📣📣📣
#سواد_رسانه
💠 کاربران فعال، عنوانی است که عمدتا در رسانه های تعاملی(دو سویه) به کار می رود البته این مساله ریشه در ورود اینترنت به زندگی روزمره در دهه 1990 دارد که تغییرات مهمی در عرصه نظریه پردازی ارتباطی به وجود آورد.
🌐 تکنولوژی رسانه های تعاملی در مقابل رسانه های پخش(بسته) و رسانه های مشارکت پذیر(نیمه باز) قرار گرفت. رسانه های بسته مانند رادیو و تلویزیون که مخاطبانش بر فرایند تولید و دریافت محتوا کنترلی ندارند. رسانه های نیمه باز مانند روزنامه و کتاب که بر تولید محتوا کنترل ندارند ولی می توانند بر زمان دریافت و نوع محتوای دریافتی دسترسی داشته باشند ولی شبکه های اجتماعی که از نوع رسانه تعاملی محسوب می شود به نحوی است که کاربران آنها می توانند هم تولید کننده و هم مصرف کننده باشند و نقش های خود را به عنوان پیام دهنده و پیام گیرنده به سادگی تغییر دهند .
❇️ لذا در این نوع از رسانه ها، واژه مخاطب در نظریه پردازی ها جای خود را به وژه «کاربر» داده است به این معنی که مصرف کننده صرف رسانه به راحتی می تواند تولید کننده محتوا نیز باشد به عبارت دیگر، چنین رسانه هایی یک سویه نیستند بلکه اطلاعات بین طرفین تبادل می شود و هر دو طرف وصف مخاطب(مصرف کننده) و کاربر(تولید کننده) را می پذیرد.
✍️ ابراهیم شریفی
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
🌎کانال رسانه شریف 🔻
🆔 @resanesharif
هدایت شده از ابراهیم
🎦🎦🎦🎦
#سواد_رسانه
🌐فردی به نام #دیوید_برلو به عنوان یکی از اندیشمندان حوزه ارتباطات در مدل فراگرد ارتباطات انسانی، مفهوم “قصد” ارتباطی، برای برقرار شدن ارتباط مؤثر را دارای نقش مهمی میداند
👌به این معنی که «قصد و هدف تمامی رفتارهای ارتباطی آن است که پاسخی خاص از جانب فرد یا گروهی خاص را برانگیزد و ارتباط، هنگامی مؤثر خواهد بود، که گیرنده با تلاش کمتری پاسخ مطلوب را ارائه دهد.
❇️در نگاه او سیستمهای اجتماعی– #فرهنگی بهطور نسبی، عوامل تعیینکنندۀ موارد زیر هستند: انتخاب کلماتی که افراد بهکار میبرند، هدفهایی که برای ارتباط دارند، معنیهایی که برای یک کلمه در نظر میگیرند، گیرندگانی که انتخاب میکنند و کانالهایی که برای انواع پیامها برمیگزینند همه به سیستمهای اجتماعی- فرهنگی وابستهاند.»
✅ با این وصف، پیامهای رسانهای که قابلیت رمزگشایی و فهم دقیقتری از سوی مخاطبان دارند، بهتر میتوانند مخاطبان را تحت تاثیر قرار داده و با خود همراه کنند. تمام قصد و هدف تولید پیامها و به عبارت دقیقتر رفتارهای ارتباطی آن است که پاسخی خاص از جانب فرد یا گروهی خاص برانگیخته شود پس یک پیام زمانی مؤثر خواهد بود که گیرنده با تلاش کمتری به آن پاسخ دهد.
💯اساسا تفاوت جدی رسانهها و یکی از دلایل توفیق یا عدم موفقیتشان، چگونگی بهکارگیری کلمات و قالبهای رسانهای است و آنهایی موفقترند که پیامهایشان نزدیکی بیشتری به معنی ذهنی اکثریت مخاطبان داشته باشد. این معانی نیز تحت تاثیر تجربهزیستهها، فرامتنها، نظام و ساختار فرهنگی و اجتماعی جوامع و… قرار دارند.
♨️رسانهای موفق خواهد بود که بتواند پیامهایش را در قالب کلمات دارای معانی مشترک دقیقتری به مخاطبان عرضه کنند(رمزگذاری) و مخاطب نیز با کمترین اتلاف وقت، رمزگشایی کرده و پیام را بپذیرد.
و در نهایت جمله طلایی او که از عمق تاثیر راسنه ها حاکی است این جمله است که می گوید: رسانه ها امروز معنا میسازند، معنای پیشین را هدایت میکنند و حتی تغییر میدهند.✅
✍️ ابراهیم شریفی
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
🌎کانال رسانه شریف 🔻
🆔 @resanesharif
13.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥نماهنگ "قوی باشیم"، همزمان با چهل و یکمین سالگرد #دفاع_مقدس
#هنر
#تولید
#رسانه
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
🌎کانال رسانه شریف 🔻
🆔 @resanesharif
📲نشانههای اعتیاد فرزندان به بازیهای کامپیوتری👆
🔹حواسمون به بازی بچه ها هست⁉️
🔹مدیریت زمان #بازی از طرف #والدین یک ضرورت اجتناب ناپذیر
#بازی_رایانه_ای
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
🌎کانال رسانه شریف 🔻
🆔 @resanesharif
📣 درسته با ادبیات بدی بیان شده و کنایه تلخی دارد ولی حرف کاملا درستیه👌
این روند میتونه برای همیشه ذهنیتی در مردم درست کنه که همیشه راه در رو از قوانین و مواضع حاکمیتی وجود داره و این برای اقتدار یک نظام آفته💯
🌀 هر آنچه که در تمجید دولتهای غربی و نظم حاکم بر آن می خوانیم و از نظم و نظامشان دهان ها آب میفتد ریشه در همین اقتداری است که برآمده از نظم لازم الاجرا برای مردمانش است
پس لازم است اندکی تامل در این مدل اداره مملکت به سبک «انجام بده و صداشو در نیار» داشته باشیم😅
✍ ابراهیم شریفی
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
🌎کانال رسانه شریف 🔻
🆔 @resanesharif
AUD-20210909-WA0074.mp3
5.69M
السلام علی ساکن کربلا...🙏
#اربعین
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
🌎کانال رسانه شریف 🔻
🆔 @resanesharif
📣 دلیل این که چرا #رهبری #رئیس_صدا_و_سیما رو تغییر دادند؛ در این مصاحبه میتونید پیدا کنید👇
🔰 آرایش #رسانه ای در عصر پیشرفت ابزارهای ارتباطی باید چگونه باشد؟
🔻 مقابله با امواج تحریف، پراکندن امید و نشاط در فضای عمومی کشور، تأکید بر جهاد تبیین و اصلاح هندسهی رسانهای و فرهنگی کشور از محورهای مهمی است که در یک ماه اخیر از سوی حضرت آیتالله خامنهای مورد تأکید قرار گرفتهاند.
👈 یادداشتی از دکتر اکبر نصراللهی، استاد علوم ارتباطات و رسانه 👇
🔹️ کندی و تأخیر در «شناخت» و «تنظیم و تطبیق» با آرایش جدید رسانهای و شرایط جدید «جهانى» برای کشور و جبههی رسانهای انقلاب اسلامی بسیار گران تمام خواهد شد.
🔸️ بازدارندگی رسانهای و افزایش تابآوری رسانهای در قبال تحرکات تبلیغاتی دشمنان، بدون بازسازی انقلابی در حوزهی فرهنگ و رسانه مقدور نیست.
🔹️ تکیه بر عقلانیت و فناوری (مشارکت بیشتر و تصحیح عناصر فرهنگی نامطلوب و تقویت و بازتولید عناصر فرهنگی پویا و متناسب با تحولات زمان)، سرمایهگذاری در صنایع فرهنگی و فناوری اطلاعات، بالابردن سواد رسانهای، بهرهگیری حداکثری از نخبگان در رسانه، ساخت و بازساخت مدام سرمایهی فکری خود در برخورد با تحولات کنونی جهان هم در بازسازی انقلابی ضروری است.
🔗 متن کامل این یادداشت را در آدرس زیر بخوانید:
farsi.khamenei.ir/others-note?id=48692
#سواد_رسانه
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
🌎کانال رسانه شریف 🔻
🆔 @resanesharif
📣 نگاهی به فیلم «درخت گردو» ساخته مهدویان
چند روز پیش فرصتی شد تا این فیلم را در سینما ببینم
فیلمی که در واقع مرثیه سرایی واقعه حمله شیمیایی به مردم سردشت است😔 فیلمی که دیدنش برای کودکان توصیه نمی شود.
💠روایت مردی به نام قادر که دارای رنج و دردی فراوان است و تحملش برای هر کسی میسر نیست...
🌀 فیلمی که بازی پیمان معادی را می توان بزرگترین نقطه قوتش و بازی سرد مهران مدیری را یکی از نقطه ضعف هایش شمرد...
♨️ فیلمی خنثی که در آن, این حمله وحشتناک یک اتفاق ناخواسته از سوی عراقی ها خوانده می شود؛ داستان, غیر از بعد عاطفی در بعد روایتگری جنگ ضعیف عمل کرده؛ ارزش های دفاع مقدس در آن چندان به چشم نمی خورد و شاید گفت اصلا به دنبال روایت جنگ ایران و عراق بود نه دفاع مقدس ایران از خاک و ناموس در برابر ۸۰ کشور اجنبی...
🚫فیلم را برای تحلیلگران توصیه میکنم و اما به عنوان روایتی از دفاع مقدس, تحریف شده می دانم.
✍ ابراهیم شریفی
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
🌎کانال رسانه شریف 🔻
🆔 @resanesharif
هدایت شده از ابراهیم
#حرف_حساب
📣📣📣📣
آیا فضای دانشگاهی های ما مذهبی است؟👇
📌حجةالاسلام محمد طهماسبی، فارغ التحصیل فیزیک دانشگاه خواجه نصیر، استاد معارف دانشگاه شریف:
دوسال قبل در کلاس انقلاب دانشگاه شریف، یکی از دانشجویان گفت که درصد خیلی کمی از مردم روزه میگیرند، چرا روزهخواری علنی ممنوعه؟
گفتم اینطور نیست. ببینید دم افطار چقدر ترافیک میشه، اما بعد از افطار خیابانها خلوت میشوند.
یکی گفت دلیل نمیشه.🤔
گفتم اگر سحرها نگاه کنید، چراغ اکثر منازل روشه
یکی گفت: این دلیل نمیشه، چراغ منزل ما همیشه روشنه!
گفتم در همین دانشگاه شریف اکثر دانشجویان و اساتید مذهبی هستند؛ در نمازجماعت ظهر دانشگاه حدود ۱۲۰۰ نفر شرکت می کنند. اما جو حاکم به نحوی است که گمان میشود اکثریت با غیر مذهبیهاست.
و لذا بسیاری از افراد بخاطر همرنگی با محیط، بروزات مذهبی ندارند. برای همین خیال میکنید اکثرا مذهبی نیستند درحالیکه حتی بسیاری از کسانی که پوشش مناسب ندارند مذهبیاند و عبادات را انجام میدهند
یکی دیگه گفت: افرادی که پیش شما میآیند مذهبی هستند. ما بین بچهها هستیم، اینطور نیست.🤔
گفتم آمار وزارت علوم نشان میدهد که ۶۷٪ دانشجویان شریف بهطور منظم نماز میخوانند و کسانی که اعتقادات مذهبی دارند بالای ۹۰ درصدند.☺️
یکی گفت: حتماً رفتند از مسجد دانشگاه آمار گرفتند!😳
یکدفعه یک نفر با اعتمادبه نفس گفت: اصلاً بیایید از همین کلاس به عنوان نمونه #آمار بگیریم!
یک تحدی برای بحث بود. گفتم باشه، کاغذ بین خودتان پخش کنید و محرمانه بنویسید که روزه هستید یا نه و چند نفر از خودتان با نظارت بقیه بشمرید.
✅نتیجه #خیلی_جالب بود:
۳۱ نفر از ۴۴ نفر روزه بودند! یعنی بیش از ۷۰% کلاس!
نتیجهای که فکر میکنم برای همهی کلاس غیر منتظره بود.
جالب این بود که بعد از این آمار، تازه دانشجویان موافق شروع به حرف زدن کردند و یکی هم گفت چرا کسی کاری به این روزهخواریهای علنی در دانشگاه نداره؟!
تاقبل از نظرسنجی، روزه دارها فکر میکردند در اقلیتند و ساکت بودند اما آن چند نفری که مخالفت میکردند،خود را اکثریت مطلق میدانستند.
بعدا یکی دیگر از اساتید معارف دانشگاه به من گفت که شنیدن این قضیه برایم عجیب بود، لذا هفته بعدش در کلاس خودم همین نظرسنجی را انجام دادم و نتیجه همین بود!
🌐#فضای_مجازی، بهخصوص #توئیتر، فضای واقعی جامعه نیست؛ بلکه قشر مخالف اسلام و جمهوری اسلامی عمدتاً در این فضا فعالند و بهخاطر این غلبه در ابراز نظر و حملات بی محابا و فحاشی، جرأت بسیاری از افراد مؤمن در این محیط برای ابراز نظر مؤمنانه کم شده.
و در نتیجه باور آن مخالفین به اینکه اکثریت هستند هم تقویت شده!
این جدا از اپوزوسیون خارج نشین، رباتها، نیروهای منافقین و روزمزدهایی است که شغلشان حملات در فضای مجازی است.
عموم مردم ایران دیندارند، شبهای قدر، اعتکافها و عزاداریها، نشانههایی از آنند.💯
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
🌎کانال رسانه شریف 🔻
🆔 @resanesharif
#سواد_رسانهای
🔆 بیسوادان عصر رسانه 📣
✍️ نوشته ها، خود رسانه ای برای انتقال پیام هستند، که هر فردی برای رمزگشایی ش باید سواد داشته باشد، اما در عصر رسانه که دیگر رسانه ی غالب تنها متون نوشته شده نیست، افرادی که آگاهی لازم از نحوه دسترسی سریع و استفاده صحیح از تمامی انواع رسانه ها را نداشته باشد بیسواد تلقی میشود. 💯
🌍 از این جهت از سال ۱۹۶۵ دیگر اصطلاح #سواد_رسانهای در سراسر دنیا به عنوان یک ضرورت برای زنده ماندن بسیار جدی گرفته شد. 👌
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
🌎کانال رسانه شریف 🔻
🆔 @resanesharif