🌐 رمزارزِ پشتوانه دارِ جدید و قدرتمندی در راه است
🏢مسئولین شرکت خدمات مالی قدرتمند Goldman Sachs طی بیانیه ای اعلام کردند که به زودی ارز دیجیتال پشتوانه دار (Stablecoin) خود را ارائه خواهند کرد و افزودند پشتوانه این رمزارز ارزهای ملی همچون دلار خواهد بود.
💵 شرکت گلدمن سکس پیش از این بیتکوین و سایر رمزارزهای ناپایدار را خارج از دسته بندی دارائی ها قلمداد کرده بود و قیمت گذاری آنرا بی پایه و بر مبنای بازیگردانی معامله گران و نهنگ های بیتکوینی عنوان کرده بود.
🌀گفتنی است بسیاری از کارشناسان کریپتو با دیده منفی به این رخداد می نگرند چرا که معتقدند بانک ها و سازمان ها نباید همچون گذشته بر تراکنش های رمزارزی هم کنترل و استیلا داشته باشند.
📌میتوانید جهت اطلاع از زوایای متخلف این پدیده و نقش آن در مناسبات آتی اقتصادی-اجتماعی به کتاب کریپتوکارنسی ها، که با قلمی شیوا و روان از نحوه شکلگیری تا علل و اهداف بانیان بکارگیری ارزهای رمزنگاری شده به رشته تحریر درآمده است، مراجعه فرمایید.
#کریپتوکارنسی_ها
📎بارگیری مجلد از کتابخانه:
http://ydac.ir/rqdt2
_______
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
📸📖|#برگی_از_کتاب
🎬#برش_چهارم
🔸یکی از دلایلی که امروزه در آشفتگی مالی به سر می بریم اینست که مردم تفاوت بین«پول واقعی»(money) و «پول رایج»(currency) را درک نمی کنند. پول رایج در واقع واسطه مبادله، قابل حمل، ماندگار، تقسیم پذیر و قابل معاوضه است؛ نظیر دلار، یورو و سایر ارزهای رایج کشورها.
🔹اما پول واقعی(مانی) علاوه بر تمام موارد ذکر شده برای پول رایج امروزی، در طول یک زمان طولانی ذخیره ارزش نیز محسوب میشود. این پول لزوماً بایستی پشتوانه باشد تا بتواند بدون نوسانات متداول، ارزش دارایی ها را در بلندمدت حفظ کند.
🔸مکس کایزر می گوید: پول های بدون پشتوانه به دستور دولت به وجود می آیند، دستگاه چاپ دارند و پول چاپ می کنند، بعد دولت ها این پول های چاپ شده بدون پشتوانه را به عنوان پول رایج خود اعلام می کنند؛ اما وقتی بن برنانکی، رئیس بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا، روی این کاغذهای بدون ارزش علامت خاصی قرار داد، بعد از جلسه کمیته بازار آزاد فدرال، این پول بدون پشتوانه تبدیل به پول رایج میشود.
📚#بحران_بدهی
📎دریافت از کتابخانه:
http://ydac.ir/a6pvp
___
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
1️⃣2️⃣ استفاده از خدمات فعلی بانکها تا چه حد مشکل ندارد و کمک به سیستم ربوی محسوب نمیشود؟
💬|#سوالات_متداول
✅ شخصی میگفت: «کار بزرگی که امام کرد این بود که مردم را از شاه گرفت، نه شاه را از مردم» یعنی مردم نسبت به شاه احساس بینیازی کردند، فهمیدند بدون شاه هم میشود زندگی کرد. کمکم احساس انزجار شدت گرفت و فهمیدند شاه از آنچه فکر میکردند خیلی بدتر است. وقتی جامعه شاه را نخواستند شاه رفت!
▪️اگر ما احساس کنیم بدون وام هم میتوان زندگی کرد، کمکم خدا به ما خواهد فهماند که ‹خدا› کافیست! پس میتوان گفت بهترین تعامل کمترین تعامل با بانک است.
▫️برای کم کردن تعامل با بانک:
1️⃣ سرمایه و پساندازتان را زمین زراعی بخرید و برای کشت اجاره بدهید یا طلا تهیه کنید.
2️⃣ فقط مقدار اندکی از ذخیره جاری خودتان را در بانک بگذارید و آنهم در حساب قرضالحسنه!
3️⃣ از بانک تا میتوانید وام نگیرید و در صورت نیاز از صندوق قرض الحسنه محلی قرض بگیرید.
4️⃣ حساب سوددار در بانک باز نکنید.
5️⃣ پول پساندازتان را در صندوق قرضالحسنه محلی بگذارید تا هم واقعاً قرضالحسنه داده شود و هم برکتش را در زندگی ببینید!
6️⃣ پولتان را مستقیم به یک کارآفرین بدهید تا هم به شما سود حلال بدهد، هم از راکد ماندن و لعنت خداوند به دور بمانید.
▪️خلاصه اینکه هرچه کمتر به فکر سود بانکی باشید بهتر است، فقط به میزان ضروری و خرید و فروش روزمره به رباخانه (بانک) سری بزنید.
🔗منبع: book.reba.ir/443
______________
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
🛑 همه بانکهای نظامی در بانک سپه ادغام شدند
🔽 پیش از این دو بانک مهر اقتصاد و حکمت ایرانیان به عنوان بانکهای نظامی در بانک سپه ادغام شدند و اکنون نیز با اعلام رئیس کل بانک مرکزی مبنی براینکه ادغام رسمی سه بانک (قوامین، انصار و موسسه اعتباری کوثر) دیگر نیز انجام شده و فقط ارائه خدمات آنها به مشتریان با تابلوهای بانک سپه، باقی مانده است. بنابراین، پروژه ادغام بانکهای وابسته به نیروهای مسلح به ایستگاه پایانی رسید.
🔽 پروژه ادغام بانکهای وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه، از بیش از یک سال پیش کلید خورد و در این مدت اقدامات مقدماتی آن در حال انجام بود که در پی آن ادغام بانکهای انصار، قوامین، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد و موسسه مالی و اعتباری کوثر در بانک سپه از ماههای پایانی سال ۱۳۹۷ آغاز شد و در سال گذشته نیز، در تابلوی این بانکها عبارت وابسته به بانک سپه درج شد.
◀️ رئیس کل بانک مرکزی در ابتدای خرداد امسال، وعده ادغام دو بانک حکمت ایرانیان و مهر اقتصاد را طی ۱۰ روز داده بود که این امر ۱۲ روزه نهایی شد و با احتساب وعده آقای رییس کل برای ادغام موسسه اعتباری کوثر تا پایان این ماه، پرونده ادغام بانکهای نظامی در بانک سپه به نیمه رسیده و با تعیین تکلیف و ادغام دو بانک باقی مانده دیگر (انصار و قوامین)، پرونده ادغام بانکهای نظامی برای همیشه بسته میشود.
______________
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
📸📖|#برگی_از_کتاب
🎬#برش_چهارم
🔸امروزه امتیاز خلق پول منحصر در دست حکومت ها نیست، چراکه سهم ناچیز ۳درصدی بانک مرکزی در مقابل سهم ۹۷درصدی بانکها از کل نقدینگی موجود، قابل چشم پوشی است و در واقع میتوان تمام پول موجود در اقتصاد را مخلوق بانک های تجاری دانست. ناگفته نماند که سازمان بانکی، علاوه بر امتیاز خلق پول، از طرفی توزیع اولیه آن را بر عهده دارد و از طرف دیگر پول را مدیریت میکند.
🔹تبدیل اسکناس به سپرده، یک اتفاق بسیار نادر است. از آنجاکه مردم سپرده را در بیشتر اوقات از اسکناس ترجیح می دهند لذا سپرده ها صرفا در بانکها و حساب های متعدد گردش می کنند. به عبارت دیگر بانک ها سپرده ها را از یکدیگر جذب می کنند!
🔸بانک بانک ها، بانک مرکزیست! پولی که بانکها برای تعاملات با یکدیگر و با بانک مرکزی استفاده میکنند، همان ذخایر هستند. همان طور که مردم برای افزایش حساب عددی خود در نزد بانکها در تکاپو هستند. بانکها نیز به دنبال افزایش حساب عددی خود نزد بانک مرکزی اند و آسانترین راه هم برای تحصیل پول ذخیره، سپرده پذیری است.
📚#پارادوکس
📎دریافت از کتابخانه:
http://ydac.ir/xgo4z
___
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ
📡 @reba_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥| نماهنگ عاشورایی با نوای حاج میثم مطیعی
🔸سیهکاران تبهکاران،
تو را به دشنه ها سپردند
♦️حرامیها رباخواران،
که لقمه های شبهه خوردند
🔹هوسبازان زمینخواران،
سر تو را به نیزه بردند
🔗منبع: کانال رسمی میثم مطیعی
_______
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙#بشنوید| حجت الاسلام دانشمند:
🔴 آیت الله جوادی آملی بارها فریاد زدند که مملکت ما رو ربا و حرام خواری نابود کرده کو گوش شنوا. این مملکت رو داعش نابود نمیکنه اما ربا نابود میکنه. مگر نه اینست که امام حسین(ع) را حرام خوارها کشتند...
#میراثی_برای_هلاکت
_______
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
2️⃣2️⃣ مگر نه آنکه اگر مساجد به جوانان قرض الحسنه دهند، مردم نیازی به بانکها نمیبینند. پس چرا چنین نمیکنند؟
💬|#سوالات_متداول
✅ بله قطعاً فرمایش شما درست است. حرف ما هم دقیقاً همین است؛ اما متأسفانه قدرت اجرایی نداریم.
▪️قدرت اجرایی و سیستمهای تأمین مالی در دست کسانی است که عمدتاً یا اعتقادی به محوریت مسجد ندارند و یا در این اعتقاد ضعیفاند. ما هم مثل شما در حد توانمان در حال تلاش برای حل مشکلات اقتصادی مردم هستیم.
▫️درباره ایجاد و تقویت صندوقهای قرض الحسنه و فامیلی هم با اینکه کارهایی کردهایم، اما همچنان در حال پیگیری هستیم و به امید خدا اگر تلاش کنیم میتوانیم شاهد باشیم که صندوقهای فامیلی و قرض الحسنه در مساجد جای بانکهای ربوی را گرفتهاند و نیاز مردم را تأمین میکنند بدون آنکه آنها را گرفتار حرام کنند.
▪️شما هم در حد توانتان میتوانید باری از این جبهه بردارید و با گفتگو با مردم و پیگیری ایجاد صندوقهای قرض الحسنه در مساجد، مردم را کم کم از بانکها جدا کنید. نمیتوان بانکها را از مردم گرفت. این روشی غلط است. بلکه با دادن طرح جایگزین، به تدریج و قدم به قدم مردم از بانکها گرفته خواهند شد.
🔗منبع: book.reba.ir/443
______________
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
#حدیث
🔹 امام باقر ع:
⭕️ از امام باقر (ع) سوال شد قائم شما کی خواهد آمد ؟ فرمودند: هنگامی که مرد ها مانند زنان و زنها شبیه مردان گردند و مردان به مردان و زنها به زنها اکتفا کنند، زنها بر زنها سوار شوند و شهادت های ناحق قبول و گواهی عادلان رد شود و مردم ریختن خون یکدیگر و عمل زنا و خوردن ربا را آسان شمارند
📚 بحار الانوار، ج ۱۳، ۹۶۱
____
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
⭕️ ایرج توتونچیان معاون اسبق وزیر اقتصاد و یکی از طراحان قانون عملیات بانکی بدون ربا:
🗯 بانک اسلامی یا «مؤسسه تأمین مالی اسلامی» در کشور نداریم و نظام بانکی ایران کاملاً ربوی است. برای مثال سود علیالحساب فقط با مقداری تغییر نام از سوی محللها فقهی شده است.
🔹بنده به این نتیجه رسیدهام که در قرآن و احادیث و روایات، بیش از حد کفایت، ابزار و قاعده داریم که یک اقتصاد اسلامی را طراحی کنیم و سند آن را هم پیدا کردیم که یکی از اقتصاددانان به نام که در مورد سیستمهای اقتصادی بحث کرده و معتقد بود پنج پایه وجود دارد که یک سیستم اقتصادی شکل بگیرد و ما هم در نوشتههای خودمان گفتیم در قرآن و احادیث این پنج ارکان و حتی بیشتر از آن را داریم لذا برای امثال بنده یقین حاصل شد که میتوان در این زمینهها قدم گذاشت لذا ما باید زمانی در بقیه زمینههایی که تحت عنوان اقتصاد اسلامی برای یک جامعه اسلامی مطرح است همانند بیمه و ... نیز ورود پیدا کنیم. البته باید اول مبانی این قضایا را طراحی میکردیم که به نظرم بانک پایه اصلی و همانند قلب یک اقتصاد است؛ البته بانکی که در آن بهره و ربا نباشد.
🔸ما برای اقتصاد اسلامی برخی از خصوصیات، قواعد و صفاتی قائل هستیم که وقتی بانک جزئی از اقتصاد است، بنابراین باید آن صفات اقتصاد اسلامی را به همراه داشته باشد. به عبارت دیگر بانکداری اسلامی زیرمجموعه اقتصاد اسلامی است و هنگامیکه زیرمجموعه شد بنابراین باید آن صفات اقتصاد اسلامی را هم به همراه داشته باشد.
🔹رهایی انسان از هر قیدی غیر از قیود الهی یکی از این ویژگیها است؛ یعنی انسانی که کرامت وی حفظ شده است. در مقدمه قانون اساسی هم آمده که اقتصاد مملکت باید به گونهای طراحی شود که کرامت انسان و صیانت خانواده حفظ شود. ویژگی دیگر این است که استقلال وجود داشته باشد؛ یعنی وابستگی به دنیای دیگری که سنخیت زیادی با ما ندارند و میتوانیم از آنها مستقل باشیم وجود داشته باشد. در واقع باید روی پای خودمان بایستیم. سومین و مهمترین ویژگی در اقتصاد اسلامی، عدالت است. برای انسان، عدالت بسیار مهم است. اگر سه رکن عدالت، تعاون و رفاه اجتماعی در ادامه استقلال اقتصادی وجود داشته باشد، آنگاه کرامت انسانی را حفظ کردهایم
🔸ما برای کلام خدا ارزش بیشتری از برداشتهای مارکس و انگلس و آدام اسمیت قائل هستیم. اما به دلیل اینکه ما کارهای زیادی در حوزه اقتصاد اسلامی انجام ندادهایم که مورد توجه اقتصاددانان غربی هم قرار گیرد بنابراین اقتصاد اسلامی مغفول مانده است لذا امیدوار هستیم که قدمهای خوبی در این حوزه برداشته شود.
🔹اصولاً در ذهن هرکسی، بانک جایگاهی برای انضباط پولی جامعه است. در اقتصاد، یک بخش پولی و یک بخش واقعی وجود دارد. بخش واقعی همان بخش تولید است که اشتغال و ارزش افزوده ایجاد میکند. سیستم بانکداری ربوی فقط با بخش پولی سر و کار دارد؛ آنها عرضه پول را همانند عرضه کالا زیاد میکنند و انتظار دارند بهره پائین آمده و سرمایهگذاری بالا برود اما تجربه نشان داده که نرخ بهره نقشی در سرمایهگذاری ندارد چراکه تولیدکننده به قیمت تمام شده اضافه کرده و از مصرفکننده میگیرد. این را اقتصاددانان طراز اول آنها نیز قبول کردهاند. سادهترین کار در جامعه این است که به بخش پولی توجهی کنیم چون بسیار ساده میتوان پول چاپ کرد؛ کما اینکه این روزها هم با عملیات بازار باز و انتشار اوراق قرضه قصد دارند همین کار را در کشور ما انجام دهند چون مکانیسم راحتی است تا نقدینگی را از جامعه بیرون بکشند.
🔸اساساً معتقدم بانک توانایی حمل بار سنگین عقود اسلامی را ندارد چراکه عقود مستقیماً با تولید سر و کار دارند و تولید به راحتی حرکت نمیکند. پول بسیار سیال است یعنی یک دلار یا یک تومان در طول سال بیش از یک بار میچرخد اما تولید در طول سال چقدر میچرخد؟ موضوع مهمی که در اقتصاد وجود دارد موضوع انباره و روانه است. نظام سرمایهداری به انباره و عرضه پول و اقتصاد اسلامی به روانه توجه دارد. اقتصاد اسلامی معتقد است که میخواهیم پول را به سرمایه و برکت تبدیل کنیم. سنت اسلامی این است که برکت از حرکت به وجود میآید.
🔗مشروح مصاحبه با خبرگزاری ایکنا:
http://ydac.ir/qekdp
______________
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
✍ دردنامه نهضتی به مناسبت هفته بانکداری اسلامی
📸 شاید فعالیت چشمگیر آقایان بانکی همین باشد که تا هفته بانکداری آغاز میشود خیل پیامهای تبریکشان را پشت سر هم ردیف کنند.
▫️یا با مصاحبههای تکراری اساتید اقتصاددان و افراد اقتصادخوان پیرامون بانکداری بدون ربا مواجه شویم.
و نهایت در سه،چهار گوشه و کنار کشور, امام جمعه دلسوزی فریاد بزند ولله بانکداری ما بدون ربا و اسلامی نیست
البته چند کلامی هم دولتیهای خوشخواب به رسم جمعههای بیخبری، مهمانمان کنند.
و بایدها پشت بایدها ردیف شود.
⁉️واقعا چه کسی باید مشکل ربا را در جامعه حل کند؟
▫️اما نکته جالب بنظر من اینجاست؛
هر سال به مناسب تصویب قانون بانکداری بدون ربا در دهم شهریور سال ۱۳۶۲؛ هفته بانکداری اسلامی اعلام میشود. در حالی که سال ۱۳۶۳، زمانی که قانون اجرا شد. شورای پول و اعتبار طی مصوبهای به بانکها اجازه داد تا نرخ سود سپرده را بصورت علی الحساب اعلام کنند.
حتما باید بدانید که تعیین نرخ سود با ماهیت قانون بانکداری بدون ربا در تضاد بود؛ چراکه این سود تضمین شده چیزی جز بهره و ربا نیست.
از همان اول با لفظ «علیالحساب» فرار از ایرادات، برای اسلام مالی نظام بانکداری شروع شد.
▫️در این ۳۶ سال با توسعه بانکداری، مشکلات اساسی و بیشتری حول نظام بانکداری شکل گرفته و (ربا و حرامخواری کم کم دارد شکل اجبار پیدا میکند) اما دریغ از یک تغییر کوچک.
دقیقا چه اتفاقی باید بیافتد تا باور کنید این ذات بانک است که مشکل دارد و خالی از ربا نیست.
چرا از همان سال ۱۳۶۳ که محرز شد نمیشود نظام بانک (این نظام برآمده از علوم انسانی غرب) را طبق قانون مصوب اداره کرد؛ اسلام اندیشان یک مدل جایگزین برای سیستم اقتصادی و مالیِ حکومت اسلامی ارائه نکردند یا حداقل تلاش نکردند که ارائه کنند؟ تا مردممان، معیشتمان، اقتصادمان امروز به این وضع نیافتد؟ مسئول این ۳۶ سال غفلت و اهمال چه کسانی هستند و امروز چه راهحلی برای جبران دارند؟!
____________
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
🔰پایان عصر کیمیاگری؛ پول، بانکداری و آینده اقتصادی جهان نوشتهی مروین کینگ استاد برجسته دانشکده اقتصاد لندن و رئیس بانک مرکزی انگلستان طی سال های۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳ میلادی.
🔻این کتاب که آمیزه ای از تجربه ی مدیریت و دانش اقتصادی کینگ می باشد، با خوانشی متفاوت از رخدادهای جزء تاریخی و تحلیل زیربناییِ عملکردِ نهادهای مالی و ابزارهای پولی، به شیوه ای هنرمندانه به نگارش درآمده است تا ما را به پایان عصر شگفت انگیز اقتصاد جهانی باخبر کند.
🔺اگر از مواجهه با حقایق تکان دهنده کیمیاگری های بانکداری لذت می برید، خواندن این کتاب از منظر فردی که ۱۰ سال ریاست بانک مرکزی انگلیس را عهده دار بوده است شما را با پرسش های زیادی از ذات بحران زای علم اقتصاد و پاسخ های فراوانی از چالش های جهانی عصر حاضر روبرو خواهد کرد.
📚|#معرفی_کتاب
____________
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
♦️«اسمش بده اما درآمدش خوبه»
🔔 در کشوری که بانکها با پسوندِ نچسبِ اسلامی «بهره» میگیرند چرا نباید دیجیکالا که سابقه نه چندان روشنی از فساد و احتکار هدفمند داره، رباخواری کنه؟
♨️ آنقدر آش شور شده که نیازی ندیده روال را جوری بچینه که اول کالا رو انتخاب کنید و بعد بگه با سودش چقدر باید پرداخت کنید بلکه رقم ربا را انتخاب میکنید بعد تعداد اقساط رو انتخاب میکنید و دیجیکالا خودکار به شما میگه که چقدر باید بهره پرداخت کنید و تمام! باید در برابر بیدروپیکری امور اجرایی مملکت نقطه گذاشت.
⚠️ اگر این مجلس از حالا مقدمات «انقلاب» در ساختارهای غلط اجرایی رو آماده نکنه، به دولت بعدی هم امیدی نخواهد بود.
✍️رضا صالحی
____________
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
27.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ارتباط_معیشت_با_خدا
📽دریافت کلیپ با کیفیت FULL HD از آپارات 👈
m.aparat.com/v/BV9eP
💠معیشت امروز جامعه ایرانی و مردم جهان آلوده به ربای بانک و #قمار #بورس شده که ره آورد علم سکولار اقتصاد مدرن است،
💠#کدآمایی الگو معیشت ایرانی ، در زیر سایه پنج اصل قرآنی #بیع #تجارت #جوهره_ایمان #اقتصاد_فطرت_پایه و #تقوا ، میتواند معیشت مردم را سر و سامان داده و آن را به معیدت منتج کند.
#استاد_حسن_عباسی
#کلبه_کرامت جلسه ۵۱ در تاریخ ۱۳۸۶/۰۶/۲۹
عنوان جلسه:اقتصاد یا کدآمایی (۱)
کانال استاد حسن عباسی 👈
📡 @Hasanabbasi_ir
کانال جدال احسن 👈
📡 @jdale_ahsan
🔗| یوتیوب |اینستاگرام | توئیتر | سروش | ایتا | روبیکا
💠 محمد امینی رعیا مدیر اندیشکده اقتصاد مقاومتی:
🗯 عملکرد بانکها عامل اصلی رشد نقدینگی و تورم است / عدهای با وام کلان بانک ها ثروتمند میشوند و عدهای نیز تورم و رکود حاصل از آن را متحمل میشوند
🔸محمد امینی رعیا در گفتگو با خبرگزاری مهر اظهار داشت: در گذشته تصور میشد که بانکها صرفاً واسطه وجوه هستند و پولی که به عنوان سپرده جذب میکنند را پس از کسر ذخایر، تسهیلات میدهند. اما اقتصاددانان در دیدگاه جدید پولی حدود ۷ سال است که به الگوی جدید خلق پول بانکها پی برده اند.
🔹مدیر اندیشکده اقتصاد مقاومتی افزود: بر این اساس، بانکها برای تسهیلات دادن نیاز به جذب سپرده ندارند و لذا به صورت مستقیم برای این مهم اقدام میکنند. یعنی فردی که به بانک رجوع میکند تا وام بگیرد، بانک به او ۱۰۰ واحد وام میدهد که در سمت راست ترازنامه بانک به عنوان تسهیلات و در سمت چپ به عنوان سپرده شخص درج میشود. به این ترتیب، اتفاقاً علیت برعکس است و این تسهیلات است که سپرده ایجاد میکند. پس از ایجاد سپرده، بانک باید مراقبت کند که سپرده از حسابهای خودش خارج نشود و همزمان تلاش کند سپردههای موجود در دیگر بانکها را نیز جذب نماید. این کار برای این انجام میشود که حساب بانک نزد بانک مرکزی به اندازه کافی باشد.
🔸امینی رعیا گفت: مطابق با این الگو، بانک خلق کننده اصلی پول است چون همه تسهیلات را بانکها میدهند و هر تسهیلاتی که داده میشود هم تبدیل به سپرده میشود و مجموع سپردهها هم نقدینگی را تشکیل میدهد. در نتیجه بانک با پرداخت تسهیلات، خلق پول میکند و نقدینگی را افزایش میدهد. متناسب با این اقدام، شرکت داری، خرید ارز، ملک داری و سایر اتفاقاتی که در سمت راست ترازنامه بانک یعنی بخش داراییهای بانک رخ میدهد هم خلق پول است. بر این اساس بانک دیگر یک بنگاه اقتصادی صرف نیست بلکه نهادی است که با مجوز حاکمیت و بانک مرکزی امکان خلق پول و افزایش نقدینگی دارد. چنین نهادی دارای یک قدرت در اقتصاد است و با حکمرانی پول، میتواند در جامعه جهت دهی ایجاد کند. با چنین قدرتی، در صورتی که بانک برخلاف اهداف و منافع ملی عمل کند، به زیان عموم جامعه خواهد بود. مثلاً اگر بانک تسهیلاتی بدهد که در بخش مولد هزینه نشود و در فعالیتهای غیرمولد به کار گرفته شود، زیان آن را مردم خواهند داد. چرا که تسهیلات دهی همان خلق پول بانک است که باعث افزایش نقدینگی میشود و اگر این افزایش نقدینگی به تولید منجر نشود، تورم زا خواهد بود و ضررش را همه مردم میدهند.
🔹این پژوهشگر بانکی گفت: در نتیجه میتوان گفت که عملکرد بانکها عامل اصلی رشد نقدینگی و تورم است و در صورتی که از قدرت خلق پول درست استفاده نکنند، سودش را خودشان و سوداگران میبرند اما ضررش را همه مردم میدهند. به همین دلیل باید نظارت هوشمندانه و عمومی بر عملکرد بانکها وجود داشته باشد و آنها در راستای اهداف کلان کشور حرکت کنند. در صورتی که در حال حاضر چنین وضعیتی وجود ندارد؛ خلق پول بی ضابطه توسط عمده بانکهای کشور انجام میشود و هیچ پاسخگویی نسبت به آن وجود ندارد و نظارت درستی هم انجام نمیشود. همین باعث شده تورم، رکود و شکاف طبقاتی به وجود بیاید؛ عدهای با تسهیلات کلان که از بانکها میگیرند ثروتمند میشوند و عدهای نیز تورم و رکود حاصل از این اقدام بر آنها تحمیل میشود.
🔸وی در پایان تصریح کرد: تنها در یک مورد در یکی از بانکها، در یک شب به یک نفر ۲,۰۰۰ میلیارد تومان وام داده شد که هیچوقت هم پس داده نشد؛ خب این یعنی بانک با قدرتی که داشته برای یک نفر خلق پول کرده و تسهیلات داده و او مشخص نیست پول را صرف چه کاری کرده و آن را پس هم نداده است. یا در یک بانک دیگر، بیش از ۴۰ فقره معادل ۷۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار یک سری شرکتهای خاص برخلاف قواعد تسهیلات کلان بانک مرکزی قرار گرفته است که وضعیت آن مشخص نیست.
مشروح گفتگو:
http://ydac.ir/4gk7t
______________
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
💢صمصامی سرپرست اسبق وزارت اقتصاد: ارادهای برای حفظ ارزش پول ملی نیست
🔶 تقویت پول ملی امکان پذیر است اما الان متاسفانه اراده ای نیست. بانک مرکزی باید برای تقویت پول ملی و کاهش قیمت ارز، عملکرد صرافیها را محدود کند و ارز آزاد را غیرقانونی اعلام کند تا قیمت ارز به قیمت واقعی ۴۸۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان برسد.
🔷 برای کاهش قیمت دلار باید با سازوکارهای ویژه ای، صادر کنندهها را ملزم کرد که تمام منابع ارز حاصل از صادرات را به کشور باز گردانند. در غیر این صورت اگر قرار باشد مثل حالا ۲۷ میلیارد دلار ارز خارج از کشور باشد، قیمت ارز پایین نخواهد آمد.
_______
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
3️⃣2️⃣ چرا رهبری و مراجع درباره بانکها فتوا نمیدهند تا همه چیز تمام شود؟
💬|#سوالات_متداول
✅ گاهی وقتها یک غده سرطانی در نقطه حساسی از بدن قرار میگیرد و پزشکان میگویند خارج کردن آن با خطر مرگ یا فلج شدن همراه است. در جامعه نیز بعضی مشکلات آنقدر رشد کردهاند که دیگر به این سادگیها نمیتوان آنها را حل و فصل کرد. نمونه واضحش هم بانک و بانکداریست.
▪️همه مردم(فارغ از دلیل آن) میدانند که این سیستم مشکل دارد. همه میدانیم که جامعه امروز ما مصداق این حدیث رسول الله است که میفرماید: «روزگاری بر مردم پیش آید که همه رباخوار شوند، اگر کسی رباخواری نکند غبارش بدو رسد» و قبول داریم که گرفتار ربا هستیم.
▫️امام خامنهای و مراجع تقلید هم این مورد را میدانند که جامعه گرفتار ربا است. و امام خامنهای بیش از 17 بار به صورت مشخص به ربا و ریشههای ساختاری آن برای حل موضوع اشاره و تاکید کردهاند و از مسئولین این مورد را مطالبه کردهاند و همچنین مراجع نه یکبار بلکه بیش از 110 بار فتوا دادهاند[1]، اما هیچ چیز تمام نشد!
▪️اما بنا به سنت الهی در آیه ۱۱ سوره مبارکه رعد تا زمانی که مردم خودشان تصمیم نگیرند که سیستمی را کنار بگذارند کاری از دست مراجع برنمیآید، نمونه آن را میتوان زمان حکومت امیرالمؤمنین(ع) دانست که چون مردم نخواستند از حضرت تبعیت کنند، فرمان حضرت بر روی زمین ماند. اکنون هم اگر پیگیر مباحث امام خامنهای باشید خواهید دید که فرمانها و فتاوی فعلی ایشان در موضوعات مختلف بر زمین مانده و اجرا نشده است.
▫️پس اینطور میتوان نتیجه گرفت که امام جامعه و مراجع تقلید هم میدانند که وضع ربا در کشور چیست و هم میخواهند که ربا برچیده شود، تنها منتظر ما مردم هستند تا گردشان جمع شویم و ربا را بزداییم.
▪️امام خامنهای در ۴ سطح کشور را اداره میکند: استراتژیکی، عملیاتی، تاکتیکی و تکنیکی؛
🔻در سطح استراتژیک، به عنوان مثال، آن صحبتشان با خبرگان مطرح میشود که در ۱۷ شهریور سال ۹۰ به آنها گفتند بروید درباره مسائل جدید بانکداری بدون ربا، کرسی آزاداندیشی برگزار کنید. این تحولخواهی و دستور به تغییر سیستم و جنبش نرم افزاری در سطح استراتژیک مطرح میشود؛ اما هر چه به سطوح پایینتر میرویم، طرح ریزی کوتاهمدتتر و خُردتر میشود.
🔻در سطح تکنیکی، ایشان عملیات فعلی بانکداری را در صورت تطابق با شرع، بدون اشکال میدانند، چرا که باید امورات فعلی جامعه بگذرد. اگر در حال حاضر بخواهیم ناگهانی سیستم بانکی را تغییر دهیم، جامعه دچار شوک میشود. مشکل فعلی ما، مشکل تولید ادبیات جایگزین نیست. ادبیاتش تولید شده است، بلکه مشکل در عرصه سازی است، یعنی جامعه ظرفیت لازم برای چنین شوکی را ندارد. پس رهبری گام به گام و در بلندمدت سعی میکنند مردم خودشان متوجه شوند که سیستم بانکداری موجود به ضرر آنها و یک نظام طاغوتی است تا خود مردم از این سیستم قطع امید کنند. اینجاست که مردمی بودن حکومت ولایی معلوم میشود.
1️⃣ر.ک به مجموعه هفت جلدی «تاریخ جنگ با خدا» نشر نهضت.
🔗منبع: book.reba.ir/443
______________
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
🔸با ساختارهای الگوگرفته از جامعۀ غربی نمیشود عدالت را اجرا کرد
🔸تمدن لیبرالی مبتنی بر امساک است؛ تمدن اسلامی مبتنی بر انفاق
🌼 مهمترین راه پیشگیری از سقوط انسان و نابودی جامعه(ج۷)
🔻 چه میشود که انسان سقوط میکند؟ شُحّ نفس و امساک؛ یعنی انسانی که همهچیزخواه است، ضرورتِ گذشتن از برخی دوستداشتنیها برای رسیدن به دوستداشتنیهای بیشتر را فراموش میکند و میخواهد همین چیزهای اولیهای که دارد، نگه دارد، لذا با خدا تجارت نمیکند و این آغاز سقوط است.
🔻 چرا تمدن غرب در حال فروپاشی است؟ چرا تمدن مارکسیستی فروریخت؟ این دو تمدن، مبتنی بر امساک هستند و دو راه حل غلط برای امساک ارائه دادند ولی تمدن اصیل اسلامی، مبتنی بر انفاق است.
🔻 جامعهای که جمعکردن، حفظکردن و پرداختنکردن را وقیح نداند، نابود خواهد شد. وقتی اینطور باشد کسی که داراتر است، سوارِ دیگران خواهد شد.
🔻 تمدن لیبرالی غرب، مبتنی بر جمعکردن و امساک است و قوانینش هم برای این است که این جمعکردن را تسهیل کند. قانون در غرب برای ایجاد نظم در جامعۀ وحوشی است که در حال تنازع بقاء هستند.
🔻 ما داریم بهسوی تمدن اسلامی حرکت میکنیم، این تمدن، قوانینش مبتنی بر انواع امساک (حرص، بخل و شحّ نفس) نیست، بلکه مبتنی بر انواع پرداخت (زکات، صدقه، قرضالحسنه، مواسات، ایثار و...) است که همۀ اینها را تحت عنوان «انفاق» قرار میدهیم.
🔻 با ساختارهای الگوبرداریشده از جامعۀ سراسر ظلم غربی، نمیشود عدالت را اجرا کرد؛ یعنی همین ساختارهای حاکم بر جامعه، مثل نظام اقتصادی، نظام پولی و بانکی و نظام حقوق خانواده. باید دید کدامیک از اینها، ما را به سمت شحّ نفس و بخل، هُل میدهد و کدام ساختار به ما کمک میکند که اهل پرداخت باشیم؟
👤علیرضا پناهیان
🚩هیئت میثاق با شهدا - ۹۹۰۶.۰۵
👈🏻 متن کامل + صوت و فیلم
📎 Panahian.ir/post/6490
@Panahian_ir
⭕️ خواسته بیپاسخ امام خامنهای از مجلس خبرگان
🔹 در زمینه اقتصاد، مسائل تازهای وجود دارد. مثلا ما بانکداری اسلامی را به وجود آوردهایم. امروز مسائل تازهای در زمینهی پول و بانکداری وجود دارد، اینها را بایستی حل کرد. باید اینها را در بانکداری اسلامی - بانکداری بدون ربا دید، کی باید اینها را انجام دهد؟ فقه متکلف این چیزهاست، من این را الان اینجا عرض میکنم، آقایانی هم از قم اینجا تشریف دارید، این نیاز برآورده نشده.
🗓 17 شهریور 1390
___
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
🔰 پایان کار، در جهنم
#ارسالی_مخاطبان
▪️«سلام؛
بنده کارمند بانکی هستم که مدت ها در این مورد که درآمد بنده حلال است یا حرام،تحقیق کردم.
از دفاتر مراجع مختلف در مورد این قضیه سوال و بحث میکردم.
و معمولا پاسخ این بود که حلال است!
➕میگفتم مگه ربا نمیگیرند؟
➖میگفتند چون درآمدهای حلال هم داره،انشاله حقوق شما از قسمت حلالش باشه!!
➕میگفتم مگه با ایشاله کار درست میشه؟!!!
شما یه لیوان شربت که نجس شده رو از قسمت پاکش بخور «ایشاله»،میتونی؟!!!!
➖میگفتند چون تو مملکت اسلامیه و رسمیه پس حلاله و درسته.
➕میگفتم کارخانه تولید سیگار هم تو مملکت اسلامیه و رسمیه،پس درسته؟!!!
➖میگفتند فقط بانکهایی که ربا میگیرند رو گفتند،!!!
➕میگفتم شما از کجا فهمیدی بانک ما نمیگیره؟؟؟!!!
➖میگفتند شما تو قسمتی که درآمد حرام داره کار نکن.!!!!
➕میگفتم شما میدونی کجاش درآمد حلال داره؟؟؟ مگه کار کردن تو بانک به سلیقه منه که کجاش کار کنم؟؟؟؟
🔹 خلاصه......
▫️تا اینکه یک بار با خانواده به مشهد مشرف شدیم. در آنجا متوجه شدم که آقای جوادی آملی هم حضور دارند و شب ها نماز جماعت میخوانند.
هنگام نماز خودم را به جلو رسوندم ولی بهم گفتن اگه کار داری میتونی بری دفتر ایشون.
آدرس رو گرفتم و فرداش رفتم اونجا.
ایشون از مشهد رفته بودند.
با شخصی که اونجا بود صحبت کردم و موضوع رو گفتم و ایشون هم اول گفتند که اشکالی نداره و درآمد در بانک حلاله.
شروع کردم به بحث و ....
➕یه جا گفتم من یه سوال دارم،
حدیثی هست که پیغمبر گفتند «اثر» لقمه حرام در نسل آدمه،درسته؟؟
➖گفتند،بله.
➕گفتم اگه اینجا کار کنم و فردای روزگار که دخترم بزرگ شد،ازش پرسیدم بابا چادرت کو؟؟؟
اونم گفت تو غار جا گذاشتم!!!!!
اونوقت چیکار کنم؟؟؟؟!!!!!!
➖اون بنده خدا به من گفت؛
آهااااان،حالا بحث عوض شد.
تا حالا میپرسیدی حلاله یا حرام.
اما الان در مورد اثرش پرسیدی
بله،اثرش هست.
مثل کسی که مجبورش میکنن مشروب بخوره،چون به زور بهش مشروب دادن،آیا اون شخص کار حرامی کرده؟
➕گفتم نه.
➖گفت؛ حالا که کارش حرام نبوده،پس اثر هم نداره؟ یعنی مست نمیشه؟
➕گفتم چرا،البته که مست میشه.
➖گفت کار شما هم همینه،حلال باشه یا حرام،اثرش هست،اگه میتونی از بانک برو.....
✅ دو ماه پیش استعفامو دادم.
اگر کسی هست که نگران بعدشه باید عرض کنم به طرز عجیبی اون طور که فکر میکنیم نیست.
معجزه وار،زندگی برکت پیدا میکنه.
زندگی،بهتر میشه.
آزاد میشی و شخصیت پیدا میکنی.
و مطمئن باش خدا تنهات نمیذاره.
به معنای واقعی کلمه ، روزی دست خداست،نه دست ما.
برای من که خداروشکر خیلی بهتر شد ، انشاله برای بقیه هم بشه.
آخر تیر ماه، روز آخر کاری من بود.
بسیار بسیار خوشحال بودم.
تو پوست خودم نمیگنجیدم.
یه جشن کوچیک گرفتم.
انگار که از زندان آزاد شده بودم.
یه کیک هم خریدم و روش دادم نوشتند؛ «پایان کار، در جهنم»
#اثر_نهضتی
#با_خدا_نمیجنگیم
______________
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
🔰مجرای مالکیت اعتباری خداوند، الگویی بدیع برای استقلال بانک مرکزی
🗞#گزیده_مقالات
🕓#بخش_چهارم
🔹تعریف مرحوم علامه طباطبایی از عمل اعتبار کردن به این قرار است: « با عامل های حسی حد چیزی را به چیز دیگری بدهیم به منظور ترتیب آثاری که ارتباط با عامل های احساسی خود دارند»(طباطبایی،۱۳۹۷،ص۱۹۱). به تناسب موضوع در زمینه پول میتوان گفت: پول بعنوان یک جسم-فلزی یا کاغذی-امری حقیقی، واسطه مبادله بودن آن اعتباری و رفع نیاز مبادله و معامله که به وسیله آن صورت می پذیرد، اثر حقیقی است. پول پیش از آنکه بخواهد به واسطه با ارزش بودن یا نبودنش با کالاها و خدمات مبادله شود، به این علت که معادل ارزش اسمی خود بر طرف کننده نیازهای حقیقی انسان است، انسان ها ارزش را بر آن اعتبار کرده اند(سبحانی و همکاران،۱۳۹۵).
