eitaa logo
خبرنگار بدون مرز
200 دنبال‌کننده
84 عکس
21 ویدیو
3 فایل
ارتباط با نویسنده @Reza_Razavi_ghased
مشاهده در ایتا
دانلود
از اول تا آخر طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانواده به گزارش رضا رضوی خبرنگار حوزه زنان‌، خانواده و جوانان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا؛ تا مدت‌ها پیش‌ازاین و تا پیش از برنامه چهارم توسعه کل کشور، زنان سرپرست خانوار در حاشیه برنامه‌ریزی‌های کشور حضور داشتند . در رسیدگی به این زنان نوعی نگاه حمایتی در خدمات سازمان‌های خدمت‌رسانی همچون بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) وجود داشت. اما از برنامه چهارم توسعه به بعد، بنا شد رویکرد متفاوتی نسبت به این قشر جمعیتی در پیش‌گرفته شود. اما از جایی به بعد رسیدگی‌های حمایتی جوابگو نبود. در سال 1355 درمجموع 486 هزار زن سرپرست خانوار در کشور وجود داشته است. در سال 1385 اين رقم به یک‌میلیون و دويست هزار و در سال 1390 به 2 ميليون و پانصد هزار نفر رسيد. 70 درصد معادل یک‌میلیون و هشت‌صد هزار نفر از 2ميليون و پانصد هزار زن سرپرست خانوار در کشور براثر فوت همسر بي‌سرپرست شده‌اند. 350 هزار زن به علت ازکارافتادگی و زنداني شدن و يا ترک خانواده همسر، 250 هزار زن براثر طلاق و 135 هزار زن نيز در اثر عبور از سن ازدواج(‌تجرد قطعي) فاقد سرپرست هستند. از یک‌سو سرعت رشد جمعیت زنان سرپرست خانوار به دلایل مختلف جمعیت افزایش یافت. از دیگر سو سرعت رشد جمعیت زنان سرپرست خانوار متناسب با ارائه خدمات گوناگون حمایتی، آموزشی، مددکاری، بهداشتی و ... به این زنان نبوده است. رویکرد متفاوت :توانمندسازی زنان سرپرست خانوار معیشت و تأمین زندگی اساسی‌ترین بخش مسئله‌ زنان سرپرست خانوار است که در نبود زیر¬‌ساخت‌های تأمین اجتماعی زمینه‌ساز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی برای این قشر را فراهم می‌آورد. در برنامه پنجم توسعه و در قالب ماده 230 این برنامه،توجه به ابعاد معیشتی و اشتغال زنان سرپرست خانوار بیش از گذشته موردتوجه قرار گرفت. در تاریخ 30 دی ماه 1389 ماده 230 قانون برنامه پنجم توسعه برای اجرا به دولت ابلاغ گردید. د راین مصوبه آمده بود : دولت با همکاری سازمان‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط ازجمله مرکز امور زنان و خانواده باهدف تقویت نهاد خانواده و جایگاه زنان در عرصه‌های اجتماعی و استیفا حقوق شرعی و قانونی بانوان در همه زمینه‌ها با تدوین و تصویب « برنامه جامع توسعه امور زنان و خانواده» مشتمل بر محورهای تحکیم بنیان خانواده، بازنگری قوانین و مقررات مربوطه، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، توسعه و ساماندهی امور اقتصادی ـ معیشتی با اولویت ساماندهی مشاغل خانگی برای زنان سرپرست خانوار و زنان بد سرپرست، تأمین اجتماعی، اوقات فراغت، پژوهش، گسترش فرهنگ عفاف و حجاب، ارتقاء سلامت، توسعه توانایی‌های سازمان‌های مردم‌نهاد، ارتقاء توانمندی‌های زنان مدیر و نخبه، توسعه تعاملات بین‌المللی، تعمـیق باورهای دینی و اصـلاح ساخـتار اداری تشکـیلاتی زنان و خانـواده اقدام قانونی نماید. ». سناریوی همیشگی : قوانین خوبی که مجری ندارند ماده 230 قانون پنجم توسعه می‌توانست تحرکی در ایجاد روند بهبود شرایط زنان سرپرست خانوار ایجاد کند. اما آفت همیشگی یعنی عدم اجرای صحیح، سریع، به‌موقع و جامع مثل بسیاری از دیگر قوانین گریبان این ماده‌قانونی را هم گرفت به‌نحوی‌که در 25 بهمن 1394 یعنی 1852 روز بعد از ابلاغ این قانون به رئیس‌جمهور برای اجرا، لاله