eitaa logo
پژوهش و فناوری
681 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
80 ویدیو
110 فایل
سکوی تعامل و تبادل به روزترین اخبار پژوهشی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه Admin: @pajoohesh_236
مشاهده در ایتا
دانلود
🟢 بازتاب تفکر عثمانی در واقعه کربلا بازشناسی تفکر سیاسی، مذهبی نیروهای معارض قیام امام حسین(ع) در کوفه و کربلا از موضوعات بسیار مهمی است که با توجه به نقش کوفیان و اتفاق این فاجعه عظیم در حوزه جغرافیای شیعه، شبهات و تهمت‌هایی را متوجه تاریخ تشیع نموده است.  دشمنان شیعه همسو با تبلیغات امویان با این مغالطه و تحریف تاریخ که کوفه پایگاه شیعیان بوده و آنان از یک سو دعوت کنندگان امام و از سوی دیگر سرکوب کنندگان قیام کربلا بوده‌اند؛ در صددند تا شیعیان را مسئول این فاجعه معرفی کرده و عزاداری آنان را یک نوع سرپوش و فریب القاء نمایند. حرکت توابین نیز فرصت مناسبی به‌حزب حاکم داد تا ضمن تبرئه خود، آن را شاهدی بر این مدعا تبلیغ کند. کتاب حاضر در صدد پاسخگویی به این شبهه است و با ادله و شواهد متقن تاریخی نشان داده که تفکر حاکم بر نیروهای معارض، تفکر عثمانی بوده و کوفی بودن مساوی با شیعه بودن مغالطه‌ای است که پس از فاجعه کربلا جهت تبرئه حزب حاکم به‌طور گسترده تبلیغ شد و نگذاشت تا حقیقت و ماهیت فکری و سیاسی نیروهای معارض آن‌گونه که هست شناخته شود. 🟢 @research_hu
⚫️ سلسله نشست های تخصصی پیرامون قیام امام حسین (علیه السلام) با سخنرانی: ▪️حجت الاسلام دکتر محمدرضا هدایت پناه؛ عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ▪️موضوع : صلح امام حسن(ع) مبنای مقبول اجماع مسلمین برای قیام امام حسین(ع) ▪️با همراهی نوروز اکبری زادگان _عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین(ع) _شاعر آئینی ▪️زمان : اول مردادماه برابر با شانزدهم محرم ▪️ساعت 18 الی 19:30 ▪️لینک ورود به جلسه : https://www.skyroom.online/ch/csir.ut/ut @rihu_ac_ir
🔴میهمان عزیز ما خون شما بیهوده نخواهد بود
🔴یافته‌‎های نوین مناسبات دین و خانواده مجموعه مقالات همایش بین‌المللی «یافته‌های نوین مناسبات دین و خانواده» به زودی توسط انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر و فایل متن نهایی مجموعه مقالات یاد شده در سایت پژوهشگاه به نشانی «www.rihu.ac.ir» بارگذاری می‌شود. چکیده: امروزه نقش دین و خانواده در تحولات خرد و کلان اجتماعی بر کسی پوشیده نیست و این درک عمومی نسبت به جایگاه این دو عامل اساسی در میان صاحب‌نظران و محققان رشته‌های گوناگون علوم‌انسانی نیز به وضوح قابل مشاهده است که نمود آن را در تولید ده‌ها هزار اثر مکتوب و نیز آثار فراوان غیر مکتوب در حوزه مطالعات دینی و مطالعات خانوادگی در کشورهای شرق و غرب عالم می‌توان دید. در این میان، بررسی‌های ناظر به مناسبات میان دین و خانواده از اهمیتی مضاعف برخوردارند و با این حال، به نظر می‌رسد ابعادی از این مناسبات هنوز آنچنان که باید و شاید واکاوی نشده‌اند. بر این اساس، همایش بین‌المللی مناسبات نوین دین و خانواده با هدف معرفی آخرین یافته‌ها در این عرصه در چهار بخش علوم‌اجتماعی، روان‌شناسی، علوم‌تربیتی و فقه و حقوق با همکاری دانشگاه‌ها و مراکز علمی دیگر برگزار گردید. پژوهشگاه حوزه و دانشگاه/همراهمان باشید👇 🟢 @rihu_ac_ir 🟢 @research_hu
مناسبات دین و خانواده.pdf
13.13M
🔴یافته‌‎های نوین مناسبات دین و خانواده امروزه نقش دین و خانواده در تحولات خرد و کلان اجتماعی بر کسی پوشیده نیست و این درک عمومی نسبت به جایگاه این دو عامل اساسی در میان صاحب‌نظران و محققان رشته‌های گوناگون علوم‌انسانی نیز به وضوح قابل مشاهده است که نمود آن را در تولید ده‌ها هزار اثر مکتوب و نیز آثار فراوان غیر مکتوب در حوزه مطالعات دینی و مطالعات خانوادگی در کشورهای شرق و غرب عالم می‌توان دید. در این میان، بررسی‌های ناظر به مناسبات میان دین و خانواده از اهمیتی مضاعف برخوردارند و با این حال، به نظر می‌رسد ابعادی از این مناسبات هنوز آنچنان که باید و شاید واکاوی نشده‌اند. بر این اساس، همایش بین‌المللی مناسبات نوین دین و خانواده با هدف معرفی آخرین یافته‌ها در این عرصه در چهار بخش علوم‌اجتماعی، روان‌شناسی، علوم‌تربیتی و فقه و حقوق با همکاری دانشگاه‌ها و مراکز علمی دیگر برگزار گردید. پژوهشگاه حوزه و دانشگاه/همراهمان باشید👇 🟢 @rihu_ac_ir 🟢 @research_hu
♨️🔰 🔴 پذیرش دکتری 1403 پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ✅از طریق برگزاری آزمون اختصاصی ✅ویژه طلاب آقا ✅رشته های ، ، ، 🔰جزئیات+راهنمای : https://rihu.ac.ir/fa/page/276 پژوهشگاه حوزه و دانشگاه|همراهمان باشید👇 @rihu_ac_ir
💢🔰 توسط مدیر آموزش و تحصیلات تکمیلی شیوه پذیرش دکتری استاد محور ۱۴۰۳ پژوهشگاه‌ حوزه و دانشگاه، تشریح شد مدیر آموزش و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه دوره‌های پژوهشگاه‌های کشور صرفاً استاد محور است، گفت: پذیرش استاد محور در مراکز پژوهشی به این معناست که داوطلب ورود به دوره دکتری بایستی با استاد راهنما و موضوع پایان نامه مشخص در جلسه مصاحبه‌ حاضر شود، بنابراین منوط به تأیید استاد راهنما در آن موضوع خاص است. 🌐مشروح خبر: https://rihu.ac.ir/fa/news/38443 پژوهشگاه حوزه و دانشگاه|همراهمان باشید👇 @rihu_ac_ir
♨️🔰 🔴 پذیرش دکتری 1403 پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ✅از طریق برگزاری آزمون اختصاصی ✅ویژه طلاب آقا ✅رشته های ، ، ، 🔰جزئیات+راهنمای : https://rihu.ac.ir/fa/page/276 پژوهشگاه حوزه و دانشگاه|همراهمان باشید👇 @rihu_ac_ir
🔴فراخوان ویژه کارگروه علوم و معارف دینی در دو محور اعلام شد؛ فراخوان «حکمرانی دینی و فقه تخصصی نظام‌ساز» فراخوان «حکمرانی دینی و فقه تخصصی نظام‌ساز» ویژه اعضای هیئت‌علمی حوزوی بوده و حمایت از طرح‌های پژوهشی را شامل می‌شود و تا پانزدهم مهر ماه ۱۴۰۳ مهلت دارد. 🔴فراخوان حاضر دو محور کلان در حوزه علوم و معارف دینی را شامل می‌شود. محورهای انتخاب شده، ناظر بر موضوعات دانشی و مسائل مورد نیاز جامعه و نظام اسلامی است. تأکید کارگروه علوم و معارف دینی بر پذیرش طرح‌هایی است که به نوآوری و نظریه‌پردازی، کاربردی و مسئله‌محور بودن و نگاه به آینده در محورهای پیشنهادی توجه داشته باشند. 🔴 پژوهشگران گرامی جهت ثبت‌نام می‌توانند به سامانه کایپر مراجعه و از طریق بخش متقاضیان/ پژوهشگران اقدام نمایند. https://insf.org/fa/news/795
🔴فلسفه دین ریچارد سوئینبرن منتشر شد: 🔴کتاب «فلسفه دین ریچارد سوئینبرن» اثر دکتر محمدجواد اصغری از مجموعه آثار گروه فلسفه و کلام پژوهشکده علوم اسلامی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شد. چکیده: ریچارد سوئینبرن، فیلسوف عقلگرای خداباور، از مشهورترین فیلسوفان دین معاصری است که دیدگاه‌هایش در دفاع از خداباوری اهمیتی ویژه دارد. سوئینبرن در آثار خود کوشیده است 1) از نظرية خداباوری تبیینی درست و سازوار ارائه دهد؛ 2) اثبات کند نظرية خداباوری در مقایسه با دیگر نظریه‌های موجود برای توضیح پدیده‌های جهان هستی از ادله و شواهد کافی برخوردار است؛ 3) روشن سازد که شواهدی مانند وجود شرور و یا ادله‌ای همچون استدلال اختفای الهی نمی‌تواند بر سازواری این نظریه خللی وارد کند. نویسنده در اثر حاضر کوشیده است تبیینی منسجم و جامع از تلاش‌های این اندیشمند برجستة معاصر برای دفاع از خداباوری و پاسخ به پرسش‌ها و ایرادهای وارد شده بر آن، که مجموعة آراء وی در فلسفه دین را در بر می‌گیرد، ارائه نماید. نمایشگاه الکترونیکی آثار پژوهشگاه: 🟢 https://rihu.ac.ir/fa/book پژوهشگاه حوزه و دانشگاه/همراهمان باشید👇 🟢 @rihu_ac_ir 🟢 @research_hu
🔴به زودی منتشر می شود: کتاب «علوم تربیتی مدرن و پرسش از هویت و روش‌شناسی علوم تربیتی اسلامی» اثر دکتر علی لطیفی عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی پژوهشکده علوم رفتاری پژوهشگاه به زودی منتشر می‌شود. چکیده: در ایران معاصر، ما نه شناختی درخور از دیدگاه‌ها و رویکردهای غربی درباره هویت و تحولات علوم تربیتی مدرن داریم و نه آگاهی عمیقی از چارچوب‌های فکری ـ فلسفی و وابستگی‌های فرهنگی ـ تاریخی آنها. از منظر اسلامی ـ بومی نیز از یک سو، ارتباط اندکی میان علوم تربیتی ایران معاصر با چارچوب‌های فکری ـ معرفتیِ مورد پذیرش جامعه‌ اسلامی برقرار است و از سوی دیگر، بخش‌ عمده این علوم، در فضای فرهنگی و تاریخیِ جامعه‌ ایرانی و ناظر به فهم و حل اصیل مسائل معاصر آموزشی و پرورشیِ آن شکل نیافته‌اند. این وضعیت، یکی از مهم‌ترین دلایل بی‌پاسخ ماندن این پرسش مهمِ کنشگران تربیت است: «برای تحلیل و تدبیر مسائل تربیتی‌مان، از چه دانش‌هایی باید استفاده کنیم؟» کتاب حاضر، سعی کرده ضمن تحلیل هویت علوم‌تربیتی مدرن، ظرفیت‌ها و فعلیت‌های جدیدی را ـ با نظر به سنت حکمت اسلامی ـ برای بازسازی علوم تربیت اسلامی آشکار نموده و خطوط کلی ایده‌ای درباره‌ هویت این علوم را پیش نهد که حداقل بتواند درک ما از پیش‌شرط‌های مورد نیاز برای پاسخ به پرسش پیش‌گفته رشد دهد. پژوهشگاه حوزه و دانشگاه/همراهمان باشید👇 🟢 @rihu_ac_ir 🟢 @research_hu
🔴منتشر شد: کتاب «روش تدریس هدیه‌های آسمانی» اثر دکتر سید سجاد طباطبایی و دکتر محمود نوذری از مجموعه آثار مشترک پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و دانشگاه فرهنگیان توسط انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شد. چکیده: این کتاب به منظور تدوين محتوا، براي درس «آموزش ديني» تألیف شده است و مشتمل بر پنج فصل و يک خاتمه است: فصل اول به بيان کلياتي درباره آموزش دينی اختصاص يافته و در آن چهار موضوع اساسي بررسي شده است. فصل دوم به تبيين نظامواره اهداف در دوره دبستان، اختصاص يافته است. در فصل سوم، محتواهاي مکتوب و غير مکتوب که براي تحقق اهداف تدوين شده است، آمده معرفی می‌شوند. در فصل چهارم، روش‌هاي تدريس کتاب درسي هديه‌هاي آسمان ذيل چند مبحث بررسي می‌شوند؟ در فصل پنجم ارزشيابي توصيفي به عنوان روش مطلوب ارزشيابي درس هديه‌هاي آسمان معرفي و مهم‌ترين ويژگي‌هاي آن توضيح داده شده است. خاتمه کتاب به چگونگی تدوين طرح تدريس و اجراي آن اختصاص یافته است. همراهمان باشید 🔴 @research_hu