‼️نبودن حایل در نماز جماعت
🔷اگر یکی از صفهای نماز جماعت به طور کامل از افرادی تشکیل شده باشد که نمازشان قصر است و نماز همهی افراد صف بعدی تمام باشد، اگر افراد صف جلو بعد از خواندن دو رکعت نماز فوراً برای خواندن دو رکعت بعدی اقتدا کنند، مانعی برای ادامه جماعت نخواهد بود.
📕منبع: رساله آموزشی امام خامنهای
🆔 @resale_ahkam
عکسی از چهره زهراست جمالت زینب
مَثَل هیبت دریاست جلالت زینب
تو چه کردی که فرداهمه زنهای بهشت
غبطه دارند به سرحدّکمالت زینب
تو همان صدرنشین ملکوتی که هنوز
کره خاک ندیده ست مثالت زینب
🌺میلاد حضرت زینب سلام الله علیها مبارک🌺
🆔 @resale_ahkam
‼️لزوم یادگیری مسائل شرعی مورد ابتلا برای پیراپزشکان
🔷س ۶۴۰۴: دانستن مسائل شرعی برای پزشکان و پرستاران در حین آموزش و کار تا چه حدّی لازم است؟
✅ج: اگر نیاموختن احکام به ترک واجب یا ارتکاب حرام بینجامد، گناهکار است.
📕منبع: leader.ir
#احکام_ویژه_پرستاران
#پرستار #حضرت_زینب
🆔 @resale_ahkam
‼️وجوب رو به قبله کردن بیمار محتضر
🔷س ۶۴۰۵: آیا پزشک یا پرستاری که شاهد بیمار محتضر است، رو به قبله کردن بیمار واجب می شود؟ آیا نیاز به اجازه از ولیّ او دارد؟
✅ج: بنابر احتیاط واجب است و با علم به رضایت ولی، تحصیل اجازه لازم نیست.
#احکام_ویژه_پرستاران
#پرستار
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
‼️ لمس غیرمماثل توسط پرستار
🔷س ۶۴۰۶: اگر برای پرستار غیر مُماثل (غیر همجنس با بیمار) هنگام گرفتن نبض (فشارخون) و چیزهای دیگری که احتیاج به لمس بدن بیمار دارند، دست کردن دستکش امکان داشته باشد، آیا انجام آن اعمال بدون دستکشهایی که پزشک هنگام درمان بیمار از آنها استفاده می کند، جایز است؟
✅ج: با امکان لمس از روی لباس یا با دست کردن دستکش هنگام معالجه، ضرورتی به لمس بدن مریض غیر مُماثل (غیر هم جنس) وجود ندارد و بنا بر این جایز نیست.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
‼️تطهیر خون با پنبهی آغشته به الکل
🔷س ۶۴۰۷: گاهی موقع خونگیری از بیمار، خون با دست گیرندهی خون تماس پیدا میکند. آیا با پنبهی الکلی میتوان محل را تطهیر کرد یا مطابق آنچه که در احکام آمده است باید طهارت شود؟
✅ج: تطهیر متنجّسات از قبیل مذکور در سؤال باید با آب باشد.
📕منبع: leader.ir
#تطهیر #الکل
🆔 @resale_ahkam
‼️ معالجه زن توسط پزشک نامحرم
🔷س ۶۴۰۸: نگاه و لمس بیمار زن برای پزشک مرد چه حکمی دارد؟
✅ ج: اگر مرد برای معالجه زن نامحرم ناچار باشد که او را نگاه کند و دست به بدن او بزند اشکال ندارد، ولی اگر با نگاه کردن بتواند معالجه کند نباید دست به بدن او بزند و اگر با دست زدن بتواند معالجه کند نباید او را نگاه کند.
🆔 @resale_ahkam
‼️سقط جنینِ بیمار
🔷س ۶۴۰۸: آیا صِرف تشخیص بیماری در جنین، مجوّز #سقط آن است؟ و در صورت سقط #دیه آن بر عهده چه کسی می آید؟
✅ج: مجرد تشخیص بیماری جنین مجوز #سقط_جنین نیست و حرمت آن را از بین نمی برد، مگر در موارد بسیار خاص و بیماریهایی که نگهداری آن با مشقت زیاد و حرج همراه باشد، که در این صورت سقط جنین فقط قبل از #دمیده_شدن_روح جایز است، اما بنا بر احتیاط واجب، دیه آن باید پرداخت شود و دیه بر عهدۀ کسی است که عمل سقط را انجام می دهد.
#احکام_سقط_جنین #دیه_سقط_جنین
🆔 @resale_ahkam
‼️بیهوش کردن بیمار درمان ناپذیر
🔷 س ۶۴۰۹: آیا در مواردی که بیمار از نظر پزشکی درمان ناپذیر بوده و باید تا زمان مرگ، درد بسیار شدیدی را تحمل کند، می توان او را با رضایت خودش تا زمان مرگ، بیهوش کرد تا متوجه درد نشود؟
✅ ج: اگر بیهوش کردن سبب تسریع در فوت یا ضرر قابل توجه برای بیمار نباشد، با رضایت او اشکال ندارد.
📕 منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
‼️حد و اندازه اسراف
🔷س ۶۴۱۱: گفته می شود که استفاده از نیروی برق برای روشنایی بیشتر از مقدار نیاز، اسراف محسوب نمی شود، آیا این سخن صحیح است؟
✅ج: شکی نیست که استفاده و مصرف هر چیز حتّی نیروی برق و نور چراغ بیشتر از مقدار نیاز، اسراف محسوب می شود. آن چه صحیح است سخن منقول از رسول الله(صلّی الله علیه وآله) است که می فرماید: «لاسَرَف فی خیر» در کار خیر، اسراف وجود ندارد.
#اسراف #برق
🆔 @resale_ahkam
‼️ زکات انگور
🔷 س ۶۴۱۲: شخصی که باغ انگور دارد و نمی خواهد آنها را به کشمش تبدیل کند (مثلا بفروشد یا به صورت میوه مصرف کرده یا به شیره تبدیل کند)، آیا زکات دارد؟ آیا مویز حکم کشمش را دارد؟
✅ ج: اگر وزن محصول در فرض اینکه تبدیل به کشمش شود، به میزان نصاب ( ۸۴۷.۲۰۷ کیلوگرم کشمش) برسد، باید زکات انگور را محاسبه کرده، پرداخت کند و مویز نیز حکم کشمش را دارد.
#احکام_زکات #زکات_انگور
🆔 @resale_ahkam
‼️تصرفات جزئی در اموال دیگران
🔷س ۶۴۱۳: آیا تصرفات جزئی مثل رد شدن از روی مصالح ساختمانی کنار خیابان، یا بعضی چیزهای کم ارزش دیگران که به دست ما میرسد، اشکال دارد یا نه؟
✅ج: اگر موجب تضییع اموال نشود، اشکال ندارد و استفاده از اموال دیگران ــ هر قدر کم ارزش هم که باشد ــ اگر مورد اعراض مالک نباشد، بدون رضایت مالک جایز نیست.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam