🔻 معاونت پژوهش حوزه های علمیه
🔻 مدیریت ترویج پژوهش
☘️رهنامه پژوهش، فصلنامه ای برای ترویج فرهنگ پژوهش، ارتقای مهارتهای پژوهشی و افزایش سواد پژوهش در میان طلاب جوان:
www.rahnamehmag.ir
▫️برای ارتباط با سردبیر به آی دی زیر مراجعه کنید:
✅ @sadramah
لینک کانال👇
@rahnameh
ضرورت مدرسۀ تابستانۀ پژوهش
امروز دیگر روزی نیست که ما اجازه بدهیم، یک روز یا یک ساعت از عمر جوانی متدین و آماده برای تلاش و مجاهدت در راه دین ـ یعنی یک طلبه ـ هدر رود.
حوزه باید وقت او را به بهترین شکلی پُر کند و از وقتش بهترین استفاده را ببرد و از او انسانی بسازد که میتواند امروز برای نظام اسلامی آبرو باشد. (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مجمع نمایندگان طلّاب ـ۱۳۶۹/۱۱/۰۴)
پانوشت: تابستان، بهترین زمان برای یادگیری مهارتهای پژوهشی است. مدارس می توانند برای برگزاری دوره ها و کارگاه های پژوهشی برنامه ریزی کنند و طلاب نیز می توانند ـ افزون بر مطالبه این امر ـ به شکل خودجوش، با راهنمایی یک استاد، برای خود انجام طرحی تحقیقاتی را در نظر بگیرند.
کلام رهبری
.................
https://eitaa.com/joinchat/2409758765Ce74730d416
پژوهش را جدی بگیرید!
تحقیق، منبع تغذیهی آموزش است. ما اگر تحقیق را جدی نگیریم، باز سالهای متمادی بایستی چشم به منابع خارجی بدوزیم و منتظر بمانیم که یک نفر در یک گوشهی دنیا تحقیقی بکند و ما از او یا از آثار تألیفی بر اساس تحقیق او استفاده کنیم و اینجا آموزش بدهیم.
این نمیشود؛ این وابستگی است؛ این همان ترجمهگرائی و عدم استقلال شخصیت علمی برای یک کشور است.
بیانات معظم له در دیدار اساتید و رؤسای دانشگاهها ـ ۱۳۸۶/۰۷/۰۹
https://eitaa.com/joinchat/2409758765Ce74730d416
حرفه ای ها چگونه کتاب می خوانند.pdf
428.4K
منبع: کانال رهنمای پژوهش
...........
https://eitaa.com/joinchat/2409758765Ce74730d416
شأن یک مقاله علمی ـ پژوهشی این است که در مقیاس تاریخ آن علم، نوآوری داشته باشد و تولید علم کند؛ بر خلاف مقاله علمی ـ ترویجی که بسط علم داده و اطلاع رسانی می نماید.
https://eitaa.com/joinchat/2409758765Ce74730d416
تمرکز؛ چرا و چگونه.pdf
494.1K
منبع: کانال رهنمای پژوهش
...........
https://eitaa.com/joinchat/2409758765Ce74730d416
شیوه نگارش مقاله و رساله علمی ـ پژوهی.pdf
279.6K
منبع: کانال رهنمای پژوهش
...........
https://eitaa.com/joinchat/2409758765Ce74730d416
پس از انعقاد قرارداد مشارکت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بنیاد بین المللی نهج البلاغه به منظور اجرا و چاپ و نشر طرح پژوهشی «قشر بندی اجتماعی در نهج البلاغه» اثر مشترک جناب آقای دکتر حفیظ اله فولادی استادیار گروه جامعه شناسی پژوهشکده علوم اجتماعی و جناب آقای حامد توانا این طرح در خردادماه در فرایند آماده سازی و چاپ قرار گرفت و به زودی به بازار پژوهش ارائه می شود.
......................
https://eitaa.com/joinchat/2409758765Ce74730d416
هدایت شده از رهنامه پژوهش
♦️#روششناسی_پژوهش در #دانش_حدیث♦️
🖌چهار ویژگی در روش پژوهش حدیثی وجود دارد:
1️⃣یکی اینکه پژوهش حدیثی، متن محور است؛ یعنی بیش از آنکه بر تحلیل های ذهنی و داشته های فکری تمرکز کند، بر متن و نص تکیه می کند؛ از این رو در حدیث پژوهی بیشتر از آنکه به استدلال و استنتاج های فکری و تشکیل قیاس و کارهای فلسفی نیازمند باشیم، به برداشت های عمیق و درست از متن نیاز داریم.
2️⃣مسئله دوم این است که حدیث پژوهی به تتبع فراوان نیاز دارد؛ گاهی حدیثی مشکل و غیر روان با اصطیاد و به چنگ آوردن چند حدیث مشابه یا ناظر حل می شود، بدون اینکه به تحلیل های دور و دراز ذهنی نیاز باشد. بنابراین نمی توانیم در مسئله حدیث به یک یا دو حدیث اتکا کنیم.
3️⃣مسئله سوم این است که باید طولانی بودن فرایند پژوهش در حدیث را به جان بخریم. گاهی بسیار طول می کشد که از متنی بتوانیم به سؤالی پاسخ بدهیم یا از سؤالی به متنی مستند و قابل احتجاج درباره آن سؤال برسیم. حتی اگر پژوهش های درون حدیثی را در نظر بگیریم، گاهی بسیار زمان می برد که از معنای مبهم یک حدیث به معنایی روشن از آن دست پیدا کنیم. گاهی مراحل حدیث پژوهی طولانی تر از پژوهش های دیگر می شود.
4️⃣مجموع اینها ما را به کتابخانۀ عظیم و تخصصی حدیث نیازمند می کند لذا نیاز پیدا می کنیم از نرم افزارهایی توانا در جستجوی لفظی استفاده کنیم. در علوم حدیث از همان ابتدا به نرم افزار نیاز داریم.
(#مصاحبه با حجت الاسلام دکتر عبدالهادی مسعودی ـ شماره 23و24 رهنامه)
📖 متن کامل در:
🌐 rahnamehmag
👉@rahnameh
هدایت شده از پژوهش و فناوری
به اطلاع می رسانداساتید معزز، پژوهشگران، رابطین پژوهشی مراکز علمی، مدیران محترم گروه ها و کانالهای اطلاع رسانی پژوهش می توانند آثار جدید منتشر شده یا در دست انتشار، مقالات، و فراخوان های علمی از جمله فراخوان برگزاری کرسی های علمی ترویجی، نشستها، کارگاه های آموزشی و پژوهشی و اخبار و اطلاعیههای عمومی پژوهشی را در این گروه با نام و ثبت مشخصات خود بارگذاری نمایند.
.........................................
https://eitaa.com/joinchat/2409758765Ce74730d416