💢 حکم نماز آیات در موارد اعلامی مرکز لرزه نگاری
💠 سوال:
اگر مرکز زلزله نگاری، وقوع لرزش های خفیف زمین را با ذکر تعداد آن در منطقهای که ما زندگی میکنیم، اعلام نماید، ولی ما اصلاً آنها را احساس نکنیم، آیا در این حالت نمازآیات بر ما واجب میشود یا خیر؟
✍🏻 پاسخ:
اگر خودتان آن را احساس نکنيد، نماز آيات بر شما واجب نيست.
🔺 بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
📎 #احکام
📎 #احکام_نماز
📎 #احکام_زلزله
‼️ خواندن نماز قضای یقینی و احتیاطی در نماز جماعت
🔷 س ۵۸۰۳: گاهی اوقات مردم در مساجد نمازهای قضا را به جماعت می خوانند، امام جماعت هم یا نماز قضای یقینی و یا احتیاطی می خواند، آیا به این صورت صحیح است؟
✅ ج: اگر امام، نماز قضای یقینی می خواند، اقتدای مأمومینی که نماز قضای یقینی یا احتیاطی می خوانند، اشکال ندارد؛ ولی اگر امام نماز قضای احتیاطی می خواند، در صورتى مأموم میتواند اقتدا کند که نماز او نیز احتیاطی و جهت احتیاطش با امام یکى باشد؛ البته باید توجه داشت که اتصال در نماز جماعت از طریق کسی که نماز قضای احتیاطی می خواند، حاصل نمی شود.
#احکام_نماز_جماعت
‼️ مشخص نکردن مهریه در عقد
🔷س ۵۸۰۴: عدم ذکر مهریه ـ عمدا یا به خاطر فراموشی ـ در عقد دائم و موقت، چه حکمی دارد؟
✅ ج: در عقد دائم، ذکر مهریه شرط نیست و اگر مهریه معین نشود، عقد صحیح است و چنانچه آمیزش جنسی صورت گرفته باشد زن مستحق مهر المثل است؛ ولی در عقد موقت تعیین و ذکر مهریه، جزء ارکان عقد بوده و بدون آن عقد باطل است .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❣❣❣❣
ان شالله سالے پر از
موفقیت ؛ شادی
و خوشحالے داشته باشید
عیدتون مبارڪ😍
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استوری
🌸هر روزتان نوروز
🌸نورزتان پیــروز
#جاری_شدن_آب_در_وضو
❓ حاجآقا، این پسر من موقع وضو فقط اعضا رو گربهشور میکنه. مگه جاریشدن آب روی دست و صورت موقع وضوگرفتن لازم نیست؟
📚 همه مراجع (بهجز رهبری، زنجانی، مکارم، بهجت و سیستانی): برای وضوگرفتن، همین که دست تر رو به صورت و دستها بکشین، کافیه. البته تری دست باید بهاندازهای باشه که با کشیدن دست، آب یه کمی روی اونا جاری بشه.
📚مقام معظم رهبری: برای وضو باید آب به همه اعضای وضو برسه؛ چه با دستکشیدن، چه با آبریختن. به همین خاطر هم نمیشه دست رو مرطوب کنین و روی اعضا بکشین.
📚 آیات عظام زنجانی، مکارم و سیستانی: نه جانم، برای وضوگرفتن، جاریشدن آب بر اعضای وضو لازم نیست و همین که تری دست بهاندازهای باشه که به کشیدن اون به دست و صورت، «شستن» گفته بشه، کافیه.
📚 آیتالله بهجت: بله عزیزم، بنابر احتیاط واجب، تری دست در وضوگرفتن باید بهاندازهای باشه که بهواسطه کشیدن دست، کمی آب روی اعضای وضو جاری بشه.
⭕️ نکته: این مسئله برای کسیه که میخواد صورت و دستها رو با دست تر بشوره؛ برای ماها که اول یه مشت آب میریزیم، حتماً جاریشدن آب اتفاق میافته و طبق نظر همه مراجع، وضومون درسته. پس وسواسی نشین و خیالتون راحت باشه.
⭕️ نکته: احتیاط واجب، یعنی در این مسئله میتونیم به نظر مرجع اعلم بعد
از مرجع خودمون که فتوای قطعی داره، عمل کنیم.
🔺 توضیحالمسائل ۱۶ مرجع، م۲۴۴.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃🌸 دیــروزت خــوب یـا بــد ڪَذشـت
🍃🌸 مــہم نــیسـت امـروز روز دیـڪَریــستـ
🍃🌸قــدرے شــادے بــا خـود بـہ خـانہ بـبـر
🍃🌸راه خــانہ ات را ڪہ یـاد ڪَرفـــــــــت
🍃🌸فــردا بــا پـاے خـودشـ مے آیدشڪ نکن
🍃♥️🍃♥️🍃♥️🍃♥️🍃♥️🍃
🍃ظهرتون بـــہ خیــر و شــادے🌸
#شهید_محسن_حججی:
✅خودتان را برای ظهور #امام_زمان (عج) و جنگ با کفار به خصوص اسرائیل آماده کنید که آن روز خیلی نزدیک است...
#رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم :
«محبوب ترین مردم نزد خداوند متعال کسی است که به #خانواده اش سود رساند.»
📚 کتاب #مفاتیح_الحیاة صفحه۵۳۶
💬 سوال:
1- آیاامام جماعت می تواند نماز را در دو مکان به صورت ادا بجا بیاورد ؟
2- در فرض صحت سوال اول اگر یکی از مامومین در دو مکان باشه نماز نمازگزار مشکل دارد یا نماز امام جماعت یا کل نمازجماعت اشکال دارد ؟
✅ پاسخ:
💠آیت الله خامنه ای:
ج1) اگر امام یا مأموم بخواهد نمازی را که به جماعت خوانده اعاده کند، چنانچه جماعت دوم و اشخاص آن غیر از اول باشد اشکال ندارد.
ج2) در فرض سؤال اگر بخواهد مأموم همان نماز را اعاده کند نماز او اشکال دارد.
💠آیت الله مکارم شیرازی:
1- جايز است «امام جماعت» كه يك بار نماز خود را با جماعت خوانده آن را با جماعت ديگرى دوباره بخواند، امّا بيش از دوبار اشكال دارد، بنابراين يك امام جماعت مىتواند در دو مسجد اقامه جماعت كرده و نماز را دوباره بخواند.
2- در فرض سوال نماز امام جماعت یا سایر مامومین اشکالی ندارد اما اگر ماموم یکبار نماز ادا را با رعایت موازین شرعی خوانده، دوباره خواندن آن صحیح نیست.
💠آیت الله سیستانی:
1 و 2- شرعيت ندارد.
💠آیت الله وحید خراسانی:
1و2- اگر امام يا مأموم بخواهد نمازى را كه با جماعت خوانده دوباره با جماعت بخواند ، چنانچه احتمال فساد آن نماز را ندهد جايز نيست ، مگر اين كه در نماز دوم امام باشد و در مأمومين كسى باشد كه نماز واجب را نخوانده باشد ، كه در اين صورت اعاده مستحبّ است.
💠 آیت الله شبیری زنجانی:
1- بله
2- اشکالی نیست.
💠 آیت الله فاضل لنکرانی:
1. در صورتی که نمازگزاران نماز دوم غیر از نمازگزاران نماز اول باشد، امام جماعت می تواند یک نماز را در دو جا به عنوان امام جماعت بخواند و بیش از دو جا صحیح نیست، و نماز اول را به نیت نماز واجب خودش می خواند و نماز دوم را به عنوان استحباب بجا بیاورد.
2. برای مامومین نماز جماعت اول جایز نیست که در جماعت دوم شرکت کنند با فرضی که یکی دو نفر از جماعت اول در نماز جماعت دوم شرکت کنند به جماعت دوم ضرر نمی زند و نماز امام و مامومین دیگری که هنوز نماز نخوانده اند صحیح است.
💻 منبع:
استفتاء از سایت مراجع عظام تقلید
💥 سوال: برای زکات گوسفند باید مخارج کارگر و اجاره محل نگهداری وتغذیه و ... از تعداد گوسفندان کم شود؟
✅ پاسخ:
💠آیت الله خامنه ای: اگر سائمه1 نباشد(ولو به مدت يک هفته معلوفه2 باشد)، زکات واجب نيست.
💠آیت الله مکارم شیرازی: اگر براى گوسفند چراگاهى كه كسى نكاشته بخرد يا اجاره كند، يا براى چراندن در آن متحمّل مخارجى شود بايد زكات را بدهد، البتّه هزینه ها از آن کسر می شود.
💠آیت الله سیستانی: مخارج كم نمى شود ولى اگر گوسفند از علف خريدارى شده مى خورد هر چند بعضى از اوقات چنين باشد زكات ندارد بلكه مورد زكات گوسفندى است كه در چراگاه مى چرد.
💠آیت الله وحید خراسانی: خیر
💠 آیت الله شبیری زنجانی: بنابر احتیاط نباید کم کند.
💠 آیت الله فاضل لنکرانی: خیر کم نمی شود، لیکن زکات حیوانات و گوسفند در صورتی واجب است که در تمام سال از علف بيابان بچرد، پس اگر تمام سال يا مقدارى از آن را از علف چيده شده، یا علف خریداری شده برای حیوانات تهیه کند در این صورت زکات ندارد، مگر آن در تمام سال در بیابان بچرد و دو سه روز مثلا علف برای تغذیه حیوان خریداری کند که در این صورت زکات دارد.
1.سائمه: گوسفندی است که فقط از علف صحرا تغذیه میکند.
2.معلوفه: گوسفندی که در داخل طویله یا در محل نگهداری گوسفند در روستا علف خریداری شده تغذیه میشود.
-----------
💻 منبع:
استفتاء از سایت مراجع عظام تقلید
♻️ حکم صورت آرایش شده چیست؟
💠 حدیث: پیامبر اکرم صلّی الله عليه و آله فرمودند: بهترين زنان شما، زني است که براي شوهرش آرايش و خودنمايي کند، اما خود را از نامحرمان بپوشاند.
🔸بحارالانوار، ج 103، ص 235
✅پاسخ:
زن باید صورت آرایش شده یا دارای گریم آرایشی را از نامحرم بپوشاند.
❇️توجه:
1️⃣. آرایش زن به قصد نشان دادن به نامحرم حرام است.
2️⃣. ملاک در حرمت آرایش، لذت بردن نامحرم نیست؛ و زن باید آرایش چهره خود را از نامحرم بپوشاند.
🔹«احکام مصور پوشش بانوان»، اطلس تاریخ شیعه، 1391، ص 68.
هدایت شده از اطلاع رسانی گسترده حرفهای
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸چرا جسد یوسف نبی پس از400 سال دفن شد؟
◾️آیا عالم برزخ در سیاره کهکشان راه شیری می باشد؟
🔥وضعیت شیطان ومرگ آن در آخرالزمان به چه صورتی است؟
🔹انسانها در روز قیامت در چند سالگی برانگیخته می شوند؟
🟢جواب تمامی سوالات در کانال زیر 👇
https://eitaa.com/joinchat/598605990C678b7274c8
👆❌فقط بالای 25 سال❌👆
👆+16
هدایت شده از عجایب جهان
🌹🦋 کانال قرآن درمانی🦋🌹
💖 #باطل_السحر_و_جادو💕
💚 #حل_مشكلات_خانوادگی💕
💗 #جن_زدگی💛 #چشم_زخم💕
💚 #ازدیاد_رزق❤ #وفق_ازدواج💕
💖 #بخت_گشایی و... 💕
🦋 #زیر_نظر_خانم_دکتر_ربیعی🦋
🌹☘روش درمان ما فقط با علوم اهل بیت و قرآن و راهکارهای طبیعی می باشد☘🌹
✅برای عضو شدن لینک زیر را لمس کنید. 👇
http://eitaa.com/joinchat/396034079C79e26b5e69
#آیامیدانیداحکامی
آیـا میدانیـد ⁉️
✍️ اگر فروشنده کالایش را نسیه بفروشد و ضمن معامله شرط کند که مشتری آن را دوباره به او نقدی بفروشد
یا خریدار نقدی بخرد و ضمن معامله شرط کند که فروشنده آن را نسیه و بیشتر از قیمت خرید از او بخرد این معامله باطل است. (فتوا یا احتیاط واجب).
نکته: اگر آن شرط را نکنند بطوری که طرف دیگر کاملا مختار باشد:
آیت الله سیستانی و بهجت و خویی و فاضل و صافی: اشکال ندارد.
امام رهبری و نوری: اگر بخاطر فرار از ربا نیست اشکال ندارد.
📚 شکستن قسم
💠 سؤال: اگر شخصی به خدا قسم بخورد که گناه خاصی را ترک کند ولی تخلف کند و مرتکب شود، آیا قسم، باطل می شود یا همچنان باید به قسم عمل کند و در صورت تخلف، مجددا کفاره بپردازد؟
✅ جواب: با اولین تخلف عمدی (که علاوه بر توبه، کفاره* دارد)، قسم باطل می شود و پس از آن، عمل به قسم لازم نیست و کفاره ندارد اما در هر صورت ترک گناه لازم است.
*کفاره شکستن قسم، اطعام یا تأمین لباس برای ده فقیر و در صورت ناتوانی، سه روز روزه می باشد.
#احکام_قسم #حنث_قسم
‼️ لباس ابریشم برای مردان
🔷 لباس نمازگزار مرد (حتی چیزهایی که عورت را نمیپوشاند مانند عرقچین، جوراب و مانند آن) اگر از ابریشم خالص باشد، نماز با آن باطل است و در غیر نماز هم پوشیدن آن برای مرد حرام است ولی اگر دستمال ابریشمی و مانند آن همراه نمازگزار، مثلاً در جیب او باشد، اشکال ندارد و نماز را باطل نمیکند.
📕 منبع: رساله نماز و روزه، مسأله ۹۴