eitaa logo
مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی
335 دنبال‌کننده
288 عکس
44 ویدیو
0 فایل
﷽ ◇کانال رسمی مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی وابسته به دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری◇ ●بررسی و جواب به شبهات ولایت فقیه و حکومت اسلامی ●بررسی علمی آیات، روایات و اقوال فقها در موضوع ولایت فقیه ●برگزاری نشست های تخصصی علمی در موضوعات نظام @smmostafa
مشاهده در ایتا
دانلود
❓آیا این همه اختیارات برای ، دیکتاتوری نمی آورد؟ آیت الله : ✍حکومت‌های استبدادی با همه تنوعی که دارند در ویژگی‌های زیر مشترکند: 🔻🔻 🔶1 ـ شخص یا طبقه خاص، بدون رضایت مردم بر آنها حکومت می‌کند. 🔶2 ـ دامنه قدرت حکومت، فوق قانون است و هیچ قانونی آن را محدود نمی‌کند. 🔶3 ـ ساز و کاری برای حکومت ـ نه از سوی مردم و نه از سوی دستگاه های خاص نظارتی ـ وجود دارد. اما... ✅در نظام ولایت فقیه هیچیک از این ویژگی‌ها وجود ندارد، که با مراجعه به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، می‌توان آن را تبیین کرد؛ ↩الف: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، با پذیرش قاطع 98.2 درصد مردم به تصویب رسید. 👈طبق قانون اساسی، مردم در تعیین ولی فقیه، از طریق انتخاب نمایندگان مجلس خبرگان دخالت دارند. 👌همچنین آنها در مجاری قانون گزاری و مراحل اجرایی حکومت، از طریق انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات ریاست جمهوری نقش دارند. ↩ب: دامنه قدرت ولی فقیه در قانون اساسی، به دو شکل محدود می شود که به کلی با قدرت در حکومت های استبدادی متفاوت می‌شود: 📚✅1 ـ در اصل چهارم قانون اساسی آمده است: «کلیه قوانین و مقررات مدنی، مالی، اقتصادی، اداری، فرهنگی، نظامی، سیاسی و غیر اینها باید بر اساسی موازین اسلامی باشد»؛ 📚✅2 ـ ولی فقیه در برابر قانون اساسی تعهد داده است و علاوه بر تعهد الهی خود به اجرای احکام اسلام، با پذیرش منصب ولایت در مجرای قانون اساسی تعهدی نسبت به قانون اساسی دارد. ادامه در: http://rcipt.ir/index.aspx?siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid=618 🆔️@rciptir
ولایت فقیه به معنای بی‌شرط بودن قدرت او نیست؛ 👈بلکه بدین معناست که اختیارات او، محدود به حوزه‌ای خاص از مسائل اجتماعی نیست و همه آنچه را که یک حکومت با آن درگیر است؛ در بر می‌گیرد. اما اعمال قدرت در هر حوزه، باید براساس موازین قانون و اسلام باشد. ↩ج: حکومت ولایی فقیه از سه ناحیه نظارت می‌شود؛ سه ناحیه‌ای که در نظام‌های استبدادی وجود ندارد: 🔺1- نظارت درونی؛ ولی فقیه باید دارای سه شرط باشد: ، و . هر یک از این سه شرط، او را از درون نظارت می‌کند. "فقاهت" او را از اتکا به غیر قانون الهی باز می‌دارد. "عدالت" او را از اعمال خواسته‌های شخصی و نفسانی باز می‌دارد و “درایت” او را از خودرأیی و ترک مشورت با اندیشمندان و متخصصان حفظ می‌کند. 🔶«اگر فقیهی یک مورد دیکتاتوری بکند از ولایت می‌افتد، اسلام هر فقیهی را که ولی نمی‌کند؛ آنکه علم دارد، عمل دارد، مشی‌اش مشی اسلام است، سیاست‌اش سیاست اسلام است.» ( امام خمینی (ره) ـ صحیفۀ نور ـ ج 9 ـ ص183) 🔺2- نظارت مستمر نمایندگان مجلس خبرگان؛ مجلس خبرگان، علاوه بر وظیفه انتخاب رهبری ـ که دارای شرایط سه گانه مذکور است ـ وظیفه نظارت بر استمرار این شرایط و نظارت بر چگونگی اعمال قدرت و رعایت شرایط اسلامی و قانونی در آن را نیز بر عهده دارد، که این وظیفه به عهده "کمیسیون تحقیق" مجلس خبرگان می‌باشد. 🔶«رهبر معنوی، تعهد معنوی دارد و خبرگان و مردم از او توقع دارند که حتی یک گناه نکند، اگر گناه کرد بدون اینکه لازم باشد ساقطش کنند، ساقط شده است؛ حرفش نه درمورد خودش حجت است نه دربارۀ مردم.»(رهبر معظم انقلاب ـ 19/4/1379) @rciptir
یکی از ادله وجوب حاکمیت الهی و اینکه هر حکومت دیگری غیر از آن طاغوت خواهد بود عبارت است از حق ولایت که تقریر آن به این صورت است: 🔹در اسلام، حاكميت انسانها بر سرنوشت خويش به رسميت شناخته مي شود چنانچه امیرالمؤمنین علیه السلام می فرماید: 📚👈 يا ايّهَا النّاسُ إنّ آدم لم يلد عبداً و لا أمةً و إنّ الناس كلهم احرار (الكافی، کلینی، ج8، ص69)؛ اى مردم، آدم (ابو البشر) فرزند بنده و يا كنيزى بجاى ننهاده و مردم همگى آزاد (خلق شده) اند. اين حاكم بودن انسانها بر سرنوشت خويش و آزاد بودنشان در اعمال ارادی و انتخابهاي خود، به اين معناست كه در روابط بين انسانها، كسي از جانب خود و بالذات حق تعيين تكليف و امر و نهي به ديگران و در نهايت، حق حاكميت و تحميل اراده و خواست خود بر جامعه انساني را ندارد، تا با تسخير اراده ها و گزينش ها، مسئول کردار و اعمال انسانها بوده باشد، 👌بلكه از ديدگاه اسلام، فرجام نيك و بد هر قوم و هر ملتی محصول اراده و انتخاب آزاد خودشان است. ↩از طرف دیگر در جهان بينى اسلامى تمام جهان و سراسر هستى از آن خداست و تصرف در آن بدون اذن او روا نيست. ✅انسان بدون اجازه خدا حتى حق تصرف در خويشتن را ندارد، تا چه رسد به تصرف در ديگران؛ با چنين اعتقادى، تنها كسانى حق حكومت دارند كه از سوى خداوند منصوب باشند. اين افراد انبياى الهى و ائمه عليهم السلام هستند كه مستقيماً با اذن خدا بر مردم ولايت دارند ✅⏪و در زمان غيبت، نائبان امام زمان عليه السلام با شرايطى خاص و به طور غير مستقيم از سوى خداوند براى ولايت برگزيده مى شوند.(پرسش ها و پاسخ ها ج1، آیت الله مصباح یزدی، صص 49-48) @rciptir
در حکومت اسلامی، رأی مردم در سه مورد نقشی تعیین‌کننده دارد:🔻 📌1. تحقق ‌بخشیدن به حکومت؛ در واقع، این مردم هستند که حکومتی را برمیگزینند یا رد می نمایند. اگر مردم خواستار حکومتی باشند و به او رأی مثبت دهند، آن حکومت در عالم خارج تحقق پیدا میکند. 👈ولی هرگاه مردم حکومتی را نخواهند و بدان رأی ندهند، در عالم خارج تحقق نخواهد یافت. ↩⏪اما این امر، غیر از حق حاكميت داشتن و يا حق حاكميت نداشتن است؛ ✅زیرا ممکن است مردم به حکومتی رأی بدهند که غاصب است و حق حکومت ندارد و یا به کسی که حق حکومت کردن دارد، رأی مثبت ندهند. 🔹مانند حادثه ای که بعد از رحلت حضرت رسول(ص) رخ داد. در آن حادثه، مردم از امیر مؤمنان(ع) حمایت نکردند و به حکومت او رأی مثبت ندادند، بدین جهت، آن بزرگوار به مدت 25 سال خانه نشین شد و حکومتش تحقق نیافت، با اینکه تنها آن حضرت بود که از جانب خدا حق حکومت داشت. 💡البته مردم دارند به کسی رأی دهند که حق حکومت‌کردن را داشته باشد و در صورتی که به او رأی ندهند، معصیت خدا را مرتکب شده‌اند. 👈چون با این عمل خویش، در برابر تحقق ولایت و حاکمیت الهی مانع ایجاد کرده‌اند ادامه در 👇 ╔═══••••••••••••••••••••✿💯🇮🇷🇮🇷╗ http://rcipt.ir/index.aspx?siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid=618 ╚🇮🇷🇮🇷💯✿••••••••••••••••••••═══╝ مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🌐آپارات: 🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━❀🌸❀━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━❀🌸❀━═━╯
✍در صورتی که مردم از کسی که شرايط حکومت را دارد، درخواست کنند که حکومت حق تشکیل دهد و حمایت خویش را از او اعلام نمایند، بر او تمام شده و لازم است به تشکیل حکومت حق اقدام نماید. ◀لذا می‌بینیم که حضرت امیر (صلوات الله و سلامه علیه)، پس از سال‌ها که حقش غصب و خانه‌نشین شده بود، چون حضور مردم را در حمایت از خویش دید فرمود:🔻 «أَمَا وَ الَّذِي فَلَقَ الْحَبَّةَ وَ بَرَأَ النَّسَمَةَ لَوْ لَا حُضُورُ الْحَاضِرِ وَ قِيَامُ الْحُجَّةِ بِوُجُودِ النَّاصِرِ وَ مَا أَخَذَ اللَّهُ عَلَى الْعُلَمَاءِ أَلَّا يُقَارُّوا عَلَى كِظَّةِ ظَالِمٍ وَ لَا سَغَبِ مَظْلُومٍ لَأَلْقَيْتُ حَبْلَهَا عَلَى غَارِبِهَا وَ لَسَقَيْتُ آخِرَهَا بِكَأْسِ أَوَّلِهَا وَ لَأَلْفَيْتُمْ دُنْيَاكُمْ هَذِهِ أَزْهَدَ عِنْدِي مِنْ عَفْطَةِ عَنْز»؛ بدانيد! سوگند به كسى كه دانه را شكافته و جانداران را آفريده كه اگر انبوه آن جماعت نمیبود يا گردآمدن ياران، حجت را بر من تمام نمیكرد و خدا از عالمان پيمان نگرفته بود كه در برابر شكمبارگى ستمكاران و گرسنگى ستمكشان خاموشى نگزينند، افسار [خلافت] را بر گردنش می افكندم و رهايش میكردم و در پايان با آن همان میكردم كه در آغاز كرده بودم و میديديد كه دنياى شما در نزد من از عطسه ماده بزى هم كم‌ارج تر است.( نهج البلاغه، خطبه 3) ادامه در 👇 ╔═══••••••••••••••••••••✿💯🇮🇷🇮🇷╗ http://rcipt.ir/index.aspx?siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid=618 ╚🇮🇷🇮🇷💯✿••••••••••••••••••••═══╝ مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🆔️@rciptir
مشخصا رای مردم در حکومت اسلامی، نه تنها بی تأثیر نیست، بلکه تأثیری فوقالعاده و تعیین کننده دارد. 👈 در جمهوری اسلامی نیز، اگر مردم از امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) حمایت نمیکردند، آن بزرگوار از تبعید بر نمیگشت و نظام جمهوری اسلامی تشکیل نمیشد. اگر مردم خواستار حکومت و پشتیبان آن نبودند، توطئه ها و دسیسه های گوناگون و متعدد دشمن خنثی نمیشد، جنگ هشت‌ساله اداره نمیشد، تحریمهای اقتصادی بی‌اثر نمیگشت، تهاجم فرهنگی و مهمتر از همه، فتنه‌های گوناگون و مکرر دشمنان خنثی نمیشد. این همه، به برکت حضور مردم و نقش مهم آنان در حکومت است. لذا مردم نقش اساسی و تعیین کننده در ، کارآمدی آن و اتمام حجت برای حاکم دارند، اما اين نقش، غير از مشروعيت بخشيدن به حكومت است. ⏪ امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) در تاریخ 25/3/1358 در جمع پرسنل نیروی هوایی، در مقابل کسانی که بر ضد مجلس خبرگان قانون اساسی تبلیغ میکردند، فرمودند: 💡«میزان رأی ملت است»، 👈اما این جمله دستاویز عده ای شد تا به وی نسبت دهند که میزان در مشروعیت ولایت فقیه، رأی مردم است. بدین جهت، نمایندگان امام خمینی در دبیرخانه مرکزی ائمه جمعه، در سال 1366 در سؤالی کتبی از آن بزرگوار پرسیدند: 👈 «در چه صورتي فقیه جامع‌الشرائط بر جامعه اسلامی ولایت دارد؟» حضرت امام در تاریخ 29/10/1366 در جواب مرقوم فرمودند: 📖 «ولایت در جمیعِ صُوَر دارد، لکن تولی امور مسلمین و تشکیل حکومت، بستگی دارد به آرای اکثریت مسلمین که در قانون اساسی هم از آن یاد شده است و در صدر اسلام، تعبیر میشده به بیعت با ولّی مسلمین». 🆔️@rciptir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حضرت آیت الله (حفظه الله): اگر مردم زیر بار حاکم اسلامیِ منصوب از جانب خدا نرفتند و نگذاشتند حکومتش پا بگیرد، حاکم نباید قهر کند و آنها را ترک کند. خدای متعال به پیامبر فرمود 《و لا تکن کصاحب الحوت》 یعنی همانند یونس پیامبر، قومت را ترک نکن. تا آنجا که ممکن است درصدی از احکام شرع را پیاده کند، باید بماند. با این دیدگاه هست که میتوان را فهمید. زیرا در زمان خود امام که حاکم مرکزی است ولی نمی تواند احکام را پیاده کند، عده ای را مامور به اجرای احکام اسلام میکند. اما مردم را رها نمیکند و نمی گوید هر کار میخواهید بکنید! مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🌐آپارات: 🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━❀🌸❀━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━❀🌸❀━═━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبر معظم انقلاب(مد ظله): زندگی امام صادق(ع) یک سره مبارزه بود و این مبارزه، هم فرهنگی و هم دینی و هم سیاسی بود. برخی فکر میکنند امام صادق(ع) به سیاست کاری داشت. وقتی ایشان می گویند من امام هستم، یعنی من و رئیس جامعه هستم و این خلیفه غاصب جای مرا گرفته است. این حرف، است. •••>مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی<••• 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🌐آپارات: 🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━❀🌸❀━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━❀🌸❀━═━╯
