#استفتائات_امام_خامنهای_مدظله_العالی
‼️راههای شناخت مجتهد جامعالشرائط
🔷از دو راه میتوان مجتهد حایز شرایط را شناخت:
1⃣اطمینان، چه از راه شهرت فراگیر میان مردم و چه از راه تجربهی شخصی و چه از راه دیگر.
2⃣شهادت دو نفر عادل از اهل خبره، هر چند موجب اطمینان نشود.
📕منبع: رساله آموزشی امام خامنهای
🆔 @resale_ahkam
#استفتائات_امام_خامنهای_مدظله_العالی
🔷مقلد میتواند هر قسمت از احکام شرعی را از مجتهدی که در آن قسمت تبحر و مهارت بیشتری دارد تقلید کند، مثلاً عبادات را از مجتهدی و معاملات را از مجتهد دیگری تقلید نماید یا احکام فردی را از یکی و احکام اجتماعی و سیاسی و اقتصادی را از دیگری تقلید کند، بلکه اگر اعلمیت هر یک از مجتهدین در مسایلی که مکلف بنا دارد در آن مسایل از او تقلید کند محرز شود، بنا بر احتیاط (واجب)، تبعیض در تقلید در صورت اختلاف فتوا در مسایل مورد نیاز مقلد واجب است.
📕منبع: رساله آموزشی امام خامنهای
🆔 @resale_ahkam
#استفتائات_امام_خامنهای_مدظله_العالی
‼️ احکام تقلید
🔷اگر بینهی شرعی (مثل شهادت دو نفر عادل و اهل خبره) بر صلاحیت و جامعالشرائط بودن مجتهدی اقامه شود، تا زمانی که بینهی شرعی دیگری که معارض آن باشد پیدا نشود، آن بینه حجت شرعی است و به آن اعتماد میشود، اگر چه موجب حصول اطمینان نباشد، و در این صورت جستجو از بینهی معارض و احراز عدم وجود آن لازم نیست.
📕منبع: رساله آموزشی امام خامنهای
🆔 @resale_ahkam
#استفتائات_امام_خامنهای_مدظله_العالی
‼️راههای به دست آوردن فتوای مجتهد
🔷راههای دستیابی به فتوای مجتهد:
1⃣ شنیدن از خود مجتهد.
2⃣ شنیدن از دو یا یک نفر عادل.
3⃣ شنیدن از یک نفر مورد اطمینان.
4⃣ دیدن در رسالهی مجتهد در صورتی که رسالهی وی مصون از اشتباه باشد.
📕منبع: رساله آموزشی امام خامنهای
🆔 @resale_ahkam
#استفتائات_امام_خامنهای_مدظله_العالی
🔷هرگاه برای مکلف در اثنای نماز مسألهیی پیش بیاید که حکم آن را نمیداند، جایز است به یکی از دو طرفی که احتمال آن را میدهد عمل کند و نماز را به آخر برساند، ولی پس از نماز باید مسأله را بپرسد و اگر آنچه عمل کرده موجب بطلان نمازش شده باشد، نماز را دوباره بخواند.
📕منبع: رساله آموزشی امام خامنهای
🆔 @resale_ahkam
#استفتائات_امام_خامنهای_مدظله_العالی
‼️احکام نماز جماعت
🔷اگر امام جماعت بدون قصد امامت، مشغول نماز شود، نماز وی و اقتدای دیگران به او اشکال ندارد، و به عبارت دیگر در تحقق جماعت، فقط کافی است که ماموم نیت اقتدا داشته باشد و نیت امامت برای امام، معتبر نیست، هر چند درک فضیلت نماز جماعت برای امام در صورتی است که قصد امامت و جماعت کند.
📕منبع: رساله آموزشی امام خامنهای
🆔 @resale_ahkam