▪️پرفسور سبحانی (دانشگاه تهران): بورس وارد حالت قمار بازی شده!
▪️ محسن رنانی (دانشگاه اصفهان): کلاس قماربازی ملی!
▪️روزنامه هاآرتص (اسرائیل): شورشی بزرگتر از آبان 96 محتمل است!
▪️موسوی لارگانی (هیئت رئیه مجلس): 1.5 تریلیون در بورس پودر شد!
▪️ نامه چهاروزیر به روحانی (1392): 180 هزارمیلیارد را از دست دادیم!
▪️وزیر اقتصاد: تا پایان سال برای بورس برنامه مشخصی داریم! (بعدش ؟!)
♨️ اگر میخواهید سرمایهتان در بورس از دست نرود مطالب این کانال را دنبال کنید!
________
🚨پویش مبارزه با قمار سازمانیافته
🎲 @Qomar_ir
🔴 انواع سوپرپارادیم و روش معیشت
🔻به طور کلی دو سوپرپارادیم (ابروادی) اصلی وجود دارد:
▪️خداگرایی (تئوئیسم):
در این ابروادی، با توجه به قاعده مرکز پیرامون، خدا در مرکز و همه چیز در پیرامون تعریف می شود. در اقتصاد با توجه به این سوپرپارادیم دو روش معیشت تعریف می شود:
1️⃣ کدآمایی:
کلمه «کدآمایی» از دو کلمه «کد» و «آما» تشکیل شده است.کد به معنای محل زیست و آما از آمایش می آید به معنای آماده کردن، آراستن می باشد. علم کدآمایی، علم آماده کردن جمعیت، زمین، کشاورزی، صنعت و ... برای تسهیل زندگی کل جامعه است البته علم اداره کردن جامعه با منابع همان جامعه. مثلا در این روش معیشت در سطح خانواده یک کدبانو در منزل باید تلاش کند تا با امکانات محدود منزل با تدبیر و مدیریت اقتصاد خانواده را اداره کند با اقداماتی مانند تولیدات خانگی و... یا در سطح روستا یک کدخدا با منابع انسانی و منابع مالی و .. جامعه را اداره میکند.
2️⃣ بیع:
مبایعه کردن به معنای معامله کردن است.هر انسانی توانایی های خود را در عرصه خرید و فروش می فروشد، و مومنین با خدا معامله می کنند (مال و نفسشان را به خدا می فروشند) در این نوع نگاه به اقتصاد مفاهیمی چون خمس، زکات، صدقه، قرض الحسنه و... مطرح است.
در این نگاه اقتصادی مالکیت درجه دو می باشد.
▪️بشرگرایی (امانیسم):
در این ابروادی، با توجه به قاعده مرکز پیرامون، بشر در مرکز و همه چیز در پیرامون تعریف می شود.در اقتصاد با توجه به این سوپرپارادیم یک روش معیشت تعریف می شود:
➕ اکونومی:
این روش معیشت برپایه اصالت سود پایه ریزی شده است و اندیشمندان مشهوری مانند آدام اسمیت در کتاب ثروت ملل در این زمینه قلم فرسایی و نظریه پردازی کرده اند.در این نگاه انسان ها مرچنت (سوداگر) هستند و شبانه روز برای کسب سود بیشتر تلاش می کنند.در جامعه ما به دلیل اینکه اقتصادخوان ها نظریات اندیشمندان غربی را می خوانند و در کشور پیاده می کنند در حال حاضر این نگاه غالب است.در این نگاه اقتصادی مالکیت درجه یک می باشد.
✅ نتیجه: برای حل مشکلات اقتصادی موجود و رسیدن به مدل اقتصادی مطلوب که همان بیع میباشد اول باید پارادیم شیفت از اکونومی به کدامایی و سپس به بیع صورت بگیرد که این امر هم زمان بر است و هم نیازمند همکاری مردم و مسئولین می باشد.مردم باید از مصرف گرایی دست بکشند و با صرفه جویی و تدبیر از منابع استفاده کنند و مسئولین هم باید به جای نگاه به خارج نگاهشان به امکانات داخلی باشد.
✍️ ارسالی شما / ایراندخت
_____________
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
💢انتقاد جدى پاپ از
نظـام سرمــایــــه داری
✍️ يــورونيـــوز نوشت:
پاپ فرانسیس در سخنانى اعلام كرده همهگیری کرونا ثابت کرده است:
🔻نظریههای جادویی سرمایهداری بازار شکست خوردهاند
🔹شکنندگی سیستمهای جهانی در برابر همهگیری نشان داده است که:
⬅️ همه چیز با آزادی بازار حل نمیشود و سیستم اقتصــاد جهانـی فقیران را در حاشیه نگه میدارد در حالی که تعداد معدودی را غنی میکند
⬅️باید نهادهای سیاسی و اقتصادی فعلی اصلاح شوند تا نیازهای قانونی افرادی که از کرونا بیشتر آسیب دیدهاند را برطرف کند
⬅️ همچنین پاپ فرانسیس مفهوم حق مطلق مالکیت را برای افراد رد کرد و در عوض بر هدف اجتماعی و منافع مشترک تأکید کرد.
🌐 اخبار استراتژیک
📡 @StrategicNews_ir
✨مشغول مطالعه جزوهای از مرحوم آیتالله حائری شیرازی با عنوان "پول رایج جهانی و احیای پول اسلامی" هستم. جملاتی طلایی دارند که برایتان نقل میکنم تا در انتها نکتهای بیان کنم.
▫️@syjebraily
🔸"وقتی کارشناس بانک در توجیه بهره میگوید سپرده مردم پیش ما امانت است و باید به اندازه تورم به سپردهها سود بدهیم، چرا این حرف را در مورد اسکناسهایی که دست مردم است و حکومت ثبات قیمت آن را با دو امضا ضمانت کرده، نمیزنند؟... آیا امضای رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد برای نقاشی روی پول است یا جنبه تضمین ارزش و اعتبار پول را دارد؟"
🔹"پول متغیر(یعنی پولی که ارزش آن تغییر میکند) به معنی گذاشتن مردم روی ترازو و خالی شدن [جیب] ضعیف در غنی و تشدید تضاد طبقاتی است... در پول رایج جهانی که قانون بانکداری بدون ربا مبتنی بر آن است، از محرومِ مقروض گرفته میشود و به مرفه متمکن داده میشود".
🔸"طبق نظر امام خمینی(ره) که فرمود "پول در اسلام کار نمیکند، کاری کنید پول کار نکند"، باید از پول رایج جهانی که لحظهای از ربا و کار کردن خلاصی ندارد، اجتناب کرد".
🔹"حل مشکل ربا در گرو اصلاح پول رایج جهانی است. رسول گرامی اسلام اول پول خود را کالایی کرده و سپس ربا را محکوم نمودند. منظور از اصلاح پول، کالایی کردن آن به تاسی از رسول گرامی اسلام است".
🔸"با پول اعتباری، اصل فَلَكُم رُءوسُ أَموالِكُم لا تَظلِمونَ وَلا تُظلَمونَ(سرمایههای شما ازآن شماست[اصل سرمایه، بدون سود]؛ ن ستم میکنید، نه ستم بر شما وارد میشود) به امر دیگری تبدیل میشود و آن "اما تَظلمون و اما تُظلمون" است، یعنی انسان بین محذور بهره دادن و بهره ندادن قرار میگیرد. اگر بهره گرفته نشود، به قرض دهنده به دلیل تورم ظلم شده، و اگر بهره گرفته شود، به قرض گیرنده ظلم شده، زیرا قرض گیرنده میگوید از تورم چه سودی برده که غرامت بپردازد!"
🔹"پول معادل کالایی، نظام دائم التعادل، مقاوم، تضمینی، عقلایی، فقهی، فقهایی و غیر ذهنی است".
🔺"با اصلاح پول، ربا و مسائل دیگر خودبخود حل میشود".
🖊حال شما این "ذهن و اندیشه فعال و کارآمد" را که در اوج عقلانیت و تدقیق عالمانه در مسئله روز، اصول و مبانی را از اسلام گرفته و بلای ویرانگر اقتصاد جهان و ایران را آسیبشناسی میکند و نسخه ارائه میدهد، مقایسه کنید با آن روحانی محترمی که جلوی دوربین یک نشریه نئولیبرال مینشیند و فریاد میزند که اقتصاد اسلامی نداریم، تا فرمایشاتش دستاویزی شود برای دمیدن در سکولاریسم و زدن ریشه تفقه اقتصادی در دین و در نتیجه تحمیل ذهنیات پوچ و باطل امثال میلتون فریدمن به اقتصاد ما.
_______
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
11.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 حجت الاسلام و المسلمین استاد مسعود عالی: مال حرام از دست شیطان به انسان میرسد و با خود قساوت و کفر میاورد. حتی اگر علامه محدث قمی هم باشید بانک ها میتوانند شما را از فیض بندگی محروم کنند...
#جنود_شیطان
_______
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
6️⃣2️⃣ آیا وام بالای چهار درصد حرام است؟
💬|#سوالات_متداول
✅ اگر شما هم فقط به دنبال این هستید که راحتترین احکام را بشنوید، عموم مراجع میگویند اگرطبق قوانین باشد ایرادی ندارد. به شرط اینکه طبق همان قراردادی که با بانک کردهاید عمل کنید؛ اما اگر جواب واقعی را بخواهید؛ نه! خودتان وضع را ببینید.
▪️داد همگان درباره خلافکاری بانکها که ترکیبی از ربا، دروغ، رانتخواری، بنگاهداری و پارتیبازی است، بلند شده است. اگر ما هم به دنبال رفاه خودمان باشیم، و نخواهیم سختی تحمل کنیم و چیزی را که هم دل و هم عقلمان میگوید بد است کنار بگذاریم، فرقمان با مردم کوفه چیست؟!
▫️طبق نظر مراجع، سود بانکها اگر مطابق عقود شرعی باشد ربا نیست اما اگر خلاف عقود شرعی باشد، ربا است. در حال حاضر میبینیم بسیاری از فعالیتهای تولیدی کشور خوابیده و تعطیل است. در چنین شرایطی بسیار جای تعجب است که سودهای بانکی رونق دارد. اگر واقعاً این سودها طبق عقود و موازین شرعی است و واقعاً به شکلهای مشارکت یا مضاربه یا سایر عقود، در راستای یک کار تولیدی به کار گرفته میشوند، پس باید به تبعِ تعطیلی فعالیتهای تولیدی، سود بانکها هم تعطیل شود، اما میبینیم اینگونه نیست.
▪️پس بانکها در عمل طبق این عقود عمل نمیکنند و علت مبارزه هم همین است. برای آشنایی با دیگر جزئیات به پاسخهای ما در ذیل سؤالات دیگر مراجعه کنید.
▫️این واقعیتی است که هر انسانی درک میکند و در حال حاضر نیز عموم جامعه و عموم مراجع عظام تقلید هم نسبت به این وضعیت موضع گرفتهاند و میدانند که سود بانکها ربوی است. وضعیت امروز بانکها با وضعیت بیست یا سی سال گذشته قابل مقایسه نیست. آن مواقع –که شاید عمده استفتائات و رسالهها به آن زمانها مربوط است– ممکن بود واقعاً عقود شرعی را در بانکها پیدا کرد اما الآن وضعیت کاملاً تغییر کرده و کمتر کسی است که نداند سیستم وام دادن بانکها چیزی جز سفته بازی نیست.
▪️البته قشری هم هستند که منکر این ربای بانکها باشند. این مدافعان ربا ـ که عمدتاً یا مقام اجرایی در سیستم دارند و منفعتشان به بقای بانکها وابسته است و یا مقام دانشگاهی دارند که آبرویشان در تدریس و تعلیم تئوریهای بانکداری، به بقای بانکها وابسته است ـ ربوی بودن سیستم را منکر میشوند. برخیهایشان در سیستم رسانهای هم دست دارند لذا میتوانند بر ذهن مردم تأثیر بگذارند.
🔗منبع: book.reba.ir/443
______________
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
📸📖|#برگی_از_کتاب
🎬#برش_پنجم
🔸آیا با وجود خلق پول و نابودی پول در بانک، امکان تحقق قرض حلال وجود دارد؟
در این سازوکار مهم ترین شرط برای حلیت قرض، رعایت نمی شود. بانک از محل قدرت پرداخت عموم، وام میدهد درحالی که رضایت آن ها جلب نشده است. حتی اگر بازپرداخت آن را به عموم برگردانیم دلیلی بر درستی این کار نیست. فلذا امکان تحقق قرض حلال در سیستم بانکداری وجود ندارد چرا که لزوما مبلغ وام پرداختی، از راه دزدی به دست می آید.
🔹در مدل پول درون زا از آنجایی که پول درون زا است هر بانکی به دلیل برخورداری از نقش و جایگاه ویژه، این قدرت را دارد که مستقل از پایه پولی، نقدینگی را توسعه دهد. هرگونه پرداخت سپرده از سوی بانک به عوامل غیر بانکی، دقیقا همان خلق سپرده است.
🔸موریس آله(برنده جایزه نوبل اقتصاد) می نویسد:
خلق امروزین پول از هیچ توسط سیستم بانکی شبیه جعل اسکناس توسط جاعلان است. به بیان ملموس، این کار همان نتایج جعل پول توسط جاعلان را در پی دارد. تنها تفاوت آن، در افرادی است که از این فرآیند منتفع می شوند.
📚#پارادوکس
📎دریافت از کتابخانه:
http://ydac.ir/xgo4z
___
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا
📡 @reba_ir
🔰متاسفانه از اول انقلاب محکم جلوی ربا ایستادگی نکردیم
🔷حجتالاسلام والمسلیمن رفیعی، استاد حوزه علمیه طی سخنانی در حرم مطهر بانوی کرامت گفت: متأسفانه از اول انقلاب محکم جلوی ربا ایستادگی نکردیم، درحالیکه ربا جنگ با خداست و هیچ توجیهی ندارد. رسول گرامی اسلامی در جامعهای مبعوث شدند که در قرآن کریم چهار مرتبه بهعنوان جامعه جاهلی معرفیشده بهگونهای که غرق در قمار، فحشا، ربا، زندهبهگور کردن دختران و… بودند.
🔶سخنران حرم بانوی کرامت تأکید کرد: اصلاح اجتماعی امری ضروری است چراکه انسان یک موجود اجتماعی است و اصلاح جامعه منوط به اصلاح افراد است و حقوق همسایه، حق محیطزیست …. باید بهدرستی اجرا شود و اصلاح جامعه در حقیقت جامعه بدون منکر است.
🔷رفیعی در ادامه گفت: ایجاد کانون فکری در مساجد توسط رسول خدا برای کارکرد فرهنگی در جامعه یک امر بسیار مهم بود که باید الگو گیری کنیم و در جامعه امروزی به آنها بپردازیم. متأسفانه امروزه کارکرد مساجد محدود شده است درحالیکه مساجد میتواند کانون بسیاری از امور اجتماعی، فرهنگی و دینی و… شود.
🔶رفیعی تأکید کرد: شایستهسالاری در مکتب رسول خدا یکی دیگر از اقدامات رسول خدا بود و برای داشتن یک جامعه سالم باید تمامی ارکان درست باشد چراکه جامعه دینی همانند یک پازل است و باید تمامی ارکان یک جامعه دینی باشد.
🔷وی افزود: یک مصلح اجتماعی و دعوتکننده بهحق زمانی موفق میشود که سخنان خودش با عملکردش مطابق باشد و عمدهترین و مهمترین چیزی که رسول خدا را در جامعه جاهلی موفق نمود، عینیت عملکرد خودش با سخنانش بود و این باید الگویی برای مسئولین باشد و دوگانگی بین گفتار و عمل بین مردم تضاد ایجاد میکند و مردم را به دین بدبین خواهد کرد.
🔶رفیعی در پایان گفت: در چهل سال بعد از انقلاب هیچوقت شرایط سخت امروز را نداشتیم و بیماری کرونا ازیکطرف و این گرانی، اختلاسها، بیتدبیریها و سوء مدیریتها و…. از طرف دیگر باعث شده است مسئولین در یک آزمون بسیار سخت قرار بگیرند و تکتک ما مسئول هستیم که خدای ناکرده به اعتقادات جوانان خدشه وارد نشود.
🔗مشروح بیانات:
http://ydac.ir/qbhef
______________
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
🔴 از نحوه و چگونگی ورود عمده افراد محترمی که با رویکرد انکار و رد به “اقتصاد اسلامی” می پردازند این واقعیت استنباط می شود که ضرورت دارد به جای اینکه توضیح داده شود “اقتصاد اسلامی “ چه هست ، اولویت دارد که برای آنان تبیین شود “ اقتصاد اسلامی “ چه نیست. زیرا تا زمانی که منکران، ماهیت آنچه را که منکر آن هستند نشناسند و در نتیجه در انتشار دیدگاه های خودشان، به مواردی اشاره کنند که « اقتصاد اسلامی» نبوده و صرفا پنداشته های آنان از « اقتصاد اسلامی» است ، منطقا امکان بحث و نقد عالمانه پیرامون « موضوع» مقدور نمی شود به این دلیل که از لوازمات اولیه محاجه علمی، اشتراک بر مفاهیم واحد از موضوع مورد بحث است.
براین اساس متذکر می شود که تحقیقا “اقتصاد اسلامی “ اقتصاد رژیم های سیاسی منسوب به اسلام نیست و اینگونه نمی باشد که به عنوان مثال چون در ایران نظام سیاسی ،اسلامی است پس اقتصاد جمهوری اسلامی هم ، همان اقتصاد اسلامی است. ساده ترین دلیل بر این حقیقت آن است که در کشور های متعددی، اقتصاد اسلامی موضوع تحقیق و تدریس و مباحثه است اما اصولا نظام سیاسی آن کشور ها ، اسلامی نمی باشد .
از سوی دیگر نسبت دادن اقتصاد ایران و وضعیت غم انگیز اقتصادی آن به “اقتصاد اسلامی “و انتساب بانکداری هرگز “غیر ربوی نشده آن “ به بانکداری اسلامی، تحقیقا و صرفا در یک نگرش خوش بینانه به موضوع ، حاکی از نشناختن « اقتصاد و مالیه اسلامی» است.
اقتصاد اسلامی و همچنین مباحث مرتبط به مالیه آن , از سال های قبل از انقلاب اسلامی و البته در مقیاسی به مراتب محدود تر در ایران مطرح بوده و کارکرد های اقتصاد ایران به لحاظ تجربه نتایج رسوای تحمیل سیاست های تعدیل بر ساختار های ناکارآمد آن ، هیچ ارتباطی به رونق نسبی امروزین اقتصاد و مالیه اسلامی ندارد و این در حالی است که امکان وارد شدن آسیب های بسیار از ناحیه « اقتصاد ایران» به « اقتصاد اسلامی» همواره مطرح بوده و در عمل هم اتفاق افتاده است.
با این وجود انصاف حکم می کند که ما همه کسانی را که “اقتصاد اسلامی “ را متاثر از نظام سیاسی جمهوری اسلامی می شناسند ، و یا بانکداری مبتنی بر بهره فعلی را ، به اسلام نسبت می دهند از منکران اقتصاد اسلامی نشناسیم زیرا بسیاری از آن ها معتقدند اسلام از اتهام تحمیل مشکلات اقتصادی بر زندگی مردم مبری است . در عین حال همچنان این ابهام توام با کنجکاوی و کیاست وجود دارد که کارکرد برخی دانایان آشنا به مبانی اقتصاد ایران ، که احتمالا آگاهانه ، با تمسک به کاستی های وحشتناک کنونی اقتصاد ایران، از طریق انتساب آن به اقتصاد اسلامی، دستاویزی برای انکار « اقتصاد اسلامی» می سازند را باید چگونه تاویل و تفسیر نمود؟!
✅@hassan_sobhani
____________
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
⚜بسم الله الرحمن الرحیم⚜
🔰 حمایت مالی از مدافعان حدود الله
🔻نهضت ممانعت از ربا، در هشت سال فعالیت مستمر خود؛ برای تامین هزینههای جاری از طرف هیچ ارگان و سازمانی تحت پوشش قرار نگرفته است و تمامی هزینه ها از محل کمکهای مومنانه اعضاء جمعآوری میشود.
🔻اکنون برای استمرار و گسترش فعالیتهای این نهضت مردمی، و همچنین سهولت حمایت مالی، درگاه پرداخت آنلاین در سایت راهاندازی شده است. تا علاوه بر برخورداری از کمکهای مومنانه، ما را در ممانعت از جنگ با الله و رسول اکرم یاری و جبهه حق را بر علیه باطل تجهیز کنید.
🔹امام سجاد عليه السّلام فرمود:
«از اخلاق مؤمن است كه؛
در تنگدستى به فراخور آن انفاق مىكند و در وسعت رزق به اندازۀ آن، با مردم انصاف دارد و به سلام به آنها پيشى مىگيرد.»
🔻شماره کارت|
5041-7210-8351-7053
🔻واریز آنلاین |
IR840700001000118081588001
👤 بنام آقای رستمی - بانک رسالت
🔻درگاه پرداخت آنلاین|
https://idpay.ir/reba-ir
🔆 معرفی طرح صندوق مشارکت نهضت
صندوق مشارکت نهضت؛ متشکل از دغدغهمندان در حوزه مبارزه با ربا میباشد که افراد طی تعهدی برادرانه بصورت ثابت، ماهانه مبلغی را برای اقدام، تسهیل و تسریع امور نهضتی، جهت ممانعت از منکر ربا متعهد میشوند. تا با این حمایت مالی ویژه در امر مبارزه با ربا سهم پررنگتری داشته باشند.
🔹علاقهمندان جهت عضویت در صندوق مشارکت، برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از قوانین میتوانند به آیدی @reba_info پیام دهند.
____
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
7️⃣2️⃣ ربای بانکها چقدر در گرانی و تورم فعلی اثرگذار بوده است؟
💬|#سوالات_متداول
✅ برخی حکمتهای تحریم ربا در احادیث بیان شده است که یکی از آنها تعطیلی کسب و کار است.
▪️علت فشل شدن سیستم اقتصادی، بیکاری جوانان، تعطیلی کارخانهها، تورم سرسام آور و بسیاری مشکلات اقتصادی دیگر را باید در ربا جست. البته منظور از ربا هم صرفاً ربای بانکها نیست بلکه ربای بانکها یک سطح رباست و ربای بزرگتری هست که در اساس سیستم خلق پول وجود دارد و در سطح کلان مملکت مؤثر است.
▫️بنیان علم اقتصاد، نرخ بهره است که در عمل به شکل ربا محقق میشود. در واقع ربا در تاروپود علم اقتصاد وجود دارد. البته نمیگوییم تنها عامل این مشکلات رباست، بلکه ربا صرفاً یکی از این عوامل است اما عامل مهمی است.
▪️جامعهای که بخواهد تئوریهای اقتصادی با بنمایه ربا را پیاده کند، جامعهای میشود که طبق تعبیر قرآن مخبّط میشود یعنی به خاطر ارتباط ویژه با شیطان، نمیتواند سر پا بایستد، مقاومت کند و ثبات داشته باشد، کما اینکه چنین وضعیتی را در بسیاری از جوامع امروزی شاهدیم.
▫️پس باید گفت ربای بانکها تحت عنوان خلق پول، با صاحب بودن بیش از نیمی از تاثیرات در مرتبه اول ایستاده است و با حذف خلق پول و تثبیت ارزش «واحد مبادلهگر» میتوان ظرفیت را برای ساخت و گسترش الگوی معیشت مقاوم فراهم کرد.
🔗منبع: book.reba.ir/443
______________
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir