eitaa logo
شناخت رسانه
67 دنبال‌کننده
635 عکس
208 ویدیو
16 فایل
شناخت رسانه‌ در فضای مجازی دکتر یاسینی
مشاهده در ایتا
دانلود
موضوع: *تحولات افغانستان و تاثیرگذار ی رسانه* با حضور *جناب اقای دکتر یاسینی کیا* مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی و رسانه زمان: یکشنبه ۲۱ شهریور ساعت ۲۱ کانال بصیرت لرستان در روبیکا به ادرس: https://rubika.ir/basiratelorestan
بازیگران پرفالوور ایرانی 🔺 برترین‌های فالوور، مهناز افشار، رامبد جوان، گلشیفته فراهانی و محمدرضا گلزار هستند که بیش از 10 میلیون‌ دنبال‌کننده دارند. 🔹اما با بررسی این شاخصه‌ها در بین ۲۰ بازیگر پرفالوور مشخص شد که بیشترین متوسط لایک با 854k متعلق به نوید محمدزاده است. گلشیفته فراهانی با 534k و بهرام افشاری با 491k در رتبه های بعدی قرار دارند. 🔸بر اساس شاخص متوسط کامنت، برترین بازیگر با 13k بازهم نوید محمدزاده است. محمدرضا گلزار با 11.4k در رتبه دوم و بهرام افشاری با 8.9k در رتبه سوم جای گرفته است. 🔹این بررسی نشان داد اگرچه نوید محمدزاده در رتبه نهم و بهرام افشاری در رتبه نوزدهم بیشترین فالوور قرار دارند، اما لایک و کامنت بالایی نسبت به دیگر بازیگران، از مخاطبان خود دریافت می‌کنند. از آن سو بهنوش بختیاری که در جایگاه پنجم پرفالوورترین‌ها است، در بین ۲۰ بازیگر اول از نظر متوسط لایک و کامنت به ترتیب رتبه ۱۹ و ۱۸ را دارد. ✅ کانال‌جامع خبری، تحلیلی، آموزشی باسواد رسانه‌ای 👇 https://eitaa.com/joinchat/3688300608Cf61f1be155
9.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فضای‌مجازی و هویت نوجوان امروز 🔺هویت نوجوان امروز را چه چیزی می‌سازد؟ یکی از فضاهایی که هویت نوجوان امروزی در آن شکل می‌گیرد فضای مجازی است. زیرا امروزه نوجوانان غیر از هویت واقعی‌شان یک هویت مجازی هم دارند که در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی شکل می‌گیرد و با اختیار خود می‌توانند آن را تغییر دهند. 🔹 شما به‌عنوان والدین امروزی چگونه با فرزندان و نسل جدید ارتباط برقرار می‌کنید. 🔹 اگر می‌خواهید با نوجوان امروزی تعامل خوبی داشته باشید باید دانش خود را از فضای‌مجازی افزایش دهید. ✅ کانال‌جامع خبری، تحلیلی، آموزشی باسواد رسانه‌ای 👇 https://eitaa.com/joinchat/3688300608Cf61f1be155
هدایت شده از باسواد رسانه‌ای
پدیده سوادمصنوعی و الگوی جدید نادانی 🔺 روزانه فقط در تلگرام بیش از ۳ میلیون مطلب منتشر می شود. جالب است بدانید در ساعت ۴ صبح که میزان مطالب منتشر شده به کمترین مقدار خود می رسد نیز ۲۵ هزار مطلب نشر می یابد. این میزان تولید محتوا در شبکه های مختلف اجتماعی در طول تاریخ بی نظیر و فوق العاده است و منجر به پدیده جالبی شده: «همه ما» راجع به «همه چیز» می دانیم اما با ويژگی هایی خاص. 🔹 کارل تارو ژورنالیست معروف ژاپنی می گوید: هر وقت هر کسی از هر چیزی سخن می‌گوید ما وانمود می کنیم که دربارۀ آن می‌دانیم. همکارانمان دربارۀ فیلم، کتاب، قیمت ارز، حمله نظامی آمریکا صحبت می‌کنند سرمان را بالا و پایین می بریم یعنی من هم دربارۀ آن می دانم. 🔹 این در صورتی است که آن ها دربارۀ آن موضوع فقط نظرات کس دیگری را در یک شبکه اجتماعی خوانده اند و آن را بازگو می کنند همان گونه که ما نیز چنین می کنیم. ما به شکلی خطرناک به نوعی کپی برداری از دانایی نزدیک می‌شویم، که در واقع الگوی جدید نادانی است. ما با سواد مصنوعی روبرو هستیم. 🔻 تحلیل و تجویز راهبردی: رسانه ها باعث شده اند به سرعت برق در معرض اخبار و به سرعت باد در معرض تحلیل اخبار قرار بگیریم. محیط اطراف ما پر است از اخبار مغشوش، اعداد و ارقام گول زننده و حرف های جهت‌دار. سه مساله این موضوع را تشدید می کند: 🔸۱. حجم بالای اخبار و تحلیل ها. اطلاعات بیشتر یعنی فرصت کمتر برای بررسی دقیق تر آن ها. 🔸۲. سبک زندگی شتابان: زندگی امروزی نسبت به 200 سال پیش بسیار چگال تر شده است. یعنی میزان رخدادهای کاری و ارتباطاتی در واحد زمان بیشتر شده است. 🔸۳. سواد مصنوعی: نظرات ما از پرسه‌زدن در شبکه‌های اجتماعی سرچشمه می‌گیرند، نه مطالعۀ کتاب‌ها! این کپی برداری از دانایی، در واقع الگوی جدید نادانی است. به همین خاطر است که اخبار درست، غلط، شایعه و حقیقت در فضای مجازی تقریبا هم ارزش‌اند. چرا؟ چون ما فرصت نمی کنیم که درستی آن چه را که دریافت می کنیم، بررسی کنیم. بلافاصله آن را می خوانیم و احتمالا آن را برای دیگران فوروارد (ارسال) می کنیم و در گفتگوهای خانوادگی یا دوستانه یا کاری مان از آن اطلاعات استفاده می کنیم که نشان دهیم از زمانه عقب نیستیم. 🔻 چه می توان کرد؟ ۱. تعلیق قضاوت نه باور کنید و نه رد کنید. زمانی که استدلال به نفع یا علیه آن گفته یا نوشته ندارید نه ردش کنید و نه تأیید، قضاوت خود را معلق کنید تا زمان دریافت اطلاعات کافی برای قضاوت. ۲. در حالت غیر طبیعی قضاوت نکنید. مطالعات نشان داده اند زمانی که افراد از آرامش فکری بیشتری برخوردارند، کیفیت قضاوت های حرفه ای شان افزایش می یابد. بنابراین زمانی که شتاب زده، هیجانی، خسته و پریشان هستیم، کیفیت قضاوت های ما افت می کند و قضاوتی که در زمان شتاب زدگی می کنیم به اندازه قضاوت یک فرد مست [غیر عادی]، غیرقابل اتکاست. ۳. به ساختارهای مشکوک، حساس باشید. جملاتی که با فعل مجهول و بدون فاعل ساخته شده‌اند مانند «گفته می‌شود» یا «شنیده‌ها حاکی از آن است که» و «یا بر اساس اخبار منتشر شده» روشی برای پیچاندن شما هستند. در این ساختارها خبر وجود دارد. اما منبع خبر وجود ندارد. ۴. برای هر چه می خوانید یا می شنوید از خودتان بپرسید: 🔸الف) آیا از منبع خبر/گزارش مطمئن هستم؟ 🔸 ب) آیا شواهد تاییدکننده یا استدلال های قانع کننده آورده شده یا اینکه یک حرف به زبان های مختلف تکرار شده؟ 🔸 ج) آیا بین مقدمه و اطلاعات ارایه شده و نتایج رابطه منطقی وجود دارد؟ 🔸 د) آیا تمام واقعیت بیان شده یا بخشی از واقعیت؟ ۵. از چرا و کلمات هم خانواده استفاده کنید. آدم های دقیق دائم می پرسند چرا؟ چرا کاندیدای ریاست جمهوری شما بهتر است؟ چه چیز باعث می شود که فکر کنید قیمت ارز بالا می رود؟ چطور به این نتیجه رسیدید؟ ۶. در فلسفه منطق، فصلی وجود دارد به نام مغالطات. برای تقویت تفکر سنجش گرانه (انتقادی) بخش مغالطات را بخوانید تا با بیش از ۷۰ نوع مغالطه (=دامگاه اشتباه ذهنی) آشنا شوید. ۷. حضور در شبکه های اجتماعی مفید است. جریان آزاد اطلاعات در آن بسیار جذاب، مفید و غنیمت است. اما فراموش نکنیم که آن ها نمی توانند جایگزین کتاب و تفکر عمیق شوند. ✍ دکتر لشکر بلوکی ✅ کانال‌جامع خبری، تحلیلی، آموزشی باسواد رسانه‌ای 👇 https://eitaa.com/joinchat/3688300608Cf61f1be155
1.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
زودباور نباشیم 🔻در فضای مجازی همه چیز را باور نکنیم تا منبع موثق را پیدا کنیم... 👇 https://eitaa.com/joinchat/3688300608Cf61f1be155
تفاوت مدیریت رسانه با سواد رسانه 🔺مدیریت رسانه، جنبه‌ "عرضه" (Supply) را در فضای رسانه مورد توجه قرار می‌دهد اما سواد رسانه، بخش "تقاضا" (Demand) را مورد توجه قرار می‌دهد. 🔹به عبارتی، عرضه‌کنندگان محتوا و مدیران رسانه‌ها باید مدیریت رسانه بدانند و مخاطبان باید سواد رسانه‌ای را بیاموزند تا در دام فعالیت‌های غیرعلمی و غیراخلاقی رسانه‌ها گرفتار نشوند. ✅ کانال‌جامع خبری، تحلیلی، آموزشی باسواد رسانه‌ای 👇 https://eitaa.com/joinchat/3688300608Cf61f1be155
برده داری مدرن؛ یک دستاورد رسانه‌ای 🔸می‌گویند آبراهام لینکلن برده داری آمریکا را پایان داد، اما این پایان صرفاً پایانی بر برده داری کلاسیک و شروعی بر برده داری مدرن بود. در برده داری مدرن فرد نمی‌داند که برده است چون با خواست خودش انتخاب کرده. 🔸انسان‌ها ذاتاً با برده بودن مخالفند همچنین همواره به دنبال پیشرفت و رسیدن به کمال هستند. حس کمال خواهی در انسان‌ها بسیار قوی است و این می‌تواند یک نقطه ضعف باشد. رسانه‌ها با نشان دادن برج‌های بلند، ساختمان‌های زیبا، ماشین‌های گران، اشرافی گری ها و… روایتی تحریف شده و اغراق آمیز از کمال برای انسان تعریف می‌کنند. انسانی که غرق در لذایذ دنیوی شده آن کمال نا فرجام را می‌جوید و برای رسیدن به آن هرکاری می‌کند. همین موضوع باعث می‌شود بدون اینکه خودش بداند برده رسانه‌ها باشد. 🔸راه گرفتار نشدن در گرداب برده داری مدرن رسانه‌ای، تفکر و تعقل و دیدن محیط مجازی ساخته شده توسط رسانه‌ها از بالا است نه از درون. /آرما ✅ کانال‌جامع خبری، تحلیلی، آموزشی باسواد رسانه‌ای 👇 https://eitaa.com/joinchat/3688300608Cf61f1be155
برای زنده‌ماندن در اینترنت به بی‌اعتنایی انتقادی نیاز دارید 🔹 اگر بخواهید بفهمید مطلبی در اینترنت راست است یا دروغ، باید چیزهایی بیش از تفکر انتقادی بلد باشید 🔹اینترنت دریای بی‌پایان اطلاعات است. راست و دروغ در این دریا چنان درهم آمیخته‌اند که گاهی همۀ امیدمان را برای رسیدن به حقیقت از دست می‌دهیم. بااین‌حال، یک استاد دانشگاه استنفورد می‌گوید شاید باید ابزارهایمان را برای تشخیص راست از دروغ در دنیای مجازی تغییر دهیم. در مدارس به ما می‌آموزند که برای قضاوت دربارۀ یک متن باید اول آن را با دقتِ تمام خواند. اما در دنیای آنلاین، مهم‌تر از خواندن یک متن، توانایی فراتر رفتن از آن است. ✅ کانال‌جامع خبری، تحلیلی، آموزشی باسواد رسانه‌ای 👇 https://eitaa.com/joinchat/3688300608Cf61f1be155
نه بگو و نه بنویس! 🔻آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی: 🔹چیزی که نمیتوانی در قیامت از آن دفاع کنی، نه ببین، نه بشنو، نه بگو، نه بنویس. 🔸پ.ن: مراقب پستهامون در فضای مجازی باشیم ✅ کانال‌جامع خبری، تحلیلی، آموزشی باسواد رسانه‌ای 👇 https://eitaa.com/joinchat/3688300608Cf61f1be155
🏴 لوح | کلُ کلُ کلُ... نحنُ أمّة الحسين 🔻طرح ویژه ایام اربعین حسینی با عنوان «ما ملت امام حسینیم» بر اساس جمله ماندگار شهید حاج قاسم سلیمانی 🌓 روشنا 🆔 https://eitaa.com/roshana_ir 🆔 https://rubika.ir/roshana_ir
9.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ روبیکا و بحران روابط عمومی 🔹 چندی پیش، طرح صیانت با هدف حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی در دستور کار مجلس قرار گرفت. طرحی که واکنش‌های زیادی را برانگیخت که برخی از آن‌ها به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به پلتفرم‌های داخلی نظیر روبیکا اشاره داشت. 🔹 اما ورق از آنجایی برمی‌گردد که طی روزهای بعد برخی افراد مشهور در اینستاگرام اعلام کردند که محتوای حساب کاربری آن ها در حسابی کاملا مشابه با صفحه اینستاگرامشان، در روبیکا منتشر شده است! 🔹 این موضوع با واکنش شدید موافقان و مخالفان طرح صیانت و بسیاری از حامیان پیام‌رسان‌های داخلی مواجه شد. ⚠️ در پی اعتراضات کاربران و در ادامه بیانه‌ای که ساترا علیه روبیکا منتشر کرد، این اپلیکیشن از گوگل پلی نیز حذف شد! 🔹 در این ویدیو واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی نسبت به این موضوع مورد بررسی قرار گرفته است. 🌓 روشنا 🆔 https://eitaa.com/roshana_ir 🆔 https://rubika.ir/roshana_ir
اینستاگرام برای نوجوانان به خصوص دختران نوجوان خیلی خطرناک است! 🔹بررسی‌ها نشون میده که اینستاگرام باعث شده دختران نوجوان نسبت به بدن و ظاهر خودشون احساس بدی پیدا کنن و فکر کنن که نسبت به بقیه افراد نقصی دارند! 🔹این عدم رضایت تا جایی پیش رفته که برخی از این نوجوانان حتی به خودکشی هم فکر می‌کنند، جالبه که طبق ادعای کارشناسان، فیسبوک به عنوان مالک اینستاگرام هم این قضیه رو میدونه ولی کار خاصی انجام نمیده! 🔹برآوردها میگن که احتمالا حدود ۴۰ درصد از کاربران اینستاگرام زیر ۲۲ سال سن دارند. دوست ندارم این خبر رو با نصیحت تموم کنم، ولی یکم بیشتر مراقب فرزندانتون باشید. ✍کریم زاده ✅ کانال‌جامع خبری، تحلیلی، آموزشی باسواد رسانه‌ای 👇 https://eitaa.com/joinchat/3688300608Cf61f1be155