#خمس_طلا_و_زیور_آلات_زنانه
💬سوال:
آيا به طلا و زيورآلات زنانه كه زن از درآمد شخصى تهيه كرده و خود را با آن زينت مى كند ـ بعد از فروختن، خمس تعلق مى گيرد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله امام خمینی: اگر در همان سال (سال خريد) فروخته شود. چنانچه پول آن تا سر سال خمسى زياد بيايد، بايد خمس آن را بپردازد و اگر بعد از آن سال بفروشد، بايد فورا خمس آن را بدهد.
📝آيت اللّه بهجت: چنانچه پول فروش تا سر سال خمسى زياد بيايد، بنابر احتياط واجب خمس دارد.
📝آيت اللّه تبريزى: مقدار تفاوت قيمت خريد و قيمت فروش، جزء درآمد سال شمرده مى شود و چنانچه تا سر سال خمسى زياد بيايد، بايد خمس آن را بپردازد.
📝آيه اللّه فاضل: اگر در همان سال (سال خريد) فروخته شود، چنانچه پول آن تا سر سال خمسى زياد بيايد، بايد خمس آن را بپردازد و اگر بعد از آن سال بفروشد ـ به مقدار تفاوت قيمت خريد و قيمت فروش ـ جزء درآمد سال شمرده مى شود و چنانچه تا سر سال خمسى زياد بيايد، بايد خمس آن را بدهد.
📝آيت اللّه خامنه اى: اگر وسايل مورد نياز در همان سال خريد فروخته شود، به پول فروش آن خمس تعلق مى گيرد؛ ولى اگر بعد از گذشت سال خمسى بفروشد، به آن خمس تعلق نمى گيرد.
📝آيات عظام سيستانى و صافى: اگر در همان سال (سال خريد) فروخته شود، چنانچه پول آن تا سر سال خمسى زياد، بيايد بنابر احتياط واجب، خمس آن را بپردازد و اگر بعد از آن سال بفروشد، ـ به مقدار تفاوت قيمت خريد و قيمت فروش ـ جزء درآمد سال شمرده مى شود و چنانچه تا سر سال خمسى زياد بيايد، بايد خمس آن را بدهد.
📝آيت اللّه مكارم: پول فروش آن در هر حال خمس ندارد.
📝آيت اللّه نورى: اگر در همان سال (سال خريد) فروخته شود، چنانچه پول آن تا سر سال خمسى زياد بيايد، بايد خمس آن را بپردازد و اگر بعد از آن سال بفروشد، پول آن خمس ندارد.
📝آيت اللّه وحيد: مقدار تفاوت قيمت خريد و قيمت فروش، جزء درآمد سال شمرده مى شود و چنانچه تا سر سال خمسى زياد بيايد، بنابر احتياط واجب خمس آن را بدهد.
🆔👇👇
@resule10📚
#انگور_و_آب_انگور_خودی_خود_ب_جوش_بیاید
💬سوال:
آیا اگرانگور وآب انگور به خودی خود جوش بیاید حرام ونجس است⁉️⁉️
👇پاسخ اجمالی:
اگر انگور و آب انگور به خودی خود جوش بیاید، حرام، ولی نجس نیست مگر آن که معلوم شود که مست کننده است (۱) و اگر به واسطه پختن جوش بیاید خوردنش حرام است ولی نجس نیست.
✅پاسخ:
(۱) 📝آیت الله اراکی: اگر انگور و آب انگور به خودی خود جوش بیاید، حرام و پاک بودن آن محل اشکال است.
📝آیات عظام :خوئی، فاضل، تبریزی: اگر انگور و آب انگور به خودی خود یا به واسطه پختن جوش بیاید، پاک است ولی خوردن آن حرام است.
📝آیت الله گلپایگانی و صافی: آن چه به آتش جوش آمده اگر به آتش، دو ثلث آن کم شود حلال میشود و آن چه به غیر آتش جوش آمده به سرکه شدن حلال میشود.
📝آیت الله زنجانی:خوردن آن حرام و بنا بر احتیاط نجس میباشد.
📝آیت الله مکارم:هر گاه آب انگور به خودی خود جوش آید (جوش آمدنی که معمولًا مقدّمه شراب شدن است) نجس و حرام است، ولی اگر با حرارت آتش یا غیر آن به جوش آید نجس نیست، ولی خوردنش حرام است هم چنین آب خرما و مویز و کشمش بنا بر احتیاط واجب.
📝آیت الله نوری: اگر آب انگور به خودی خود جوش بیاید نجس است و اگر بواسطه پختن جوش بیاید، خوردنش حرام است؛ ولی نجس نیست. و اگر به واسطه جوشاندن به آتش، دو سوّم آن کم شود حرام بودن آن نیز برطرف میشود.
📝آیت الله بهجت: اگر انگور و آب انگور به واسطه پختن یا غیر آن، جوش بیاید، بنا بر اقوی و احوط، نجس و خوردنش حرام است و باید از آن اجتناب نمود.
📝آیت الله سیستانی: اگر آب انگور به خودی خود یا به واسطه پختن جوش بیاید، پاک، ولی خوردن آن حرام است و هم چنین انگور جوشیده، بنا بر احتیاط واجب حرام است ولی نجس نیست.
🆔👇👇
@resule10📚
هدایت شده از 🌹 رساله تمام مراجع🌹
#خمس_هدیه_طلا_
💬سوال:
خانمى كه مقدارى طلا به او هديه شده و الان هم از آن طلا استفاده مى كند، آيا بايد خمس آن را بپردازد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آيات عظام امام، خامنه اى و نورى: خير، هديه خمس ندارد.
📝آيات عظام بهجت، تبريزى، سيستانى، فاضل، صافى، مكارم و وحيد: چنانچه زينت آلات مزبور، مورد نياز و يا در شأن او باشد، خمس ندارد.
🆔👇👇
@resule10📚
هدایت شده از 🌹 رساله تمام مراجع🌹
#خمس_هدیه_طلا_
💬سوال:
خانمى كه مقدارى طلا به او هديه شده و الان هم از آن طلا استفاده مى كند، آيا بايد خمس آن را بپردازد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آيات عظام امام، خامنه اى و نورى: خير، هديه خمس ندارد.
📝آيات عظام بهجت، تبريزى، سيستانى، فاضل، صافى، مكارم و وحيد: چنانچه زينت آلات مزبور، مورد نياز و يا در شأن او باشد، خمس ندارد.
🆔👇👇
@resule10📚
#تقلب_دانش_آموز_و_دانشجو
💬سؤال:
اگر دانش آموز یا دانشجویی در امتحانات با تقلب نمره قبولی کسب کند و به مرحله ی بالاتر برود و از مزایای آن استفاده کند، حکم استفاده از این مزایا چیست⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله خامنهای:
تقلب حرام است، ولی اگر تخصص و مهارت لازم را برای کاری که برای آن استخدام شده دارد و مقررات استخدام رعایت شده، استخدام و دریافت حقوق اشکال ندارد.
📝آیت الله فاضل :
مشکل است، شرعاً نمی تواند از این مزایا استفاده کند.
📝آیت الله بهجت:
باید جبران کند آن درس را.
📝آیت الله صافی گلپایگانی: تقلب در هر امری جایز نیست.
📝آیت الله مکارم:
درصورتی که در یکی دوماده ب درسی تقلب کرده باشد،هرچندکار خلاف کرده،ولی مدرک گرفته شده وادامه ی تحصیل واستخدام با آن مدرک اشکال ندارد.
🆔👇👇
@resule10📚
#برداشتن_و_کوتاه_کردن_ابروها
💬سوال:
حکم برداشتن و کوتاه کردن ابرو برای مردان چیست⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای:
اگر تشبه مرد به زن محسوب شود و یا مفسده انگیز باشد و یا ترویج فرهنگ مبتذل غرب به حساب آید، جایز نیست.
📝آیت الله مکارم:
تراشیدن ریش و برداشتن ابرو برای مردان چه حکمی دارد⁉️⁉️
در مورد ریش تراشی، احتیاط در ترک آن است، ولى چنانچه قسمت چانه باقى بماند، که گاه به آن ریش پروفسورى گفته مى شود، کافى است. و جوانانى که محاسن آنها به صورت نامنظّم روئیده مى توانند آن را بتراشند تا به صورت کامل درآید.
در مورد آرایش، جایز نیست مردان خود را شبیه زنان کنند، ولى اصلاح جزیى و مرتّب کردن بعضى از قسمتها که منظره خوشایندى ندارد، اشکالى ندارد.
📝آيت الله سيستاني
حکم برداشتن و کوتاه کردن ابرو برای مردان چیست⁉️⁉️
فی نفسه اشکال ندارد ولی اگر تشبه به زنان شود احتیاط واجب ترک آن است
آیا برداشتن مقداری از ابرو برای مرد حرام است⁉️⁉️
فی نفسه مانعی ندارد .
🆔👇👇
@resule10📚
#رهن_و_اجاره_۲
💬سوال:
آنچه امروزه در بین مردم متعارف شده که هنگام اجاره دادن خانه مبلغی را جلوتر می گیرند، از نظر شرعی چه وجهی دارد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای:
در صورتی که مالک، خانه خود را به مدّت معيّن و اجرت مشخصی اجاره بدهد به اين شرط که مستأجر مبلغی را به عنوان قرض به او بپردازد، اشکال ندارد هرچند مالک با توجه به آن مبلغ اجاره خانه را از اجرت المثل آن کمتر قرار دهد، ولی اگر از مستأجر قرض بگيرد به اين شرط که خانه خود را مجانی در اختيار او قرار دهد و يا خانه اش را به اجرت المثل يا کمتر و يا بيشتر از آن به او اجاره بدهد، بهطوری که آنچه در ابتدا بين آن دو محقق می شود قرض دادن و قرض گرفتن باشد و اجاره دادن خانه به مستأجر و يا قراردادن آن در اختيار او به عنوان شرط در قرض باشد، همه اين موارد حرام و باطل هستند.
📝 آیت الله مکارم
روش صحیح و شرعی رهن و اجاره ملک
در ميان بعضى از مردم معمول است كه وامی به صاحب خانه می دهند و خانه او راگرو برمی دارند به شرط اينكه قيمت كمترى جهت مال الاجاره بپردازند، يا اصلًا مال الاجاره اى ندهند که در عرف به آن خانه رهنى می گويند، آیا این کار صحیح است⁉️⁉️
این کار ربا و حرام است، راه صحیح آن است که اوّل صاحبخانه، خانه را به او به مبلغى اجاره دهد ولو مقدار کمى باشد و در ضمن اجاره شرط نماید که باید فلان مقدار وام به او بدهد و خانه را در مقابل آن گرو بگذارد، در این صورت ربا نیست و حلال است.
📝آیت الله زنجانی:
آیا اجاره به شرط رهن که در حقیقت همان اجاره به شرط قرض است،جایز است⁉️⁉️
اگر بگوید هرکس این مبلغ به من قرض دهد من خانه ام را به وی اجاره میدهم ،صحیح است.
📝آیت الله سیستانی:
آیا خانه رهن تنها دادن یعنی بدون در یافتهیچگونه اجاره ایراد دارد⁉️⁉
️ اگرمشروط به استفاده از خانه باشد قرض ربوی خواهد بود.
آیا آنچه که بین مردم متداول است که بعنوان رهن منزل مبلغ کلانی پیش پرداخت می کنندودیگر از اجاره ماهانه معاف هستند ودر پایان انقضاء اجاره مبلغ را پس میگیرند آیا شرعیت دارد⁉️⁉️
آنچه فعلا بعنوان رهن در میان مردم معروف استدر واقع رهن نیست ،بلکه پولی را به صاحب خانه قرض می دهد ودر مقابل از سکنای خانه استفاده می کند ،واین کار اگر بدون اجاره باشد ربا وحرام است، وحق ندارددر خانه زندگی کند واگربا اجاره باشد پس اگر قرض دادن مشروط به اجاره باز هم حرام است، واگراجاره به شرط قرض باشد به احتیاط واجب جایز نیست.ودر مورد احتیاط مذکور میتواند به فقیه دیگری مراجعه کند.
🆔👇👇
@resule10📚
#رهن_و_اجاره_۱
💬سوال:
براى رهن خانه چه كنيم تا دچار ربا نشويم⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع (به جز سيستانى ): راه صحيح آن است كه از اول به عنوان اجاره قرارداد بسته شود ؛ به طورى كه مالك، خانه خود را تا مدت مشخص به مبلغ معينى، به مستأجر اجاره دهد و شرط كند كه مستأجر مبلغى را به او قرض دهد. اما اگر اول به عنوان قرض، پول را به صاحبخانه دهد – به شرط آنكه خانه را به كمتر از قيمت اجاره دهد ربا و حرام است.
📝آيةاللَّه سيستانى: اجاره به شرط قرض، بنابر احتياط واجب جايز نيست.
🆔👇👇
@resule10📚
#محرمات_آمیزش
💬سوال:
چه زماني نزديكي حرام است
موارد و زمان هايى كه نزديكى در آنها حرام است⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع وآیت الله وحید:
➖در حال احرام،
➖زمان نفاس،
➖در حال اعتكاف،
➖دوران قاعدگى، (حيض-پريودي)
➖در حال روزه واجب،
➖زمانى كه زن كمتر از نه سال داشته باشد،
➖جايى كه طواف و نماز نساء در حج را به جا نياورده باشد.
📝آیت الله مکارم:
نزديكىهاى حرام :
نزديكى با همسر در اين اوقات حرام است:
1⃣ايّام عادت ماهيانه
2⃣. در حال روزه ماه رمضان
3⃣. در حال احرام
4⃣. در حال اعتكاف
5⃣. در استحاضه كثيره مگر اينكه غسلهاى روزانه را انجام داده باشد. نزديكى در ساير ايّام هرگاه ضررى براى زوج يا زوجه و يا جنين (در زنان باردار) نداشته باشد مانعى ندارد؛ هرچند سزاوار است در شبها وروزهاى شهادت ائمّه پرهيز شود.
🆔👇👇
@resule10📚
#روبه_قبله_یا_پشت_به_قبله_بودن_هنگام_تخلی
💬سوال:
اگر کاسه توالتها در جهت مخالف سمتی که اعتقاد دارند قبله است، نصب شودو بعد از مدتی متوجه شویم که جهت کاسه با جهت قبله ۲۰ تا ۲۲ درجه تفاوت دارد. آیا تغییر جهت کاسه توالت واجب است یا خیر⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای:
انحراف از قبله به مقداری که انحراف از سمت قبله بر آن صدق کند، کافی است و اشکال ندارد.
📝آیت الله مکارم :
حداقل انحراف کاسه توالت با قبله
در خانه ای که امسال آمده ایم متوجه شده ایم کاسه توالت با کمی زاویه حدود بیست تا سی درجه انحراف نسبت به قبله است (یعنی قبله کمی متمایل به راست است ولی جهت کاسه توالت کمی متمایل به چپ است) با توجه به اینکه قرارداد بسته شده و ما ساکن شده ایم تکلیف چیست⁉️⁉️
پاسخ : سزاوار است حداقل چهل و پنج درجه از قبله انحراف داشته باشید در غیر اینصورت باید طوری بنشینید که رو به قبله یا پشت به قبله نباشید.
رعایت قبله در کشورهای غیراسلامی
در کشورهاى غیر مسلمان که احکام اسلام را در ساخت دستشویى ها رعایت نمى کنند و توالت رو به قبله است، وظیفه مسلمانان چیست⁉️⁉️
باید طورى بنشینند که رو به قبله و پشت به قبله نباشند، و وظیفه شرعى آنها ساقط نمى شود.
📝 آيت الله سيستاني
در مکان هایی كه مستراح آن رو به قبله یا پشت به قبله ساخته شده- خواه از روی عمد باشد یا اشتباه یا ندانستن مسأله – بنابر احتیاط واجب باید به هنگام تخلّی طوری بنشیند كه رو به قبله یا پشت به قبله نباشد.
دستشوئی که پشت به قبله هست چه حکمی دارد ⁉️⁉️
به احتیاط واجب جلوی بدن یعنی شکم و سینه از پشت به قبله منحرف سازد.
🆔👇👇
@resule10📚
#اقتدا_به_کسی_که_در_صف_جلو_ایستاده_بعد_از_تمام_شدن_نماز_امام_جماعت_قبلی
💬سوال:
فردی به رکعت آخر نماز جماعت رسیده و اقتدا میکند. آیا بعد از پایان نماز امام جماعت، میتواند به نفر جلویی خود که همزمان با وی به مسجد رسیده و نماز میخواند اقتدا کند و ادامه نماز را به امامت آن فرد بخواند⁉️⁉️(مثل وقتی که امام جماعت وضویش باطل شده و شخص دیگری از مأمومین عهده دار امامت میشود)⁉️⁉️
✅پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سۆال، چنین است:
📝 آیة الله العظمی خامنهای :
فى نفسه مانعى ندارد.
📝آیة الله العظمی مکارم شیرازی :
در فرض سۆال، نمیتواند به نفر جلوئی اقتدا نمائید چون قبل از این، هر دو با هم به امام جماعت اقتدا نمودهاند، اما در صورتی که شخصی اول به رکعت آخر نماز جماعت برسد و رکعات بعد را فرادی بخواند دیگری میتواند پس از فرادی شدن نمازش به وی اقتدا کند.
📝آیة الله العظمی سیستانی :
اشکال ندارد.
📝 آیة الله العظمی نوری همدانی:
در فرض مذکور، انتقال نیّت جماعت توسط مأموم، بعد از انتهاى نماز امام، به امام دیگر جایز است.
🆔👇👇
@resule10📚
#زکات_بر_چند_چیز_واجب_است
💬سوال:
زكات به چند چیز تعلق میگیرد⁉️⁉️
✅پاسخ:
بنابر نظر تمام مراجع تقلید:
1⃣) گندم
2⃣) جو
3⃣) خرما
4⃣) كشمش
5⃣) طلا
6⃣) نقره
7⃣) شتر
8⃣) گاو
9⃣) گوسفند.
🆔👇👇
@resule10📚