eitaa logo
🌹 رساله تمام مراجع🌹
5.8هزار دنبال‌کننده
31هزار عکس
10.3هزار ویدیو
119 فایل
#تــــــــــــــــوجه👇👇👇 📚 کتاب هایی که قبل ازمرگ باید بخوانیم...👇✅ https://eitaa.com/joinchat/2373517458Cb099503ae7 مدیر @Hossein_Hajivand تبلیغات👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2953183246Ce6d64e22a6
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم رب الحسین ع امیری حسین و نعم الامیری باز هم کرم حسین شامل حال نوکر بی مقدار شد . اگر لایق باشم نائب الزیاره دوستان و شما بزرگواران خواهم بود، از تمامی شما سروران گرامی طلب حلالیت دارم ، حلالم کنید😔😔😔 العبد توحید دارابی @hajtohid 👈آیدی حقیر
💬سوال: آیا در وضو می توان بدون عذر سر را از پایین به بالا مسح نمود⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیات عظام: امام خمینی،خامنه ای،سیستانی،وحید،صافی،نوری،مکارم،فاضل: جایز است. 📝آیات عظام:زنجانی و بهجت بنابر احتیاط واجب ،جایز نیست. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: 1- آیا نگهداری سگ های خانگی یا زینتی از لحاظ شرعی حرامه⁉️⁉️ ۲- فروش لباس سگ و متعلقاتش چه حکمی داره⁉️⁉️تجهیزات نگهداری سگ خانگی⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای: 1. نگهداری سگ غیر از سگ گله و شکاری و نگهبان مذموم است و اگر این کار تشبه به غیرمسلمانان باشد و باعث ترویج فرهنگ آنان گردد و یا باعث آزار و اذیت همسایگان گردد، حرام است. 2.به طور کلی اینگونه امور اگر باعث ترویج عمل باطل محسوب می شود، جایز نیست. 📝آیت الله مکارم: 1- نگهداری سگ اگر به قصد استفاده مشروع و عقلایی مثل نگهبانی باشد اشکالی ندارد ولی خرید و فروش و نگهداری سگهای زینتی و امثال آن جایز نیست. 2- اگر فایده این وسایل منحصر در سگهای زینتی و خانگی باشد خرید و فروش آن اشکال دارد. 📝آیت الله سیستانی: 1-خرید و فروش سگ جایز نیست مگر سگ شکار ولی نگهداری آن اشکال ندارد اگر چه نجس است و نماز خواندن در خانه ای که سگ در آن نگهداری میشود مکروه شمرده شده است. 2- به خودی خود اشکال ندارد 📝آیت الله زنجانی: 1. نگه داشتن سگ گله و پاسبان و صید اشکال ندارد ولی بر اساس روایات متعدد نگهداری سگ در غیر این موارد،کراهت شدید دارد و از جمله صفات زشت محسوب می شود. 2. فی نفسه مانعی ندارد. 📝آیت الله وحید: خرید و فروش سگِ غیرِ شکارى که باطل است و بنابر احتیاطِ واجب، حرام است. ا-حرام نیست ولی مکروه است. 2-حرام نیست. 📝آیت الله فاضل: 1. سگ نجس العین است تمام بدن حتی ناخن ها و موهای سگ نجس است، نگهداری سگ بدون ضرورت کراهت دارد. البته اگر برای نگهبانی یا برای شکار باشد، با رعایت طهارت و نجاست اشکال ندارد. 2. چنانچه غرض عقلایی بر آن مترتب باشد اشکالی ندارد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آیا امتیاز مجازی در بازی های آنلاین که گاهاً قابل خرید وفروش نیز می باشند ،قمار محسوب می شود⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیات الله خامنه ای: بازی همراه با برد باخت مال قمار است. 📝آیت الله مکارم: صرف جابجا شدن امتیاز اشکال ندارد وقمار محسوب نمی شود اما اگر این امتیاز ها مالیت داشته باشد قمار محسوب شده وحرام است. 📝آیت الله زنجانی: اگر اعتباری که برنده به دست می آورد قابل خرید وفروش باشد (ولو برنده نخواهد آن را بفروشد)بازی مذکور حرام است. 📝آیت الله فاضل: اگر امتیاز های مجازی قابل خرید وفروش واقعی باشد بازی اینترنتی نیز اگر همراه با برد وباخت این نوع امتیازات باشد قمار وحرام است. 🆔👇👇 @resule10📚
_و_تطهیر_آن 💬سوال: ظرفی را که سگ لیسیده، چگونه باید تطهیر کرد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیات عظام : خامنه ای ،مکارم واکثر مراجع ظرفى را که سگ لیسیده است باید اول با خاک مال شستشو کرد و سپس با آب شست. و اگر با آب قلیل شسته مى شود باید پس از خاکمال، دو مرتبه شسته شود. 📝آیت الله :سیستانی ظرفى را که سگ لیسیده است باید اول با خاک مال شستشو کرد و سپس دو مرتبه با آب قلیل یا کُر یا جاری شست. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: اگر مأموم اقتدا کند وبه رکوع برود وبه رکوع امام نرسد، نماز را باید فرادا تمام کند یا برگردد دوباره در رکعت بعدی اقتدا به امام جماعت کند⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیات عظام امام خمینی،بهجت،خامنه ای،گلپایگانی،صافی،فاضل،نوری: به طور فردی صحیح است وباید آن را تمام کند. 📝آیات عظام اراکی،تبریزی،زنجانی،خویی: باطل است. 📝آیت الله سیستانی(نماز ش را فردی تمام کند وبنابر احتیاط واجب اعاده نماید :آیت الله مکارم): مخیر است فرادی تمام کند یا قطع کند و در رکعت بعد اقتدا کند. 🆔👇👇 @resule10📚
۴_و_۶ 💬سوال: اگر کسی شک کند بین ۴و۶نمازش باطل است یا بعد از نماز سجده سهو به جا آورد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه آیات عظام(به جز آیت الله مکارم) نماز باطل است. 📝آیت الله مکارم: مانند شک بین ۴و۵است وباید نماز را تمام کند وبعد از نماز سجده سهو به جا آورد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: مقدار واجب سلام نماز چقدر است⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیات عظام امام خمینی،اراکی،بهجت،تبریزی،خامنه ای،خویی،نوری،زنجانی،مکارم: یکی از‌ دو سلام‌ آخر است. 📝آیات عظام صافی،فاضل،گلپایگانی،مکارم و سیستانی: اگر السلام علینا و علی عباد الصالحین ،بگوید بنابر احتیاط واجب باید بعد از آن السلام علیکم ورحمة الله وبر کاته را هم بگوید. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: بلند شدن غیر ارادی پیشانی از محل سجده چه حکمی دارد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیات عظام: امام خمینی،خامنه ای،سیستانی،زنجانی،مکارم در صورت امکان نباید بگذارد به محل سجده برگردد و یک سجده محسوب می شود هرچند ذکر نگفته باشد. 📝آیات عظام: بهجت،صافی،گلپایگانی سجده به حساب نمی آید وباید بر گردد سجده را به طور صحیح به جا آورد. 🆔👇👇 @resule10📚
مسجد کوفه من داداشم و آقا یهوی 😊😊 دعا گوی دوستان هستم 💚
💬سوال: من آقا هستم ،صبح که از خواب پا شدم دیدم جنب شده ام در حالی که اصلا هیچ شهوتی احساس نکردم ،آیا غسل جنابت به من وآجب شده یا نه⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیات عظام امام خمینی،خامنه ای،بهجت،تبریزی،سیستانی،فاضل،نوری،مکارم،وحید: چیزی که خارج شده اگر همه ی علامت های آب منی را (باشهوت،با فشار،وبا سست شدن بدن )را باهم نداره غسل واجب نمی شود. 👈بنابر این اگر شک دارید که آن علامت ها را داشته یانه ،یابه هر دلیلی شک دارید آب منی بوده یا نه ،غسل واجب نیست.مگر اینکه از راه دیگری یقین کنید که چیزی که خارج شده منی است. 