«مکتب آقا مرتضی علی یعنی محمودرضا خاوری نباشیم» این بنر به همراه نامهای از خاوری زمانی که مدیر عامل بانک ملی بود، در مراسم شب اول قدر هیأت رضا هلالی خود نمایی میکرد
خاوری در این نامه خطاب به همکاران خواسته تا کتابی تحت عنوان «سرطان اجتماعی فساد» را بخوانند و مبارزه با فساد را وظیفه شرعی و اجتماعی مدیران دانسته
@reba_ir
شادی روحش صلواتی عنایت کنید
.
https://twitter.com/lls_k_shll/status/1520101624173187079?t=Gl7xhh7W9qRUg0X0UQb0NA&s=19
@reba_ir
5.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#رزق_لایحتسب از زبان حجت الاسلام سرلک
5.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یادداشت دختر مرحوم آیت الله حائری شیرازی در صفحه اینستاگرام
.
نمی دانم به عمر ما قد می دهد یا نه
روزی را که بدون ترس از بی ارزش شدن پول برای فرزندمان قلکی بخریم تا یاد بگیرد می توان پس انداز کند و براحتی در موعدش خرج
این روزها عیدی بچه ها شده حقوق یکماه معلمی من در سال ۸۹ و خود بچه هم آگاه است که با این پول نهایتا می تواند دوبار بستنی بخرد با یک پفک
نمی دانم سرنوشت این جراحی اقتصاد چه خواهد شد
اما به نیت خالص آقای رئیسی ایمان دارم
در کشاکش انتخابات۹۶ پدر در قید حیات بود اما کسالتشان بدتر شده با دقت مناظره ها را نگاه می کردند و زیر لب برای موفقیت شاگرد سالهای دورشان دعا می خواندند
دیشب که رئیس جمهور با نهایت صداقت از امیدش برای اصلاح شرایطی اقتصادی میگفت که در این راه آبرو می دهم
یادم به جمله پدر افتاد:
این خیال محالی است که انسان بتواند با حفظ «آبرو» قدمی برای اسلام بردارد!
در جنگ گرم انسان باید جمجمهاش را به خدا عاریه دهد و در «جنگ نرم» باید «آبرویش» را بدهد.
امیدوارم در این مسیر پرخطر دعای خیر بهترین ها پشت نیت خیرتان باشد
به امید روزی که بانکداری بدون ربا آرزوی دست یافتنیمان باشد
نرخ بهره بین بانکی (بخوانید ربای بین بانکی ) افزایش یافت!
🌐 https://tn.ai/2711167
نرخ بهره بین بانکی (بخوانید ربای بین بانکی ) افزایش یافت!
🌐 https://tn.ai/2711167
نرخ سود بین بانکی چیست؟
بانکها در پایان دوره مالی کوتاه مدت (روزانه یا هفتگی) با مازاد یا کسری نقدینگی مواجه میشوند که باید آن را به تعادل برسانند.
اگر بانکی با کسری نقدینگی مواجه شود باید با استقراض یا وام گرفتن در صدد جبران آن برآید، از سوی دیگر برای به تعادل رساندنِ مازاد نقدینگی خود نیز باید اقدام به عرضه آن کنند.
بانکها برای اینکه به بانک مرکزی متوسل نشوند بازاری را به نام بازار بین بانکی تشکیل داده که در آن اقدام به عرضه و تقاضای نقدینگی آن هم به صورت وام میکنند.
بنابراین در بازار بین بانکی، انتقال نقدینگی از موسسات مالی دارای مازاد به موسسات مالی دارای کسری وجوه اتفاق میافتد.
بازار بین بانکی موجب میشود که بانکها دیگر برای تامین نقدینگی و منابع مالی مورد نیاز کوتاه مدت خود به بانک مرکزی مراجعه نکنند که خود این موضوع به بانک مرکزی در جهت کنترل حجم نقدینگی کمک میکند.
