🔴به زودی منتشر می شود:
کتاب «علوم تربیتی مدرن و پرسش از هویت و روششناسی علوم تربیتی اسلامی» اثر دکتر علی لطیفی عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی پژوهشکده علوم رفتاری پژوهشگاه به زودی منتشر میشود.
چکیده:
در ایران معاصر، ما نه شناختی درخور از دیدگاهها و رویکردهای غربی درباره هویت و تحولات علوم تربیتی مدرن داریم و نه آگاهی عمیقی از چارچوبهای فکری ـ فلسفی و وابستگیهای فرهنگی ـ تاریخی آنها. از منظر اسلامی ـ بومی نیز از یک سو، ارتباط اندکی میان علوم تربیتی ایران معاصر با چارچوبهای فکری ـ معرفتیِ مورد پذیرش جامعه اسلامی برقرار است و از سوی دیگر، بخش عمده این علوم، در فضای فرهنگی و تاریخیِ جامعه ایرانی و ناظر به فهم و حل اصیل مسائل معاصر آموزشی و پرورشیِ آن شکل نیافتهاند. این وضعیت، یکی از مهمترین دلایل بیپاسخ ماندن این پرسش مهمِ کنشگران تربیت است: «برای تحلیل و تدبیر مسائل تربیتیمان، از چه دانشهایی باید استفاده کنیم؟»
کتاب حاضر، سعی کرده ضمن تحلیل هویت علومتربیتی مدرن، ظرفیتها و فعلیتهای جدیدی را ـ با نظر به سنت حکمت اسلامی ـ برای بازسازی علوم تربیت اسلامی آشکار نموده و خطوط کلی ایدهای درباره هویت این علوم را پیش نهد که حداقل بتواند درک ما از پیششرطهای مورد نیاز برای پاسخ به پرسش پیشگفته رشد دهد.
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه/همراهمان باشید👇
🟢 @rihu_ac_ir
🟢 @research_hu
🔴منتشر شد:
کتاب «روش تدریس هدیههای آسمانی» اثر دکتر سید سجاد طباطبایی و دکتر محمود نوذری از مجموعه آثار مشترک پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و دانشگاه فرهنگیان توسط انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شد.
چکیده:
این کتاب به منظور تدوين محتوا، براي درس «آموزش ديني» تألیف شده است و مشتمل بر پنج فصل و يک خاتمه است: فصل اول به بيان کلياتي درباره آموزش دينی اختصاص يافته و در آن چهار موضوع اساسي بررسي شده است. فصل دوم به تبيين نظامواره اهداف در دوره دبستان، اختصاص يافته است. در فصل سوم، محتواهاي مکتوب و غير مکتوب که براي تحقق اهداف تدوين شده است، آمده معرفی میشوند. در فصل چهارم، روشهاي تدريس کتاب درسي هديههاي آسمان ذيل چند مبحث بررسي میشوند؟ در فصل پنجم ارزشيابي توصيفي به عنوان روش مطلوب ارزشيابي درس هديههاي آسمان معرفي و مهمترين ويژگيهاي آن توضيح داده شده است. خاتمه کتاب به چگونگی تدوين طرح تدريس و اجراي آن اختصاص یافته است.
همراهمان باشید
🔴 @research_hu
🔴فقه سیاسی و سیره معصومین(ع)
اجرای طرح پژوهشی فقه سیاسی و سیره معصومین(ع) پیشنهادی دکتر روح الله توحیدی نیا با استناد به مصوبه شورای علمی گروه علوم سیاسی پژوهشکده علوم اجتماعی پژوهشگاه در دستور کار قرارگرفت.
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه/همراهمان باشید
🔴@rihu_ac_ir
🔴@research_hu
🟢عضویت رییس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در ستاد اندیشه ورز علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در استان قم
شورای عالی انقلاب فرهنگی با شعار سرآمدی علمی، تربیت ولایی و نشاط معنوی و با هدف تمرکززدایی در حوزه علم، آموزش عالی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان اقدام به ایجاد «هیئتهای اندیشهورز استانی» در دانشگاه مادر هر استان نموده است. از این رو به منظور استفاده حداکثری از ظرفیت نخبگانی و تصمیم ساز کشور، دبیر محترم ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی جناب آقای دکتر محمدباقر سعیدی روشن رییس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و استاد تمام گروه قرآن پژوهی پژوهشکده علوم اسلامی پژوهشگاه را از آذرماه 1402 به مدت 4 سال به عنوان عضو هیئت اندیشهورز استان قم منصوب نمودند.
ضمن عرض تبریک موفقیت ایشان را در پیشبرد اهداف عالیه نظام مقدس جمهوری اسلام ایران از ایزد منان مسئلت مینماییم.
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه/همراهمان باشید
🟢@rihu_ac_ir
🟢@research_hu
هدایت شده از دفتر نهاد رهبری دانشکده الهیات دانشگاه تهران
📣معاونت فرهنگی دانشکده الهیات و معارف اسلامی با همکاری دفتر نهاد رهبری دانشکده الهیات برگزار می کند:
⚫️ پنجمین نشست از سلسله نشست های تخصصی پیرامون قیام امام حسین (علیه السلام)
با سخنرانی:
▪️جناب آقای دکتر محمد حسین رجبی دوانی
_ عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین (علیه السلام )
☑️موضوع: جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در قیام امام حسین (ع)
▪️با همراهی شاعر و مداح اهل بیت جناب آقای محمد صادق دلشاد
▪️زمان : ۲۹ مردادماه ۱۴۰۳ برابر با ۱۴ صفر
▪️ساعت ۱۷:۳۰
🔗لینک ورود به جلسه:
https://meet.google.com/ovt-vuej-jan
🆔https://eitaa.com/ftisnews
🟡 واحد فناور فکرورزی برای کودکان «فبک»
واحد فناور «فبک» پیشنهادی دکتر سعید صالحیان و دکتر ابراهیم بازرگانی با حمایت خانه خلاق ونوآوری اشراق در مرکز نوآوری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه مستقر گردید.
🟡معرفی
«فبک» مروج و مبتنی بر نوعی آموزش است که با استفاده از مباحثات اندیشمندانه و مفاد و مواد فکری و هنری و با بهره گیری از موضوعات روزانه و مسایل و دغدغه های فکری و زیسته کودکان و نوجوانان، به محتوای گفتوگوی آنان با یکدیگر، با والدین و دیگر بزرگسالان، غنا میبخشد. فکرورزی برای کودکان به معنای تبدیل کردن آنها به فیلسوف نیست بلکه به آنان در متفکرتر شدن، با ملاحظهتر شدن، خلاقانه به جهان نگریستن و معقولتر شدن کمک میکند و فضایی را فراهم می کند تا کودکان و نوجوانان بتوانند قوه داوری پروروده تر و سنجیده تری داشته باشند و به این درک درونی برسند که در هر شرایطی عملکرد اخلاقی مناسب با موقعیت کدام است. این روش تفکر جمعی، تفکر معناساز سازندهگرا، تخیّل خلّاق و تفکر مراقبتی را در کودکان پرورش میدهد.
🟡اهداف «فبک»
۱.تربیت تفکرمحور کودکان و نوجوانان بر پایه شیوههای جمعی ، خلّاقانه و مراقبتی
۲.معرفی و ترویج شیوه چارچوب مند اندیشه ورزی میان مربیان و والدین.
۳.گسترش و رشد خلاقیت درکودکان و نوجوانان
۴.توجه به رشد همه جانبه شخصیت کودک و نوجوان
۵.آموزش تفکر همدلانه و جمعی کودکان با یکدیگر
۶.گسترش و رشد توانایی حل مساله در کودکان و نوجوانان
۷.پژوهش در تراث ایرانی- اسلامی به هدف کشف شیوههای اندیشه خلّاقانه و چارچوب مند.
دکتر سعید صالحیان: 09233171811
🟡 @rihu_ac_ir
🟡 @research_hu
🟡شیوهنامه برنامهمحوری در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور ابلاغ شد.
برنامهمحوری یکی از رویکردهای تحولی در آموزش عالی جهت تحقق دانشگاه تمدنساز و حکمتبنیان میباشد. به همین جهت در راستای سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری«مدظله العالی»، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و احکام قانون برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران منطبق با مصوبه مورخ۱۴۰۱/۸/۲۹ شورای عالی برنامهریزی آموزشی و مصوبه جلسه ۹۶۲ مورخ ۱۴۰۲/۱/۲۷ شورای گسترش آموزش عالی، شیوهنامه برنامه محوری در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور با محوریت انجام اقدامات هم زمان آموزشی، پژوهشی و فناوری با محوریت استادمحوری، شاگردپروری، و اخلاقمداری طی ابلاغیه ۲/۲۱/۱۲۵۳۹۴ مورخ ۱۴۰۳/۵/۲۷به دانشگاهها، پژوهشگاهها و سایر موسسات آموزش عالی کشور ابلاغ شد.
🟡از جمله اهداف این شیوه نامه می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
۱. دستیابی به مرجعیت علمی در حوزههای اولویتدار علم و فناوری؛
۲. سازماندهی منابع و امکانات در موسسات و وزارت به برنامههای هدفمند در راستای مأموریتها، مرجعیت علمی و رفع نیازهای جامعه و صنعت؛
۳. ایجاد همگرایی میان فعالیتهای آموزشی، پژوهشی و فناوری؛
۴. ایجاد رشتههای مورد نیاز کشور منطبق با آینده پیشرو و مشاغل آینده با تأکید بر رشتههای بینرشتهای و میانرشتهای؛
۵. اصلاح و تغییر رویکرد از «گروه محوری» به «برنامه محوری» در اجرای برنامههای آموزش، پژوهشی و فناوری؛
۶. حمایت از نخبگان، استعدادهای درخشان و اساتید برجسته معطوف به حل مسائل کشور.
همراه ما باشید👇
🔴 @research_hu
___________
هدایت شده از فرهاد سلطانی
barname-mehvari-v1.pdf
1.57M
🟡 شیوهنامه برنامهمحوری در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور
28.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔵 کلیپ مزیت استانی و ماموریت گرایی
🔵ماموریت ملی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه:
ساماندهی مسائل فرهنگی و اجتماعی حاشیه نشینی در کلانشهرها
همراه ما باشید👇
🔴 @research_hu
_______
هدایت شده از 🌟RESEARCH PLUS🌟
✅ فراخوان ثبت نام Research PLUS با همکاری 5 دانشگاه مطرح کشور برای اولین بار💥
✅ با حضور پروفسور محمدعلی زلفی گل ( جز یک درصد #دانشمندان_برتر_جهان و وزیر علوم تحقیقات و فناوری در دولت سیزدهم)
🔰 دوره ای کم نظیر برای #دانشجویان تمامی مقاطع و رشته ها، #معلمان، #دبیران و #اساتید جوان
🟣 ارائه 5 #مدرک_معتبر مجزا در زمینه نرم افزارهای مقدماتی(ورد، اکسل، پاور و ...)، ابزارهای پژوهش حرفه ای، مقاله نویسی، پروپوزال نویسی، پایان نامه نویسی و دوره نوآورپلاس
💐به مدت 25 ساعت و به صورت #مجازی (ثبت نام محدود)
😀 به همراه #پشتیبانی اختصاصی به مدت 6 ماه
🌎 تدریس توسط 5 نفر از #دانشمندان برتر جهان (نویسندگان صدها مقاله ISI و داوران بهترین مجلات جهان)، اساتید صاحب نظر دانشگاه و پژوهشگران متخصص AR
○┈••••✾•🍀💐☘️•✾•••┈○
🔰لینک کانال در ایتا و تلگرام :
🆔️@researchplus2
🟡انعقاد تفاهمنامه همكاری مشترك میان پژوهشكده بیمه و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
به منظور تعامل، تبادل تجربیات علمی و فراهم آوردن زمینههای همکاری برای توسعه تحقیقات کاربردی، مشاوره علمی و با هدف ایجاد زمینههای همكاری و استفاده از تواناییهای علمی و اجرایی طرفین به منظور ارتقاء فعالیتهای علمی، آموزشی، پژوهشی، مطالعاتی و همچنین ضرروت ایجاد گفتمان مشترک برای ارتقای کیفیت فعالیتهای پژوهشی مورد نیاز صنعت بیمه کشور، تفاهمنامه همکاری مشترک میان پژوهشکده بیمه و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به امضا رسید.
متن کامل خبر:
🟡https://www.irc.ac.ir/
همراه ما باشید
🔴 @research_hu
___________