‼️شک در صحت وضو در اثنای نماز
🔷س 3038: شک در صحت یا بطلان وضو در اثنای نماز چه حکمی دارد؟
✅ج: در فرض سوال به شک اعتنا نکند.
#احکام_وضو
#شک_در_وضو
❥┅☆•←┄┅❥
✧❁ @Resule10 ❁
‼️تعویض کتاب کهنه با تازه
🔷س 2971: برای پیشبرد فرهنگ کتابخوانی، بعضی کتاب فروشی ها برگه ها و کتب فرسوده و باطله را خریداری و به جای پول آن، کتاب می دهند، آیا این اشکال دارد؟
✅ج: فی نفسه اشکال ندارد.
❥┅☆•←┄┅❥
✧❁ @Resule10 ❁
#استفتائات_امام_خامنهای_مدظله_العالی
‼️تراشیدن مقداری از ریش
🔷س 2970: بعضی از مردان موهای چانه خود را باقی گذاشته و باقیمانده را میتراشند، این کار چه حکمی دارد؟
✅ج: تراشیدن مقداری از ریش حکم تراشیدن تمام آن را دارد.
📕منبع: leader.ir
❥┅☆•←┄┅❥
✧❁ @Resule10 ❁
‼️حکم استفاده از شبکه های اجتماعی
🔷س 3011: حکم استفاده از شبکههای اجتماعی داخلی و خارجی (مثل واتساپ و وایبر) چیست؟
⁉️ رفتن به فضای مجازی مثل فیس بوک و واتسآپ و دیگر شبکههای شبیه به آن چه حکمی دارد؟
✅ج: بهطور كلی استفاده از شبکههای اجتماعی اگر مستلزم مفسده (مانند ترویج فساد، نشر اکاذیب و مطالب باطل) بوده و يا خوف ارتكاب گناه باشد و يا موجب تقويت دشمنان اسلام و مسلمين شود و يا خلاف قوانين و مقررات نظام جمهورى اسلامی باشد، جايز نيست و تشخيص موضوع بر عهده مکلف است.
#استفتائات_جدید
❥┅☆•←┄┅❥
✧❁ @Resule10 ❁
💢 حكم ملاعبه با همسر در حال روزه
💠 سوال:
ملاعبه و بازی کردن باهمسر در حین روزه چه حکمی دارد؟
✍🏻 پاسخ:
🔷 آیت الله خامنه ای: بازي و شوخي با همسر براي روزهدار کراهت دارد، اگر عمل مزبور، بر حسب عادت موجب خروج منی نبوده و برحسب اتفاق بدون قصد خارج شده، روزه باطل نمیشود و چيزى بر اثر آن بر او واجب نيست ولى اگر ملاعبه را ادامه دهد تا آنجا كه نزديك است منى خارج شود و خوددارى نكند تا خارج گردد، روزهاش باطل است و علاوه بر قضاى آن روز، كفاره هم واجب است.
🔷 آیت الله مکارم شیرازی: بازی و شوخی باهمسر برای روزهدار کراهت دارد و اگر بدون قصد بيرون آمدن منی چنين کند درصورتیکه عادت نداشته باشد که به اين مقدار بازی و شوخي منی از او خارج شود ولی اتفاقاً منی بيرون آيد روزهاش صحيح است. ولی اگر بهقصد بيرون آمدن منی باشد حتی اگر منی خارج نشود روزهاش باطل است.
🔷 آیت الله سیستانی: اگر روزه دار بدون قصد بيرون آمدن منی مثلاً با زن خود بازی و شوخی كند، چنانچه اطمينان دارد كه منی از او خارج نمی شود اگر چه اتّفاقاً منی بيرون آيد روزه او صحيح است ولی اگر اطمينان ندارد درصورتی كه منی از او بيرون آيد روزه اش باطل است.
🔺 احکام روزه مطابق با فتاوای مراجع عالیقدر آیات عظام خامنه ای، مکارم و سیستانی
📚 روزۀ زن باردار
💠 زن بارداری كه زایمان او نزديك است؛ اگر می ترسد که روزه برای جنین یا خودش ضرر داشته باشد، روزه بر او واجب نیست و در صورت اول (ضرر برای جنین) بايد براى هر روز يك مدّ طعام؛ يعنى گندم يا جو و مانند اينها (به عنوان فدیه) به فقير بدهد و بعد از ماه رمضان نیز قضای آن را به جا آورد و در صورت دوم که برای خودش ضرر دارد، باید روزههايى را كه نگرفته، قضا نمايد و بنابر احتیاط فدیه نیز بدهد و در مورد زنی که زایمان او نزدیک نیست، پرداخت فدیه مبنی بر احتیاط وجوبی است.
---------------------
📚 منبع:
پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
الهی🙏
اگر بد بودیم یاریمان کن
تا فردایی بهتر داشته باشیم...✨
خدایا به حق مهربانیت❤️
نگذار کسی با نا امیدی و ناراحتی
شب خود را به صبح برساند...🙏
آمیـــن یا رَبَّ
♥️فردا روز شماست
⭐️امیدوارم اتفاقهای
♥️قشنگ بیفته براتون
⭐️آروم بخوابید و همه
♥️چیز را به خدا بسپارید
⭐️شبــتـ🌙ــون به نور خدا روشن
📚 کفارۀ افطارعمدی
💠 کفارۀ افطار عمدی روزۀ ماه مبارک رمضان یکی از دو مورد زیر است:
١. گرفتن دو ماه روزه
٢. غذا دادن به شصت فقیر.
کسی که میخواهد دو ماه کفارۀ روزۀ ماه رمضان را بگیرد، باید یک ماه تمام و حداقل یک روز از ماه دوم را پیدرپی روزه بگیرد و اگر بقیۀ ماه دوم پی درپی نباشد، اشکال ندارد.
✅ رساله نماز و روزه مساله٨٨٧ و ٨٨٨
#احکام_وقف #احکام_مسجد
💬 پرسش:سود شرعی که روی اجناس میکشیم تا چند درصد مجاز می باشد.هر جا تحقیق کردم گفتن در حد مجاز اما من نمیدونم حد مجاز یعنی چند درصد؟
✅پاسخ: درصد سود خاصی به عنوان سود مجاز شرعی ، در اسلام مشخص نشده است و در صد سود منصفانه را عرف بازار مشخص می کند اما نباید این درصد بر خلاف قوانین مصوب باشد.
پی نوشت:استفتاء از دفتر معظم له در قم
💠 معیار @وطن_بودن چیست؟ 💠
✍🏼 آیت الله خامنه ای: به طور کلی کسى که به جايى غير از وطن اصلى خود رفته و قصد زندگى دائمى هر چند براى بخشى از سال در آنجا نموده و با اين قصد، مدّتى که عرفاً آن محل را وطن او بدانند، در آن مکان زندگى کرده، آنجا وطن او محسوب مىشود و بعد از صدق وطن نماز او تمام و روزه صحیح است. ↙ و نيز اگر بدون قصد آن قدر بماند که عرف، آنجا را وطن او بداند، حکم وطن، مترتّب مىشود. ↙ همچنين اگر کسى بنا دارد به مدّت مثلاً هشت سال بطور دائم در جايى صرفاً به قصد زندگى بماند، آنجا نيز وطن او محسوب مىشود.
✍🏼 آیت الله مکارم شیرازی: در یکی از این سه حالت، آن جا در حكم وطن او است، نماز و روزه کامل است و نيازى به قصد ده روز ندارد:
1⃣-داشتن قصد سکونت طولانی مدت مانند یکسال و بیشتر،
2⃣ - ماندن هفته اى حداقل سه روز در مدت زمان حداقل دو سال،
3⃣ -ماندن حداقل چهار ماه در سال (هرچند بصورت پراکنده) در مدت زمان سه سال و بیشتر.
◀ در سفر اول چنانچه کمتر از ده روز مي ماند بنا براحتياط مستحب دو سه روز اول را شکسته هم ضميمه کند.
✍🏼 آیت الله سیستانی:
1⃣- اگر در ماه حد اقل 22 روز کامل در آنجا بمانيد و این امر برای یک سال و نیم یا بیشتر باشد آنجا مقر شما است و حکم وطن را دارد.
2⃣- اگر در ماه حد اقل 15 روز کامل در آنجا بمانيد و این امر برای سه سال یا بیشتر باشد آنجا مقر شما است و حکم وطن را دارد.
3⃣- اگر در ماه حد اقل 7 روز کامل در آنجا بمانيد و این امر برای چهار سال یا بیشتر باشد آنجا مقر شما است و حکم وطن را دارد.
4⃣- اگر در ماه حد اقل 22 روز و هر روز 12 ساعت در آنجا بمانيد و این امر برای سه سال یا بیشتر باشد آنجا مقر شما است و حکم وطن را دارد.
5⃣- اگر در ماه حد اقل 15 روز و هر روز 12 ساعت در آنجا بمانيد و این امر برای پنج سال یا بیشتر باشد آنجا مقر شما است و حکم وطن را دارد.
6⃣- اگر در ماه حد اقل 20 روز و هر روز 8 ساعت در آنجا بمانيد و این امر برای چهار سال یا بیشتر باشد آنجا مقر شما است و حکم وطن را دارد.
7⃣- اگر در ماه حد اقل 22 روز و هر روز 6 ساعت در آنجا بمانيد و این امر برای چهار سال یا بیشتر باشد آنجا مقر شما است و حکم وطن را دارد.
8⃣- اگر هر سال يک چهارم آن را در آنجا بمانید و این امر برای چهار سال یا بیشتر باشد آنجا مقر شما است و حکم وطن را دارد.
#احکام_وطن
#وطن #معیار_وطن_بودن
------------
📚 استفتاء از سایت مراجع عظام
------------------------------