#چرمی_که_از_کشور_های_غیر_اسلامی_وارد_میشود_محکوم_به_نجاست_است
💬سوال:
من به تازگی کفشی خریدهام که فروشنده ادعا می کند چرم ایتالیاست . البته کفش ایتالیایی است ولی مشکل من این است که، آیا به صرف حرف فروشنده و مارک کفش، می توان اعتماد کرد⁉️ اگر بله، حکم طهارت من چیست⁉️⁉️ در حالی که تمام روز آن را می پوشم و تهیه کفش دیگر هم از لحاظ مالی برایم مقدور نیست
✅پاسخ:
📝آیات عظام:خامنه ای،سیستانی،مکارم ،صافی گلپایگانی:
اگر شک در این باشد که آن، چرم طبیعى است یا مصنوعى، محکوم به طهارت است، و اگر بعد از احراز طبیعى بودن چرم آن، شک در این باشد که آیا از حیوانى است که شرعاً تذکیه شده یا خیر، نجس نیست و تحقیق لازم نیست و اگر یقین دارید که ذبح شرعى نشده، محکوم به نجاست است.ضمن اینکه پول داشتن یا نداشتن، حکم شرعی را تغییر نمی دهد.
📝آیت الله مکارم:(اشیای چرمی خواه از ذبح اسلامی باشد یا ذبح غیر اسلامی باشد پاک وخرید وفروش آن جایز است ولی گوشت واجزا ی خوردنی باید حتما ذبح اسلامی باشد)
📝آیات عظام بهجت ،وحید:
چرمی که از کشورهای غیر اسلامی، وارد میشود را صرفا در صورتی پاک میدانند که فرد بداند، حیوانی که چرم از آن تهیه شده است ذبح شرعی شده و الا خرید و فروش آن را جایز نیست.
🆔👇👇
@resule10📚
#در_صورت_عقیم_بودن_شوهر_عده_برای_زن_در_طلاق_لازم_است
💬سوال:
خانمی که شوهرش به لحاظ فیزیکی (آلت تناسلی) مشکل داشته و عقیم است؛ آیا در صورت طلاق برای ازدواج بعدی باید عده نگه دارد⁉️⁉️
✅ پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای:
اگر دخول به مقدار ختنه گاه ـ هر چند در فرض سؤال ـ صورت گيرد، نگه داشتن عده لازم است.
📝آیت الله مکارم:
در صورتی که شوهر حاضر به طلاق وی نباشد باید هزینه یا مال دیگری به شوهر ببخشد و او را به طلاق راضی کرده و طلاق خلع بگیرد و در هر صورت عده بعد از طلاق لازم است و باید رعایت کند.
📝آیت الله شبیری:
در فرض وقوع طلاق اگر نزدیکی واقع شده باشد باید زن عده نگه دارد.
📝آیت الله وحید:
اگر دخول به اندازه ی ختنه گاه یا بیشتر باشد عده بعد از طلاق واجب است.
📝 آیت الله فاضل:
زن مستحق مهریه است و میتواند مهریه را به اجراء بگذارد و اگر خانم طلاق بگیرد در صورتی که بعد از ازدواج دخول صورت گرفته باشد، باید خانم سه حیض بعد از طلاق عده بگیرد و تا زمانی که عده اش تمام نشده است نمی تواند با مرد دیگری ازدواج کند.
🆔👇👇
@resule10📚
#مصرف_ماء_الشعیر
💬سوال:
نظر به اينكه اغلب ماءالشعيرهاى وارداتى در كارخانجاتى توليد مىشوند كه در همان خط توليد انواع نوشيدنىهاى الكلى و مسكر نيز توليد مىشود آيا مصرف اينگونه ماءالشعيرها از لحاظ شرعى ايراد دارد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای:
در صورتى كه يقين به ملاقات ماءالشعير با موضع نجس داشته باشيد، استعمال آن جايز نيست.
حكم ماءالشعير بدون الكل كه در خارج تهيه مىشود و در اغلب با مقدار بسيار ناچيزى از الكل مثل ۰۱۰٪ الكل تهيه شده و مسكر نبودن آن محرز مىباشد چيست⁉️ اگر مقدار الكل از اين هم كمتر باشد، چه؟ لازم به ذكر است كه الكل موجود در اين نوع آبجو به آن از بيرون تزريق نشده بلكه طى فرايند تخمير خودبخود توليد مىشود و پس از آن تحت فشار از آن خارج شده و درصد ناچيزى كه گفته شد در آن باقى مىماند.
ماءالشعير مذكور پاك و حلال است.
📝آیت الله مکارم شیرازی
آیا آبجو و ماء الشعیر حکم واحد دارند یعنی خوردنشان حرام است⁉️⁉️
مشروب الکلى که از جو گرفته مىشود و به آن «آبجو» میگویند حرام و از جهت نجاست مانند شراب است، ولى آبى که براى خواصّ طبّى از جو میگیرند و به آن «ماء الشّعیر» میگویند و ابداً مسکر نیست، پاک و حلال است.
خوردن دلستر انگور از لحاظ شرعي اشكال دارد⁉️⁉️
اگر نجوشانند استفاده از آن مانعی ندارد و اگر آن قدر بجوشد که دوقسمت آن بخار شود و یک قسمت بماند، حلال است.
یک واحد تولیدى در نظر دارد نسبت به تولید ماء الشعیر از موادّ اوّلیّه عصاره یا پودر وارداتى اقدام نماید. با توجّه به این که در مراحل تهیّه موادّ اوّلیّه فوق، این احتمال وجود دارد که اوّل الکل وجود داشته، و بعداً طىّ مراحلى الکل آن گرفته شده، آیا تولید ماء الشعیر از موادّ فوق جایز مى باشد⁉️⁉️
هرگاه وجود الکل در آن در مراحل اوّلیّه باشد، (به این معنا که نخست مبدّل به یک مایع مست کننده شود، سپس الکل آن را با حرارت یا مانند آن بگیرند) اشکال دارد. و اگر چنین نیست، یا مست کننده بودن آن مشکوک است، مانعى ندارد.
📝آيت الله سيستاني:
نظر جنابعالی در مورد ماء الشعیرهائی که در بازار به فروش می رسد واحیاناً عبارت (بدون الکل) روی آن نوشته شده است چیست⁉️⁉️
نوشیدنی که از جو گرفته می شود و به آن فقاع می گویند قطعا حرام است و به احتیاط واجب نجس است و این نوشیدنی معمولاً سبب مستی نمی شود بلکه موجب نشأه است که میتوان آن را مستی خفیف نامید و ظاهراً منشأ آن پایین بودن نسبت الکل است پس اگر نوشیدنی مورد سوال از ابتدا کاملا خالی از الکل ساخته می شود که به آن فقاع گفته نشود اشکال ندارد در غیر این صورت حرام است هرچند پس از تولید الکل را از آن جدا کنند.
آبجویی را می توان خورد که روی بطری آن نوشته شده “خالی از الکل است⁉️⁉️
خوردن آبجو که موجب سکر و مستی هر چند سبک می شود حلال نیست اما اگر مراد از آن، ماء الشعیر باشد که اصلا سکر و مستی آور نیست، اشکال ندارد.
🆔👇👇
@resule10📚
شب ولادت جگر گوشه امام رضا ، باب المراد
حضرت جواد علیه السلام مبارک باد
❤️10صلوات هدیه بفرستید محضر امام جواد ع
♦️با پخش پست در ثواب سیل صلوات شریک شوید
اعضای کانال ما از امام جواد خیلی حاجت گرفتند ، از امشب تا فردا کار خیر به نیت این بزرگوار انجام دهید
نشوندن لبخند به لب کسی ، بخشیدن لوازم یا مالی به فردی ، کمک فکری یا کاری و....
اللهم صل علی محمد وآل محمد و عجل فرجهم🍃🍃🌺🍃🍃🌺🍃🍃
@hajtohid
#نفقه_چیست
💬سوال:
منظور از نفقه ای که برعهده مرد است شامل چه چیز هایی می شود⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیة الله خامنه ای:
زوجه از باب نفقه، بیش از مسکن و لباس و غذاى متعارف و متناسب با شأن خودش و هزینه درمانهاى متعارف، حق مطالبه چیزى از شوهر ندارد. و نفقه واجب، زن گرچه برعهده شوهر است، ولى زن مجاز نیست بدون اجازه از جیب او پول بردارد.
📝آیة الله سیستانی:
دادن نفقه، بر زوج واجب است، مگر این که زوجه، به کلی از تمکین ابا کند بدون اینکه عذری داشته باشد. میزان نفقه و تأمین هزینه زندگى که بر مرد نسبت به همسرش واجب است، به مقدار متعارف و مناسب با شوۆن مرد و زن می باشد.
📝آیة الله صافی گلپایگانی:
در صورتی که زوج بر دادن نفقه، توافق ندارد، اگر زوجه تمکین دارد، نفقه خود را از زوج طلبکار است و مى تواند تمام مهر خود را از زوج مطالبه نماید و اگر زوج قبل از دخول او را طلاق بدهد زوجه بیش از نصف مهریه طلبکار نیست.
📝آیة الله فاضل لنکرانی:
به طور کلى نفقه زوجه دائمه وقتى بر شوهر واجب است که از او اطاعت کند و در امور مربوط به زناشویى بدون عذر شرعى سرپیچى نکند، و اگر بدون اذن از خانه خارج شد، نفقه اش ساقط مى شود .
هرگاه زن بدون مانع مشروع از ادای وظایف زوجیت امتناع کند، مستحق نفقه نخواهد بود. ناشزه بودن ادعاست و طبعاً مدعی، یعنی شوهر باید بار اقامه دعوی و اثبات آن را تحمل کند، جدا زندگی کردن دلیل به نشوز نیست و می تواند از قرائن قضیه به حساب آید
📝آیة الله تبریزی :
مادامی که زن در خانه پدرش است و تأخیر به مقدار متعارف باشد، یا تأخیر از ناحیه شوهر نباشد، نـفـقـه به زوجه تعلق نمی گیرد، و اگر در خانه شوهر باشد، قبل از گرفتن مهر می تواند، از نزدیکی کردن شـوهر جلوگیری کند و اما سایر استمتاعات منوط به شرط در عقد یا بعد از عقد است . و چنانچه زن در خـانه پدر باشد، منوط به رضایت پدر در رفت و آمد، به آن خانه و ارتباط با زن می باشد.
📝آیة الله مکارم شیرازی:
در پرداخت نفقه، در صورتی که بعد از عقد تمکین از سوی همسر حاصل باشد، نفقه او واجب است و اگر همسر مرد از قبول نفقه در ایام عقد خودداری کند، از گردن مرد ساقط می شود.
📝آیة الله وحید خراسانی:
زنی که خرج او بر شوهر است و شوهر خرج او را نمی دهد می تواند بعد از مطالبه و امتناع شوهر خرجی خود را بدون اذن از مال او بردارد، و بنابر احتیاط واجب (اگر ممکن باشد) از حاکم شرع برای برداشتن اذن بگیرد، و اگر نتواند از مال او بردارد و اجبار او هم به وسیله متصدّی امور حسبیه میسر نباشد، چنانچه ناچار باشد که معاش خود را تهیه کند، در موقعی که مشغول تهیه معاش است، اطاعت شوهر بر او واجب نیست.
🆔👇👇
@resule10📚
#سجده_بر_تسبیح_تربت_و_سنگ
💬سوال :
آیا سجده بر تسبیح تربت یا سنگی صحیح است⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله امام خمینی؛ سجده بر دانه¬های تسبیح در صورتی که آنچه پیشانی به آن می¬رسد به مقدار سر انگشت باشد، جایز است.
📝آیةالله سیستانى؛ جایز است سجده بر تسبیح زمانی که مجموع آن به مقدار مسمای سجود صدق کند.
📝آیةالله وحید خراسانی ؛سجده برتسبیح پخته نشده در صورتی که مجموع آنچه که پیشانی بر او واقع می¬شود مسمای سجده صدق کند، جایز است و اجزای تسبیح دور از هم نباشد.
📝 آیةالله مکارم شیرازی :سجده بر تسبیح اعم از پخته و غیر پخته جایز است. سجده بر سنگ¬های سفید و سیاه و حتی عقیق اشکال ندارد.
🆔👇👇
@resule10📚
#چیز_هایی_که_میتوان_بر_آن_سجده_کرد
💬سوال:
چیزهایی که سجده بر آنها صحیح است کدامند⁉️⁉️
✅پاسخ:
❇️زمین
آنچه از زمین می روید : به سه شرط
1⃣. خوردنی نباشد.
2⃣ . پوشیدنی نباشد.
3⃣ . معدنی نباشد.
⏹سجده ی نماز باید بر زمین یا گیاهان غیر خوراکی که از زمین می روید گزارده شود، مانند سنگ و خاک و چوب و برگ درختان و امثال آن، و سجده بر چیزهای خوراکی و پوشاکی، هر چند از زمین بروید، مانند پنبه و گندم، و چیزهای معدنی که از جنس زمین محسوب نمی شود، مانند فلزات و شیشه طلا و امثال آن صحیح نیست.
⏹سجده بر سنگ مرمر و دیگر سنگهایی که در ساخت یا زینت بنا به کار می رود صحیح است،
سجده بر چیزهایی که از زمین می روید و فقط خوراک حیوان است، مانند علف و کاه، صحیح است.
⏹سجده کردن بر برگ سبز چای بنابر احتیاط واجب صحیح نیست، ولی سجده بر برگ درخت قهوه که خود برگ، استفاده ی خوراکی ندارد صحیح است.
⏹سجده بر گُلهایی که خوراکی نیستند و نیز داروهای گیاهی که از زمین می روید و فقط برای معالجه ی بیماریها به کار می آید، مانند گل ختمی و گل بنفشه صحیح است،
ولی بر گیاهانی که در موارد غیر معالجه نیز برای خواص غیر طبی که در آن است به مصرف خوراکی می رسد، مانند خاکشیر و امثال آن، درست نیست.
📝آیت الله خامنه ای : سجده بر آجر و سفال و گچ و آهک و سیمان صحیح است.
سجده بر کاغذی که از چوب و گیاهان – غیر از کتان و پنبه – ساخته می شود، درست است.
🆔👇👇
@resule10📚
#سجده_بر_برگ_انگور
💬سوال:
آیا بر برگ انگور می توان سجده کرد⁉️⁉️
💠پاسخ اجمالی:
احتیاط واجب آن است که بر برگ درخت مو (۱)، اگر تازه باشد سجده نکنند (۲).
✅پاسخ:
(۱) 📝آیات عظام گلپایگانی، صافی، زنجانی: سجده نکنند.
📝آیت الله مکارم: که بعضی آن را در غذا مصرف می کنند سجده نکنند.
(۲) 📝آیت الله اراکی:و چنانچه خشک شده باشد مانع ندارد.
📝آیات عظام خوئی، تبریزی: قبل از خشک شدنش سجده نکنند.
📝آیت الله فاضل: سجده کردن بر برگ درخت انگور، اگر تازه باشد جایز نیست ولی پس از خشک شدن می توان بر آن سجده کرد.
📝آیت الله سیستانی: سجده کردن بر برگ درخت انگور در زمانی که لطیف است و خوردن آن معمول می باشد جایز نیست و در غیر این صورت سجده کردن بر آن اشکال ندارد.
