eitaa logo
پژوهش و فناوری
678 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
80 ویدیو
110 فایل
سکوی تعامل و تبادل به روزترین اخبار پژوهشی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه Admin: @pajoohesh_236
مشاهده در ایتا
دانلود
عنوان مقاله: تحلیل رابطه حق در قرآن بر پایه معناشناسی حق در قرآن با تاکید بر معناشناسی ساختگرا مولفین: خانم راضیه سادات سید خراسانی دانش آموخته سطح 4 تفسیر تطبیقی جامعه الزهراء، دکتر علی فتحی عضو هیئت علمی گروه قرآن پژوهشی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نوع مقاله: علمی پژوهشی نشریه: فصلنامه پژوهش دینی، پیاپی ۳۹ (پاییز و زمستان ۱۳۹۸) تاریخ انتشار: اردیبهشت 1399 چکیده: تحلیل رابطه ای یکی از گونه های شناخته شده معناشناسی ساختگراست که بر اساس روابط میان واحدهای زبانی، به تبیین مفهومی واژگان می پردازد. واژه حق یکی از مفاهیم کلیدی و بنیادی در جهان بینی قرآن است که کشف حوزه معنایی آن در شبکه معنایی قرآن اهمیت بسیاری دارد. زیرا با کشف روابط مفهومی حق، میدان واژگان هم معنا، زیرشمول و مقابل آن ترسیم شده و جایگاه این مفهوم در جهان بینی قرآن تعیین می شود. پژوهش پیش رو به روش توصیفی تحلیلی، بر اساس دستاوردهای معناشناسی ساختگرا، با کمک مولفه های معنایی حق به تبیین روابط مفهومی آن پرداخته و به این نتیجه رسیده است که حق در قرآن کریم با واژه هایی چون؛ پیامبر، کتاب و وعده رابطه شمول معنایی و با قسط و صدق رابطه هم معنایی و با واژه هایی نظیر؛ بهره و نصیب، واجب شدن و توحید رابطه چندمعنایی دارد. باطل، کذب و لعب در تقابل مکمل و ظن، ریب و ظلم در تقابل ضمنی با حق هستند. متن کامل مقاله را در لینک زیر ملاحظه نمایید: 🔴http://pdmag.info/article-1-1063-fa.html&sw= 🔴https://eitaa.com/joinchat/2409758765Ce74730d416
عنوان مقاله: مقدمه‌ای بر روش نظریه بنیانی در نظریه‌سازی، مطالعه نظریه‌های اندیشمندان حوزه علمیه نسبت به توسعه و پیشرفت فناوری‌های نوین مولف: دکتر مهدی نصیری عضو هیئت علمی گروه جامعه‌شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نوع مقاله: علمی پژوهشی نشریه: فصلنامه روش شناسی علوم انسانی شناسه دیجیتال: (DOI): 10.30471/MSSH.2020.5954.1949 تاریخ انتشار: اردیبهشت 1399 چکیده هدف اصلی مقاله حاضر دست‌یابی به دیدگاه علمای حوزه علمیه قم با استفاده از روش نظریه بنیانی است. این پژوهش می‌تواند پاسخگوی دو نیاز باشد. بومی و اسلامی‌سازی علوم انسانی یکی از نیازهای جامعه علمی کشور است که با کمک روش کیفی «نظریه بنیانی» قابل دستیابی است. آموزش عملی روش نظریه بنیانی هدف اصلی است که به آن پرداخته می‌شود. این روش بسیار کاربردی بوده و امروزه رساله‌های بسیاری در سراسر دنیا با کمک آن نگاشته می‌شود. روش مذکور در این پژوهش در نظریات علمای حوزه علمیه قم به کار گرفته شده است. در نوشتار حاضر تلاش می‌شود کلیه مراحل طرح، اجرا، تجزیه و تحلیل و تدوین یک اثر پژوهشی به طور کامل و جامع و در عین حال با بیانی ساده با رهیافت نظریه بنیانی بیان شود. با استفاده از روش مذکور و تکنیک مصاحبه با علمای حوزه علمیه قم چهار نظریه و مدل ساخته شد و در نهایت به دو نظریه تقلیل یافت. بدین ترتیب شناخت رویکرد علمای حوزه علمیه قم نسبت به فناوری‌های نوین نیاز دیگری است که در این مقاله از آن سخن گفته می‌شود متن مقاله را در لینک زیر ملاحظه فرمایید: 🔴 http://method.rihu.ac.ir/article_1673_0.html
به نقل از اداره آماده سازی و چاپ: کتاب «درمانگری یکپارچه معنوی (درک و بیان امر قدسی)» اثر کنث آی. پارگامنت و ترجمه دکتر علی‌رضا ظهیرالدین، دکتر مسعود جان‌بزرگی و دکتر رضا کریم‌زاده‌نعیم منتشر و به بازار پژوهش عرضه شد. خاطر نشان می سازد ترجمه، چاپ و نشر این اثر علمی با مشارکت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و مرکز تحقیقات علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شده است. ناشران: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و مرکز تحقیقات علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاریخ نشر: تابستان 1399 تعداد صفحات: 563 صفحه قیمت: 72000 تومان چکیده: درمان یکپارچه معنوی از روش‌های منحصر به‌فرد درمانگری معنوی است که از چارچوب نظری منسجمی برخوردار است. بیان دقیق پارگامنت از درمان معنوی به‌خوبی اهمیت معنویت را در روان‌درمانگری برجسته کرده، مشکلات ناشی از بی‌توجهی به معنویت توسط روان‌شناسان را مشخص می‌کند. امروزه، روانشناسان در روان‌درمانگری توجه خاصی به معنویت و مذهب دارند و این کتاب یکی از زمینه‌‎های مناسب با مداخله‌های معنوی در برابر مشکلات روان‌شناختی را به رشته تقریر درآورده است. درک و بیان امر قدسی به‌عنوان هستة تمایل انسان برای انجام امور و تهیه نقشة شکل‌گیری و اکتشاف امر قدسی و نگهداری و تحول آن به خوبی یک درمانگر و مشاور را با فرایند درمان آشنا می‌کند. ...................................... 🔴https://eitaa.com/mrisc_rihu 🔵https://eitaa.com/joinchat/2409758765Ce74730d416
آثار منتشر شده پژوهشگاه حوزه و دانشگاه از ابتدای سال 1399 تا کنون عبارتند از: 1. کلیات فقه سیاسی / اصغر آقا مهدوی 2. درباره حقوق/ نورعلی نوری، به کوشش مصطفی دانش پژوه 3. درآمدی بر اعتبار سنجی روایات تفسیری/ محمود حاجی احمدی 4. پویش و رویش زیدیه نخستین/ روح الله توحیدی نیا 5. سرل و علوم انسانی/ جواد عابدینی 6. اصول و مقدمات تفسیر/ علی فتحی 7. ادله اثبات در دعاوی حقوقی و کیفری/ حجت الله فتحی 8. بررسی اخبار مدنی سیره نبوی در صحیحین/ محمد امین ایزانلو و مرادی نسب 9. معرفت شناسی تئوری های سازمان ومدیریت/ ابوالفضل گائینی 10. نقش‌ پیش‌دانسته‌ها و علایق مفسر در تفسیر قرآن/ علی اوسط باقری 11. منابع تاریخ تشیع/ منصور داداش نژاد 12. اصول و مبانی اقتصاد اسلامی/ حسن آقا نظری 13. سیری در تاریخ و تمدن ایران و اسلام/ حسین عزیزی و علی نصر اصفهانی 14. «تفسیر امامیه در پژوهشهای خاورشناسان: تحلیل و نقد»/ علی راد 15. فلسفه علم تاریخ/ مجیدکافی 16. رسانه شناسی یهود در عراق/ حسن بشیر 17. درمانگری یکپارچه معنوی (درک و بیان امر قدسی)/ اثر کنت ای. پارگامنت/ ترجمه آقایان دکتر ظهیرالدین، جان بزرگی، کریم زاده نعیم؛ 18.فقه عفاف جنسی(فقه فردی)/حسین بستان 19.معرفت شناسی ویژه دانشجویان روانشناسی/ محمدمهدی عباسی آغوی 20ّّّ.منبع‌شناسی قرمطیان با تأکید بر قرامطه بحرین/ رضا دشتی 21.فناوری و دیدگاه علمای حوزه علمیه / مهدی نصیری ...................................... 🔴https://eitaa.com/mrisc_rihu 🔵https://eitaa.com/joinchat/2409758765Ce74730d416
کنفرانس بین المللی آسیب شناسی مطالعات تاریخ اهل بیت در دوره معاصر مقالات ارسالی به سامانه کنفرانس، در صورت تأیید داوران و هیأت تحریریه دوفصلنامه علمی-ترویجی سیره پژوهی اهل بیت، در کوتاه ترین زمان در نشریه مزبور منتشر خواهد شد. مهلت ارسال مقالات: ۲۰ شهریورماه 🔴 http://ahlalbaytconf.rihu.ac.ir
گرنت(پژوهانه)، بودجه‌ای است که برای انجام طرح‌های پژوهشی در اختیار افراد قرار می‌گیرد. هدف از ارائه گرنت به پژوهشگران ترغیب و تشویق اعضای هیئت‌علمی دانشگاه به انجام هر چه بهتر فعالیت‌های پژوهشی و فراهم آوردن شرایط مناسب برای تحقق اهداف و برنامه‌های دانشگاه است. گرنت‌های پژوهشی می‌تواند به نوعی میان اعضای هیئت‌علمی  ارزش‌گذاری کند و یا ارتباط میان اعضای هیئت‌علمی با مراکز و سازمان‌های خارج از دانشگاه را تسهیل کند. براساس آن چه در آئین‌نامه اعتبار پژوهشی یا همان گرنت اعضای هیئت‌علمی آمده است، دانشگاه موظف است حداقل ۲۵ درصد اعتبار خود را ضمن درج و تصویب در بودجه تفصیلی به اعتبار پژوهشی اعضای هیئت‌علمی خود اختصاص دهد. با توجه به آن چه که در آئین‌نامه وزارت علوم آمده گرنت پژوهشی را که به اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها می‌دهند، در موارد مختلفی می‌توان هزینه کرد که از آن جمله می‌توان به خرید تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی، تحقیقاتی، پرداخت هزینه‌های خدمات آزمایشگاهی و میدانی و خرید مواد مصرفی جهت انجام فعالیت‌های پژوهشی اشاره کرد. علاوه بر موارد ذکر شده، اعضای هیئت‌علمی می‌توانند از گرنت‌های پژوهشی برای پرداخت هزینه خرید کتب، نشریات، نرم‌افزارها، هزینه عضویت در پایگاه‌های اطلاعاتی و همچنین هزینه چاپ مقالات در مجموعه مقالات و نشریات علمی معتبر استفاده کنند. سئوال اینکه آیا مرکز پژوهشی که تمامی نیازهای سخت افزاری، نرم افزاری، پشتیبانی و ... عضو هیأت علمی پژوهشی را تأمین می کند مجاز به اعطای گرنت پژوهشی است یا خیر؟اگر پاسخ مثبت است محل و فرایند هزینه کرد گرنت چگونه و متناسب با چه اولویتی است.
انواع متداول داوری در مجلات معتبر و مزایا و معایب هر کدام 1️⃣ داوری چشم بسته یکطرفه (بازی یکطرفه) یا Single blind review 🔵 داور مشخصات نویسنده مقاله را می بیند. این نوع داوری متداولترین نوع داوری است ولی شاید بهترین آن هم نباشد. 🔸مزایا: 🔘 چون داور ناشناس است براحتی می تواند بدون ترس از انتقاد صادقانه نظر خود را اعلام کند. 🔘چون مشخصات نویسنده بر داور معلوم است، می تواند سوابق نویسنده ها بدست آورد. 🔹معایب: ◾️ شناختن نویسنده ممکن است کیفیت داوری را تحت تاثیر قرار دهد، علی الخصوص اگر نویسنده مقاله دارای سابقه درخشانی باشد ممکن است کیفیت کار داور پایین بیاید و دقت کافی نکند! ◾️احتمال تبعیض براساس جنسیت، ملیت، دانشگاه و محل انجام تحقیق وجود دارد. مثلا، داور همین که تشخیص دهد مقاله از یک کشور انگلیسی زبان نیست، بدون بررسی دقیق مقاله، با کامنتهای کلی از نویسنده بخواهد انگلیسی آن را تقویت کند یا رد کند. و در دراز مدت نظر ادیتور نسبت به نویسندگان غیربومی منفی می شود. یا مثلا در داخل کشور ممکن است شنیده باشید که داورها مقالات فلان دانشگاه را قبول ندارند. 2️⃣ داوری دو طرف چشم بسته (سیاه یا کور) یا Double blind review 🔴 هم داور و هم نویسندگان برای هم ناشناس هستند. معمولا دو نسخه از مقاله به مجله ارسال می شود: یکی با مشخصات نویسنده و یکی هم بدون مشخصات آنها. بیشتر هم در رشته های علوم انسانی و اجتماعی متداول است. 🔸مزایا: 🔘معمولا داوری منصفانه و دور از تعصب صورت می پذیرد. 🔘 هم داور و هم نویسنده ها از انتقاد علیه هم مصون می مانند. 🔹معایب: ◾️ناشناس بودن نویسنده می تواند براحتی توسط داور زیرک از مراجع و حوزه کاری آنها تشخیص داده شود، مگر اینکه نویسنده در آن زمینه قبلا کاری نگرده باشد! ◾️معمولا اگر داور نویسنده را بشناسد و نخواهد تبعضی قایل شود، اگر شناختی از نویسنده داشته باشد، کمتر اذیت می شود. 3️⃣ هر دو چشم باز (داوری سفید یا شفاف) یا Open peer review ⚪️در اینجا داور و نویسنده همدیگر را می شناسند. امروزه این شکل از داوری کمتر متداول است ولی به هر حال وجود دارد. 🔸مزایا: 🔘چون داور شناخته می شود لذا کیفیت کار داوری در معرض قضاوت عمومی قرار دارد و باعث بالا بردن کیفیت کار می شود. 🔘 در کل اگر فرایند داوری به صورت اصولی و علمی صورت پذیرد باعث معروفیت داورها می شود طوری که مجلات بیشتری ترغیب می شوند با این گونه داورها همکاری کنند. خود داور هم جایگاه شاخصی و بالاتری در محافل علمی بدست خواهد آورد. 🔹معایب: ◾️همه داوران نمی خواهد شناخته شوند بخاطر ترس از برچسب هایی مانند منفی بودن! ◾️ ممکن است داور تمایلی به انتقاد از افراد برجسته نداشته باشد بخاطر نفوذی که آنها در جامعه علمی دارند و تبعاتی که می تواند برای داور داشته باشد. مثلا، شخصی که قرار است روزی ارتقا بگیرد، و بخواهد مقاله یکی از اعضای کمیته ترفیع را داوری کند. خوب معلوم است که اگر بدرستی این کار را انجام دهد، ممکن است یک نوع خودکشی علمی محسوب شود. یادداشت: دکتر طاهر لطفی ...................................... 🔴https://eitaa.com/mrisc_rihu 🔵https://eitaa.com/joinchat/2409758765Ce74730d416
استناد یا (citation) مقاله عبارت است از ارجاع به یک منبع علمی. اگر بخواهیم به صورت دقیق به این سوال که سایتیشن مقاله چیست پاسخ دهیم، سایتیشن یک عبارت کوتاه متشکل از حروف الفبا یا اعداد است که در میان متن یک پژوهش می‌آید و هر جا که نویسنده به تحقیقات دیگران استناد کرده است، خواننده را با هدف تایید ارتباط موضوع بحث به مطلب مورد نظر، به بخش مراجع تحقیق، ارجاع می‌دهد. در مجموع آن‌چه عموما استناد می‌نامیم از ترکیب دو حالت ارجاع درون‌متنی و مدخل‌های کتاب‌شناسی تشکیل می‌شود. ------------------------------ https://eitaa.com/mrisc_rihu
راههای افزایش سایتیشن ______________ 1. استفاده از رفرنس دهی های بیشتر که معتبر باشند. 2. استفاده از خوداستنادی. بدین معنی که می توانید به مقالات قبلی خود که مرتبط با موضوع فعلی می باشند نیز رفرنس دهی نمایید تا شاخص سایتیشن مقاله تان افزایش یابد. 3. رفرنس دهی به مقالاتی که از همایش ها و کنگره ها پذیرفته شده اند نیز باعث افزایش سایتیشن می شود. 4. استفاده از مقالات اورجینالی که نویسنده اول آنها شهرت خوبی دارند نیز موجب افزایش سایتیشن می شود. 5. استفاده کردن از عنوان های کوتاه ولی قابل فهم و استفاده نکردن از اسامی شهرها یا کشورها در عنوان نیز یک راهکار دیگر برای افزایش سایتیشن می باشد. 6. ارسال مقالات برای سایتها و مجلات معتبر و دارای ضریب تائیر نیز قطعا باعث افزایش سایتیشن خواهد شد. 7. ارسال مقاله برای مجلات معتبر و Open Access نیز باعث می شود که مقالات بیشتر در معرض دید قرار بگیرند و دیده شوند که در این صورت میزان استنادها و سایتیشن هم بیشتر شود. 8. با ورود به سایتها یا شبکه های اجتماعی مانند گوگل اسکولار (Google Scholar) نیز می توانید یک پروفایل شخصی برای خودتان ایجاد کنید و مقالات و تحقیقات خود را در دسترس عموم قرار دهید تا میزان استنادها و تبع آن شاخص استنادی (Citation Index) افزایش یابد. منبع: https://isipaper.org ------------------------------ https://eitaa.com/mrisc_rihu
منظور قضاوت یا داوری پس از انتشار یا Post publication review چیست؟ این داوری یا قضات پس از انتشار مقاله صورت می پذیرد و می تواند یک جمله انتقادی، یک صفحه از توضیحات، و حتی یک یا چندین مقاله مستقل باشد. در حقیقت، بعد از انتشار یک مقاله است که جامعه علمی در مورد آن به قضاوت می پردازند: از خطاهای نگارشی گرفته تا خطاهای علمی. از نوآوریها گرفته تا سرقتهای گوناگون... بسیاری از ارجاعاتی که به یک مقاله در مقالات دیگر داده می شود شکل مثبت یا منفی داوری پس از انتشار می باشد. داوری پس از انتشار توسط خود نویسنده (تحت فشار یا پیشنهاد ادیتور معمولا) به صورت غلط نامه یا دیگران صورت می پذیرد. 🔸مزایا: 🔘 باعث بهبود مقاله می شود و به طور غیرمستقیم هم قضاوتی در مورد عملکرد مجله و داوران آن می باشد. 🔘 نویسندگان برای حفظ پرستیژ و آبروی علمی خود، فقط به فکر انتشار مقاله نباشند، و دقت بیشتری در آینده برای نوشتن مقاله داشته باشند. 🔘 قضاوتهای دیگران بعد از چاپ مقاله، در واقع نوعی از داوری باز است که هم نویسنده مقاله مشخص است هم داور. 🔘 کیفیت کار داوران مجله و خود مجله را نشان می دهد. 🔘 جلوگیری از انتشار مقالات سطح پایین در مجلات و مانع از چاپ هر نوع مقاله ای توسط مجله. 🔹معایب: ◾️ همه ادیتورها تمایلی به چاپ غلط نامه ندارند زیرا اعتبار آنها زیر سوال می رود، و نشانه ای از سهل انگاری ادیتور در انتخاب داور مناسب بوده است. گاه هم نشانه چاپ مقاله بدون داوری می تواند باشد، یاشکلی خاص از پارتی بازی در چاپ مقاله با داوری آسان. ◾️ گاه باعث برکناری یک ادیتور و حتی تعطیل شدن یک مجله می شود. گاه هم باعث اخراج شدن یک عضو آکادمیک (نمونه های زیادی از این دست وجود دارد.) ◾️باعث اختلاف و مشاجره زیاد و بدون نتیجه در بین نویسندگان مقاله (مخصوصا اگر افرادی با نفوذ باشند) و قضاوت کنندگان آن خواهد شد (فرسایش علمی). ◾️ ممکن است هم نویسنده و هم داوران قبل از انتشار و بعد از انتشار مقاله در لیست سیاه مجله قرار گیرند. داوری پس از انتشار لازم است کاملا محترمانه و بدون توهین به مجله یا نویسندگان و به صورت کاملا علمی و رسمی صورت بپذیرد. معمولا هم از شیوه ساندویچی (خبر منفی را بین دو خبر مثبت (تعریف کاذب) می پیچند تا به کسی برنخورد. یادداشت: دکتر طاهر لطفی 🆗 @MRISC_RIHU