🔴 امام صادق(ع) مرد بود، مرد علم و دانش بود و مرد تشکیلات بود... 🌐... اما مرد مبارزه بودنش را کمتر شنیده‌اید. امام صادق(ع) مشغول یک مبارزه‌ی دامنه‌دار و پیگیر بود. مبارزه برای قبضه کردن حکومت و قدرت و به وجود آوردن و علوی. یعنی امام صادق(ع) زمینه را آماده می‌کرد تا بنی‌امیه را از بین ببرد و به جای آنها حکومت علوی را که همان حکومت راستین اسلامی است بر سر کار بیاورد.  💠... اما آن بعد سوم را که اصلاً نشنیده‌اید، مرد تشکیلات بودن امام صادق(ع) است که یک تشکیلات عظیمی از مؤمنان خود از طرفداران جریان حکومت علوی در سراسر عالم اسلام از اقصای خراسان و ماوراءالنهر تا شمال آفریقا به وجود آورده بود. یعنی چه؟ یعنی اینکه وقتی امام صادق(ع) اراده می‌کند آن چه را که او می‌خواهد بدانند، نمایندگان او در سراسر آفاق عالم اسلام به مردم می‌گویند تا بدانند. یعنی از همه جا وجوهات و بودجه برای اداره‌ی مبارزه‌ی سیاسی عظیم آل علی جمع کنند. یعنی وکلا و نمایندگان او در همه‌ی شهرها باشند که پیروان امام صادق(ع) به آنها مراجعه کنند و تکلیف دینی و همچنین تکلیف سیاسی خود را از آن حضرت بپرسند. 🔆۸۹/۱۲/۰۲ •••>مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی<••• 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🌐آپارات: 🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━❀🌸❀━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━❀🌸❀━═━╯
در همه جوامع بشري، افراد به سه گروه تقسيم مي‌شوند: گروه اكثريت و دو گروه اقليت. 👈اقليت خوب كه به‌دنبال سوق دادن جامعه به سوي سعادت است و اقليتي كه نفع خود را دنبال میکند و خواهان سوق دادن جامعه به سمت منافع خود ميباشد. در تمام جوامع، اين دو گروه اقليت، هميشه وجود داشته‌اند. 🔶گروه اكثريت در همه جوامع، همواره پيرو اقليت غالب هستند، اگر اقليت خوب غالب شود، از او متابعت ميكنند و اگر اقليت بد غالب شود، تابع او خواهند بود. چون اكثريت مردم معمولاً خواستار يك زندگي راحت و بي‌دغدغه هستند و از مبازره و درگیری گریزانند. جهت‌دهي به اكثريت و استفاده از آنان در راستای هدف، وابسته به هنر و توان رهبران دو گروه اقلیت است. بر همين اساس، اقليت خوب و به خصوص رهبران آنان، مكلف به سالم‌سازي جامعه و مبارزه با فساد و فسادخواهان ميباشند. 🔶سالم سازی جامعه و مبارزه با فساد، جز از طریق بدست‌گرفتن مدیریت کلان جامعه، میسر نیست و این نیز تنها با تشکیل حکومتی صالح امکان‌پذیر است. پس اقلیت خوب باید زمام حکومت را بدست گیرد تا با بهره گیری از آن، زمینه صلاح و سداد را برای اکثریت به وجود آورد. 🔶حکومت دینی تنها حکومت قابل اعتمادی است که به دنبال صلاح و سداد مردم است. اما طبیعی است که اقلیت فاسد، در برابر حکومت دینی ساکت نخواهند نشست و پیوسته بهدنبال این هستند که اکثریت جامعه را نیز با خود همراه نمایند. ادامه در 👇 ╔═══••••••••••••••••••••✿💯🇮🇷🇮🇷╗ http://rcipt.ir/index.aspx?siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid=618 ╚🇮🇷🇮🇷💯✿••••••••••••••••••••═══╝ 🆔️@rciptir
