سوال:
حکم نماز مسافر در جایی که هدف از سفر گناه باشد، چیست؟
پاسخ:
اگر هدف از سفر گناه باشد، مسافر باید نمازش را کامل بخواند. برای مثال، کسی که برای تجارت ربوی یا سرقت به سفر رفته است، چنانچه این هدف از اول تا آخر سفر ادامه داشته باشد، باید نمازش را کامل بخواند.
-----
توضیح المسائل مراجع، ج ۱، نماز مسافر، شرط پنجم
【﷽】
#رساله_تمام_مراجع✍👇
❣ @Resule10 ❣
نماز قضا از چند جهت تابع نماز اداست:
۱. نماز قضا، همچون نماز ادا واجب است.
۲. نماز قضا از جهت شكسته و كامل بودن تابع نماز اداست. (اگر نمازى چهار ركعتى قضا شد، قضاى آن نيز چهار ركعتى است و اگر در سفر قضا شد، قضاى آن هم دو ركعتى است)
۳. در جهر و اخفات (اگر نمازى قضا شد و از نمازهايى بود كه بايد بلند خوانده شود، قضاى آن نيز بايد بلند خواند شود و اگر از نمازهايى بود كه بايد آهسته خوانده شود، قضاى آن نيز بايد آهسته خوانده شود)
------
توضیح المسائل محشی ، ج1، ص865 و مسأله 1368
【﷽】
#رساله_تمام_مراجع✍👇
❣ @Resule10 ❣
💠 حکم سر کتاب باز کردن 💠
⁉️سوال: حکم باز کردن سر کتاب به این صورت که تفأل به کتابی بزنند برای پیش بینی آینده چیست ؟
✅پاسخ:
✍🏽 آیت الله خامنه ای: سرکتاب و فالگیری اعتبار ندارد و مراجعه کردن به رمال ها و فالگیرها جایز نیست.
✍🏽 آیت الله مکارم: سرکتاب باز کردن یا فال گرفتن با قرآن یا هر کتاب دیگر و آینده نگری هیچ اعتباری ندارد و حتی در بعضی موارد، این کار نسبت به قرآن اشکال شرعی دارد؛ تنها می توان با قرآن (طبق شرایط و آداب) استخاره کرد.
-------------
🌱پی نوشت:
[1]. پایگاه اینترنتی آیت الله خامنه ای، کد استفتاء: 2zz5rrz.
[2]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم، کد استفتاء: 9908220110.
#احکام_اعتقادی
#سحر_دعا
❤️ #امیرالمؤمنین علیه السلام:
شفاى دردهاى خود را از قرآن بجوييد و در سختیها و گرفتاریهايتان، از آن كمك بخواهيد؛ چرا كه در آن، درمان بزرگترين دردهاست و آن، درد كفر و نفاق و انحراف و گمراهى است...
هر كس كه قرآن در روز قيامت، برايش شفاعت كند، شفاعت میشود و هر كس كه قرآن در روز قيامت، از او شكايت كند، محكوم میگردد
📚 خطبه 176 نهج البلاغه
📚 پوشيدن لباس جنس مخالف
#احكام_پوشش #پوشیدن_لباس_جنس_مخالف
#ږښـᰔـاݪِـᰔـہٖٺَمـᰔـاݦݥـᰔـڔاڄـᰔـع👇
💟•▹∝ @Resule10 ∝◃•💟
صبح یعنى
همه شهر پر از بوی خداست
عابرى گفت
که این مطلق نادیده کجاست؟
شاپرک پر زد و با رقص خود آهسته سرود
چشم دل بازکن
این بسته به افکار شماست...
صبح بخیر
✔️🎦 #کاناݪرسمےعجایبجهان 📶
🇯🇴🇮🇳🆗 @Ajaieb_Jahan
📿📖 #احکام_نماز_جماعت
📕سؤال
در چه مواردی می توان نماز جماعت را به فرادا تغییر داد؟
📗پاسخ
عدول از نماز جماعت به فرادی، با داشتن عذر، در هر جای نماز، جایز است، ولی اگر بدون عذر باشد نظر مراجع متفاوت است:
آیات عظام خامنه ای و نوری: عدول جایز است، ولی اگر از ابتدا قصد عدول داشته باشد، خلاف احتیاط استحبابی است.
آیت الله وحید: اگر از ابتدای نماز قصد عدول کند، بنابر احتیاط، جایز نیست.
آیات عظام صافى، سیستانی: بنابر احتیاط، جایز نیست.
【﷽】
#رساله_تمام_مراجع✍👇
❣ @Resule10 ❣
📿📖 #احکام_متفرقه
📕سؤال
آیا خوردن میوه ی درختانی که در اماکن عمومی؛ مانند خیابان هستند، جایز است؟
📗پاسخ
می توان از میوه درختی که در مسیر عبور عمومی است، حتی اگر مالک مشخص داشته باشد، خورد، ولى نباید موجب از بین رفتن درخت و میوه شود و بنابر أحوط باید چیزى از میوه را با خود نبرد.
البته، اگر در اماکنی مانند دانشگاه و ادارات قرار دارد و ممنوعیتی جهت استفاده از آن قرار داده شده، لازم است مقررات رعایت گردد.
【﷽】
#رساله_تمام_مراجع✍👇
❣ @Resule10 ❣
❓پرسش
اگر کسي چيزي را پيدا کرد چه کار بايد کند؟
📝پاسخ
طبق نظر مشهور
مالی كه انسان پيدا می كند اگر نشانه ای نداشته باشد كه به واسطه آن صاحبش معلوم شود احتياط واجب آن است كه از طرف صاحبش صدقه بدهد.
اگر مالی پيدا كند كه نشانه دارد و قيمت آن از ٦/١٢ نخود نقره سكه دار (حدود5هزار تومان) كمتر است، چنانچه صاحب آن معلوم باشد و انسان نداند راضی است يا نه،نمی تواند بدون اجازه او بردارد، و اگر صاحب آن معلوم نباشد، می تواند به قصد اين كه ملك خودش شود بردارد، و در اين صورت اگر تلف شود، نبايد عوض آن را بدهد، بلكه اگر قصد ملك شدن هم نكرده و بدون تقصير او تلف شود، دادن عوض بر او واجب نيست.
هرگاه چيزی كه پيدا كرده نشانه ای دارد كه به واسطه آن می تواند صاحبش را پيدا كند اگر چه صاحب آن كافری باشد كه در امان مسلمانان است در صورتی كه قيمت آن چيز به ٦/١٢ نخود نقره سكه دار برسد بايد اعلان كند و چنانچه از روزی كه آن را پيدا كرده تا يك هفته هر روزی و بعد تا يك سال هفته ای يك مرتبه در محل اجتماع مردم اعلان كند كافی است.
اگر انسان خودش نخواهد اعلان كند، می تواند به كسی كه اطمينان دارد بگويد از طرف او اعلان نمايد.
اگر تا يك سال اعلان كند و صاحب مال پيدا نشود می تواند آن را برای خود بردارد به قصد اين كه هر وقت صاحبش پيدا شد به او بدهد ولی احتياط مستحب آن است كه از طرف صاحبش صدقه بدهد.
اگر بعد از آن كه يك سال اعلان كرد و صاحب مال پيدا نشد، مال را برای صاحبش نگهداری كند و از بين برود، چنانچه در نگهداری آن كوتاهی نكرده و تعدی يعنی زياده روی هم ننموده، ضامن نيست، ولی اگر از طرف صاحبش صدقه داده باشد يا برای خود برداشته باشد، در هر صورت ضامن است.
【﷽】
#رساله_تمام_مراجع✍👇
❣ @Resule10 ❣