#گزارش_کارشناسی | مرکز پژوهش های مجلس بررسی کرد؛ مرجعیت رسانه در خوانش متفکران متأخر غربی و اندیشمندان انقلاب اسلامی
🔻دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ این مرکز در گزارشی با عنوان «مرجعیت رسانه در خوانش متفکران متأخر غربی و اندیشمندان انقلاب اسلامی» مطرح میکند که در جهان معاصر و با وجود کثرت روزافزون رسانهها، دیگر امکان غلبه یک رسانه بر سایر رسانهها و داشتن دست برتر در تولید محتوا، جذابیت فرم و ایجاد وفاداری دائمی در مخاطب در همه موضوعات در عمل، نمیتواند متعلق به یک رسانه خاص باشد. پس اقتدار (اتوریته) رسانهای در دوران رسانههای انبوه و فوری، دیگر معنای سابق را ندارد و نیازمند بازتعریف است.
◀️ لینک خبر | شماره مسلسل: ۲۰۲۵۴
پژوهانه| پایگاه نشر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی
📲 بـــــلــــه | ایـــتــــا
20254.pdf
3.25M
#سند_پژوهشی |مرکز پژوهش های مجلس بررسی کرد؛ مرجعیت رسانه در خوانش متفکران متأخّر غربی و اندیشمندان انقلاب اسلامی
پژوهانه| پایگاه نشر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی
📲 بـــــلــــه | ایـــتــــا
#گزارش_کارشناسی | مرکز پژوهش های مجلس بررسی کرد؛ مرجع قانونی و شخصیت حقوقی در کسب وکار اجتماعی در دنیا
🔻دفتر مطالعات اجتماعی این مرکز در گزارشی با عنوان « درسآموختههایی از کسبوکار اجتماعی در دنیا (۱)؛ مرجع قانونی و شخصیت حقوقی» بیان می کند که کسبوکار اجتماعی، نوعی فعالیت اقتصادی پایدار است که هدف آن حل مشکلات اجتماعی، فرهنگی یا محیط زیستی است. این نوع از کسبوکارها به جای اولویتدادن به سود سهامداران، به دنبال خلق ارزش اجتماعی هستند. کسبوکار اجتماعی میتواند در زمینههای مختلفی مانند بهبود شرایط زندگی افراد آسیبپذیر، حمایت از محیط زیست، محرومیتزدایی از مناطق و ایجاد فرصتهای شغلی فعالیت کند.
◀️ لینک خبر | شماره مسلسل: ۲۰۲۵۲
پژوهانه| پایگاه نشر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی
📲 بـــــلــــه | ایـــتــــا
20252.pdf
4.87M
#سند_پژوهشی |مرکز پژوهش های مجلس بررسی کرد؛ مرجع قانونی و شخصیت حقوقی در کسب وکار اجتماعی در دنیا
پژوهانه| پایگاه نشر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی
📲 بـــــلــــه | ایـــتــــا
#گزارش_کارشناسی | مرکز پژوهش های مجلس بررسی کرد؛ جوایز علم و فناوری به مثابه ابزار سیاستگذاری
🔻دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ این مرکز در گزارشی با عنوان «بررسی جوایز علم و فناوری به مثابه ابزار سیاستگذاری» آورده است که دستیابی به پیشرفتهای علمی و فناوری نیازمند سیاستگذاری مؤثر با ابزارهای مناسب است. یکی از این ابزارها، اعطای جوایز علمی و فناوری است که بهمنظور تشویق نوآوری و ارتقای دانش علمی اعطا میشود. بااینحال، کمبود مطالعات جامع درباره تأثیر واقعی این جوایز بر پیشرفت علم و فناوری و شیوه بهکارگیری آنها توسط سیاستگذاران، ما را بر آن داشت تا این موضوع را بررسی کنیم. پژوهش حاضر به دنبال آن است تا تبیین کند چگونه میتوان جوایز علم و فناوری را بهعنوان ابزار سیاستگذاری نرم بهکار گرفت تا نقش مؤثری در سیاستگذاریهای کلان ایفا و به حل مسائل کلان کشور کمک کرد. در این راستا، سؤال اساسی پژوهش این است که دلایل، کارکردها و الزامات بهکارگیری جوایز در فرایند سیاستگذاری علم و فناوری و زیرساختها و قواعد لازم برای اثربخشی آنها چیست؟
◀️ لینک خبر | شماره مسلسل: ۲۰۲۴۸
پژوهانه| پایگاه نشر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی
📲 بـــــلــــه | ایـــتــــا
20248.pdf
3.55M
#سند_پژوهشی | بررسی جوایز علم و فناوری به مثابه ابزار سیاستگذاری
پژوهانه| پایگاه نشر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی
📲 بـــــلــــه | ایـــتــــا
#روایت_نو | روایت هفته سوم پارلمان دانشجویی ۴؛ از هوش مصنوعی تا نظارت بر رفتار نمایندگان!
🔻این روایت جذاب، تنها بخشی از مسیر پرماجرای پارلمان دانشجویی۴ است که در دو هفته آینده به نقطه اوج خود خواهد رسید. تجربهای که آیندهسازان کشور را به چالش میکشد تا با درک عمیقتری از مسئولیتهای نمایندگی و حکمرانی، آماده خلق تغییرات بزرگ باشند.
متن کامل این روایت را در اینجا بخوانید
پژوهانه| پایگاه نشر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی
📲 بـــــلــــه | ایـــتــــا
#گزارش_کارشناسی | مرکز پژوهش های مجلس بررسی کرد؛ توزیع اعتبار در دانشگاه های تحت نظارت وزارت علوم با رویکرد بودجه ریزی عملکردمحور
🔻دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ این مرکز در گزارشی با عنوان «شبیهسازی و اجرای مدل تعیین و توزیع اعتبار دانشگاههای تحت نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با رویکرد بودجهریزی عملکردمحور» مطرح میکند که در بند «الف» ماده (۹۶) برنامه هفتم پیشرفت قید شده است: سازمان برنامه و بودجه با همکاری وزارتخانههای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است آییننامه نحوه تعیین اعتبارات دانشگاهها، مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی را براساس عواملی از قبیل سرانه دانشجو، عضو هیئتعلمی، نرخ خدمات محلی، سرانه بروندادهای علمی، میزان ارائه خدمات به دانشجویان، نوع رشتهها اعم از نظری، کاربردی و عملی و مقاطع تحصیلی ظرف سه ماه پس از ابلاغ این قانون تهیه و به تصویب هیئتوزیران برساند.
◀️ لینک خبر | شماره مسلسل: ۲۰۲۵۳
پژوهانه| پایگاه نشر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی
📲 بـــــلــــه | ایـــتــــا
20253.pdf
3.08M
#سند_پژوهشی | شبیه سازی و اجرای مدل تعیین و توزیع اعتبار دانشگاه های تحت نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با رویکرد بودجه ریزی عملکردمحور
پژوهانه| پایگاه نشر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی
📲 بـــــلــــه | ایـــتــــا
#گزارش_کارشناسی | مرکز پژوهش های مجلس بررسی کرد؛ سازوکارهای ارتقای ظرفیت نهادی در حکمرانی
🔻دفتر مطالعات حکمرانی این مرکز در گزارشی با عنوان «بررسی مبانی، چارچوب ها و سازوکارهای ارتقای «ظرفیت نهادی» در حکمرانی و پیشنهادهایی برای مجلس شورای اسلامی» مطرح میکند که مجلس شورای اسلامی در نظام قانونگذاری جایگاه ویژه ای دارد و باید وظایف و مأموریت های خود را به بهترین نحو انجام دهد؛ به همین منظور ظرفیت نهادی می تواند به آن کمک کند تا ظرفیت فعلی خود را در انجام وظایف قانونگذاری بهبود بخشد.
◀️ لینک خبر | شماره مسلسل: ۲۰۲۴۲
پژوهانه| پایگاه نشر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی
📲 بـــــلــــه | ایـــتــــا