🆔👇👇
@resule10📚
#اظهار_عقیم_بودن_پسر_در_ازدواج_به_دختر
💬سوال:
اگر کسی عقیم باشه ایا باید به دختر بگه مسئله را ⁉️⁉️ یا می تواند شرط بگذارد که اصلا بچه نمی خوام⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای : اگر هنگام عقد مورد سوال واقع شود، بيان آن لازم است
📝آیت الله سیستانی : واجب نیست ، ولی جایز نیست خود را به عنوان فرد سالم معرفی کند.
🆔👇👇
@resule10📚
#حکم_جوشانیدن_کشمش_و_خرما_در_غذا
💬سوال:
آیا جوشانیدن کشمش وخرما در غذا باعث نجس شدن وحرام شدن غذا میشود ⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیة الله العظمی خامنهای:
نجس نمیشود و استفاده از آن اشکال ندارد.
📝 آیة الله العظمی سیستانی:
خرما و مویز و کشمش و آب آنها اگر چه جوش بیایند پاک، و خوردن آنها حلال است.
📝آیة الله العظمی مکارم شیرازی:
هرگاه مویز و کشمش را در غذا بریزند و بجوشد، به طوری که آب به داخل آن نفوذ کند و آب داخلش نیز بجوشد حرام میشود، اما نجس نیست و میتوان آنها را جدا کرد و غذا را خورد. ولی در حال سرخ کردن و دم کردن در برنج و امثال آن مانعی ندارد. و در مورد خرما نیز اگر آب آن در غذا وارد شود و بجوشد و مستهلک شود، مانعی ندارد. ولی اگر مقدار آن به قدری باشد که بجوشد ولی مستهلک نشود، نمیتوان آنرا خورد.
📝آیة الله العظمی صافی گلپایگانی :
هیچیک از موارد مذکور در سۆال اشکال ندارد.
📝آیة الله العظمی نوری همدانی:
کشمش و خرما با جوشیدن در غذا نجس نمیشود و خوردن آن اشکال ندارد.
🆔👇👇
@resule10📚
#پاک_شدن_حیوان_نجاست_خوار
💬سوال:
حیوان حلال گوشت نجس خور چگونه پاک میشود⁉️⁉️ مثلا؛اگر بچه حیوان حلال گوشت از حرام گوشت شیر بخوردو...چگونه پاک میشود⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله مکارم: گاهی در مرغداریها پودر خون با غذای آنها مخلوط میکنند به طوری که گوشت مرغ به واسطه آن میروید، گوشت و تخم آن مرغ حرام نیست و رطوبتهای مرغ نجس نمیشود، ولی بهتر آن است که از چنین مرغ و تخم آن پرهیز شود.
هر گاه حیوان سایر نجاستها را غیر از مدفوع انسان بخورد باعث نجاست بول و مدفوع او نمیشود، گوشت او هم حرام نیست، مگر حیوانی که از شیر خوک تغذیه کرده و به وسیله آن رشد و نموّ کرده باشد که گوشتش حرام است.
📝آیات عظام خوئی، تبریزی: بزغاله و بره شیرخوار اگر از خوک به مقداری که گوشت و استخوانشان قوّت بگیرد، شیر بخورند، خود و نسلشان حرام میشوند و در صورتی که مقدار شیر خوردن کمتر از آن باشد لازم است استبراء شوند و پس از آن حلال میگردند و استبراء آن این است که هفت روز از پستان بز یا گوسفند شیر بخورند و اگر حاجت به شیر نداشتند، هفت روز علف بخورند و حیوان نجاستخوار نیز خوردن گوشتش حرام است و چنانچه استبرائش نمایند، حلال میشود.
📝آیت الله سیستانی: بزغاله اگر از خوک به مقداری که گوشت و استخوانش قوّت بگیرد، شیر بخورد، خود و نسلش حرام میشود و شیر آنها نیز حرام میشود و در صورتی که مقدار شیر خوردن، کمتر از آن باشد، بنا بر احتیاط باید استبراء شود و پس از آن حلال میگردد و استبراء آن این است که هفت روز شیر پاک بخورد و اگر حاجت به شیر نداشته باشد، هفت روز علف بخورد. و در حکم بزغاله است بنا بر احتیاط واجب بره شیرخوار و گوساله و بچههای دیگر حیوانات حلال گوشت. و خوردن گوشت حیوان نجاستخوار حرام است و چنانچه استبرائش نمایند حلال میشود.
📝آیت الله زنجانی: گوسفند شیرخوار و بنا بر احتیاط واجب گوساله و بچههای دیگر حیوانات حلال گوشت، اگر از خوک به مقداری شیر بخورند که گوشت در بدنشان روییده و استخوانشان از آن سخت شده باشد، خود و نسلشان حرام میشوند و در صورتی که مقدار شیر خوردن کمتر از آن باشد لازم است استبراء شوند، و استبراء این است که هفت روز از پستان گوسفند یا حیوان حلال گوشت دیگر شیر بخورند و اگر حاجت به شیر ندارند هفت روز غذای پاک دیگر بخورند.
📝آیت الله فاضل: حیوان اهلی حلال گوشت، از سه راه حرام گوشت میشود: اوّل: این که جلّال باشد، یعنی خوراک آن بر حسب عادت، منحصر به مدفوع انسان باشد که در این صورت گوشت و شیر آن حرام و بنا بر احتیاط واجب بول و مدفوع آن نجس میشود. دوم: این که انسان با حیوان چهار پا نزدیکی کند و عمل زشت انجام دهد. در این صورت گوشت و شیر آن، بلکه بنا بر احتیاط واجب نسل آن هم حرام میشود و نیز بول و مدفوع آن بنا بر احتیاط نجس است. سوم: برّه و بزغاله و گوسالهای که از شیر خوک بخورد تا نموّ کند و استخوانش محکم شود گوشت و شیر و نسلش حرام میشود و بنا بر احتیاط واجب بول و مدفوع آن نجس است ولی اگر از شیر انسان بخورند تا بزرگ شوند گوشت و شیرشان حرام نمیشود بلکه کراهت دارد.
🆔👇👇
@resule10📚
#در_صورت_عقیم_بودن_شوهر_عده_برای_زن_در_طلاق_لازم_است
💬سوال:
خانمی که شوهرش به لحاظ فیزیکی (آلت تناسلی) مشکل داشته و عقیم است؛ آیا در صورت طلاق برای ازدواج بعدی باید عده نگه دارد⁉️⁉️
✅ پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای:
اگر دخول به مقدار ختنه گاه ـ هر چند در فرض سؤال ـ صورت گيرد، نگه داشتن عده لازم است.
📝آیت الله مکارم:
در صورتی که شوهر حاضر به طلاق وی نباشد باید هزینه یا مال دیگری به شوهر ببخشد و او را به طلاق راضی کرده و طلاق خلع بگیرد و در هر صورت عده بعد از طلاق لازم است و باید رعایت کند.
📝آیت الله شبیری:
در فرض وقوع طلاق اگر نزدیکی واقع شده باشد باید زن عده نگه دارد.
📝آیت الله وحید:
اگر دخول به اندازه ی ختنه گاه یا بیشتر باشد عده بعد از طلاق واجب است.
📝 آیت الله فاضل:
زن مستحق مهریه است و میتواند مهریه را به اجراء بگذارد و اگر خانم طلاق بگیرد در صورتی که بعد از ازدواج دخول صورت گرفته باشد، باید خانم سه حیض بعد از طلاق عده بگیرد و تا زمانی که عده اش تمام نشده است نمی تواند با مرد دیگری ازدواج کند.
🆔👇👇
@resule10📚