‼️حکم فعالیت گروه سرود در مسجد
🔷 س ۸۶۹۸: بنده یکسال هست در زمینه سرود به همراه موسیقی (سرودهایی که توسط صدا و سیما هم در مناسبتها در کانالهای مختلف پخش میشود) برای نونهالان با مضامین مذهبی و امامان معصوم (ع) با ایشان تمرین و اجرا میکنم. آیا این کار اشکال شرعی دارد؟ لازم به ذکر است این فعالیت در مسجد و همراه با دیگر فعالیتها از جمله حفظ قرآن و... میباشد.
✅ ج: تمرین سرودهای مذهبی و انقلابی در مسجد اشکال ندارد، ولی در هر حال مراعات شأن، قداست و جایگاه مسجد واجب است و باید از کارهایی که با شأن و منزلت مسجد منافات دارد پرهیز شود، و ایجاد مزاحمت برای نمازگزاران جایز نیست.
🆔 @resale_ahkam
‼️ دست زدن در ایام ولادت ائمه علیهم السلام
🔷 س ۸۶۹۹: دست زدن همراه با شادی و مولودی خوانی در جشن هایی که به مناسبت ایام ولادت ائمه معصومین (علیهم السلام) و اعیاد وحدت و مبعث برگزار میشود، چه حکمی دارد؟ اگر این جشنها در مکانهای عبادت مانند مسجد و نمازخانههای ادارات و مؤسسات دولتی و یا حسینیهها برگزار شوند، حکم آنها چیست؟
✅ ج: به طور کلی کف زدن فی نفسه به نحو متعارف در جشنهای اعیاد یا برای تشویق و تأیید و مانند آن اشکال ندارد ولی بهتر است فضای مجالس دینی به خصوص مراسمی که در مساجد و حسینیهها و نمازخانهها برگزار میشود، به ذکر صلوات و تکبیر معطّر گردد تا انسان به ثواب آنها برسد.
🆔 @resale_ahkam
🚨 مژده به اعضای محترم
اعمال نیابتی در شهر مقدس قم زیر نظر طلاب، شروع به فعالیت کرد! 👏
🌷برای سفارش اعمال نیابتی وارد شوید👇
https://eitaa.com/joinchat/3013673876C7d51a26b9e
‼️ استفاده از اموال مسجد در خارج از آن
🔷 س ۸۷۰۰: ۱- صحن و حیاط مسجد جزء مسجد نیست؛ آیا میتوانیم فرش مسجد را برای نماز و مراسم به صحن مسجد منتقل کنیم؟ انتقال فرش مسجد به حسینیه چطور؟
۲- برای مراسم اهل بیت و نیمه شعبان گاهی اوقات صندلیهای مسجد را به کوچه جنب مسجد منتقل میکنند؛ آیا این کار جایز است؟ (صندلی ها مال مسجد است نه وقف مسجد)
✅ ج: 1و۲) امول مذکور تابع کیفیت وقف و قصد اهدا کنندگان است؛ اگر برای استفاده در مراسم مربوط به مسجد وقف یا اهدا شده است، در صورتی که مراسم مربوط به مسجد باشد، اشکال ندارد؛ اما اگر برای خصوص استفاده در شبستان مسجد وقف یا اهدا شده باشد، استفاده در بیرون از مسجد جایز نیست.
🆔 @resale_ahkam
🔰 س ۸۷۰۱. آیا رقص محلی در عروسی ها جایز است؟ شرکت در این مجالس چه حکمی دارد؟
ج. رقص مرد بنا بر احتیاط واجب حرام است و رقص زن برای زنان اگر عنوان لهو بر آن صدق کند مثل این که جلسه زنانه تبدیل به مجلس رقص شود، محل اشکال است و احتیاط واجب در ترک آن است؛ در غیر این صورت هم اگر به گونه ای باشد که باعث تحریک شهوت شده و یا مفسده ای بر آن مترتب شود و یا همراه با فعل حرام (مانند موسیقی و آواز حرام) باشد یا مرد نامحرمی حضور داشته باشد، حرام است؛ و در حکم فوق تفاوتی بین مجلس عروسی و غیر آن نیست و شرکت در مجالس رقص هم اگر به عنوان تأیید کار حرام دیگران محسوب شود و یا مستلزم کار حرامی باشد جایز نیست و در غیر این صورت اشکال ندارد.
📕 منبع: کلیک کنید
🆔 @resale_ahkam
🔰س ۸۷۰۲: رقص مردان در برابر زنانی که از محارم آنان هستند و همچنین رقص زنان در برابر مردانی که از محارم آنان هستند، اعم از این که سببی باشند یا نسبی، چه حکمی دارد؟
ج. در رقص حرام فرقی بین مرد یا زن نیست و همچنین فرقی نمی کند که در برابر محرم باشد یا در برابر نامحرم.
📕 منبع: کلیک کنید
🆔 @resale_ahkam
✅ س ۸۷۰۳: اگر امر به معروف و نهی از منکر مستلزم بی آبرویی کسی که واجب را ترک کرده و یا فعل حرام را به جا آورده باشد، و موجب کاسته شدن احترام او در برابر مردم گردد، چه حکمی دارد؟
ج. اگر در امر به معروف و نهی از منکر، شرایط و آداب آن رعایت شود و از حدود آن تجاوز نشود، اشکال ندارد.
📕 منبع: کلیک کنید
🆔 @resale_ahkam
✅ س ۸۷۰۴: آیا در مواردی که راه جلوگیری از وقوع منکر منحصر به ایجاد مانع بین فعل حرام و فاعل آن، و آن هم متوقف بر کتک زدن وی یا زندانی کردن و سخت گرفتن بر او و یا تصرّف در اموال وی هرچند با تلف کردن آن باشد، می توان بدون کسب اجازه از حاکم، اقدام به آن از باب نهی از منکر نمود؟
ج. این موضوع حالات و موارد مختلفی دارد، به طور کلی مراتب امر به معروف و نهی از منکر، اگر متوقف بر تصرّف در نفس یا مال کسی که فعل حرام را به جا آورده نباشد، احتیاج به کسب اجازه از کسی ندارد، بلکه این مقدار بر همه مکلّفین واجب است. ولی مواردی که امر به معروف و نهی از منکر متوقف بر چیزی بیشتر از امر و نهی زبانی باشد، اگر در سرزمینی باشد که دارای نظام و حکومت اسلامی است و به این فریضه اسلامی اهمیت داده می شود، احتیاج به اذن حاکم و مسئولین ذیربط و پلیس محلی و دادگاه های صالح دارد.
📕 منبع: کلیک کنید
🆔 @resale_ahkam
🔴 اطلاعیه
🔷 با اذن رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه ای ادام الله ظله الشریف
مؤمنین مجازند علاوه بر کمکهای اهدایی، نصف سهم مبارک امام علیه السلام _ یک چهارم خمس _ را برای کمک به مردم مظلوم جنوب لبنان وجبههٔ مقاومت پرداخت کنند.
🆔 @resale_ahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 رهبر انقلاب: کار درخشان اخیر نیروهای مسلح در مجازات رژیم صهیونی در آینده هم اگر لازم شد، باز انجام خواهد گرفت
#جمعه_نصر
#وعده_صادق۲
🆔 @resale_ahkam
‼️ معامله با مال حرام
🔷 سؤال ۸۷۰۵: در معاملهای که به ذمه واقع میشود، اگر مشتری بخواهد بهای معامله را از مال حرام بدهد، آیا معامله صحیح است؟
✅ جواب: معامله صحیح است ولی خریدار مدیون فروشنده است و با تحویل پول حرام دِین او ادا نمیشود.
#احکام_معاملات
#احکام_خرید_و_فروش
#معامله_با_ثمن_حرام
🆔 @resale_ahkam
‼️ حکم یقین نداشتن به نجاست
🔷 س ۸۷۰۶: قسمتی از انگشت در اثر جدا شدن پوست به مقدار سر سوزن خون آمده و شخص متوجه نشده است. وقتی دستان خود را شسته و بعد از مدتی که با دستان خیس کار کرده، میبیند که دستانش خونی است؛ آیا تمام آن وسایلی را که دست خیس به آنها زده، باید آبکشی کند؟ (در اثر شستن، خون نرفته، چون علم به خون نداشته که دست بکشد.)
✅ آنچه یقین به نجس شدنش نداشته باشد محکوم به طهارت است.
🆔 @resale_ahkam
‼️ حکم پاک شدن کف پا از نجاست
🔷 س ۸۷۰۷: برای پاک شدن کف پا باید ۱۵ قدم رفت. بعد از ازاله نجاست یا با وجود نجاست، اگر ۱۵ قدم برویم و نجاست از بین برود، آیا پاک است؟
✅ پانزده قدم میزان نیست؛ اگر با راه رفتن عین نجاست زایل شود، کفایت میکند.
🆔 @resale_ahkam
‼️ شکار ممنوع
🔷 س ۸۷۰۸: صید و شکار در زمانی که ممنوع می باشد، آیا سبب ضمان است؟ آیا خوردن آن جایز است؟
✅ ج: اگر ممنوعیت صید طبق قانون لازم الرعایهای باشد که تخلف از آن شرعا حرام است، موجب ضمان است و مالک آن نمیشود.
#احکام_شکار
#قوانین_و_مقررات
#احکام_صید
🆔 @resale_ahkam
‼️ حکم فراموش کردن محل نجاست
🔷 س ۸۷۰۹: اگر در بدن نجاستی بوده، و یادمان رفته باشد کدام قسمت بدن نجس است، تکلیف چیست؟
✅ ج: برای تطهیر کافی است تمام قسمتهایی را که احتمال میدهید نجاست در آن قسمت بوده تطهیر کنید و تطهیر کل بدن لازم نیست.
🆔 @resale_ahkam
‼️ حکم چرک خارج شده از جوش چرکی
🔷 س ۸۷۱۰: آیا جوشهای چرکین و چرک خارج شده از آنها نجس است؟
✅ ج: تا زمانی که خون از آنها بیرون نیامده باشد، نجس نیست.
🆔 @resale_ahkam
‼️ حکم فراموش کردن محل نجاست
🔷 س ۸۷۱۱: اگر در بدن نجاستی بوده، و یادمان رفته باشد کدام قسمت بدن نجس است، تکلیف چیست؟
✅ ج: برای تطهیر کافی است تمام قسمتهایی را که احتمال میدهید نجاست در آن قسمت بوده تطهیر کنید و تطهیر کل بدن لازم نیست.
🆔 @resale_ahkam
‼️ حکم پیدا نکردن عین نجاست در لباس
🔷 س ۸۷۱۲: اگر لباسی نجس شد، اما نمیتوان عین نجاست را دید؛ در هنگام تطهیر از کجا بدانیم که عین نجاست از بین رفته یا نه؟
✅ ج: در هر حال، باید به اطمینان برسید که عین نجاست برطرف شده است.
🆔 @resale_ahkam
‼️ منظور از زوال عین نجاست
🔷 س ۸۷۱۳: منظور از زوال عین نجاست چیست؟
✅ ج: منظور از زوال عین نجاست این است که اجزای کوچک نجاست نیز برطرف شوند؛ و چنانچه ادرار خشک شود، عین نجاست زائل شده است.
🆔 @resale_ahkam
‼️ حکم دست کشیدن به صورت بعد از قنوت
🔷 مکروه است نمازگزار بعد از قنوت دستها را به صورت بکشد، ولی نماز باطل نمیشود.
📕منبع: رساله نماز و روزه، مسأله ۳۴۱
🆔 @resale_ahkam
‼️ حکم بستن چشم در نماز
🔷 بستن چشمها در نماز اشکال ندارد و نماز را باطل نمیکند، گرچه در غیر رکوع مکروه است.
📕 رساله نماز و روزه، مسأله ۳۴۰
🆔 @resale_ahkam
‼️ خمس مبلغ دریافتی از بیمۀ تکمیلی
🔷 س ۸۷۱۴: آیا مبلغ دریافتی از بیمه (پس از اینکه هزینه درمان را خود پرداخت کردیم)، خمس دارد؟
✅ جواب: اگر مبلغ پرداختی بابت درمان از حقوق و درآمدِ بین سال بوده است و بیمه پس از گذشت سال خمسی به شما برگرداند، باید به مجرد دریافت از بیمه، خمس آن پرداخت شود.
#احکام_خمس
#خمس_بیمه
#بیمه_تکمیلی
🆔 @resale_ahkam
🔸حکم خوردن و آشامیدن در نماز
✅ خوردن و آشامیدن در حال نماز، نماز را باطل میکند چه کم باشد چه زیاد. ولی فرو دادن خردههای غذا که در گوشه و کنار دهان باقی مانده یا مکیدن شیرینی قند و شکری که اندکی از آن در دهان هست، موجب بطلان نماز نمیشود. همچنین اگر سهواً یا از روی فراموشی چیزی بخورد یا بیاشامد به شرطی که از صورت نمازگزار خارج نشود نماز باطل نمیشود.
🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۳۴۲
🆔 @resale_ahkam
هدایت شده از استاد محمد شجاعی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤔 داروی تمام پریشانیهای آخرالزمانی !
(خوابهای پریشان/ سحر و جادو/ مشکلات و گرههای کور مالی و خانوادگی و شغلی / جنزدگی/ شکستهای پیدرپی/ ناآرامیها و شبهات فرزندان/ و ...)
#کلیپ | #استاد_شجاعی
@ostad_shojae | montazer.ir
🔳 ربای قرضی
▫️ اگر شخصی نیاز به مبلغی پول داشته باشد و کسی را پیدا نکند که به او قرض الحسنه بدهد، آیا جایز است برای دستیابی به آن مبلغ به این طریق عمل نماید که کالایی را بهصورت نسیه به بیش از نرخ حقیقی آن بخرد و سپس آن را در همان مجلس به قیمت کمتری به فروشنده بفروشد، مثلاً یک کیلوگرم زعفران را به مبلغ مشخصی بهطور نسیه برای مدّت یک سال بخرد و در همان مجلس آن را بهصورت نقد به شخص فروشنده به مبلغ دو سوم قیمت خرید بفروشد؟
ج: چنين معامله ای که در واقع نوعی حيله برای فرار از ربای قرضی است، شرعاً حرام و باطل است.
🆔 @resale_ahkam