افتخاری نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در دوره نهم مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از عدم اجرای این ماده مهم قانونی گفت: « معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری دولت یازدهم تاکنون اقدامی جهت اجرایی شدن این ماده مهم و حیاتی برای زنان انجام نداده درحالی‌که فراکسیون زنان مجلس در این زمینه مطالبات بسیاری داشته است.» قانون جامع‌تر در برنامه ششم توسعه در برنامه ششم توسعه نگاه جدی‌تری به موضوع زنان سرپرست خانوار شد بند ت ماده ۸۰ این قانون به‌طور ویژه توانمندسازی آن‌ها را هدف خود قرارداد. در این بند قانونی آمده است : « تهیه و اجرای کامل طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار طبق قوانین و مصوبات شورای اجتماعی تا پایان اجرای قانون برنامه توسط ریاست جمهوری (معاونت امور زنان) با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سایر نهادهای ذی‌ربط و تائید برنامه مذکور در هیات وزیران و تصویب در مجلس شورای اسلامی و نظارت بر اجرایی شدن آن » این قانون 28 اسفند 1398 برای اجرا به دولت یازدهم ابلاغ شد. کانال تحلیل خبرنگار بدون مرز آثار رضا رضوی روزنامه نگار و نویسنده پیوستن به کانال از طریق لینک عضویت 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1497236199C12b3d76fe7
بخش دوم گزارش از اول تا آخر طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانواده موانع اجرای قانون :زنان سرپرست خانوار را کسی نمی‌شناسد اما موضوع پیچیده‌تر این حرف‌ها بود. علیرغم اینکه امور زنان سرپرست خانوار و مشکلات زيادي ازجمله بحث مسکن، اشتغال، بهداشت و درمان، بيمه، مسائل و مشکلات فرزندان بیشترین حجم مراجعات مردمی به نمایندگان مجلس را داراست. بعلاوه بسیاری از این زنان حاشیه‌نشین شهر‌ها هستند.بررسی‌ها نشان داد نه یک بانک اطلاعاتی جامع و کامل از این قشر وجود دارد و نه امور این زنان، که از آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه هستند، متولی مشخصی ندارد. برای حل این مشکل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي به‌عنوان متولي اصلي در امور مربوط به زنان سرپرست خانوار تعيين شد. از طرف دیگر باید سامانه‌ای راه‌اندازی شود تا به‌محض آنکه فردی بی‌سرپرست شد بلافاصله در این سامانه ثبت شود و اقدامات حمایتی صورت گیرد. دولت به‌تنهایی توان رسیدگی ندارد، مردم به خط شوند یک مشکل اساسی حجم بالای تعداد زنان سرپرست خانوار در کشور است .تعداد این زنان تا حدود 3 میلیون نفر برآورد می‌شود که این تعداد سیر صعودی هم دارد. شرایط نابسامان اقتصادی و عدم ثبات آن، امکان برنامه‌ریزی دقیق و حمایت از این افراد را دچار مشکل می‌کند. لازم است هرچه بیشتر، زمینه ورود سازمان مردم‌نهاد و غیردولتی برای شناسایی و اقدام در مورد حمایت از این زنان ایجاد شود. یاددادن ماهیگیری بهتر از ماهی دادن است بااینکه کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی تمام توان خود را برای حمایت از این زنان انجام می‌دهند اما برای خروج این افراد از چرخه حمایتی لازم است زمینه برای اشتغال واقعی آنان فراهم شود . با توجه به اینکه بخش زیادی از این زنان را زنان جوان تشکیل داده‌اند، لازم است تحت آموزش قرار گیرند تا امکان تبدیل‌شدن به یک کارآفرین را داشته باشند. سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در این مورد می‌تواند نقش ایفا نموده و با برنامه‌ریزی صحیح زنان سرپرست خانوار را تحت آموزش‌های مهارتی خود قرار دهد تا بسته‌های حمایتی دولت شامل کسانی بشود که قابلیت آموزش دیدن و توانمندسازی آنان وجود ندارد. کانال تحلیل خبرنگار بدون مرز آثار رضا رضوی روزنامه نگار و نویسنده پیوستن به کانال از طریق لینک عضویت 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1497236199C12b3d76fe7
میدانید چند نفر اصلا نمیدانند چطور باید انصراف بدهند؟ اصلا با چه اجازه ای مردم را به پرداخت چیزی که هیچ خبری از آن ندارند وادار میکنند؟
کمی پیچیده است اما ساده ترین کار ممکن این است که بجای سمپاشی و تهمت و افترا زدن به آدمها با خودشان صحبت کنیم. حالا اگر مقامی هم داریم باید بیشتر دقت کنیم که چه چیزی در مورد افراد از دهانمان خارج می‌شود. مبادا حرف مفتی بزنیم و مدیون دیگران شویم. کانال تحلیلی خبرنگار بدون مرز آثار رضا رضوی روزنامه نگار و نویسنده پیوستن به کانال از طریق لینک عضویت 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1497236199C12b3d76fe7
یکی از سخت ترین کارها داشتن تقواست. یکی از معیارهای داشتن تقوا آمار ناصحیح ندادن است. آمار نادرست دروغ نیست، اما غلو نابجا برای کسب اعتبار ناصواب است و عاقبت به خیری به دنبال ندارد. خدایا عاقبت همه ما را ختم به خیر کن ! کانال تحلیلی خبرنگار بدون مرز آثار رضا رضوی روزنامه نگار و نویسنده پیوستن به کانال از طریق لینک عضویت 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1497236199C12b3d76fe7
چرا حقوق در تناسب تورم و نه عین تورم افزایش می‌یابد ولی جریمه های رانندگی چند ده برابر تورم ؟ چرا جریمه‌ها را متناسب با قیمت خودرو‌ها افزایش نمی‌دهیم تا هم عدالت برقرار شود هم بازدارندگی متناسب شود؟ دو میلیون برای ثروتمند چیزی نیست اما برای دهک های پایین کمرشکن است. کانال تحلیلی خبرنگار بدون مرز آثار رضا رضوی روزنامه نگار و نویسنده پیوستن به کانال از طریق لینک عضویت 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1497236199C12b3d76fe7
آیا زمان به روز رسانی قانون کار فعلی رسیده است ؟ به قلم رضا رضوی مسئله حقوق کارگران تنها یکی از جنبه های نمادینی است که شاید به خاطر عدم اصلاح قانون کار فعلی شاهد آن هستیم. تنظیم سیاست های اقتصادی و پولی با گذشت زمان هر روز شکل و شیوه های جدیدی به خود میگیرد و عدم انطباق برخی قوانین با مقتضیات روز، مثل قانون کار فعلی، که در زمان تصویب نیز محل اختلاف نظر بسیار جدی بوده است را میتوان به عنوان یکی از عوامل اصلی این اختلاف هر ساله در تعیین وضعیت حقوق و دستمزد کارگران دانست. در حال حاضر تعادل در تصمیم گیری در شورای عالی کار به عنوان مرجع تعیین حقوق کارگران زیر یک علامت سوال بزرگ قرار دارد: دولت به عنوان یک کارفرمای بزرگ، چگونه به عنوان تعادل بخش به رابطه میان کارگر و کارفرما میتواند عمل کند؟ شاید راه حل اصلی به روز رسانی و اصلاح فوری قانون کار فعلی است. بنظر می‌رسد قانونی که حدود سی و چند سال قبل با اختلافات زیاد میان دستگاههای قانون گذاری و در نهایت اغلب مواد مهم آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسید، با تغییرات شگرفی که در روابط و ارتباطات و نیز شرایط اجتماعی و اقتصادی روی داده دیگر کارآیی اولیه خود را نیز از دست داده است و مرجع اصلاح این قانون مجلس شورای اسلامی است و باید دید مجلس دوازدهم به این موضوع پر چالش کشور ورود خواهد کرد تا یکی از دغدغه های مهم رهبر انقلاب و مسئله اساسی کشور در این زمینه رفع شود؟ نمایندگان مجلس باید بیانات رهبر انقلاب را در دیدار با کارگران در سال ۹۸ و همچنین سالهای قبل و بعد از آن مطرح شده را مورد توجه قرار دهند.
حتی آب هم اگر یک جا بماند می‌گندد، قدرت و مسئولیت که جای خودش را دارد. چالش ها و موانع باعث رشدند. بخصوص در جوامع محلی بدون انتقاد و پیشنهاد، رشدی حاصل نمی‌شود. چرا مدام باید بشنویم: رسانه‌ها تخریب می‌کنند و موی دماغند و غیره. آیا از زمین به آسمان می‌بارد ؟ مسئول و نوکر که نمی‌تواند همزمان منتقد هم باشد ! خب عزیزانم به فرض که درست میگویید. راهش این است که طوری «خوب» کار و نوکری کنید تا رسانه‌ها بهانه‌ای برای تخریب نداشته باشند! استقبال از انتقاد از شروط کمال عقل است. شما به سراغ رسانه بروید و درخواست نقد کنید. مگر اینکه ماجرا کلا چیز دیگری باشد که بحث فرق میکند. 🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆 کانال تحلیلی خبرنگار بدون مرز آثار رضا رضوی روزنامه نگار و نویسنده پیوستن به کانال از طریق لینک عضویت 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1497236199C12b3d76fe7
ساخت آن مسجد یک بحث است و گره زدن آن به یک پایه فرض نادرست و البته مبهم یک روش برای مغلطه ای بزرگ است. بدبینانه ترین پیمایش ها که با روش نسبتا علمی انجام شده باشد نشان می‌دهند شکل دینداری مردم ایران تغییر کرده است نه اینکه دگرگونی بزرگی روی داده باشد. ضمن آنکه پیمایش های رسمی مثل موج نگرش ایرانیان هم همچنان بر دینداری مردم تاکید دارد. کاش زمانی دست دهد تا تحلیل مضمون تمام این نوع توییت ها را انجام دهیم. کانال تحلیلی خبرنگار بدون مرز آثار رضا رضوی روزنامه نگار و نویسنده پیوستن به کانال از طریق لینک عضویت 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1497236199C12b3d76fe7
معاهدات کمپ دیوید، شرم الشیخ، معاهدات صلح همه یادآور اتفاقات تلخی است که در آن دولتمردان فلسطین فریب دولت های مکار غربی را خوردند و هم زمان و هم زمین را به دفعات و پس از این معاهدات از دست دادند و حاصلی به جز گسترش اشغالگری نبردند. یک گزارش سعودی خبر داد وزیر خارجه از نخست وزیر جدید فلسطینی دعوت کرده تا برای گفتگو در مورد کشور مستقل به واشنگتن سفر کند. تفرقه و اختلاف افکنی از مکر این دشمنان است و انشاءالله فلسطینیان مثل دفعات قبلی خام نشوند. وحدت کلمه رمز بر رژیم صهیونیستی است. کانال تحلیلی خبرنگار بدون مرز رضا رضوی روزنامه نگار و نویسنده پیوستن به کانال از طریق لینک عضویت 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1497236199C12b3d76fe7
خسارت بار ترین اقدام یک مسئول که کارش «مورد سوال واقع شدن» است این است که با بهانه‌های مختلف و لطایف الحیل حلقه اطرافیان خود را به افرادی محدود کند که قطعاً نمی‌توانند با یک دست بیش از یک هندوانه بردارند. خودِ مسئول که نوکری بیش نیست. آنچه مهم است تمشیت امور خلق است که بر زمین می‌ماند و موجب ضمان می‌شود. هیچ جایگاهی ارث خانوادگی هیچ مسئولی نیست که خودش را ارباب امور بداند. وقتی مسئولی حلقه همکاران خودش را محدود کند نزول دو بلا بر او رد خور ندارد: هم دچار توهم خودبزرگ بینی می‌شود و هم در مانداب تملق می‌گندد. مسئول قبل از هرچیزی نوکری است که باید برای همه میدان فعالیت بسازد. کانال تحلیلی خبرنگار بدون مرز یادداشت‌های رضا رضوی روزنامه نگار و نویسنده پیوستن به کانال از طریق لینک عضویت 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1497236199C12b3d76fe7
اینکه غالب شهدا با ادبیات مختلف در زندگی و حیات خاکی شان و در وصایای نورانی‌شان مدام دعوت به دفاع از ولایت‌فقیه می‌کنند، تنها یک وجه و یک بُعد ندارد. یعنی دفاع از ولایت دفاع از اندیشه ولی نیز هست. وقتی اندیشه ولیِّ جامعه گسترش عدالت باشد، چشم بستن بر زمینه سازی تبعیض، نادیده گرفتن تخلفات ریز و درشت، به هر دلیل و با هر توجیه، اول مخالفت با امر ولی و بعد خیانت به مردم و خون شهداست. به همین سادگی یک نوکری که خود را از اولیای برتر الهی میداند، بی آنکه بفهمد مبدل به ایادی شیطان می‌شود. اینکه شهید احمد کاظمی رحمة الله علیه با آن لحن بهشتی میگوید «ما در برابر شهدا مسئولیم» یعنی اگر در جایگاهی قرار گرفتیم و دریافتیم توان خدمت فوق‌العاده العاده و نوکری خاص مردم را نداریم، لااقل تلاش کنیم وضعیت را بدتر از آنچه بوده تحویل ندهیم. کانال تحلیلی خبرنگار بدون مرز یادداشت‌های رضا رضوی روزنامه نگار و نویسنده پیوستن به کانال از طریق لینک عضویت 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1497236199C12b3d76fe7
رضا رضوی دانشجوی رشته مطالعات فرهنگی و رسانه و صاحب امتیاز و مدیر مسئول نشریه مکتب المپیک، در دیداری که به مناسبت ضیافت افطار جمعی از فعالین دانشجویی با رئیس دانشگاه و جمعی از مسئولین با محوریت طرح مطالبات، پیشنهادات و دغدغه‌های فعالین دانشجویی برگزار شد، ضمن قدردانی از حمایت های معاونت فرهنگی از بخش نشریات دانشجویی، از حوزه نشریات دانشگاهی به عنوان ابزار انتقال دهنده تاریخ دانشگاه نام بردند. وی درادامه در بیان برخی مطالبات و دغدغه های فعالان دانشجویی واحد نشریات، به مواردی از جمله افزایش حمایت های مالی از صفحه آرایی و چاپ نشریات، استقرار محلی ثابت جهت عرضه دانشگاهی در دانشگاه، لزوم توجه و پشتیبانی فکری و ابزاری از سوی اساتید با فعالین نشریاتی، اعطای امتیازی برای فعالین نشریاتی و ایجاد بستری برای تداوم ارتباط نشریات، فعالین حوزه نشریات دانشجویی و فارغ‌التحصیلان با این نشریات دایر در دانشگاه اشاره کردند.
اصل این بود که چند دقیقه‌ای از این چرخه اضطراب‌آور زندگی بیرون بیایی و در خودت و زندگی‌ات تأمل کنی. بله. دیدار دوستان و رفقا هم چاشنی این برنامه‌ها بود. مردم با یک اطلاعیه ساده‌ی سیاه و سفید یا با دیدن یک علامت ساده، می‌دانستند اینجا هیئتی برپاست و صاحب آن هم از مردم نیست و هر مجلسی صاحبی مکرم و معظم از اولیاء دارد. قبول کنید برای ما که حالا داریم خودمان قدیمی میشویم سخت است ببینیم نام مداح و مجری و قاری و برگزار کننده و چه و چه، برای یک آیین مذهبی، از اصل برنامه بزرگتر باشد. این البته راندن همه با یک چوب و خدای نکرده صدور فتوا در مورد نیات افراد نیست. حتما آن کسی که مراسمی برگزار می‌کند اول نیتش ادای یک وظیفه و اجرای مناسک مذهبی است. اما اگر ملاحظه کاهش بروز افراد و نام‌ها در کنار نام اولیاء دین، در نظر گرفته شود،قطعا به غنای یک مراسم بسیار کمک خواهد کرد. برنامه مذهبی که تبلیغ فلان آدم و بهمان مدیر و این و آن نیست. اساسا اصل نوکری و خدمت را ما از همین هیئت ها باید یاد بگیریم و مدیران ما بفهمند به نسبتی پایین تر، همان نوکری مردم در یک هیئت، نوکری آنها در سمت و منصب و غیره است. باید تکرار کنم اگر مسئول باور کند «نوکر» مردم است، آن وقت آن جایگاه و مقام و منصب زود گذر، راه عرش را برایش باز می‌کند و اگر نه وبالی می‌شود که خلاصی از آن اگر محال نباشد، بسیار دشوار خواهد بود. در طراحی اطلاعیه‌ها تجدید نظر کنیم. کانال تحلیلی خبرنگار بدون مرز آثار رضا رضوی روزنامه نگار و نویسنده پیوستن به کانال از طریق لینک عضویت 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1497236199C12b3d76fe7
اگر بعد از این همه سال خیره شدن به خرابکاری ها و البته گاهی موفقیت های نوکران مردم در ادارات (مسئولان)، بپرسند: رمز موفقیت یک مدیر چیست ؟ میگویم : خلاقیت. اگر این سوال را تکرار کنند، باز هم جواب من خلاقیت است. نوکری که قریحه شناخت مسئله، جستجو‌گری برای راه حل را نداشته باشد و خلاق هم نباشد، می‌شود چراغ بدون نفت، لامپ بدون برق! نور ندارد. وای از روزی که توهم داشته باشد و آه از آن زمان که از خلاقیت نیروها هم واهمه داشته باشد و بدا به آن زمان که خودش را در میان عده معدودی حبس کند و راه به هر فرد خارج از عاملان خودش ببندد. حالا یک‌جایی فراخوان دادند از مردم ایده بگیرند برای شعار سال! اگر قرار است مردم ایده بدهند، چرا این همه خرج دم و دستگاه و دفتر و دستکت شده؟ دوربین مخفی است؟ اگر مردم بگویند پیشنهاد ما تغییر مسئول و نوکری است که همه کارها را حبسِ خودش کرده، جا باز می‌کنی؟ نه کاری می‌کنی نه میگذاری کار کنند! تا وقتی با هزار دلیل بیهوده و تهمت و افترا و چه و چه و چه، نگذارید کسی به حوزه کار شما نزدیک شود روزگار همین است. با راه حل های کهنه نمیتوانید مسائل جدید را حل کنید. مشارکت مردم یعنی ببینید در تمام این سالها چند سمن در شهرستانتان تاسیس شده است ؟! چند جلسه با آنها و احزاب داشته‌اید؟ یا علی! دیر می‌شود. جا باز کنید. کانال تحلیلی خبرنگار بدون مرز یادداشت‌های رضا رضوی روزنامه نگار و نویسنده پیوستن به کانال از طریق لینک عضویت 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1497236199C12b3d76fe7
حکایت یک دست و هزار هندوانه ما که در هفت آسمان یک ستاره هم نداریم، آنقدر از مسئولیت جدید فرار می کنیم که آهو از گرگ نمی‌گریزد. محض ریا هم نیست این عرض من. واقعا زمان کم می آید و می ترسیم همانطور که همیشه شرمنده خانواده هستیم، شرمنده مردم هم بشویم. اولی را شاید بشود کاری کرد؛ اما دومی یعنی شرمندگی مردم را خدا با بندگانش حساب می کند و ما هم از عقوبت باریتعالی ترسانیم. هرچند آخر هم در فشار تکلیف و حجت و غیره می افتیم و قبول کار می کنیم و از زندگی مان باز می‌مانیم؛ اما این پذیرفتن ها یک حدی دارد. یعنی اگر ما به فرض مثال و محال، یک روز فرماندار منطقه ای در یک کشوری شدیم و به ما پیشنهاد مسئولیت در جای عام المنفعه ای را که از حوزه نوکریمان فاصله دارد را می‌دادند، قطعا «رد» می کردیم. حتی اگر با شمشیر سرمان را می‌زدند. مسئول شدن یعنی معامله تمام زندگی و وقت و خواب و خوراک و خلاصه همه چیز با مردم! نوکری در قامت مسئولیت در امور زندگی مردم یک منطقه( که به خودی خود همراهش هزار حکم و مسئولیت دیگر می آورد) مگر اجازه می دهد، مسئولیتی حتی کوچک از جای دیگر، ولو بسیار مهم و با ارزش بپذیرم؟ از آن گذشته خود محوری همزمان نتیجه و علت تجمیع همه امور به سمت «خود» است. خود محوری بلایی است که در کمین نشسته تا آنها که تاب همکاری با دیگران را ندارند و خود را در قامت «سوپر من» همه فن حریف می دانند، گرفتار کند. در این شرایط اگر یکی از مردم که ولی نعمت من هستند، رو به منِ نوکر کند و بگوید: «تو بیخود زمانی که باید برای نوکری من اختصاص دهی به کاری مشغول می شوی که کس دیگری نیز می تواند آن را به نحو احسن انجام دهد، من حق را به او می دهم و از او نمی رنجم و بلافاصله از این مسئولیت می گریزم. مثل آهو که از گرگ فرار می کند. ای قربان شهید رجایی و شهید همت و شهید باکری و شهید چمران و شهید باهنر و شهید بهشتی و بیشمار شهید دیگر بشوم که جملاتی دارند که وقتی به معنای آنها در باب خدمت و قبول مسئولیت و غیره می‌اندیشیم، دود از سرمان بلند می کند. یک دعا می کنم شما آمین بگویید: الهی ! همه ما را از خودرایی و خودمحوری و حب جاه و حب مقام و دورویی مصون بدار ! کانال تحلیلی خبرنگار بدون مرز یادداشت‌های رضا رضوی روزنامه نگار و نویسنده پیوستن به کانال از طریق لینک عضویت 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1497236199C12b3d76fe7
🔹 یک راز سقوط نوکران؛ دویست میلیون تومان که پولی نیست ! صادقانه باید گفت یکی از سخت ترین کارها دسترسی به بیت المال و اموال عمومی و البته عدم مصرف شخصی و گروهی از آن است. مهم است نوکر (مسئول دولتی و غیر از آن) راه تخلف اقتصادی برایش باز باشد و خودداری کند. یکی از انواع توجیهات در این زمینه که قاعده های اخلاقی را زیر پا میگذارد و له میکند تقسیم ضرر است. در گذشته و در مدل های کوچک تعاملاتی و اقتصادی، نوکران اگر به اموال مردم و بیت المال دست درازی میکردند به لحاظ کوچک بودن جامعه ذینفع، کمتر کسی می‌توانست از حجم بزرگ ضرر برای آن جامعه کوچک چشم‌پوشی کند. مثلا اگر کسی از حق‌آبه زمین کناری‌اش فقط روزی چند دقیقه برای آبیاری زمین‌های خودش برمی‌داشت، قطعا کاهش محصول و خسارت بزرگی به دیگران وارد کرده بود. در اینچنین جامعه کوچکی انواع تربیت اخلاقی هم ساده تر بود. فرهنگ اعتماد ساز با مشکلات پیچیده ای مواجه نمی‌شد. اما امروز اگر کسی دویست میلیون به ناحق یا حتی به شکلی قانونی، حق و حسابی از بیت المال دریافت کند، در حالی که اخلاقا اجازه دریافت آن را نداشته است، میزان ضرر مستقیم برای دیگران به چشم نمی‌آید چرا که این رقم برای هر فرد جمعیت مثلا ۵۰۰ هزار نفری یک شهر، اصلا به چشم نمی‌آید. یعنی به هر نفر چیزی حدود ۴۰۰ تومان خسارت وارد شده است. پس محدودیت اخلاقی هم در این میان نادیده گرفته می‌شود. اگر اخلاق نتواند مانع ویژه‌خواری شود، نوکران مردم موانع قانونی را با لطایف الحیل رفع می‌کنند. حالا بیایید رقم را بالاتر ببریم و برسیم به رقم‌های میلیاردی. در یک شهر ۵۰۰ هزار نفری اگر هر کسی ده هزار تومان از سرانه اش از دست بدهد، پنج میلیارد از دست رفته است و ممکن است به جیب یک جریان یا گروه واریز شود. باز هم سرانه به نظر زیادی نیست. هست؟ اخلاق و محدودیت های اخلاقی با همین جمله ها توجیه رفع، خلع می‌شوند. این جاست که نقش رسانه آشکار می‌شود. اگر شفافیت بر مدیریت اموال عمومی حاکم شود و رسانه های یک شهر و همه مردم در یک اتاق شیشه ای شاهد رفتار نوکرانشان باشند، فکر میکنید چند نفر جرأت میکنند دست از پا خطا کنند؟ حالا فکر میکنید چرا شفافیت در امور مالی شهرها طرفدار ندارد؟ آیا مردم و رسانه ها مطالبه گر شفافیت نیستند؟ مردم از وعده شفافیت استقبال می‌کنند. میزان رأی به این شعار را مشاهده کرده ایم. از امروز به شفافیت بیشتر فکر کنید. به اینکه چطور نوکران مردم باید وادار به ایجاد شفافیت شوند که اگر اینطور نشود در هیچ کجای جهان، قانون و اخلاق و مجازات و تنبیه و وجدان و هر چیز دیگری راه را بر تعدی نوکران نمی‌بندد. 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 کانال تحلیلی خبرنگار بدون مرز یادداشت‌های رضا رضوی روزنامه نگار و نویسنده پیوستن به کانال از طریق لینک عضویت 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1497236199C12b3d76fe7
روز شوراهای شهرداری مبارک ! ما شنیده و خوانده‌ایم زمان انقلاب قرار شد مردم عهده‌دار زندگی‌شان شوند. بلافاصله نهضت‌ها شروع شدند. نهضت سوادآموزی، نهضت جهاد سازندگی، نهضت بسیج دفاعی و کلی نهضت ریز و درشتی دیگر که همه را امیدوار کرد. مردم با شور و شوق وارد عمل شدند. اما این دیر نپایید. بوروکراسی و اداره مآبی که کمی کمرنگ شده بود، بعد از جنگ، کم کم دوباره سایه‌اش را روی جهاد و اقدامات و نیروهای جهادی انداخت. نمود بارز آن هم در افت و خیزها و تغییر نامها بود. مقاومت‌های پراکنده‌ای هم می‌شد اما نتیجه بخش نبود. شوراها تشکیل شدند. قرار بود دوباره در قالب این شوراها امور به مردم برگردد. دو دوره اول این مشارکت در فضای آن روزها چشمگیر شد و بعد. بعد کم‌کم با تغییر بافت نامزدها و اوضاع اجتماعی سیاسی شهرها و گسترش رسانه‌ها و در مواقعی وفور ثروت و دارایی شهرها، کم‌کم ساختمان شوراها که روزی محل رفت و آمد همه مردم بود، حصارمند شد و اعضای شورا که با رای مردم انتخاب می‌شدند، سهم جریان های سیاسی در شهرها شدند. این واقعیت تلخ است که وقتی نماینده‌ای رای خود را از مردم نگیرد، خود را پاسخگوی موکلان خود نمی‌بیند. هنوز هستند نمایندگانی در پارلمان شهری شهرها، که همچنان سعی در حفظ این نهاد اجتماعی دارند؛ اما نمی‌توان این واقعیت را پنهان کرد که شورای شهرها دیگر آن کیفیت گذشته را ندارند. اگر روزی مردم، در نبود دسترسی به نمایندگان مجلس، برای حل بسیاری از مسائل و مشکلاتشان به شورای شهر مراجعه می‌کردند، از وقتی شورای شهر، تبدیل به شورای شهرداری شد، دیگر از این نهاد هم چشم امید بریده‌اند انگار! من نمیدانم راه حل چیست یا شاید آنقدر ابعاد کوچک و بزرگ دارد که باید از سیاستگذاری تا اجرا، اصلاحات جدی اتفاق بیفتد؛ اما آنچه می‌دانم این است که پس موج‌های دستگیری اعضای شوراهای شهر در برخی از شهرهای بزرگ و برخی برخوردهای عجیب و غریب با مطالبات مردم، باید اعتماد سازی دوباره اتفاق بیفتد. راه آن هم شاید این است که اعضای شوراهای شهر، از پشت حصار و باروی ساختمانشان و از پشت گزارش دهی‌ها و گزارش سازی‌های متکثرشان در فضای مجازی و غیرواقعی، دوباره به میان مردم برگردند. «نماینده بدون دفتر» که هر روز در محله‌ای و محدوده‌ای زانو به زانوی مردم بنشیند، نمود بارزی است از آنچه مردم منتظر دیدار آنند. اصلا تابحال فکر کرده‌اید شورای شهر چه نیازی به دفتر و دستک دارد وقتی قرار است همه شهر را نمایندگی کند؟ وکیل باید به دیدار موکل برود نه آنکه بنشیند و ولی‌نعمت خود را در پس صف‌ها و نوبت‌ها منتظر دیدار نگاه دارد! 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 کانال تحلیلی خبرنگار بدون مرز یادداشت‌های رضا رضوی روزنامه نگار و نویسنده پیوستن به کانال از طریق لینک عضویت 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1497236199C12b3d76fe7