عکاسان جنگ آموخت.
🔸وی در ادامه صحبت خود گفت: در مجموعۀ داستانهای رمز عرفانی شیخ اشراق داستانی هست با عنوان "عقل سرخ" جملهای در این داستان هست که دربارۀ تولد صحبت میکند با این مضمون: " چون مدتی بر این برآمد قدری چشم من باز گشوند، بدان قدر چشم می نگریستم، چیزها میدیدم که دیگر ندیده بودم و آن عجب میداشتم تا هر روز بتدریج قدری چشم من زیادت باز میکردند و من چیزها میدیدم که در آن شگفت میماندم." راوی داستان از تولد تا مسیر آگاهیبخشی و دانایی را نقل میکند، عکاسان ما بسیار شبیه به این مدخل ورودی داستان عقل سرخ اشراق هستند. نه تنها در جنگ عکاسی، فیلمبرداری و کارگردانی را آموختند بلکه نگاهشان به جهان هستی نیز تغییر کرد، آنچه که این نسل را غیر تکرار میکند. به نظر میرسد هنری که با محوریت دین و اعتقاد معنوی پدید آمده است، بخش آگاهی آن قابل آموزش نیست.
🔸نازلی عباسی در پایان نشست و در جمعبندی صحبت خود گفت: عکاس جنگ بودن بسیار سخت است و اثرات روحی و جسمی آن تا همیشه هست و در ذهن آنها ماندگار است. تنها انتظاری که میشود داشت، این است که قدردان این مردان بزرگ باشیم. این کتاب بازتاب کوچکی از عکاسی جنگ است. امیدواریم در آینده پژوهش های بیشتری در این حوزه انجام شود.
📌لينك آپارات جهت تماشای نشست:
https://www.aparat.com/v/nwf5N
📗پخش کامل فیلم نشست رونمایی از دو کتابِ حوزه جامعهشناسی شهرت «سلبریتی اینترنتی» و «خدایان بدکردار»، که چهارشنبه ۲۶ آذرماه ۱۳۹۹در سرای شهید مرتضی آوینیِ پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی به صورت آنلاین برگزار شد. این کتابها اخیراً توسط پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی ترجمه و در انتشارات سوره مهر منتشر شدهاند.
🎙در این نشست دکتر احسان شاهقاسمی، مترجم کتابها و عضو هیئت علمیِ گروه ارتباطات دانشگاه تهران، دکتر مجید سلیمانی ساسانی ناظر ترجمه و عضو هیئت علمی ارتباطات دانشگاه تهران و دکتر حسین حسنی مترجم حوزه ارتباطات و عضو هیئت علمیِ گروه فضای مجازی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، به گفتگو پیرامون مسئله سلبریتیها در جامعه ایران پرداختند.
🌐 https://www.aparat.com/v/h0Ukr-
#گزارش تصویری
🎬پخش کامل فیلم نشست رونمایی از کتاب « سرمایهداری پلتفرمی» که سوم دیماه در پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی با حضور مترجم کتاب مجید سلیمانی ساسانی، محمد لسانی و میثم مهدیار برگزار شد.
https://www.aparat.com/v/atMIU
📸#گزارش_تصویری
🔻نشست جهانپهلوان (2) «دیدار با شهید قاسم سلیمانی در آیینه حکمت و علوم انسانی» یکشنبه ۱۴ دیماه در پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی.
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_اندیشه
🌏 rcica.ir
♨️@RCICA
📌#گزارش
🔻نشست جهانپهلوان (2) با عنوان «دیدار با شهید قاسم سلیمانی در آیینه حکمت و علوم انسانی» یکشنبه ۱۴ دیماه در پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی برگزار شد.
🖊به نقل از روابط عمومی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی نشست «جهان پهلوان 2» با محوریت جستارهایی در دیدار با حاج قاسم سلیمانی در آینه حکمت و علوم انسانی یکشنبه 14 دیماه توسط پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی در سالن شهید آوینی برگزار گردید.
🔷جمال یزدانی، با عنوان «روایتشناسی اجتماعی شهید و کارنامه ما در سالی که گذشت» در ابتدای نشست گفت: در خاطرات مردمی پیرامون شهادت حاج قاسم سلیمانی که در کتابهای مختلف جمعآوریشده، تبدیل ادبیات تغزلی و منتقد اجتماعی به ادبیات حماسی و رجزخوانی را میبینیم. یعنی به جای گله و شکایت، ادبیات مردم حماسی است که به نظرم خیلی مهم است. از بین رفتن دوگانههای کاذب، بیان الگوی جدید از سیاستمداری، تقویت شعارهای اسلامی و ایرانی و ... در این خاطرات مردمی مشهود است.
🔸پژوهشگر سیاستگذاری فرهنگی افزود: نیاز به کار علمی بر روی تجربه زیسته حاج قاسم داریم. این کار هنوز صورت نگرفته است. بحث بر روی آرزوهای تحققنیافته حاج قاسم و تکمیل پروژههای ایشان مسئله دیگری است که باید به آن بپردازیم. نهاد علم و نهاد رسانه باید بر روی این مؤلفهها تمرکز کند.
🔷سینا کلهر در ادامه نشست و در ارائه خود با عنوان «طرح امتسازی اسلامی و نقش شهید سلیمانی» گفت: قصد دارم از چشمانداز جامعهشناختی به میراث شهید سلیمانی بپردازم. انسجام اجتماعی یکی از نکاتی بود که رفتار و قول او در زمان حیاتشان ایجاد میکرد و همچنین بعد از شهادت، جامعهای که دچار یأس و افسردگی بود را حیات بخشید. بازسازی و بازتوانبخشی طرح امت اسلامی از میراث بزرگ شهید سلیمانی است. جوامع اسلامی دچار چنددستگی و نزاع هستند و نظام رسانهای غرب تلاش میکند این چنددستگی را به دین نسبت دهد. گویی جهان غرب است که به عنوان ناجی آمده و بین اینها صلح ایجاد کرده است.
🔸این پژوهشگر جامعهشناسی ادامه داد: طرح اول آنها این است که کشوهای اسلامی تجزیه شوند و اختلافات آنها نیز تشدید شود. اگر این طرح نتیجه ندهد طرح تخریب به میان میآید. شهید سلیمانی بازسازی امت اسلامی را از طریق ایجاد گروههای مردمی پی گیری میکرد. واقعیت آن است که مردم عراق، سوریه و ... نیرو گرفتهاند و قوی شدهاند. این پروپاگاندای غرب است که میگوید هواداران ایران قدرتمند شدهاند در حالی که اینطور نیست و نتیجه طرحهای شهید سلیمانی قدرتمند شدن مردم است.
وی سپس گفت: قدرتمند کردن مردم در برابر تجزیه و تخریب، مهمترین میراث شهید سلیمانی است. نباید این میراث نیمهکاره رها شود و هر کدام از ما باید در حد توان خود این مسیر را ادامه دهد. باید مدام از خود بپرسیم که در مقابل طرحی که جهان غرب برای ما دارد طرح ما چیست؟
🔷در ادامه علیرضا بلیغ با عنوان «سلیمانی؛ تقویم ملتها و تکوین اتحاد جماهیر اسلامی» به بیان دیدگاههای خود پرداخت. وی عنوان کرد: شهید آوینی معتقد بود انقلاب اسلامی نیاز جوامع اسلامی است و لاجرم در کشورهای اسلامی پیش میآید و اتحاد جماهیر اسلامی شکل میگیرد. شهید سلیمانی در جهت تحقق همین هدف عمل میکرد. آزادی ما با استقلالمان گره خورده است و پیام انقلاب اسلامی ایران برای سایر ملتهای اسلامی این بوده که روی پای خود بایستید. تشخص، هویت و ارضای میل به رسمیت شناخته شدن یا همان کرامت ملتها به وسیله استقلال محقق میشود. این همان ایدهای است که انقلاب اسلامی صادر کرده است و سردار سلیمانی دقیقاً در پیشانی این ایده قرار داشت.
🔸پژوهشگر فلسفه علوم اجتماعی اضافه کرد: شخصیت شهید سلیمانی دقیقاً مفهوم فتوت و ویژگیهای فرهنگ ایرانی و اسلامی را نمایندگی میکرد اهل فتوت از زور بازو برای کمک کردن به ضعیفان استفاده میکنند. محور مقاومت باید اقتصاد و بازار مقاومی هم داشته باشد. حاج قاسم به دنبال این هدف نیز بود. نهاد علم اگر بخواهد یک نهاد ملی باشد باید به این مسائل بپردازد.
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_اندیشه
🌏 rcica.ir
♨️@RCICA
🔻ادامه [صفحه ۲]
🔷سجاد صفار هرندی در ارائه خود با عنوان «ذکر ایامالله؛ دستور کاری برای هنر و علوم انسانی» در ادامه گفت: سال گذشته حضرت آقا درباره مسئله شهادت شهید سلمیانی و ایام پس از آن از تعبیر ایامالله استفاده کردند. مفهوم ایامالله توسط امام وارد فرهنگ سیاسی ما شد. ایامالله روزهای ظهور و غلبه امر الهی و به تعلیق در آمدن امر روزمره و عادت شده است. همان افرادی که به دنبال امور شخصی و رقابت و ... هستند در ایامالله به گونه دیگری مشاهده میشوند و همین انسانها، فداکارتر، مهربانتر و شجاعتر میشوند. در ایامالله پس از شهادت شهید سلیمانی این را مشاهده کردیم. مثلاً در مشهد هتلهایی که تا روز قبل با انواع و اقسام روشها به دنبال سود بیشتر بودند و در ایام شلوغی به فکر بالا بردن قیمتهای خود بودند، در آن ایام نقش موکب را ایفا میکردند و حتی خدمات رایگان ارائه میدادند.
🔸پژوهشگر تاریخ فرهنگی و جامعهشناسی افزود: ویژگی دیگر ایامالله، طبق گفته قرآن ایاماً معدودات است؛ یعنی روزهای کوتاهی است که تا مدتها تکرار نمیشوند. بعد از این اتفاق و پس از آن ماجرای سقوط هواپیما، این حال و هوا از بین میرود و به نوعی به یک آتش زیر خاکستر تبدیل میشود. ذکر ایامالله و به یادآوردن و تذکر دادن ایامالله مهم است. با این یادآوری در روزهای جاری میتوان هدایت را رقم زد و به رفتارها در نسبت با این تذکر شکل داد. ما در زندگی روزمره همواره به یک نظام معانی و دلالتها به عنوان راهنمای عمل نیازمندیم. هنر میتواند این مفاهیم را بازآفرینی و تکرار کند و در ساماندهی به امر روزمره ما نقشآفرینی کند.
🔷سیدحسین شهرستانی از دیگر سخنرانان این نشست در ارائه مطلب خود با عنوان « سلیمانی؛ عصاره فرهنگ ایرانی» بیان کرد: شهید سلیمانی عصاره فضیلتهای ملت ایران و عصاره فرهنگ ایرانی است. فضیلت بنیادین در فرهنگ ملی ما فتوت و مردانگی است. عرفان و تصوف وجه دیگر فرهنگ ایرانی است که شهید سلیمانی نماد این وجه نیز هست. شاعرانگی یکی دیگر از وجوهی است که درباره آن میخواهم صحبت کنم. شهید سلیمانی اهل شعر بود اما کل کردار و زیست او برای من قابلتوجه است. کل زیست او حرکت در جهت خلاف آمد عادت و نجات از روزمرگی است. تلاش برای سکونت در بیقراری و شکستن قرار زندگی شهری و عبور از روزمرگی در طول زندگی او دیده میشود. در نوشتههای او این نکات بسیار دیده میشود. مثلاً در نوشتهای توصیه میکند که اجازه ندهید روزمرگی یاد رفیقان شهیدتان را از بین ببرد.
🔸پژوهشگر ادبیات و جامعهشناسی سپس گفت: طراوت و تازگی، بلاکش بودن، خلوت و غربت و ... از دیگر مفاهیمی است که در شعر ما وجود دارد و در زیست و کلام شهید سلیمانی دیده میشود. شهادت، مرگ شاعرانه و شاعرانه مردن است. میتوان به رنج با تلخی و سیاهی نگاه کرد و میتوان آن را شیرین و زیبا دانست. به تعبیر حافظ زیر شمشیر بلا رقصکنان باید رفت. شهید سلیمانی در نامهای که برای دخترش، فاطمه مینویسد میگوید: " فاطمه عزیزم این چند صفحه را برای تو مینویسم چون میدانم مقدسانه مرا دوست داری. آه مرگ خونین من عزیز من زیبای من کجایی؟ مشتاق دیدارت هستم. وقتی بوسه انفجار تو مرا در خود محو میکند و میسوزاند چقدر این لحظه را دوست دارم. در راه عشق جان دادن زیباست. خدایا 30 سال برای این لحظه تلاش کردم. برای این لحظه با تمام رقبای عشق در افتادم. زخمها برداشتم و واسطهها فرستادم. "
🔸وی اظهار داشت: این نوشته در نهایت یک تغزل شاعرانه است. فرهنگ ایرانی یک بعد تغزلی و یک بعد حماسی دارد. اینها ابعادی از فرهنگ ماست که از آن غفلت کردهایم اما در زندگی شهید سلیمانی نمود دارد. گویا تمام زندگی شهید سلیمانی حلوفصل مسئله فراق است.
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_اندیشه
🌏 rcica.ir
♨️@RCICA
🔻ادامه [صفحه۳]
🔷میثم مهدیار با عنوان «شهید سلیمانی: ابرمرد یا جهان پهلوان» آخرین ارائه کننده در این نشست گفت: دو نگاه در اندیشه معاصر به مسئله جنگ داریم: نگاه مبتنی بر شر که در مقاله " به سوی صلح پایدار " کانت شاهد هستیم و نگاه دوم که مثبت و تقدیسگرایانه است و جنگ را جوهره اساسی جامعه میداند. این نگاه از هراکلیتوس به بعد وجود دارد. کانت در مقالهاش اگرچه به دنبال یک جمهوری جهانی برای ایجاد صلح جهانی است، خودِ فلسفه استعلایی کانت زمینهساز یک ستیز جدید است. در مقابل اندیشه رمانتیک وجود دارد که 3 نوع وحدت دنبال میشود: وحدت انسان با خود، با جامعه و با طبیعت. روحیه حماسی در رمانتیکها نمود پیدا میکند.
🔸پژوهشگر تاریخ اجتماعی و جامعهشناسی ادامه داد: هگل به نوعی اینها را ترکیب میکند. او نگاه تقدیس گرایانه ای به جنگ دارد که وحدت داخلی بین دولتها و ملتها ایجاد میکند. بعد از هگل نیچه تلاش میکند ترکیبی میان هگل و رومانتیکرها ایجاد کند. اراده معطوف به قدرتی که نیچه دنبال میکند به نوعی بازگشت به آن وحدتگراییای است که رومانتیکها به دنبال آن هستند و این وحدتگرایی را از مسیر جنگ و ستیزه دنبال میکند. ابرمرد را نیرویی میداند که از 3 وحدت عبور کرده است: وحدت با خود، با جامعه و با جهان و طبیعت. جنگ با خود را برای ایجاد وحدت درونی و مقدمه وحدت با جامعه ضروری میداند.
🔸وی در پایان گفت: لفظ ابرمرد که برای شهید سلیمانی استفاده میشود به نظر صحیح نمیآید و لفظ جهانپهلوان میتواند تبیینکنندهتر باشد. او از طرفی عارفمسلک است و از طرفی با سلحشوری توانسته میان ملتهای مسلمان همگرایی ایجاد کند و همچنین مراحلی که نیچه میگوید برای رسیدن به مرحله ابرمرد شدن را نیز گذرانده است. نگاه نیچه ناسیونالیستی بود اما شهید سلیمانی به ملتهای دیگر نیز توجه دارد. میتوان مفهوم جهانپهلوان را تبیین نظری کرد.
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_اندیشه
🌏 rcica.ir
♨️@RCICA
38.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا