فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#طمع در انسانها اگر به جای علم و عبادت به پول و مال مربوط شود،انسان را از دایره توحید خارج و به جمع انسانهای #لیبرال مسلک وارد میکند. انقلاب اسلامی در ایران تلاش دارد تا به مردم بگوید این روحیه را باید کنار گذاشت، طمع همان چیزی است که دست بانکها را در به برده کشاندن مردم باز کرده است. بیایید همه باهم #شورش_علیه_طمع را جدی بگیریم و در خودمان شورش کنیم و حکومت طمع را به زیر بکشیم و قناعت و توحید را بر قلب خود حاکم کنیم.
#مثل_کفار_نباشیم.
____
✊️نهضت مردمی ممانعت ازجنگ باخدا
📡 @reba_ir
✍️ چرا فعالیت بانکها در کشور غیرقانونی است؟
• در تحلیلهای اقتصادی اغلب به صورت پیش فرض میپذیریم که فعالیت بانکی در کشور قانونی است اما نگارنده معتقد است باید در این مسئله تشکیک کرد. آیا واقعا تا به حال در ایران قانونی با موضوع بانک و بانکداری، به تصویب مجلس شورای اسلامی و سپس به تایید شورای نگهبان رسیده؟
• مسلما صرف استعمال واژه بانک در تیتر یا متن قانون، نمیتواند دلیل محکمی باشد برای اینکه موضوع قانون لزوما بانک است. البته کاملا پذیرفتنی است که قانونگذاران در قانون «عملیات بانکی بدون ربا» و قانون «پولی و بانکی کشور» ادعا میکردند که راجع به شبکه بانکی قانون را نوشتهاند. در واقع کسی ظاهر قضیه را رد نمیکند؛ اما آیا نباید درستی این ادعا برایمان ثابت شود یا حداقل راه برای پرسش در این مورد و بررسی صحت این ادعا باز نیست؟
• برای تبیین مسئله، مثالی می زنیم: فرض کنیم اگر در بند اول قانون تجارت، نوشته شده بود که «تجارت را باید با یک لیوان آب پرتقال میل کرد!»؛ با این توصیفات مسلما دیگر قانون تجارت، موضوعش تجارت نمیبود. در اینجا منطقی نیست که بگوییم: باید به قانون اصالت داد و به عدم تطبیق اجرا به آنچه در مفاد قانونی آمده، اعتراض کرد! بلکه باید قانونی از نو نوشت که واقعا مبتنی بر موضوع تجارت باشد.
• از آن جایی که قانونگذار در قانون موسوم به «عملیات بانکی بدون ربا»، سبک بانکداری را با خود بانکداری اشتباه گرفته است(بانک را واسطه پس اندازکنندگان و متقاضیان وام فرض نموده)، سعی کرده تا ضوابطی را برای عملکردها مشخص کند تا بهره رقم نخورد. اما با توجه به اینکه حاق واقع بانک، ربای سازمانیافته میباشد و سبکهای متفاوتی را با محوریت ربا میتواند قبول کند، این قانون به طور مشخص موضوعش بانک و بانکداری نیست. تصور اشتباه قانونگذار از نهاد بانک در عالم واقع، موجب شده تا قانون غلط، نوشته شود. حال سوال کلیدی این طور مطرح میشود: آیا ممکن است در آینده جمهوری اسلامی قانونی با موضوع بانک، داشته باشد؟ پاسخ روشن است: به این خاطر که ربا خلاف شرع محرز است، حتی اگر مجلس شورای اسلامی آن را تصویب کند، شورای نگهبان چنین چیزی را تایید نخواهد کرد.
پ.ن: دو قانون مذکور، خیلی از افراد را، به اشتباه انداخت و موجب شد مسیر صحیح شناخته نشود.
____
✊️نهضت مردمی ممانعت ازجنگ باخدا
📡 @reba_ir
📃 موعظه را هر شب و مدام باید بگوییم
⭕️ حرف علمی را یک یا دوبار میگویند اما موعظه را هر شب و مدام باید بگوییم، چون مزاحم دائمی است، موعظه هم باید دائمی باشد. فرض کنید اینجا مگس هست، ما باید مدام با بادبزن باد بزنیم؛ چون مزاحم هست، پنکه هم مدام باید کار کند. لذا ما جنبش هستیم و مدام باید یک مورد را ذکر کنیم.
🔺 این راز جنبش سازی است
__
✊نهضت مردمی ممانعت ازجنگ باخدا
📡 @reba_ir
http://yon.ir/xfPvB
#بخش 2 از منتخب پایان نامه " دکترین بازار اسلامی "
❌ گزیده فصل اول - ریشه شناسی واژه ها
💢#لسه_فر
🔻🔺«عبارتی فرانسوی است به معنی بگذار هر چه می خواهد انجام دهد. درست است که لسه فر یک واژه اقتصادی بود که توسط #ریکاردو تبیین شد ، اما بسط این تفکر توسط افرادی چون #مالتوس، #میل و #بتنام در حوزه های علوم اجتماعی، اخلاق، علوم سیاسی و... صورت گرفت که سبب شد لسه فر مبنای(سنگ بنا) تفکر اومانیسم و مدرنیسم در غرب قرار گیرد.
🔺🔻فلسفه لسه فر تبیین چرائی و چیستی این موضوع است که انسان اجازه دارد هرکاری که می خواهد انجام دهد و در این راه هیچ امر، نهی و شرعی را برنتابد.
به عبارتی می توان آن را یکی از ستونهای پیدایش تفکر #بازار_آزاد دانست یعنی برای کسب سود انسان می تواند به هر نحوی عمل کند. از این رو یکی از کتابهای اقتصاد لیبرال کتاب جِرِمی بِنِتام پدر ایئولوژی #فایده_گرائی است به نام #دفاع_از_ربا زیرا چون منفعت خوب است و #ربا منفعت می آورد پس باید انجام شود
#ایدئولوژی #نئومرکانتیلیسم
🔺🔻در قرن اخیر ایدئولوژی #کاپیتالیسم که شالوده اکانومی نئولیبرال است. دو مدل عمده بازار آزاد در تفکر #نئوکلاسیک ها و نئومرکانتیلیسم را ارائه نموده است.
🔸اولی (بازار آزاد) به جدائی حکومت و فضای اقتصاد معتقد است و نقش حکومت را فقط تبیین قوانین و مقررات می داند تا کسب و کار، آزاد و شناور باشد. این دیدگاه سنتی است که به آدام اسمیت بر می گردد.
🔸 مدل دوم (نئومرکانتیلیسم) یا کورپوریتیسم، به اتحاد میان حکومت و فضای اقتصاد اعتقاد دارد. در این نوع منظر، یک حکومت ضروری است تا در موقع ضرورت چرخهای منافع اقتصاد را بچرخاند که البته باید برای جلب رضایت بنگاههای اقتصادی باشد این دیدگاه برگرفته از دیدگاه مرکانتیلیستهای قرن 17میلادی است
#آدام_اسمیت و پیروانش ظاهراً پیروز این دو میدان هستند اما واقعیت رخ داده برتری نئومرکانتیلیسم به عنوان پشت پرده بازار آزاد است .
💢مرچنت
محصول تفکر مکتبی مرکانتیلیسم ، مرچنت – سوداگرا - است.
💢فلسفه بورژوازی
🔺🔻برگرفته از واژه فرانسوی #Borgeis به معنای شهروند، به طبقه متوسط اجتماعی سوداگر(مرچنت) از سرمایه داران گفته می شود.
🔸اخلاق سوداگرانه بورژوازی، بشر مرچنت را به سوی بهره برداری هرچه بیشتر از دنیای مادی سوق می دهد. بسط این تفکر توسط مکتب نئوکلاسیک صورت گرفت. از دیدگاه آنان #علم_اقتصاد بر اساس لذت و رنج تعبیر می شود.
🔸از آنجا که بشر بورژوا به دنبال تمتع بیشتر و کار کمتر است، علم اقتصاد علمی می شود که با حداقل هزینه حداکثر رضایتمندی را برای بشر در دنیای مادی فراهم می آورد .
💢ایدئولوژی بورژوا
در سایه آزادی اباحه (#لیبرالیسم) به دست آوردن #منفعت، برخورداری و تمنای تمتع مادی هر فرد که در زندگی مادی دنیا خلاصه می شود مهمترین هدف تفکر #بورژوازی است.
💢دکترین بورژوا
🔺🔻محصول تفکر نئومرکانتیلیسم سبک زندگی بورژوازی است. بورژوا کسی است که تلاش و کوشش خود را صرف انجام معاملات تجاری سودآور می کند، برای او هر فعالیتی با نگاه ارزش پولی همراه است و در هر قدمی به سود و زیان آن می اندیشد.
🔸از نظر این آدم «جهان یک بازار بسیار بزرگ است. با عرضه و تقاضاهایش، بحرانهای خوب و بدش، سود و زیانش و پرسشی که همیشه بر سر زبانش این است که چقدر می ارزد؟ از آن چه میزان سود می توانم بسازم؟ احتمالاً پرسش نهائی او این است که قیمت کل دنیا چقدر است؟ دایره افکار او به انجام معاملات تجاری محدود است و تمام وقت خود را صرف انجام موفقیت آمیز تجاری می کند.
💢مارکت
🔺🔻#اتیمولوژی آن به واژه فرانسوی Marchiet و در فرانسه مدرن به Marché و در لاتین به واژه Mercātus می رسد.
#ترمینولوژی : در فرهنگ وبستر مکان و یا زمان فروش تعیین شده است.
#آلوین_تافلر #مارکت را این گونه تعریف می کند: هرکجا تولید کننده و مصرف کننده از یکدیگر تفکیک شدند، مکانیزمی شکل می گیرد که بین آن دو رابطه برقرار می کند. این مکانیزم هر چه که باشد من آن را بازار می نامم .
🔖 کانال تخصصی تبیین دکترین بازار اسلامی و لیبرال @I_M_Docrine
______
✊️نهضت مردمی ممانعت ازجنگ باخدا
📡 @reba_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 امام خامنه ای: بانک ها غلط میکنند بنگاه داری میکنند
⭕️ بانک ها با استفاده از سرمایه های عمومی، ثروت اندوزی کرده و امکانات رفاهی عظیمی برای خود تهیه کردهاند
#افق_بالا
_
✊نهضت مردمی ممانعت ازجنگ باخدا
📡 @reba_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️وامی که میگیری.
♨️ وامی که باید پس بدهی.
شما هم تجربیاتتان را در سروش و تلگرام به نشانی @reba_info ارسال کنید تا منتشر شود.
yon.ir/NWAA
__
✊️نهضت مردمی ممانعت ازجنگ باخدا
📡 @reba_ir
🔵 سید جواد حسینی کیا عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن:
🔸نرخ سود تسهیلات بانکی از 17 تا 18 درصد آغاز می شود.این نرخ ها در یک روند تصاعدی بالا می روند و در برخی موارد ممکن است بنگاه ها سود 35 درصدی برای تسهیلات بانکی پرداخت کنند و این موضوع نه تنها به اقتصاد بنگاه ها، بلکه به اقتصاد ملی نیز آسیب می زند. به عبارت دیگر در حال حاضر نظام بانکی ما ربوی است و باید اصلاحاتی را در ساختار نظام بانکی انجام دهیم و اگر امروز در کشور تورم وجود دارد و زمینه آن نقدینگی بالاست، بخشی از این مسئله ناشی از ضعف نظام بانکی است.
22دی ماه 97
__
✊نهضت مردمی ممانعت ازجنگ باخدا
📡 @reba_ir
✍️ پرونده بانکداری در گذر تاریخ|
استخراج مدل از تاریخچه تحولات ساختار کلی بانکداری
بخش دوم💠
🔻 دوره دوم بانکداری🏛
• در حدود قرن سیزدهم با توسعه مالی دولت شهر فلورانس، دودمان مدیچی یهودی به آنجا مهاجرت کردند. در قرن چهاردهم میلادی علاوه بر خانواده مدیچی، خانواده باردی و پروزی هم در فلورانس به رباخواری پرداختند به طوری که آنها تدریجاً با ایجاد شعبات، فعالیت خود را سرتاسر اروپا گسترش دادند. اواخر قرن چهاردهم به تدریج خاندانهای یهودی که به ربا مبادرت داشتند، از داخل گتوها بیرون آمدند و با شروع عصر رنسانس (اوایل قرن پانزدهم) به مجموعهای قانونی از بانکدارها تبدیل شدند. در واقع با افزایش سرمایه یهودیان در طی چند قرن، به ویژه خانواده «مدیچی»، میزها به ساختمانها تبدیل شد؛ به عنوان نمونه بانک مدیچی (به ایتالیایی: medici)، در سال ۱۳۹۷ توسط جیووانی دی بیچی د مدیچی تاسیس شد. همچنین تنها با گذشت ده سال، بانک دیگری به نام سنت جورج (به ایتالیایی: Banco di san Giorgio) در ژنووای ایتالیا اعلام موجودیت کرد.
• آنها با عبور از بنکوهای ابتدایی، توانسته بودند با دادن بهرههای کم (به نام حق کمیسیون) مردم را به سپردهگذاری پولهایشان تشویق و سپس از محل داراییهای نزدشان، با بهره بالاتری به متقاضیان وام دهند. این نقطه آغازی بود تا بعدها با الگوبرداری از بانکداری ایتالیایی🇮🇹، سایرین در اروپا بانک تاسیس کنند. مثلاً از مشهورترین آنها میتوان از بانک ژاککور فرانسوی (قرن 15 -Jacques Coeur) و بانک تامس گرشم انگلیسی (Thomas Gresham- قرن 16) نام برد.
• در عصر رنسانس نگاه بدبینانه نسبت به وام دادن از بین رفت و بانکداری تبدیل به یک امر موجه شد. پیشکسوتان صنعت بانکداری، ابتدا موفق شدند با ترفندهایی قوانین ضد ربای کلیسا را دور بزنند و سپس با حاشیه راندن نهاد دین کاری کنند تا بهره به رسمیت شناخته شود. اوضاع به قدری به نفع آنها پیش رفت که به مرور مخالفتهای کلیساها دربرابر ربا کمرنگ شد و حتی به صورت ضمنی مشروعیت آن را پذیرفتند. در نهایت به موجب تلاشهای رباخواران یهودی، ربا عملاً در ونیز و رم (مهد تمدن اروپا) حالتی نهادینه و سازمان یافته به خود گرفت.
• کم لطفی است اگر در این میان از سرگذشت خانواده مدیچی و نقش برجسته آنها در معماری غرب، چیزی به زبان نیاوریم. آنها به کمک پیشه بانکداری شدیدا ثروتمند شدند و از یک زمانی به بعد منافقانه خود را مسیحی جا زدند. به واسطه ثروت عظیم و پوشش مسیحی توانستند به اندازه کافی ذی نفوذ و قدرتمند شوند که در میانه قرن پانزدهم به اوج خود رسید. بانکداران مدیچی در شهر فلورانس، با نفوذی که داشتند، توانستند مدیریت و کنترل منابع مالی پاپ -بزرگ کلیسای واتیکان روم- را به چنگ آورده و خزانه دار پاپ شوند. در حقیقت آنها موفق شده بودند منابع مالی کلیسا را به بانک مدیچی انتقال دهند. آنها به واسطه افزایش ثروت و قدرت، قریب به سیصدسال در فلورانس حکومت کردند به طوری که در این مدت دو نفر از نوادگان مدیچی یهودی، پاپ دو نفر از آنها ملکه فرانسه و عدهای دیگر به حاکمان ایتالیا مبدل میشوند. شایان ذکر است اواخر عصر رنسانس، کتابی که «نیکلا ماکیاولی» درباره سیاست جدا از دین به نام شهریار نوشت برای جلب نظر یک شخصیت سیاسی از خانواده مدیچی بود.
🏛 دوره دوم بانکداری حدوداً ابتدای قرن پانزدهم آغاز شد و تا قبل از نیمه قرن هفدهم به طول انجامید. بانکداران دریافته بودند به دلیل کوچک بودن فعالیت، احتمال ضرر بالاست مثلا ممکن بود شخصی که وام گرفته، در آینده نتواند بدهی خود را بازپرداخت کند؛ از طرفی پیبردند که با یکسری ابتکارات میتوان درآمد بیشتری را تجربه کرد. آنها برای اینکه صرفه ربا را افزایش دهند میبایست وسعت و تنوع وام دهی را به نحوی بالا میبردند تا به این واسطه از یک سو خسارات احتمالی (عدم بازگشت پول) را به حداقل برسانند و از سوی دیگر درآمدشان را حداکثر سازند. بدین ترتیب تصمیماتی اتخاذ کردند:
1. باید ربا را بین مسیحیان موجه سازند و چهره منفور بانکداری را تطهیر کنند تا بدین وسیله تعداد مشتریان بالا رود.
2. علاوه بر منابع اختصاصی، بانک باید با سپرده پذیری، منابع خود را برای ارائه وامهای بیشتر، افزایش دهد.
ادامه دارد ...
___
✊️نهضت مردمی ممانعت ازجنگ باخدا
📡 @reba_ir
🔆امام خامنه ای: ما بانک بدون ربای اسلامی را راه انداختیم، اما ناقص!
✅آنچه را که در زمینههای اقتصادی عمل کردهایم، متأسفانه یک نسخه مخلوط است.
✳️امروز نظرات اقتصادی غربی که تا اندکی قبل جزو مسلّمات محسوب میشد، مورد مناقشه خود غربیها قرار میگیرد.
🔗 yon.ir/qQGE1
#افق_بالا
___
✊نهضت مردمی ممانعت ازجنگ باخدا
📡 @reba_ir
🔆امام خامنه ای: آزادی غربی در زمینهی اقتصاد، همین «اقتصاد آدام اسمیتی» و دیکتاتوری، است که الان در حال انحلال و فروریختگی تدریجی است.
✳️افرادی آمدهاند مفاهیم اسلامی را با مفاهیم غربی ترجمه کردهاند...
✳️راه غربی ها راه کج و منحرفی است.
🔗 yon.ir/J8iVu
#افق_بالا
___
✊نهضت مردمی ممانعت ازجنگ باخدا
📡 @reba_ir