eitaa logo
🌹 رساله تمام مراجع🌹
5.8هزار دنبال‌کننده
31.6هزار عکس
10.7هزار ویدیو
119 فایل
#تــــــــــــــــوجه👇👇👇 📚 کتاب هایی که قبل ازمرگ باید بخوانیم...👇✅ https://eitaa.com/joinchat/2373517458Cb099503ae7 مدیر @Hossein_Hajivand تبلیغات👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2953183246Ce6d64e22a6
مشاهده در ایتا
دانلود
💬سوال: محل خروج ادرار چگونه تطهیر می شود⁉️⁉️ ✅ پاسخ: 1⃣) با آب کر و جاری: 📝 همه مراجع: یک مرتبه شستن، کافی است. 2⃣) با آب قلیل: 📝آیت الله خمینی : در مردها یک مرتبه شستن کافی است؛ اما در زن ها، احتیاطا دو مرتبه لازم است. 📝 آیات عظام خامنه ای، وحید، صافی، زنجانی، گلپایگانی، خویی، تبریزی: بنابر احتیاط واجب، دو مرتبه شسته شود. 📝آیات عظام سیستانی، مکارم، بهجت، فاضل: بعد از برطرف شدن ادرار، یک مرتبه کافی است. 📝 آیات عظام نوری، اراکی: دو مرتبه لازم است. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: نظر مراجع تقلید درباره فطریه و کفاره امسال (1397)،چه مقدار بوده⁉️⁉️ ✅ پاسخ: زکات فطره امسال طبق نظر اکثر مراجع، برابر با ۸ هزار تومان معادل ۳ کیلوگرم گندم یا ۲۰ هزار تومان معادل ۳ کیلوگرم برنج اعلام شده است. 📝 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: حداقل مبلغ فطریه برای هر نفر ۸ هزار تومان (براساس قوت غالب گندم) و بر مبنای قوت غالب برنج هم قیمت سه کیلو برنج بر حسب نوع مصرف است. همچنین کفاره غیر عمد روزی ۲۵۰۰ تومان و مبلغ کفاره عمد روزی ۱۵۰ هزار تومان تعیین شده است. 📝 آیت‌الله سیستانی: حداقل مبلغ فطریه در قم برای هر نفر ۶ هزار تومان (براساس قوت غالب گندم)، همچنین کفاره غیر عمد روزی ۲ هزار تومان و مبلغ کفاره عمد روزی ۱۲۰ هزار تومان تعیین شده است. 📝 آیت‌الله وحید خراسانی: حداقل مبلغ فطریه برای هر نفر ۷ هزار و ۵۰۰ تومان (براساس قوت غالب گندم)، همچنین کفاره غیر عمد روزی ۲ هزار تومان و مبلغ کفاره عمد روزی ۱۲۰ هزار تومان تعیین شده است. 📝 آیت‌الله مکارم شیرازی: زکات فطره امسال برای هر نفر بر مبنای قوت غالب گندم در تهران مبلغ ۸ هزار تومان و سایر شهرها مبلغ ۷ هزار تومان و بر اساس قوت غالب برنج، مبلغ ۲۰ هزار تومان اعلام شده است. طبق نظر معظم‌له در پرداخت زکات فطره افراد مخیر هستند بین پرداخت بر اساس گندم یا برنج ایرانی و یا برنج خارجی، در واقع با پرداخت هر یک از این سه بری‌الذمه خواهند شد. در ضمن در شهرهایی که بتوان سه کیلو گندم یا سه کیلو برنج را با مبلغی کمتر از مبلغ اعلامی خریداری کرد کافی است همان مبلغ را بپردازند. همچنین کفاره عذر هر روز ۲ هزار و پانصد تومان و کفاره عمد ۱۵۰ هزار تومان است. 📝 آیت‌الله علوی گرگانی: طبق اعلام دفتر معظم‌له مبلغ کفاره غیر عمد برای هر روز ۲ هزار تومان پول نان برای فقراست. همچنین مبلغ فطریه برای هر نفر از گندم حداقل ۶ هزار تومان است و از برنج هم به ازای هر نفر سه کیلو از برنجی که غالباً مصرف می‌کنند داده شود و قیمت متوسط آن ۳۰ هزار تومان است. 📝 آیت‌الله شبیری زنجانی: دفتر آیت‌الله شبیری زنجانی، مبلغ ۸ هزار تومان را بابت فطریه هر نفر به حساب گندم تعیین کرده است. کفاره افطار غیر عمدی برای هر روز به حساب گندم حدود ۹۰۰ گرم است که در صورت اطمینان می‌توان قیمت آن را به مسکین داد تا به وکالت از او برای خودش این مقدار طعام بخرد. همچنین مبلغ ۲ هزار تومان را برای کفاره افطار غیر عمدی و مبلغ ۱۲۰ هزار تومان را برای افطار عمدی تعیین کرده است. کسی که نماز عید فطر می‌خواند باید فطریه را پیش از نماز عید پرداخت کند و یا به این نیت کنار بگذارد ولی اگر نماز عید نمی‌خواند باید تا غروب روز عید فطر، زکات فطره را پرداخت کند یا کنار بگذارد. 📝 آیت‌الله نوری همدانی: زکات فطره برای کسانی که قوت غالبشان گندم است، برای هر نفر حداقل ۸ هزار تومان و برای کسانی که می‌خواهند قیمت برنج پرداخت کنند طبق قیمت برنج مصرفی سه کیلو گرم محاسبه شود. البته طبق نظر معظم‌له قوت غالب ملاک نیست و کسی بخواهد فقط قیمت گندم را بدهد کفایت می‌کند. همچنین کفاره افطار روزه غیرعمدی برای هر نفر روزی ۲ هزار تومان و کفاره افطار روزه عمدی برای هر روز ۱۲۰ هزار تومان است. 📝 آیت‌الله جوادی آملی: حداقل مبلغ فطریه برای هر نفر بین ۶ تا ۸ هزار تومان (براساس قوت غالب گندم) است. همچنین کفاره غیر عمد روزی ۲ هزار تومان و مبلغ کفاره عمد روزی ۱۲۰ هزار تومان تعیین شده است. 📝 آیت‌الله سبحانی: حداقل مبلغ فطریه برای هر نفر ۸ هزار تومان (براساس قوت غالب گندم) و بر مبنای قوت غالب برنج هم قیمت سه کیلو برنج بر حسب نوع مصرف است. همچنین کفاره غیر عمد روزی ۲۵۰۰ تومان و مبلغ کفاره عمد روزی ۱۵۰ هزار تومان تعیین شده است. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: وقت نماز آيات در زلزله و رعد و برق چه زمانی است⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝 آیت الله خامنه ای:‌ نماز آيات براى زلزله قضا نمى‌شود و هر وقت بخواند بايد به نيت ادا خوانده شود. 📝 آیت الله مکارم شیرازی:‌ مساله 1292ـ هنگامى که زلزله یا صاعقه و مانند آن اتّفاق مى افتد باید بلافاصله نماز آیات را بخواند و اگر نخواند معصیت کرده و احتیاط مستحب آن است که تا آخر عمر هر وقت توانست بخواند. 📝 آیت الله سیستانی: مسأله ۱۴۷۷ ـ در زلزله باید فوراً نماز آیات را بخواند به نحوی که در نظر مردم تأخیر محسوب نشود، و اگر تأخیر کرد احتیاط مستحب آن است که بعداً بدون نیت ادا و قضا بخواند. 📝 آیت الله وحید خراسانی: مسأله ۱۵۰۶ ـ موقعى كه زلزله و رعد و برق و مانند اينها اتّفاق مى افتد بايد نماز آيات بخواند، و بايد به اندازه اى كه عرفاً تأخير گفته مى شود نماز را عقب نيندازد، و در صورت تأخير نماز را به جا آورد و بنابر احتياط واجب نيّت ادا و قضا نكند. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: وظیفه زن و فرزندان نسبت به شوهری و پدری که مال حرام به خانه می آورد و خود نیز درآمدی ندارند، چیست⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای: تا زمانی که یقین به حرام بودن عین مال مورد ابتلا ندارند استفاده اشکال ندارد و بررسی کردن هم لازم نیست. 📝آیت الله مکارم: اگر يقين ندارند اموالی که در اختیار آنها قرار می دهد از راه حرام تهيه شده، تصرف در آنها مانعي ندارد اما اگر يقين دارند و صاحب آن را مي شناسند، بايد به صاحبش برگردانند و گرنه ما به آنها اجازه مي دهيم تصرف کنند و معادل آن را که تصرف کرده اند به نيازمندي بپردازيد. و اگر تمکن ندارند بر ذمه بگيرند و هر موقع که توانستند، بپردازند. ضمنا لازم است در فرصت های مناسب با زبان خوش و با ادب و احترام ایشان را امر به معروف و نهی از منکر نماید و از ایشان بخواهد که کاری را برای خودش انتخاب نماید که درآمدش حلال باشد و آثار و عواقب دنیوی و اخروی کسب حرام و حرام خوری و آثار سوء آن در تربیت و شکل گیری شخصیت فرزندان را متذکر شود. 📝آیت الله سیستانی: اگر عین مال دزدی نباشد ولی از طریق حرام مانند دروغ یا کم فروشی بدست می آورد تصرف در اموالی که شوهر می آورد برای شما جایز است هر چند که خودش گناه کار است. 📝آیت الله شبیری زنجانی: تصرف در عین پولی که شوهراز راه حرام به دست می آورد، جائز نیست مگر در فرض اضطرار و در اینصورت در صورت امکان باید با کارکردن کسب حلال تهیه کنند. 📝آیت الله فاضل: اگر زن و فرزند صد در صد یقین دارند که شوهر مال حرام به خانه می آورد باید او را از آوردن مال حرام بترسانند و با روش خوب با او صحبت کنند تا دست از کار حرام و اموال حرام بردارد، اگر اثر نکند در صورتی که زن و فرزند درآمد دیگری برای ادامه زندگی خود ندارند از باب ناچاری از اموالی که مرد تهیه می کند استفاده برای زن و فرزند حلال است. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آیا تخلف از وعده (در غیر از قراردادهای دوطرفه) حرمت دارد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝 آیت الله خامنه ای: حرمت ندارد، اما مومن اخلاقاً تخلف نمی کند. 📝 آیت الله مکارم: اگر وعده ابتدایی بوده، خلف وعده حرام نیست. 📝آیت الله سیستانی: وعده ابتدایی که در ضمن عقد و قراردادی نباشد واجب الوفاء نیست گرچه عمل کردن به وعده مستحب است و در حدیث آمده: (وعده مؤمن به برادر مؤمن خود همانند نذر است ولی کفاره ندارد). البته بعضی از فقهاء گفته اند عهد واجب الوفاء است یعنی التزامی که طرف مقابل بر اساس آن عملی انجام دهد مثلاً شخصی را دعوت می کند برای نهار خوردن و آن شخص کرایه ماشین می دهد و زحمت می کشد و خود را به خانه دعوت کننده می رساند، در این صورت دعوت کننده نمی تواند بگوید من وعده دادم و لازم نیست به وعده خود وفا کنم. 📝آیت الله وحید: خلفِ وعده کراهتِ شدید دارد البته اگر در حالِ وعده دادن بناءِ بر خلفِ وعده داشته باشد، حرام است و بنابر احتیاطِ واجب باید اجتناب نماید از وعده دادن به أهل در حالی که معلوم نیست به آن عمل می کند یا نه. 📝آیت الله شبیری زنجانی: اگر شخص عمل به وعده را به عهده خود گذاشته باشد تخلف از آن بنابر احتیاط جایز نیست اما اگر به عهده خود نگذاشته تخلف مکروه است. 📝آیت الله فاضل: تخلف از وعده هایی که غیر از عقود لازم باشد، و ضرر برکسی وارد نشود، حرام نیست، لیکن اخلاقا کارخوبی نیست و کراهت دارد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: حکم گریه غیر عمدی در نماز برای امام حسین (علیه السلام) چیست⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای: احتیاط واجب در ترک گریه بر سید الشهداء (علیه السلام) می باشد اما سهوا نماز را باطل نمی کند. 📝آیت الله مکارم: جایز نیست و گریه در نماز فقط برای خوف از خدا و عشق به مقام ربوبیت پروردگار جایز است و در مورد اعاده نمازهای سابق اگر جاهل قاصر به مساله بوده نمازهای سابق اعاده ندارد. 📝آیت الله شبیری زنجانی: گریه در مصائب اهل بیت (علیهم السلام) هر چند عمدی باشد نماز راباطل نمی کند ولی احتیاط مستحب در اتمام نماز و اعاده آن است حتی اگر گریه بی صدا باشد. 📝 آیت الله وحید: اشکالی ندارد. 📝آیت الله فاضل: گریه کردن اگر برای امام حسین (علیه السلام) باشد اشکال ندارد و نماز باطل نمی شود. 🆔👇👇 @resule10📚
💬 سوال: من قبل از سن ۱۴ سالگی محتلم (جنب) می شدم، ولی نمی دانستم که احتلام نشانه بلوغ است؛ از این رو تا 15 سالگی روزه نگرفتم آیا باید نماز و روزه ها را قضا کنم⁉️در مورد کفاره چه طور⁉️⁉️ ✅ پاسخ: 📝 آیت الله خامنه ای: در فرض سؤال باید قضای نماز و روزه را بجا آورید و اگر غافل از حکم مسأله بودید، کفاره ندارد. 📝 آیت الله مکارم:‌ در فرض سوال نمازها و روزه هایی را که از هنگام بلوغ بجا نیاورده اید، به تدریج قضا نمایید و روزه هائی که قضا شده، کفاره ندارد. در نظر داشته باشید نشانه بلوغ يکی از سه چيز است: اول پانزده سال قمري تمام ( 14 سال و 6 ماه و 20 روز شمسي) در مرد و نه سال قمري تمام (8 سال و 8 ماه و 25 روز شمسي) در زن دوم بيرون آمدن منی سوم روييدن موي درشت بالای عورت. هر کدام زودتر ظاهر شود فرد بالغ شده است. 📝آیت الله سیستانی: باید از زمانی که به بلوغ رسیدید نمازهایتان را قضا کنید و در مورد روزه اگر احتمال مى دهد كه در آن وقت مفهوم تكليف را نمى فهميده يا اينكه احتمال مى دهد كه آن وقت مطمئن بوده كه خوردن جايز است قضا كافى است و نسبت به قضا اگر در مقدار فوت شده شک دارید مقدار متیقن یعنی کمتر کافی است. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: اگر در حال حیض خورشید گرفتی یا ماه گرفتگی اتفاق بیفته تکلیف زن چیست⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای: زن حائض در حال حيض وظيفه اى نسبت به نماز ندارد. 📝آیت الله مکارم: اگر در حال عادت ماهانه يا نفاس، آفتاب يا ماه بگيرد و تا آخر مدّتى كه خورشيد يا ماه باز مى شود از خون حيض و نفاس پاك نشده باشد، نماز آيات بر او واجب نيست و قضا هم ندارد. 📝آیت الله زنجانی: اگر هنگام كسوف يا خسوف خبردار شده یا كسوف يا خسوف كلى بود، باید بعدا قضا کند. 📝آیت الله وحید: اگر در حال حيض يا نفاس زن، خورشيد يا ماه بگيرد، نماز آيات بر او واجب نيست و قضا هم ندارد، ولى در غير موقّت مانند زلزله و رعد و برق بنابر احتياط واجب بعد از پاك شدن نماز را بدون نيّت ادا و قضا به جا آورد. 📝 آیت الله فاضل: بنابر احتياط واجب بعد از پاك شدن نماز آیات را قضا کند. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سؤال: شوهرم مرتب به نماز و قرآن خواندنم اعتراض کرده و قرآن رو دروغ خطاب می کند و در هر فرصتی به اسلام و دین توهین می کند. تکلیف من نسبت به وی و رابطه زن و شوهری چیست⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای: اگر منکر نبوت پیامبر اسلام یا منکر وجوب نماز یا روزه باشد، مرتد است و باید ــ بدون نیاز به طلاق ــ از او جدا شوید و عده نگه دارید. 📝آیت الله مکارم: اگر اهانت و انکار او به اهانت و انکار خدا و رسول برگردد چنانچه حال او حال عادى باشد، از اسلام بیرون رفته است و همسرش باید از او جدا بشود و نیازی به طلاق ندارد ولى اگر از حال طبیعى خارج شده و یامشکوک است که از حال طبیعى خارج شده یا نه، و یا جاهل است و با نصیحت بر می گردد در واقع هنوز حکم مرتد را ندارد و محکوم به اسلام است ودر صورت اوّل اگر توبه کند و دوباره آن زن به عقد آن مرد درآید عقدش صحیح است. 📝آیت الله سیستانی: اگر به صراحت چنين مى گويد كافر ومرتد است و جايز نيست لحظه اى با او بمانيد او همسر شما نيست وازدواج باطل است. 📝 آیت الله شبیری زنجانی: اگر قصد جدّی در انکار اسلام دارد یا نبوت حضرت خاتم صلی الله علیه و آله را انکار می کند مرتد بوده و نسبت به شما نامحرم است و باید از وی جدا شوید و نیاز به طلاق نیز نیست. 📝 آیت الله فاضل: اگر آنچه نوشته اید واقعیت داشته باشد و شوهر شما به قرآن و اسلام و نماز توهین می‌کند، و نوشته های قرآن را دروغ و مسلمان بودن را اشتباه می‌‌داند، مرتد است و بودن شما برای یک لحظه با این مرد حرام است و عقد شما باطل شده و اگر از حالا که مسئله را فهمیده اید با شوهر نزدیکی کنید برای شما حرام است و اگر به اختیار خود نزدیکی کنید زنا با کافر حساب می‌‌شود و اگر نطفه منعقد شود حرام زاده حساب می‌شود، اگر تا حالا نمی دانستید و نطفه منعقد شده باشد حلال زاده است و باید فورا از او جدا شوید، وعده وفات نگهدارید، بعد از عده وفات از نظر شرعی‌می‌توانید با مرد دیگری ازدواج کنید، از نظر قانونی و اثبات این مسئله، سعی کنید مدرکی بدست آورید تا قانونا مشکل نداشته باشد و بعد از بدست آوردن مدرک اثبات ارتداد، از شوهر خود در دادگاه شکایت کنید. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: تکلیف کسی که در قنوت نماز شک کند سوره توحید را خوانده است یا نه، چیست⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝 آیت الله خامنه ای: در فرض سؤال به شک اعتنا نکنید و نماز صحیح است. 📝آیت الله مکارم: اگر به قنوت رفته و شک در حمد یا سوره کند، نباید به شک خود اعتنا کند و نماز در این حالت صحیح است. 📝آیت الله سیستانی: در فرض سوال به شک خود اعتنا نکنید. 📝آیت الله شبیری زنجانی: شک بعد از محل است و به شک اعتنا نمی شود. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سؤال: شوهرم مرتب به نماز و قرآن خواندنم اعتراض کرده و قرآن رو دروغ خطاب می کند و در هر فرصتی به اسلام و دین توهین می کند. تکلیف من نسبت به وی و رابطه زن و شوهری چیست⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای: اگر منکر نبوت پیامبر اسلام یا منکر وجوب نماز یا روزه باشد، مرتد است و باید ــ بدون نیاز به طلاق ــ از او جدا شوید و عده نگه دارید. 📝آیت الله مکارم: اگر اهانت و انکار او به اهانت و انکار خدا و رسول برگردد چنانچه حال او حال عادى باشد، از اسلام بیرون رفته است و همسرش باید از او جدا بشود و نیازی به طلاق ندارد ولى اگر از حال طبیعى خارج شده و یامشکوک است که از حال طبیعى خارج شده یا نه، و یا جاهل است و با نصیحت بر می گردد در واقع هنوز حکم مرتد را ندارد و محکوم به اسلام است ودر صورت اوّل اگر توبه کند و دوباره آن زن به عقد آن مرد درآید عقدش صحیح است. 📝آیت الله سیستانی: اگر به صراحت چنين مى گويد كافر ومرتد است و جايز نيست لحظه اى با او بمانيد او همسر شما نيست وازدواج باطل است. 📝 آیت الله شبیری زنجانی: اگر قصد جدّی در انکار اسلام دارد یا نبوت حضرت خاتم صلی الله علیه و آله را انکار می کند مرتد بوده و نسبت به شما نامحرم است و باید از وی جدا شوید و نیاز به طلاق نیز نیست. 📝 آیت الله فاضل: اگر آنچه نوشته اید واقعیت داشته باشد و شوهر شما به قرآن و اسلام و نماز توهین می‌کند، و نوشته های قرآن را دروغ و مسلمان بودن را اشتباه می‌‌داند، مرتد است و بودن شما برای یک لحظه با این مرد حرام است و عقد شما باطل شده و اگر از حالا که مسئله را فهمیده اید با شوهر نزدیکی کنید برای شما حرام است و اگر به اختیار خود نزدیکی کنید زنا با کافر حساب می‌‌شود و اگر نطفه منعقد شود حرام زاده حساب می‌شود، اگر تا حالا نمی دانستید و نطفه منعقد شده باشد حلال زاده است و باید فورا از او جدا شوید، وعده وفات نگهدارید، بعد از عده وفات از نظر شرعی‌می‌توانید با مرد دیگری ازدواج کنید، از نظر قانونی و اثبات این مسئله، سعی کنید مدرکی بدست آورید تا قانونا مشکل نداشته باشد و بعد از بدست آوردن مدرک اثبات ارتداد، از شوهر خود در دادگاه شکایت کنید. 🆔👇👇 @resule10📚
💬 سوال: نذر، چه شرایطی دارد⁉️⁉️ ✅ پاسخ: 🔹شرایط نذر عبارتند از: 1⃣. نذر کننده عاقل و بالغ باشد. 2⃣. به اختیار و قصد خود نذر کند. 3⃣. توانایی داشته باشد، یعنی ادای نذر برایش ممکن باشد و گرنه صحیح نیست. 📝 آیت الله سیستانی: جز در موردی که نذر روزه کند که اگر از ادای آن عاجز شد، احتیاط واجب آن است که به جای هر روز، 750 گرم غذا به فقیر صدقه دهد یا 1/5 کیلو به کسی بدهد که به جای او روزه نذر شده را بگیرد. 📝 آیت الله زنجانی: اگر نذر کند که روزه ای بگیرد و بدون پیش بینی از ادای آن عاجز شود، باید آن را قضا کند و اگر ممکن نشد، به مقدار یک مد طعام به فقیر صدقه دهد. 4⃣. در نذر باید صیغه آن خوانده شود. 5⃣ مورد نذر، حرام یا مکروه و یا ترک واجب یا مستحب نباشد. 6⃣. اذن شوهر یا پدر. 🆔👇👇 @resule10📚