‼️رسیدن به رکعت دوم نماز جمعه یا عید
🔷س 1912: اگر کسی به رکعت دوم نماز عید فطر یا قربان و رکعت دوم نماز جمعه برسد چه وظیفهای دارد؟
✅ج: در نماز جمعه رکعت دوم را خودش می خواند و در نماز عید فطر و قربان، با توجه به این که امام در رکعت دوم چهار قنوت می خواند، مأموم باید قنوت پنجم را خودش به طور مختصر - مثلا با گفتن یک الحمد لله -انجام دهد و به رکوع امام برسد و رکعت دوم را خودش به صورت فرادا بخواند.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
‼️ساعت و عینک طلای مردانه
🔷س 1913: آیا خرید و فروش ساعت و عینک طلا برای استفادهی مردان، جایز است؟
✅ج: بستن ساعت مچی طلا به دست، برای مرد حرام و نماز خواندن با آن، بنابراحتیاط واجب، باطل است. و احتیاط واجب آن است که از استعمال عینک طلا نیز خودداری شود.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
‼️شرکت در نمازهای اهل تسنن
🔷س 1916: بنده به علت شرایط کاری در شهری که برادران اهل سنت در آن ساکن هستند زندگی میکنم. آیا میتوانم در نماز جماعت و جمعه آنان شرکت نمایم؟
✅ج: نماز جمعه و جماعت با آنان برای حفظ وحدت اسلامی صحیح و مُجزی (کافی) است.
📕منبع: khamenei.ir
🆔 @resale_ahkam
‼️اقتدا به اهل سنت برای رعایت وحدت
🔷اقتدا به اهل سنت برای رعایت وحدت اسلامی جایز است و اگر حفظ وحدت، مقتضی انجام کارهایی باشد که آنها انجام میدهند نماز صحیح و مجزی است، حتی اگر سجده بر فرش و مانند آن باشد، ولی تکتف (دست بسته نماز خواندن) در نماز جایز نیست، مگر این که ضرورت آن را اقتضا کند.
📕منبع: رساله آموزشی امام خامنهای
🆔 @resale_ahkam
‼️اتصال به نماز جماعت در حال تشهدِ آخر امام جماعت
🔷اگر موقعی به جماعت رسد که امام مشغول خواندن تشهد آخر نماز است، چنانچه بخواهد به ثواب نماز جماعت برسد باید نیت کند و تکبیرة الاحرام بگوید و بعد بنشیند و تشهد نماز را با امام بخواند، ولی سلام نگوید و کمی صبر کند تا امام سلام نماز را بگوید، بعد بایستد و نماز را ادامه بدهد یعنی حمد و سوره را بخواند و آن را رکعت اول نماز خود حساب کند. (این طریق مختص تشهد آخر نماز جماعت و برای درک ثواب جماعت است و نمیتوان آن را در تشهد رکعت دوم نمازهای سه رکعتی و چهار رکعتی انجام داد).
📕منبع: رساله آموزشی امام خامنهای
🆔 @resale_ahkam
‼️طهارت و نجاست غساله
🔷س 1917: آیا غساله ـ آبی که هنگام تطهیر از شیء جدا می شود یا ترشح می کند، ـ پاک است؟
✅ج: اگر تطهیر با آب قلیل انجام شود، غساله آن نجس است و اگر با آب متصل به کر انجام شود، در صورتی که عین نجاست در غساله آن نباشد، پاک است.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
‼️احکام خمس
🔷س 1918: من کار کردم، ولی هنوز دستمزدم را نگرفتم. الان سال خمسی من رسیده، اگر بعد از سال خمسی ام پولم را دریافت کنم، آیا باید خمسش را بپردازم یا نه؟
✅ج: اگر قبل از سال خمسی، بدون مشقت امکان دریافت آن بوده، خمس دارد، و در غیر این صورت جزو درآمد سال جدید میباشد؛ و چنانچه تا سر سال خمسی صرف در مؤونه شود، مشمول خمس نمی شود.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
‼️برداشتن برخی وسائل خانه بعد از فروش خانه
🔷س 1919: شخصی خانه اش را فروخته و بعد از فروش، مبادرت به برداشتن چراغها و آبگرمکن و اشیایی از این قبیل نموده است، این عمل چه حکمی دارد؟
✅ج: اشیاء مذکور و مانند آنها اگر هنگام فروش خانه، از نظر عرف، تابع آن محسوب نشوند، تا زمانی که بر فروشنده شرط نشده باشد که آنها را به همان صورت در خانه باقی بگذارد، مبادرت او به برداشتن آنها برای خودش، اشکال ندارد.
📕منبع: اجوبة الاستفتائات، سؤال ۱۵۸۳
🆔 @resale_ahkam
‼️دریافت سود سپرده بانکی
🔷س 1920: مبلغی را به عنوان #سرمایه گذاری در #بانک #پس_انداز کرده ام و هر ماه مبلغی #سود دریافت می کنم، بانک مدعی است سرمایه در امور مختلف تجاری و اقتصادی مجاز بکار گرفته می شود، ضمنا سود متعلقه نیز در ایام مختلف متفاوت است؛ آیا این کار شرعا مشکلی ندارد؟
✅ج: اگر #سپرده_گذاری در بانک به این صورت باشد که سپرده گذار همه اختیارات را به بانک داده باشد حتی انتخاب نوع فعالیت و تعیین سهم سپرده گذار از سود هم به عنوان وکالت در اختیار بانک باشد، این سپرده گذاری و سود حاصل از به کارگیری پول در معامله حلال شرعی، اشکال ندارد.
#امور_بانکی #فعالیت_بانکی
🆔 @resale_ahkam
‼️انواع تقلید
🔷تقلید از یک نظر بر دو قسم است:
1⃣ ابتدایی: (یعنی تقلید کردن از مجتهد مرده بدون آن که قبلاً در زمان حیات وی از او تقلیدکرده باشد) که بنا به احتیاط(واجب) جایز نیست.
2⃣بقایی: (یعنی باقی بودن بر تقلید از مجتهد مردهیی که در زمان حیات وی از او تقلید کرده است) که در همهی مسایل حتی در مسایلی که تا کنون مکلف به آنها عمل نکرده جایز و مجزی است.
📕منبع: رساله آموزشی امام خامنهای
🆔 @resale_ahkam
‼️کفشهای مجهول المالک
🔷س 1921: اگر شخصی اشتباها #کفش مرا هنگام خروج از #مسجد پوشیده باشد، می توانم مشابه همان کفش را بردارم؟
✅ج: اگر بدانید کفش موجود متعلق به همان کسی است که کفش شما را برده است و از #یافتن_مالک آن مأیوس باشید یا مشقت داشته باشد، می توانید آن را بردارید، در این صورت، اگر قیمت آن بیش از کفش شما باشد، باید مابه التفاوت آن را به فقیر بپردازید و اگر نمی دانید کفش متعلق به همان شخص است، نمی توانید آن را بردارید.
#احکام_مجهول_المالک #احکام_مال_گمشده
🆔 @resale_ahkam
‼️ تقلید صدای دیگران
🔷س 1922: آیا تقلید صدا و لهجه دیگران، صرفاً برای شوخي و سرگرمي، جايز است؟
✅ج: در صورتی که برای تمسخر و استهزاء یا موجب اذیت آنان باشد یا توهین به ایشان محسوب شود، جایز نیست.
📕منبع: khamenei.ir
🆔 @resale_ahkam
‼️پایان وقت نماز عشا
🔷س 1924: آيا در پايان وقت شرعى نيمه شب، نماز عشا قضا مىشود؟
✅ج: واجب است نماز عشا را تا قبل از نيمه شب شرعى بخوانند و بعد از آن به قصد قربت بجا آورده و نيت ادا و قضا نكنند
📕منبع: khamenei.ir
🆔 @resale_ahkam
‼️نماز در مشاهد مشرفه
🔷نماز خواندن در #مشاهد_مشرفه انبیاء و اوصیاء آنها و ائمه (علیهم السلام) مستحب است؛ اگر هنگام نماز چیزی مانند دیوار بین نمازگزار و #ضریح مطهر فاصله نیست، نمازگزار باید #جلوتر_از_قبر پيغمبر و امام عليه السلام نايستد، ولی #مساوی_قبر اشکال ندارد.
#آداب_زيارت #نماز_زيارت #نماز_خواندن_در_حرم_اهل_بيت #زيارت_مشاهد_مشرفه
🆔 @resale_ahkam
‼️شعار برادری و برابری بین شیعه و اهل سنت
🔷س 1925: برخی میگویند شعار برادری و برابری بین شیعه و سنی فقط جنبهی سیاسی دارد و حکم شرعی نیست. آیا این مطلب درست است؟
✅ج: خیر، این مطلب درست نیست. وحدت مسلمین حکم شرعی است. تعبیر حضرت آقا این است که «شعار وحدت مسلمین را یک مسئلهی استراتژیک میدانم_ یک مسئلهی تاکتیکی و مصلحتی هم نیست که حالا بگوییم مصلحت ما ایجاب میکند که با مسلمین غیرشیعه ارتباط داشته باشیم_ مسلمانان، به تدریج این اختلافات مذهبی و طایفهای را کم کنند و از بین ببرند چون در خدمت دشمنان است.» و خدمت به دشمنان هم حرام است.
📕منبع: khamenei.ir
🆔 @resale_ahkam
‼️موارد مکروه هنگام خوردن
1ـ غذا خوردن در حال #سیری.
2ـ #پرخوری، در روایت است که خداوند بیش از هر چیز از شکم پر بدش می آید.
3ـ نگاه کردن به صورت دیگران هنگام #غذا_خوردن،
4ـ خوردن #خوراکی_داغ.
5ـ فوت کردن خوراکی داغ.
6 ـ با وجود نان، منتظر غذای دیگر بودن.
7ـ #تکه_کردن_نان با کارد و امثال آن.
8ـ گذاشتن ظرف غذا روی نان.
9 ـ پاک کردن کامل گوشت از استخوان.
10 ـ پوست کندن میوه.
11 ـ دور انداختن باقی ماندۀ میوه.
#احکام_خوردن_آشامیدن #آداب_غذا_خوردن
🆔 @resale_ahkam
🏴برخورد با شیعیان تفرقه افکن
🔷س 1926: تکلیف ما در برخورد با شیعیانی که اصرار به تفرقهافکنی میان مسلمانان را دارند چیست؟ آیا امر به معروف و نهی از منکر آنها واجب است؟
✅ج: نظر حضرت آقا این است که تفرقه بین مسلمانان کار حرامی است و توهین به مقدسات سایر مسلمین هم حرام است. فعل حرام منکر است و نهی از منکر هم واجب است؛ اما با وجود شرایط و مراعات مراتب.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
🏴معنای تبری و لعن
🔷س 1927: تبری به چه معناست؟ و نسبت بین تبرّی و لعن چیست؟
✅ج: از حیث اعتقادی تولّی یعنی ما به ولایت اولیای الهی، پیامبران خدا و ائمهی اطهار علیهمالسلام معتقد باشیم و همچنین علاقه نسبت به آنها و پیروانشان داشته باشیم. تولّی یک جنبهی عملی نیز دارد که اطاعت از این اولیای الهی است.
✅ تبرّی نقطهی مقابل تولّی است؛ یعنی دشمنی نسبت به دشمنان خدا و دشمنان اولیای خدا.
✅ لزوماً اینگونه نیست که کسی که میخواهد تبرّی بجوید با لعن و ناسزا و بدگویی همراه باشد. بسیاری از مسلمانان از صدر اسلام تاکنون و حتی در عصر حاضر -نمونهاش حضرت امام رحمهالله و حضرت آیتالله خامنهای- اینها واقعاً اهل تولّی و تبرّی هستند، ولی اهل سب و لعن نیستند.
✅ بنابراین انسان میتواند تبرّی داشته باشد، اما توهین و فحاشی و لعن به مقدسات دیگران نکند. حضرت آقا توهین به مقدسات دیگر را جایز ندانسته، بلکه حرام میدانند.
✍به نقل از حجتالاسلاموالمسلمین فلاح زاده
📕منبع: کانال رسمی امام خامنهای
🆔 @resale_ahkam
🏴شرکت در مراسم #لعن
🔷س 1928: آیا میشود در مجالس #لعن شرکت کرد یا نه؟
✅ج: یک وقت هست شما شرکت میکنید آن منبری را یا آن مداح را از این کار خودش باز میدارید - حالا با تذکر محترمانه که از این گفتههای تفرقهانگیز بپرهیزد - این گاهی وقتها لازم و واجب است. اما اگر شرکت شما این اثر را ندارد، بلکه مجلس چنین افرادی که تفرقه میاندازند تقویت میشود، بله گاهی وقت ها شرکت در چنین مجالسی جایز نیست و باید پرهیز شود.
✍نقل از حجةالاسلاموالمسلمین فلاحزاده
📕منبع: khamenei.ir
🆔 @resale_ahkam
‼️نظر رهبر انقلاب درباره لعن سایر مذاهب
🔷س 1929: نظر امام خامنهای دربارهی برگزاری مراسم #لعن چیست؟
✅ ج: حضرت آقا بارها فرمودهاند که به مقدسات سایر مذاهب توهین نکنید. بنابراین باید از این کار پرهیز کرد و نکتهی جالب توجه اینجا است که برخی میگویند در مجالس خصوصی اشکالی ندارد که لعن بگوییم؛ در حالی که حضرت آقا قید نزدند که مجلس عمومی باشد یا خصوصی، بلکه به طور کلی فرمودهاند که به مقدسات سایر مسلمانان یعنی سایر فِرَق اسلامی توهین نکنید.
🔷«آن شیعهای هم که از روی نادانی و غفلت، یا گاهی از روی غرض - افرادی را هم از بین شیعیان میشناسیم که مأموریت دارند برای اینکه ایجاد اختلاف کنند - به مقدسات اهل سنت اهانت میکند، عرض میکنم: رفتار هر دو گروه حرام شرعی است و خلاف قانونی است.» بنابراین توهین به مقدسات سایر مذاهب اسلامی به نظر حضرت آقا حرام شرعی است.
✍به نقل از حجة الاسلام والمسلمین فلاح زاده
📕منبع: کانال رسمی امام خامنه ای
#نهم_ربیع_الاول
📕منبع: khamenei.ir
🆔 @resale_ahkam