📝آیت الله:صافی چیزی که خارج شده اگر هیچ یک از علامت های آب منی (با شهوت،با فشار وپرتاب وبا سست شدن بدن)را ندارد،غسل واجب نمی شود. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آیا ناخن کاشته شده زینت محسوب می‌شود و باید از نامحرم پوشانده شود؟ اگر این ناخن را بلند بگذاریم چطور⁉️⁉ ✅پاسخ: پاسخ کلی مراجع عظام تقلید: زینت بودن یک معنای عرفی است، پس اگر مکلف با مراجعه به عرف جامعه یقین کند کاشت ناخن یا بلند گذاشتن آن زینت شمرده می‌شود، باید آن را از نگاه نامحرم بپوشاند. 📝 آیت الله خامنه ای : تشخیص آن به عهده مکلف است. 📝 آیت الله مکارم: چنانچه مفسده ندارد، پوشاندن آن لازم نیست. 📝آیت الله سیستانی: زینت بودن یک معنای عرفی است پس اگر یقین داشته باشد زینت است باید آن را بپوشاند. 📝 آیت الله نوری: تشخیص زینتی بودن عرفی است و اگر زینت محسوب شود باید از نامحرم پوشیده شود. 📝 آیت الله هادوی تهرانی: ظاهراً زینت محسوب می‌شود و باید پوشانده شود. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: خانه‌ای خریدم که آب آن دزدی است یعنی صاحب اول آن پول انشعاب را پرداخت نکرده و ساختمان کنتور آب ندارد و به آب شهر وصل است. در این چند روزی که از آب شهر استفاده می‌کنم احکام نمازها و غسل‌های انجام شده چیست مصرف آب به غیر از مصارف بالا چه حکمی دارد⁉️⁉️(مانند آشامیدن و شست و شو)⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝 آیت الله خامنه‌ای: پول آب باید پرداخت و شخص استفاده کننده ضامن آن است ولى تا موقعى که استفاده غیر قانونى نشده و شرکت آب یا برق اقدام به قطع آن ننموده، استفاده حرام نیست و مشکلى براى انجام عبادات ایجاد نمى‌کند. 📝 آیت الله مکارم: نسبت به گذشته که نمی‌دانستند اشکالی ندارد و بعد از اطلاع پیدا کردن اشکال دارد و در مقابل قیمت آب مسئول است. 📝 آیت الله سیستانی: نمازها و غسل‌ها صحیح هستند. 📝 آیت الله نوری : لازم است مبلغ آب مصرفی به سازمان ذی‌ربط پرداخت شود. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آیا خرید و فروش سیگار اشکالی دارد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝 آیت الله خامنه ای: اینگونه امور تابع قوانین و مقررات مربوطه مى‌باشد و اگر منع قانونى درمیان نباشد، مانعى ندارد. 📝آیت الله سیستانی: فی نفسه اشکال ندارد. 📝 آیت الله مکارم : جایز نیست. 📝 آیت الله هادوی تهرانی : احتیاط واجب اجتناب از خرید و فروش است. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: شخصی بنابود جهت خرید ماشین مبلغی معادل سه میلیون به خریدار بدهد اما بنابه دلایلی ظاهرا یک ماه به تاخیر می افتد وخریدار می گوید سود این سه میلیون تومان در بازار فلان مقدار است ولی شما هر چه قدر خودت دوست داری سود بدهی ،من حرفی ندارم. حال سوال این ِبا اوصاف ذکر شده مبلغ مازاد که پرداخت شده چه حکمی دارد آیل ربا محسوب می شود یا نه⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای: در فرض سوال مطالبه بیش از مبلغ مذکور ربا وحرام است. 📝آیت الله مکارم: هرگاه قرض دهنده شرط کند ،ربا وحرام است ولی مانعی ندارد خود بدهکار بدون اینکه شرطی در کار باشد داوطلبانه مقداری اضافه کند. همچنین اگر به عنوان مضاربه بوده وبا آن سرمایه فعالیت اقتصادی سالم انجام دهد ومجموع سود حاصل بیش از سودی باشد که به صاحب سرمایه پرداخت می کند اشکالی ندارد. 📝 آیت الله سیستانی: اگر مساله به همین کیفییتی که در سوال هست باشد زیادی مورد مطالبه ربا است وحرام است. 📝آیت الله فاضل: گرفتن پول اضافه بابت تاخیر در پرداخت سه میلیون ربا وحرام است. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: نگاه به صورت ودست زن نامحرم بدون قصد لذت حرام است یانه⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیات عظام: امام خمینی،اراکی،بهجت،نوری،خامنه ای،زنجانی،سیستانی،فاضل،مکارم: مانعی ندارد. 📝آیات عظام: گلپایگانی،(بنابراحتیاط واجب نباید نگاه کند.آیات عظام:خویی،تبریزی،صافی). نباید نگاه کند. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: چت کردن با جنس مخالف و رد و بدل کردن صحبت های معمولی، چه حکمی دارد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه آیات عظام: در صورتی که خوف فتنه و کشیده شدن به گناه وجود داشته باشد. جایز نیست. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: حکم خالکوبی چیست⁉️⁉️وبرای وضو وغسل مشکل ساز است یا خیر⁉️⁉️ ✅پاسخ: 👈در این مضمون از آیات عظام سوالاتی شده که باپاسخ آیات عظام می آوریم 📝آیت الله مکارم : خالکوبی چه حکمی دارد و آیا برای غسل و وضو مشکلی ایجاد می‌کند⁉️⁉️ هرگاه ضرر خاصّی برای بدن نداشته باشد عکس‌های موجب فساد اخلاق در آن نباشد جایز است و در هرحال برای وضو و غسل مشکلی ایجاد نمی‌کند. آیا خالکوبی در اسلام حرام است چرا⁉️⁉️ حرام نیست مگر اینکه عکس‌های مستهجن باشد و یا اسامی مقدس که در حال عدم وضو یا جنابت مایه اشکال شود. 📝آیت الله خامنه‌ای : حکم حضرتعالی درباره تاتو کردن ابرو برای زنان چیست⁉️⁉️ مانع ندارد، و اگر در نظر عرف زینت محسوب می‌شود باید از نامحرم بپوشانند. به طور کلی حکم خالکوبی براساس فتوای آیة الله خامنه‌ای مدظله العالی چنین است: «خالکوبی حرام نیست و اثری که از آن در زیر پوست می‌گذارد مانع از رسیدن آب نیست و وضو و غسل با آن صحیح است.» 📝 آیت الله سیستانی: در مورد خالکوبی کاشتن ابرو برای زنان اشکال دارد یا خیر⁉️⁉️ کاشتن ابرو به جهت وضو و غسل اشکال دارد، ولی خالکوبی کردن آن مانعی ندارد. آیا داشتن خالکوبی بر روی بازو برای گرفتن وضو ایجاد اشکال می‌کند؟ چنانچه جواب مثبت است لطفا راهنمایی بفرمائید چه باید کرد⁉️⁉️ ایجاد اشکال نمی‌کند. آیا خانم‌هایی که دارای تاتو بر روی ابرو‌های خود می‌باشند می‌توانند به حج بروند⁉️⁉️ اشکال ندارد و به حج ضرری نمیرساند. تاتو کردن ابرو‌ها چه حکمی دارد⁉️⁉️ مانعی ندارد، ولی اگر زینت شمرده شود باید زنان از نامحرم آن را بپوشاند. تاتوکردن ابرو‌ها و لب‌ها چه حکمی دارد⁉️⁉️ اشکال ندارد، ولی زن‌ها باید آن را چنانچه عرفا زینت حساب شود باید از نامحرم بپوشانند. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آیا هنگام شستن صورت در وضو، حتماً باید آب را از رستنگاه (محل روییدن مو) بریزیم و دست ها را از آرنج بشوییم یا اینکه می شود از پایین تر مثلاً بالای ابروها ریخت و بعد دست کشید⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه آیات عظام: (به جز سیستانی): در شستن صورت، باید رستنگاه (جایی که موی سر بیرون می آید) نیز شسته شود ولی لازم نیست آب از رستنگاه ریخته شود؛ بلکه همین اندازه که عرفاً از بالا به پایین شسته شود، کافی است. 