7️⃣1️⃣ درمورد خدمات سیستم بانکداری چه دستاوردهای آماری داشتهایم؟ آیا این خدمات، بر ربوی بودن آن نمیچربد؟ خدمات بانکها در زمینهٔ ساخت مدرسه برای مناطق محروم چگونه قابل توجیه است؟
💬|#سوالات_متداول
✅ آیتالله جوادی آملی در جلسه درس خارج خود میفرماید: «اسلام به دنبال آن است که فقر را از بین ببرد، خصیصه اسلام این نیست که به فقیر کمک بکنیم که این را هم کافران دارد، اظهار کرد: امام علی(ع) فرمود من اگر فقر را ببینم گردن او را میزنم، من اجازه نمیدهم که بیکاری باشد، ربا باشد و دزدی باشد، صدقه دادن یک امر عاطفی است و نه یک امر عقلی، آن که عقلی است ایجاد اشتغال و تولید و جلوی بانکها را گرفتن است، شما یک کشوری را پیدا کنید که برای فقرا سازمان و نهاد نداشته باشد.»
▪️این نکته که خیریه به شکلی که در غرب وجود دارد در اسلام مورد پذیرش نیست، امر مهمی است. اسلام کمک به فقرا را به نوعی انجام میدهد که در نهایت فقیری باقی نماند. اما خیریهها در غرب به نوعی دارای اثر تخدیر کننده برای نفس لوامه انسانها دارد. خیالشان را راحت میکند که به جمع کردن پول مشغول بشوند.
▫️باید به خاطر داشت که هیچچیز بر دشمنی و جنگ با خدا نمیچربد و گناهی که حتی بزرگتر از زنا با محارم در خانه خداست را هیچچیز برابری نخواهد کرد.
🔗منبع: book.reba.ir/443
______________
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
🖼#پوستر | کیست مولا آن که آزادت کند
▫️السلام علیک #یا_امیرالمومنین
▫️یا عليّ! أنت منّي بمنزلة هارون من موسی الّا أنّه لا نبيّ بعدي | ای علی! تو نسبت به من بهمنزله هارون نسبت به موسى هستی جز اینکه بعد از من پیامبری نخواهد بود.
💐💐عید ولایت و اکمال دین بر همه شیعیان و آزادگان جهان مبارک باد
● ناشر: خانهطراحانانقلاباسلامی
_______
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
🔅تجلیل از حرکت قوه قضاییه در مبارزه با رباخواری
🔍 دیدهبان شفافیت و عدالت طی بیانیهای از حرکت ضد ربای قوه قضائیه در جهت احیا و تقویت تولید و مبارزه با رباخواران بانکی تقدیر و تشکر کرد و این تحول بزرگ را به رئیس قوه قضائیه، دادستان کل و تولیدکنندگان رنج دیده تبریک گفت.
📜متن بیانیه دیدهبان شفافیت و عدالت بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
🔻چندی پیش، دادستان کل، جناب آقای منتظری، بخشنامهای خطاب به قضات صادر کرد که در آن از مسئولان قضایی خواسته شده است اگر بانکها برای تعیین طلب خود از مشتریان، از ربح مرکب استفاده کردهاند، در بررسی شکایت بانکها از مشتریان، برای تعیین میزان بدهی، به هیچ وجه زیر بار ربح مرکب که در شرع مقدس قطعاً حرام و از نظر قانونی، به تصویب شورای پول و اعتبار، قطعاً ممنوع است، نروند.
🔻رئیس محترم قوه قضائیه نیز اخیراً بخشنامهای ابلاغ کرد که در آن قضات، در شکایت بانکها از مشتریان، از پذیرش نرخهای بیش از آنچه شورای پول و اعتبار مصوب کرده است، جداً بپرهیزند. در صورت عمل به این دو بخشنامه و ایستادگی برای اجرا، یک انقلاب در مناسبات مالی جامعه رخ خواهد داد.
🔻در اهمیت این اقدام، اجمالاً اشاره میشود که؛ بانکها وقتی به تولیدکنندگان کالا و خدمت، اعتبار میدهند اگر به قانون بانکداری بدون ربا عمل کنند، اعتبار به تسهیلات تبدیل میشود و نرخ سود تسهیلات عمدتاً بیمعناست چون بانک به وکالت از طرف سپردهگذاران، تسهیلات را به تولیدکنندگان وا میگذارد تا آنها تسهیلات را در یک فعالیت تولیدی از پیش توافق شده بکار بگیرند و اگر سودی حاصل شد، بین بانک و تولید کننده تقسیم شود. حالا اگر به دلیلی که به کارکرد تولید کننده مربوط نیست، تولیدکننده به سود انتظاری دست نیابد، بانک بدون توجه به قانون یا با شروطی که از ابتدا بر تولید کننده تحمیل میکند، اصل + سود + جریمه دیرکرد را جمع میزند و این حاصل جمع را اعتبار تازه فرض کرده و از آن هم سود میگیرد. با این روش، این سود که بدون توجه به علت ناتوانی مشتری در پرداخت اقساط، اخذ میشود را ربح مرکب میگویند که به تشخیص همه فقها و شورای پول و اعتبار، حرام و ممنوع است.
▫️ به دلیل همین ربح مرکب است که ارقام بدهی مشتریان به بانکها با سرعت سرسامآوری افزایش مییابد.
🔻طبق قوانین پولی و بانکی و قوانین برنامه، مؤسسات مالی و اعتباری و بانکها باید طبق قوانین ذیربط و طبق مصوبات شورای پول و اعتبار اداره شوند. نرخ سود انتظاری که در برخی از معاملات باید از پیش تعیین شود متغیر بسیار مهمی است که حاکمیت باید از آن به عنوان یک ابزار مهم سیاستگذاری اقتصادی استفاده کند. کوچکترین سهلانگاری در کیفیت و اندازه آن، سود انتظاری را به بهره، معامله را به رباخواری و فعالیت اقتصادی را به #جنگ_با_خدا و پیامبر خدا با تبعات وحشتناک و دردآور در عرصه تولید و توزیع درآمد، مبدل میسازد.
⭕️یک مثال واقعی، این حقیقت را آشکارتر میکند: یک مؤسسه فرهنگی، با حمایت وزارت ارشاد از بانک ملت مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان در تیر 1389 برای ساخت و راهاندازی مؤسسه، تسهیلات میگیرد و به طور منظم اقساط خویش را تا آبان 1390 به مبلغ 630 میلیون تومان پرداخت میکند تا اینکه وزارت ارشاد به بهانههایی، مؤسسه را در آبان 1390 تعطیل میکند و مؤسسه دیگر قادر به پرداخت بقیه اقساط نمیشود. حالا، پس از 9 سال، بانک خود را 5/7 (هفت ونیم) میلیارد تومان طلبکار میداند (در حالی که 170 میلیون تومان از اصل بدهی بیشتر نمانده بود) و بانک بابت طلب مورد ادعای خود، در حالی که تنها منزل مسکونی این آهنگساز و نوازنده اهل قبله و جبهه که متعلق به دو دختر این خانواده است و در حالی که به سن قانونی نرسیده بودند و پدر آن را در گرو تسهیلات خود، گذاشته بود، در تصرف خود، قرار میدهد.
🔻جالب است که بدانید؛ دادگاه بدوی و تجدیدنظر به خاطر حفظ غبطه صغار، حکم علیه تصرف بانک داده بودند ولی بانک با تقاضای تجدید دادرسی پرونده را به دیوان عالی کشاند و شعبه دیوان نیز بدون توجه به ربح مرکب اعمال شده و غبطه صغار، حکم به نفع بانک داد و حالا خانه در معرض حراج است! این در حالی است که ۵ محکمه جداگانه، وزارت ارشاد را به پرداخت ۱۷/۵ (هفده و نیم) میلیارد تومان خسارت به این هنرمند، محکوم کرده است و آنها از پرداخت طفره میروند!
▫️اینچنین است که دهها هزار تولیدکننده کالا و خدمات همینطور به خاک سیاه نشانده شدهاند.
🔺حالا قوه قضائیه با استناد به حرمت قطعی ربح مرکب و ممنوعیت آن، همه دادگاهها را مکلف کرده است که در رسیدگی به شکایت رباخواران بانکی علیه تولیدکنندگان از هرگونه تسامح خودداری ورزند! تا تولید احیا شود و رباخواری تقویت نگردد.
_______
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
🔰مرثیه ای بر یک رویاء
📝#یادداشت_تحلیلی
🌀بازخوانی سرگذشت اقوام و ملل مختلف از آن جهت که انسان را با فضای تمدنی حاکم بر جوامع مختلف آشنا و نقشه راه آینده را ترسیم خواهد کرد، دارای تأملات فراوانی است. آشنایی با این مکاتب و اندیشه ها که عمدتا در طول تاریخ ابتدای به ساکن با ارائه الگوهای اقتصادیِ ممتاز سعی در نشان دادن چیرگی بنیان های نظری خود داشتند تا بتوانند توانایی شان را برای اداره جامعه ی موعود به رخ دیگران بکشند و از این راه پیروانی هم برای خود گرد آورند، در به تصویرکشیدن الگوی معیشتی و برآوردها و محاسبات شان در رقم زدن سازوکارهای اقتصادیِ جوامع آنروز که عمدتا به بن بست فروپاشی رسیدند، ما را با پاسخ های فراوانی در فضای رقم خورده ی متاثر از افول اقتصاد جهانی روبرو خواهد کرد.
🔸از مرکانتلیست های قرون 17و18م که دخالت و بسط یدِ دولت بر بازار را یگانه منجیِ شکوفایی اقتصاد و تحقق قانون طبیعت میدانستند تا فزیوکرات های نیمه پایانی قرن 18م که بعنوان اولین مکتب اقتصاد لیبرالیِ کلاسیک با بسط دادن ماهیات فلسفه ی لیبرالیسم به علم اقتصاد، سنگ بنای اقتصاد بازار را توسط آدام اسمیت و ریکاردو با به چالش کشیدن اصول مرکانتلیسم گذاشتند، تا نئولیبرال های عصر حاضر و حتی پیروان جامعه طبقاتی، هر کدامیک سعی در نشان دادن الگویی درست و بی عیب و نقص در کنترل نظام اقتصادیِ مبتنی بر جهان بینی خود داشتند که همین امر نشان از جایگاه ممتاز ساختار اقتصادی در بقای تمدن ها و سعی در مسلط نمودن پارادیم های فکری شان از این مجرا داشت.
🔹کپیتالیسم بعنوان جوهره دنیای غرب که در چیزی جز پول و کالا خلاصه نمیشود با رقم زدن اَشکال مختلفی از معاملات بازار سرمایه و قراردادهای مالی که منبعث از همین تفکر کالا انگارانه ی انسان غربی است، در کنار چاپ پول بدون پشتوانه در حجم ویرانگری که تاریخ بشر به خود ندیده است، روی دیگری از #سرقت_بین_المللی که اینبار در میدانی به گستره پول ملی کشورها عملیات تخریبی انجام میدهد را پیش روی آنها قرار داده است.
♦️کشورهای توسعه یافته که در قاموسشان جز حیات استعماری جای ندارد پس از تحمیل جنگ ها و خسارات فراوان به نظام بین الملل و با پایان دو جنگ خونبار جهانی که بحران اقتصادی و تلفات انسانی، آورده ی اشتهای سیری ناپذیرِ خوی تجاوزکارانه شان بود ، رهایی از آن را در گرو ایجاد نهادها و پیمان های بین المللی ای یافتند تا به اصطلاح با بازی حاصل جمع مثبت، ضمن هموار کردن مسیر رقابت های سوداگرانه مالی و پولی در بین خود، استثمار ملل بی بضاعت و کم بنیه را شیوه ای بر تضمین حیات تمدنی خود قرار دهند.
♦️بدنبال پیمان برتوون وودز و مرجعیتِ ارزی دلار آمریکا و در پی انقطاع آن از طلا در 1973م، نظام بین الملل در مسیری قرار گرفته است که اکنون با بیش از 258 تریلیون دلار بدهی و در شرایطی که بسیاری از اندیشمندان و کنشگران جهانی نَفَس های اقتصاد لیبرال سرمایه داریِ متشبث به دلارِ کاغذی را به شماره میبینند، افتادنش در #دام_جنگ_شیطان_بزرگ_با_خدا و به یغما رفتن سرمایه کشورها که مقتضای آن بحران است باید دلیلی بر مطالبه ی کشورهای جهان در به محکمه کشاندن ایالات متحده آمریکا بعنوان کشوری که بیماری مسریِ ربایِ سازمانی را در بسیاری از کشورها نهادین سازی و به واسطه آن مشروعیت بخشی کرد، در محاکم بین المللی باشد.
🔸دلار آمریکا بعنوان سلاح مهلک حاکمان این کشور در جنگ اقتصادی که به ابزاری در به انقیاد کشاندن ملت ها تبدیل شده است، به یُمن سیاست های پولیِ انبساطی فدرال رزرو و سیل اوراق قرضه دولت فدرال در روندی وارونه با ارمغان 26 تریلیون دلار بدهی گریبان خود را نیز گرفته است تا فریاد بیشمارْ کسانی چون پرفسور کورتن که چاپ پول را نه تولید ثروت که تولید بدهی میدانند، گواه و تصدیقی باشد بر پایان رویایِ این رباخوار اعظم.
✅منویات حکیمانه اخیر رهبر انقلاب اسلامی در چهارچوب رویکرد مصونیت سازانه که اشارات موکد ایشان بر هدایت جریان نقدینگی به سمت تولید و رفع موانع آن و اصلاح نظام بانکی کشور بعنوان یکی از اصلاحات اساسی اقتصاد را به همراه داشت، در کنار فرمان شکستن جادوی مالی و پولی دشمن بعنوان مولفه ای تام و تمام در بستر تحقق اقتصاد مقاومتی که اقتصادی مقاوم و قوی در سایه ی رونق و اتکاء به صنایع داخلی و حمایت ها و نظارت های دولت از بخش خصوصی و گردش سالم جریان سرمایه ی کشور و سرمایه گذاری های کنترل شده را طلب میکند، خط بطلانی است بر مظاهر علم اقتصادِ ربوی که ره آوردی جز فقر و هلاکتِ بشری به همراه نداشته اند.
#فروپاشی_علم_اقتصاد
✍️ابراهیم فیاضی
______________
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽|#ربا_طنز
🍭 وقتی اسم طرح جدید بانکداری بدون ربا رو میشنوی😂😂😂
_______
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
⚫️ خبر درگذشت حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای سیدعباس موسویان، عضو شورای فقهی بانک مرکزی و عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار که صبح امروز به دیار باقی شتافند را به خانواده آن مرحوم تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند منان برای او طلب غفران و آمرزش مینماییم.
______________
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
📱|#توئیت_گرام
"هرجا اقتصادیتر شد بدهیاش بیشتر شد
هرجا اقتصادیتر شد فاصله طبقاتی زیاد شد
هرجا اقتصاد بیشتر رقم خورد دلالی و سود حاصل از عدم فعالیت و تولید بیشتر شد
چه اینکه قدرتهای اقتصادی جهان بدهکارترینند و فاصله طبقاتی در آنجا بیداد میکند
تمام این ویژگیها مختص رباست
پس اقتصاد #علم_ربا است"
👤محمد وارسته
_______
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
🔰مجرای مالکیت اعتباری خداوند، الگویی بدیع برای استقلال بانک مرکزی
🗞#گزیده_مقالات
🕑#بخش_دوم
🔹مالکیت به رابطه خاص بین مالک و مِلک اشاره میکند که امکان تصرّف مالک در ملک را نشان میدهد. این رابطه و سلطه، گاه حقیقی و واقعی است؛ یعنی مالک، سلطه واقعی و حقیقی بر مِلک دارد؛ مانند خداوند بر مخلوقات، و مالکیت انسان بر نفس یا بر صورت ذهنی اشیاء. گاهی نیز این سلطه اعتباری است؛ یعنی بین مالک و ملک فقط رابطه و سلطه ای فرض میشود که آنچه جدا و گسیخته از مالک است، به منزله آنچه به او ارتباط دارد، در نظر گرفته شود.
🔸بدین ترتیب«مالکیت اعتباری» عبارت است از اعتبار واجدیت و احاطه شخصی(حقیقی یا حقوقی) بر شیء، اعم از عین و منفعت است به گونه ای که بر آن شیء سلطه داشته باشد و بتواند در آن تصرف کند و مانع تصرف دیگران شود. بنابراین میتوان گفت عنصر اصلی در مفهوم مالکیت«امکان تصرف» است.
🔹تفاوت اساسی این دو مالکیت اینست که در مالکیت حقیقی، همواره مِلک بر مالک قائم بوده و هیچ وقت از مالکش جدا و مستقل نمیشود(طباطبایی،ج۳،ص۲۰۲)؛ ولی مالکیت اعتباری از آنجا که قوامش به وضع و اعتبار بوده، قابل تغییر و تحول است، امکان دارد این نوع ملک از مالکی به مالک دیگر منتقل شود و میتوان گفت که یکی از نشانه های مالکیت اعتباری، قابلیت انتقال مِلک است(هادوی نیا،۱۳۸۲).
♦️درواقع انسان ابتدا، مالکیت حقیقی میان خود و افعال و قوا و اعضای خود را درک، سپس شبیه این ارتباط را میان خود و محصولاتی که صرفا محصول طبیعت یا محصول کار و طبیعت و یا محصول کار و سرمایه و طبیعت است، فرض میکند و در عالم فرض و اعتبار وجود خود را گسترش داده، با قرارداد اجتماعی آن را معتبر میکند. پس از این فرض و قرار داد، برای خود با بعضی از ثروت ها نسبتی قائل میشود که این نسبت میان آن ثروت و دیگران نیست؛ به همین سبب اجازه هرگونه تصرفی را در آن ثروت به خود میدهد(مطهری،۱۳۶۸:ص۵۲).
🔸دو نوع مالکیت پروردگار شامل: مالکیت حقیقی، که به شان خالقیت وی باز میگردد و به همین سبب این مالکیت مطلق بوده و همه متصرفات را شامل میشود(مکارم شیرازی،۱۳۵۳:ج۱۷،ص۴۳۶). و دیگری مالکیت اعتباری خداوند است که یکی از آیاتی که میتوان از آن مالکیت اعتباری خداوند را فهم کرد آیه ۳۳ سوره نور[1] است که در آن به دو نوع رابطه«رابطه انسان و مال» و «رابطه خداوند و مال» که همان مالکیت انسان، و مالکیت خداوندست اشاره شده است.
♦️از آنجا که تصرف انسان در مال، همانند تصرف انسان در نفسش و مانند آن نیست، رابطه اول به مالکیت اعتباری انسان اشاره دارد. دخالت خداوند در چگونگی این مالکیت همانگونه که در آیه مطرح شده است، دخالت تکوینی نیست؛ بلکه در گستره اعتباریات قرار دارد. این دخالت تشریعی متکی بر رابطه خاص«بین خداوند و مال» است که خداوند در جایگاه مالک حقیقی همه مخلوقات، در ابتدا مالکیت اعتباری خود را مطرح؛ سپس با تکیه بر برتری و تقدم آن، در چگونگی رابطه انسان و مال دخالت کرده، به هدایت تشریعی وی میپردازد؛ پس مفاد آیه اینست که تمام ثروت ها در مرتبه اول مال خداست و در مرتبه بعد به مالکیت شخص انسان در می آید؛ البته در صورتی که با مالکیت خدا منافات نداشته باشد(دفتر همکاری حوزه و دانشگاه،۱۳۷۱:ص۲۲۵).
1️⃣ وآتُوهُمْ مِنْ مَالِ اللَّهِ الَّذِي آتَاكُمْ- و به آنان از مالی که پروردگار به شما عطا نموده است، بدهید.
✍️نورالله صالحی/ استاد نظریهپرداز اقتصاد- دانشگاه باهنر کرمان
🔜ادامه دارد...
______________
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
📸📖|#برگی_از_کتاب
🎬#برش_دوم
🔸برخلاف تصور رایج، بانک ها از محل سپرده ها وام نمی دهند! و وامی که از بانک گرفته می شود پول شخص دیگر نیست بلکه بانک های تجاری رأسا سپرده های بانکی را خلق کرده اند. حقیقا رسالت اصلی سازمان بانک، «خلق پول از هیچ» است! لذا بانک ها برای وام دهی نیازی به سپرده ها ندارند!
🔹در حال حاضر، سه نوع پول بانکی در اقتصاد جریان دارد: اسکناس ها و مسکوکات، ذخایر، سپرده ها که همه این پول ها طی فرآیند حسابداری خلق می شوند در واقع به مجموعه پول هایی که توسط بانک مرکزی خلق شده، پول رسمی حاکمیت یا پایه پولی یا پول پرقدرت می گویند. نقدینگی هم شامل مجموعه «اسکناس ها و مسکوکات در دست اشخاص» و «سپرده های بانکی» می شود.
🔸با توجه به درصد محدود اسکناس ها و مسکوکات(%3 کل نقدینگی) تقریبا باید گفت نقدینگی عبارت است از مجموع سپرده های بانکی. جالب اینکه کل پولی که بانک مرکزی کشور از اول ایجاد کرده است؛ تنها نزدیک به 170 هزار میلیارد تومان بوده است در صورتی که نقدینگی بالغ بر 1200 هزار میلیارد تومان(قریب به 7 برابر پایه پولی) است.
📚#پارادوکس
📎دریافت از کتابخانه:
http://ydac.ir/xgo4z
___
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ
❇️منتخب پایان نامه "دکترین بازاراسلامی"
💠 بخش دوازدهم
#دکترین_تجارت_در_اسلام
✅ همانطور که عنوان شد انسان مادامی که "ایمان" و "عمل صالح" انجام ندهد در خسران و زیان است
✳️ خسران بعنوان زیان اخروی و ضرر به عنوان زیان دنیوی
❇️ «در قرآن، ایمان قبل از عمل صالح 65 مرتبه آمده است و درپي ايمان داشتن و مومن بودن، عمل صالح انجام شدني میشود. از لحاظ قرآني ايمان به مواردي تعلق ميگيرد که هفت مورد است
✳️ایمان به الله، کتاب، ملائک،انبیاء،آیات،غیب و آخرت
💠جديدترين نظري که در تبيين عمل صالح ارائه شده است، معتقد است: «قرآن، عملي را صالح مي داند که مطابق با دستور نبي و حجت آن عصر باشد. هر کاري را که دين و پيامبر آن عصر، امضاء کند و از طرف خدا، به وسيله ي وحي، کار نيک معرفي شود، عمل صالح است . (جوادی آملی - تفسیر موضوعی قرآن - ص 307 )
✅لذا متغير اساسي در مفهوم عمل صالح، انطباق عمل با «حجت عصر» و «ولي الله در هر زمان»، مي باشد. طبق بيان قرآن، عمل صالح، منجر به «حُسن» و زيبايي در اعمال انسان مي شود.(فرقان ، 70)
✳️خداوند وعده ي «ودّ» و مَودّتي را به مؤمنين عامل به عمل صالح مي دهد و اين مودت، همان مودت عترت و قُرباي رسول الله(ص) است.(شوری ،23) عمل صالح و محبت عترت رسول اکرم، دو پايه ي خط ريلي هستند که حرکت قطار وجود انسان به سمت الهي شدن، به هر دوي آن ها محتاج است. ( بحارالانوار، ج 78، ص 348 )
✅«حيات طيبه» نيز به عنوان سبک زندگي طراز انسان مؤمن، ره آورد همين عمل صالح است. ( نحل ،97)
➕علاوه بر اين ها، آن چه که در صيرورت و شدن انسان، مفيدِ فايده است، صعود به بالاترين درجاتي است که خدا براي انسان رقم زده است. (طه،75)
☑️«عزّت» که جميع مرتبه ي آن، «عزت الهي» و در نزد خدا است، بر بستر کلمه ي طيبه اي به دست مي آيد که به سوي خدا صعود مي کند و رافع و بالابرنده ي اين کلمه ي طيبه، چيزي جز «عملصالح» نيست. تجارت انسانِ اراده کننده ي چنين عزتي، «تجارت لن تبور» حقيقي است و عمل عاملان مقابل اين تجارت، «يَمْكُرُونَ السَّيِّئات» بوده و همان «مکر و تجارت يبور» حقيقي است. (فاطر 10)
🗂در تجارت اسلامی نیز واسطه، خلق میشود اما واسطه همان خداست که در اقتصاد بیع محور فرد مومن چون درک حضور حاضر دارد خدا را واسطه میداند و این واسطه روی زمین خلیفه الله خواهد بود که مومن آن را ناظر میداند.
🔻در بخش 4 دلالی بر طبق آراء تافلر بیان شده است اما در اینجا واسطه در بازار اسلامی مطرح میکنیم.
♻️در تِرِيد، فرآيند تفکيک بين توليد و مصرف و سپس بين توليدکننده و مصرف کننده صورت مي گيرد که منتج به بازار و ظهور پديده ي مرچنت يا دلال مي شود که بن مايه و ريشه ي اين تفکيک در نگاه انتزاعي به فرآيند توليد مصرف و کل هستي مي باشد اما در تلقي تجارت قرآن، تفکيک در فرآيند تعاملِ صورت گرفته بين دو نفر انجام ميشود؛
✅به اين معنا که يک عمل و عامل آن به صورت متحد با هم از يک عمل و عامل ديگر که آن دو نيز متحد هستند از هم منفک شده و به صورت مجزا در نسبت با خدا سنجيده مي شوند. چون مظروف ساختن خدا در قالب ماده و در جهان مادي نقص و محدوديت محسوب مي شود، لذا اين مسئله، منجر به حضور و ظهور «واسطه»، در جهت اعمال ولايت الهي مي شود که صالحيت هر يک از دو عمل و عامل، در نسبت با آن واسطه سنجش مي شود. اين نگاه انفکاکي نه زاييده ي تقرب انتزاعي، بلکه مولود تقرب تجريدي به عالم است.
http://yon.ir/9StoO
_____________________
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir