eitaa logo
🌹 رساله تمام مراجع🌹
5.8هزار دنبال‌کننده
30.8هزار عکس
10.2هزار ویدیو
119 فایل
#تــــــــــــــــوجه👇👇👇 📚 کتاب هایی که قبل ازمرگ باید بخوانیم...👇✅ https://eitaa.com/joinchat/2373517458Cb099503ae7 مدیر @Hossein_Hajivand تبلیغات👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2953183246Ce6d64e22a6
مشاهده در ایتا
دانلود
💬سوال: برای پاک شدن کف پا وته کفش باید چه مقدار راه رفت تا پاک شوند⁉️⁉️ 💠پاسخ کلی مراجع تقلید: برای (۱) پاک شدن کف پا و ته کفش، بهتر است پانزده قدم یا بیشتر (۲) راه بروند، اگر چه به کمتر از پانزده قدم (۳) یا مالیدن پا به زمین نجاست (۴) برطرف شود. ✅ پاسخ اختصاصی هرمرجع وادامه پاسخ کلی بالا (۱) 📝آیت الله بهجت: بعد از برطرف شدن عین نجاست، بنا بر اظهر تماس کف پا و ته کفش با زمین کافی است، اگر چه راه رفتن و مالیدن صدق ننماید ولی برای.. (۲) 📝آیات عظام خوئی، تبریزی، سیستانی: پانزده ذراع دست یا بیشتر.. 📝آیت الله نوری: پانزده ذراع (که تقریباً ده گام می‌شود) یا بیشتر.. (۳) 📝آیات عظام خوئی، تبریزی، سیستانی، نوری: پانزده ذراع.. (۴) 📝آیت الله بهجت:عین نجاست.. 📝آیت الله زنجانی: برای پاک شدن کف پا و ته کفش، بهتر است پانزده ذراع دست یا مانند آن راه بروند، (ذراع دست حدود نیم متر است)، اگر چه به کمتر از این مقدار هم پاک شود. 📝آیت الله مکارم: برای پاک شدن ِ کف پا و ته کفش، اگر مختصری راه برود یا پا را بر زمین کشد کافی است، ولی بهتر است لا اقل ّ پانزده ذراع (تقریباً هفت متر و نیم) راه برود. 🆔👇👇 @resule10📚
وقتی قراره کلی عیدی بگیری ☺️😌 راسی پیشاپیش عیدتونم مبااارک فقط عیدی مدیر یادتون نره😅 @hajtohid👈 پی وی جهت پرداخت عیدی
💬سوال: عده طلاق چه مقدار است⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع: اگر عادت ماهيانه مى بيند، بعد از آنكه در پاكى طلاقش داد، بايد به مقدارى صبر كند كه دو بار حيض ببيند و پاك شود. هنگامى كه حيض سوم را ديد، عده او تمام است. اگر عادت نمى بيند، ولى در سن زنانى است كه عادت مى بينند، بايد بعد از طلاق سه ماه عده نگه دارد. 💠تبصره ۱. عده طلاق، در صورتى است كه فاصله بين دو حيض او كمتر از سه ماه باشد. 💠تبصره ۲. آيه اللّه  مكارم در مورد زنانى كه عادت مى شوند، احتياط واجب كرده اند. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: اگر کسی در خواندن حمد و سوره بیشتر از معمول صدایش را بلند کند نمازش باطل است یا نه⁉️⁉️ ✅پاسخ: اگر کسی در خواندن حمد و سوره بیشتر از معمول صدایش را بلند کند، مثل آن که آنها را با فریاد بخواند، نمازش باطل است (۱). (۱) 📝آیت الله بهجت:بنا بر احتیاط. 📝آیت الله زنجانی: اگر کسی در خواندن حمد و سوره صدایش را به قدری بلند کند که به آن فریاد گفته شود؛ نه قرائت، نمازش باطل است. 📝آیت الله مکارم: هر گاه کسی در قرائت و ذکر نماز صدای خود را بیش از حدّ معمول بلند کند و با فریاد بخواند، نمازش باطل است. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: تخیّل شهوت بدون خروج منی چه حکمی دارد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای: تحریک شهوت از طریق مذکور جایز نیست. 📝آیت الله مکارم: فکر گناه تا زمانی که منتهی به انجام گناه نشود، گناه محسوب نمی شود، ولی بی شک آثار نامطلوبی بر روح انسان می گذارد. 📝آیت الله شبیری زنجانی: حرام نیست اما اگر با تحریک کردن عضو باشد احتیاط در ترک است. 📝آیت الله وحید: بنابر احتیاطِ واجب، حرام است. 📝 آیت الله فاضل: صرف تخیّل شهوت تا زمانی که عملا منجر به حرام و گناه نشود، گناه حساب نمی شود. لیکن تخیّل شهوانی، دل را سیاه می کند و زمینه گناه را فراهم می کند و بهتر است از تخیل شهوانی بدون قصد خروج منی نیز خودداری شود. 🆔👇👇 @resule10📚
📺 #سمساری_در_ایتا ✅خرید فروش بدون واسطه📎 #مبل_میز_کابینت_کمد_بوفه #فرش_روفرشی_پتو_تشک #یخچال_لباسشویی_سماور #کیف_کفش_لباس_موبایل 📌ثبت آگهی به صورت کاملا #رایگان اجناس باورنکردنی از سرتاسر ایران با قیمت استثنائی مبل ۱۰۰ هزار تومان😳 http://eitaa.com/joinchat/2934636556Cfe0af17494 ⬆️ #بدو_بدو 🏃تا بهترین هارو نبردن 😎☝️
💬سوال: زنی هنگام سجده، سر خود را روی مهر گذاشته، متوجه میشود که پیشانی وی به‌طور کامل با مهر تماس ندارد، زیرا چادر یا روسری وی مانع از تماس کامل پیشانی با مهر است، لذا سرش را از روی آن بلند کرده و بعد از رفع مانع دوباره روی مهر گذاشته است، نماز او چه حکمی دارد؟ اگر عمل وی سجده مستقلی محسوب شود، نمازهایی که خوانده است، چه حکمی دارد⁉️⁉️ ✅پاسخ : 📝آیت الله خامنه ای: واجب است بدون اين که سر خود را از زمين بلند کند، پيشانى‌اش را حرکت دهد تا روى مهر قرار بگيرد. اگر بلند کردن پيشانى از زمين براى سجده روى مهر بر اثر جهل يا فراموشى بوده و اين عمل را فقط در يکى از دو سجده يک رکعت انجام مىداده، نمازش صحيح است و اعاده واجب نيست. ولى اگر اين کار با علم و عمد بوده و يا در هر دو سجده يک رکعت آن را انجام داده، نمازش باطل و اعاده آن واجب است.  اگر در هنگام سجده، چادر روى صورت بيفتد و پيشانى با واسطه چادر روي مهر قرار بگيرد، چه حكمى دارد⁉️⁉️ بايد آهسته بطورى كه سر بلند نشود چادر را از زير پيشانى بكشيد تا پيشانى بر مهر قرار گيرد. 📝آيت الله مكارم شيرازي: در گذشته به هنگام سجده چادر بین پیشانی ما و مهر حایل شده بوده ولی (از روی جهل) آن را نکشیده ایم بلکه سر را بلند کرده و دوباره گذاشته ایم. آیا باید قضا کنیم⁉️⁉️ چنانچه تنها در یک سجده در نماز بوده و در یادگیری مسیله کوتاهی نکرده باشید نمازهای گذشته صحیح است و قضا ندارد. 📝آيت الله شبيري زنجاني:   اگر در موقع گذاشتن پيشانى روى مهر قسمتى از موى سر يا چادر، مانع چسبيدن پيشانى روى مهر گردد، چه بايد كرد⁉️⁉️ اگر به اندازه‌ى قدر واجب از سجده روى مهر باشد، مانعى ندارد و اگر نباشد بدون آن كه سر را بلند كند، آن مو يا چادر را از روى پيشانى بكشد. 📝آیت الله سیستانی: پرسش: اگر موی سر بین پیشانی و مهر قرار بگیرد (مثلا نیمی از مهر را بپوشاند) آیا سجده درست است⁉️⁉️ اشکال ندارد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: مقصود از موانع تحقق ارث، اموری است که وجود هر یک از آن‌ها، به‌رغم وجود شرایط وراثت، مانع از تحقق ارث می‌شود. برای اینکه بتوان وارثی را به این علت از ارث محروم کرد، باید وجود یکی از این عوامل به اثبات برسد. در صورت شک در وجود مانع، کسی که اسباب و شرایط وراثت در او جمع باشد، متوفی ارث خواهد برده شده است عبارتند از: ✅پاسخ: 1⃣-کفر: کافر از مسلمان ارث نمی‌برد، امّا مسلمان از کافر ارث می‌برد. 2⃣-قتل: کشتن عمدی کسی به ناحق - نه برای قصاص، دفاع یا حدّ و مانند آن - موجب محرومیّت قاتل از ارث است. به قول مشهور، در قتل خطایی، قاتل تنها از دیه پرداختی محروم است.در این که قتل شبه عمد مانند قتل خطایی است یا حکم قتل عمد را دارد، اختلاف است. قول نخست به ظاهر کلمات بیشتر فقها نسبت داده شده است. 3⃣-برده بودن: برده بودن مورّث یا وارث مانع ارث است، مگر آن که وارث، منحصر به برده باشد. در این صورت، برده - هر چند به طور قهری - از ترکه خریداری و آزاد می‌گردد و باقی مانده ترکه به او داده می‌شود. در این که برده در هر طبقه‌ای از طبقات سه گانه که باشد در صورت انحصار وارث به او، آزاد شود یا آن که این حکم اختصاص به پدر و مادر یا آنان به اضافه فرزندان میّت دارد، اختلاف است. 4⃣-لعان: اگر مردی با همسرش برای نفی فرزند از خود، ملاعنه (--» لعان) کند، زن و شوهر از یکدیگر و نیز مرد از فرزند مورد لعان و بالعکس، ارث نمی‌برند. لعان در لغت به معنی لعنت کردن است و در اصطلاح عبارت است از اظهار لعن و نفرت بین زوجین با صیغه‌ی مخصوص، با این منشا که شوهر به همسر خود نسبت زنا بدهد و یا فرزندی را که شرعاً ملحق به اوست، انکار کند. 5⃣-زنا: نه زنا زاده از پدر و مادر خود ارث می‌برد و نه پدر و مادر و نزدیکان آنان از وی. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: مقصود از موانع تحقق ارث، اموری است که وجود هر یک از آن‌ها، به‌رغم وجود شرایط وراثت، مانع از تحقق ارث می‌شود. برای اینکه بتوان وارثی را به این علت از ارث محروم کرد، باید وجود یکی از این عوامل به اثبات برسد. در صورت شک در وجود مانع، کسی که اسباب و شرایط وراثت در او جمع باشد، متوفی ارث خواهد برده شده است عبارتند از: ✅پاسخ: 1⃣-کفر: کافر از مسلمان ارث نمی‌برد، امّا مسلمان از کافر ارث می‌برد. 2⃣-قتل: کشتن عمدی کسی به ناحق - نه برای قصاص، دفاع یا حدّ و مانند آن - موجب محرومیّت قاتل از ارث است. به قول مشهور، در قتل خطایی، قاتل تنها از دیه پرداختی محروم است.در این که قتل شبه عمد مانند قتل خطایی است یا حکم قتل عمد را دارد، اختلاف است. قول نخست به ظاهر کلمات بیشتر فقها نسبت داده شده است. 3⃣-برده بودن: برده بودن مورّث یا وارث مانع ارث است، مگر آن که وارث، منحصر به برده باشد. در این صورت، برده - هر چند به طور قهری - از ترکه خریداری و آزاد می‌گردد و باقی مانده ترکه به او داده می‌شود. در این که برده در هر طبقه‌ای از طبقات سه گانه که باشد در صورت انحصار وارث به او، آزاد شود یا آن که این حکم اختصاص به پدر و مادر یا آنان به اضافه فرزندان میّت دارد، اختلاف است. 4⃣-لعان: اگر مردی با همسرش برای نفی فرزند از خود، ملاعنه (--» لعان) کند، زن و شوهر از یکدیگر و نیز مرد از فرزند مورد لعان و بالعکس، ارث نمی‌برند. لعان در لغت به معنی لعنت کردن است و در اصطلاح عبارت است از اظهار لعن و نفرت بین زوجین با صیغه‌ی مخصوص، با این منشا که شوهر به همسر خود نسبت زنا بدهد و یا فرزندی را که شرعاً ملحق به اوست، انکار کند. 5⃣-زنا: نه زنا زاده از پدر و مادر خود ارث می‌برد و نه پدر و مادر و نزدیکان آنان از وی. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: من به تازگی کفشی خریده‌ام که فروشنده ادعا می کند چرم ایتالیاست . البته کفش ایتالیایی است ولی مشکل من این است که، آیا به صرف حرف فروشنده و مارک کفش، می توان اعتماد کرد⁉️ اگر بله، حکم طهارت من چیست⁉️⁉️ در حالی که تمام روز آن را می پوشم و تهیه کفش دیگر هم از لحاظ مالی برایم مقدور نیست ✅پاسخ: 📝آیات عظام:خامنه ای،سیستانی،مکارم ،صافی گلپایگانی: اگر شک در این باشد که آن، چرم طبیعى است یا مصنوعى، محکوم به طهارت است، و اگر بعد از احراز طبیعى بودن چرم آن، شک در این باشد که آیا از حیوانى است که شرعاً تذکیه شده یا خیر، نجس نیست و تحقیق لازم نیست و اگر یقین دارید که ذبح شرعى نشده، محکوم به نجاست است.ضمن اینکه پول داشتن یا نداشتن، حکم شرعی را تغییر نمی دهد. 📝آیت الله مکارم:(اشیای چرمی خواه از ذبح اسلامی باشد یا ذبح غیر اسلامی باشد پاک وخرید وفروش آن جایز است ولی گوشت واجزا ی خوردنی باید حتما ذبح اسلامی باشد) 📝آیات عظام بهجت ،وحید: چرمی که از کشورهای غیر اسلامی، وارد می‌شود را صرفا در صورتی پاک می‌دانند که فرد بداند، حیوانی که چرم از آن تهیه شده است ذبح شرعی شده و الا خرید و فروش آن را جایز نیست. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: خانمی که شوهرش به لحاظ فیزیکی (آلت تناسلی) مشکل داشته و عقیم است؛ آیا در صورت طلاق برای ازدواج بعدی باید عده نگه دارد⁉️⁉️ ✅ پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای: اگر دخول به مقدار ختنه گاه ـ هر چند در فرض سؤال ـ صورت گيرد، نگه داشتن عده لازم است. 📝آیت الله مکارم: در صورتی که شوهر حاضر به طلاق وی نباشد باید هزینه یا مال دیگری به شوهر ببخشد و او را به طلاق راضی کرده و طلاق خلع بگیرد و در هر صورت عده بعد از طلاق لازم است و باید رعایت کند. 📝آیت الله شبیری: در فرض وقوع طلاق اگر نزدیکی واقع شده باشد باید زن عده نگه دارد. 📝آیت الله وحید: اگر دخول به اندازه ی ختنه گاه یا بیشتر باشد عده بعد از طلاق واجب است. 📝 آیت الله فاضل: زن مستحق مهریه است و می‌تواند مهریه را به اجراء بگذارد و اگر خانم طلاق بگیرد در صورتی که بعد از ازدواج دخول صورت گرفته باشد، باید خانم سه حیض بعد از طلاق عده بگیرد و تا زمانی که عده اش تمام نشده است نمی تواند با مرد دیگری ازدواج کند. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: نظر به اينكه اغلب ماء‌الشعيرهاى وارداتى در كارخانجاتى توليد مى‌‌شوند كه در همان خط توليد انواع نوشيدنى‌هاى الكلى و مسكر نيز توليد مى‌‌شود آيا مصرف اين‌گونه ماءالشعيرها از لحاظ شرعى ايراد دارد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای: در صورتى كه يقين به ملاقات ماء‌الشعير با موضع نجس داشته باشيد، استعمال آن جايز نيست. حكم ماء‌الشعير بدون الكل كه در خارج تهيه مى‌‌شود و در اغلب با مقدار بسيار ناچيزى از الكل مثل ۰۱۰٪ الكل تهيه شده و مسكر نبودن آن محرز مى‌‌باشد چيست⁉️ اگر مقدار الكل از اين هم كمتر باشد، چه؟ لازم به ذكر است كه الكل موجود در اين نوع آبجو به آن از بيرون تزريق نشده بلكه طى فرايند تخمير خودبخود توليد مى‌‌شود و پس از آن تحت فشار از آن خارج شده و درصد ناچيزى كه گفته شد در آن باقى مى‌‌ماند. ماء‌الشعير مذكور پاك و حلال است. 📝آیت الله مکارم شیرازی آیا آبجو و ماء الشعیر حکم واحد دارند یعنی خوردنشان حرام است⁉️⁉️ مشروب الکلى که از جو گرفته مىشود و به آن «آبجو» میگویند حرام و از جهت نجاست مانند شراب است، ولى آبى که براى خواصّ طبّى از جو میگیرند و به آن «ماء الشّعیر» میگویند و ابداً مسکر نیست، پاک و حلال است. خوردن دلستر انگور از لحاظ شرعي اشكال دارد⁉️⁉️ اگر نجوشانند استفاده از آن مانعی ندارد و اگر آن قدر بجوشد که دوقسمت آن بخار شود و یک قسمت بماند، حلال است. یک واحد تولیدى در نظر دارد نسبت به تولید ماء الشعیر از موادّ اوّلیّه عصاره یا پودر وارداتى اقدام نماید. با توجّه به این که در مراحل تهیّه موادّ اوّلیّه فوق، این احتمال وجود دارد که اوّل الکل وجود داشته، و بعداً طىّ مراحلى الکل آن گرفته شده، آیا تولید ماء الشعیر از موادّ فوق جایز مى باشد⁉️⁉️ هرگاه وجود الکل در آن در مراحل اوّلیّه باشد، (به این معنا که نخست مبدّل به یک مایع مست کننده شود، سپس الکل آن را با حرارت یا مانند آن بگیرند) اشکال دارد. و اگر چنین نیست، یا مست کننده بودن آن مشکوک است، مانعى ندارد. 📝آيت الله سيستاني: نظر جنابعالی در مورد ماء الشعیرهائی که در بازار به فروش می رسد واحیاناً عبارت (بدون الکل) روی آن نوشته شده است چیست⁉️⁉️ نوشیدنی که از جو گرفته می شود و به آن فقاع می گویند قطعا حرام است و به احتیاط واجب نجس است و این نوشیدنی معمولاً سبب مستی نمی شود بلکه موجب نشأه است که میتوان آن را مستی خفیف نامید و ظاهراً منشأ آن پایین بودن نسبت الکل است پس اگر نوشیدنی مورد سوال از ابتدا کاملا خالی از الکل ساخته می شود که به آن فقاع گفته نشود اشکال ندارد در غیر این صورت حرام است هرچند پس از تولید الکل را از آن جدا کنند. آبجویی را می توان خورد که روی بطری آن نوشته شده “خالی از الکل است⁉️⁉️ خوردن آبجو که موجب سکر و مستی هر چند سبک می شود حلال نیست اما اگر مراد از آن، ماء الشعیر باشد که اصلا سکر و مستی آور نیست، اشکال ندارد. 🆔👇👇 @resule10📚
شب ولادت جگر گوشه امام رضا ، باب المراد حضرت جواد علیه السلام مبارک باد ❤️10صلوات هدیه بفرستید محضر امام جواد ع ♦️با پخش پست در ثواب سیل صلوات شریک شوید اعضای کانال ما از امام جواد خیلی حاجت گرفتند ، از امشب تا فردا کار خیر به نیت این بزرگوار انجام دهید نشوندن لبخند به لب کسی ، بخشیدن لوازم یا مالی به فردی ، کمک فکری یا کاری و.... اللهم صل علی محمد وآل محمد و عجل فرجهم🍃🍃🌺🍃🍃🌺🍃🍃 @hajtohid
💬سوال: منظور از نفقه ای که برعهده مرد است شامل چه چیز هایی می شود⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیة الله خامنه ای: زوجه از باب نفقه، بیش از مسکن و لباس و غذاى متعارف و متناسب با شأن خودش و هزینه درمان‌هاى متعارف، حق مطالبه چیزى از شوهر ندارد. و نفقه واجب، زن گرچه برعهده شوهر است، ولى زن مجاز نیست بدون اجازه از جیب او پول بردارد. 📝آیة الله سیستانی: دادن نفقه، بر زوج واجب است، مگر این که زوجه، به کلی از تمکین ابا کند بدون اینکه عذری داشته باشد. میزان نفقه و تأمین هزینه زندگى که بر مرد نسبت به همسرش واجب است، به مقدار متعارف و مناسب با شوۆن مرد و زن می باشد. 📝آیة الله صافی گلپایگانی: در صورتی که زوج بر دادن نفقه، توافق ندارد، اگر زوجه تمکین دارد، نفقه خود را از زوج طلبکار است و مى تواند تمام مهر خود را از زوج مطالبه نماید و اگر زوج قبل از دخول او را طلاق بدهد زوجه بیش از نصف مهریه طلبکار نیست. 📝آیة الله فاضل لنکرانی: به طور کلى نفقه زوجه دائمه وقتى بر شوهر واجب است که از او اطاعت کند و در امور مربوط به زناشویى بدون عذر شرعى سرپیچى نکند، و اگر بدون اذن از خانه خارج شد، نفقه اش ساقط مى شود . هرگاه زن بدون مانع مشروع از ادای وظایف زوجیت امتناع کند، مستحق نفقه نخواهد بود. ناشزه بودن ادعاست و طبعاً مدعی، یعنی شوهر باید بار اقامه دعوی و اثبات آن را تحمل کند، جدا زندگی کردن دلیل به نشوز نیست و می تواند از قرائن قضیه به حساب آید 📝آیة الله تبریزی : مادامی که زن در خانه پدرش است و تأخیر به مقدار متعارف باشد، یا تأخیر از ناحیه شوهر نباشد، نـفـقـه به زوجه تعلق نمی گیرد، و اگر در خانه شوهر باشد، قبل از گرفتن مهر می تواند، از نزدیکی کردن شـوهر جلوگیری کند و اما سایر استمتاعات منوط به شرط در عقد یا بعد از عقد است . و چنانچه زن در خـانه پدر باشد، منوط به رضایت پدر در رفت و آمد، به آن خانه و ارتباط با زن می باشد. 📝آیة الله مکارم شیرازی: در پرداخت نفقه، در صورتی که بعد از عقد تمکین از سوی همسر حاصل باشد، نفقه او واجب است و اگر همسر مرد از قبول نفقه در ایام عقد خودداری کند، از گردن مرد ساقط می شود. 📝آیة الله وحید خراسانی: زنی که خرج او بر شوهر است و شوهر خرج او را نمی دهد می تواند بعد از مطالبه و امتناع شوهر خرجی خود را بدون اذن از مال او بردارد، و بنابر احتیاط واجب (اگر ممکن باشد) از حاکم شرع برای برداشتن اذن بگیرد، و اگر نتواند از مال او بردارد و اجبار او هم به وسیله متصدّی امور حسبیه میسر نباشد، چنانچه ناچار باشد که معاش خود را تهیه کند، در موقعی که مشغول تهیه معاش است، اطاعت شوهر بر او واجب نیست. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال : آیا سجده بر تسبیح تربت یا سنگی صحیح است⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله امام خمینی؛ سجده بر دانه¬های تسبیح در صورتی که آنچه پیشانی به آن می¬رسد به مقدار سر انگشت باشد، جایز است. 📝آیةالله سیستانى؛ جایز است سجده بر تسبیح زمانی که مجموع آن به مقدار مسمای سجود صدق کند. 📝آیةالله وحید خراسانی ؛سجده برتسبیح پخته نشده در صورتی که مجموع آنچه که پیشانی بر او واقع می¬شود مسمای سجده صدق کند، جایز است و اجزای تسبیح دور از هم نباشد. 📝 آیةالله مکارم شیرازی :سجده بر تسبیح اعم از پخته و غیر پخته جایز است. سجده بر سنگ¬های سفید و سیاه و حتی عقیق اشکال ندارد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: چیزهایی که سجده بر آنها صحیح است کدامند⁉️⁉️ ✅پاسخ: ❇️زمین آنچه از زمین می روید : به سه شرط 1⃣. خوردنی نباشد. 2⃣ . پوشیدنی نباشد. 3⃣ . معدنی نباشد. ⏹سجده ی نماز باید بر زمین یا گیاهان غیر خوراکی که از زمین می روید گزارده شود، مانند سنگ و خاک و چوب و برگ درختان و امثال آن، و سجده بر چیزهای خوراکی و پوشاکی، هر چند از زمین بروید، مانند پنبه و گندم، و چیزهای معدنی که از جنس زمین محسوب نمی شود، مانند فلزات و شیشه طلا و امثال آن صحیح نیست. ⏹سجده بر سنگ مرمر و دیگر سنگهایی که در ساخت یا زینت بنا به کار می رود صحیح است، سجده بر چیزهایی که از زمین می روید و فقط خوراک حیوان است، مانند علف و کاه، صحیح است. ⏹سجده کردن بر برگ سبز چای بنابر احتیاط واجب صحیح نیست، ولی سجده بر برگ درخت قهوه که خود برگ، استفاده ی خوراکی ندارد صحیح است. ⏹سجده بر گُلهایی که خوراکی نیستند و نیز داروهای گیاهی که از زمین می روید و فقط برای معالجه ی بیماریها به کار می آید، مانند گل ختمی و گل بنفشه صحیح است، ولی بر گیاهانی که در موارد غیر معالجه نیز برای خواص غیر طبی که در آن است به مصرف خوراکی می رسد، مانند خاکشیر و امثال آن، درست نیست. 📝آیت الله خامنه ای :‌ سجده بر آجر و سفال و گچ و آهک و سیمان صحیح است. سجده بر کاغذی که از چوب و گیاهان – غیر از کتان و پنبه – ساخته می شود، درست است. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آیا بر برگ انگور می توان سجده کرد⁉️⁉️ 💠پاسخ اجمالی: احتیاط واجب آن است که بر برگ درخت مو (۱)، اگر تازه باشد سجده نکنند (۲). ✅پاسخ: (۱) 📝آیات عظام گلپایگانی، صافی، زنجانی: سجده نکنند. 📝آیت الله مکارم: که بعضی آن را در غذا مصرف می کنند سجده نکنند. (۲) 📝آیت الله اراکی:و چنانچه خشک شده باشد مانع ندارد. 📝آیات عظام خوئی، تبریزی: قبل از خشک شدنش سجده نکنند. 📝آیت الله فاضل: سجده کردن بر برگ درخت انگور، اگر تازه باشد جایز نیست ولی پس از خشک شدن می توان بر آن سجده کرد. 📝آیت الله سیستانی: سجده کردن بر برگ درخت انگور در زمانی که لطیف است و خوردن آن معمول می باشد جایز نیست و در غیر این صورت سجده کردن بر آن اشکال ندارد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: اگر کسی عقیم باشه ایا باید به دختر بگه مسئله را ⁉️⁉️ یا می تواند شرط بگذارد که اصلا بچه نمی خوام⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای : اگر هنگام عقد مورد سوال واقع شود، بيان آن لازم است 📝آیت الله سیستانی : واجب نیست ، ولی جایز نیست خود را به عنوان فرد سالم معرفی کند. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آیا جوشانیدن کشمش وخرما در غذا باعث نجس شدن وحرام شدن غذا میشود ⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیة الله العظمی خامنه‌ای: نجس نمی‌شود و استفاده از آن اشکال ندارد. 📝 آیة الله العظمی سیستانی: خرما و مویز و کشمش و آب آنها اگر چه جوش بیایند پاک، و خوردن آنها حلال است. 📝آیة الله العظمی مکارم شیرازی: هرگاه مویز و کشمش را در غذا بریزند و بجوشد، به طوری که آب به داخل آن نفوذ کند و آب داخلش نیز بجوشد حرام می‌شود، اما نجس نیست و می‌توان آنها را جدا کرد و غذا را خورد. ولی در حال سرخ کردن و دم کردن در برنج و امثال آن مانعی ندارد. و در مورد خرما نیز اگر آب آن در غذا وارد شود و بجوشد و مستهلک شود، مانعی ندارد. ولی اگر مقدار آن به قدری باشد که بجوشد ولی مستهلک نشود، نمی‌توان آن‌را خورد. 📝آیة الله العظمی صافی گلپایگانی : هیچ‌یک از موارد مذکور در سۆال اشکال ندارد. 📝آیة الله العظمی نوری همدانی: کشمش و خرما با جوشیدن در غذا نجس نمی‌شود و خوردن آن اشکال ندارد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: حیوان حلال گوشت نجس خور چگونه پاک میشود⁉️⁉️ مثلا؛اگر بچه حیوان حلال گوشت از حرام گوشت شیر بخوردو...چگونه پاک میشود⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله مکارم: گاهی در مرغداریها پودر خون با غذای آنها مخلوط می‌کنند به طوری که گوشت مرغ به واسطه آن می‌روید، گوشت و تخم آن مرغ حرام نیست و رطوبتهای مرغ نجس نمی‌شود، ولی بهتر آن است که از چنین مرغ و تخم آن پرهیز شود. هر گاه حیوان سایر نجاستها را غیر از مدفوع انسان بخورد باعث نجاست بول و مدفوع او نمی‌شود، گوشت او هم حرام نیست، مگر حیوانی که از شیر خوک تغذیه کرده و به وسیله آن رشد و نموّ کرده باشد که گوشتش حرام است. 📝آیات عظام خوئی، تبریزی: بزغاله و بره شیرخوار اگر از خوک به مقداری که گوشت و استخوانشان قوّت بگیرد، شیر بخورند، خود و نسلشان حرام می‌شوند و در صورتی که مقدار شیر خوردن کمتر از آن باشد لازم است استبراء شوند و پس از آن حلال می‌گردند و استبراء آن این است که هفت روز از پستان بز یا گوسفند شیر بخورند و اگر حاجت به شیر نداشتند، هفت روز علف بخورند و حیوان نجاستخوار نیز خوردن گوشتش حرام است و چنانچه استبرائش نمایند، حلال می‌شود. 📝آیت الله سیستانی: بزغاله اگر از خوک به مقداری که گوشت و استخوانش قوّت بگیرد، شیر بخورد، خود و نسلش حرام می‌شود و شیر آنها نیز حرام می‌شود و در صورتی که مقدار شیر خوردن، کمتر از آن باشد، بنا بر احتیاط باید استبراء شود و پس از آن حلال می‌گردد و استبراء آن این است که هفت روز شیر پاک بخورد و اگر حاجت به شیر نداشته باشد، هفت روز علف بخورد. و در حکم بزغاله است بنا بر احتیاط واجب بره شیرخوار و گوساله و بچه‌های دیگر حیوانات حلال گوشت. و خوردن گوشت حیوان نجاستخوار حرام است و چنانچه استبرائش نمایند حلال می‌شود. 📝آیت الله زنجانی: گوسفند شیرخوار و بنا بر احتیاط واجب گوساله و بچه‌های دیگر حیوانات حلال گوشت، اگر از خوک به مقداری شیر بخورند که گوشت در بدنشان روییده و استخوانشان از آن سخت شده باشد، خود و نسلشان حرام می‌شوند و در صورتی که مقدار شیر خوردن کمتر از آن باشد لازم است استبراء شوند، و استبراء این است که هفت روز از پستان گوسفند یا حیوان حلال گوشت دیگر شیر بخورند و اگر حاجت به شیر ندارند هفت روز غذای پاک دیگر بخورند. 📝آیت الله فاضل: حیوان اهلی حلال گوشت، از سه راه حرام گوشت می‌شود: اوّل: این که جلّال باشد، یعنی خوراک آن بر حسب عادت، منحصر به مدفوع انسان باشد که در این صورت گوشت و شیر آن حرام و بنا بر احتیاط واجب بول و مدفوع آن نجس می‌شود. دوم: این که انسان با حیوان چهار پا نزدیکی کند و عمل زشت انجام دهد. در این صورت گوشت و شیر آن، بلکه بنا بر احتیاط واجب نسل آن هم حرام می‌شود و نیز بول و مدفوع آن بنا بر احتیاط نجس است. سوم: برّه و بزغاله و گوساله‌ای که از شیر خوک بخورد تا نموّ کند و استخوانش محکم شود گوشت و شیر و نسلش حرام می‌شود و بنا بر احتیاط واجب بول و مدفوع آن نجس است ولی اگر از شیر انسان بخورند تا بزرگ شوند گوشت و شیرشان حرام نمی‌شود بلکه کراهت دارد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: خانمی که شوهرش به لحاظ فیزیکی (آلت تناسلی) مشکل داشته و عقیم است؛ آیا در صورت طلاق برای ازدواج بعدی باید عده نگه دارد⁉️⁉️ ✅ پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای: اگر دخول به مقدار ختنه گاه ـ هر چند در فرض سؤال ـ صورت گيرد، نگه داشتن عده لازم است. 📝آیت الله مکارم: در صورتی که شوهر حاضر به طلاق وی نباشد باید هزینه یا مال دیگری به شوهر ببخشد و او را به طلاق راضی کرده و طلاق خلع بگیرد و در هر صورت عده بعد از طلاق لازم است و باید رعایت کند. 📝آیت الله شبیری: در فرض وقوع طلاق اگر نزدیکی واقع شده باشد باید زن عده نگه دارد. 📝آیت الله وحید: اگر دخول به اندازه ی ختنه گاه یا بیشتر باشد عده بعد از طلاق واجب است. 📝 آیت الله فاضل: زن مستحق مهریه است و می‌تواند مهریه را به اجراء بگذارد و اگر خانم طلاق بگیرد در صورتی که بعد از ازدواج دخول صورت گرفته باشد، باید خانم سه حیض بعد از طلاق عده بگیرد و تا زمانی که عده اش تمام نشده است نمی تواند با مرد دیگری ازدواج کند. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: خرید و فروش ترقه و انجام چهارشنبه سوری و سیزده به در به اعتقاد نحسی 13 و احیای مظاهر ملی گرایی مانند تخت جمشید چگونه است⁉️⁉️ متاسفانه این اعمال مورد تشویق قرار گرفته است. ✅پاسخ : 📝آیت الله العظمی خامنه ای: «چهارشنبه سوری و سیزده بدر مبنای عقلائی ندارد.» 📝آیت الله العظمی فاضل لنکرانی: «در فرض مزبور که دارای خطرات جانی و مالی است و موجب اذیت و آزار دیگران است و مخالف مقررات و قانون و نظم جامعه است، جایز نیست.» 📝آیت الله العظمی بهجت: «این کارها مشروعیت ندارد.» 📝آیت الله تبریزی: «هیچ یک از این امور رجحان شرعی ندارد و تشویق مردم به این مورد، تشویق به دنیا و غافل کردن از آخرت است و اینکه تصور می کنند این امور مردم را به حفظ وطن و عزت وا می دارد، تصوری باطل است. آنچه مردم را به عزت می رساند و به حفظ وطن وا می دارد ایمان است و بس.» 📝آیت الله العظمی صافی گلپایگانی: «اشکال دارد.» 📝آیت الله العظمی سیستانی: «اموری که به جامعه ضرر می زند و موجب ایذاء مردم است، مانند استعمال ترقه، خرید و فروش آن، جایز نیست. » 📝آیت الله العظمی مکارم شیرازی: «این کارها شایسته مسلمان نیست.» 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: استفاده از ترقّه و مواد قابل انفجار و ساخت و خرید و فروش آنها اعم از اینکه موجب اذیّت و آزار بشوند یا خیر، چه حکمی دارد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای: در صورتى که موجب اذيّت و آزار ديگران باشد و يا تبذير مال محسوب شود ويا خلاف قانون و مقرّرات نظام جمهورى اسلامى باشد جايز نيست. چهارشنبه سوری و شرکت در آن مراسم چه حکمی دارد⁉️⁉️ جواب: چهارشنبه سوری هیچ مبنای شرعی ندارد، و مراسم آن اگر مستلزم ضرر و فساد یا همراه ترویج اعتقادات باطل باشد، حرام است. سوال: اگر کسی در شب چهارشنبه سوری، با انداختن ترقّه و امثال آن، موجب اذیّت و آزار دیگران شده باشد، چه وظیفه ای دارد⁉️ جواب: درفرض سؤال باید توبه و استغفار نماید، و توبه ی از گناه هم با استغفار و پشیمانی از گناه و تصمیم جدّی بر تکرار نکردن آن حاصل می‌شود. و اگر حق النّاس در میان است- یعنی آسیب بدنی و یا مالی به دیگران وارد کرده-، چنانچه آن شخص را می‌شناسد، باید خسارت آن را جبران کند، و یا به نحوی رضایت او را احراز نماید؛ و اگر او را نمی‌شناسد، و معلوم نیست، باید مبلغ خسارت را از طرف او به فقرا صدقه بدهد. 📝آیت الله مکارم شیرازی چهارشنبه سوری از خرافات است و چنانچه برخی اعمال موجب آزار و اذیت دیگران شود حرام است. سوال: فرموده بودید که چهارشنبه سوری حرام است آیا پریدن بروی آتش و فقط شادی کردن و سرگرمی در این شب هم اشکال دارد و یا فقط مسائل خرافی و زیانی آن مورد نظر است⁉️⁉️ جواب: بسیاری از خرافات منتهی به شرک می شود زیرا بعضی در انجام این مراسم معتقد بودند آتش زردی آنها را می گیرد و سلامتی به آن می دهد که این عقیده مساله توحید افعالی را زیر سوال می برد البته اینکه شما در چنین مراسمی شب خوشی داشته باشید و با دوستان و خویشان خود شاد باشید کسی مخالف آن نیست اما انجام آن مسائل خرافی و خطرناک است که با آن باید مخالفت کرد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: نظر فقها و مراجع معظم درمورد چهارشنبه آخر سال(چهارشنبه سوری) چیست⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت‌الله العظمی سیستانی: اموری که به جامعه ضرر می‌زند و موجب ایذاء مردم است مانند استعمال ترقه و خرید و فروش آن جایز نیست. 📝آیت‌الله فاضل لنکرانی (ره): در فرض مزبور که دارای خطرات جانی و مالی است و موجب اذیت و آزار دیگران است و مخالف مقررات و قانون و نظم جامعه است جایز نیست. 📝آیت‌الله میرزا جواد تبریزی (ره): هیچ یک از این امور، رجحان شرعی ندارد و تشویق مردم به این مورد تشویق به دنیا و غافل کردن از آخرت است و این که تصور می‌کنند این امور مردم را به حفظ وطن و عزت وا می‌دارد، تصوری باطل است. آنچه مردم را به عزت می‌رساند و به حفظ وطن وا می‌دارد ایمان است و بس. 📝آیت‌الله علوی گرگانی: چهارشنبه سوری یکی از سنت‌های غلط است که از لحاظ عقلی و شرعی هیچگونه جایگاهی ندارد و از رسوم جاهلیت است و لذا لازم است که مؤمنین از برپایی اینگونه برنامه‌ها اجتناب کنند. مخصوصاً اگر مشتمل بر محرمات باشد و در صورتی که موجب وحشت مردم و زیان و ضرر شود، ضمانت هم دارد. 📝آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی: استفتاء جمعی از مردم در خصوص استفاده از مواد محترقه در ایام نوروز: چنانچه این مواد موجب آزار مردم باشد، حرمت آن شدیدتر است و مراسم چهارشنبه سوری از این قبیل است و، چون استفاده از این مواد، از مصادیق لهو و اسراف است، جایز نمی‌باشد. وی همچنین در پاسخ به استفتائی در خصوص شرکت در مجالس صوفیان و مدعیان عرفان، بیان داشته است که افکار آنها انحرافی است و شرکت در مجالس آنان حرام و ترویج باطل است. 📝آیت الله خامنه‌ای؛ نظر جنابعالى درباره چهارشنبه سورى چیست؟ جواب: علاوه بر آنکه هیچ مبناى شرعى ندارد، مستلزم ضرر و فساد زیادى است که مناسب است از آن‌ها اجتناب شود. 📝آیت الله مکارم شیرازی: منفعت حاصل از خرید و فروش مواد محترقه حرام است. آیت الله العظمی مکارم شیرازی با تأکید بر اینکه چهارشنبه سوری یک مراسم خرافی برگرفته از آیین غلط گذشتگان است و در فرهنگ اسلامی هیچ جایگاهی ندارد، یادآور شد: باید سنت هایی، چون دید و بازدید، صله رحم، کمک به دیگران ترویج شود و نباید تسلیم سنت‌های خرافی گذشتگان شویم. خرید و فروش، حمل و نقل مواد محترقه که به منجر به ایجاد حادثه و مصدوم شدن دیگران می‌شود جایز نبوده و منفعت حاصل از آن نیز حرام است. 📝آیت‌الله بهجت (ره): این کار‌ها مشروعیت ندارد. تعبیر قرآن تبعیت کورکورانه از گذشتگان، از پدران، مادران، آباء و اجداد است این هم از موضوعاتی است که قرآن روی آن زیاد تکیه کرده است و آن را منشأ لغزش‌های بشر می‌داند و سخت انتقاد می‌کند. مثلا می‌گوید: آن‌ها چنین می‌گویند: «انا وجدنا آبائنا و جدنا آبائنا علی امه و انا علی آثارهم مقتدون»؛ اینها می‌گویند: ما پدران خودمان را بر یک طریقه‌ای یافته‌ایم و ما هم همان طریقه پدران خودمان را می‌گیریم و می‌رویم، و به تعبیر امروز سنت گرائی. 🆔👇👇 @resule10📚