عمده وامهای بین بانکی دارای سررسید یک هفته و کمتر بوده و نرخ سود بر مبنای نرخ سود بین بانکی تعیین میشود.
◽اعانه گیری تیم اقتصاد دولت از بازوهایِ اقتصادی آمریکا و فرمولیزه کردن معیشت مردم با داده های شیکاگویی نشان داد که گرچه ایران در منطقه ضد آمریکایی عمل کرده ولی از درون کاملا آمریکایی شده است.
علت تذکر رهبری در مورد حذف دروسِ لاینفع را میتوان در این رابطه بررسی کرد.
👤قاسم پروینی
_______________
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا
📡 @reba_ir
🔴 به بهانه به ظاهر اصلاحات اقتصادی این روزهای دولت، مصاحبه سال ۹۶ دکتر حسن سبحانی را با عنوان ربا زنده است تا بانک متعارف زنده است، بخوانید؛
◾گزیده بخش اول؛
سوال: بهعنوان یک استاد اقتصاد، پول را تعریف کنید
◽پول در اقتصاد از یک معضلی رنج میبرد و آن اینکه پول تابهحال تعریف نشده است! البته در کتابهای اقتصاد یک چیزهایی مینویسند، اما پول را با وظیفهاش تعریف میکنند؛ مثلاً میگویند پول وسیله سهولت مبادله و سنجش و ذخیره ارزشهاست؛ خود تعریف «پول بما هو پول» در اقتصاد تا حدود زیادی ساکت است. «پول قدرت خرید است». حالا این قدرت خرید، گاهی بهشکل سکه، گاهی اسکناس و گاهی عدد است که از طریق کارت منتقل میشود. در واقع پول یک مفهوم است، و آنچه الآن به آن اشاره میشود مصادیق پول است، نه خود پول.
➕ در اقتصاد متعارف کنار مشکلاتی که پول، حتی در تعریف، دارد، یک مسئله این است که یک تلقی دارند که این پول ــ که البته منظور همان مصداقهاست ــ کالاست و همانطور که مال قیمت دارد، پول هم قیمت دارد، و قیمت پول همان بهره است.
▫️من معتقدم که اصولاً از پول نباید تلقی کالا بشود، پول کالا نیست. ببینید، من میآیم دانشگاه درس میدهم، بهازای زحمتی که میکشم، میگویند بهازای یک ساعت مثلاً 50 هزار تومان قدرت خرید داری؛ وقتی پول اسکناس است مثلاً یک چکپول 50هزار تومانی هم به من میدهند؛ این پول خودش کالا نیست، تدریسی که من کردم، مهم است؛ این پول مابازای آن است.
▪️جدای از اقتصاد متعارف گاهی در حوزه هم میبینیم که به پول همینگونه نگاه میشود و احکام صادره هم همین را میگوید، مثلاً میگویند «پول، مال اعتباری است»، یعنی پول را مال یا کالا تعریف میکنند. پس به نظر میرسد این مختص اقتصاد متعارف نیست.
▫️یکی از مشکلاتی که در این زمینه در مباحث فقهی هم وجود دارد این است که بعضی عزیزان در حوزه فرصت نکردهاند در موضوع پول تحقیق کنند، اقتصاددانها هم از این خلأ استفاده کردهاند و این موضوع را برای آن عزیزان طوری تعریف کردهاند که پول در اقتصاد کالاست. بعد آن بزرگان هم گفتهاند اگر پول کالا هست، حکمش فلان است.
▪️واقعیت این است که جدای از حکم، شرایط طوری است که امروز فقیه خودش باید تلاش کند موضوع را هم بشناسد. نمیشود به کارشناس ارجاع داد. فقیه خودش باید بداند و بفهمد پول چیست، نه از اقتصاددان بپرسد پول چیست و بر آن اساس حکم بدهد.
▫️بهعقیده من این تعریف که «پول مال اعتباری است» به این دلیل است که مطابق رویه غالب، فقها موضوع پول را از کارشناس میگیرند و حکمش را صادر میکنند، بهعقیده من در این موضوعها ضرورت دارد فقیه خودش موضوع را بشناسد و بداند پول چیست و البته حکم را مطابق این موضوعشناسی صادر کند.
➕ من اعتقادم این است که از پول نباید تلقی مال و کالا بشود. اگر این تلقی بشود باید قیمت به آن اختصاص بدهیم که همان رباست، یعنی به این طریق ربا تجویز میشود؛ اگر بگویید پول کالا نیست، در پاسخ میگویند قیمت ندارد و ربا هم تجویز نخواهد شد.
◾ادامه دارد...
لینک مصاحبه : https://b2n.ir/s64536
_
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا
📡 @reba_ir
🔴 به بهانه به ظاهر اصلاحات اقتصادی این روزهای دولت، مصاحبه سال ۹۶ دکتر حسن سبحانی را با عنوان ربا زنده است تا بانک متعارف زنده است، بخوانید؛
◾گزیده بخش دوم؛
▫️سوال: امروزه یک نوع پول داریم که واقعی و دارای پشتوانه است، اما مواردی بهتبع این پول خلق شدهاند، مثل سهام، اعتبار و ... آیا میتوانیم بگوییم امروزه پول، نوعی اعتبار است؟
▪️دکتر سبحانی: ما اصولاً دو جور پول داریم؛ یکی پول دولت، یعنی سکه و اسکناسی که دولت خلق میکند، این پول دولت است. یک پول دیگر هم داریم که پول بانکی است که لزوماً اسکناس و سکه نیست. یک موقعی ــ مثلاً 50 سال قبل ــ میگفتند بانکها پول خلق میکنند. در آن زمان وقتی مردم اسکناس و سکه را در بانک میگذاشتند، بانکدار بعد از یک مدتی میدید یک انبوهی از پول هست که مردم هیچوقت نمیبرند، و مثلاً 20 درصد آن برای مراجعات روزانه کافی است. میگفت "آنها که خبر ندارند، من این 80 درصد را وام میدهم". از این 80 درصد میتوانست چندین بار قرض بدهد، با یک سازوکاری که در اقتصاد هست که حالا نمیخواهم برای مردم توضیح بدهم، به این ترتیب یک بانکدار با یک تومان میتوانست پنج تومان اعتبار بدهد یا بهتعبیری پول خلق کند.
▫️در آن زمان مثلاً اول این لیوان تولید میشد و بهتبع آن و بهازای آن دولت یک تومان به من میداد؛ یعنی این یک تومان معادل کالایی داشت. بعد منِ سازنده لیوان وقتی یک تومانم را در بانک میگذاشتم، بانک و بانکدار این را به چند نفر وام میداد، یعنی به او میگفت "میتوانی تا 4 تومان چک بکشی و پیش من اعتبار داری"، به این معناست دیگر. ولی اشکال اینجا بود که 4 تا لیوانِ دیگر تولید نشده بود، این 4 تومان بدون پشتوانه کالایی خلق میشد. بانکدارها تا 50 سال قبل اینطوری پول خلق میکردند..
▫️یعنی امروز پول از «هیچ» خلق میشود، از هیچ! و بانکدار خصوصی، از هیچ، چند برابر میبرد. اینهمه تقاضا برای تأسیس بانک خصوصی برای این است که بانک واقعاً تخم طلایی میکند.
▪️50 سال قبل، اول کار میشد، یک تومان بهدست میآمد، سپردهگذاری میشد و بر اساس آن سپرده وام میدادند. امروز اینطور نیست؛ یک گشایش اعتباری برای فرد انجام میدهد، بعد میگوید "آن وامی را که برایت گذاشتم، بعداً بیا برداشت کن"؛ یعنی رابطه «سپرده ــ وام» بهعکس شده؛ شده «وام ــ سپرده».
▫️سوال: فرمودید بانکها از «هیچ» پول خلق می کنند، رابطه این موضوع را با ربا چگونه می بینید؟
▫️دکتر سبحانی: در ازای قرض، اگر شرط دریافت مازاد شود، رباست. الآن بانک می گوید این مقدار به تو قرض دادم و در حسابت هست، هر موقع خواستی بیا بردار. به این ترتیب من تلقی ام این است که اینقدر پول در حسابم هست، منتها می گوید مثلاً 25 درصد بهره مازاد، سود یا هر کلمه دیگر، را هم باید بدهی؛ یعنی هر سه شرط محقق شده: قرض داده، مازاد گرفته و شرط هم کرده.
◾خلق پول، چه توسط دولت و چه توسط بانکدار خصوصی، فرقی نمی کند؛ دولتی یا خصوصی بودن از ربوی بودن خارج نمی کند؛ البته منظور ما الآن چاپ پول نیست. پول دولت می تواند به پشتوانه رشد اقتصادی ــ یعنی کالا ــ خلق شود، اما در دوران جنگ یا گرفتاری اقتصادی هم وقتی رشد اقتصادی سه درصد است، نقدینگی 30 درصدی ایجاد می کنند.
▫️سوال: یکی از اعضای شورای نگهبان معتقد بود اگر بحث عقود وکالتی را از بانک حذف کنیم بخش مهمی از مشکل حل می شود. نظر شما چیست؟
▪️دکتر سبحانی: اگر بانک فعالیت کند، ربا را نمی شود جمع کرد؛ اصلاً فلسفه تأسیس بانک بر اساس عقد قرض است، در تمام دنیا این گونه است. عرض کردم جامعه اسلامی باید سیستمهایش را عوض کند؛ یک ماشینی که هزار قطعه دارد را نمی توانید با تعویض یک قطعه عوض کنید. تا تکلیف پول تعیین نشود، نباید به بانک بپردازیم؛ اینکه پول کالا نیست، و چون کالا نیست قابل قرض دادن و مازاد گرفتن نیست، اول این قانون را بگذاریم، بعد بپردازیم به مقوله بانک. بانک متعارف پول قرض میگیرد، قرض میدهد و مازاد میگیرد و مازاد میدهد. بخش عمده فعالیت بانک در مورد جامعه ما منتفی است.
◽ اگر بانک را تعطیل کنیم هیچ کاستی به لحاظ کارکردی نخواهیم داشت. قرض و قرض دهی فلسفه تأسیس بانک است؛ حل و فصل مسئله با عقد وکالت و اینها واقعاً ساده نگاه کردن موضوع است، تکلیف پول باید مشخص شود. برای سرمایه گذاری هم پول باید در شرکتهای سرمایه گذاری سپرده شود؛ کاملاً هم عملیاتی است؛ سال 62 خیلی خوب می شد عمل کرد، الآن اصلاً یک نسلهایی با این شرایط جدید آمیخته شدند، خیلی سخت شده، البته غیرممکن نیست، یک تا دو سال کار فکری فرهنگی تبلیغاتی می خواهد؛ مردم آگاهانه بی دینی نمی کنند. اگر مردم بدانند کارهایشان به ربا آمیخته است کم کم پرهیز می کنند. امام سال 62 فرمودند پول نباید کار کند، اگر عمل می کردیم شرایط این نبود.
▪️ادامه دارد....
_
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا
📡 @reba_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹فیلم سوراخ سیاه محصول سینمای انگلستان با محوریت طمع انسان است.
این فیلم ۳دقیقه ای,با پایان تکان دهنده اش,مخاطب را میخکوب میکند.
این فیلم برنده ۴جایزه بین المللی شده است .
سوراخ سیاه در مغز انسان یا همان سیاه چاله طمع است که هرگز پر نمی شوند .این کلیپ ارزش چند بار دیدن را دارد.
#طمع #پول #ثروت #امام_زمان
#کربلا #حرم_امام_رضا #امام_علی
🔗 @reba_ir