eitaa logo
رساله امام خامنه‌ای
162.9هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
566 ویدیو
21 فایل
کانال تبلیغات + تعرفه تبلیغات http://eitaa.com/joinchat/1337458700Ca1f381060c فروشگاه کانال👇 https://eitaa.com/joinchat/2106523787Cbeca0efbe4 سروش https://sapp.ir/resale_ahkam این کانال رسمی نیست
مشاهده در ایتا
دانلود
‼️بدهی میت و ادای آن 🔷 س ۶۱۱۴ آیا بدهی میّت جزء حق الناس محسوب می شود تا پرداخت آن از ترکه او بر ورثه اش واجب باشد؟ ✅ ج: بدهی اعم ازاین که به اشخاص حقیقی باشد یا حقوقی، جزء حق الناس است و بر ورثه بدهکار واجب است آن را از ترکه میّت به طلبکار یا ورثه او بپردازند و تا آن را نپردازند حق تصرّف در ترکه را ندارند. 📕 منبع: khamenei.ir 🆔 @resale_ahkam
🏴 صرف اموال زن برای عزاداری 🔷 س ۶۱۱۵: اگر زنی بخواهد از درآمد یا مال خود ، برای انجام مراسم اهل بیت (علیهم السلام) استفاده کند، نیاز به اجازه شوهر دارد؟ ✅ ج: در موارد غیر نذر، اختیار با خود اوست اما در صورت حضور شوهر، نذر زن بنا بر احتياط واجب باید با اجازه او باشد. 🆔 @resale_ahkam
🏴مدّاحی مرد در مراسم عزاداری بانوان 🔷س ۶۱۱۶: مدّاحی مرد در مراسم عزاداری بانوان چه حکمی دارد؟ آیا هم نوایی زنان با مداح مرد اشکال دارد؟ ✅ج: اگر خوف مفسده باشد، باید از آن اجتناب شود. 📕منبع: khamenei.ir 🆔 @resale_ahkam
🏴نقل مطالب بدون سند 🔷س ۶۱۱۷: در بعضی از هیأت‌های مذهبی مصیبت‌هایی خوانده می‌شود که مستند به مقتل معتبری نیست و از هیچ عالم یا مرجعی هم شنیده نشده است و هنگامی که از خواننده مصیبت از منبع آن سؤال می‌شود، پاسخ می‌دهند که اهل‌بیت(علیهم‌السلام) این‌گونه به ما فهمانده‌اند و یا ما را راهنمایی کرده‌اند و واقعه کربلا فقط در مقاتل نیست و منبع آن هم فقط گفته‌های علما نمی‌باشد بلکه گاهی بعضی از امور برای مدّاح یا خطیب حسینی از راه الهام و مکاشفه مکشوف می‌شود، سؤال من این است که آیا نقل وقایع از این طریق صحیح است یا خیر؟ و در صورتی که صحیح نباشد، تکلیف شنوندگان چیست؟ ✅ج: نقل مطالب به‌ صورت مزبور بدون این‌که مستند به روایتی باشد و یا در تاریخ ثابت شده باشد، وجه شرعی ندارد مگر آن‌که نقل آن به عنوان بیان حال به حسب برداشت متکلّم بوده و علم به خلاف بودن آن، نداشته باشد و تکلیف شنوندگان نهی از منکر است به شرطی که موضوع و شرایط آن نزد آنان ثابت شده باشد. 📕منبع: khamenei.ir 🆔 @resale_ahkam
🏴بیان زبان حال در مداحی 🔷س ۶۱۱۸: آیا بیان زبان حال در مداحی ها و روضه ها بصورت اشعار و نثر در مورد اهل بیت علیهم السلام جایز است؟ ✅ج: اگر معلوم باشد که زبان حال را بیان می کند و مناسب با شأن اهل بیت علیهم السلام باشد، مانع ندارد 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
🏴 رعایت حق الناس در عزاداری 🔷 س ۶۱۱۹: آیا به راه انداختن دسته های عزاداری در معابر عمومی که گاهی اوقات باعث اذیت و بسته شدن مسیر عابران و وسائل نقلیه می شود، اشکال دارد؟ ✅ ج: به راه انداختن دسته های عزاداری برای سیدالشهداء و اصحاب ایشان (علیهم‌السلام) و شرکت در امثال این مراسم، امری بسیار پسندیده و مطلوب است و از بزرگترین اعمالی است که انسان را به خداوند نزدیک می کند، ولی باید از هر عملی که باعث اذیّت دیگران می شود و یا فی نفسه از نظر شرعی حرام است، پرهیز گردد. 🆔 @resale_ahkam
🏴زنجیر زدن 🔷س ۶۱۲۰: زنجیرزدن به بدن همانگونه که بعضی از مسلمانان انجام می‏دهند، چه حکمی دارد؟ ✅ج: اگر به نحو متعارف و به‌گونه‏ای باشد که از نظر عرفی از مظاهر حزن و اندوه در عزاداری محسوب شود اشکال ندارد. 📕منبع: khamenei.ir 🆔 @resale_ahkam
🏴نسبت دادن الفاظ رکیک به خود در عزاداری 🔷س ۶۱۲۱: نظر حضرت آقا در مورد الفاظی که در عزاداری‌ها و نوحه‌ها استفاده میشود و در شان یک مسلمان و حتی انسان نیست و نسبت دادن یکسری الفاظ رکیک به خود چه حکمی دارد؟  ✅ج: کلا در عزاداری آن نزاکت و سنگینی و وزانت عزاداری باید حفظ شود. در پاسخ یکی از سوال‌ها ما اشاره کردیم که هم باید از مطالبی که حرام است - مثل کذب مثل غلو نسبت به ائمه اطهار علیهم‌السلام - پرهیز شود و هم باید از مطالبی که دون شان یک مسلمان است، پرهیز شود. اصلا اسلام پیروان خودش را وزین ، سنگین و باوقار می‌پسندد. شما نگاه کنید از جمله لباس‌های حرام، لباس شهرت است و لباس شهرت یعنی لباس سبک، لباسی که در شان یک مسلمان نیست، لباسی که از نظر رنگ، دوخت یا کیفیت پوشیدن یا حتی اندراس به گونه‌ای است که اگر طرف بپوشد در جامعه انگشت‌نما می‌شود، این در شان یک مسلمان نیست. لذا در تعابیری که خوانده می‌شود در نوحه‌ها ولو حالا در مقام اظهار ارادت به معصومین علیهم‌السلام یا به اباعبدالله علیه‌السلام باشد، اما در شان یک مومن نیست چنین الفاظی به کار ببرد، و در عزاداری از آن پرهیز شود. 📕منبع: khamenei.ir 🆔 @resale_ahkam
🏴هروله کردن 🔷س ۶۱۲۲: هروله کردن و گفتن ذکر ائمه بصورت تند و پشت سر هم (شور) جایز است؟ ✅ج: اگر موجب وهن مذهب یا مراسم عزاداری معصومین نباشد فی نفسه اشکال ندارد. 📕منبع: khamenei.ir 🆔 @resale_ahkam
🏴 لطمه زدن در عزاداری 🔷س ۶۱۲۴: اگر شخصی در روضه‌ها به صورتش دست بزند تا جایی که صورتش زخم شود، حتی کبود شود، آیا این عمل مشکلی دارد؟  ✅ج: در پاسخ باید عرض کنیم در حد کبود شدن که حالا ممکن است با زنجیر زدن با سینه زدن بدن کبود شود، اگر ضرر معتنابهی برای بدن نداشته باشد به نظر حضرت آقا اشکالی ندارد. اما کارهایی فراتر از اینها که ممکن است دشمنان سوء استفاده کنند، مثل مجروح کردن خود یا بدن را زخم کردن و قمه زدن یا مثل عبور از روی آتش و امثال اینها که در بعضی جاها برخی از افراد انجام می‌دهند، چون به هر حال اینها اعمال مستندی نیست، در عزاداری‌ها نه وارد شده است، نه سیره بر این بوده است و امروزه هم دشمنان از اینگونه اعمال علیه مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام و پیروان اهل‌بیت علیهم‌السلام سوءاستفاده می‌کنند، اگر در آن حد باشد بله اشکال دارد. اما اگر در همین حد که متعارف است سینه میزنند زنجیر می‌زنند بدنشان ممکن است سرخ شود کبود شود، در حد متعارفش که ضرر معتنابهی برای بدن نداشته باشد، اشکالی ندارد. 📕منبع: khamenei.ir 🆔 @resale_ahkam
🏴 حضور در عزاداری هنگام شیوع بیماری 🔷 س ۶۱۲۵: حضور در مجلس و مراسم عزاداری سالار شهیدان (علیه السلام) هنگام شیوع بیماری مانند کرونا چه حکمی دارد؟ ✅ ج: با رعایت نکات بهداشتی و دستورالعمل های مرتبط، اشکال ندارد؛ بلکه از بهترین کارها و جزء مستحبات موکّد است. 🆔 @resale_ahkam
🏴 قضا شدن نماز به جهت طولانی شدن عزاداری 🔷 س ۶۱۲۶: برخی هیأت ها تا پاسی از شب، مراسم عزاداری را ادامه می دهند به گونه ای که موجب قضا شدن نماز عزاداران می گردد؛ آیا عمل مذکور، جایز است؟ ✅ ج: بديهی است که نمازِ واجب، مقدّم بر شرکت در مجلس عزاداری اهل‏بيت (عليهم السلام) است و ترک نماز و قضا کردن آن، به بهانه این مجالس جايز نيست؛ مقتضی است که برنامه های هیأت به گونه‏ ای تنظیم شود که مزاحم نماز نباشد. 🆔 @resale_ahkam