‼️صید ماهی از رودخانه
🔷س 1417: میخواستم بدانم صید ماهی بهصورت محدود برای ساکنین افراد کنار رودخانه و افراد محلی با توجه به ممنوعبودن از طرف محیطبانی جایز میباشد یا خیر؟
✅ج: اگر این کار از نظر قانونی ممنوع هست جایز نیست و حرام است؛ اما اگر ممنوع نیست آن مقداری که متعارف هست صیدش اشکالی ندارد.
در ادامه پرسیدهاند که اگر قبلاً صید انجام شده باشد، حکم خوردن ماهی صیدشده چگونه است؟
پاسخ آن است که اگر واقعاً صید ممنوع بوده، شما مالک آنچه صید کردهاید نمیشوید و نمیتوانید از آن استفاده کنید. اگر هم قبلاً استفاده کردهاید ضامن هستید و باید قیمت آن را به مرکز مربوطه یا حساب عمومی بیتالمال برگردانید.
📕منبع: khamenei.ir
🆔 @resale_ahkam
‼️کندن گیاهان دارویی از بیابان
🔷س 1418: کندن و استفاده از گیاهان دارویی و خوراکی در بیابان چه حکمی دارد؟
✅ج: اگر زمین ملک شخصی افراد نیست و این کار منع قانونی هم ندارد و از نظر سازمان حفاظت محیط زیست ممنوع نشده است اشکالی ندارد
📕منبع: khamenei.ir
🆔 @resale_ahkam
‼️جایزه پیش بینی نتیجه مسابقات
🔷س 1419: پیش بینی نتیجه مسابقات و قرعه کشی بین کسانی که درست پیش بینی کرده اند، و جایزه دادن به برندگان قرعه چه حکمی دارد؟
✅ج: شرکت در پیش بینی برد و باخت تیم ها اشکال ندارد ـ هر چند احتیاط در ترک آن است ـ اما بنابر احتیاط واجب مالک مبلغی که با شرط بندی به او می دهند نمی شود؛ بله اگر صاحب آن مبلغ بعداً با یکی از عقود شرعی مانند هبه یا صلح آن را تملیک کند، اشکال ندارد.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
‼️جایزه مسابقه پیامکی
🔷س 1420: حکم دریافت جوایزی که به ازای مسابقات پیامکی داده می شود چیست؟
✅ج: اگر در قبال شرکت در قرعه کشی چیزی دریافت نشود و کسر نمودن پول در قبال هزینه پیامک باشد فی نفسه اشکال ندارد؛ ولی اگر مبلغی به جهت شرکت در قرعه کشی کسر می شود به نحوی که با پول شرکت کنندگان جایزه تهیه و به برنده می دهند، صورت شرعی ندارد و همان شرط بندی حرام می باشد.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
‼️استفاده ی مالی از مسابقات علمی
🔷س 1421: آیا می توان از برگزاری مسابقه ای علمی پول درآورد؟
✅ج: اگر برگزارکننده ی مسابقه، مبلغی را از شرکت کنندگان به عنوان حق الزحمه و شرط شرکت در مسابقه برای خودش دریافت کند، و منع قانونی در میان نباشد، فی نفسه مانعی ندارد.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
‼️شرط بندی در اسب سواری و تیر اندازی
🔷س 1422: شرط بندی در اسب سواری و تیر اندازی چه حکمی دارد؟
✅ج: در صورتی که شرط بندی بین خود اسب سواران و تیر اندازان باشد، جایز است وگرنه جایز نیست.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
‼️صرف زیاد وقت برای ورزش
🔷س 1424: بعضی از جوانان ساعات بسیاری از وقت خود را اختصاص به ورزش می دهند، آیا این عمل جایز است؟
✅ج: ورزش فی نفسه مانعی ندارد، بلکه در مواردی دارای رجحان نیز می باشد. ولی بر جوانان لازم است که از وقت خود حداکثر استفاده را بکنند، و ورزش و امثال آن مانع از تحصیل علم و فراگیری معارف نگردد، به ویژه معارف دینی که بر هر مسلمانی لازم است.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
❤️رسُول خدا صلیاللهعلیه وآله:
🌹اى على شگفتآورترین مردم از نظر ایمان و بزرگترین آنان از نظر یقین مردمانى باشند که در آخر الزمان پیامبرى ندیدند و امام هم از نظرشان پنهان شده است؛ پس به همان سیاهیای که بر روی سفیدی (کتابهایی که در آن زمان به جا مانده) است، ایمان میآورند.
📕بحارالانوار ج۷۴ ص۵۶
🆔 @resale_ahkam
‼️مصداق آرایش
🔷س 1425: مصداق آرایش چیست؟
✅ج: مصداق آرایش را باید عرف تعیین کند؛ یعنی عموم مردم -افرادی که در محل زندگی شخص هستند- اگر کاری را آرایش بدانند و خانم آن آرایش را داشته باشد باید از نگاه نامحرم بپوشاند. مثلاً کرم ساده و معمولی را کسی آرایش نمیگوید.
📕منبع: khamenei.ir
🆔 @resale_ahkam
‼️نباید فرهنگ نشستن و انتظار ثروت بادآورده را در مردم ترویج کنیم
🔻 رهبر انقلاب، در دیدار کارگران:
🔹 ما باید فرهنگ کار و تولید و تلاش را ترویج کنیم. روحیهی نشستن و انتظار ثروت بادآورده [را کشیدن] باید از بین برود؛ این را نباید ترویج کنیم. دستگاههای مختلف، کاری از نوع #بختآزمایی را انجام ندهند؛ دستگاههای مختلف از جمله صدا و سیما باید متوجه این معنا باشند.
🔸 در قرآن آمده «لَيسَ لِلانسان اِلّا ما سعیٰ»، دستاورد واقعی انسان آن چیزی است که محصول سعی و تلاش اوست. ۹۸/۲/۴
#بخت_آزمایی #کار #صداوسیما
🆔 @resale_ahkam
‼️عرف در آرایش
🔷س 1426: منظور از عرف در بحث آرایش و زینت، عرف متشرعین است یا عرف کوچه و خیابان؟
سؤال کردند این عرف چه کسانی هستند؟ متدینها هستند یا مردم عادی؟
✅ج: جواب این است که همهی مردم هستند، آنهایی که آرایش را تشخیص میدهند -ولو متشرع هم نباشند ولی آرایش را میشناسند- اگر بگویند این کار آرایش است، آرایش محسوب شده و در غیر این صورت آرایش نیست
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
‼️استفاده از لوازم آرایشی مضر
🔷س 1427: حکم استفاده از لوازم آرایشی که بعضاً مضر هستند چیست؟
✅ج: اگر ضرر قابل توجه داشته باشند، استفاده از آنها حرام است؛ ممکن است برخی آرایشها سوزش یا درد مختصری داشته باشد ولی ضرر معتنابهی نداشته باشد، که اشکالی ندارد.
به هر حال تشخیص با خود مکلف است یا به تشخیص متخصص اعتماد کنند. ممکن است کسی بیماری پوستی داشته باشد و استفاده از یک نوع لوازم آرایش برای او مضر باشد نه برای افراد دیگر که در این صورت استفاده از آن برای او حرام است.
📕منبع: khamenei.ir
🆔 @resale_ahkam
‼️بازی با ورق
🔷س 1428: آیا اگر افراد بدون شرط بندی و قصد قمار و بُرد و باخت و کسب درآمد بلکه فقط برای سرگرمی و مشغول بودن، مبادرت به بازی با ورق کنند، آن افراد مرتکب حرام شده اند؟ حضور در مجالس بازی با ورق برای تفریح چه حکمی دارد؟
✅ج: بازى با ورقى که عرفاً از آلات قمار محسوب مىشود، بهطور مطلق حرام است و جايز نيست انسان با اختيار در مجلس قمار يا بازى با آلات قمار شرکت کند.
📕منبع: khamenei.ir
🆔 @resale_ahkam
❤️امام زمان عليه السلام:
🌹ظهوری نیست مگر پس از اذن خدای عزّوجّل و آن بعد از مدتی طولانی و قساوت قلبها و پُرشدن زمین از ستم است. و به زودی کسانی نزد شیعیان من آیند و ادّعای مشاهده کنند، بدانید! پس هرکه پیش از خروج سفیانی و صیحه آسمانی ادعای مشاهده کند، دروغگوی افترا زننده است.
📕 کمالالدین ج۲ ص۵۱۶
🆔 @resale_ahkam
‼️گرفتن پول در مسابقات
🔷س 1429: اگر براى برگزارى يك دوره مسابقه، از شركت كنندگان پول (حق شركت يا ثبت نام) دريافت شود و قرار باشد كه از محل همان دريافتها جوايزى به شركت كنندگان برتر داده شود، با توجه به اينكه هدف شركت كنندگان به دست آوردن آن جايزه است، آيا اين رويه شرعاً ايراد دارد يا خير؟ يعنى مصداق شرط بندى پيدا خواهد كرد؟
✅ج: اگر به صورتى نباشد که از بازنده چيزى بگيرند که به برنده بدهند، مانعى ندارد والا صورت شرعى ندارد و همان شرط بندى است.
📕منبع: khamenei.ir
🆔 @resale_ahkam
‼️شرکت در مسابقات پیش بینی با پرداخت پول
🔷س 1430: به دليل علاقه به ورزش به خصوص فوتبال در پيشبينى بازىهاى ايرانى و خارجى شركت مىكنم و از بابت شركت كردن در اين مسابقه مقدارى پول مىپردازم و اگر تمام پيشبينىهاى اين بازىها را درست انجام داده باشم، در ليست برندهها قرار مىگيرم. مىخواستم بدانم كه اگر يك روز برنده شدم و در ليست گيرندگان جايزه قرار گرفتم، آيا پولى را كه به دست مىآورم مىتوانم خرج كنم يا نه؟
✅ج: عمل مزبور جايز نيست و نمىتوان در جايزه تصرف نمود.
📕منبع: khamenei.ir
🆔 @resale_ahkam
‼️شرط بندی با ختم قرآن
🔷س 1431: اگر در شرطبندى گفته شود هر كسى در فلان بازى برنده نشد يك ختم قرآن يا زيارت عاشورا و نظير اينها را بهجا آورد، آيا در اينگونه موارد نيز شرطبندى حرام است؟
✅ج: شرطبندى مطلقاً جايز نيست.
📕منبع: khamenei.ir
🆔 @resale_ahkam
‼️گرفتن پول برای داور و جایزه در مسابقات
🔷س 1432: در محلهها اعلام مىشود كه مىخواهند مسابقه برگزار كنند. از مسابقه دهندهها پول مىگيرند كه اين پول را صرف پول دادن به داور و خريدن جايزه براى برنده و... نمايند. آيا گرفتن اين پول اشكال دارد؟
✅ج: اگر پول را از بازيكنان [براى شركت در مسابقه] مىگيرند و بعد از مال خودشان به برنده جايزه مىدهند بهطورى كه طرف ديگر چيزى نباخته باشد، اشكال ندارد ولى اگر پول را از شركتكنندگان دريافت مىكنند كه به برنده بپردازند، قمار و حرام است.
📕منبع: khamenei.ir
🆔 @resale_ahkam
❤️امام باقر عليه السلام:
🔺بنى الاسلام على خمسة اشياء، على الصلوة و الزكاة و الحج و الصوم و الولايه.
🔺اسلام بر پنج چيز استوار است، برنماز و زكات حج و روزه و ولايت.
📕 الكافى ج 4 ص 62
🆔 @resale_ahkam
‼️کسب درآمد اینترنتی
🔷س 1434: اخیرا روشی برای کسب #درآمد_اینترنتی به وجود آمده که به #باینری_آپشن معروف است، شخص باید با تحلیل و طبق سابقه ای که در مورد قیمت و ارزش ارز میداند اقدام به #تحلیل_ارزش_ارز در زمان هایی خاص کند، اگر تحلیل و #پیش_بینی او درست باشد، حدود ۵۰ تا ۸۰ درصد پولی که گذاشته، سود خواهد کرد و بر عکس؛ از آنجایی که این کار بر خلاف قمار نیاز به تحلیل و تجربه قبلی دارد، آیا کسب درآمد از این طریق مشروع است؟
✅ج: درآمد حاصل از این عمل را مالک نمیشوید.
#احکام_کسب_کار #قمار
🆔 @resale_ahkam
‼️اختلاف در آلت قمار بین شهرها
🔷س 1435: اگر بعضی از وسیله های بازی در شهری از آلات قمار محسوب شوند ولی در شهر دیگری از آلات قمار محسوب نشوند، آیا بازی با آنها جایز است؟
✅ج: بايد عرف هر دو مکان رعايت شود به اين معنى که اگر آن وسيلهها در يکى از دو شهر از آلات قمار محسوب شوند و در گذشته هم در هر دو مکان از آلات قمار بوده اند، در حال حاضر هم بازى با آنها حرام است.
📕منبع: khamenei.ir
🆔 @resale_ahkam
‼️ممانعت میزبان از روزه ی مستحبی میهمان
🔷س 1436: اگر میزبان به مهمان اجازه ی روزه ی مستحبی ندهد و میهمان دوست داشته باشد در آن روز روزه بگیرد، اگر به خاطر عدم اذن میزبان روزه نگیرد، آیا ثواب روزه ی آن روز را می برد؟
✅ج: روزه مستحبی گرفتن میهمان بدون اذن یا با نهی میزبان مکروه است و در صورتی که مهمان روزه بگیرد و میزبان او را دعوت به غذا کند، قبول دعوت مؤمن در حال روزه مستحبّی، شرعاً امری پسندیده است و خوردن غذا به دعوت برادر مؤمن هر چند روزه را باطل می کند، ولی او را از اجر و ثواب روزه محروم نمی سازد.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
‼️حجاب نزد کودک ممیز
🔷س 1437: آیا زن می تواند در حضور #پسر_بچه_ممیز (پسر بچه ای که خوب و بد را می فهمد) #بدون_روسری باشد؟
✅ج: احتیاط واجب آن است که زن بدن و موی خود را از پسری که بالغ نشده است ولی خوب و بد را می فهمد و به حدی رسیده که #نظر_شهوانی دارد، بپوشاند، #سن_تمییز، به تبع اختلاف اشخاص در استعداد و درک و هوش، مختلف است.
#احکام_حجاب_و_عفاف #حجاب_از_بچه_ممیز #تعریف_ممیز
🆔 @resale_ahkam
‼️امام صادق عليه السلام:
🔺انما فرض الله الصيام ليستوى به الغنى و الفقير.
🔺خداوند روزه را واجب كرده تا بدين وسيله دارا و ندار (غنى و فقير) مساوى گردند.
📕 من لا يحضره الفقيه ج 2 ص 43
🆔 @resale_ahkam