حجت الاسلام دکتر عابدی نژاد: غیر دینی بودن حکومت دقیقا به معنی ضد دینی بودن حکومت است. البته روش­های ضدیت متفاوت است گاهی ضدیت سختگیرانه و دیکتاتور مآبانه است و گاهی ضدیت نرم و فرهنگی است. با استفاده از ایجاد غفلت و ترویج شهوات و است. ⬅️از نقطه نظر اندیشه اسلامی ولایت طاغوت همان نفی ولایت الهی است. مبنا قرار دادن حکمی جز حکم خدا برای تنظیم مناسبات اجتماعی است. چه این حکم ناشی از قرارداد اجتماعی باشد چه ناشی از اراده شیخ قبیله باشد چه ناشی از اراده یک فرمانده نظامی باشد چه ناشی از هر مرجع دیگری جز خداوند متعال باشد. چه این طاغوت سکولار سخت باشد چه سکولار نرم باشد چه شعائر را سرکوب کند چه شعائر را سرکوب نکند اینها جلوه­های مختلف طاغوت هستند و و قابل جمع نیستند. ادامه در 👇 ╔═══••••••••••••••••••••✿💯🇮🇷🇮🇷╗ http://www.rcipt.ir/index.aspx?fkeyid=&siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid=146&newsview=365 ╚🇮🇷🇮🇷💯✿••••••••••••••••••••═══╝ مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🌐آپارات: 🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━❀🌸❀━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━❀🌸❀━═━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام خمینی(ره): نگویید با ولایت فقیه اسلام تباه می شود؛ این معنایش تکذیب اسلام و ائمه (ع) است. از اسلام و قرآن و پیامبر اسلام تبعیت بکنید. •••>مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی<••• 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🌐آپارات: 🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━❀🌸❀━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━❀🌸❀━═━╯
🎧🎤📱🎥 با موضوع: 📚حکومت اسلامی و اسلامی سازی علوم انسانی 👈ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمدحسین شریفی (عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره) 📅🕑تاریخ و زمان: دوشنبه، ۲تیر ۱۳۹۹ ساعت ۱۲ الی ۱۳ 📌آدرس: www.b2n.ir/wbnr99 ╭━═━❀🌸❀━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━❀🌸❀━═━╯
✍باب امر به معروف و نهی از منکر و اقامهٔ حدود و جهاد فی الدین، از کتاب 《 نوشته 》 باب بسیار مهم و ارزشمند است که در آن، به فلسفه و نظام سیاسی اسلام در عصر غیبت به طور کلی، چه در حالت تقیه و چه در حالت بسط ید، اشاره شده است. در باب مذکور، به دنبال بیان ولایت انتصابی فقیهان در اقامه حدود و تنفیذ احکام و جهاد و امر به معروف و اقامه نمازهای جمعه و عید و قضاوت، این که این ولایت برای فقیهان تکلیف است و مردم هم باید برای حاکمیت دین الهی، به ایشان کمک کنند، در انتها، به نکته ای بسیار دقیق و شیوا اشاره می کند، نکته ای که از عمق اندیشه این فقیه اهل بیت(ع) حکایت دارد. این نکته را در قالب سالبه کلیه چنین ابراز میکند که 《هیچ کس غیر از فقیه توانا، ولایت مشروع ندارد》 📚نکات نهفته در عبارت حکیمانه شیخ مفید عبارت است از: 1-صاحب الامر(عج)، محور همه ولایت هاست و جمیع ولایت ها، از جمله ولایت سیاسی به ایشان منتهی می شود. 2-تصدی هر ولایتی، نیاز به اذن آن حضرت دارد؛ زیرا، ولایت، از آن جا سرچشمه می گیرد و به آن جا منتهی می شود. 3- کسی که بدون اذن آن حضرت، متصدی یکی از ولایتهایشرعی شود، معصیت کار است. 4- مأذون از طرف صاحب الامر برای تصدی ولایت، کسی است که صلاحیت لازم را برای این سمت داشته باشد. 5- صلاحیت و شایستگی برای تصرف و تصدی ولایت، نیازمند دو شرط است: ✅الف- جاهل به احکام نباشد.بنابراین ولایت تنها مربوط به عالم به احکام یعنی است نه مقلدیا متجزی ✅ب-ناتوان نباشد. کسی که توان اجرایی لازم را ندارد حق تعرض برای ولایت ندارد و تصدی او نامشروع است. ادامه در: WWW.RCIPT.IR
