eitaa logo
پژوهش و فناوری
678 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
80 ویدیو
110 فایل
سکوی تعامل و تبادل به روزترین اخبار پژوهشی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه Admin: @pajoohesh_236
مشاهده در ایتا
دانلود
سلسله مباحث جامعه شناسی دین جلسه سیزدهم (آخر) استاد مجید کافی کانال تلگرامی دکتر مجید کافی به نشانی: 🔴https://t.me/majidkafiresearch
دومین نشست‌ ایده‌پردازی «علم و جامعه» با عنوان «از آموزش عالی کلاسیک به آموزش عالی الکترونیکی» با هدف گفتگو درباره اقتضائات این گذر بر اساس تحولات جهانی و نیازهای داخلی، روز سه‌شنبه ۱۴ مردادماه از ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲:۳۰ با حضور دکتر وحید شالچی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی و دکتر عباس وریج کاظمی عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی با محوریت «فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی؛ قالب‌های بدیل» برای کارشناسان و مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور و علاقه‌مندان این حوزه برگزار می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند از طریق آدرس b2n.ir/iscs در این نشست‌های مجازی شرکت کنند. گفتنی است این نشست‌ها از صفحه اینستاگرام پژوهشکده به نشانی www.instagram.com/iscs.ac.ir6 و سایت پژوهشکده به‌صورت زنده پخش خواهد شد.
به نقل از گروه همکاری‌های علمی بین‌المللی؛ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در راستای تحقق مسئولیت اجتماعی سازمانی خود در توسعه ارتباط با جامعه در چارچوب اعطای فرصت مطالعاتی تمام وقت به اعضای هیأت علمی، نخستین قرارداد همکاری با کمیته امداد امام خمینی(ره) را منعقد نمود. بر اساس مفاد این قرارداد جناب آقای دکتر مصطفی کاظمی نجف آبادی عضو هیئت علمی گروه اقتصاد پژوهشکده علوم اجتماعی به عنوان متقاضی فرصت مطالعاتی مقرر گردید طی مدت ششماه ضمن بررسی و مساعدت علمی به منظور رفع مشکلات علمی تحقیقاتی کمیته امداد امام خمینی(ه) و تقویت ارتباط علمی پایدار بین دو مرکز نسبت به اجرای پروژه طراحی رشته های مرتبط با بخش خیریه اقدامات مقتضی را بعمل آورد ...................................... 🔴https://eitaa.com/mrisc_rihu 🔵https://eitaa.com/joinchat/2409758765Ce74730d416 مدیر پژوهش: 🆔https://eitaa.com/Pajoohesh236
هدایت شده از پژوهش و فناوری
گروه فلسفه علوم انسانی برگزار می‌کند کرسی علمی ترویجی «روش تفسیری اجتهادی جامع» گروه فلسفه علوم انسانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با هدف تبیین روش تفسیری اجتهادی جامع و پاسخ به سئوالات مربوط به آن و نهادینه شدن روش تفسیری اجتهادی جامع به عنوان روشی متقن و برتر در تفسیر قرآن با همکاری گروه قرآن‌پژوهی پژوهشکده علوم اسلامی کرسی علمی ترویجی «روش تفسیری اجتهادی جامع» را برگزار می کند محورها: 1. تعریف روش تفسیری اجتهادی جامع و مشخصات آن؛ 2. بیان اشتراکات و افتراقات این روش با سایر روش‌های تفسیری؛ 3. دلائل اعتبار و برتری این روش تفسیری؛ 4. نقش و آثار این روش تفسیری در مباحث کلامی از جمله در مباحث علوم انسانی ارائه کننده: حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر بابایی دانشیار گروه قرآن پژوهی؛ ناقدین: دکتر مسعود آذربایجانی استاد تمام گروه روان‌شناسی؛ دکتر حسین بستان استادیار گروه جامعه‌شناسی؛ مدیر جلسه: دکتر هادی موسوی استادیار گروه فلسفه علوم انسانی با توجه به شرایط بهداشتی حاکم در جامعه کرسی به صورت مجازی برگزار می‌شود. نحوه حضور علاقه‌مندان متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد. ...................................... 🔴https://eitaa.com/mrisc_rihu 🔵https://eitaa.com/joinchat/2409758765Ce74730d416 مدیر پژوهش: 🆔https://eitaa.com/Pajoohesh236
رسول خدا فرمودند «یَومُ غَدیرِ خُمٍّ أفضَلُ أعیادِ اُمَّتی» روز غدیر خم بالاترین اعیاد در میان امت من است. 🔴https://eitaa.com/mrisc_rihu
💥چرا فرهنگستان‌علوم‌اسلامی، تأسیس شد؟ ✅ استاد سیدمنیرالدین حسینی(ره): 1⃣ آنچه در ابتدا باعث شد که من متوجه نیاز مبرم جامعه اسلامی به تأسیس چنین مجموعه‌ای () بشوم، به سال‌های اولیه آغاز انقلاب اسلامی باز می‌گردد. در سال 41 که امام (رحمة الله علیه) قیام کردند شرایط خاصی برای ایشان به وجود آمده بود و ایشان در فکر راه حلی اساسی برای بودند. 2⃣ در آن زمان خلاء وجود یک بینش تاریخی و جهان‌بینی که بتواند را به دست بگیرد، برای ما محرز شده بود. در عین حال مسئله را هم به هیچ وجه مورد قبول نمی‌دانستیم. 3⃣ در سال 1342 حضرت امام (رحمة الله علیه) به معنای «اسلام در عمل» را طرح نمودند. تا آن زمان فلسفه اسلامی تنها در مقابل سؤالات مربوط به بحث چرایی و چیستی عالم پاسخگو بود. اگردر بحث و شیوه عملکرد صحیح اجتماعی و حکومتی هم در آن زمان فلسفه‌ای پاسخگو داشتیم، انحرافات فکری گروه‌هایی همچون مجاهدین خلق، به لحاظ ریشه‌ای به وجود نمی‌آمد و یا لااقل تا این حد عمق نمی‌یافت. 4⃣ در اردیبهشت ماه سال 1359 که حضرت امام (رحمة الله علیه) مسئله را مطرح فرمودند، جان تازه‌ای گرفتیم و تقریباً پس از اتمام کار مجلس خبرگان قانون اساسی بود که کار اصلی خود را با تأسیس فرهنگستان علوم اسلامی آغاز نمودیم. 5⃣ خلاصه اینکه؛ به صرف داشتن اخلاق فردی و این نظر که همه را موظف کنید از یک سری انسان‌شناسی، جهان‌بینی، اخلاق آن هم از بهترین‌ها مجهز شوند و خواسته قلبی آنها هم تابع خواسته‌های متعالی اسلام باشد؛ و بدون داشتن راهکارها، معادله‌ها و مدلهای جهت توزیع قدرت و ثروت در جامعه به شکل الهی و اسلامی به سرمنزل مقصود نخواهیم رسید. @monir_ol_din
رئیس کتابخانه، مرکز اسناد و مدارک علمی و اطلاع رسانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه: در کتابخانه باید تمام نیازهای یک پژوهشگر اعم از نیازهای علمی و رفاهی فراهم شود تا پژوهشگر بتواند با آرامش به مطالعه بپردازد ................................ در تاریخ 28 تیر 99 در راستای فعالیت کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی در خصوص تهیه تاریخ شفاهی کتابخانه ها، جناب آقای ابوالفضل احمدی رئیس کتابخانه، مرکز اسناد و مدارک علمی و اطلاع رسانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با حضور در کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی ضمن بیان پیشینه‌ای از فرایند شکل گیری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و مأموریت و رسالت این مرکز علمی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ابعاد فعالیت کتابخانه تخصصی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برای حاضرین بیان نمودند ایشان با ابراز خرسندی از تأمین نیازهای اعضای هیأت علمی و پژوهشگران همکار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و کسب رضایت‌مندی ایشان بیان داشتند: منابع گردآوری شده در کتابخانه پژوهشگاه بر اساس موضوعات پژوهشی پژوهشگاه می‌باشد که در آن، در حال حاضر، پانزده گروه پژوهشی در حال فعالیت است و منابع و کتابهای این مجموعه براساس نیاز گروه‌های پانزده‌گانه پژوهشگاه، نزدیک به 85 هزارجلد کتاب فارسی و عربی، شامل 70هزار عنوان و در حدود 9هزار جلد کتاب لاتین، شامل 6 هزار عنوان می‌باشد. جناب آقای ابوالفضل احمدی در ادامه خاطرنشان کردند: از آنجایی که کتابخانه پژوهشگاه یک کتابخانه پژوهشی و تخصصی محسوب می‌شود، سعی شده است تمام نیازهای یک پژوهشگر اعم از نیازهای علمی و رفاهی وی فراهم شود، از جمله تلاش شده میزهای اختصاصی مطابق با استانداردهای ارگونومیک و حتی فضای سبز برای پژوهشگران فراهم گردد، تا در فضایی امن و آرام به مطالعه و پژوهش بپردازند. وی در خصوص مجموعه سازی این مجموعه بیان کرد: سعی شده است کتاب یا منبعی که پژوهشگر به آن نیاز دارد در کمترین زمان ممکن برایش فراهم گردد و در کل مجموعه سازی این نهاد با کمک محققان و پژوهشگران و اساتید برجسته هر رشته انجام می‌شود. در پایان ایشان در پاسخ به این سوال که ویژگی یک کتابخانه خوب و یک کتابدار موفق چیست؟ عنوان کردند: برای موفقیت در امر اداره کتابخانه باید به اصول پنجگانه رانگاناتان در تعامل با کاربر و به طور کلی در همه زمینه ها توجه کامل شود. در مورد سرویس دهی و خدمات کتابخانه گفتند که این خدمات باید به نحوی باشد که کاربر را ترغیب به استفاده از کتابخانه کند و مهمترین مسئله در حرفه کتابداری علاقه به کار است که مهمترین فاکتور برای کتابداران است و با توجه به اینکه کتابخانه یک محیط ارام و ساکت و بدور از جنب و جوش و سروصداست، در حرفه کتابداری این علاقه نقش و تاثیر دوچندان دارد و بعد از آن دانش کتابداری در موفقیت این حرفه بسیار مهم است. ...................................... 🔴https://eitaa.com/mrisc_rihu 🔵https://eitaa.com/joinchat/2409758765Ce74730d416
عنوان مقاله: تحلیل رابطه حق در قرآن بر پایه معناشناسی حق در قرآن با تاکید بر معناشناسی ساختگرا مولفین: خانم راضیه سادات سید خراسانی دانش آموخته سطح 4 تفسیر تطبیقی جامعه الزهراء، دکتر علی فتحی عضو هیئت علمی گروه قرآن پژوهشی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نوع مقاله: علمی پژوهشی نشریه: فصلنامه پژوهش دینی، پیاپی ۳۹ (پاییز و زمستان ۱۳۹۸) تاریخ انتشار: اردیبهشت 1399 چکیده: تحلیل رابطه ای یکی از گونه های شناخته شده معناشناسی ساختگراست که بر اساس روابط میان واحدهای زبانی، به تبیین مفهومی واژگان می پردازد. واژه حق یکی از مفاهیم کلیدی و بنیادی در جهان بینی قرآن است که کشف حوزه معنایی آن در شبکه معنایی قرآن اهمیت بسیاری دارد. زیرا با کشف روابط مفهومی حق، میدان واژگان هم معنا، زیرشمول و مقابل آن ترسیم شده و جایگاه این مفهوم در جهان بینی قرآن تعیین می شود. پژوهش پیش رو به روش توصیفی تحلیلی، بر اساس دستاوردهای معناشناسی ساختگرا، با کمک مولفه های معنایی حق به تبیین روابط مفهومی آن پرداخته و به این نتیجه رسیده است که حق در قرآن کریم با واژه هایی چون؛ پیامبر، کتاب و وعده رابطه شمول معنایی و با قسط و صدق رابطه هم معنایی و با واژه هایی نظیر؛ بهره و نصیب، واجب شدن و توحید رابطه چندمعنایی دارد. باطل، کذب و لعب در تقابل مکمل و ظن، ریب و ظلم در تقابل ضمنی با حق هستند. متن کامل مقاله را در لینک زیر ملاحظه نمایید: 🔴http://pdmag.info/article-1-1063-fa.html&sw= 🔴https://eitaa.com/joinchat/2409758765Ce74730d416
عنوان مقاله: مقدمه‌ای بر روش نظریه بنیانی در نظریه‌سازی، مطالعه نظریه‌های اندیشمندان حوزه علمیه نسبت به توسعه و پیشرفت فناوری‌های نوین مولف: دکتر مهدی نصیری عضو هیئت علمی گروه جامعه‌شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نوع مقاله: علمی پژوهشی نشریه: فصلنامه روش شناسی علوم انسانی شناسه دیجیتال: (DOI): 10.30471/MSSH.2020.5954.1949 تاریخ انتشار: اردیبهشت 1399 چکیده هدف اصلی مقاله حاضر دست‌یابی به دیدگاه علمای حوزه علمیه قم با استفاده از روش نظریه بنیانی است. این پژوهش می‌تواند پاسخگوی دو نیاز باشد. بومی و اسلامی‌سازی علوم انسانی یکی از نیازهای جامعه علمی کشور است که با کمک روش کیفی «نظریه بنیانی» قابل دستیابی است. آموزش عملی روش نظریه بنیانی هدف اصلی است که به آن پرداخته می‌شود. این روش بسیار کاربردی بوده و امروزه رساله‌های بسیاری در سراسر دنیا با کمک آن نگاشته می‌شود. روش مذکور در این پژوهش در نظریات علمای حوزه علمیه قم به کار گرفته شده است. در نوشتار حاضر تلاش می‌شود کلیه مراحل طرح، اجرا، تجزیه و تحلیل و تدوین یک اثر پژوهشی به طور کامل و جامع و در عین حال با بیانی ساده با رهیافت نظریه بنیانی بیان شود. با استفاده از روش مذکور و تکنیک مصاحبه با علمای حوزه علمیه قم چهار نظریه و مدل ساخته شد و در نهایت به دو نظریه تقلیل یافت. بدین ترتیب شناخت رویکرد علمای حوزه علمیه قم نسبت به فناوری‌های نوین نیاز دیگری است که در این مقاله از آن سخن گفته می‌شود متن مقاله را در لینک زیر ملاحظه فرمایید: 🔴 http://method.rihu.ac.ir/article_1673_0.html
به نقل از اداره آماده سازی و چاپ: کتاب «درمانگری یکپارچه معنوی (درک و بیان امر قدسی)» اثر کنث آی. پارگامنت و ترجمه دکتر علی‌رضا ظهیرالدین، دکتر مسعود جان‌بزرگی و دکتر رضا کریم‌زاده‌نعیم منتشر و به بازار پژوهش عرضه شد. خاطر نشان می سازد ترجمه، چاپ و نشر این اثر علمی با مشارکت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و مرکز تحقیقات علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شده است. ناشران: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و مرکز تحقیقات علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاریخ نشر: تابستان 1399 تعداد صفحات: 563 صفحه قیمت: 72000 تومان چکیده: درمان یکپارچه معنوی از روش‌های منحصر به‌فرد درمانگری معنوی است که از چارچوب نظری منسجمی برخوردار است. بیان دقیق پارگامنت از درمان معنوی به‌خوبی اهمیت معنویت را در روان‌درمانگری برجسته کرده، مشکلات ناشی از بی‌توجهی به معنویت توسط روان‌شناسان را مشخص می‌کند. امروزه، روانشناسان در روان‌درمانگری توجه خاصی به معنویت و مذهب دارند و این کتاب یکی از زمینه‌‎های مناسب با مداخله‌های معنوی در برابر مشکلات روان‌شناختی را به رشته تقریر درآورده است. درک و بیان امر قدسی به‌عنوان هستة تمایل انسان برای انجام امور و تهیه نقشة شکل‌گیری و اکتشاف امر قدسی و نگهداری و تحول آن به خوبی یک درمانگر و مشاور را با فرایند درمان آشنا می‌کند. ...................................... 🔴https://eitaa.com/mrisc_rihu 🔵https://eitaa.com/joinchat/2409758765Ce74730d416
آثار منتشر شده پژوهشگاه حوزه و دانشگاه از ابتدای سال 1399 تا کنون عبارتند از: 1. کلیات فقه سیاسی / اصغر آقا مهدوی 2. درباره حقوق/ نورعلی نوری، به کوشش مصطفی دانش پژوه 3. درآمدی بر اعتبار سنجی روایات تفسیری/ محمود حاجی احمدی 4. پویش و رویش زیدیه نخستین/ روح الله توحیدی نیا 5. سرل و علوم انسانی/ جواد عابدینی 6. اصول و مقدمات تفسیر/ علی فتحی 7. ادله اثبات در دعاوی حقوقی و کیفری/ حجت الله فتحی 8. بررسی اخبار مدنی سیره نبوی در صحیحین/ محمد امین ایزانلو و مرادی نسب 9. معرفت شناسی تئوری های سازمان ومدیریت/ ابوالفضل گائینی 10. نقش‌ پیش‌دانسته‌ها و علایق مفسر در تفسیر قرآن/ علی اوسط باقری 11. منابع تاریخ تشیع/ منصور داداش نژاد 12. اصول و مبانی اقتصاد اسلامی/ حسن آقا نظری 13. سیری در تاریخ و تمدن ایران و اسلام/ حسین عزیزی و علی نصر اصفهانی 14. «تفسیر امامیه در پژوهشهای خاورشناسان: تحلیل و نقد»/ علی راد 15. فلسفه علم تاریخ/ مجیدکافی 16. رسانه شناسی یهود در عراق/ حسن بشیر 17. درمانگری یکپارچه معنوی (درک و بیان امر قدسی)/ اثر کنت ای. پارگامنت/ ترجمه آقایان دکتر ظهیرالدین، جان بزرگی، کریم زاده نعیم؛ 18.فقه عفاف جنسی(فقه فردی)/حسین بستان 19.معرفت شناسی ویژه دانشجویان روانشناسی/ محمدمهدی عباسی آغوی 20ّّّ.منبع‌شناسی قرمطیان با تأکید بر قرامطه بحرین/ رضا دشتی 21.فناوری و دیدگاه علمای حوزه علمیه / مهدی نصیری ...................................... 🔴https://eitaa.com/mrisc_rihu 🔵https://eitaa.com/joinchat/2409758765Ce74730d416