🔻 در جلسه #رسالتنا با حجتالاسلام روشندل مسئول #روابط_عمومی حوزه علمیه خراسان ایشان بیان کردند:
روابط عمومی حوزه ارتباط خوبی با #رسانههای_مکتوب و #صدا_و_سیما دارد و همکاری خوبی از طرف رسانه ها با حوزه علمیه وجود دارد.
⁉️ سوال اینجاست که با وجود این هماهنگی و ارتباط،چرا #نقش فعالی از سوی #حوزه_علمیه_خراسان در جریان سازی برای #جهان_اسلام وجود ندارد؟
#نقد_عملکرد
@resalatuna
رسالتنا
🔻مدارس علمیه به عنوان پایگاه های تربیت #طلبه_تراز_انقلاب_اسلامی نقش عمده ای در ایجاد هویت فعال امتی
🔹گزارش مختصری از فعاليت هاي جهان اسلامی مدرسه علمیه حضرت مهدي (عج) در سال 98:
1- بررسی آخرین مسائل #کشمیر و بیان مشاهدات #وحدت در عرصه بین الملل
جناب آقای ابوالفضل زارعی (رایزن سیاسی سابق ایران در سفارت هند) 98/8/11
2- بررسی چالشهای عملی #وحدت در شبه قاره
حجت الاسلام و المسلمین امین شهیدی 98/8/27
3- دوره تبیین نظریه #مقاومت در 30/8/98
دوره تبیین نظریه مقاومت با هدف اشنایی هرچه بیشتر با ادبیات مقاومت و تبیین سخنان رهبری با موضوعات
1-مبانی دینی نظریه مقاومت
2-ابعاد اندیشه مقاومت در اندیشه #امامین_انقلاب
3-مقاومت ،کنش یا واکنش
4-بررسی جریان مقاومت و سازش در #انقلاب اسلامی و اهمیت روابط و تعاملات #بین_الملل در منطق مقاومت
به همت #بسیج مدرسه علمیه حضرت مهدی در پنجشنبه مورخ 30 آبان 98 برگزار شد.
✅اساتید این دوره تبیینی به ترتیب موضوعات فوق استاد حجت الاسلام و المسلمین نظافت یزدی مدیریت مدرسه علمیه حضرت مهدی عج ، دکتر محمد صادق شهبازی پژوهشگر حوزه اسلام ناب ، دکتر سعید شعرباف عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام رضا و دکترمحمد صادق کوشکی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بودند و به ارائه مطالب پیرامون نظریه مقاومت پرداختند.
🔻به گفته مسئول برگزاری این دوره تبادر عامه مردم از بحث مقاومت که عمدتا در ایام انتخابات، راهپیماییها، مباحثات سیاسی و امثالهم بیان میشود صرفا یک چالش بین المللی یا سیاسی است و در نتیجه عمده مردم و برخی نخبگان نقشی غیر از تحمل سختیهای تحریم و نظیر این را برای خود قائل نمیشوند در حالی که نظریه مقاومتی که امامین انقلاب تصویر میکنند نقش اصلی را بر عهده توده مردم و نخبگان جامعه قرار داده است و صرفا در یک سطح چالش سیاسی و بین المللی قرار ندارد؛ در این دوره تلاش می شود که نشان داده شود اولا مقاومت صرفا یک چالش سیاسی نیست و در ابعاد مختلف تعریف میشود. ثانیا مردم و نخبگان از موثرترین گروهها در منطق مقاومت هستند.
🔸لازم به ذکر است عزیزان برگزار کننده دوره طی مباحثات و مطالعاتی که پیرامون نظریه مقاومت داشته اند نمایشگاه مصوری از نمونه های مقاومت نیز برگزار کردند که در منظر عزیزان میهمان دوره قرار گرفت و حاصل مطالعات و مباحثات طلاب بسیجی برگزار کننده این دوره تبیینی ، کتاب "#فاستَقِم" بود که این کتاب نیز در این دوره رونمایی شد.
#فعالیت_مدارس
#مدارس_الگو
@resalatuna
فقر کمی و کیفی فعال فرهنگی بین الملل
📃 #یادداشت از علیرضا کمیلی
دبیر اتحادیه بینالمللی امت واحده و فعال حوزه بین الملل
⚠️ یعنی سهم بین الملل یک صدم هم نیست؟!
🔰 فرض کنیم #فعالان_مردمی فرهنگی اجتماعی کشور که دغدغه های انقلابی دارند 500 هزار نفر باشند که دارند از عرصه اقتصاد مقاومتی و حجاب و خانواده تا کارهای سیاسی مقطعی و کار #تربیتی و... فعالیت می کنند.
⭕️ حال سوال من این است که عرصه #بین_الملل بعنوان یکی از نیازهای انقلاب اسلامی چه سهمی در این حجم از نیروها می تواند و #باید به خود اختصاص دهد؟!
🌐 می توانم چند کتاب بنویسم که ثابت کنم چه ظرفیت ها که در شرق و غرب عالم با ظهور #انقلاب_اسلامی بروز کرد و متاسفانه غالب آنها بخاطر واگذاری تام این عرصه به #کارمندان دستگاههای رسمی یا نیروهای نظامی #امنیتی نهادهای انقلابی هدر رفت!
☺️ آنگاه شما احتمالا #درصد بالاتری برای این عرصه در کنار سایر نیازهای انقلاب در نظر خواهید گرفت ولی چنین کاری نمی کنم و فقط می پرسم یعنی #سهم بين الملل #یک_درصد این توان نیروی انسانی انقلابی هم نیست؟! اگر هست چرا ما حالا 5000 نیروی دغدغه مند یا فعال بین الملل نداریم؟!
😔 البته من هم می دانم و پیش تر نوشته ام که آفت تشتت و نداشتن حس جدی حکمرانی و تربیت #اقیانوس_بعمق_یک_وجب بر عمده جوانان انقلابی غلبه دارد و همه نیازها بخاطر این آسیب، با عدم برخورد #تخصصی و بر زمین ماندن بارهای سنگین تر مواجه شده اند ولی بر این باورم که باز هم بین الملل وضع بدتری دارد و در برخی موضوعات اقلا #کمیت عناصر فعال بیشتر است!
⭕️ راستی وای اگر تعداد آن فعالان بیش از 500 هزار نفر باشد و ما حتی نتوانیم 100 عنصر مردمی #متمرکز بر عرصه بین الملل را هم نام ببریم!
#امامت_امت_اسلامی
#حوزه_علمیه_نگاه_جهانی_میطلبد
@resalatuna
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 چرا نگاه تقریبی در طلاب وجود ندارد؟
حجتالاسلام اخلاقی
#اقامه_دین_در_جهان_اسلام
#امامت_امت
@resalatuna
▪️از معاونت بین المللی که نداریم
🔻«از مهم ترین رخدادهای مرکز مدیریت #حوزه_علمیه_قم در اواخر سال 1388، تشکیل معاونت همکاری ها و #امور_بین_الملل بود.
هدف از تأسیس معاونت بین الملل ، تحقق بخشی به رسالتی جهانی بود که #پیامبر_اسلام صلی اللّه علیه و آله به عنوان پیامبر خاتم که دینشان هم دینی جهانی و ماندگار بود آن را انجام می داد و در عصر کنونی متولیان انجام این رسالت و رساندن آن به #جهان، علما هستند.»
💥عبارت بالا بیانات حجة الاسلام والمسلمین زمانی اولین معاون #بین_الملل #حوزه_علمیه_قم است.
❓حال سوال اینجاست که آیا #حوزه_علمیه_خراسان چنین رسالتی بر دوش ندارد؟
❓آیا #حوزه_علمیه_مشهد رسالتش فقط در محدوده شهر #مشهد است یا رسالتی جهانی دارد؟
❓چرا از حوزه خراسان اثری در تحولات بین المللی دیده نمی شود؟
❓آیا نباید در دومین حوزه علمیه ایران مرکزی برای رصد و برنامه ریزی و اقدام درباره #جهان_اسلام وجود داشته باشد؟
#از_معاونت_بین_المللی_که_نداریم
#دین_جهانی_طلبه_جهانی
@resalatuna
«بی طرف ماندن #روحانیت در مسائل چالشی اساسی، موجب نمیشود که #دشمن روحانیت و دشمن دین هم بی طرف و #ساکت بماند؛ «و من نام لم ینم عنه». اگر روحانیت #شیعه در مقابل حوادث خصمانه ای که برای او پیش می آید، احساس مسئولیت نکند، وارد میدان نشود، ظرفیت خود را بروز ندهد، کار بزرگی را که بر عهده ی اوست، انجام ندهد، این موجب نمیشود که دشمن، دشمنی خود را متوقف کند؛ بعکس، هر وقت آنها در ما #احساس_ضعف کردند، جلو آمدند؛ هر وقت احساس انفعال کردند، به فعالیت خودشان افزودند و پیش آمدند. غربی ها ظرفیت عظیم فکر شیعه برای مواجهه ی با #ظلم_جهانی و #استکبار_جهانی را از مدتها پیش فهمیده اند؛ از قضایای #عراق، از قضایای #تنباکو؛ لذا آنها ساکت بشو نیستند؛ آنها به تجاوز خود، به پیشروی خود ادامه میدهند. سکوت و بی طرفی #علما و #روحانیون و #حوزه_های_علمیه به هیچ وجه نمیتواند دشمنی دشمن را متوقف کند. بنابراین #حرکت حوزه های علمیه، بی طرف نماندن حوزه های علمیه در قبال #حوادث_جهانی، در قبال مسائل چالشی #ملی و #بین_المللی یک ضرورتی است که نمیشود از آن غافل شد.»
بیانات در دیدار #طلاب، فضلا و #اساتید #حوزه_علمیه_قم 29/7/1389
@resalatuna
رسالتنا
▪️از معاونت بین المللی که نداریم 🔻«از مهم ترین رخدادهای مرکز مدیریت #حوزه_علمیه_قم در اواخر سال 138
🔻از اهم وظایف #معاونت_بین_الملل #حوزه_علمیه_قم این است :
*برنامه ریزی به منظور تقویت رویکرد بین المللی در #نظام_آموزشی، #پژوهشی، و #تبلیغی حوزه های علمیه.
*رصد، تحلیل، اطلاع رسانی از کلیه فعالیت های مرتبط با حوزه های علمیه #تشیع و #جهان_اسلام و اتخاذ مواضع دقیق و بهنگام.
*برنامه ریزی به منظور گسترش و تقویت همکاری های #حوزه_های_علمیه با اشخاص، مراکز، نهادها، #سازمان_های_بین_المللی و حوزه های شیعی #خارج_از_کشور.
❓آیا در حوزه علمیه مشهد به عنوان #پایتخت_معنوی_جهان_اسلام نیاز به این برنامه ریزی ها و اقدامات وجود ندارد؟
❓چند درصد از برنامه ریزی های نظام آموزشی و پزوهشی و تبلیغی حوزه به مسائل جهان اسلام اختصاص دارد؟
❓ #حوزه_علمیه_مشهد تا به چه اندازه با افراد و نهادها و سازمان های بین المللی و جهان اسلام ارتباط دارد؟
❓این تعاملات با مراکز دینی کشورهای همسایه استان خراسان به چه میزان است؟
❓آیا رصد اتفاقات #جهان_اسلام و تصمیم گیری برای موضع بهنگام، متولی خاصی در حوزه دارد؟
#از_معاونت_بین_المللی_که_نداریم
@resalatuna
« #حوزهها و #روحانیت باید #نبض تفکر و نیاز آینده جامعه را همیشه در دست خود داشته باشند و همواره چند قدم جلوتر از حوادث ، #مهیای_عکس_العمل مناسب باشند.»
صحیفه امام،ج۲۱،ص۲۷۳.
@resalatuna
رسالتنا
▪️از معاونت بین المللی که نداریم 🔻«از مهم ترین رخدادهای مرکز مدیریت #حوزه_علمیه_قم در اواخر سال 138
🔻بعضی دیگر از وظایف #معاونت_بین_الملل #حوزه_علمیه_قم:
* برنامه ریزی برای #تبیین آموزه های #قرآن_کریم و مکتب #اهل_بیت علیهم السلام در #جهان و پاسخگویی به #شبهات دینی در سطح #بین_الملل.
*نیاز سنجی #فرهنگی دینی کشورها، شناسایی فرصتها و زمینه های همکاری #علمی ، #فرهنگی در عرصه های بین الملل.
*شناسایی #فضلا و #نخبگان زبان دان و توانمند برای حضور در عرصه بین الملل، جهت بهره گیری از آنان توسط دستگاه های مختلف کشور.
🔸با اینکه مشهد امام رضا علیه السلام سالانه پذیرای هزاران زائر از کشورهای اسلامی است ، #حوزه_علمیه_مشهد تا چه حدی توانسته است با #شناخت ظرفیت های موجود در حوزه و جهت دهی آن ها از این فرصت استثنایی برای ترویج #اسلام_ناب_محمدی استفاده کند؟
🔸آیا #حوزه_علمیه_خراسان برنامه ای برای شناسایی و همکاری با فعالان #جهان_اسلام دارد؟
🔸حوزه تا چه حد با ظرفیت های فرهنگی کشورهای #مسلمان برای ارتباط بیشتر با #زائران آشناست؟
🔸آیا در #مدارس_علمیه ما طلابی آشنا با #جهان_اسلام که بتوانند این بار را به دوش بکشند #تربیت می شوند؟
#از_معاونت_بین_المللی_که_نداریم
@resalatuna
🔷 #تحول حتمی است، منتها تحول دو طرف دارد: تحول در جهت #صحیح و درست، تحول در جهت #باطل و غلط.ما باید مدیریت کنیم که این تحول در جهت درست انجام بگیرد. این وظیفه ی مؤثرین در #حوزه است. #مدیران_حوزه، #فضلای_حوزه، #صاحبنظران_حوزه باید همتشان این باشد. از تحول نباید گریخت. حالا آقایان بیان کردید در شیوه ی #آموزش، در شیوه ی #پژوهش، در شیوه ی #پذیرش، در #کتاب_درسی؛ همه ی اینها تحول میخواهد. نگوئید ده سال پیش، پانزده سال پیش لازم بود، این برنامه را نوشتیم. خیلی خوب، آن برنامه مال ده سال پیش بود، ببینید شکل #تکمیل یافته ی این برنامه چیست؟ تحول یعنی این؛ یعنی #به_روز_بودن، بهنگام جلو رفتن، از حوادث عقب نماندن.
مقام معظم رهبری
بیانات در دیدار جمعی از اساتید، فضلا، مبلّغان و پژوهشگران حوزه های علمیه کشور
۱۳۸۶/۰۹/۰۸
#امام_تحول
#تحول_در_حوزه
@resalatuna
🔸گرچه به برکت #انقلاب_اسلامی و بلند شدن پرچم #اقامه_دین، حوزه از ابتلا به سرنوشت کلیساهای قرون وسطی نجات یافته، اما باید با تأسف گفت که این بینش مترقی و کارساز #حضرت_امام ره ، هنوز در شریانهای نظام علمی-تربیتی #حوزه جریان نیافته، که امتداد آن را میتوان در نوع ضریبدهی آن به مسائل #امت_اسلامی مشاهده کرد.
حجت الاسلام محمدآبادی
فعال #جهان_اسلام
#حوزه_علمیه_نگاه_جهانی_میطلبد
@resalatuna
🔶 #نوآوری ، #تحول در نگاهها و باز بودن #افق_دید .
بدون این، #پیشرفت_فکری و به تبع آن، #پیشرفت_علمی_و_عملی در جامعه امکان پذیر نخواهد بود.
مقام معظم رهبری
دیدار مسئولان دفتر تبلیغات اسلامی قم
۱۳۸۴/۰۶/۲۸
#تحول_در_حوزه
@resalatuna
♦️ امام، روحاً، هم یک انسان #تحوّل_خواه بود، هم #تحوّل_آفرین بود. در مورد ایجاد تحوّل، نقش او صرفاً نقش یک معلّم و استاد و مدرّس نبود؛ نقش یک #فرمانده داخل در عملیّات و نقش یک رهبر به معنای واقعی بود.
رهبر معظم انقلاب
⁉️ سوال : امام خمینی (ره) به عنوان یک فقیه خود را #امام و #فرمانده تحول در جامعه میدانست. آیا این همان رسالتی نیست که حوزه های علمیه باید به دنبال آن باشند و خود را برای آن آماده کنند؟
❓#حوزه_علمیه_خراسان به عنوان#فرمانده_تحول تا چه اندازه توانسته است در تحولات شهر و کشور و #جهان_اسلام نقش ایفا کند؟
❓آیا #مدارس_علمیه ما برنامه ای برای تربیت طلاب تحول خواه و تحول آفرین دارند؟
#تحول_در_حوزه
@resalatuna
♦️ امام برای دین، #رسالت نظامسازی و #تمدّن_سازی و #جامعه_سازی و #انسان_سازی و مانند اینها تعریف کرد.
مقام معظم رهبری
⁉️ سوال : وقتی دین رسالت تمدن سازی دارد ، نهاد دین یعنی #حوزه_علمیه باید پیشرو و جلودار در تمدن سازی باشد.آیا لازمه این تمدن سازی حضور فعال در عرصه های #بین_المللی و مسائل #جهان_اسلام نیست؟
❓ علما و بزرگان #حوزه_علمیه_خراسان تا چه اندازه در انجام این #رسالت فعال هستند؟
❓ آیا با وجود چنین رسالت سنگینی نیازی به #معاونت_بین_الملل که مسائل جهان اسلام را رصد کند و حضور فعالانه در این عرصه داشته باشد نیست؟
#تحول_در_حوزه
@resalatuna
💥 لزوم رسانه ای شدن مواضع جهان اسلامی علمای مشهد
🔻هر روز حوادث گوناگونی در #جهان_اسلام رخ می دهد و علمای اعلام مشهد -هم چون سلف صالح خود- به عنوان پرچمداران حرکت های اسلامی مسئولیت بزرگی در بصیرت افزایی و هدایت جریان طلاب و عموم مردم در این حادثه ها دارند. ولی متاسفانه به دلیل نبودن پوشش رسانه ای مناسب، بسیاری از #علمای_مشهد از موضع گیری بخاطر نداشتن اثر مطلوب امتناع میکنند یا اگر موضعی اتخاذ میکنند، همگان از آن اطلاعی پیدا نمیکنند.
لذا ضرورت دارد که برای حل این مساله به راه حل صحیحی برسیم. ما در ادامه به بررسی و پیگیری راه حل های ممکن خواهیم پرداخت و با بازخوانی موضع گیری های #سلف_صالح بر ضرورت این مهم تاکید خواهیم گرد.
#موضع_گیری_علما
#عالمان_مبارز
#علما_فرماندهان_تحول
@resalatuna
رسالتنا
💥 لزوم رسانه ای شدن مواضع جهان اسلامی علمای مشهد 🔻هر روز حوادث گوناگونی در #جهان_اسلام رخ می دهد و
#عالمان_مبارز
🔻 قیام تنباکو
🔸ما این صد سال اخیر را که ما ملاحظه کنیم هر جنبشی که واقع شده است از طرف #روحانیون بوده است بر ضد سلاطین جنبش تنباکو به ضد سلطان آن وقت بود.
آن نصف سطر میرزای شیرازی رضوان الله علیه مملکت ما را از توی حلقوم خارجی ها بیرون کشید.
امام خمینی (ره)
#امامت_امت_اسلامی
#حوزه_علمیه_نگاه_جهانی_میطلبد
#علما_فرماندهان_تحول
@resalatuna
رسالتنا
عصر روز چهارشنبه مورخ ۷ خرداد ماه ، کار گروه #تحول_در_حوزه #تشکل_طلبگی_ربیون ( #رسالتنا ) مصاحبه و گ
🔸 #رسالتنا در بررسی مساله #حوزه_علمیه و مسائل #جهان_اسلام به این نتیجه رسید که یکی از عواملی که باعث شده حوزه علمیه نتواند #نقش_فعال در این حوادث داشته باشد و مردم را به عنوان جایگاه امامتی خودش #رهبری کند ، عدم وجود یک رابطه فعال و ضابطه مند بین حوزه علمیه و #رسانه های #مکتوب و #صداوسیما است.
🔻در این راستا به سراغ آقای جلیل نژاد #سردبیر #روزنامه_قدس رفتیم تا از تلاش ایشان در روزنامه قدس برای حل این مشکل بپرسیم و راه حل ایشان در این مساله را جویا شویم.
▪️رسالتنا: چرا #علمای_مشهد در زمینه مسائل جهان اسلام سهمی در #جریان_سازی اجتماعی، بیدار کردن مردم و به خط کردن آنها، ندارند؟ مثلا همین قضیه #فلسطین و #معامله_قرن، طبق آمار بخش قابل توجهی از مردم، مساله فلسطین را یک #مساله_دینی نمی دانند و به آن توجه نمی کنند و شاید دلیلش این باشد که معمولا علمای مشهد در این مسائل موضع گیری نکرده و آنرا تبیین نمی کنند. مساله ای مثل #کرونا که می شود رسانه ها سراغ علما می روند تا موضع آنها را بگیرند اما چرا در مسائل جهان اسلام این تعامل را نمی بینیم؟
🔹بسم الله الرحمن الرحیم. مشکل، اول از همه در مدل #مکتب_فکری علمای #مشهد است. محور اصلی اینجاست. یعنی یک دوری گزیدن و درونگرایی خاص مبتنی بر مکتب فکری- حالا اسمش را هر چه میگذارند- بین علمای مشهد وجود دارد.من به عنوان یک فرد رسانه ای در بین #علما و فضلای مشهد هیج یک از مدیران مدارس-البته آنهایی که واقعا عالم و مدیر هستند- جز دو نفر مثل آقای نظافت را نمی شناسم که رسانه ای باشند و ما با آنها ارتباط داشته باشیم. بنده به عنوان کسی که حداقل ۴-۵ سال است که مدیر دو تا از روزنامه های این شهر هستم و در تمام این مدت هم غیر از یک روز خاص- آن هم روزی که دو تن از علمای مشهد بخاطر نشر بیاناتشان عصبانی شده بودند- در عمر روزنامه نگاری ام که حدود ۶ سال در خراسان و یک سال و نیم در شهر آرا و الان هم در قدس است،- در تمام این مدت- ندیدم ارتباط و تماسی با علما داشته باشیم.
🔹تا الان که بنده با شما حرف میزنم دفاتر آقایان اصلا حاضر به #مصاحبه در هیچ زمینه ای نشدند. برخی از علما ممکن است اصلاً مشی #آستان_قدس و روزنامه ما را قبول نداشته باشند با وجود اینکه مذهبی ترین روزنامه شهر هستیم و به طریق اولی روزنامههای دیگر را نمی پسندند.
🔹پس به عنوان نکته اول به نظرم آقایان علما به خاطر چند نکته هیچ ارتباطی با رسانه ها به هیچ عنوان ندارند:
✅یک می خواهید اسمش را بگذاریم #زهد .
✅دو مدل #مکتب_فکری.
✅سه نفوذ #بیوت و سلیقه های دیگران در آنها و #پروا_از_رسانهها به خاطر تجربه های تلخ.
🔹اولاً اگر #خبرنگار خانم باشد که اصلاً نمیپذیرند اگر آقا هم باشد که بسیار سرد رفتار می کنند. علما قدرت رسانه را نمی دانند. #سواد_رسانه_ای ندارند لذا پرهیز می کنند برای همین می دانم اگر بخواهم خبرنگار هم بفرستم به در بسته می خورم.گاهی اوقات بوده است که خبرنگاری به علت سهل انگاری و عدم شناخت درست اقتضائات سخن ایشان، در پیاده کردن بیانات علما همه چیز را پیاده نکرده است و همین باعث ناراحتی آنها شده است.
🔹آنها دلسرد از #انتشار #اشتباه نکاتشان توسط برخی از رسانه ها و #خبرنگاران و ما دلسرد از #عدم_ارتباط آنها هستیم.
🔹همه اینها فارغ از #مشی_سیاسی است چون مثلا بخش عمده ی مباحثی که شما درباره #جهان_اسلام می گویید مربوط به بحث #وحدت است. مبنائاً خیلی از اینها این وحدت را اصلا قبول ندارند و نگاه متفاوتی به وحدت دارند.
🔹یک مطلب دومی هم هست و آن عدم درک صحیح از جایگاه مشهد به عنوان #مرکز_پمپاژ_معنویت یا چیزی که رهبری گفتند:« موتور محرک معنوی کشور» آقا یک جا حتی می گویند: مرکز پمپاز معنویت برای منطقه که این سخن، کمتر منتشر شده است. این مساله مهم، توسط علما و فضلای مشهد کمتر درک شده یا کمتر به این اعتقاد دارند چون من اگر به این قضیه باور داشته باشم برای این ظرفیت بالای #زوار و کسانی که از جاهای دیگر می آیند، زوار عرب زبان و افغانستانی و... و افراد مجاور، طرح و حرف خواهم داشت.
🔹اگر درک می کردند برای خودشان شان موتور محرک بودن در عرصه #معنویت را می دانستند.
🔹یک نکته دیگر #عدم_ارتباط_حوزه_با_جامعه_المصطفی به صورت سیستماتیک است. و البته بخشی از آن از طرف جامعه المصطفی است که تماما نگاهشان امنیتی است و البته کمی حق هم دارند.
▪️رسالتنا: آقای جلیل نژاد به نظر شما- با وجود همه این موانع- راه حل چیست؟
🔹یکی اینکه #تشکل_های_طلبگی فعال در این زمینه، واسطه بین رسانه و علما باشند. اینها حلقه میانی خوبی هستند به شرط اینکه علما آنها را تایید کنند. اصلا روابط عمومی حوزه تا به حال هماهنگ نکرده است که ما اقای #مصباح_عاملی را ببینیم.
🔹در روز 17 مرداد که #روز_خبرنگار است همه می آیند اینجا در تحریریه ی ما، گل می آورند یعنی روابط عمومی فلان سازمان ب
رسالتنا
رای آنکه رئیسش دیده شود و ارتباط خوبی با رسانه برقرار کند می اید اینجا. اما تا به حال یکبار ما #مدیر_حوزه_علمیه را ندیده ایم. نه به این خاطر که شان مدیر حوزه این باشد بلکه این هماهنگی، کار روابط عمومی حوزه است.
🔹روابط عمومی حوزه درست می گوید که با ما ارتباط دارد ولی شاید مطلبی را می فرستد برای فلان صفحه ما که خیلی دیده نمی شود اما باید مطلب برای صفحه یک باشد تا دیده شود. چند بار تا حالا #حوزه_علمیه خبر مهم داده است که خبر آن در صفحه یک باشد؟
🔹دیگر اینکه می شود یک جلساتی باشد که سردبیر ها مدیر مسئول ها با علما دیدار داشته باشند.
حاضریم درباره جایگاه مشهد با علما مصاحبه و گفتگو داشته باشیم.
#نگاه_جهانی_حوزه
#علما_سردمداران_امت
#حوزه_علمیه_مشهد
#حوزه_علمیه_خراسان
@resalatuna
#عالمان_مبارز
🔻 قیام تنباکو
🔸کدام #تحول بزرگ و اساسی -سیاسی محض- در کشور انجام گرفته است که در آن #روحانیت در صف مقدم نباشد.
هرگاه ما #عالم_دین و متّقی و باهوش و زرنگ و دقیقی مثل میرزای شیرازی و شیخ انصاری داشتیم، از شرّ #دشمن محفوظ ماندیم و برنده بودیم.
رهبر معظم انقلاب
#امامت_امت_اسلامی
#حوزه_علمیه_نگاه_جهانی_میطلبد
#علما_فرماندهان_تحول
@resalatuna
⚡️معمولاً وقتی از حوزه علمیه بخصوص علما سوال می کنیم که چرا موضعگیری های لازم،پیرامون مسائل #جهان_اسلام ندارید،پاسخ هایی ارائه میکنند.
🔹در مجموعه عکس نوشته های #ان_قلت_و_قلت به همین موضوع میپردازیم و شبهات و بهانه هایی که مانع ورود #طلاب و #روحانیون خصوصا علما به موضوع مهم #جهان_اسلام میشود را مطرح میکنیم.
#اقامه_دین_به_وسعت_جهان
#امامت_امت_اسلامی
#حوزه_علمیه_نگاه_جهانی_میطلبد
@resalatuna
رسالتنا
⚡️معمولاً وقتی از حوزه علمیه بخصوص علما سوال می کنیم که چرا موضعگیری های لازم،پیرامون مسائل #جهان_ا
#ان_قلت_و_قلت
🔻 ان قلت:
چه فایدهای دارد که #علما درباره #مسائل_جهان_اسلام موضعگیری کنند؟
مگر علمای مشهد حرفشان به #یمن و #افغانستان و #عراق و فلان و بهمان میرسد؟
چه دلیلی دارد که وقت درسشان را برای این موضوعات تلف کنند؟
🔹 قلت:
اگر موضعگیری میکردند؛طلبهها اینقدر بی تفاوت نبودند و #نگاه_جهانی پیدا میکردند و اگر میگفتند اندک اندک حرفشان به آنجا هم میرسید ،قاعده کار رسانهای این است!
راستی،مگر #مقدمه_واجب واجب نیست؟
#دین_جهانی_روحانیت_جهانی
#اقامه_دین_به_وسعت_جهان
#روحانیت_مسئول_امامت_امت_اسلامی
@resalatuna
💥به زودی توسط #رسالتنا پیگیری خواهد شد:
🔻برگزاری جلسات هم اندیشی با حضور نخبگان و فعالان عرصه #جهان_اسلام برای گفتگو پیرامون شاخص ها و مؤلفه های #معاونت_بین_الملل مطلوب و طراحی و تنظیم #اساسنامه این معاونت، که در نهایت به عنوان پیشنهاد به #مرکز_مدیریت_حوزه_علمیه_خراسان تقدیم خواهد شد.
ان شاءالله.
#اقامه_دین_به_وسعت_جهان_اسلام
@resalatuna
🔹نامه #رسالتنا به مدیریت تولید #صدا_و_سیما مرکز خراسان رضوی
بسم الله الرحمن الرحیم
مدیر محترم تولید صدا و سیمای استان جناب آقای شکری
🔻ضمن سلام و احترام و قدردانی از تلاش های شما در امور صدا و سیما،اگر به قصد یافتن سرچشمه های #عزت و #اقتدار #مسلمین و صیانت از دین الهی در مقابل هجوم #شرک و #کفر، صفحات تاریخ را ورق بزنیم همواره عالمانی را می یابیم که با احساس مسئولیت نسبت به توده و با انگیزه #اقامه_دین و تعالی جامعه ایمانی به عنوان محوران #وحدت و #مقاومت ، در برابر توطئه ها و دشمنی های ستمگران، قدرتمندان و پول پرستان زمان، مرارتها و تلخیهایی را متحمل شدهاند و همراه با تحمل اسارتها و تبعیدها، زندانها و اذیت و آزارها و زخم زبانها، شهدای گرانقدری را به پیشگاه مقدس حق تقدیم نمودهاند.
🔰نمونه هایی همچون #نهضت_تنباکو، نهضت #ملی_شدن_صنعت_نفت و در صدر همه پیروزی شکوهمند #انقلاب_اسلامی در سال 57، همگی گویای نقش بی بدیل علمای ربانی و #روحانیت_متعهد در ایجاد آگاهی و بصیرت و تقویت روحیه مقاومت و ایثار و در یک کلمه« ایجاد آمادگی در مردم برای حرکت به سمت قله های ارزش های انسانی و اسلامی» می باشد.
🔰اکنون یعنی؛ در گام دوم حیات و مبارزه #انقلاب_اسلامی به سمت ایجاد #تمدن_نوین_اسلامی و از طرفی شرایط اسف بار #جهان_اسلام و #مستضعفین عالم و هم چنین آشکار شدن نیات پلید و دست های خبیث دخالت استکبار در منطقه و خیره سری هم پیمانانش مانند دولت کودک کش سعودی -بیش از گذشته- فرصت و بستر لازم برای حضور #مراجع عظام، علمای اعلام و روحانیت دردمند در صحنه مبارزه فعال با دسیسه های استکبار فراهم می باشد.
🔰متاسفانه امروزه با توجه به گسترش رسانه به خصوص فضای مجازی و غفلت عوامل دغدغه مند رسانه، کارگروه تحول در حوزه ی تشکل طلبگی #ربیون «رسالتنا» به عنوان جمعی از طلاب جوان و دغدغه مند #حوزه_علمیه_خراسان،خلائی بین بزرگان دین و رسانه های جمعیِ دغدغه مندِ مردم، حس می کند و بلکه به عیان می بیند؛ و این خلأ میتواند روی حرکت های کلان جامعه اسلامی اثرات سوئی به دنبال داشته باشد. آنچه در ظاهر مشهود است این است که آنطور که باید، #رسانه_ملی_و_استانی به انعکاس صدای عالمان دین در مسائل #امت_اسلامی نپرداخته است و هر چند این ادعا نیست که تاکنون ایشان در تعامل با اصحاب رسانه موفق بوده اند لکن به نظر می رسد عوامل رسانه نیز به وظیفه خویش در این راستا به طور کامل عمل ننموده اند. گاه با یک مطالبه و درخواست افراد و به طور خاص اصحاب رسانه، سردمداران جامعه از جمله #علما، حق پذیرانه به میدان می آیند و هم جبهه با دغدغه مندان رسانه ای، به انجام وظیفه می پردازند.
🔰کارگروه تحول در حوزه «رسالتنا» ، برای آگاهی بیشتر از عملکرد شما و اطلاع از شرایط و امکانات صدا و سیما، خواستار برگزاری یک #جلسه صمیمانه با حضرتعالی است.
🔸رسالتنا
🔸کارگروه تحول در حوزه
🔸تشکل طلبگی ربیون
#اقامه_دین_به_وسعت_جهان_اسلام
@resalatuna
امام و هویت امتی؛ الگویی برای حوزههای علمیه امروز
📃 #یادداشت از جمال یزدانی
پژوهشگر و فعال فرهنگی،مدرس اندیشه امام خمینی ره و کارشناسی ارشد فلسفه
بسم الله الرحمن الرحیم
🔻حرکت حضرت امام (ره) در سال 1341 علیه #رژیم_پهلوی و شیطان بزرگ امریکا، شور تازهای در میان آزادیخواهان، مبارزین و #مستضعفین جهان ایجاد کرد. این حرکت از ابتدا ابعاد بینالمللی داشت و بهخصوص در میان #امت_اسلامی حساب ویژهای باز کرده بود. امام از نهاد #حوزه و #روحانیت بهعنوان حافظ و مدافع دین برخاسته بود و اولا و اصالتا بر این محور تمرکز کرده بود. او با طلاب اغاز کرد و در نهایت با #منشور_روحانیت تمام کرد. دغدغه تعالی، پویایی و فعال کردن #حوزه_علمیه دغدغهای حداقل 50 ساله در سیره حضرت امام محسوب میشود. در حرکت نهضت امام معتقد است که #انقلاب_اسلامی در ایران جز با همراهی و قیام سراسری امت اسلامی به ثمر نمیرسد. به همین دلیل از ابتدای نهضت امام به تعامل جدی با همه وجوه امت اسلامی یعنی #حکام ، #مردم و #نخبگان امت بهخصوص روحانیون و علمای آنها میپردازد و تلاش برای بیدارسازی و جهتدهی به آنها را دارد. الگوی حضرت امام در این بعد، برای #حوزههای_علمیه بسیار قابل استفاده است و میتواند معیاری برای محک زدن وضعیت فعلی این نهاد در این عرصه محسوب شود.
🔹برای شناخت ابعاد این ارتباط، چند اصل کلی را درباره حرکت حضرت امام در سطح اجتماعی را باید ابتدا بیان کنیم:
• بازیساز و فعال است.
• در هدف گذاری حرکت تمرکز دارد.
• به مردم ایمان و باور دارد و بهدنبال سازوکارهای حرکت در آوردن عموم مردم است.
• بهشدت به همه احکام اسلامی تقید دارد و بهدنبال تحقق آن در سطح اجتماعی است.
🔹مبتنی بر این اصول، در طول 5دهه فعالیت حضرت امام در پیگیری آرمان #جهان_اسلام، موضعگیریها و مواضعی را طراحی و اجرا کرده است. متاسفانه این وجوه تا بهحال از زاویه دید سیاستگذاری مورد بحث و بررسی قرار نگرفته است. به جز کتاب «جهان اسلام از دیدگاه حضرت امام»در سلسله کتابهای تبیان، منبع جدی دیگری در این زمینه تولید نشده است.
این یادداشت مقدمهای برای پژوهشهای عمیقتر برای فهم الگوی سیاستگذاری در این حوزه میتواند باشد.
🔹بنابراین ابتدا کنشهای حضرت امام در سطح جهان اسلام را ذکر میکنیم:
• تمرکز بر مسئله #فلسطین و برجستهسازی آن در سخنرانیها، پیامها و محور مذاکرات
• موضعگیری نسبت به هتک حرمت مسجدالاقصی و پیشنهاد حفظ فضای تخریبهای اسراییلیها برای نشان به عموم #امت اسلامی
• دیدارهای متعدد با دانشجویان و #تشکلهای_دانشجویی مقیم اروپا و امریکا
• صدر فتوای حرمت هرگونه ارتباط تجاری، سیاسی و وجوب تحریم همه جانبه شخصیتها کالاها و خدمات #اسرائیل
• صدور فتوای وجوب کمک جانی و مالی به مردم و گروههای مبارز فلسطینی
• صدور مجوز مصرف زکات و خمس و صدقات
• پیام سالیانه به زوار #بیت_الله_الحرام از سال 1349 به بعد
• دیدار با زعما و بزرگان حوزههای علمیه عراق(آیتالله حکیم) افغانستان(علامه بلخی)
• پاسخ به استفتاها و نظرخواهیهای فعالان کشورهای اسلامی و انتشار عمومی آنها مانند تقبیح عملکرد کارگران ترک در کشورهای غربی
• صدور #حکم_جهاد علیه اسرائیل در جنگ سوم اسرائیل و اعراب
• حمایت مالی از فعالیتهای #فرهنگی مبارزین و نخبگان در جهان اسلام از جمله نویسنده لبنانی سیدصالح حسینی و...
• تامین هزینه مدارس و طلاب خارج از کشور به خصوص #پاکستان ، #لبنان
• واکنش نسبت به اخراج ایرانیان #عراق
• نامهنگاری به #مردم_مسلمان_جهان و ارائه تحلیلهای بهروز از مسائل موجود در جهان و کشورهای اسلامی
• نامهنگاری به #نخبگان و #خواص امت اسلامی و دعوت ایشان به قیام علیه حاکمان سرسپرده و مستکبرین جهان
• جلسات متعدد گفتگو با نخبگان و فعالان، رهبران، #خبرنگاران و #نویسندگان جهان اسلام بهخصوص #مصر ، لبنان و...
• ترغیب نخبگان و علمای جهان اسلام نسبت به اظهار موضع درباره مسائل جهان اسلام
• گفتگو و حمایت از مجموعههای خدمات اجتماعی در کشورهای جهان اسلام
• نامگذاری #روز_قدس و راه اندازی راهپیماییهای جهانی علیه اسرائیل
• طراحی و پیشنهاد تاسیس #حزب مستضعفین
• موضعگیری درباره نهادهای اثرگذار در جهان اسلام مانند کنفرانس سران اسلامی
• تاسیس نهادهای مرتبط با ابعاد بینالمللی حوزه مانند: شورای عالی #تبلیغات_اسلامی
• تعیین نماینده تبلیغی برای کشورهای مختلف
• گفتگوی سالیانه با سفرای کشورهای اسلامی و مرور ارمانهای انقلاب اسلامی و یادآوری وظایف دولتها
• طراحی و تنقیح نظریه #صدور_انقلاب_اسلامی
• تبادل پیام در اعیاد اسلامی و ملی مانند فطر، قربان، سالگرد تاسیس جمهوری اسلامی و پیروزی انقلاب اسلامی
دایره مخاطبین کشورهای هدف در این ارتباط شامل موارد ذیل است: #لبنان، #فلسطین،👇👇