نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا
🔴 این گفتهی جهانگیری «تمام شاخصهای اقتصادی خوب است» نشان دهندهی غلبه تفکر ریاضی و کمی در #اقتصاد است؛ و دقیقا مصداق ناکارآمدی علم اقتصاد و بحران زا بودن آن است؛ که از سال گذشته تا امروز، به وضوح عیان شد.
❌♨️❌علم اقتصاد بحران زا است.
🔴وضعیت نامناسب معیشت کشور ریشه در مبانی بنیادین علم اقتصاد دارد. اما علیرغم بروز ناکارآمدی و ضعفهای اساسی علم اقتصاد در مدیریت معیشت سراسر جهان، که اعتراضات مردمی گسترده علیه این علم و اقتصاددانان جهان را به کرات برانگیخته است، در کشور ما وارونه بیان میشود.
🔺ولنگاری معرفتی- کرداری با اصل «بگذار هرچه میخواهد بکند» در علم #اکانومی_لیبرال، تئوریزه کردن غارت بشر است. کسب سود به هر قیمت، که در آن حتی ربا نیز توجیه میشود، پاشنه آشیل #اقتصاد_لیبرالی است؛ که به کمیت و ریاضیات اصالت میدهد. فهم سادهانگارانه از سود و زیان به صورت کمی، همهی اقتصاد نیست. اما سیطرهی کمیت و ریاضیات، دانش اقتصاد را از محتوا تهی کرده است در حالی که معیشت انسانها در واقعیت، بسیار بیش از آنکه کمی باشد، کیفی است. علم اقتصاد لیبرالی، علمِ ربا با سه مشخصهی کلیدیست:
1️⃣ اصالتدهی به پول
2️⃣ اصالتدهی به ریاضیات
3️⃣ اصالتدهی به مالکیت درجه یک (داشتن، بهرهمندی و برخورداری به هر قیمت)
✅از سال ۲۰۰۰ به این سو در فرانسه و سپس آمریکا شورشهایی علیه علم اقتصاد شکل گرفت. جنبش اشغال بوستون یکی از همین شورشها بود که در ادامه جنبش اشغال والاستریت پدید آمد. دانشجویان دانشگاه هاروارد و سایر دانشگاههای آمریکا در اعتراض به « #علم_اقتصاد» که آن را مسبب مشکلات کشور خود میدانستند، طی حرکتی خودجوش کلاسهای اقتصاد را یکباره ترک کردند. کتاب مشهور «بحران در علم اقتصاد» در همین فضا نگاشته شد. در بخشی از این کتاب آمده است:
📚 «ایدئولوژی "ایمان به #بازار" در همهی ارکان اقتصاد رسوخ کرده و یک بیماریست که همهی استادان به آن مبتلا هستند و کسی از آن در امان نیست.»
🔺جنبش دانشجویانِ اقتصاد فرانسه علیه علم اقتصاد، علم اقتصاد را دچار بیماری اوتیستیک میدانستند که جزماندیش، تمامیتخواه، نقدناپذیر و وامانده است. در بخشهایی از بیانیه دانشجویان فرانسه آمده است:
• علم اقتصاد واقعگرا نیست.
• نظریه اقتصاد نئوکلاسیک، تسلطی سرکوبگرایانه دارد.
• شیوه آموزشی علم اقتصاد جزماندیشانه است.
• استفاده بیرویه از ریاضیات و تدریس ریاضیات به عنوان هدف اصلی
🔴باید دانست که علم اقتصاد، بیش از آنکه حل مسائل معیشت و اقتصاد باشد، حل المسائل ریاضیات است. روشهای این علمِ «وامانده» توسط عدهای استاد وامانده وارد مصادر رسمی کشور شده و کشور را مدیریت میکند. بعد از آغاز مشکلات اقتصادی سال ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ انگشت اتهام عموم در وهلهی نخست به سمت متخصصین اقتصادسنجی نشانه رفت. چراکه با طمع کسب سود به هر قیمت و کسب سود تصاعدی، اقتصاد را در محاسبات عدد و رقمی خلاصه کردند. در حالی که در کشور ما کمتر کسی مشکلات اقتصادی را به پای مشاورههای اقتصادی اقتصاددانان که عنان اقتصاد کشور را در دست داشته و بواقع همینان بانیان اصلی از هم پاشیدگی معیشت و اقتصاد کشور هستند، مینویسد!
📹 t.me/hasanabbasi_students/8342
❇️ سرفصل « #شورش_علیه_طمع» شورش علیه علمیست که ابزار طمع در راستای غارت دیگران است. اگر معرفتی که طمع را به صورت روشمند و ساختیافته تحت لوای علم به بشر حقنه کرده، به چالش نکشانیده و مورد هجوم جدی قرار ندهیم، هرگز راه به جایی نخواهیم برد. جلسه ۵۵۵ #کلبه_کرامت، «شورش علیه طمع ۳۴» (مورخ دی ماه ۹۳) علت اصلی نابسامانی امروز کشور را مورد بررسی قرار داده است. جلسه مذکور در ادامه بارگزاری خواهد شد.
📹 kolbeh-keramat.ir/Sessions/Single/403
کانال رسمی اندیشهجویان استاد حسن عباسی
📡 @hasanabbasi_students
📸 yon.ir/OhvcZ
⚠️ اطلاعیه⚠️
📢دوستان و همراهان گرامی؛
🔸«نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا» همه ساله با حضور در یومالله ۲۲ بهمن تلاش دارد تا موضوع #مبارزه_با_ربا را تبدیل به #گفتمان عمومی کند، و این مهم هر ساله با یاری امت انقلابی به انجام رسیده است. امسال شما هم دعوتید تا در این مجاهدت سهیم باشید:
🔹جهت چاپ اقلام تبلیغاتی مانند: بنر، پوستر، تراکت و.. جهت برپایی غرفههای ۲۲ بهمن «نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا» در تهران و سایر استانها و شهرستانهای سراسر کشور با کمبود مالی مواجه شدهایم، از آنجایی که این نهضت #مردمی است انتظار میرود جهت برپایی این غرفهها مشارکت مردمی نیز صورت گیرد.
📍کمکهای نقدی خود را به این شماره کارت واریز نمایید:
💳 ۵٠۴۱-۷۲۱۰-۳۸۴۶-۱۳۲۴
بهنام امیر رفیعی
🔺امسال از شهرستانهای سراسر کشور جهت برپایی غرفه با استقبال چشمگیری نسبت به سال گذشته روبرو شدهایم؛ و همچنین شهرستانها بودجهی لازم جهت چاپ اقلام تبلیغاتی را ندارند.
🔸انشاءلله امسال هم توفیق داشته باشیم در مسیر روشنگری و افزایش #سواد_مالی عموم جامعه بتوانیم به #گفتمان_قطعی جهت زدودن #ربا از جامعهمان و به عمل رساندن #اقتصاد_مقاومتی جهت رفع مشکلات اقتصادی معیشتی مردم، برسیم.
✊️کانال رسمی نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا:
📡 @Reba_ir
🌐 وب سایت:
🔗 Reba.ir
#بانک = #ربا = #جنگ_با_خدا
#یوم_الله_22_بهمن
___
✊️نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢کاسبی چند هزار میلیاردی #بانک ها با پول مردم!
🔻برجهایی که از #جیب_مردم و بیتالمال برای اعیان و اشراف ساخته میشوند تا ببلعند و به ریش مردم بخندند!
🔻در این ویدئو ببینید که چگونه قیمت برجسازیهای یک بانک در تهران از بودجه ۵ تا ۱۰ استان کشور بیشتر است!!!
🔻از برجهایی با زیربنای چندصد هزار متری که هرکدام از بانکهای #ملت، #تجارت، #انصار، #پاسارگاد، #پارسیان، #سرمایه و ...میسازند تا مجتمع تجاری ۱.۵ میلیون متر مربعی بانک #آینده در تهران...
🎞 @Ammar_media
___
📌نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا
📡 @reba_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 اعتراض یک خیّر اجتماعی به وجود ربا و رشوه در کشور
🔺 سید محمد موسوی، مدیر عامل شرکت فیروز
⭕️ بزرگترین عامل ایجاد فقر در جامعه، عملکرد سیستم بانکی و خلق پول بانک ها است
__
✊️نهضت مردمی ممانعت ازجنگ باخدا
📡 @reba_ir
#بخش 1 از منتخب پایان نامه " دکترین بازار اسلامی "
❌ گزیده فصل اول - ریشه شناسی واژه ها
🔺🔻««#ليبراليسم» مكتب اعتقاد و اصالت به « #Liberty » مابه ازاء واژه ي «اباحه» است كه از ريشه ي لاتيني«Liber» به معناي آزاد و رها، مشتق شده است.
🔻🔺 اصالت اباحه، تبيين مولفه هائی است كه چون بشر را «رها» میداند لذا همه چيز براي او «مباح» درنظر گرفته میشود و «حلال»، «حرام»، «مستحب» و «مكروه» نفي میگردند. ازاین رو لیبرالیسم را باید اباحه گرایی دانست.
🔸محصول ایدئولوژی لیبرالیسم در حوزه ی اقتصاد، اقتصاد اباحه یا Liberal Economy است.
هنگامی که #لیبرال_اکونومی موضوعیت پیدا کرد ، به انسان این اجازه داده می شود که هرچه دلش خواست انجام دهد.
🔹 این اجازه ی مباح دانستن همه چیز ، منتج به «لسه فر» می شود. Lasseze Faire
❌در لسه فر آن چه که اجازه ی عرض اندام پیدا می کند، «هوای نفس» انسان است و نتیجه ی آن، «اصالت هوی» است. لسه فر یعنی انسان اجازه دارد هرکاری میخواهد انجام دهد و دراين راه هيچ امر و نهي، شرعي و غيرشرعي را برنتابد. مابه ازاء مفهوم لسه فر نيز، عبارت «يَتَصرَّفُ على هَوَاه»(هرچه كه بخواهد،انجام میدهد) درعربي بيان شده است.
⚠️نتیجه ی لسه فریسم در اقتصاد عملاً منتج به «بازار آزاد» می شود. در بازار آزاد، آنچه که اصالت دارد، سرمایه است
🔻🔺«واژه ي Capital از ريشه ي لاتيني Caput يا Capita ، به معناي سر و بالاترين قسمت هرچيزي است به نحوي كه بقاي زندگي آن چيز، بدون سر ممكن نباشد.
🔺🔻«این مفهوم در زبان عربی، معادل «رأس المال» خوانده می شود که درواقع همان مفهوم سرِ مایه را می رساند که «مایه» در زبان فارسی، برابر«مال» در زبان عربی می باشد.
🔸همان طور كه در بدن انسان، سر بالاترين و برترين قسمت، محسوب مي شود و علاوه بر انباشت داده ها و اطلاعات، فرماندهي كل بدن، اعضاء و جوارح، ديده باني و دريافت اطلاعات محيطي و محاطي، هم چنين تراوش اطلاعات را نيز به عهده دارد.
⭕️ سر به بدن مايه مي دهد و بدن نيز بدون سر امكان حيات و زندگي ندارد. در بازار آزاد، نيز آن چه موجب حيات و قوام ثروت است، كاپيتال يا سرمايه است.
سرمایه میزانی از مال است که فرد در بازار شرکت می دهد و به دنبال کسب سود و افزایش بی حساب آن است. لذا قطعاً چنین رویکردی، منتج به تکاثر سرمایه و ثروت می شود
📸 http://yon.ir/xClMQ
🔖 کانال تخصصی تبیین دکترین بازار اسلامی و لیبرال @I_M_Docrine
__
✊️نهضت مردمی ممانعت ازجنگ باخدا
📡 @reba_ir
✍️ چرا خلق پول، کلاهبرداری است؟
توضیح با یک مثال ساده:
💳 نقدیندگی امروز (تقریبا):
1700 هزار میلیارد تومن
• فرض کنید برای امروز میخواهند 15300 هزار میلیارد تومن، پول خلق کنند و قرار است این مبلغ را بین مردم، به شیوه خاصی توزیع نمایند. در واقع سهم هر کس چنین در نظر گرفته می شود: سهم هر فرد معادل است با مقدار پولی که دارد بر نقدیندگی موجود.
• با اضافه شدن آن پول، رقم نقدیندگی به عدد 17000 هزارمیلیارد تومن میرسد و توزیع آن به شکلی که گفته شد موجب میشود پول هر کس به ده برابر قبلی برسد. این اتفاق چندان فرقی با اضافه کردن صفر به پول ملی ندارد و همه ما میدانیم، وضعیت هر کس در نسبت با حالت قبلی تغییری نخواهد کرد.
• در قاعده کلی، هر مقدار پولی که خلق میشود، نسبتی از حجم نقدیندگی است و اگر آن نسبت را به علاوه یک کنیم، عدد حاصله ضریبی است که نشان میدهد نقدیندگی چند برابر شده است. اگر پول هر کس، همان قدری که نقدینگی ضریب خورده، چند برابر شود وضعیت جامعه تغییری نمیکند.
🔹این ماجرا، مالکیت دقیق پولی که خلق میشود، را مشخص میسازد. در واقعیت، خلق پول با توزیع آن بین صاحبان اصلی، رقم نمیخورد چون اساسا فایدهای ندارد لذا همیشه ابزاری است برای بدست آوردن منافع هنگفت و سرکیسه کردن مردم.
• حال روشن میشود پشت پرده تحولات پولی دنیا چه بوده و چرا از پولهای کالایی همچون طلا و نقره گذر کردیم!
____
✊️نهضت مردمی ممانعت ازجنگ باخدا
📡 @reba_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨ کدبانو با جعبههای بلااستفاده، به خونه نظم بده! و سریع به فکر خرید از بیرون نباش 👌
#کدبانو
___
✊️نهضت مردمی ممانعت ازجنگ باخدا
📡 @reba_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#طمع در انسانها اگر به جای علم و عبادت به پول و مال مربوط شود،انسان را از دایره توحید خارج و به جمع انسانهای #لیبرال مسلک وارد میکند. انقلاب اسلامی در ایران تلاش دارد تا به مردم بگوید این روحیه را باید کنار گذاشت، طمع همان چیزی است که دست بانکها را در به برده کشاندن مردم باز کرده است. بیایید همه باهم #شورش_علیه_طمع را جدی بگیریم و در خودمان شورش کنیم و حکومت طمع را به زیر بکشیم و قناعت و توحید را بر قلب خود حاکم کنیم.
#مثل_کفار_نباشیم.
____
✊️نهضت مردمی ممانعت ازجنگ باخدا
📡 @reba_ir
✍️ چرا فعالیت بانکها در کشور غیرقانونی است؟
• در تحلیلهای اقتصادی اغلب به صورت پیش فرض میپذیریم که فعالیت بانکی در کشور قانونی است اما نگارنده معتقد است باید در این مسئله تشکیک کرد. آیا واقعا تا به حال در ایران قانونی با موضوع بانک و بانکداری، به تصویب مجلس شورای اسلامی و سپس به تایید شورای نگهبان رسیده؟
• مسلما صرف استعمال واژه بانک در تیتر یا متن قانون، نمیتواند دلیل محکمی باشد برای اینکه موضوع قانون لزوما بانک است. البته کاملا پذیرفتنی است که قانونگذاران در قانون «عملیات بانکی بدون ربا» و قانون «پولی و بانکی کشور» ادعا میکردند که راجع به شبکه بانکی قانون را نوشتهاند. در واقع کسی ظاهر قضیه را رد نمیکند؛ اما آیا نباید درستی این ادعا برایمان ثابت شود یا حداقل راه برای پرسش در این مورد و بررسی صحت این ادعا باز نیست؟
• برای تبیین مسئله، مثالی می زنیم: فرض کنیم اگر در بند اول قانون تجارت، نوشته شده بود که «تجارت را باید با یک لیوان آب پرتقال میل کرد!»؛ با این توصیفات مسلما دیگر قانون تجارت، موضوعش تجارت نمیبود. در اینجا منطقی نیست که بگوییم: باید به قانون اصالت داد و به عدم تطبیق اجرا به آنچه در مفاد قانونی آمده، اعتراض کرد! بلکه باید قانونی از نو نوشت که واقعا مبتنی بر موضوع تجارت باشد.
• از آن جایی که قانونگذار در قانون موسوم به «عملیات بانکی بدون ربا»، سبک بانکداری را با خود بانکداری اشتباه گرفته است(بانک را واسطه پس اندازکنندگان و متقاضیان وام فرض نموده)، سعی کرده تا ضوابطی را برای عملکردها مشخص کند تا بهره رقم نخورد. اما با توجه به اینکه حاق واقع بانک، ربای سازمانیافته میباشد و سبکهای متفاوتی را با محوریت ربا میتواند قبول کند، این قانون به طور مشخص موضوعش بانک و بانکداری نیست. تصور اشتباه قانونگذار از نهاد بانک در عالم واقع، موجب شده تا قانون غلط، نوشته شود. حال سوال کلیدی این طور مطرح میشود: آیا ممکن است در آینده جمهوری اسلامی قانونی با موضوع بانک، داشته باشد؟ پاسخ روشن است: به این خاطر که ربا خلاف شرع محرز است، حتی اگر مجلس شورای اسلامی آن را تصویب کند، شورای نگهبان چنین چیزی را تایید نخواهد کرد.
پ.ن: دو قانون مذکور، خیلی از افراد را، به اشتباه انداخت و موجب شد مسیر صحیح شناخته نشود.
____
✊️نهضت مردمی ممانعت ازجنگ باخدا
📡 @reba_ir
📃 موعظه را هر شب و مدام باید بگوییم
⭕️ حرف علمی را یک یا دوبار میگویند اما موعظه را هر شب و مدام باید بگوییم، چون مزاحم دائمی است، موعظه هم باید دائمی باشد. فرض کنید اینجا مگس هست، ما باید مدام با بادبزن باد بزنیم؛ چون مزاحم هست، پنکه هم مدام باید کار کند. لذا ما جنبش هستیم و مدام باید یک مورد را ذکر کنیم.
🔺 این راز جنبش سازی است
__
✊نهضت مردمی ممانعت ازجنگ باخدا
📡 @reba_ir
http://yon.ir/xfPvB
#بخش 2 از منتخب پایان نامه " دکترین بازار اسلامی "
❌ گزیده فصل اول - ریشه شناسی واژه ها
💢#لسه_فر
🔻🔺«عبارتی فرانسوی است به معنی بگذار هر چه می خواهد انجام دهد. درست است که لسه فر یک واژه اقتصادی بود که توسط #ریکاردو تبیین شد ، اما بسط این تفکر توسط افرادی چون #مالتوس، #میل و #بتنام در حوزه های علوم اجتماعی، اخلاق، علوم سیاسی و... صورت گرفت که سبب شد لسه فر مبنای(سنگ بنا) تفکر اومانیسم و مدرنیسم در غرب قرار گیرد.
🔺🔻فلسفه لسه فر تبیین چرائی و چیستی این موضوع است که انسان اجازه دارد هرکاری که می خواهد انجام دهد و در این راه هیچ امر، نهی و شرعی را برنتابد.
به عبارتی می توان آن را یکی از ستونهای پیدایش تفکر #بازار_آزاد دانست یعنی برای کسب سود انسان می تواند به هر نحوی عمل کند. از این رو یکی از کتابهای اقتصاد لیبرال کتاب جِرِمی بِنِتام پدر ایئولوژی #فایده_گرائی است به نام #دفاع_از_ربا زیرا چون منفعت خوب است و #ربا منفعت می آورد پس باید انجام شود
#ایدئولوژی #نئومرکانتیلیسم
🔺🔻در قرن اخیر ایدئولوژی #کاپیتالیسم که شالوده اکانومی نئولیبرال است. دو مدل عمده بازار آزاد در تفکر #نئوکلاسیک ها و نئومرکانتیلیسم را ارائه نموده است.
🔸اولی (بازار آزاد) به جدائی حکومت و فضای اقتصاد معتقد است و نقش حکومت را فقط تبیین قوانین و مقررات می داند تا کسب و کار، آزاد و شناور باشد. این دیدگاه سنتی است که به آدام اسمیت بر می گردد.
🔸 مدل دوم (نئومرکانتیلیسم) یا کورپوریتیسم، به اتحاد میان حکومت و فضای اقتصاد اعتقاد دارد. در این نوع منظر، یک حکومت ضروری است تا در موقع ضرورت چرخهای منافع اقتصاد را بچرخاند که البته باید برای جلب رضایت بنگاههای اقتصادی باشد این دیدگاه برگرفته از دیدگاه مرکانتیلیستهای قرن 17میلادی است
#آدام_اسمیت و پیروانش ظاهراً پیروز این دو میدان هستند اما واقعیت رخ داده برتری نئومرکانتیلیسم به عنوان پشت پرده بازار آزاد است .
💢مرچنت
محصول تفکر مکتبی مرکانتیلیسم ، مرچنت – سوداگرا - است.
💢فلسفه بورژوازی
🔺🔻برگرفته از واژه فرانسوی #Borgeis به معنای شهروند، به طبقه متوسط اجتماعی سوداگر(مرچنت) از سرمایه داران گفته می شود.
🔸اخلاق سوداگرانه بورژوازی، بشر مرچنت را به سوی بهره برداری هرچه بیشتر از دنیای مادی سوق می دهد. بسط این تفکر توسط مکتب نئوکلاسیک صورت گرفت. از دیدگاه آنان #علم_اقتصاد بر اساس لذت و رنج تعبیر می شود.
🔸از آنجا که بشر بورژوا به دنبال تمتع بیشتر و کار کمتر است، علم اقتصاد علمی می شود که با حداقل هزینه حداکثر رضایتمندی را برای بشر در دنیای مادی فراهم می آورد .
💢ایدئولوژی بورژوا
در سایه آزادی اباحه (#لیبرالیسم) به دست آوردن #منفعت، برخورداری و تمنای تمتع مادی هر فرد که در زندگی مادی دنیا خلاصه می شود مهمترین هدف تفکر #بورژوازی است.
💢دکترین بورژوا
🔺🔻محصول تفکر نئومرکانتیلیسم سبک زندگی بورژوازی است. بورژوا کسی است که تلاش و کوشش خود را صرف انجام معاملات تجاری سودآور می کند، برای او هر فعالیتی با نگاه ارزش پولی همراه است و در هر قدمی به سود و زیان آن می اندیشد.
🔸از نظر این آدم «جهان یک بازار بسیار بزرگ است. با عرضه و تقاضاهایش، بحرانهای خوب و بدش، سود و زیانش و پرسشی که همیشه بر سر زبانش این است که چقدر می ارزد؟ از آن چه میزان سود می توانم بسازم؟ احتمالاً پرسش نهائی او این است که قیمت کل دنیا چقدر است؟ دایره افکار او به انجام معاملات تجاری محدود است و تمام وقت خود را صرف انجام موفقیت آمیز تجاری می کند.
💢مارکت
🔺🔻#اتیمولوژی آن به واژه فرانسوی Marchiet و در فرانسه مدرن به Marché و در لاتین به واژه Mercātus می رسد.
#ترمینولوژی : در فرهنگ وبستر مکان و یا زمان فروش تعیین شده است.
#آلوین_تافلر #مارکت را این گونه تعریف می کند: هرکجا تولید کننده و مصرف کننده از یکدیگر تفکیک شدند، مکانیزمی شکل می گیرد که بین آن دو رابطه برقرار می کند. این مکانیزم هر چه که باشد من آن را بازار می نامم .
🔖 کانال تخصصی تبیین دکترین بازار اسلامی و لیبرال @I_M_Docrine
______
✊️نهضت مردمی ممانعت ازجنگ باخدا
📡 @reba_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 امام خامنه ای: بانک ها غلط میکنند بنگاه داری میکنند
⭕️ بانک ها با استفاده از سرمایه های عمومی، ثروت اندوزی کرده و امکانات رفاهی عظیمی برای خود تهیه کردهاند
#افق_بالا
_
✊نهضت مردمی ممانعت ازجنگ باخدا
📡 @reba_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️وامی که میگیری.
♨️ وامی که باید پس بدهی.
شما هم تجربیاتتان را در سروش و تلگرام به نشانی @reba_info ارسال کنید تا منتشر شود.
yon.ir/NWAA
__
✊️نهضت مردمی ممانعت ازجنگ باخدا
📡 @reba_ir
🔵 سید جواد حسینی کیا عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن:
🔸نرخ سود تسهیلات بانکی از 17 تا 18 درصد آغاز می شود.این نرخ ها در یک روند تصاعدی بالا می روند و در برخی موارد ممکن است بنگاه ها سود 35 درصدی برای تسهیلات بانکی پرداخت کنند و این موضوع نه تنها به اقتصاد بنگاه ها، بلکه به اقتصاد ملی نیز آسیب می زند. به عبارت دیگر در حال حاضر نظام بانکی ما ربوی است و باید اصلاحاتی را در ساختار نظام بانکی انجام دهیم و اگر امروز در کشور تورم وجود دارد و زمینه آن نقدینگی بالاست، بخشی از این مسئله ناشی از ضعف نظام بانکی است.
22دی ماه 97
__
✊نهضت مردمی ممانعت ازجنگ باخدا
📡 @reba_ir
✍️ پرونده بانکداری در گذر تاریخ|
استخراج مدل از تاریخچه تحولات ساختار کلی بانکداری
بخش دوم💠
🔻 دوره دوم بانکداری🏛
• در حدود قرن سیزدهم با توسعه مالی دولت شهر فلورانس، دودمان مدیچی یهودی به آنجا مهاجرت کردند. در قرن چهاردهم میلادی علاوه بر خانواده مدیچی، خانواده باردی و پروزی هم در فلورانس به رباخواری پرداختند به طوری که آنها تدریجاً با ایجاد شعبات، فعالیت خود را سرتاسر اروپا گسترش دادند. اواخر قرن چهاردهم به تدریج خاندانهای یهودی که به ربا مبادرت داشتند، از داخل گتوها بیرون آمدند و با شروع عصر رنسانس (اوایل قرن پانزدهم) به مجموعهای قانونی از بانکدارها تبدیل شدند. در واقع با افزایش سرمایه یهودیان در طی چند قرن، به ویژه خانواده «مدیچی»، میزها به ساختمانها تبدیل شد؛ به عنوان نمونه بانک مدیچی (به ایتالیایی: medici)، در سال ۱۳۹۷ توسط جیووانی دی بیچی د مدیچی تاسیس شد. همچنین تنها با گذشت ده سال، بانک دیگری به نام سنت جورج (به ایتالیایی: Banco di san Giorgio) در ژنووای ایتالیا اعلام موجودیت کرد.
• آنها با عبور از بنکوهای ابتدایی، توانسته بودند با دادن بهرههای کم (به نام حق کمیسیون) مردم را به سپردهگذاری پولهایشان تشویق و سپس از محل داراییهای نزدشان، با بهره بالاتری به متقاضیان وام دهند. این نقطه آغازی بود تا بعدها با الگوبرداری از بانکداری ایتالیایی🇮🇹، سایرین در اروپا بانک تاسیس کنند. مثلاً از مشهورترین آنها میتوان از بانک ژاککور فرانسوی (قرن 15 -Jacques Coeur) و بانک تامس گرشم انگلیسی (Thomas Gresham- قرن 16) نام برد.
• در عصر رنسانس نگاه بدبینانه نسبت به وام دادن از بین رفت و بانکداری تبدیل به یک امر موجه شد. پیشکسوتان صنعت بانکداری، ابتدا موفق شدند با ترفندهایی قوانین ضد ربای کلیسا را دور بزنند و سپس با حاشیه راندن نهاد دین کاری کنند تا بهره به رسمیت شناخته شود. اوضاع به قدری به نفع آنها پیش رفت که به مرور مخالفتهای کلیساها دربرابر ربا کمرنگ شد و حتی به صورت ضمنی مشروعیت آن را پذیرفتند. در نهایت به موجب تلاشهای رباخواران یهودی، ربا عملاً در ونیز و رم (مهد تمدن اروپا) حالتی نهادینه و سازمان یافته به خود گرفت.
• کم لطفی است اگر در این میان از سرگذشت خانواده مدیچی و نقش برجسته آنها در معماری غرب، چیزی به زبان نیاوریم. آنها به کمک پیشه بانکداری شدیدا ثروتمند شدند و از یک زمانی به بعد منافقانه خود را مسیحی جا زدند. به واسطه ثروت عظیم و پوشش مسیحی توانستند به اندازه کافی ذی نفوذ و قدرتمند شوند که در میانه قرن پانزدهم به اوج خود رسید. بانکداران مدیچی در شهر فلورانس، با نفوذی که داشتند، توانستند مدیریت و کنترل منابع مالی پاپ -بزرگ کلیسای واتیکان روم- را به چنگ آورده و خزانه دار پاپ شوند. در حقیقت آنها موفق شده بودند منابع مالی کلیسا را به بانک مدیچی انتقال دهند. آنها به واسطه افزایش ثروت و قدرت، قریب به سیصدسال در فلورانس حکومت کردند به طوری که در این مدت دو نفر از نوادگان مدیچی یهودی، پاپ دو نفر از آنها ملکه فرانسه و عدهای دیگر به حاکمان ایتالیا مبدل میشوند. شایان ذکر است اواخر عصر رنسانس، کتابی که «نیکلا ماکیاولی» درباره سیاست جدا از دین به نام شهریار نوشت برای جلب نظر یک شخصیت سیاسی از خانواده مدیچی بود.
🏛 دوره دوم بانکداری حدوداً ابتدای قرن پانزدهم آغاز شد و تا قبل از نیمه قرن هفدهم به طول انجامید. بانکداران دریافته بودند به دلیل کوچک بودن فعالیت، احتمال ضرر بالاست مثلا ممکن بود شخصی که وام گرفته، در آینده نتواند بدهی خود را بازپرداخت کند؛ از طرفی پیبردند که با یکسری ابتکارات میتوان درآمد بیشتری را تجربه کرد. آنها برای اینکه صرفه ربا را افزایش دهند میبایست وسعت و تنوع وام دهی را به نحوی بالا میبردند تا به این واسطه از یک سو خسارات احتمالی (عدم بازگشت پول) را به حداقل برسانند و از سوی دیگر درآمدشان را حداکثر سازند. بدین ترتیب تصمیماتی اتخاذ کردند:
1. باید ربا را بین مسیحیان موجه سازند و چهره منفور بانکداری را تطهیر کنند تا بدین وسیله تعداد مشتریان بالا رود.
2. علاوه بر منابع اختصاصی، بانک باید با سپرده پذیری، منابع خود را برای ارائه وامهای بیشتر، افزایش دهد.
ادامه دارد ...
___
✊️نهضت مردمی ممانعت ازجنگ باخدا
📡 @reba_ir