هدایت شده از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
💢🔰
کرسی علمی ترویجی
بررسی و نقد فرضیه پیدایش از «هیچ» از دیدگاه تریون ، ویلنکین و کراوس
ارائه کننده:
🔸دکتر حامد ساجدی؛
ناقدان:
🔸دکتر حمید رضا شاکرین؛
🔸دکتر حبیب الله رزمی؛
دبیر:
🔸دکتر علی شیروانی؛
🗓 شنبه 3 آذر ساعت 13
🌐 لینک مجازی
https://skyroom.online/ch/rihu/meeting3
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه | با ما باشید
@rihu_ac_ir
🌸تبریک ارتقاء مرتبه به استادی
استاد گرامی حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر سیدجواد راثی ورعی، ارتقاء مرتبه علمی جنابعالی را از مرتبه دانشیاری به استادی تبریک عرض نموده، شادکامی، سلامتی و توفیق روزافزون شما را در تمام عرصه های زندگی از خداوند متعال خواستاریم.
همراهمان باشید.
🌸 @research_hu
🌸تبریک ارتقاء مرتبه به دانشیاری
جناب آقای دکتر مصطفی کاظمی نجفآبادی، ارتقاء مرتبه علمی جنابعالی به مرتبه دانشیاری را تبریک عرضنموده؛ شادکامی، سلامتی و توفیق روزافزون شما را در تمام عرصه های زندگی از خداوند متعال خواستاریم .
همراهمان باشید.
🌸 @research_hu
.
🌸تبریک ارتقاء مرتبه به دانشیاری
حجتالاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر محمدحسین شریفینیا، ارتقاء مرتبه علمی جنابعالی به مرتبه دانشیاری را تبریک عرضنموده؛ شادکامی، سلامتی و توفیق روزافزون شما را در تمام عرصه های زندگی از خداوند متعال خواستاریم.
همراهمان باشید.
🌸 @research_hu
.
🌸تبریک ارتقاء مرتبه به دانشیاری
حجتالاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر قاسم خانجانی، ارتقاء مرتبه علمی جنابعالی به مرتبه دانشیاری را تبریک عرضنموده؛ شادکامی، سلامتی و توفیق روزافزون شما را در تمام عرصه های زندگی از خداوند متعال خواستاریم.
همراهمان باشید.
🌸 @research_hu
.
هدایت شده از السَّیِّد ...
🟩 کارگاه دانش افزایی ویژه اعضای محترم هیأت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
🟩 موضوع: تحلیل و بررسی نظریههای معناشناسی معاصر و کارایی آنها در ارائه معارف قرآنی
🟩 ارائه دهند: حجتالاسلام والمسلمین دکتر محمدباقر سعیدی روشن
🟩 زمان: چهارشنبه ۷ آذر ۱۴۰۳
🟩 مکان: سازمان مرکزی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
🟩 حضور مجازی از طریق:
meet.quran.ac.it/res
کانال رویداد های پژوهشی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم: https://eitaa.com/joinchat/2144010298Cf9b0917280
هدایت شده از پژوهش و فناوری
🟡منتشر شد:
کتاب «سنجش خانواده» اثر آقای دکتر علی هراتیان عضو هیئت علمی گروه خانواده و آقای دکتر مسعود جان بزرگی عضو هیئت علمی گروه روانشناسی پژوهشکده علوم رفتاری توسط انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شد.
چکیده
تفاوت افراد در ویژگیهای مختلف، انکارناپذیر است و امکان سنجش این ویژگیها، مورد توجه بوده است. روش علمی، مسیری بود برای عبور از روانشناسی غیرتجربی، به روانشناسی تجربی و در این میان، استفاده از آزمونها، نفش بسزایی در پیشبرد مرزهای دانش داشته است. بدین ترتیب ساخت آزمون و استفاده آن در سنجش ویژگیهای فردی و اجتماعی، توسعه پیدا کرد. از جمله حوزه های مهم ارزیابی روانشناختی، حیطه خانواده است که اثری بی بدیل بر سلامت فرد و جامعه دارد. این کتاب بر آن است تا ضمن ارائه کلیاتی در زمینه سنجش، با معرفی کارآمد مقیاسهای بومی و غیربومی حوزه خانواده، مربیان، درمانگران و پژوهشگران این حوزه را در نیل به اهداف خویش یاری رساند.
همراهمان باشید
🟡 @research_hu
هدایت شده از پژوهش و فناوری
🔵 منتشر شد:
کتاب «جامعه شناسی توسعه مروری بر تجربه کشورهای اسلامی در حال توسعه» اثر دکتر مهدی نصیری از مجموعه آثار گروه جامعه شناسی پژوهشکده علوم اجتماعی توسط انتشارات پژوهشگاه منتشر شد.
🔵 چکیده
شناخت واقعیتهای کشورهای اسلامی یکی از راههای رسیدن به توسعه و پیشرفت در این کشورها است. در کشورهای اسلامی بسترهای اجتماعی، فرهنگی، دینی، عقاید و باورهای مشترک جوامع، وضعیتی را رقم میزند که بدون توجه به این ویژگیها، شرایط دسترسی به توسعه را با چالش مواجه مینماید و علاوه بر آن مؤلفهها و شاخصهای جدیدتری در بستر توسعه ایجاد مینماید. در کتاب «جامعهشناسی توسعه، مروری بر تجربه کشورهای اسلامی در حال توسعه» ضمن شناخت مفاهیم توسعه با نگاهی جامعهشناختی، وجوه مشترک تجربه کشورهای اسلامی که سرنوشت مشترکی را برای این کشورها رقم زده، مورد کنکاش قرار میگیرد. این کتاب در هفت فصل تنظیم شده است. در فصل اول ادبیات مفهومی جامعهشناسی توسعه ناظر بر کشورهای اسلامی تعریف و بازخوانی میشود. در فصل دوم نگاهی به تحولات خاورمیانه و کشورهای اسلامی در دوره معاصر میشود. فصل سوم و چهارم به تجربه کشورهای اسلامی با مرور مکتب نوسازی اولیه و نوسازی جدید اختصاص دارد. در فصل پنجم مکتب وابستگی و فصل ششم وضعیت جهانیشدن در کشورهای اسلامی بیان میگردد. در فصل پایانی ابعاد و مؤلفههای توسعه و پیشرفت از منظر اسلام بحث میشود. این کتاب برای دروس جامعهشناسی توسعه و جامعهشناسی کشورهای اسلامی (جهان اسلام) مناسب است.
همراهمان باشید
🔵 @research_hu
__________
🔴 کاربست هوش مصنوعی در ارزیابی علم،فناوری و نوآوری
سخنران:
زهره زاهدی
رویا پورنقی
قاسم آزادی
رضا رجبعلیبگلو
مکان:
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
چکیده:
در این نشست نخست به معرفی کلی و اجمالی حوزه علمسنجی و مهمترین شاخصهای آن پرداخته خواهد شد و برخی از کارکردهای هوش مصنوعی در ارزیابی علم، فناوری و نوآوری بر پایه مطالعات انجام شده و تجربههای پیادهسازی شده مطرح خواهد شد. همچنین، بهاختصار ابزارهای هوشمندسازی مطالعات علمسنجی همچون اسکوپوس اِیآی معرفی و تشریح خواهند شد. افزون بر این، برخی ملاحظات و راهبردهای سیاستی استفاده بهینه و موثر از هوش مصنوعی بهمنظور ارزیابی بروندادهای علمی و ضرورت و لزوم توجه ویژه به آن اشاره خواهد شد. در ادامه، تحولات موجود در زمینه تحلیل و پیشبینی علم و دیگر کاربردهای هوش مصنوعی در علمسنجی به بحث و ارائه نظر پرداخته میشود. استفاده از ابزارهای موجود در این زمینه با توجه به پیشرفتهای موجود بخش دیگری از این نشست را به خود اختصاص خواهد داد. همچنین، ملاحظات و چالشهای کاربرد هوش مصنوعی در انتشار آثار علمی با نگاهی به بیانیهها و دستورالعملها و چارچوبهای موجود در خصوص کاربرد هوش مصنوعی در علم، پیشنهادات کلی برای استفاده بهتر از قابلیت های هوش مصنوعی در علم ارائه خواهد شد و آینده متصور برای هوش مصنوعی در این حوزه موضوعی پرداخته خواهد شد.
🔴لینک جلسه:
https://www.skyroom.online/ch/nrisp.ac.ir/artificial-intelligence
🟢 به زود منتشر میشود:
کتاب درمانهای شناختی- رفتاری نوین؛ موج دوم و سوم (نقد و مطابقتهای فرهنگی) اثر استاد گرامی جناب آقای دکتر مسعود جانبزرگی از مجموعه آثار گروه روانشناسی پژوهشکده علوم رفتاری به زودی توسط انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر میشود.
چکیده:
رویکرد (CBT) شکلی معتبر و اثباتشده از درمان روانشناختی برای طیف وسیعی از اختلالات روانی است که به موج دوم درمانهای رفتاری معروفند. این درمانها با اعتقاد به اینکه مشکل روانشناختی حاصل تفکر غلط، و این تفکر قابل اصلاحاند، به افراد کمک میکنند یاد بگیرند که چگونه الگوهای فکری مخرب یا مزاحم را که تأثیر منفی بر رفتار و احساسات آنها دارد، شناسایی و تغییر دهند. درمانهای موج سوم با نگاهی التقاطی و تأکید بر فرایند تفکر به جای محتوای آن، بیشتر از تکنیکهای ذهنآگاهی، پذیرش، فراشناخت و تنظیم هیجانی استفاده میکنند. هر دو رویکرد، هدفگرا هستند، اما موج دوم بیشتر بر رفع علائم تمرکز دارد در حالی که موج سوم بیشتر بر اهداف گستردهتر زندگی تأکید دارد. موج سوم رفتاردرمانگری مجموعه متنوعی از مداخلات را دربر میگیرد از جمله رفتار درمانی دیالکتیکی، درمان شناختی مبتنی بر ذهنآگاهی، درمان پذیرش و تعهد و... کتاب حاضر موج دوم و سوم این درمانها را پوشش میدهد و علاوه بر آموزش کاربردی آنها، از نگاه بومی و فرهنگی مورد نقد و بررسی قرار داده و مطابقت فرهنگی آنها را به بحث میگذارد.
همراهمان باشید.
🟢 @research_hu
.
شصت و چهارمین شماره نمایه نشریات تخصصی دینی منتشر شد.
شصت و چهارمین شماره نمایه نشریات تخصصی دینی در یازده گرایش اخلاق و عرفان، ادیان و مذاهب، اقتصاد و مدیریت، تاریخ اسلام، علوم تربیتی و اجتماعی، علوم سیاسی، علوم قرآن و حدیث، فقه اصول و حقوق، کلام و معارف عقلی، مهدویت، کلیات، علوم اسلامی و انسانی منتشر شد.
صفحه نمایه نشریات
شایان ذکر است این نمایه قابلیت دسترسی و لینک شدن به سایت نشریات از طریق تصویر و آدرس سایت هر نشریه را فراهم کرده و پژوهشگر می تواند مقالات انتخابی خود را بصورت رایگان دریافت نماید.
🔹🔹🔹🔹🔹
https://pazhuhesh.ismc.ir/
@Riismc | معاونت پژوهش
هدایت شده از پژوهش و فناوری
🔴منتشر شد:
کتاب «روش تدریس هدیههای آسمانی» اثر دکتر سید سجاد طباطبایی و دکتر محمود نوذری از مجموعه آثار مشترک پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و دانشگاه فرهنگیان توسط انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شد.
چکیده:
این کتاب به منظور تدوين محتوا، براي درس «آموزش ديني» تألیف شده است و مشتمل بر پنج فصل و يک خاتمه است: فصل اول به بيان کلياتي درباره آموزش دينی اختصاص يافته و در آن چهار موضوع اساسي بررسي شده است. فصل دوم به تبيين نظامواره اهداف در دوره دبستان، اختصاص يافته است. در فصل سوم، محتواهاي مکتوب و غير مکتوب که براي تحقق اهداف تدوين شده است، آمده معرفی میشوند. در فصل چهارم، روشهاي تدريس کتاب درسي هديههاي آسمان ذيل چند مبحث بررسي میشوند؟ در فصل پنجم ارزشيابي توصيفي به عنوان روش مطلوب ارزشيابي درس هديههاي آسمان معرفي و مهمترين ويژگيهاي آن توضيح داده شده است. خاتمه کتاب به چگونگی تدوين طرح تدريس و اجراي آن اختصاص یافته است.
همراهمان باشید
🔴 @research_hu