#ماه_رمضان
#عکس_نوشت
#تفسیر_سوره_حمد
حجت الاسلام و المسلمین امینی نژاد:
«از جمله رحیمیت خداوند در دنیا ، همین معنای مومنانه ای است که در زندگی مومنین جاری است.»
💠 تشکل طلبگی ربیون
🌐@rebbiion
هدایت شده از دروس استاد امینی نژاد
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از دروس استاد امینی نژاد
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ماه_رمضان
📖تفسیر سوره حمد
به بیان استاد #امینینژاد
خلاصه جلسه یازدهم
۱۱ رمضان ۱۴۴۵
🔰امام صادق(ع) میفرمایند:
"شُكْرُ النِّعْمَةِ اجْتِنَابُ الْمَحَارِمِ وَ تَمَامُ الشُّكْرِ قَوْلُ الرَّجُلِ: الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ."
🔸قول الرجل، به معنای صرفِ گفتن نیست، بلکه یعنی اعتقاد درونی انسان باید این باشد.
🔸این حدیث یعنی شکر خدا اول #اصلاح_زندگی است بر اساس بندگی خدا؛ همینکه انسان از محارم الهی اجتناب کند.
🔸و اتمام شکر به این است که اصلاح زندگی را به خودش نسبت ندهد. بلکه معتقد باشد که تمام کمالات از آن خداست و این زندگی مومنانه را به خدا نسبت دهد.
🔸مسئله شکر یکی از خصائص بلند انسانیت است. حتی بعضی میگویند فصل مقوم انسان شکر گزاری است.
🔰مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ
🔸#مِلک به معنای اختصاص شیء به صاحبش است به شکلی که فرد حق تصرف همه جوره را دارد.
🔸مالکیت یا #اعتباری است، یا #حقیقی. ملک حقیقی یعنی حق #تصرف_تکوینی. مثل حق تصرف تکوینی که انسان در اعضا و جوارح خودش دارد. این مسئله به نحو اعلا برای خداوند نسبت به کل ماسوی الله وجود دارد.
🔸در حکمت گفته میشود که فاعل بر فعل خود، علت بر معلول خود، و خالق بر مخلوق خود، مالکیت تکوینی دارد.
🔸واژه #یوم، در اغلب موارد استعمال در قرآن به معنای روز متعارف نیست. هرجا بحث از #قیامت میشود، مسئله یوم مطرح میشود. اما #لیل، درباره این دنیاست؛ مثلا در بحث نزول، میگوییم لیلة القدر. یوم یعنی ظرف #آشکاری و #ظهور حقایق؛ در مقابلش #لیل داریم، که عوالم غیبی و حقایق مندمج و بازنشده است که به تدریج شکل میگیرد.
🔸#ستاریّت خداوند سبحان در دنیا، همه چیز را پوشانده است. در قیامت، تمام حجابها برداشته میشود و همه برای هم آشکار میشوند.
🔸مراتب #قوس_صعود، مراتب ظهور مختفیات عالم ماده است به تدریج، لذا به آن یوم اطلاق میشود. نهایتِ این آشکاریها در قیامت است.
🔸واژه #الدین، یعنی همین دینی که ما میشناسیم، یعنی خشوع و خضوع در برابر یک برنامه. امروز که دنیاست، روز دین نیست و فردا که قیامت است روز دین است. یعنی دین به تمام حقیقتش در قیامت آشکار میشود. عمق حقیقت تکوینی دین را اینجا نمیتوان مشاهده کرد.
🔸مالک یوم الدین، صفت الله است و منحصر در اوست. کسی مالکیتی ندارد در روز قیامت جز خداوند سبحان.
🔸از ابتدای سورهی حمد، نظم مشخصی به چشم میخورد:
🔻اوج #ربوبیت خداوند سبحان، در قیامت مشخص میشود. ربوبیت یعنی رساندن اشیاء به نقطه کمال خود. در روز قیامت ربوبیت خدا کامل میشود زیرا در قیامت است که مخلوقات به کمال حقیقی خود میرسند.
🔻و بروز اسمهای الرحمن و الرحیم، جز با قیامت امکان ندارد. خصوصا رحیمیت او که ویژه مومنین است، فقط در قیامت تحقق کامل دارد.
🔸با اینکه خداوند تنها مالک روز قیامت و روز جزا نیست و مالک همه چیز است، چرا آیه تاکید دارد که او را مالک روز جزا بداند؟
🔸خداوند مالک علی الاطلاق است و این مالکیت، ظرف ظهورش قیامت است. قیامت یوم است و یکی از چیزهایی که روشن میشود، همین مالکیت الهی است.
🔸سوره مبارکه انفطار، آیات ۱۷ الی ۱۹:
وَمَا أَدْرَاكَ مَا يَوْمُ الدِّينِ
ثُمَّ مَا أَدْرَاكَ مَا يَوْمُ الدِّينِ
يَوْمَ لَا تَمْلِكُ نَفْسٌ لِّنَفْسٍ شَيْئًا وَالْأَمْرُ يَوْمَئِذٍ لِّلَّهِ
🔰سازنده بودن یاد مرگ و معاد
🔸در روایت داریم اکثروا من ذکر الموت؛
یاد مرگ دو گونه است، یا غیرمومنانه است یا مومنانه.
یاد مرگ اگر #غیرمومنانه باشد، آوردهای جز افسردگی ندارد.
اما اگر #مومنانه باشد نه تنها افسردگی نمیآورد، بلکه انگیزه و شور و نشاطی بیحد و حصر در انسان بوجود میآورد.
🔸آیهی مالک یوم الدین، میخواهد سرای ابدی را به ما یادآور شود. تا اینجای سوره، ظهور رحمت الهی است ولی وقتی به مالک یوم الدین میرسیم، جلوه #تنذیری و #غضبی دارد.
🔸از بعضی بزرگان نقل شده است به این آیه که میرسیدند، به شدت از خوف خدا متاثر میشدند، تا حدی که نزدیک بود قالب تهی کنند.
💠 تشکل طلبگی ربیون
🌐@rebbiion
#ماه_رمضان
📖تفسیر سوره حمد
به بیان استاد #امینینژاد
خلاصه جلسه دوازدهم
۱۱ رمضان ۱۴۴۵
🔸جمع میان #رحمت و #غضب است که سازنده است. با خوف و رجا و رحمت و غضب است که انسان در وادی "ایاک نعبد و ایاک نستعین" قرار میگیرد.
🔰إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ
🔸تا قبل از این آیه، بیان معارف #توحیدی است. از اینجا #معارف_سلوکی آغاز میشود. اینجا پیوند هست ها با باید هاست. در بستر مطالعه و فهم و تعمق و یقین به معارف توحیدی است که انسان موحد سالک درست میشود.
🔸به لحاظ روش تربیتی، وقتی دائما از عالیترین ساحت هستی صحبت شود، ساحت های پایینتر خودش حل و فصل میشود. در کسی اگر حقیقت توحید بنشیند، اخلاق و اعمال او خود به خود اصلاح میشود.
🔰"ایاک" و سرّ التفات از غیبت به حضور (از غایب به مخاطب)
🔸آیت الله جوادی آملی: "انسان وقتی بسم الله الرحمن الرحیم و آیات پس از آن را فهمید و مشاهده کرد، خدا را حاضر می یابد؛ انسان وقتی نسبت به اسماء الهی ملتفت میشود، به حضور کشانده میشود."
🔸آیت الله جوادی آملی: "تقدم ایاک، مفید حصر است. و لطافتی که در این تعبیر است، در تعابیر دیگری مانند "لانعبد الا ایاک" نیست. "ایاک نعبد" یعنی از ابتدا خداوند باید چشم تو را پر کند. این تعبیر یعنی معبود مقدم است حتی بر عابد و حتی بر خود عبادت. و این نهایت توحید است"
🔸شهید سید محمدباقر صدر: "تفاوت فرهنگ غرب با فرهنگ اسلامی، این است که در تمدن غرب ابتدا حرف از آزادی و آزادگی است. ولی در نهایت به بردگی و بندگی تمام عیار منتهی میشود. در اسلام عکس آن است؛ از بندگی عالیترین مقام هستی آغاز میشود و به تدریج به یک احساس آزادی حقیقی ختم میشود. او تو را از همه چیز آزاد میکند. کسی که بتواند چشم خود را آزاد کند، و گرفتار گناه نباشد، آن وقت است که طعم آزادی واقعی را میچشد."
🔸معنای "نعبد"
عبد یعنی مملوکِ غیر که دائما باید در اختیار مالکش باشد و مالک حق تصرف مالکانه داشته باشد.
🔸ما عبد هستیم یعنی ما کسی هستیم که فقط خدا حق تصرف مالکانه دارد و ما باید مطیع محض او باشیم. #عبادت یعنی اظهار عبد بودن و بنده بودن. خشوع و خضوع و … از لوازم عبد بودن است.
🔸علامه طباطبایی: "وقتی شیئی را از حیث #مملوکیت مشاهده میکنیم، در دل آن شیء، مالک نیز مشاهده میشود و در متن آن حاضر است. انسان مملوک تمام عیار خداست. لذا وقتی به آیهی "مالک یوم الدین" میرسیم، میبینیم همه چیز مملوک اوست؛ و بلافاصله او را در متن خلقت حاضر مییابیم و التفات رخ میدهد. این نسبت مالکیت خدا با مملوکیت همه موجودات، تبدیل میشود به عین ربط. وقتی اینگونه شود، خدا حاضر است."
🔸علامه طباطبایی: "سر اینکه عبادت را با صیغهی متکلم مع الغیر آورده است، این است که مقام، مقام تبلور و بروز توحید است، و بایستی فرد خودش را در میان جمع حذف کند. رمز اصلی سلوک حذف خود و انانیت است. در منزوی شدن و کار فردی خودخواهیهای انسان و انانیت افزایش پیدا میکند و انسان متوجه آن نمیشود. خود را در جمع پنهان کردن یک راه برای حذف انانیت است."
🔸اینطور هم میتوان گفت که وقتی معرفت مقام خدا پیدا میشود، میفهمیم که فقط من نیستم که عبد هستم، بلکه همه ماسوی الله عبد هستند. هیچکس هیچ نمودی در برابر خدا ندارد. من همه را میبینم و کثرت را میبینم ولی وحدت را از دل همین کثرات میابم.
🔸عرفان اسلامی بنا ندارد با حذف کثرت به خدا برسد. بلکه در دل کثرت ها باید به وحدت رسید. میگویند نماز میخوانی، مکروه است چشمت را ببندی. یعنی همه کثرات را ببین و در دل این کثرات وحدت را پیدا کن.
💠 تشکل طلبگی ربیون
🌐 @rebbiion
#ماه_رمضان
#عکس_نوشت
#تفسیر_سوره_حمد
حجت الاسلام و المسلمین امینی نژاد:
«درد اصلی بشر حذف خداست.»
💠 تشکل طلبگی ربیون
🌐@rebbiion
هدایت شده از دروس استاد امینی نژاد
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از دروس استاد امینی نژاد
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
🌸 جشن میلاد امام مجتبی(ع)🌸
🎙سخنران:
حجت الاسلاموالمسلمین امینینژاد
🎤 مداحان: برادر محمود باباخانی
. برادر محمد صالحیپور
. برادر صادق میرزایی
⏰دوشنبه ۶ فروردین ساعت ۲۱:۱۵
🔸بولوارشهیدمدرس۴ حسینیههنر
🔰هیئت لبیک
🔰تشکل طلبگی ربیون
🌐@rebbiion
#ماه_رمضان
#عکس_نوشت
#تفسیر_سوره_حمد
حجت الاسلام و المسلمین امینی نژاد:
«خود را در جمع پنهان کردن یک راه برای حذف انانیت است.»
💠 تشکل طلبگی ربیون
🌐@rebbiion
هدایت شده از دروس استاد امینی نژاد
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از دروس استاد امینی نژاد
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا