✨عید نورانی میلاد با سعادت امام مهربان و پناه درماندگان، حضرت ثامنالحجج علی بن موسی الرضا علیه السلام را محضر مقدس امام عصر "عجل الله فرجه الشریف" و همه موالیان و محبین آن حضرت تبریک و تهنیت میگوییم.
@rejal_shobeiri
📌 اعتبار نسخه مرحوم #کلینی از کتاب النوادر #ابن_ابی_عمیر و نقد نظریه محمدباقر #بهبودی
✅با توجه به اطلاعات نگاشته های رجالی، کتاب نوادر ابن ابی عمیر دارای اختلاف نسخه بوده است؛ (رجال النجاشی، ص372) محمدباقر بهبودی بر این باور است که نسخۀ بغدادیان از این کتاب معتبر است، به همین جهت شیخ طوسی در کتاب تهذیبش روایات فراوانی از آن کتاب روایت کرده است و طریق خود به این کتاب را به عبیدالله بن احمدبن نهیک می رساند؛ اما نسخهای که کلینی در کافی مورد استفاده قرار داده، مشخص نیست چه نسخهای بوده که تعداد احادیث روایت شده از وی به حدود سه هزار روایت رسیده است (معرفه الحدیث، ص348)
🔻در رابطه با این سخن چند نکته مطرح است؛
1. دلیلی بر عدم اعتبار نسخۀ کلینی از جانب آقای بهبودی ارائه نشده است و تنها به بعیدبودن تعداد روایات بالای کلینی از ابن ابی عمیر اشاره شده است. روشن است که صرف استبعاد، چندان سودمند نیست.
2. کلینی در مجموع 2880 روایت به طریق ابن ابی عمیر روایت کرده است. بدون تردید، بسیاری از این روایات به صورت مستقیم از کتاب النوادر ابن ابی عمیر یا دیگر کتابهای وی روایت نشده است؛ چه اینکه ابن ابی عمیر در موارد فراوانی تنها طریق به کتب اصحاب امام صادق (ع) است؛ تنها احمدبن محمدبن عسیی کتابهای صد نفر از اصحاب امام صادق (ع) را از ابن ابی عمیر روایت کرده است. (فهرست طوسی، ص404) به نظر می رسد آقای بهبودی متوجه این نکته نیست، لذا تعداد بالای روایات از ابن ابی عمیر را دلیل بر تشکیک در نسخه نوادر وی می داند.
3. بالا بودن تعداد روایات از کتاب یک شخص نیز دلیلی بر استبعاد اصالت نسخه نیست. مگر همان بغدادیان که نسخهشان معتبر خوانده شده است، روایات کمی از ابن ابی عمیر دارند؟ شیخ طوسی تنها در کتاب التهذیب 2298 روایت از ابن ابی عمیر روایت کرده است و با افزودن روایات الاستبصار این عدد به 3263 میرسد.
4. شیخ طوسی علی رغم آن که در کتاب فهرست دو طریق خاص به کتاب النوادر ذکر میکند که به عبیدالله بن احمد بن نهیک ختم میشود، اما در مجموع در تهذیبین تنها 14 روایت را به واسطۀ ابن نهیک نقل میکند. تقریبا همه روایاتی که شیخ طوسی از ابن ابی عمیر نقل میکند به طریق محدثان حوزه حدیثی قم است. مهمتر آنکه شیخ طوسی بیش از 1000 روایت را از طریق کتاب الکافی روایت کرده است. – اخذ توسطی- این بدان معناست که شیخ طوسی در نقل از ابن ابی عمیر به نسخه و روایت کلینی از وی اعتماد کرده است. تتبع ناقص آقای بهبودی در روایات کتاب تهذیب و عدم توجه دقیق به اسناد و ارتباط آن با منابع باعث این نتیجه نادرست از جانب ایشان شده است.
5. آقای بهبودی بر این باور است که نسبت به احادیثی که قمیان از ابن ابی عمیر روایت کرده اند باید احتیاط لازم را به خرج داد خصوصا در مسائل کلامی و اختلافی. (معرفه الحدیث، ص348) به نظر می رسد ایشان در صدد بیان این نکته است که در نسخه نامعلوم محدثان قم از کتاب ابن ابی عمیر ممکن است راوایاتی جعلی افزوده شده باشد، بنابراین باید به شدت احتیاط کرد. ای کاش آقای بهبود چگونگی ورود اخبار جعلی و مدسوس را به نوادر ابن ابی عمیر تصویرسازی می کرد؟ کلینی تنها به دو واسطه، یعنی علی بن ابراهیم و ابراهیم بن هاشم، بیش از 80 % روایات ابن ابی عمیر را روایت کرده است. نه نسبت به ابراهیم بن هاشم احتمال دارد که خود روایاتی را جعل کرده و به نوادر ابن ابی عمیر افزوده باشد، و نه نسبت به علی بن ابراهیم. تنها احتمال موجود آن است که یکی از این سه راوی یعنی کلینی، علی بن ابراهیم و ابراهیم بن هشام به نسخههای وجاده ای کتاب النوادر ابن ابی عمیر اعتماد کرده باشند که مدسوس و محرف باشند.
@hadisvchaleshha
@rejal_shobeiri
💠علیبن محمد در صدر اسناد کافی
🔹«علیبن محمد» نامی پرتکرار در صدر اسانيد کافی است. با احتساب ضمیرها، سندهای تعلیقی و تفکیک سندهای تحویلی، در صدر سند ۵۳۵ روایت از روایات کافی، «علیبن محمد» به صورت مطلق وارد شده است؛ در ۱۰۷ سند، به صورت«علیبن محمدبن بندار»آمده است؛در ۳۸ سند به صورت «علیبن محمدبن عبدالله»، در ۲ مورد به صورت «علیبن محمدبن عبدالله القمی» و در یک مورد به صورت«علیبن محمد الکلینی»[علان الکلینی]ذکر شده است.
🔸علیبن محمدبن بندار و علیبن محمدبن عبدالله و علیبن محمدبن عبدالله القمی،هر سه نام نوه دختری «احمدبن محمدبن خالد برقی»میباشد که در پارهای از اسناد از او با نام «علیبن محمدبن ابی القاسم» نیز تعبیر شده است. «ابی القاسم» کنیه «عبدالله بن عمران»، جدّ «علیبن محمد»است و «بندار» نیز لقب «ابوالقاسم» میباشد.
🔹نجاشی (رحمةالله علیه)علي بن محمدبن أبي القاسم عبد الله بن عمران البرقي را توثیق کرده و همانگونه که بیان شد با علیبن محمد بن بندار اتحاد داشته و در نتیجه او نیز توثیق میشود. اما علیبن محمد علان الکلینی، دایی مرحوم کلینی، در رجال نجاشی با عنوان علي بن محمدبن إبراهيمبن أبان الرازي الكليني ترجمه و توثیق شده است.
🔺اما مراد از علیبن محمد واقع در صدر اسناد کافی کیست؟ دو دیدگاه در این باره وجود دارد:
1️⃣دیدگاه اول: تعین علی بن محمد در علی بن محمد بن بندار
2️⃣دیدگاه دوم: تعین علی بن محمد، غیر از دو مورد، در علی بن محمد علان الکلینی
👈بررسی دو قول:
https://bit.ly/2YHmaO4
@rejal_shobeiri
22.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 نقد آیتالله شبیری زنجانی بر منهج رجالی آیتالله خوئی
🆔 @rejal_shobeiri
💠 #تواتر لفظی و تواتر معنوی
✳️خبر متواتر #لفظی، خبری است که توسط گروه کثیری نقل شده و دارای مضمون و معنای یکسانی میباشد. خبرهای متواتر لفظی ممکن است کاملاً شبیه یکدیگر باشند و ممکن است با وجود تشابه مضمون، در نحوه بیان متفاوت باشند؛ مثلاً در یک خبر آن مضمون صراحتاً مطرح شده باشد و در خبر دیگری با کنایه.
🔰در مقابلِ تواتر لفظی، تواتر #معنوی قرار دارد. اخبار متواتر معنوی تنها در مدلول التزامی با هم مشترکند؛ مثلاً از چندین خبر که روی هم رفته متواترند و در هر کدام داستانی درباره حضرت علی علیه السلام نقل شده میتوان شجاعت ایشان را متواتراً استنتاج نمود.
👈باید اضافه کرد که ممکن است مدلول مشترک در اخبار متواتر معنوی، مدلول مطابقی یک خبر و مدلول تضمنی و یا التزامی خبر دیگر باشد.
🔅تقریرات درس #درایه آیتالله شبیری زنجانی در سال ۱۳۵۴-۱۳۵۵
@rejal_shobeiri
هدایت شده از Valizadeh.M
💢پرسش💢
✅آیا شیوه آیت الله بروجردی در ترتیب الاسناد، مقایسه با اسناد مشابه به علاوه طبقه شناسی روات است یا عملیاتی غیر از آن هم وجود دارد؟
❇️ضمنا آیا جوهره شیوه آقای بروجردی با روش جامع الرواة تفاوت دارد؟
✳️شیوه آقای بروجردی صرفا به درد بازسازی اسناد و کشف تحریف و ارسال سند میخورد یا برای تمییز مشترکات هم میتوان استفاده کرد؟
✅پاسخ:
شیوه مرحوم #اردبیلی در کتاب ارزشمند #جامع_الرواة شناخت و #تمییز_مشترکات در اسانید راویان با استفاده از تامّل در راوی و مروی عنه است
که به ادعای خودشان با این کار ابهام موجود در نام بسیاری از #راویان_مجهول برطرف شده است و بیش از دوازده هزار حدیث از ضعف و ارسال خارج شده اند
همچنین با ذکر افراد راوی و مروی عنه هر راوی به تعیین #طبقه ی وی پر داخته شده و این روش توسط مرحوم آیة الله #بروجردی در ترتیب الاسانید و مرحوم آیة الله #خوئی در معجم الرجال و مرحوم #تفرشی در طرائف المقال پسندیده شده و مورد استفاده ی آنها در کتاب های رجالی شان واقع شده است.
بنابرین جوهره ی شیوه مرحوم آیت الله بروجردی متأثر از جامع الرواة است که برای شناخت راویان به گفتار رجالیان بسنده نمی شود و به اسناد مکرر راوی هم توجه ویژه می شود و #قرائن دیگر هم بهره برده می شود
ولی مرحوم آیة الله #بروجردی با اهتمام ویژه و همراه با #ابتکارات فراوان، بر همین اساس به بررسی و تصحیح کامل اسانید #کتب_اربعه و برخی دیگر از کتب مرحوم #صدوق و #بازسازی_اسناد آنها پرداخته اند و با مقایسه #تطبیقی اسناد روایات یک راوی به شناخت تمامی اساتید و شاگردان راوی و طبقه ی وی و مقام و منزلت و کثرت و قلّت روایاتش پرداخته اند و در ضمن بسیاری از سقط و زیاده ها و تحریف ها و نام های #مجهول را شناسائی کرده اند.
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
🏴🏴🏴
قالَ #الامام_الباقر (ع):
مَنْ دَعَا اللهَ بِنا أفْلَحَ، وَمَنْ دَعاهُ بِغَیْرِنا هَلَكَ وَاسْتَهْلَكَ.
فرمودند: هر كه خداوند را به وسیله ما #اهل_بیت بخواند و ما را واسطه قرار دهد، رستگار و موفّق خواهد شد. و كسى كه غیر از ما را وسیله گرداند ناامید و هلاک شده و دیگران را نیز هلاک خواهد کرد.
أمالى شیخ طوسى: ج 1، ص 175.
🏴 سالروز شهادت حضرت امام محمد باقر علیهالسلام بر حضرت بقیةالله الاعظم وتمام پیروان و دوستداران آن بزرگوار تسلیت باد.
@rejal_shobeiri
هدایت شده از درس رجال استاد حاج سید محمد جواد سید شبیری
🔷 #تربیت فرهیختگان دین شناس برای پاسخ گویی به سوالات و #نیازهای_نو_پدید در #جامعه_شیعی
👆عهد #امام_صادق علیه السلام به پدر بزرگوارشان
📌مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ أَبِى عُمَيْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِى عَبْدِ اللَّهِ قَال: لَمَّا حَضَرَتْ أَبِى الْوَفَاةُ قَالَ يَا جَعْفَرُ أُوصِيكَ بِأَصْحَابِى خَيْراً قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ وَ اللَّهِ لَأَدَعَنَّهُمْ وَ الرَّجُلُ مِنْهُمْ يَكُونُ فِى الْمِصْرِ فَلَا يَسْأَلُ أَحَداً.
📝 #امام_صادق عليه السلام: چون ساعت آخر عمر پدرم نزديك شد، فرمود: اى جعفر! #خيرخواهى اصحابم را به تو سفارش ميكنم. گفتم: قربانت گردم، به خدا آنها را در حالی ترک خواهم کرد [و #اصحاب شما را به درجه ای از #فقاهت خواهم رساند] كه شخصیتی از آنها در هر شهرى كه باشد، محتاج به سؤال از هيچ كس نباشد.
📚 الکافی، ج1، ص306، کتاب الحجة، باب النص علی ابى عبداللّه جعفر بن محمد الصادق عليهما السلام، ح2
@rejal_shobeiri
⚠️ذيل دعاى عرفه
در مورد ذیل دعای عرفه فراوان نوشته اند و پایان نامه و مقالاتی هم به اصالت سنجی آن پرداخته اند.
✅ذکر این گفتار مختصر از فقیه شهیر، آیت الله سید موسی شبیری زنجانی مفید است:
«شناخت متن حديث و اینکه از عبارات يك متن بتوان آن را به معصوم علیه السلام استناد داد، كار بسیار مشكلى است و شخصى مثل مرحوم #مجلسى مى تواند در اين ميدان اظهار نظر كند.
آقاى [امام] خمينى چون با عرفان سروكار داشت و مضامين ذيل دعاى عرفه را بلند و والا يافته بود، معتقد بود كه اين ذيل حتماً از حضرت سيدالشهداء علیه السلام است...
ولى بعداً معلوم شد كه اين ذيل از منشآت ابن عطاءالله اسكندرانى از بزرگان صوفيه در قرن هفتم و اوائل قرن هشتم است كه شروح بسيارى بر كتابش نوشتهاند. اين را مرحوم جلال همايى در مولوى نامهاش (ج۲ ص۱۸) تذكّر داده است.
ابن عطاءالله اسكندرانى در سال ۷۰۹ يعنى حدود ۴۵ سال پس از وفات ابن طاووس در سال (م ۶۶۴) از دنيا رفت.
اين ذيل در نسخه هاى قديمه اقبال وجود ندارد و بعداً به اقبال ملحق گرديده است.[1]
مرحوم مجلسى در بحارالأنوار (ج۹۵ ص۲۲۷) تصريح كرده است كه اين عبارات از امامان نيست و با نوشته هاى صوفيه مسانخ است.
البته مجلسى اطلاع نداشت كه قائل اين عبارات كيست ولى آن را از صوفيه مى دانست.
1⃣ شهيد اوّل هم در مجموعهاش (نسخه ش ۸۹۳۲ کتابخانۀ مجلس) دعاى عرفه را بدون ذيل از سيد بن طاووس نقل مى كند و محال است شهيد كه تمايلات عرفانى هم داشته - چنان كه از اشعارش پيداست - ذيل را در كتاب سيّد ديده باشد و نقل نكند.»
📗جرعه ای از دریا، ج۳، ص۲۵۶
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
ویژه #عید_غدیر 🔺
🔸 کلام حضرت هادی علیهالسلام در #زیارت_غدیریه:
«رَبَّنَا آمَنَّا بِمَا أَنْزَلْتَ وَ اتَّبَعْنَا الرَّسُولَ فَاکْتُبْنَا مَعَ الشَّاهِدِین...اللَّهُمَّ إِنَّا نَعْلَمُ أَنَّ هَذَا هُوَ الْحَقُّ مِنْ عِنْدِکَ فَالْعَنْ مَنْ عَارَضَهُ وَ اسْتَکْبَرَ وَ کَذَّبَ بِهِ وَ کَفَرَ...»
✨ «...پروردگارا، ما به آنچه نازل کردى ایمان آوردیم و از پیامبر (ص) پیروى نمودیم،
خدایا ما می دانیم که این گفتار از نزد تو حق است، پس لعنت کن کسى را که با آن معارضه کرد، و به آن کبر ورزید، و آن را تکذیب کرد، و کافر شد...»
https://eitaa.com/shobeiri
🗓سالروز رحلت علامه مجلسی/۱
💠استادامام،آیةالله شاه آبادی:
‼️علامه مجلسی آنقدر عظمت دارد و خدمات بزرگی به اسلام کرده که جا دارد از اقصی نقاط عالم به زیارت مزارشان بیایند! کتاب آسمانی ص۲۳۲
💠رهبرانقلاب
‼️مرحوم مجلسی از علمای بزرگِ مظلومِ تاریخ ماست. عالم بزرگی است، برای خاطر اینکه از لحاظ علمی، مرد بسیار بلند پایهای است. خبرهی فنِّ حدیث است. خبرهی فنِّ رجال است. فقیه است. حدیث فهم است. شما ملاحظه بفرمایید بیانهایی که ایشان در «بحار» دارد، جزو علمیترین حرفهای دینی است که اگر کسی بخواهد روی «بحار» کار کند، ده کتاب زبدهی بزرگ، از آن بیرون میآید. مجلسی یک محدّث است؛ اما در چه ابعادی؟ ما خیلی محدّث داریم. اما او با چه کسی قابل مقایسه است؟ با صاحب «وسائل» یا «فیض» اینها را آدم باید حساب کند! یک وقت دیدید اگر اینها را در میزان گذاشتیم، پی بردیم که چند نفر صاحب «وسائل» هم یک مجلسی نمیشوند! ۷۲/۳/۲۴
📸مزارعلامه،جوارمسجدجامع اصفهان
#نشربامنبع @Jahade_tabeini
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
15.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ_تصویری
⭕️ حفظ حرمت بدن مطهّر شیخ صدوق در قبر توسط عنکبوتی که...
💠 ماجرای سفرهای متعدّد برای کسب روایات و زحمات بیامان شیخ صدوق رحمةاللهعلیه
🎙حضرت آیتالله وحید خراسانی مدظلّه
🆔 @rejal_shobeiri
هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
#آجرک_الله_یاصاحب_الزمان
#فاطمیه
شهادت مظلومانه بضعة المصطفی، صدّیقه کبری، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، خدمت حضرت ولی عصر (عجل الله فرجه) و همه عاشقان اهلبیت(ع) تسلیت و تعزیت باد.
@rejal_shobeiri
هدایت شده از گروه رجال و حدیث حوزه علمیه خراسان
#نشست_پژوهشی
#حدیث_پژوهی_مقارن
🔷مدرسه مجازی حدیثپژوهی مقارن با محوریت سنت شناسی در چهار نشست برگزار می شود.
موضوع نشست ها: «سنت شناسی مقارن»
🎙 ارائه دهنده: اساتید محترم آیت الله سند و حجج الاسلام سید کاظم طباطبائی ، سید علی دلبری و علی نصیری
برگزار کننده: گروه رجال و حدیث حوزه علمیه خراسان و مرکز آخوند خراسانی با مشارکت سایر مراکز حوزوی
🕰 چهارشنبه و پنج شنبه 29 و 30 بهمن 1399
از طریق سامانه lms: لینک شرکت در نشست:
https://rejal.lms2.hozehkh.com/ws/e92j3qnk2iw
🖥 لینک پیش خبر نشست :
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را در کانال رجال پژوهی دنبال کنید.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✳ https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
❎https://t.me/joinchat/AAAAAEkQfIS3Q3huhXifHg
╔═🦋🌸════╗
@rejalkh
╚════🌼🦋═╝
♨️ نشست علمی
〽️ تحلیل فهرستی: بازسازی آثار متقدم حدیث شیعه
🎙ارائه: استاد آیت الله سید احمد مددی (حوزه علمیه قم)
👥 گفتوگو کنندگان: پروفسور اندرو نیومن (دانشگاه ادینبرو) و پروفسور رابرت گلیو (دانشگاه اگزتر)
🗓 تاریخ: شنبه 21 فروردین | 10th of April
⏰ ساعت 20:30 - 23:00 (به وقت تهران) | 5:00 - 7:30 pm (به وقت لندن)
🌐 https://zoom.us/j/3131107214
Passcode: 2021
🆔 @rejal_shobeiri
هدایت شده از مرکز تحقیقات اسلامی - مشهدمقدس
💠بررسی مقارن احادیث کتاب کافی و صحیح بخاری از حیث اتقان در سند و متن
✔️اساتید سجادی زاده، دلبری
📅شنبه 4 اردیبهشت ساعت 22
🌐به صورت آنلاین از سامانه LMS حوزه علمیه خراسان و اینستاگرام
🔉فایل صوتی در پیام رسان های تلگرام و ایتا
🔻مرکز تحقیقات اسلامی مشهد مقدس
🆔 تلگرام | ایتا
🔎فهرست نشستها
👤ارتباط با ما (تلگرام) (ایتا)
هدایت شده از گروه رجال و حدیث حوزه علمیه خراسان
✅ هم اکنون نشست علمی
💠بررسی مقارن احادیث کتاب کافی و صحیح بخاری از حیث اتقان در سند و متن
✔با ارائه اساتید محترم دکتر سجادی زاده و دکتر دلبری تا دقائقی دیگر شروع خواهد شد .
@rejalkh
هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
❗️نظر آیت الله شبیری زنجانی درباره کلام شیخ صدوق
🔹 شیخ #صدوق متفرداتی دارد که نظر شخصی خود اوست و در جای دیگری نیامده است. از جمله گفته که مستحب است احیای شبهای بیست و یکم و بیست و سوم رمضان برای مذاکره علم باشد و این افضل است. او این را نسبت به کسی نمیدهد و نه در کتاب «ثواب الاعمال» و نه در «کتاب من لایحضره الفقیه» که مهمترین کتابش است و کتاب فتوایی هم هست چیزی نقل نکرده است. در کتاب «امالی» هم از ادله خودش استفاده کرده و گفته که مذاکره علم افضل است. پس چون حدیثی در کار نیست و شمالفقاهه خود ایشان است، برای ما حجت نیست.
درست است که کلیاتی از ثواب علم آمده است، ولی نگفتهاند در این شبهای #قدر افضل از بقیه اعمال است. پس این دعاها که خوانده میشود باید محفوظ شود و نباید متروک شود. نباید طلبه از اینها جدا شود.
💬 آیت الله شبیری زنجانی
🔺گعده شب ۲۰ رمضان ۱۴۳۷ (تیر ۱۳۹۵)
@asvathovze
https://eitaa.com/shobeiri
📘 معرفی کتاب
📚 "ابراهیم بن هاشم"
〽️ بازخوانی فرایند انتقال حدیث کوفه به قم
〽️گمانه های وثاقت
🖌 استاد سید علیرضا #حسینی_شیرازی
🆔 @Rejal_shobeiri
هدایت شده از اجتهاد
💢میخواهیم ضعفها را با شعار حل کنیم/ اجتهاد؛ لازمه فعالیت در عرصه علوم اسلامی
✔️استاد سید احمد مددی🔻
🔹چارهای نداریم جز اینکه با زبان علمِ دنیای امروز کار کنیم. در امور حقوقی، قضایی و... نیاز به زبان علم دنیا داریم. در حقیقت ما باید درست بایستیم و حرف درست بزنیم. در انجام کارهای علمی باید با مراکز علمی دنیا ارتباط برقرار کنیم.
🔸مشکل بزرگ ما این است که میخواهیم ضعفها را با شعار حل کنیم. بهعنوان نمونه در مبحث اقتصاد که کارهای زیادتری صورت گرفته است، این کارها را باید به دانشکدههای اقتصاد ارائه داد تا بررسی شود؛ اما این کار نمیشود.
🔹یکی دیگر از مشکلات این است که میزان آشنایت افرادی که بر روی علوم اسلامی کار میکنند با اسلام در حد شناخت احتیاط و معارف آن است و بعضی شاید اجتهادی داشته باشند. نشناختن فرهنگ، اصول و اصطلاحات دنیای اسلام از جمله مشکلات ماست.
🔸موازیکاری در اقتصاد، علوم اجتماعی، جامعهشناسی، امور عقلی(حکمت) داریم و البته مشکلی نیست. مشکل در این است که این موازیکاری هدفمند نیست. نباید فکر کنیم که چند کتابی را که در اقتصاد داریم بهعنوان پایه بگیریم و روی آن کار کنیم.
👈بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/q88159
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
#جابر_بن_حیان
💠 حضرت آیة الله #سید_احمد_مددی (حفظه الله) :
🔸 جابر بن حیان وجودش خیالی است و وجود واقعی ندارد. شاید اکنون ده ها کتاب در کتابخانه های معتبر دنیا به اسم جابر موجود باشد که چاپ شده اند. برخی از آنها را کراوس چاپ کرده که البته من همه کارهای او را ندیده ام و شنیده ام به جز او هم بوده اند.
🔹 کتاب مختار اسرار جابر بن حیّان نیز وجود دارد که به طور مختصر نسخه ها را وصف کرده است و در کتابخانه بریتانیا و جاهای دیگر نگهداری می شود.
🔸 با تحقیق تاریخی معلوم می شود که هیچ یک از اینها وجود خارجی ندارد و چون در گذشته تعبد حاکم بوده است و مردم تعصب دینی شدید داشته و گمان می کرده اند که در صورت خارج شدن از چهارچوب مرسوم متهم به کفر می شوند (مثلاً معروف است که «من تمنطق فقد تزندق») چنین شخصیت هایی را جعل کرده اند.
🆔 @Rejal_shobeiri
💠 « محمدون ثلاثة اُوَل » چه کسانی هستند؟
🔰 صاحبان کتب اربعه همنام و هم کنیه میباشند:
🔸 ابو جعفر اول: محمد بن یعقوب کلینی
(صاحب کتاب کافی)
🔹 ابوجعفر ثانی: محمد بن علی بن بابویه قمی
(صاحب کتاب من لایحضره الفقیه)
🔸 ابو جعفر ثالث: محمد بن حسن طوسی
(صاحب کتاب تهذیب الأحکام و استبصار)
🔰 به جهت هم نامی این بزرگواران آنها را « محمدون ثلاثة اُوَل » نامیدهاند.
🔰 کنیه هر سه بزرگوار « ابو جعفر » میباشد.
📚 ربانی، محمدحسن، کافی شناسی: ص۵
@rejal_shobeiri
💠 میزان اعتبار جرح و تعدیلهای ابنغضائری:
✅ مشهور علما معتقدند کلام رجالیون دیگر بر تضعیفات ابن غضائری مقدم میشود، اما در مورد دلیل این مطلب اختلاف وجود دارد:
1⃣ برخی: ایشان از حالت متعارف خارج و به دلیل سوء ظن، بسیار جرّاح بوده است.
2⃣ آقابزرگ تهرانی و آیتالله #خویی: ثابت نیست که کتاب موجود متعلق به ابن غضائری باشد؛ زیرا شیخ طوسی در مقدمه #فهرست نقل کرده، کتابهای ایشان را ورثه از بین بردهاند.
3⃣ آیتالله #شبیری: طبق نقل مجمع الرجال ابنغضائری عمدتا #متنشناسی میکند؛ یعنی چنین نیست که ایشان از مشایخ خود ثقه بودن یا ثقه نبودن راوی را سوال کرده باشد؛ بلکه ایشان با شمّ حدیثشناسی خود در صدد این امر بر آمدهاند که آیا این حدیث ممکن است از امام معصوم (ع) صادر شده باشد یا روایت جعل است و در نتیجه مؤلف آن هم اعتبار ندارد.
🔸 در باب شهادات گفتهاند شهادت باید عن #حسّ یا قریب به حسّ باشد؛ اما این گونه متنشناسی ایشان بعید از حسّ است. از این رو کلام ابن غضائری اعتبار ندارد.
🔹 البته ایشان در امور دیگری، همچون تعیین لقب اشخاص، نسبت اشخاص با افراد دیگر، تعیین زمان راویان و… بسیار دقیق النظر و خبره این فنّ بودهاند و از این جهت مقدم بر #نجاشی هستند؛ بنابراین حتی اگر ما ندانیم که مؤلف این کتاب ابن غضائری است، اما این نکات روشن میسازد که نویسنده آن بسیار خبره بوده و باید به کلام او اخذ شود.
📚 برگرفته از فرمایشات آیت الله #شبیریزنجانی در درس خارج اصول (1397/10/28)
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
#مناسبت
🔸 رسول الله صلى الله عليه و آله :
إذا أرادَ اللّه ُ عزّ و جلّ بعَبدٍ خَيرا فَقَّهَهُ في الدِّينِ، و زَهَّدَهُ في الدُّنيا، و بَصَّرَهُ بعُيوبِ نَفْسِهِ .
هرگاه خداوند خوبى بنده اى را بخواهد او را در دين فقيه و آگاه گرداند ، به دنيا بى اعتنايش كند، و بيناى عيبهايش سازد .
📚 بحار الأنوار : 77/80/3
------------------
🏴 🌴 سالگرد شهادت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سبط اکبر امام حسن مجتبی علیه السلام تسلیت باد.
🍃@shobeiri
💢گزارشی از دو تحقیق در تاریخ رحلت پیامبر (ص)
✍️محمد ذکاوت صفت
1️⃣ جناب استاد سید محمدجواد شبیریِ زنجانی مقاله ای با نام «تحقیقی در روز وفات پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم» دارند که در آن تحقیق، اقوال مختلف در روز و ماهِ وفات پیامبر (ص) را بررسی می کند و نتیجتاً ثابت می نماید که روز وفات ایشان، دوشنبه دوم ربیع الأول (و نه 28 صفر) سال 11 قمری بوده است.
ایشان گفته اند هیچ روایتی ـ حتی ضعیف ـ وجود ندارد که ثابت کند روز رحلت پیامبر (ص) 28 صفر است (روزی که ما اکنون به عنوان سالگردِ رحلت پیامبر می دانیم). و علاوه بر این که قولِ 28 صفر، با روایت صحیحی از امام صادق علیه السلام تعارض دارد، تا پیش از شیخ مفید (وفات: 413 قمری) کسی به رحلت پیامبر (ص) در 28 صفر تصریح نکرده است.
ایشان تنها قولی که از ائمه علیهم السلام در تاریخ رحلت پیامبر (ص) روایت شده را دوم ربیع الأول می داند.
همچنین، ایشان روز دوازدهم ربیع الأول را مشهورترین قول در نظر مورخان و دانشمندان سنّی دانسته، که از عایشه و ابن عبّاس و دیگران نیز روایت شده است. مرحوم شیخ کلینی و محمد بن جریر بن رستم طبری ـ از دانشمندان شیعه ـ این قولِ مشهور در نزد سنّیان را پذیرفته اند.
استاد شبیریِ زنجانی بوسیله ی اموری که از طریق آنها به کشف تاریخ دقیق روز وفات پیامبر (ص) منتهی می شود، جدولی را طراحی کرده و با آن جدول ـ به دلیل تعارض ـ به نفی و رد بسیاری از تاریخ های ادعا شده پرداخته و در نهایت به قول صحیح رسیده است.
✳️ ایشان گفته است که وفات پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در روز دوم ربیع الأول بوده و در نزد مورخان پیشین نیز قائلان زیادی دارد.
جناب استاد، منشأ اشتباه را در این می داند که در روایت صحیح آمده که وفات پیامبر (ص) دو روز پس از هلال ربیع الأول بوده و مرحوم شیخ مفید آن را ـ به اشتباه ـ دو روز پیش از هلال ربیع الأول (28 صفر) نوشته، و بقیه ی علما ـ به دلیل شخصیّتِ علمی شیخ مفید ـ بدون تحقیق، از او تقلید کرده اند.
2️⃣ با این حال، جناب آقای یدالله مقدسی در کتاب «بازپژوهیِ تاریخ ولادت و شهادت معصومان علیهم السلام»، روز دوشنبه 28 صفر را به عنوانِ تاریخ رحلت پیامبر (ص) اختیار کرده، و درحالی که جناب آقای شبیری ادعا کرده بودند هیچ روایتی حتی ضعیفُ السند در سندیّتِ روز 28 صفر وجود ندارد، امّا مستند جناب آقای مقدسی سه روایت معتبر است که دو روایت در «کافی» از مرحوم شیخ کلینی، جلد 1، صفحه ی 458، حدیث 1 و جلد 3، صفحه ی 228، حدیث 3 و یک روایت در «دلائل الامامه» از ابن رستم طبری، صفحه ی 79 و 134 آمده است.
این سه روایت، مدّت زمان حیات حضرت فاطمه ی زهرا سلام الله علیها را پس از رحلت پیامبر (ص)، ۷۵ روز ثبت کرده اند و روایتِ دلائل الامامه آخرین روزِ حیات حضرت فاطمه (س) را روز سوم جمادی الثانی دانسته است.
جناب مقدسی نوشته اند که با بازگشتِ ۷۵ روز قبل از سوم جمادی الثانی، رحلت پیامبر (ص) با تاریخ های ۱۶، ۱۷ و ۱۸ ربیع الاول تطبیق خواهد کرد که هیچ کدام گزارشی در متون شیعه و سنّی ندارند.
✳️ بنابراین، ایشان عدد ۷۵ روز (خمسةً و سبعین) را در نسخه های روایات، تصحیف شده از «خمسةً و تسعین» (۹۵ روز) دانسته و روز رحلت پیامبر( ص) را ۲۸ صفر محاسبه کرده که پس از ۹۵ روز از این تاریخ، شهادت حضرت فاطمه (س) در روز ۳ جمادی الثانی اتفاق افتاده است.
استاد شبیریِ زنجانی، اشاره ای به این سه روایت نکرده است.
🆔 https://eitaa.com/shobeiri
#نکات_رجالی
#حجیت_قول_رجالی
💠 وجه حجیت قول رجالی:
1️⃣ نظریه اول (مرحوم خویی): حجیت قول رجالی از باب حجیت خبر #ثقه در موضوعات است. لذا در خود رجالی هم امامی بودن شرط نیست و صِرف وثاقت کافی است. بنابراین قول امثال علی بن حسن بن فضال #فطحی هم در تضعیف و توثیق پذیرفته میشود.
2️⃣ نظریه دوم (صاحب معالم ): حجیت قول رجالی از باب حجیت #بینه (دو شاهد عادل) است؛ پس حتماً باید از روی حس باشد و حداقل #دو شاهد عادل (ثقه امامی) باشند.
3️⃣ نظریه سوم (مرحوم مامقانی در تنقیح المقال که به مشهور هم نسبت میدهد): حجیت قول رجالی از باب حجیت قول #خبره است؛ که در این صورت #وثاقت عقلایی شرط است، نه عدالت. بنابراین قول غیرامامی نیز پذیرفته است.
4️⃣ نظریه چهارم (از بعضی از کلمات آیة الله شبیری استظهار میشود): حجیت قول رجالی از باب ظن حاصل در ظرف #انسداد است؛ که در این صورت اگر دسترسی به ثقه ممکن نباشد، قول غیرثقه نیز پذیرفته میشود.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
http://eitaa.com/shobeiri
💢 امروز دوشنبه 11 اکتبر 2021 محدث شهیر سوری "دکتر محمد عجاج خطیب" از دنیا رفت.
🔆 ایشان صاحب تأليفات و تحقیقات متعدّد بودند و از مشهورترین آثار او کتاب "السنة قبل التدوين" میباشد.
این کتاب در اصل پایان نامهی کارشناسی ارشد وی در جامعهی قاهره بوده است.
او در قسمت "علامات وضع حدیث در متن _ روایات مخالف با اجماع امت اسلام!!" چنین میگوید:
🖌 همهی احادیثی که نصّ بر وصایت و خلافت علی رضی الله عنه میباشد غیر صحیح و جعلی و موضوع است چرا که امّت اجماع !! دارند بر اینکه رسول خدا صَلََّى اللهُ عَلَيْهِ [و آله] وَسَلَّمَ نصّ بر خلافت و ولایت هیچ کسی نکردهاند!!
وجميع الأحاديث التي تنصّ على وصاية عَلِيٍّ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ أو على خلافته غير صحيحة، وهي موضوعة، لأنّها تخالف ما أجمعت عليه الأمّة من أنّه صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لم ينصّ على تولية أحد بعده.
📜 السنة قبل التدوين، ص ٢٤٥
🔶 او در واقع با این جمله پرده از بسیاری از اسرار برداشته است، هرچند هممسلکان او نیز با نوع تعاملشان با سنّت حتی سنت متواتره در خصوص روایات فضائل امیرالمؤمنين علیه السلام با زبان بیزبانی همین حرف محمد عجاج الخطیب را بازگو میکنند.
🤔 متأسفانه "طرق صحیح احادیث" بلکه "حدیث متواتر" هم توانایی مقابله با فرضیات و انگارههای برخی افراد را ندارد.
وقتی در مباحثات، یک طرف بحث، انگارههایی در ذهن دارد و آن انگاره و فرضیات را قطعی و مسلّم میپندارد، دیگر هرچه برای او اقامهی برهان شود، فایدهای ندارد...
🔸پ.ن: انگارهی "قطعیت افضلیت شیخین بر امیرمؤمنان صلوات الله عليه" نیز از همین انگارههای مسلّم و قطعی در ذهن بسیاری از غیر شیعیان مخصوصا اهلحدیث ایشان است که از گذشته تاکنون سعی کردهاند با همین انگارهی موهوم بسیاری از فضائل امیر مؤمنان علیه السلام را از درجهی اعتبار ساقط گردانند.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
@rejal_shobeiri