هدایت شده از پژوهش و فناوری
گروه فلسفه علوم انسانی برگزار میکند
کرسی علمی ترویجی «روش تفسیری اجتهادی جامع»
گروه فلسفه علوم انسانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با هدف تبیین روش تفسیری اجتهادی جامع و پاسخ به سئوالات مربوط به آن و نهادینه شدن روش تفسیری اجتهادی جامع به عنوان روشی متقن و برتر در تفسیر قرآن با همکاری گروه قرآنپژوهی پژوهشکده علوم اسلامی کرسی علمی ترویجی «روش تفسیری اجتهادی جامع» را برگزار می کند
محورها:
1. تعریف روش تفسیری اجتهادی جامع و مشخصات آن؛
2. بیان اشتراکات و افتراقات این روش با سایر روشهای تفسیری؛
3. دلائل اعتبار و برتری این روش تفسیری؛
4. نقش و آثار این روش تفسیری در مباحث کلامی از جمله در مباحث علوم انسانی
ارائه کننده:
حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر بابایی دانشیار گروه قرآن پژوهی؛
ناقدین:
دکتر مسعود آذربایجانی استاد تمام گروه روانشناسی؛
دکتر حسین بستان استادیار گروه جامعهشناسی؛
مدیر جلسه:
دکتر هادی موسوی استادیار گروه فلسفه علوم انسانی
با توجه به شرایط بهداشتی حاکم در جامعه کرسی به صورت مجازی برگزار میشود. نحوه حضور علاقهمندان متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.
......................................
🔴https://eitaa.com/mrisc_rihu
🔵https://eitaa.com/joinchat/2409758765Ce74730d416
مدیر پژوهش:
🆔https://eitaa.com/Pajoohesh236
رسول خدا فرمودند «یَومُ غَدیرِ خُمٍّ أفضَلُ أعیادِ اُمَّتی» روز غدیر خم بالاترین اعیاد در میان امت من است.
🔴https://eitaa.com/mrisc_rihu
هدایت شده از اندیشه انقلاب اسلامی
#گزیدهگفتاراستاد
💥چرا فرهنگستانعلوماسلامی، تأسیس شد؟
✅ استاد سیدمنیرالدین حسینی(ره):
1⃣ آنچه در ابتدا باعث شد که من متوجه نیاز مبرم جامعه اسلامی به تأسیس چنین مجموعهای (#فرهنگستانعلوماسلامی) بشوم، به سالهای اولیه آغاز انقلاب اسلامی باز میگردد. در سال 41 که امام (رحمة الله علیه) قیام کردند شرایط خاصی برای ایشان به وجود آمده بود و ایشان در فکر راه حلی اساسی برای #ادارهجامعهمسلمین بودند.
2⃣ در آن زمان خلاء وجود یک بینش تاریخی و جهانبینی که بتواند #شدن را به دست بگیرد، برای ما محرز شده بود. در عین حال مسئله #شدنغربی را هم به هیچ وجه مورد قبول نمیدانستیم.
3⃣ در سال 1342 حضرت امام (رحمة الله علیه)#فلسفهشدن به معنای «اسلام در عمل» را طرح نمودند. تا آن زمان فلسفه اسلامی تنها در مقابل سؤالات مربوط به بحث چرایی و چیستی عالم پاسخگو بود. اگردر بحث #چگونگی و شیوه عملکرد صحیح اجتماعی و حکومتی هم در آن زمان فلسفهای پاسخگو داشتیم، انحرافات فکری گروههایی همچون مجاهدین خلق، به لحاظ ریشهای به وجود نمیآمد و یا لااقل تا این حد عمق نمییافت.
4⃣ در اردیبهشت ماه سال 1359 که حضرت امام (رحمة الله علیه) مسئله #انقلابفرهنگی را مطرح فرمودند، جان تازهای گرفتیم و تقریباً پس از اتمام کار مجلس خبرگان قانون اساسی بود که کار اصلی خود را با تأسیس فرهنگستان علوم اسلامی آغاز نمودیم.
5⃣ خلاصه اینکه؛ به صرف داشتن اخلاق فردی و این نظر که همه را موظف کنید از یک سری انسانشناسی، جهانبینی، اخلاق آن هم از بهترینها مجهز شوند و خواسته قلبی آنها هم تابع خواستههای متعالی اسلام باشد؛ و بدون داشتن راهکارها، معادلهها و مدلهای جهت توزیع قدرت و ثروت در جامعه به شکل الهی و اسلامی به سرمنزل مقصود نخواهیم رسید.
@monir_ol_din
رئیس کتابخانه، مرکز اسناد و مدارک علمی و اطلاع رسانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه: در کتابخانه باید تمام نیازهای یک پژوهشگر اعم از نیازهای علمی و رفاهی فراهم شود تا پژوهشگر بتواند با آرامش به مطالعه بپردازد
................................
در تاریخ 28 تیر 99 در راستای فعالیت کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی در خصوص تهیه تاریخ شفاهی کتابخانه ها، جناب آقای ابوالفضل احمدی رئیس کتابخانه، مرکز اسناد و مدارک علمی و اطلاع رسانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با حضور در کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی ضمن بیان پیشینهای از فرایند شکل گیری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و مأموریت و رسالت این مرکز علمی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ابعاد فعالیت کتابخانه تخصصی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برای حاضرین بیان نمودند
ایشان با ابراز خرسندی از تأمین نیازهای اعضای هیأت علمی و پژوهشگران همکار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و کسب رضایتمندی ایشان بیان داشتند: منابع گردآوری شده در کتابخانه پژوهشگاه بر اساس موضوعات پژوهشی پژوهشگاه میباشد که در آن، در حال حاضر، پانزده گروه پژوهشی در حال فعالیت است و منابع و کتابهای این مجموعه براساس نیاز گروههای پانزدهگانه پژوهشگاه، نزدیک به 85 هزارجلد کتاب فارسی و عربی، شامل 70هزار عنوان و در حدود 9هزار جلد کتاب لاتین، شامل 6 هزار عنوان میباشد.
جناب آقای ابوالفضل احمدی در ادامه خاطرنشان کردند: از آنجایی که کتابخانه پژوهشگاه یک کتابخانه پژوهشی و تخصصی محسوب میشود، سعی شده است تمام نیازهای یک پژوهشگر اعم از نیازهای علمی و رفاهی وی فراهم شود، از جمله تلاش شده میزهای اختصاصی مطابق با استانداردهای ارگونومیک و حتی فضای سبز برای پژوهشگران فراهم گردد، تا در فضایی امن و آرام به مطالعه و پژوهش بپردازند.
وی در خصوص مجموعه سازی این مجموعه بیان کرد: سعی شده است کتاب یا منبعی که پژوهشگر به آن نیاز دارد در کمترین زمان ممکن برایش فراهم گردد و در کل مجموعه سازی این نهاد با کمک محققان و پژوهشگران و اساتید برجسته هر رشته انجام میشود.
در پایان ایشان در پاسخ به این سوال که ویژگی یک کتابخانه خوب و یک کتابدار موفق چیست؟ عنوان کردند: برای موفقیت در امر اداره کتابخانه باید به اصول پنجگانه رانگاناتان در تعامل با کاربر و به طور کلی در همه زمینه ها توجه کامل شود.
در مورد سرویس دهی و خدمات کتابخانه گفتند که این خدمات باید به نحوی باشد که کاربر را ترغیب به استفاده از کتابخانه کند و مهمترین مسئله در حرفه کتابداری علاقه به کار است که مهمترین فاکتور برای کتابداران است و با توجه به اینکه کتابخانه یک محیط ارام و ساکت و بدور از جنب و جوش و سروصداست، در حرفه کتابداری این علاقه نقش و تاثیر دوچندان دارد و بعد از آن دانش کتابداری در موفقیت این حرفه بسیار مهم است.
......................................
🔴https://eitaa.com/mrisc_rihu
🔵https://eitaa.com/joinchat/2409758765Ce74730d416
عنوان مقاله: تحلیل رابطه حق در قرآن
بر پایه معناشناسی حق در قرآن با تاکید بر معناشناسی ساختگرا
مولفین:
خانم راضیه سادات سید خراسانی دانش آموخته سطح 4 تفسیر تطبیقی جامعه الزهراء،
دکتر علی فتحی عضو هیئت علمی گروه قرآن پژوهشی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
نوع مقاله: علمی پژوهشی
نشریه: فصلنامه پژوهش دینی، پیاپی ۳۹ (پاییز و زمستان ۱۳۹۸)
تاریخ انتشار: اردیبهشت 1399
چکیده:
تحلیل رابطه ای یکی از گونه های شناخته شده معناشناسی ساختگراست که بر اساس روابط میان واحدهای زبانی، به تبیین مفهومی واژگان می پردازد. واژه حق یکی از مفاهیم کلیدی و بنیادی در جهان بینی قرآن است که کشف حوزه معنایی آن در شبکه معنایی قرآن اهمیت بسیاری دارد. زیرا با کشف روابط مفهومی حق، میدان واژگان هم معنا، زیرشمول و مقابل آن ترسیم شده و جایگاه این مفهوم در جهان بینی قرآن تعیین می شود. پژوهش پیش رو به روش توصیفی تحلیلی، بر اساس دستاوردهای معناشناسی ساختگرا، با کمک مولفه های معنایی حق به تبیین روابط مفهومی آن پرداخته و به این نتیجه رسیده است که حق در قرآن کریم با واژه هایی چون؛ پیامبر، کتاب و وعده رابطه شمول معنایی و با قسط و صدق رابطه هم معنایی و با واژه هایی نظیر؛ بهره و نصیب، واجب شدن و توحید رابطه چندمعنایی دارد. باطل، کذب و لعب در تقابل مکمل و ظن، ریب و ظلم در تقابل ضمنی با حق هستند.
متن کامل مقاله را در لینک زیر ملاحظه نمایید:
🔴http://pdmag.info/article-1-1063-fa.html&sw=
🔴https://eitaa.com/joinchat/2409758765Ce74730d416
عنوان مقاله:
مقدمهای بر روش نظریه بنیانی در نظریهسازی، مطالعه نظریههای اندیشمندان حوزه علمیه نسبت به توسعه و پیشرفت فناوریهای نوین
مولف:
دکتر مهدی نصیری عضو هیئت علمی گروه جامعهشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
نوع مقاله: علمی پژوهشی
نشریه: فصلنامه روش شناسی علوم انسانی
شناسه دیجیتال: (DOI): 10.30471/MSSH.2020.5954.1949
تاریخ انتشار: اردیبهشت 1399
چکیده
هدف اصلی مقاله حاضر دستیابی به دیدگاه علمای حوزه علمیه قم با استفاده از روش نظریه بنیانی است. این پژوهش میتواند پاسخگوی دو نیاز باشد. بومی و اسلامیسازی علوم انسانی یکی از نیازهای جامعه علمی کشور است که با کمک روش کیفی «نظریه بنیانی» قابل دستیابی است. آموزش عملی روش نظریه بنیانی هدف اصلی است که به آن پرداخته میشود. این روش بسیار کاربردی بوده و امروزه رسالههای بسیاری در سراسر دنیا با کمک آن نگاشته میشود. روش مذکور در این پژوهش در نظریات علمای حوزه علمیه قم به کار گرفته شده است. در نوشتار حاضر تلاش میشود کلیه مراحل طرح، اجرا، تجزیه و تحلیل و تدوین یک اثر پژوهشی به طور کامل و جامع و در عین حال با بیانی ساده با رهیافت نظریه بنیانی بیان شود. با استفاده از روش مذکور و تکنیک مصاحبه با علمای حوزه علمیه قم چهار نظریه و مدل ساخته شد و در نهایت به دو نظریه تقلیل یافت. بدین ترتیب شناخت رویکرد علمای حوزه علمیه قم نسبت به فناوریهای نوین نیاز دیگری است که در این مقاله از آن سخن گفته میشود
متن مقاله را در لینک زیر ملاحظه فرمایید:
🔴 http://method.rihu.ac.ir/article_1673_0.html
به نقل از اداره آماده سازی و چاپ:
کتاب «درمانگری یکپارچه معنوی (درک و بیان امر قدسی)» اثر کنث آی. پارگامنت و ترجمه دکتر علیرضا ظهیرالدین، دکتر مسعود جانبزرگی و دکتر رضا کریمزادهنعیم منتشر و به بازار پژوهش عرضه شد. خاطر نشان می سازد ترجمه، چاپ و نشر این اثر علمی با مشارکت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و مرکز تحقیقات علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شده است.
ناشران: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و مرکز تحقیقات علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
تاریخ نشر: تابستان 1399
تعداد صفحات: 563 صفحه
قیمت: 72000 تومان
چکیده:
درمان یکپارچه معنوی از روشهای منحصر بهفرد درمانگری معنوی است که از چارچوب نظری منسجمی برخوردار است. بیان دقیق پارگامنت از درمان معنوی بهخوبی اهمیت معنویت را در رواندرمانگری برجسته کرده، مشکلات ناشی از بیتوجهی به معنویت توسط روانشناسان را مشخص میکند. امروزه، روانشناسان در رواندرمانگری توجه خاصی به معنویت و مذهب دارند و این کتاب یکی از زمینههای مناسب با مداخلههای معنوی در برابر مشکلات روانشناختی را به رشته تقریر درآورده است. درک و بیان امر قدسی بهعنوان هستة تمایل انسان برای انجام امور و تهیه نقشة شکلگیری و اکتشاف امر قدسی و نگهداری و تحول آن به خوبی یک درمانگر و مشاور را با فرایند درمان آشنا میکند.
......................................
🔴https://eitaa.com/mrisc_rihu
🔵https://eitaa.com/joinchat/2409758765Ce74730d416
آثار منتشر شده پژوهشگاه حوزه و دانشگاه از ابتدای سال 1399 تا کنون عبارتند از:
1. کلیات فقه سیاسی / اصغر آقا مهدوی
2. درباره حقوق/ نورعلی نوری، به کوشش مصطفی دانش پژوه
3. درآمدی بر اعتبار سنجی روایات تفسیری/ محمود حاجی احمدی
4. پویش و رویش زیدیه نخستین/ روح الله توحیدی نیا
5. سرل و علوم انسانی/ جواد عابدینی
6. اصول و مقدمات تفسیر/ علی فتحی
7. ادله اثبات در دعاوی حقوقی و کیفری/ حجت الله فتحی
8. بررسی اخبار مدنی سیره نبوی در صحیحین/ محمد امین ایزانلو و مرادی نسب
9. معرفت شناسی تئوری های سازمان ومدیریت/ ابوالفضل گائینی
10. نقش پیشدانستهها و علایق مفسر در تفسیر قرآن/ علی اوسط باقری
11. منابع تاریخ تشیع/ منصور داداش نژاد
12. اصول و مبانی اقتصاد اسلامی/ حسن آقا نظری
13. سیری در تاریخ و تمدن ایران و اسلام/ حسین عزیزی و علی نصر اصفهانی
14. «تفسیر امامیه در پژوهشهای خاورشناسان: تحلیل و نقد»/ علی راد
15. فلسفه علم تاریخ/ مجیدکافی
16. رسانه شناسی یهود در عراق/ حسن بشیر
17. درمانگری یکپارچه معنوی (درک و بیان امر قدسی)/ اثر کنت ای. پارگامنت/ ترجمه آقایان دکتر ظهیرالدین، جان بزرگی، کریم زاده نعیم؛
18.فقه عفاف جنسی(فقه فردی)/حسین بستان
19.معرفت شناسی ویژه دانشجویان روانشناسی/ محمدمهدی عباسی آغوی
20ّّّ.منبعشناسی قرمطیان با تأکید بر قرامطه بحرین/ رضا دشتی
21.فناوری و دیدگاه علمای حوزه علمیه / مهدی نصیری
......................................
🔴https://eitaa.com/mrisc_rihu
🔵https://eitaa.com/joinchat/2409758765Ce74730d416
کنفرانس بین المللی
آسیب شناسی مطالعات تاریخ اهل بیت در دوره معاصر
مقالات ارسالی به سامانه کنفرانس، در صورت تأیید داوران و هیأت تحریریه دوفصلنامه علمی-ترویجی سیره پژوهی اهل بیت، در کوتاه ترین زمان در نشریه مزبور منتشر خواهد شد.
مهلت ارسال مقالات: ۲۰ شهریورماه
🔴 http://ahlalbaytconf.rihu.ac.ir
گرنت(پژوهانه)، بودجهای است که برای انجام طرحهای پژوهشی در اختیار افراد قرار میگیرد.
هدف از ارائه گرنت به پژوهشگران ترغیب و تشویق اعضای هیئتعلمی دانشگاه به انجام هر چه بهتر فعالیتهای پژوهشی و فراهم آوردن شرایط مناسب برای تحقق اهداف و برنامههای دانشگاه است. گرنتهای پژوهشی میتواند به نوعی میان اعضای هیئتعلمی ارزشگذاری کند و یا ارتباط میان اعضای هیئتعلمی با مراکز و سازمانهای خارج از دانشگاه را تسهیل کند.
براساس آن چه در آئیننامه اعتبار پژوهشی یا همان گرنت اعضای هیئتعلمی آمده است، دانشگاه موظف است حداقل ۲۵ درصد اعتبار خود را ضمن درج و تصویب در بودجه تفصیلی به اعتبار پژوهشی اعضای هیئتعلمی خود اختصاص دهد.
با توجه به آن چه که در آئیننامه وزارت علوم آمده گرنت پژوهشی را که به اعضای هیئت علمی دانشگاهها میدهند، در موارد مختلفی میتوان هزینه کرد که از آن جمله میتوان به خرید تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی، تحقیقاتی، پرداخت هزینههای خدمات آزمایشگاهی و میدانی و خرید مواد مصرفی جهت انجام فعالیتهای پژوهشی اشاره کرد.
علاوه بر موارد ذکر شده، اعضای هیئتعلمی میتوانند از گرنتهای پژوهشی برای پرداخت هزینه خرید کتب، نشریات، نرمافزارها، هزینه عضویت در پایگاههای اطلاعاتی و همچنین هزینه چاپ مقالات در مجموعه مقالات و نشریات علمی معتبر استفاده کنند.
سئوال اینکه آیا مرکز پژوهشی که تمامی نیازهای سخت افزاری، نرم افزاری، پشتیبانی و ... عضو هیأت علمی پژوهشی را تأمین می کند مجاز به اعطای گرنت پژوهشی است یا خیر؟اگر پاسخ مثبت است محل و فرایند هزینه کرد گرنت چگونه و متناسب با چه اولویتی است.
انواع متداول داوری در مجلات معتبر و مزایا و معایب هر کدام
1️⃣ داوری چشم بسته یکطرفه (بازی یکطرفه) یا Single blind review
🔵 داور مشخصات نویسنده مقاله را می بیند. این نوع داوری متداولترین نوع داوری است ولی شاید بهترین آن هم نباشد.
🔸مزایا:
🔘 چون داور ناشناس است براحتی می تواند بدون ترس از انتقاد صادقانه نظر خود را اعلام کند.
🔘چون مشخصات نویسنده بر داور معلوم است، می تواند سوابق نویسنده ها بدست آورد.
🔹معایب:
◾️ شناختن نویسنده ممکن است کیفیت داوری را تحت تاثیر قرار دهد، علی الخصوص اگر نویسنده مقاله دارای سابقه درخشانی باشد ممکن است کیفیت کار داور پایین بیاید و دقت کافی نکند!
◾️احتمال تبعیض براساس جنسیت، ملیت، دانشگاه و محل انجام تحقیق وجود دارد. مثلا، داور همین که تشخیص دهد مقاله از یک کشور انگلیسی زبان نیست، بدون بررسی دقیق مقاله، با کامنتهای کلی از نویسنده بخواهد انگلیسی آن را تقویت کند یا رد کند. و در دراز مدت نظر ادیتور نسبت به نویسندگان غیربومی منفی می شود. یا مثلا در داخل کشور ممکن است شنیده باشید که داورها مقالات فلان دانشگاه را قبول ندارند.
2️⃣ داوری دو طرف چشم بسته (سیاه یا کور) یا Double blind review
🔴 هم داور و هم نویسندگان برای هم ناشناس هستند. معمولا دو نسخه از مقاله به مجله ارسال می شود: یکی با مشخصات نویسنده و یکی هم بدون مشخصات آنها. بیشتر هم در رشته های علوم انسانی و اجتماعی متداول است.
🔸مزایا:
🔘معمولا داوری منصفانه و دور از تعصب صورت می پذیرد.
🔘 هم داور و هم نویسنده ها از انتقاد علیه هم مصون می مانند.
🔹معایب:
◾️ناشناس بودن نویسنده می تواند براحتی توسط داور زیرک از مراجع و حوزه کاری آنها تشخیص داده شود، مگر اینکه نویسنده در آن زمینه قبلا کاری نگرده باشد!
◾️معمولا اگر داور نویسنده را بشناسد و نخواهد تبعضی قایل شود، اگر شناختی از نویسنده داشته باشد، کمتر اذیت می شود.
3️⃣ هر دو چشم باز (داوری سفید یا شفاف) یا Open peer review
⚪️در اینجا داور و نویسنده همدیگر را می شناسند. امروزه این شکل از داوری کمتر متداول است ولی به هر حال وجود دارد.
🔸مزایا:
🔘چون داور شناخته می شود لذا کیفیت کار داوری در معرض قضاوت عمومی قرار دارد و باعث بالا بردن کیفیت کار می شود.
🔘 در کل اگر فرایند داوری به صورت اصولی و علمی صورت پذیرد باعث معروفیت داورها می شود طوری که مجلات بیشتری ترغیب می شوند با این گونه داورها همکاری کنند. خود داور هم جایگاه شاخصی و بالاتری در محافل علمی بدست خواهد آورد.
🔹معایب:
◾️همه داوران نمی خواهد شناخته شوند بخاطر ترس از برچسب هایی مانند منفی بودن!
◾️ ممکن است داور تمایلی به انتقاد از افراد برجسته نداشته باشد بخاطر نفوذی که آنها در جامعه علمی دارند و تبعاتی که می تواند برای داور داشته باشد. مثلا، شخصی که قرار است روزی ارتقا بگیرد، و بخواهد مقاله یکی از اعضای کمیته ترفیع را داوری کند. خوب معلوم است که اگر بدرستی این کار را انجام دهد، ممکن است یک نوع خودکشی علمی محسوب شود.
یادداشت: دکتر طاهر لطفی
......................................
🔴https://eitaa.com/mrisc_rihu
🔵https://eitaa.com/joinchat/2409758765Ce74730d416