eitaa logo
🌹 رساله تمام مراجع🌹
5.8هزار دنبال‌کننده
31.1هزار عکس
10.4هزار ویدیو
119 فایل
#تــــــــــــــــوجه👇👇👇 📚 کتاب هایی که قبل ازمرگ باید بخوانیم...👇✅ https://eitaa.com/joinchat/2373517458Cb099503ae7 مدیر @Hossein_Hajivand تبلیغات👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2953183246Ce6d64e22a6
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از واعظین 313 🕊
❣ به صفایت قسم جز هرگل🌸که دیده ام خار است روشنی بخش دیده ام بی تو💕 عالم به چشم من تار است 🌸🍃 🆔 @vaezin_313 💐
💬سوال: رساندن غبار غلیظ به حلق روزه را باطل می کند⁉️⁉️ومنظور از غبار چه چیزی می تواند باشد⁉️⁉️ 💠پاسخ اجمالی: رساندن غبار غلیظ (۱) به حلق روزه را باطل می کند (۲) چه غبار چیزی باشد که خوردن آن حلال است مثل آرد، یا غبار چیزی باشد که خوردن آن حرام است (۳). (۱) 📝آیت الله خوئی، سیستانی:بنا بر احتیاط واجب رساندن غبار غلیظ (خوئی: یا غیر غلیظ).. 📝آیت الله زنجانی: بنا بر احتیاط مستحب رساندن غبار غلیظ یا غیر غلیظ.. (۲) 📝آیت الله اراکی:رساندن غبار به حلق بنا بر احتیاط واجب روزه را باطل می کند. 📝آیت الله بهجت:رساندن غبار یا دود غلیظ به حلق بنا بر اظهر روزه را باطل می کند.. (۳)📝آیات اعظام خوئی، فاضل، تبریزی: مثل خاک. 📝آیت الله گلپایگانی، صافی: مثل خاک. و بنا بر احتیاط واجب باید غباری را هم که غلیظ نیست به حلق نرساند. 📝آیت الله زنجانی:مثل خاک. ولی اگر غبار را فرو برد و به قدری غلیظ باشد که به فرو بردن آن عرفاً خوردن گفته می شود، بنا بر احتیاط روزه باطل می گردد. 📝آیت الله سیستانی:مثل خاک. رساندن غبار غیر غلیظ به حلق روزه را باطل نمی کند. 📝آیت الله نوری: و بنا بر احتیاط واجب غباری را هم که غلیظ نیست، به حلق نرساند. 📝آیت الله مکارم:رساندن غبار غلیظ به حلق هر گاه در حلق تبدیل به گِل شود و فرو رود روزه را باطل می کند، در غیر این صورت روزه صحیح است خواه غبار چیزی باشد که خوردن آن حلال است مانند آرد، یا غبار چیزی که خوردن آن حرام است. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: نماز وروزه سرباز در دوره آموزشی چه حکمی دارد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آيت الله خامنه اي: سرباز در صورتی که در دوره آموزشی باشد، مسافرت او شغلی نیست .بنابراین کثیر السفر نمی شود. اما اگر دوره آموزشی را گذرانده باشد، مسافرت او سفر شغلی حساب می شود .اگر انسان کثیر السفر باشد ،نماز و روزه اش در سفر و بین راه تمام و صحیح است. کثیر السفر به کسی می گویند که در بین هر ده روز حداقل یک مسافرت شغلی داشته باشد.این کار او هم حداقل دو ماه یا بیش تر ادامه داشته باشد. نظر حضرت آقادر باره نماز و روزه کسانی که به مدت معینی بیش از یک سال در شهری برای کار اقامت می کنندو یا سربازانی که به مدت یک یا دو سال برای انجام خدمات سربازی در شهری می مانند، چیست⁉️ آیا بعد از هر سفری باید قصد اقامت ده روز کنند تا نمازشان تمام و روزه آنها صحیح باشد⁉️و اگر قصد ماندن کمتر از ده روز را داشته باشند، نماز و روزه آنها چه حکمی دارد⁉️ اگر حد اقل هر ده روز یک بار به خاطر شغلشان به محل کار سفر می کنند، در غیر سفر اول نمازشان تمام و روزه شان صحیح است، ولی در سفر اول، حکم سایر مسافرین را دارند، یعنی تا قصد اقامت ده روز را نکرده اند، نماز آنان شکسته است و روزه شان صحیح نیست. نماز و روزه سربازانی که می دانند بیش از ده روز در مکانی می مانند، ولی از خود اختیاری ندارند، چه حکمی دارد؟ امیدواریم فتوای حضرت امام «قدس سره» را هم بیان فرمائید⁉️ با اطمینان به این که ده روز یا بیشتر در یک مکان خواهند ماند، واجب است که نماز خود را تمام بخوانند و روزه بگیرند. فتوای امام «قدس سره» هم همین است. 📝آیت الله مکارم شیرازی نماز و روزه سرباز در محل خدمت و مسیر رفت و آمد در دوره آموزشی و خدمت چگونه است⁉️⁉️ هرگاه قصد اقامت ده روز در آن محل کرده نماز و روزه او تمام است و هرگاه لااقل هفته ای سه روز به مدت حداقل دو ماه، رفت و آمد می کند باز نماز و روزه او تمام است و اگر در محلی یک سال یا بیشتر بماند یا در مدت حداقل دو ماه و کمتر از دو سال، حداقل سه روز در هفته در جایی بماند در آن محل نیز نماز و روزه تمام است. ۱- اگر هنگام اذان در جایی که نماز کامل است باشیم و هنگام طلوع آفتاب در جایی که نماز شکسته است و نماز را در هیچ یک نخوانیم قضای آن شکسته است یا خیر⁉️⁉️ ۲-اگرکمتر از ده روز در جایی که سرباز هستیم (هنگام آخرین بار مراجعت به محل خدمت) آیا نماز کامل است⁉️⁉️ پاسخ : ۱ـ باید شکسته قضا کند. ۲ـ در صورتیکه برای مدت طولانی مثلا یک سال و برای هفته ای حداقل سه روز آنجا بوده حکم وطن شما را پیدا کرده و نمازتان در سفرهای کمتر از ده روز هم تمام است. اگر هنگام آخرین بار که برای تسویه و مانند آن به محل خدمت مراجعه کرده و کمتر از ده روز اقامت داشته باشیم، آیا نماز کامل است⁉️ پاسخ : اگر محل خدمت حکم وطن آنها را داشته باشد و در آن محل سکونت می کنند نمازشان در آن جا کامل است و نیازی به قصد ده روز ندارند و اگر در دوران خدمت ، کثیر السفر بوده و حداقل ده روز فاصله ایجاد شده، در سفر اول نماز و روزه شکسته است ولی در سفرهای آینده در صورتی که از نظر عرف، ادامه سفرهای قبلی باشد حکم کثیر السفر را دارند. 📝آيت الله سيستاني فردی قبلا از یک مرجع دیگری تقلید میکرده و اکنون مرجع تقلیدش از دنیا رفته است حال در مورد مساله زیر چگونه باید عمل کند. فرد مورد نظر در شهری غیر از وطنش سرباز است و در مدت یکسالی که از خدمتش گذشته از مرجع دیگر تقلید میکرده است و اکنون از آقای سیستانی تقلید میکند لذا از طرفی اقای سیستانی میفرمایند که اگر دانشجو یا استاد یا سربازی حداقل سه روز در هفته بیش از مسافت شرعى رفت و آمد کنند و یا در سفر باشند و این برنامه براى مدتى (به طور مثال شش ماه در یک سال و یا حداقل سه ماه در چند سال تحصیلى) ادامه یابد؛ کثیرالسفر محسوب میشوند و نماز ایشان در محل تحصیل و بین راه تمام و روزهشان صحیح است. مساله این است که فرد موردنظر در سال گذشته که از مرجع دیگری تقلید میکرده اند به جز جمعه ها و پنج شنبه ها و یکشنبه ها، بقییه هفته را در سفر بوده است ولی در حال حاضر که از آقای سیستانی تقلید میکند احتمال آن میرود که این وضعیت رفت و آمد تنها برای ۳ یا نهایتا ۴ ماه ادامه یابد لذا خواهشمند است بفرمایید حکم نماز و روزه ها چگونه است⁉️(احتمال مورد نظر خیلی قوی نیست ودر حد ۴۰ یا ۵۰ درصد است) پاسخ: نماز او تمام وروزه صحیح است. 📝آيت الله شبيري زنجاني نماز و روزه طلبه، دانشجو و سرباز، در محل تحصیل و سربازی چگونه است⁉️آیا آنجا وطن او محسوب مي شود⁉️ اگر عرفا آنجا محل زندگی او محسوب نشود، در صورتی که حداقل شش ماه در سال آنجا بماندو این کاربیش ازدوسال استمرارداشته باشد،نمازشان در آن محل تمام وروزه صحیح است. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: نماز دانشجویان در اولین سفر و زمان ثبت‌نام چگونه است⁉ ✅پاسخ: 📝امام خمینی و آیت‌الله خامنه‌ای نماز دانشجو را در سفر اول شکسته دانسته‌اند اما در فتوای آیت‌الله بهجت آمده است که اگر در سفر اول، فاصله شهر محل تحصیل دانشجو از هشت فرسخ، بیشتر باشد، باید نماز را تمام بخواند و اگر کمتر از این مقدار باشد، این دانشجو باید نمازش را شکسته بخواند. 📝آیت‌الله وحید این احتیاط را برای ماه دوم هم اعلام کردند و طبق فتوای ایشان نماز باید در دو ماه اول هم شکسته و هم کامل خوانده شود. 📝آیت‌الله مکارم نیز فتوا دادند باید در چند سفر اول، احتیاط کند؛ یعنی نماز را شکسته و تمام بخواند. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: حکم نماز اساتیدی که برای تدریس سفر می‌کنند چیست⁉️⁉️ ✅پاسخ: اساتیدی که چند روز در هفته به یک شهر یا چند شهر رفت‌وآمد دارند👇👇 📝امام خمینی نماز را برای این گروه از اساتید شکسته اعلام کرده‌اند 📝آیات اعظام بهجت، خامنه‌ای، فاضل و نوری نماز را به مقلدانشان می‌گویند در چنین شرایطی باید نماز را کامل بخوانند. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: منظور از غسل «مافي الذمه» چيست⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع: غسل «مافى الذمه» آن است كه بر انسان غسلى واجب شده؛ ولى نوع آن را نمى داند. در اين صورت گفته مى شود به نيت آنچه كه بر عهده اش آمده، يك غسل انجام دهد. رساله تمام مراجع 👇👇🌹 http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
💬سوال: آیا کارهای دندان‌پزشکی از قبیل کشیدن دندان، عصب کشی، بی‌حسی، پر کردن، روزه را باطل می‌کند❓❓ ✅پاسخ: 📝همه مراجع: اگر چیزی وارد حلق نشود روزه اش صحیح هست ، ولی اگر باعث ضعف بدن شود این کار مکروه هست. رساله تمام مراجع 👇👇🌹 http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
🔰 دفتر مقام معظم رهبری: هلال ماه مبارک رمضان رؤیت نشد 🔴 فردا (دوشنبه) روز آخر ماه شعبان است 📄 متن اطلاعیه: بسم الله الرحمن الرحیم 🔹به اطلاع ملت مؤمن و شریف ایران می رساند، با توجه به اهمیت تعیین روز اول ماه مبارک رمضان گروههای زیادی در سراسر کشور به استهلال پرداختند و هیچگونه گزارش اطمینان بخشی از رؤیت هلال واصل نشد. لذا بر اساس موازین شرعی برای مقام معظّم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) رؤیت هلال در شب دوشنبه به اثبات نرسید و روز دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۹۸ روز آخر ماه شعبان است. دفتر مقام معظم رهبری 🔸بنابراین مؤمنینی که مایل به درک ثواب روزه آخرین روز ماه شعبان هستند، می‌توانند به عنوان روزه مستحبی و یا قضا، روزه بگیرند. @Khamenei_ir
💬سوال: حکم شرعی استعمال عطر در ماه رمضان و زمان روزه داری چیست⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت‌الله خامنه‌ای: استعمال عطر براى روزه‌دار، در ماه رمضان چه حكمى دارد⁉️⁉️ استعمال عطر براى روزه‌دار مستحب است؛ ولى بو كردن گياهان معطّر مکروه است. 📝آیت‌الله سیستانی: استفاده از عطر و ادکلن برای روزه دار چه حکمی دارد⁉️⁉️ مانعی ندارد. 🆔👇👇 ‌@resule10📚
💬سوال: بخور دادن در حال روزه چه حکمی دارد⁉️⁉️ ✅پاسخ:  📝آیت الله خامنه ای: اشکالی ندارد ولی اگر داخل دهان شود و تبدیل به آب شود فرو بردن آن روزه را باطل می کند. 📝حضرت آیت الله مکارم شیرازی: بخور دادن در حال روزه چه حکمی دارد⁉️یا بخور دادن فرد روزه دار چه حکمی دارد⁉️⁉️ پاسخ : بنابر احتیاط واجب بخور غلیظ روزه را باطل می کند اما بخور غیر غلیظ مانعی ندارد.   🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: حکم شرعی استعمال عطر در ماه رمضان و زمان روزه داری چیست⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت‌الله خامنه‌ای: استعمال عطر براى روزه‌دار، در ماه رمضان چه حكمى دارد⁉️⁉️ استعمال عطر براى روزه‌دار مستحب است؛ ولى بو كردن گياهان معطّر مکروه است. 📝آیت‌الله سیستانی: استفاده از عطر و ادکلن برای روزه دار چه حکمی دارد⁉️⁉️ مانعی ندارد. 🆔👇👇 ‌@resule10📚
💬سوال: اگرروزی را که شک دارد آخر شعبان است یا اول رمضان واجب است انسان روزه بگیرد یا نه نیت واجب کند یا مستحب⁉️⁉️ 💠پاسخ اجمالی: روزی را که انسان شک دارد آخر شعبان است یا اول رمضان، واجب نیست روزه بگیرد و اگر بخواهد روزه بگیرد نمی تواند نیت روزه رمضان کند (۱) ولی اگر نیت روزه قضا و مانند آن بنماید چنانچه بعد معلوم شود رمضان بوده، از رمضان حساب می شود. ✅پاسخ: (۱) 📝آیت الله گلپایگانی: و می تواند نیّت کند که اگر رمضان است، روزه رمضان و اگر رمضان نیست، روزه قضا یا مانند آن باشد و بهتر آن است که نیّت روزه قضا و مانند آن بنماید و چنانچه بعد معلوم شود رمضان بوده، از رمضان حساب می شود. 📝آیات عظام خوئی، تبریزی، بهجت: (خوئی، تبریزی: یا نیّت کند که اگر رمضان است، روزه رمضان و اگر رمضان نیست روزه قضایا مانند آن باشد) بلکه باید نیّت روزه قضا و مانند آن بنماید و چنانچه بعد معلوم شود رمضان بوده، از رمضان حساب می شود. ولی در صورتی که قصد کند آن چه را که فعلًا خدا از او خواسته است انجام دهد و بعد معلوم شود رمضان بوده نیز کافی است. 📝آیت الله زنجانی: بلکه باید به نیت روزه قضا یا روزه مستحبی و مانند آن روزه بگیرد یا قصد کند آن چه را که فعلًا خداوند متعال از او خواسته است انجام می دهد، بلکه می تواند چنین نیت کند که اگر ماه رمضان است روزه ماه رمضان و اگر ماه رمضان نیست روزه قضا یا روزه مستحبی و مانند آن باشد، هر چند نیت کردن به این شکل خلاف احتیاط استحبابی است و در این سه صورت، چنانچه بعد معلوم شود ماه رمضان بوده، از ماه رمضان حساب می شود. 📝آیت الله سیستانی:ولی اگر نیّت کند که اگر رمضان است روزه رمضان و اگر رمضان نیست روزه قضا یا مانند آن باشد، صحّت روزه اش بعید نیست ولی بهتر آن است که نیّت روزه قضا و مانند آن بنماید و چنان چه بعد معلوم شود رمضان بوده، از رمضان حساب می شود و اگر قصد مطلق روزه را کند و بعد معلوم شود رمضان بوده نیز کافی است. 📝آیت الله صافی: و بنا بر احتیاط، نیت قضا و مانند آن بنماید و چنانچه بعد معلوم شود رمضان بوده، از رمضان حساب می شود. 📝آیت الله مکارم: «یوم الشّک» یعنی روزی که انسان شک دارد آخر ماه شعبان است یا اوّل ماه رمضان، روزه آن واجب نیست. و اگر بخواهد روزه بگیرد، باید نیّت ماه شعبان کند، یا اگر روزه قضا به ذمّه دارد نیّت قضا کند و چنانچه بعداً معلوم شود ماه رمضان بوده، از رمضان حساب می شود، ولی اگر در اثناء روز بفهمد، باید فوراً نیت خود را به روزه ماه رمضان برگرداند. 🆔👇👇 @resule10📚