لزوم عقلی ولایت فقیه با کشف ماهیت حکومت دینی و اهداف آن روشن میشود و به خوبی آشکار میشود که عقل برهانی نه تنها با ولایت فقیه سازگاری دارد، بلکه خود از دلایل آن است و دلایل عقلی متعددی بر اثبات آن اقامه شده است؛ از آن جمله و حاکمیت اصلح است. این اصل از مقدمات ذیل تشکیل شده است: 🔶1.برای تأمین نیازمندی های اجتماعی و جلوگیری از هرج و مرج، فساد و اختلال نظام، وجود حکومت درجامعه امرى ضروری است. 🔶2. ولایت بر اموال، اعراض و نفوس مردم، از شئون ربوبیت الهی است و فقط با نصب و اذن خدای متعال مشروعیت می یابد. 🔶3.خداوند این حق قانونی را به پیامبر اکرم و امامان معصوم داده است. 🔶4. احکام اسلام جاودان است و باید در همهٔ زمان ها و مکانها اجرا گردد. 🔶5. حکومت مطلوب در اسلام، حکومتی است که معصوم علیه السلام در راس آن باشد. 🔶6. در زمانی که مردم از وجود رهبر معصوم محروم اند، ❌یا باید خدای متعال از اجرای احکام اجتماعی اسلام صرف نظر کرده باشد، ✅یا اجازه اجرای آن را به کسی که اصلح از دیگران است، داده باشد ↩تا ترجیح بلا مرجح و نقض غرض و خلاف حکمت لازم نیاید. ✅با توجه به باطل بودن فرض اول، فرض دوم ثابت می شود؛حتی اگر بیان نقلی روشنی در این خصوص به ما نرسیده باشد. از این رو اگر فراهم آوردن مصلحت لازم در حد مطلوب میسر نشد، 👈باید نزدیکترین مرتبه به حد مطلوب را تامین کرد. هنگامی که مردم از مواهب حکومت معصوم علیه السلام محروم باشند، باید به دنبال نزدیک ترین و شبیه ترین حکومت به حکومت امام معصوم باشند. 🆔️@rciptir
✍«ولایت فقیه»، همان «ولایت فقه اسلام»، یعنی قبول حاکمیت قوانین اسلامی، به جای قوانین من درآوردی شرق و غرب و التزام به آن است. بدیهی است هر نظامی، چه در قانون اساسی خود و چه در سایر قوانین مدنی، حقوقی و کیفری‌اش، از قوانینی برخوردار می‌باشد که منطبق با اصول و اهداف آن نظام است و اگر آن نظام احیاناً مردمی (دموکراسی واقعی) نیز باشد، این اصول و قوانین بر اساس خواست و رأی مردم حاکم می‌گردد و در همه نظامات نیز رهبری و فصل الخطاب وجود دارد. در نظام جمهوری اسلامی ایران، «» پذیرفته شده است. لذا رهبری نظام نیز باید برعهده یک «فقیه» واجد شرایط باشد. و ولی فقیه یکی از فقهایی است که از میان سایر فقها برای پذیرش این مسئولیت انتخاب و عهده دار می‌گردد.  پس ولایت فقیه، مقوله‌ جدیدی نیست و همان ولایتی است که همه فقها و مراجع از آن برخوردار بوده و هستند و تقلید از آنان بر کسی که خودش مجتهد نیست واجب بوده و هست. منتهی اگر نظام  اسلامی مستقر شد، ضرورت و امکان اجرای تمامی احکام اسلامی در مسائل متفاوت اجتماعی، از جمله، حکومت، قضا، اقتصاد، صلح، جنگ و ...، میسر و اجتناب ناپذیر می‌گردد. ✅لذا ولایت آن فقیه نیز از محدوده‌ احکام شخصی (نماز، طهارت، روزه و ...) گسترده‌تر می‌شود و اطاعت از احکام حکومتی وی، حتی بر فقها و مراجع نیز واجب می‌گردد؛ هرچند که نظر شخصی‌شان موافق آن نباشد. ••>مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی<•• 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🌐آپارات: 🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━❀🌸❀━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━❀🌸❀━═━╯
آنچه که در «ولایت فقیه» به عنوان «» استفاده می شود اساس «» است؛ نه «عقلانیت سکولار» 👈بین این دو تفاوتهای بسیار زیادی وجود دارد و مبنا قرار دادن هر کدام، دارای نتایج مختلفی است ، اساسا دخالت خدا و دین در زندگی انسان را نفی می کند و انسان را خرد بسنده می داند. این نگرش را در اصطلاح (Rationalism) می نامند. در چنین نگرشی نقش دین در مدیریت اجتماعی نفی می شود و نه تنها ولایت فقیه؛ که ولایت معصومان و پیامبر و خدا نیز منتفی اعلام می شود. از طرف دیگر اساس عقلانیت سکولار، خرد ابزاری (Instrumental Reason) است که قادر به کشف حقیقت و در جست و جوی آن نیست و اعتبار نظری ندارد؛ بلکه در پی ساماندهی عملی امور بر وفق مراد و پسند انسان و رساندن آدمی به خواسته های دنیایی اش می باشد. ✅در برابر این انگاره اندیشه های الهی و فلسفه های توحیدی مدعی وجود مرتبه متعالی تری از عقل هستند که تنها عمل و عنایت آن، شکل دادن به جهان - آن چنان که آدمی خوش می دارد و میپسندد - نیست؛ بلکه می تواند در کشف جنبه هایی از حقیقت نیز به کار آید. از طرفی - بنابر تصریح نصوص دینی - علاوه بر تدبیرگری در امر معاش؛ کارکردی عمده تر و ماناتر نیز دارد و آن راه یابی به حوزه ارزشها، اخلاقیات و تدبیر برای سعادت فرجامین و زندگی ابدی (معاد) است. ••>مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی<•• 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🌐آپارات: 🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━❀🌸❀━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━❀🌸❀━═━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام خمینی(ره): 🔹 آقای خامنه‌ای- سلمه اللَّه- آمدند و حاضرند، ایشان آخر چه کرده بود؟ خوب بگویید آخر، یک کاری، یک کار خلافی، چه کرده بود ایشان که می‌خواستید ایشان را بکُشید؟ 📅 ۶ تیر سالروز رهبرانقلاب آیت‌الله خامنه ای ••>مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی<•• 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🌐آپارات: 🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━❀🌸❀━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━❀🌸❀━═━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شهید بهشتی(ره): 🔰ما معتقدیم اسلام از روز اول یک انقلاب بود و باید تا ابد به عنوان یک آیین انقلابی بماند. ✅برای درک یک آیین انقلابی، روحیه انقلابی لازم است. 🔘کسی که روحیه انقلابی ندارد و محافظه کار است، حتی اگر تمام شرایط را دارا باشد، در فهم توانایی کافی ندارد. برای اینکه یک مجتهد واجد شرایط باشد، باید دارای یک روحیه انقلابی باشد تا مجتهد واقعی باشد! ◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🌐آپارات: 🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━✨❀🌸❀✨━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━✨❀🌸❀✨━═━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مقام معظم رهبری(مد ظله العالی): انصافا این شهید بزرگوار نعمتی برای انقلاب و بالخصوص نیروی قضایی جمهوری اسلامی بود. مردی صاحب فکر، صاحب اراده قوی، منضبط، اهل کار و پرنشاطی بود. 📅هفتم تیر سالرزو شهادت شهید آیت الله بهشتی ••>مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی<•• 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🌐آپارات: 🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━❀🌸❀━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━❀🌸❀━═━╯
  مقطعی متکامل از تاریخ دین و دینداری است که در آن بر اساس حکمت و مشیت الهی، امام معصوم از دیده ها پنهان است و دینداران می بایست با اتکاء به خرد متکی به وحی یعنی نصوص و ظواهر دینی و بر اساس نظام امامت و ولایت و هدایت عالمان دین، خود به تنظیم امور معاش و معاد خویش بپردازند. ⬅️انتظاردر اینجا به معنای توقع بدون حرکت، و نگاهی خیال پردازانه به آینده نیست. ⬅️انتظار به معنای رها شدگی انسان و وانهاده شدن به عقل خودبسنده نیست. ⬅️انتظار به معنای ناتوانی از فهم دین و عدم امکان ساماندهی زندگی به واسطه دین نیست. ⬅️انتظار به معنای سکوت و سکون و رضایت به تحکم سلطه گران، مفسدان و فتنه گران و بدعت گزاران نیست. این نوع انتظار از منظر عقل و شرع مذموم است و ناپسند. ⬅️انتظار، چشم دوختن به آینده ای درخشان با ظهور مصلح جهانی و اصلاح امور است ⬅️انتظار حرکت است و تلاش و امید، قانع نشدن به وضع نامطلوب موجود در تمام سطوح، ⬅️انتظار، داشتن عزم و اراده ای محکم برای ساختن گام به گام آینده ای مطلوب در حد توان است. ⬅️انتظار بهره گیری از خرد و دین برای ترسیم سامان زندگی بر مدار وسائط فیض الهی و نظام تعریف شده از سوی آنان است. ⬅️انتظار بکارگیری نیرو برای شکوفا نمودن استعدادهای نهفته آدمیان و زمینه سازی برای انقلابی بزرگ و شگرف در گستره ای جهانی است. ⬅️فلسفه انتظار، پایداری در مسیر حق و استمرار مبارزه با باطل تا ظهور مصلح کل است. ✅این انتظاری است ممدوح و ستودنی که نه مباین عقل است و نه مخالف دین. 👈بخشی از 《انسان بی قرار سکولار ر قامت انسان عصر انتظار》 🆔️@rciptir
حجت الاسلام دکتر احمدحسین شریفی در با موضوع 《حکومت اسلامی و اسلامی سازی علوم اسلامی》عنوان کرد: انقلاب اسلامی در تقابل با ايده‌های انسان‌شناختی و علوم انسانی غربی مطرح شد. يعنی نه تنها هرگز بر پايه علوم انسانی غربی شکل‌ نگرفته است؛ بلکه درست در نقطه مقابل آنها و عليرغم تحليل‌های آنها مطرح شده است. ادامه در 👇 ╔═══••••••••••••••••••••✿💯🇮🇷🇮🇷╗ http://www.rcipt.ir/index.aspx?fkeyid=&siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid=146&newsview=367 ╚🇮🇷🇮🇷💯✿••••••••••••••••••••═══╝ مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🌐آپارات: 🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━❀🌸❀━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━❀🌸❀━═━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شهید سپهبد قاسم سلیمانی(ره): من متاسفم بعضی که نام پیروی از خط امام را برخود میگذارند به جای نوشتن به دشمن صهیونستی و استکبار، نامه سرگشاده به در مقابل دشمن می نویسند! ✅مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🌐آپارات: 🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━❀🌸❀━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━❀🌸❀━═━╯
🎧🎤📱🎥 با موضوع: 📚بررسی اندیشه و رفتار سیاسی محقق نائینی(ره) 👈ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد جواد ارسطا (عضو هیأت علمی دانشگاه تهران) 📅🕑تاریخ و زمان: چهارشنبه، ۱۱تیر ۱۳۹۹ ساعت ۱۲ الی ۱۳ 📌آدرس: www.b2n.ir/wbnr99 ╭━═━❀🌸❀━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━❀🌸❀━═━╯
مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی
#بازنشر شهید سپهبد قاسم سلیمانی(ره): من متاسفم بعضی که نام پیروی از خط امام را برخود میگذارند به جای
حضرت آیت الله جوادی آملی(حفظه الله): [] گاهی پيشنهاد می‌دادند كه دفاع بر ما واجب بشود. وقتی كه دفاع بر اين‌ها واجب شد، می‌گفتند زود است، چرا مهلت ندادی! همين گروه، اگر فتح و پيروزی و عزت و امثال‌ذلک نصيبشان بشود، می‌گويند اين نعمتهايی است كه از طرف خدا به ما رسيده است و اگر شكست و رنج و بلا و مِحنت و گرانی و قحطی و امثال‌ذلک برسد، براساس تطيّری كه رسم آنها بود، می‌گفتند اين بدقدمی تویِ پيامبر است ـ معاذ الله ـ؛ تطيّر می‌زدند. ⬅️در سوره مباركه اعراف از وضع پيروان موسای كليم اين‌‌چنين ياد مي‌كند كه: «فَإِذَا جَاءَتْهُمُ الْحَسَنَةُ قَالُوا لَنَا هذِهِ وَإِنْ تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَطَّيَّرُوا بِمُوسَي وَمَنْ مَعَهُ؛ هنگامی كه نيكی(و نعمت) به آن‌ها می‌رسيد می‌گفتند به خاطر خود ماست! ولی موقعی كه بدی(و بلا) به آن‌ها می‌رسيد می‌گفتند از شومی موسی و كسان او است!»  ؛ بدقدمی، فالِ بدزدن، تشئّم كه از طَيران طير معمولا اين‌ها اين شئومت را به ياد داشتند، اخذ شده است. اين‌ها به موسی(ع) می‌گفتند در اثر بدقدمی تو و همراهان توست كه ما الآن به زحمت افتاديم. مشابه اين معنا را هم صدر اسلام به رسول خدا(ص) می‌گفتند. ريشه‌اش هم در سوره مباركه بقره است كه: 《تَشَابَهَتْ قُلُوبُهُمْ》 دل‌های اين‌ها و طرز تفكر اين كافران و منافقان يكی است. اين‌ها اگر خيری ببينند، می‌گويند از طرف خداست و شری ببينند براساس بدقدمی رسول خداـ معاذ الله ـ يا براساس ضعف رهبری و مديريت او تكيه می‌كنند و اسناد می‌دهند. 🆔️Eitaa.com/rciptir