🔸اعتباریات در ذهن انسان به صورت ادراک های اعتباری ظاهر می شود. ادارک های اعتباری، فرض هایی است که ذهن به منظور رفع احتیاج های حیاتی، آنها را ساخته و جنبه وضعی، قراردادی و فرضی دارد و با واقع و نفس الامر سروکاری ندارد(طباطبایی،۱۳۹۷،ص۱۳۸). ادراک های اعتباری در عالم خارج هویت های اعتباری را پدید می آورد. این هویت های اعتباری وجود خارجی ندارند؛ اما از واقعیت خارجی منفصل نیستند؛ به طور مثال در عالم خارج چیزی بعنوان پول، وجود خارجی ندارد، اما این هویت اعتباری در اتصال با ماده که همان تکه کاغذ یا یک فلز است، پدید آمده است(اولیایی،۱۳۸۹،ص۹۹).
♦️پول جنبه وضعی، قراردادی، فرضی و اعتباری دارد و با واقع و نفس الامر سروکاری ندارد و همچنین پول ارزش منطقی ندارد. بنابراین نمی توان آن را به صورت یک کالا در نظر گرفت و بازاری برای عرضه و تقاضای آن پدید آورد. کالا نبودن پول به معنای فیزیکی نبودن آن نیست بلکه به این معناست که پول چه در شکل فیزیکی و چه بعنوان پول اعتباری، به منظور مصرف در جامعه تولید نمی شود. همچنین کالا به خودی خود ارزش دارد و در صورت برقرار نبودن روابط اجتماعی قابل مصرف است، اما پول فقط در چارچوب جامعه و روابط اجتماعی حاکم بر آن ارزشمند بوده و واسطه گری می کند.
🔹نظام بازار عبارت است از نوعی نظام اقتصادی که در آن تولید کالایی شکل معمول تولید است و از این نیز مهمتر، تمام نهاده ها در فرآیند تولید به شکل کالا در می آیند و در بازارها خرید و فروش می شوند. این نهاده ها کار و زمین-یعنی طبیعت و محیط زیست-و پول هستند؛ اما گرچه به شکل کالا در می آیند و در بازارها خرید و فروش می شوند یا اصلا تولید نمی شوند به طور مثال طبیعت، یا اگر هم تولید شوند برای فروش در بازارها تولید نمی شوند به طور مثال کار و پول. به همین علت است که کارل پولانی آنها را کالا های موهوم نام گذاری می کند(پولانی،۱۳۹۱). پول فقط نماد قدرت خرید است که بنا به قاعده اصلا تولید نمی شود بلکه از مجرای سازوکار بانکی یا مالیه دولتی پدید می آید. هیچ یک از اینها برای فروش تولید نمی شوند. تعریف کالا انگارانه از کار، زمین و پول به طور کامل موهوم است. به کمک همین وهم است که بازارهای واقعی کار، زمین و پول سازماندهی می شوند.
🔸باید توجه داشت تغییر پول تا زمانی مجاز است که اعتباری بودن آن را زیر سوال نبرد. در حقیقت پول در هر شکلی که پدید آید، نباید بیش از مابه ازای خارجی خود باشد. این مابه ازا می تواند طلا و فلزات گرانبها و بطور کلی ثروت یک کشور باشد یا معادل تولید کالایی آن باشد. نظری(۱۳۸۹،ص۱۰۵) در اینباره با اشاره به لزوم هماهنگی بین دو بخش پولی-اعتباری و واقعی در اقتصاد اسلامی باور دارد در اقتصاد آزاد، پایه حرکت نظام مالی نرخ بهره انواع بدهی است و در اقتصاد اسلامی مبنای حرکت نظام مالی بازدهی سرمایه در مشارکت می باشد. بنابراین در اقتصاد آزاد، قرض دادن حتی اگر به تولید نینجامد بازدهی مالی پدید می آورد و ممکن است درآمدهای بسیاری بدون افزایش تولیدهای حقیقی پدید آمده و گردش کالاها و خدمات حقیقی فاصله داشته باشد(سبحانی و همکاران۱۳۹۵).
♦️در ادبیات اقتصادی و بانکی متعارف، پول و خلق آن در نظام بانکی بر تولید مقدم است. بنابراین خلق آن لازمه تولید و فعالیت آن در نظام اقتصادی سرمایه داری است. بر این اساس نتنها خلق پول به معنای رایج آن طبق عملیات وام دهی مجدد مجاز شمرده می شود بلکه پول خلق الساعه(Ex Nihilo) به معنای توان بانک ها برای وام دهی به مشتریان خود بدون توجه به سطح موجود سپرده ها تأیید می شود. بنابریان پول طبق نظریه ادراک های اعتباری، نسبی و موقت و غیر ضروری است، پس میتوان جامعه ای را تصور کرد که بدون توجه به نظم و ساختار پولی کنونی نظام اقتصادی خود را سامان دهد(خسروشاهی،۱۳۹۳،ص۲۶۲).
✍️نورالله صالحی/ استاد نظریهپرداز اقتصاد- دانشگاه باهنر کرمان
🔜ادامه دارد...
______________
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥|مرحوم آیت الله حائری شیرازی: ربای بانکها در زمان شاه به حساب اسلام گذاشته نمی شد چون اسلام حاکم نبود. ولی الان این #بانکداری_ربوی بدنامیِ اسلام شده است...
#اسلام_بازیچه_نیست
_______
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir