هدایت شده از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با همکاری مراکز علمی بین المللی برگزار می کند:
کنفرانس بین المللی نقش معرفت دینی در علوم انسانی؛ از گفتگو تا تاسیس علم دینی
سایت کنفرانس:
http://rhc.rihu.ac.ir/fa
---------------------------------
@rihu_ac_ir
✅ کتاب نوانديشى دينى و نوآورى فقهى متن کامل مصاحبه علمى، تخصصى و مفصل با استاد ملک زاده است.
⏮ برخى از موضوعات مورد اشاره در اين کتاب:
رابطه نوآورى فقهى با نوانديشى دينى - فقه و اصول مضاف - مبادى اجتهاد - مراتب پنجگانه اجتهاد
روش شناسى اجتهاد ارکان نوآورى در فقه
فقه پويا جمع ميان اصل و عصر
مکتب حله
مقاصد شريعت و ...
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار می کند.
کنفرانس بین المللی «بحران کرونا و مسئولیت های حقوقی و اخلاقی مربوط به رعایت سلامت همگانی» با حضور اندیشمندان داخلی و بین المللی
محورهای کنفرانس:
الف. بحران کرونا و مسئولیت های حقوقی در ابعاد بین المللی
ب. بحران کرونا و مسئولیت های حقوقی در ابعاد ملی
ج. بحران کرونا و مسئولیت های اخلاقی در ابعاد ملی و بین المللی
♦️ زمان برگزاری همایش:
27و 28آبان ماه 1399
وب سایت کنفرانس
http://CCLMR.rihu.ac.ir
هدایت شده از مرکز تحقیقات نگره
به عنوان مقدمه وارد بحث اقسام پژوهش های مد نظر ومرتبط با روش شناسی وساختار شناسی میشویم:
🔰 پژوهش های کمی وکفی دونوع اصلی از رویکرد های پژوهشدر علوم اجتماعی اند؛هدف این دو گروه بر آن است که دانشی صحیح وواقعی ونه دانشی مبتنی برعقیده را،خلق وتاحد امکان از تورش های شخصی جلوگیری وپرهیز میشود.
🔰 در روش های کمی،همه چیز از یک سلسله مفاهیم کلیدی واز پیش تعیین شده همچون:فرضیه،تعریف عملیاتی ،روائی،معنی داری،آماری،پایانی،تحلیل های قیاسی وتکرار پذیر الهام میگیرد.در حالیکه روش های کیفی بیش از هر چیز1توصیف واقعیت های روز مره در زندگی اجتماعی را بر عهده داردو زندگی اجتماعی رابر عهده رابرعهده دارد واز طریق عقل سلیم همراه با تحلیل ها وتفسیر های استقرائی فرضیه ای به وجود می آورد که قبل از انجام دادن پژوهش قابل پیش بینی نبود"یعنی تصور وتصدیق صحیح" یا از پیش تعیین نشده است"تصدیق به تنهایی مجهول است"به زبان ساده تر؛باید گفت که یافته های پژوهش های کمی،حاصل مطالعات نظام داروقانون مندی است که از بالا به پائین،یا به روش های از کل به جزءبه دست می آید.اما یافته های پژوهش کیفی حاصل مطالعات وبررسی های نظام مند یا فارغ از قانون ها تغییر ناپذیری است که از پائین به بالا وبا شیوه از جزء به کل پدیدار می شوند.
هدایت شده از مرکز تحقیقات نگره
🚲 رکاب اول حرکت ذهنی
🎯 ضرورت شناسی ساختار شناسی❗
🔰 مارگارت میک کارشناس آموزش مینویسد:اینکه در ذهن یک حقیقتی شکل میگیرد ویک معنایی از واقعیت درک میشود،به خاطر این است که ذهن را متوجه ارزش وضرورت آن کرده اند.{کتاب آموزش مهارت های تفکر ص25}
🔰 طی سال های متمادی در حوزه تفکر وایده های روشی مطالعاتی برای یک دانش پژوه،اندیشمندان بخش تفکر به یک نتیجه رسیدند که باعث میشود علاوه بر آموختن یک محتوا، خلاقیت و راهبردی بودن یک مسئله هم کشف شود.
🔰 یعنی علاوه بر آموختن می توانید علم را به عنوان یک شرکت تولید کننده محتوا به شکل سیستم وار بدانید که بتوانید با تغییر در نوع کارائی آن شرکت،محصولی متفاوت بیاموزید.
🔰 اما راهبردی کردن یک دانش بسیار پیچیده تر از ظاهری است که از علم دیده میشود چرا که در نگاه فراشناختی سیستمی شما علاوه بر درک محتوا،درک تئوری شناسی یک متفکر را هم می آموزید.
🔰 تئوری که معادل نظریه وفرضیه است ،به شما می شناساند که سیر نتیجه دهی چیست؟چگونه می توان تفکر در ملاکات یک علم کرد واساسا ملاک های یک علم چیست؟ جایگاه شناسی آن علم در میان علوم بر اساس نظام فکری حاکم در آن چگونه است ؟
شاید بجای ضعف در محتوا ،ضعف در ارائه محتوا به ذهن است که یک دانش پژوه را سر در گم می کند.
🔰 باما همراه باشیدhttps://eitaa.com/rahbord799
هدایت شده از مرکز تحقیقات نگره
1⃣ 💠 به عنوان مقدمه وارد بحث اقسام پژوهش های مد نظر ومرتبط با روش شناسی وساختار شناسی میشویم:
💠 پژوهش های کمی وکفی دونوع اصلی از رویکرد های پژوهشدر علوم اجتماعی اند؛هدف این دو گروه بر آن است که دانشی صحیح وواقعی ونه دانشی مبتنی برعقیده را،خلق وتاحد امکان از تورش های شخصی جلوگیری وپرهیز میشود.
💠 در روش های کمی،همه چیز از یک سلسله مفاهیم کلیدی واز پیش تعیین شده همچون:فرضیه،تعریف عملیاتی ،روائی،معنی داری،آماری،پایانی،تحلیل های قیاسی وتکرار پذیر الهام میگیرد.در حالیکه روش های کیفی بیش از هر چیز1توصیف واقعیت های روز مره در زندگی اجتماعی را بر عهده داردو زندگی اجتماعی رابر عهده رابرعهده دارد واز طریق عقل سلیم همراه با تحلیل ها وتفسیر های استقرائی فرضیه ای به وجود می آورد که قبل از انجام دادن پژوهش قابل پیش بینی نبود"یعنی تصور وتصدیق صحیح" یا از پیش تعیین نشده است"تصدیق به تنهایی مجهول است"به زبان ساده تر؛باید گفت که یافته های پژوهش های کمی،حاصل مطالعات نظام داروقانون مندی است که از بالا به پائین،یا به روش های از کل به جزءبه دست می آید.اما یافته های پژوهش کیفی حاصل مطالعات وبررسی های نظام مند یا فارغ از قانون ها تغییر ناپذیری است که از پائین به بالا وبا شیوه از جزء به کل پدیدار می شوند.
هدایت شده از مرکز تحقیقات نگره
2⃣ ویژگی های عمده پژوهش کیفی
💠 1-اهمیت شرائط محیطی 2-صداقت پژوهشگر:در این فرض،چون پژوهشگر خودش در متن پژوهش است بهتر میتوان مورد اعتماد قرار بگیرد/.3-فرایند وتوالی :گذر زمان ،بخش جدا ناپذیردر پژوهش های کیفی،است وپژوهشگران کیفی،توالی رخدادها را مورد توجه قرار می دهند.از این رو میتوانند تحول یک موضوع،پیدایش یک تضاد یا توسعه یک رابطه را مطالعه کنند.بنابر این میتوانند فرایند وروابط علیّ را شناسایی کنند.
هدایت شده از مرکز تحقیقات نگره
3⃣ 💠 بیان اجمالی روش وروش شناسی :
💠 روش عبارت است از:تکنیک هایی برای گردآوری شواهد ومدارک یا روش های اجراء ،ابزار ها وتکنیک های پژوهش.روش شناسی عبارت است از:نظریه وتحلیل درباره نحوه اجرای پژوهش وتحلیل مفروضات در صورتی داده های قبلی به حد تصور نرسیده یا به حد تصدیق نرسیده باشند،میتوانیم روش شناسی اصطلاحی بنامیم.چرا که زیر مجموعه روش شناسی کیفی می رود
💠 اما اگر یک عده اصول وروش های اجراء در یک رویکرد خاصبه پژوهش یا مطالعه وتوصیف،توصیف وتعریف وتوجیه روشها: ساختار شناسی است چرا که مفروضات تصدیق شده اند. چرا که از اقسام پژوهش های کمّی است.
💠 به عبارت ساده تر،روش شناسی توجیه کننده روش هاست که داده ها را گرد آوری وتحلیل کرده است ومعرفت محصول دادها وتحلیل داده هاست.و معرفت،محصول داده هاست.معرفت شناسی جرح وتعدیل کننده روش شناسی است ومعرفت حاصل را توجیه میکند.هستی شناسی به نوبه خود راهبرد های پژوهش را توجیه میکند.
هدایت شده از مرکز تحقیقات نگره
4⃣ 💠 پایه ریزی روش ها،ودر برگیرنده چگونگی ساختار کلی نظریه هادر رشتههای علمی خاص،مد نظر روش شناسی است.(مقاله عناصر بنادین پژوهش کیفی در علوم اجتماعی: هستی شناسی،معرفت شناسی،روش شناسی وروش:ص 83-84)
تکمیل مطالب وتفصیل فرض:
💠 وقتی ما به دنبال فهمیدن روش یک کار هستیم در حقیقت مراحل انجام آن کار را تا رسیدن به هدف میخواهیم.مجموعه مرحله به مرحله انجام یک فعالیت را که سبب ایجاد اثری میشود،روش می نامی.روش،یک خط مشی معقول ومنظم برای رسیدن به هدف معین است.
💠 ما با روش زندگی میکنیم؛در بسیاری از موارد،تفاوت زندگی ها وفعالیت ها،خود را در تفاوت روش ها نشان میدهد.کسانی موفق هستند که علاوه بر بینش صحیح وواقعی از هستی،دارای روش های کاربردی نیز باشند.در اهمیت روش ها همین نکته کافیاست که روش ها تبدیل به سلاح رقابت فرهنگ ها وتمدن ها شده اند.
💠 این عالم ،علم تدریج است وفعالیت ها در آن نیازمند طی مراحل ورعایت شرائط خاص خود هستند؛به دلیل قاعده فلسفی ضرورت سنخیت علت ومعلول ،هرچیز از هر چیزی صادر نمیشود،بنابر این بدون توجه به دستور العمل های روشی نمیتوان کاری رابه درستی به هدف خود رسانند.مشکلاتی که در روند فعالیتها ایجاد میشوند،اغلب به علت عدم وجود یک حرکت آگاهانه وبا برنامه وطبق دستور العمل هماهنگ با خلقت است.
هدایت شده از مرکز تحقیقات نگره
5⃣ 💠 ذهن وفکر انسان با استفاده از منطق وعقلانیت پایه(بدیهیات حضوری وحصولی)گزاره های هستی شناسی پایه را تولید میکند؛سپس با کمک این گزاره های هستی شناسانه،گزاره های معرفت شناسانه پایه را تولید میکند؛سپس با کمک بسته حاوی گزاره های منطقی ،هستی شناسانه ومعرفت شناسانه پایه،به تفصیل به تفصیل به تولید بسته معرفت شناسانه میپردازد وپس از تولید این بسته،به تولید تفصلی بسته روش شناسانه می پردازند.
💠 روش شناسی(متدولوژی)عبارت است از تعیین منطقی مرحله به مرحله فرآیند های لازم برای کسب یک معرفت(باور صادق موجه مبتنی بر منطق پایه)
💠 الگوی کلی در روش ها،9 مرحله ای است:
1-مشکل ونیاز را پیدا کن.2-هدف خود را مشخص واهمیت آن را تعیین کن.3- هر چیز که احتمال دارد با این هدف ارتباط داشته باشد،شناسایی کن.4-کمیت وکیفیت ارتباطات فوق مشخص کن.5-مجموعه ارتباطات را با هم ارزیابی کن.6-بهترین راه رابرای ارتباطات بین امکانات ونیاز ها انتخاب کن.7-راه حل را اجراء کن.8-نتائج را ارزیابی کن-9-نقاط ضعف را بر طرف نما ودوباره آن را اجراء کن.(کتاب الگوریتم اجتهاد:ص55-56)
💠راهبرد {ساختار گرائی } : https://eitaa.com/rahbord799
🔰 قدم های سازنده برای #نحـــو_سازنده
📝 چطور می توان نحو را #سیستمی آموخت؟
🎯 گاهی وقت ها برای رسیدن باید ایستاد‼
‼ فرصت سازنده‼ 🔰 لینک عضویت:https://eitaa.com/rahbord799
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه حوزه ودانشگاه، حجت الاسلام والمسلمین دکتر واعظی در نشست کمیته علمی کنفرانس بین المللی نقش معرفت دینی در علوم انسانی با اشاره به ظرفیت های علمی و پژوهشی متنوع پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در حوزه معرفت دینی گفت: ما هم در دفتر تبلیغات اسلامی از بهره گیری از ظرفیت های بومی وداخلی برای ایجاد پشتوانه علمی برای همایش تجربه بسیار موفقی داشته ایم.
وی با اشاره به وجود گروه های پژوهشی متنوع و با کیفیت در پژوهشگاه گفت: به نظرم اگر بتوان با تشکیل کارگروه های تخصصی برای هر گروه دستاوردها و برگزیده های پژوهشی را شناسایی و در اختیار کنفرانس قرار داد برنامه بسیار پربار و با کیفیتی خواهد بود.
عضوکمیته علمی کنفرانس با بیان اینکه با وجود مجازی بودن و شرایط خاص کشور نباید زیاد به فراخوان بیرونی تکیه کرد گفت: واقعا در برگزاری کنفرانس های دینی اصل اساسی باید کیفیت و نوآوری در محتوای مقالات مهم باشد و تعداد و فراوانی مقالات اهمیت خاصی ندارد.
حجت الاسلام واعظی با اشاره به اهمیت توسعه معرفت دینی در حوزه علوم انسانی گفت: برای برگزاری کنفرانس های دینی باید جامعه مخاطبان شناسایی و به بهترین نحو به آنها اطلاع رسانی کرد.
http://WWW.RIHU.AC.IR
.................
@mrisc_rihu