📝آیت الله سیستانی: شستن صورت، بنابر احتیاط واجب، باید با رعایت ترتیب از طرف بالا به پایین باشد و همین که در عرف گفته شود از بالا به پایین شسته شده، کافی است بنابراین اگر آب را بر ابتدای پیشانی ـ محلّ روییدن مو ـ بریزد سپس آن را بر هر دو طرف صورت به طور معمول به صورت خط منحنی جاری نماید، شستن از بالا به پایین صورت گرفته است و اگر فرد آب وضو را بر ابتدای پیشانی نریزد بلکه بر قسمتی پایین‌تر از آن مثل پایین پیشانی و محلّ ابروها بریزد سپس بلافاصله قسمت بالای پیشانی را که خشک مانده دست بکشد تا تر شود و بعد بر محلّ ریختن آب و پایین‌تر از آن دست بکشد و به این شستن هم اکتفاء نماید، بنابر احتیاط واجب چنین وضویی صحیح نیست! بنابر این اگر کسی ‌این مسأله را رعایت نکرده از آنجا که حکم بنابر احتیاط واجب است، مانند سایر موارد احتیاط واجب، می‌‌تواند به مجتهد دیگری ‌که از سایر مجتهدین اعلم است، رجوع کند و اگر وی ‌این نکته را لازم نمی‌‌دانست، در این مسأله از او تقلید نماید تا وضوهایی که گرفته و می‌‌گیرد بدون اشکال باشد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: دست دادن با زن نامحرم به وسیله دستکش و مانند آن، چه حکمی دارد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیات عظام : امام خمینی و خامنه‌ای : اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه باشد، اشکال ندارد؛ ولی بنابر احتیاط واجب، نباید دست را بر دست فشار دهند. 📝آیات عظام : بهجت ، تبریزی ، سیستانی ، صافی ، مکارم و وحید : اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه باشد، اشکال ندارد. 📝آیت الله فاضل: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه باشد، اشکال ندارد؛ ولی بهتر است دست را به دست فشار ندهند. 📝آیت الله نوری : اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه باشد، اشکال ندارد؛ ولی نباید دست را به دست فشار دهند. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آيا مرد مى تواند براى آگاهى از خصوصيات جسمى و زيبايى دخترى كه مى خواهد با او ازدواج كند، عكس يا فيلم او را مشاهده كند⁉️ در صورتى كه دختر، فاميل و آشنا باشد، چه حكمى دارد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه آیات عظام: اگر بدون قصد لذت باشد، اشكال ندارد؛ هر چند آن دختر از فاميل و آشنايان باشد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: مى خواهم با دخترى ازدواج كنم آيا مى توانم، به طور پنهانى به موها و گردن او نگاه كنم يا اينكه در اين نگاه رضايت و اجازه او شرط است⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه آیات عظام: اگر شرايط نگاه جايز را داشته باشد، رضايت دختر در آن شرط نيست. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: مخرج غائط باغیر آب پاک می شود و می توان بعد از تطهیر نماز خواند⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیات عظام : بهجت،تبریزی،خامنه ای،مکارم،خویی،زنجانی،سیستانی،صافی،گلپایگانی: پاک می شود.(به نظر اکثر این مراجع بنابر احتیاط باید پارچه یا کلوخ سه قطعه باشد.) 📝آیت الله :امام خمینی وفاضل: بنابر احتیاط واجب پاک نمی شود ولی می توان نماز خواند. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: پختن کشمش (در غذا مثل برنج) اگر انتهای آن جدا نشده باشد اشکال دارد⁉️⁉️ (به اصطلاح دم نگرفته باشد) ✅پاسخ: 📝آیة الله خامنه ای: در فرض موقوم کشمش پاک و حلال است. اشکال ندارد 📝آیة الله خویی(ره): مویز و کشمش و آب آنها اگر چه جوش بیاید پاک و خوردن آن حلال است. 📝آیة الله سیستانی: اشکال ندارد. خوردن آن جایز است. 📝آیة الله زنجانی: مویز و کشمش و آب آنها اگر جوش بیایند، پاک و خوردن آنها حلال است، اگر چه احتیاط مستحب آن است که از آنها اجتناب کنند. 📝آیة الله صافی گلپایگانی: اشکال ندارد. والله العالم بر فرض غلیان هم پاک و حلال است گرچه احتیاط ترک خوردنش است واله العالم 📝آیة الله فاضل : اشکالی ندارد و خوردن آن حلال است. اشکالی ندارد. 📝آیة الله گلپایگانی: مویز و کشمش و آب آنها اگر جوش بیایند پاک و خوردن آنها حلال است اگر چه احتیاط غیر لازم آن است که از آنها اجتناب شود. 📝آیة الله مکارم : مادام که آنرا در آب (مانند آبگوشت) نپزند داخل آن غلیان پیدا نمی کند و اشکالی ندارد. 📝آیة الله نوری : اشکال ندارد و خوردن آن مانعی ندارد. 📝آیة الله وحید : مویز و کشمش و آب آنها اگر جوش بیایند پاک و خوردن آنها حلال است. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: مرد تا چه اندازه مى تواند به بدن زن، هنگام خواستگارى نگاه كند (البته با رعايت شرايط خاص خود)⁉️⁉️ ✅ پاسخ: 📝آيات عظام امام خمینی، خامنه اى و فاضل: مى تواند به بدن دختر نگاه كند؛ هر چند احتياط مستحب است كه تنها به دست و صورت و پاها، مو و مقدارى از بدن (مانند گردن و بالاى سينه) اكتفا كند. 📝آيات عظام: بهجت، تبريزى، سيستانى و مكارم: تنها مى تواند به دست و صورت، پاها، مو و مقدارى از بدن (مانند گردن و بالاى سينه) دختر نگاه كند 📝آيه اللّه  صافى: بنا بر احتياط واجب، تنها به صورت و دست ها تا مچ اكتفا كند. 📝آيه اللّه  نورى: مى تواند به دست و صورت، پاها، مو و مقدارى از بدن (مانند گردن و بالاى سينه) دختر نگاه كند و اگر نتواند از خصوصيات ساير بدن، از روى لباس آگاهى يابد، نگاه به تمام بدن جايز است. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: من فعلاً دارای‌ همسر و چند فرزند هستم، ولی‌ در زمان طفولیت با برادر همسرم، متأسفانه لواط کرده‌ام. در موقع ازدواج هم ملتفت بودم، ولی‌ به خاطر مادرم قبول کردم و فعلاً بسیار ناراحتم. بفرمایید تکلیفم چیست⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت‌الله بهجت :‌ اگر یقین به دخول در فعل لواط دارید، واجب است فوراً از همسرتان جدا شوید و به هم حرام هستید. 📝آیت‌الله فاضل‌: اگر یقین به دخول ندارید، یا شک در بلوغ خود در وقت وطی دارید، همسر شما حلال است؛ ولی‌ اگر یقین یا اطمینان دارید که دخول بعد از بلوغ شما محقق شده است؛ در حالی‌ که برادر همسر شما در آن زمان غیربالغ بوده، در این صورت همسر شما حرام است و باید از او جدا شوید و طلاق هم لازم نیست. 📝 آیت‌الله تبریزی: با تأکید بر مطالب بیان‌شده، اضافه می‌کنند: بنابر احتیاط طلاق هم لازم است. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آیا خوردن مربای انگور که در کارخانه ی آمریکایی، درست شده، حلال است⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝 آیت الله خامنه ای: اگر مسکر نباشد و یقین هم ندارید که بدن کافر غیر اهل کتاب در حال رطوبت با آن در تماس بوده، فى نفسه اشکال ندارد. 📝 آیت الله مکارم : در صورتی که مواد مست کننده در آن نبوده باشد اشکالی ندارد. 📝حضرت آیت الله :صافی گلپایگانی: اگر با دست و یا عضو دیگر غیر مسلمان با رطوبت ملاقات کرده باشد، خوردن آن جایز نیست و همچنین اگر یقین به ثلثان شدن آب انگور نداشته باشید، خوردن مربای آن جایز نیست. والله العالم. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آیا وفات شوهر موجب انقطاع همیشگی زوجیت است ومقدار عده واجب آن چند ماه است⁉️⁉واگر زن باردار باشد چطور⁉️⁉️ ✅پاسخ: 👈پاسخ اجمالی : وفات نیز عاملی است که باعث انقطاع زوجیت می‌شود. لذا زن با فوت همسر نیز باید عده نگاه دارد، اما مدت عده‌ای که لازم است زن برای فوت همسر نگاه دارد، با عده طلاق متفاوت است. 📝همه آیات عظام: اعم ازامام خمینی،وحید،تبریزی،سیستانی، بهجت،مکارم فاضل و... : آنچه فقها می‌گو یند آنست که زني كه شوهرش مرده است بايد تا چهار ماه و ده روز عده نگه دارد؛ اگرچه يائسه يا صيغه باشد، يا شوهرش با او نزديكي نكرده باشد.علاوه بر آن آیات عظام ، معتقدند در صورتی‌که زن باردار باشد،‌ مدت عده تا زمان وضع حمل او خواهد بود؛ ولي اگر پيش از گذشتن چهار ماه و ده روز، بچه‌اش به دنيا آيد، بايد تا چهار ماه و ده روز از مرگ شوهرش صبر كند. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آیا زنا با زن شوهردار، موجب حرمت ابدی‌ می‌شود⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝 آیات عظام فاضل‌ و زنجانی: حرمت ابدی در زنای با زن شوهردار را محل اشکال می‌دانند. 📝 آیات عظام: خویی، تبریزی، اراکی، سیستانی و وحید: زنا با زن شوهردار را بنابر احتیاط واجب موجب حرمت ابدی می‌دانند. 🆔👇👇 @resule10📚
پسر 💬سوال: ازدواج های اینترنتی که در آن دختر و پسر با تکیه به اطلاعاتی که صحت آنها مشخص نمی باشد و تنها با اینترنت با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و بیشتر آنها به دوستی های قبل از ازدواج منتهی می شود چگونه است⁉️ آیا این گونه روابط برای ازدواج صحیح است⁉️تاسیس سایت‌های ازدواج اینترنتی چه حکمی دارد⁉️آیا درآمد حاصل از آن حلال است⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝 آیت الله خامنه ای: بطور کلى ارتباط با نامحرم که مستلزم مفسده و یا خوف ارتکاب گناه در آن مى‌باشد، جایز نیست. 📝 آیت الله مکارم : این کار با جنس مخالف اشکال دارد، و غالباً پیامدهاى منفى به همراه دارد، مگر این که مقدّمۀ ازدواج باشد. که در این صورت به مقدارى که جهت ازدواج لازم است، اشکالى ندارد و در مورد سایتهای مذکور اگر این کار زیر نظر افراد مطمئن و با رعایت تمام شئونات اسلامی و اخذ مجوز از مقامات ذی صلاح صورت گیرد کار خوبی است و ممکن است جلوی بسیاری از مشکلات ازدواجها را بگیرد اما با توجه به ظرافت و حساسیت های مساله نیاز به برنامه ریزی دقیق دارد. 📝آیت الله سیستانی: ارتباط اینترنتى قبل از ازدواج جایز نیست ولى اگر بعد از آن عقد صحیح خوانده شود اشكالى ندارد وسایتها اگر فقط واسطه آشنایى براى ازدواج باشد وموجب ارتباطهاى نامشروع نشود مفید است. 📝آیت الله علوی گرگانی: ازدواجهای اینترنتی از جمله ازدواجهای سست بنیان و غیر قابل اعتماد است و توصیه ما به جوانان عزیز دوری از اینگونه رابطه ها و ازدواجها است و اگر قبل از ازدواج دوستی بین دختر و پسر برقرار شود چه بسا موجب عمل حرام هم باشد البته اگر فردی بخواهد از طریق اینترنت به جوانان مشاوره صحیح اسلامی بدهد و آنان را با مرحله خطیری که دارند آشنا کند و احیانا" موردی را برای آنان پیدا کند مانعی ندارد و کسب در آمد از این طریق حلال است البته باید ایجاد رابطه بین دختر و پسر با هماهنگی پدر دختر باشد. 🆔👇👇 @resule10📚