eitaa logo
🌹 رساله تمام مراجع🌹
5.8هزار دنبال‌کننده
31.1هزار عکس
10.4هزار ویدیو
119 فایل
#تــــــــــــــــوجه👇👇👇 📚 کتاب هایی که قبل ازمرگ باید بخوانیم...👇✅ https://eitaa.com/joinchat/2373517458Cb099503ae7 مدیر @Hossein_Hajivand تبلیغات👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2953183246Ce6d64e22a6
مشاهده در ایتا
دانلود
💬سوال: بخور دادن در حال روزه چه حکمی دارد⁉️⁉️ ✅پاسخ:  📝آیت الله خامنه ای: اشکالی ندارد ولی اگر داخل دهان شود و تبدیل به آب شود فرو بردن آن روزه را باطل می کند. 📝حضرت آیت الله مکارم شیرازی: بخور دادن در حال روزه چه حکمی دارد⁉️یا بخور دادن فرد روزه دار چه حکمی دارد⁉️⁉️ پاسخ : بنابر احتیاط واجب بخور غلیظ روزه را باطل می کند اما بخور غیر غلیظ مانعی ندارد.   🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: حکم شرعی استعمال عطر در ماه رمضان و زمان روزه داری چیست⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت‌الله خامنه‌ای: استعمال عطر براى روزه‌دار، در ماه رمضان چه حكمى دارد⁉️⁉️ استعمال عطر براى روزه‌دار مستحب است؛ ولى بو كردن گياهان معطّر مکروه است. 📝آیت‌الله سیستانی: استفاده از عطر و ادکلن برای روزه دار چه حکمی دارد⁉️⁉️ مانعی ندارد. 🆔👇👇 ‌@resule10📚
💬سوال: اگرروزی را که شک دارد آخر شعبان است یا اول رمضان واجب است انسان روزه بگیرد یا نه نیت واجب کند یا مستحب⁉️⁉️ 💠پاسخ اجمالی: روزی را که انسان شک دارد آخر شعبان است یا اول رمضان، واجب نیست روزه بگیرد و اگر بخواهد روزه بگیرد نمی تواند نیت روزه رمضان کند (۱) ولی اگر نیت روزه قضا و مانند آن بنماید چنانچه بعد معلوم شود رمضان بوده، از رمضان حساب می شود. ✅پاسخ: (۱) 📝آیت الله گلپایگانی: و می تواند نیّت کند که اگر رمضان است، روزه رمضان و اگر رمضان نیست، روزه قضا یا مانند آن باشد و بهتر آن است که نیّت روزه قضا و مانند آن بنماید و چنانچه بعد معلوم شود رمضان بوده، از رمضان حساب می شود. 📝آیات عظام خوئی، تبریزی، بهجت: (خوئی، تبریزی: یا نیّت کند که اگر رمضان است، روزه رمضان و اگر رمضان نیست روزه قضایا مانند آن باشد) بلکه باید نیّت روزه قضا و مانند آن بنماید و چنانچه بعد معلوم شود رمضان بوده، از رمضان حساب می شود. ولی در صورتی که قصد کند آن چه را که فعلًا خدا از او خواسته است انجام دهد و بعد معلوم شود رمضان بوده نیز کافی است. 📝آیت الله زنجانی: بلکه باید به نیت روزه قضا یا روزه مستحبی و مانند آن روزه بگیرد یا قصد کند آن چه را که فعلًا خداوند متعال از او خواسته است انجام می دهد، بلکه می تواند چنین نیت کند که اگر ماه رمضان است روزه ماه رمضان و اگر ماه رمضان نیست روزه قضا یا روزه مستحبی و مانند آن باشد، هر چند نیت کردن به این شکل خلاف احتیاط استحبابی است و در این سه صورت، چنانچه بعد معلوم شود ماه رمضان بوده، از ماه رمضان حساب می شود. 📝آیت الله سیستانی:ولی اگر نیّت کند که اگر رمضان است روزه رمضان و اگر رمضان نیست روزه قضا یا مانند آن باشد، صحّت روزه اش بعید نیست ولی بهتر آن است که نیّت روزه قضا و مانند آن بنماید و چنان چه بعد معلوم شود رمضان بوده، از رمضان حساب می شود و اگر قصد مطلق روزه را کند و بعد معلوم شود رمضان بوده نیز کافی است. 📝آیت الله صافی: و بنا بر احتیاط، نیت قضا و مانند آن بنماید و چنانچه بعد معلوم شود رمضان بوده، از رمضان حساب می شود. 📝آیت الله مکارم: «یوم الشّک» یعنی روزی که انسان شک دارد آخر ماه شعبان است یا اوّل ماه رمضان، روزه آن واجب نیست. و اگر بخواهد روزه بگیرد، باید نیّت ماه شعبان کند، یا اگر روزه قضا به ذمّه دارد نیّت قضا کند و چنانچه بعداً معلوم شود ماه رمضان بوده، از رمضان حساب می شود، ولی اگر در اثناء روز بفهمد، باید فوراً نیت خود را به روزه ماه رمضان برگرداند. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آیا پسر بزرگ می تواند بابت هر روز روزه قضا پدر که بر او واجب شده، کفاره بدهد و دیگر خودش یا اجیر قضای روزه ها را نگیرد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای: پرداخت کفاره جایگزین انجام روزۀ قضای پدر نمی شود. 📝 آیت الله مکارم: در فرض سوال پرداخت کفاره از روزه قضای میت کفایت نمی کند. بر پسر بزرگتر واجب است نمازها و روزه هايي که والدين بر اثر عذر شرعي ترک کرده و توانايي بر قضا داشته ولي موفق بر قضاي آن نشده اند را بجا آورد، و نسبت به غير آن وظيفه ندارد. مگر اينکه وصيتي کرده باشند که مطابق آن بايد عمل کرد. هر چند در صورت امکان شايسته است ساير فرزندان نسبت به آنچه بر آنها واجب نيست نيز اقدام کنند. 📝 آیت الله شبیری: پسر بزرگ باید قضای روزه پدر را بجا آورد و احتیاط مستحب هست که علاوه بر قضا یک مد طعام-که مقدار آن حدود900 گرم است که باید به مسکین باید داده شود- هم از اموال میت بدهند. 📝آیت الله وحید: خیر این مطلب صحیح نیست و روزه بر او واجب است و جایگزینی ندارد. 📝آیت الله فاضل: دادن یک مد طعام به فقیر از قضای روزه مرده یا زنده کفایت نمی کند کسی که پسر بزرگ است و می داند پدر مرحومش روزه قضا داشته باید قضای روزه هایش را بگیرید یا برای آن اجیر بگیرد.. اگر میت برای نماز و روزه وصیت کرده باشد از ثلث مالش می تواند کسی را اجیر کند که روزه را بگیرد اگر وصیت نکرده باشد حق استفاده از اصل مال میت را بدون اجازه ورثه ندارند و پسر بزرگ باید از اموال خود اجیر بگیرد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: اگر مسافر پيش از ظهر به وطن یا محل اقامت برسد، تکلیفش چیست⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝 آیات امام، خویی، تبریزی، خامنه ای، بهجت، نوری، صافی، وحید، سبحانی، زنجانی: چنانچه كاری كه روزه را باطل مي كند انجام نداده، بايدآن روز را روزه بگيرد، و اگر انجام داده روزه آن روز بر او واجب نيست بعد قضا نماید. 📝 آیت الله سيستاني: اگر مسافر در ماه رمضان قبل از اذان ظهر به وطنش یا به جایی برسد كه می‌خواهد ده روز در آنجا بماند، چنانچه كاری كه روزه را باطل می‌كند انجام نداده، بنابر احتیاط واجب، باید آن روز را روزه بگیرد و در این صورت، قضاء ندارد و امّا اگر كاری كه روزه را باطل می‌كند انجام داده، روزه آن روز بر او واجب است و باید آن را قضا كند. 📝آیات مکارم و مظاهری: هر گاه مسافر پیش از ظهر به حدّ ترخّص وطن یا جایی که قصد دارد ده روز در آنجا توقّف کند برسد، چنانچه کاری که روزه را باطل می کند انجام نداده باشد باید روزه بگیرد و اگر انجام داده باید بعداً قضا كند و مستحب است باقيمانده آن روز را امساك نمايد، ولي اگر بعد از ظهر وارد شود نمی تواند روزه بگيرد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آیا کسی که در ماه رمضان مسافرت رفته علاوه بر قضا باید کفاره هم بدهد❓ ✅پاسخ: همه مراجع : خیر ، فقط قضای روزه هارا باید انجام دهد وکفاره ندارد مگر اینکه ❗️قضای روزه ها تا ماه رمضان سال آینده به تأخییر بیفتد، در اینصورت هم قضا وهم یک مد طعام ۷۵۰ گرم گندم ومانند آن را باید پرداخت کند. رساله تمام مراجع 👇👇🌹 http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
💬سوال: مسافر در برگشت از سفر باید به وطن برسد تا روزه اش صحیح باشد یا به حد ترخص❓❓ ✅پاسخ: 📝همه مراجع بغیر ایت ا.. مکارم: قبل از اذان ظهر باید به وطنش داخل شود تا روزه اش صحیح باشد. 📝مکارم شیرازی: قبل از اذان ظهر به حد ترخص برسد کافی هست و روزه اش صحیح هست. رساله تمام مراجع 👇👇🌹 http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
💬سوال:  آیا استفاده از شیاف های رکتال (كرم مقعد ركتول) و کِرم های واژینال، مبطل روزه است⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای: شياف اگر مايع نباشد؛ و کرم واژينال ،‌ براي روزه اشکال ندارد. اماله کردن با چيز روان، اگر چه از روى ناچارى و براى معالجه باشد، روزه را باطل مى‌‌کند. داروهاى مخصوصى براى معالجه بعضى از بيمارى‌هاى زنان وجود دارد (شياف هاى روغنى) که در داخل بدن گذاشته مى‌شود، آيا استفاده از آن موجب بطلان روزه مى‌شود⁉️⁉️ استفاده از آن داروها به روزه ضرر نمى‌رساند. 📝آيت الله مكارم شيرازي استفاده از شياف چه حكمي دارد⁉️ آيا شياف روزه را باطل مي كند⁉️⁉️  استعمال شياف به جهت درمان بنابر احتياط اشكالي ندارد. ولي براي روزه دار مكروه مي باشد. اماله کردن یعنی چه ⁉️⁉️ پاسخ : وارد کردن مایع به بدن از راه مخرج را اماله می گویند. استعمال پمادهای مقعدی برای روزه دار پرسش : ۱- آیا اماله کردن با پماد آنتی هموروئید – کرم مقعدی- برای بیماری بواسیر که خونریزی داخلی و خارجی دارد ، روزه را باطل می کند⁉️ ۲- آیا شیاف با انگشت تر یا خیس روزه را باطل می کند⁉️⁉️ پاسخ : روزه را باطل نمی کند. 📝 آيت الله سيستاني: آیا اماله کردن روزه را باطل می کند ⁉️⁉️ پاسخ: اماله کردن با چیز روان اگرچه از روی ناچاری وبرای معالجه باشد , روزه را باطل می کند. 📝آيت الله صافي گلپايگاني اين كه در رساله آمده است اماله كردن روزه را باطل مى كند منظور از اماله كردن چيست⁉️⁉️ اماله كردن كه مبطل روزه است آنست كه دواى روان يا آب مثلاً از طريق مقعد داخل شكم شود. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: شخص جُنب در ماه رمضان قبل از اذان صبح به آب دسترسی ندارد وظیفه اش چیست❓❓ ✅پاسخ: 📝همه مراجع: اگر پیش از اذان به آب دسترسی پیدا نکند، تیمم بدل از غسل کند و روزه اش صحیح هست.بعد از اذان اگر به آب دسترسی پیدا کند باید برای نماز صبح غسل کند، ولی اگر دسترسی نداشت با تیمم نمازش را بخواند. رساله تمام مراجع 👇👇🌹 http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
🌙دعاى روز اول ماه مبارك رمضان🌙 🌸بسم الله الرحمن الرحیم🌸 اللهمَ اجْعلْ صِیامی فـیه صِیـام الصّائِمینَ وقیامی فیهِ قیامَ القائِمینَ ونَبّهْنی فیهِ عن نَومَةِ الغافِلینَ وهَبْ لی جُرمی فیهِ یا الهَ العالَمینَ واعْفُ عنّی یا عافیاً عنِ المجْرمینَ. خدایا قرار بده روزه مرا در آن روزه داران واقعى وقیام وعبادتم در آن قیام شب زنده داران وبیدارم نما در آن از خواب بى خبران وببخش به من جنایتم را در این روز اى معبود جهانیان ودر گذر از من اى بخشنده جنایات كاران. التماس دعای فرج🌷 🆔 @vaezin_313 💐
💬سوال: مواردی که کفاره جمع واجب می شود کدامند⁉️⁉️⁉️ ✅پاسخ: 1⃣. اگر کسی مرتکب قتل عمد شود لازم است کفاره جمع بدهد. 2⃣. اگر شخص روزه دار به چیز حرامى روزه خود را باطل کند، چه آن چیز اصلاً حرام باشد؛ مثل شراب و زنا، یا به جهتى حرام شده باشد؛ مثل نزدیکى کردن با عیال خود در حال حیض، بنابر احتیاط کفاره جمع بر او واجب مىشود؛ یعنى باید یک بنده آزاد کند و دو ماه روزه بگیرد و شصت فقیر را سیر کند، یا به هر کدام آنها یک مد که تقریباً ده سیر است گندم یا جو یا نان و مانند اینها بدهد. و چنانچه هر سه برایش ممکن نباشد، هر کدام آنها که ممکن است باید انجام دهد. 3⃣. اگر روزه دار دروغى را به خدا و پیغمبر(ص) نسبت دهد کفاره جمع بنا بر احتیاط بر او واجب مى‌شود. 💠در مورد آزاد کردن بنده؛ چون در دنیای کنونی موضوعیت ندارد، در نتیجه اصلاً واجب نیست، چنان که از متن فوق (چنانچه هر سه برایش ممکن نباشد، هر کدام آنها که ممکن است) بر می‌آید. در ادامه گزارش برخی از استفتائات مراجع عظام تقلید در خصوص مواردی که نیاز به پرداخت کفاره جمع است، 📝آیت‌الله خامنه‌ای: سؤال: حکم کسی که با آمیزش جنسی حرام یا استمناء یا خوردن و نوشیدن حرام روزه خود را در ماه رمضان باطل نموده چیست⁉️⁉️ جواب: در فرض مرقوم بايد شصت روز روزه بگيرد و يا شصت مسکين را اطعام نمايد و احتياط مستحب آن است که هر دو را انجام دهد. سؤال: اگر مکلّف علم داشته باشد به اینکه استمناء روزه را باطل میکند، ولی عمداً آن را انجام دهد، آیا کفّاره جمع بر او واجب میشود⁉️⁉️ جواب: اگر عمداً استمناء کند و منى هم از او خارج شود، کفّاره جمع بر او واجب نمىشود لکن احتياط مستحب آن است که کفّاره جمع بپردازد. 📝آیت‌الله مکارم شیرازی: فردى به دلیل عدم اطّلاع از کفّاره، روزه خود را با جنابت از حرام باطل کرده است. وظیفه این فرد چیست⁉️⁉️ جواب: علاوه بر قضا ، کفّاره جمع (بنابر احتیاط واجب) مىپردازد، چون علم به بطلان داشته هر چند علم به کفّاره نداشته و علم به کفّاره شرط نیست. سؤال: بر شخصی به خاطر افطار روزه ی ماه مبارک رمضان به وسیله ی فعل حرام کفاره جمع واجب شده بود در حال اداء روزه های کفاره (۳۰روزمنفصل آن) بوده است که باردیگر یکی از همین روزه های کفاره را به وسیله فعل حرام باطل کرده است تکلیف این شخص چیست⁉️⁉️ جواب: روزه ها را باید تکمیل کند و احتیاط آن است که کفاره ی ده مسکین را بدهد. وظيفه کسى که قادر بر هيچ يک از سه کار براى کفاره نباشد. هرگاه هیچ یک از این سه کار ممکن نشود هر چند «مُد» که مى تواند به فقرا اطعام کند و اگر نتواند باید 18 روز روزه بگیرد و اگر نتواند هر چند روز که مى تواند به جا آورد و اگر نتواند استغفار کند و همین اندازه که در قلب بگوید: «استغفراللّه» کافى است و واجب نیست بعداً که قدرت پیدا کرد کفّاره رابدهد. 📝آیت‌الله سیستانی: آیا می توان در کفاره جمع به جای ۶۰ روز روزه به ۶۰ فقیر طعام داد⁉️⁉️ جواب: در افطار به حرام کفاره جمع به نظر آقای سیستانی واجب نیست و همان اطعام (۶۰) فقیر کافی است فقط در کفاره قتل عمدی کفاره جمع هست و در این صورت باید شصت روز روزه بگیرد و ۶۰ فقیر را اطعام کند یعنی به هر یک مد (۴/۳ کیلو) طعام بدهد (۷۵۰ گرم) ولی نمی تواند به جای روزه فقط آنها را اطعام کند. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: مسافر شرعی کیست⁉️⁉️ ✅پاسخ: کسی که به سفر می‌رود اگر سفر او شرایط زیر را داشته باشد از نظر شرع مسافر بوده و باید نمازهای چهار رکعتی خود را به صورت شکسته (دو رکعتی) بخواند،و روزه هم نگیرد. 💠سفر او از حیث مسافت نباید کمتر از هشت فرسخ باشد، به عبارت دیگر حداقل باید چهار فرسخ فاصله‌ی مبدأ تا مقصد او باشد. 💠از اول مسافرت، قصد پیمودن مسافت هشت فرسخی را داشته باشد. 💠قبل از رسیدن به حداقل مسافت شرعی (چهار فرسخ) از قصد خود مبنی بر پیمودن مسافت کامل شرعی بر نگردد. 💠سفرش در اثناء پیمودن مسافت شرعی، با رسیدن به وطن یا مکانی که قصد اقامت ده روزه در آنجا دارد قطع نشود. 💠سفرش اشکال شرعی نداشته باشد مثلاً برای کار حرام سفر نکند. 💠مسافر از افرادی که محل زندگی ثابتی ندارند، نباشد؛ مانند کوچ‌نشینان. 💠شغل او مسافرت نباشد مانند رانندگان یا شغلش در سفر نباشد مانند کسی که محل زندگی و شغل او دو شهر متفاوت است. 💠به حد ترخص برسد یعنی به مقداری از وطن یا مکانی که قصد اقامت ده روزه در آن‌جا را دارد، دور شود که اذان شهر را نشنود و دیوارش را نبیند. 🆔👇👇 @resule10📚