eitaa logo
🌹 رساله تمام مراجع🌹
5.8هزار دنبال‌کننده
31هزار عکس
10.4هزار ویدیو
119 فایل
#تــــــــــــــــوجه👇👇👇 📚 کتاب هایی که قبل ازمرگ باید بخوانیم...👇✅ https://eitaa.com/joinchat/2373517458Cb099503ae7 مدیر @Hossein_Hajivand تبلیغات👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2953183246Ce6d64e22a6
مشاهده در ایتا
دانلود
🌙دعای روز نهم ماه مبارک رمضان🌙 🌸🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹🌸 االلهمّ اجْعَلْ لی فیهِ نصیباً من رَحْمَتِكَ الواسِعَةِ واهْدِنی فیهِ لِبراهِینِكَ السّاطِعَةِ وخُذْ بناصیتی الى مَرْضاتِكَ الجامِعَةِ بِمَحَبّتِكَ یا أمَلَ المُشْتاقین. خدایا قرار بده برایم در آن بهره اى از رحمت فراوانـت وراهنمائیم كن در آن به برهان وراههاى درخشانت وبگیر عنانم به سوى رضایت همه جانبه ات بدوستى خود اى آرزوى مشتاقان. 🆔 @vaezin_313 🌹🌾👈
💬سوال: آیا قضای روزه ونماز پدر(مادر)چه از روی عذر قضا شده باشد چه از روی نافرمانی در هر دو صورت بر پسر بزرگتر واجب است⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله امام خمینی (ره): اگر پدر نماز و روزه خود را به جا نیاورده باشد، چنان چه از روى نافرمانى ترک نکرده و مى توانسته قضا کند، بر پسر بزرگ تر واجب است که بعد از مرگش به جا آورد، یا براى او اجیر بگیرد. بلکه اگر از روى نافرمانى هم ترک کرده باشد واجب است به همین طور عمل کند و نیز روزه اى را که در سفر نگرفته، اگر چه نمى توانسته قضا کند، واجب است که پسر بزرگ تر قضا نماید، یا براى او اجیر بگیرد. 📝آیة الله اراکى(ره): اگر پدر و مادر نماز و روزه خود را به جا نیاورده باشند، چنان چه از روى نافرمانى ترک نکرده اند و مى توانسته اند قضا کنند، بر پسر بزرگ تر واجب است که بعد از مرگشان به جا آورد، یا براى آنان اجیر بگیرد. بلکه اگر از روى نافرمانى هم ترک کرده باشند، واجب است به همین طور عمل کند و نیز روزهاى را که در سفر نگرفته اند، اگر چه نمى توانسته اند قضا کنند، واجب است که پسر بزرگ تر قضا نماید، یا براى آنان اجیر بگیرد. 📝آیة الله مکارم شیرازی : بر پسر بزرگتر (یعنى بزرگترین پسرى که بعد از مرگ آنها در حال حیات است) واجب است که نماز و روزه هایى که از پدر یا مادرش فوت شده و از روى نافرمانى نبوده و توانایى بر قضا داشته، بعد از مرگ آنها به جا آورد بلکه اگر از روى نافرمانى هم ترک کرده باشد، بنا بر احتیاط مستحب باید به همین طور عمل کند، هم چنین روزهاى را که در سفر نگرفته هر چند توانایى قضاى آن را پیدا نکرده، احتیاط آن است که پسر بزرگتر قضا نماید. 📝آیة الله سیستانى: اگر پدر نماز خود را به جا نیاورده باشد و مى توانسته است قضا کند، چنان چه از روى نافرمانى ترک نکرده باشد، بر پسر بزرگترش بنا بر احتیاط، واجب است. 📝آیة الله نورى همدانی : اگر پدر و مادر نماز و روزه خود را به جا نیاورده باشند و چنان چه مى توانسته اند قضا کنند، بر پسر بزرگتر واجب است که بعد از مرگ آنها به جا آورد، یا براى آنها اجیر بگیرد و نیز روزهاى که در سفر نگرفته اند، اگر چه نمىتوانستهاند قضا کنند، احتیاط واجب آن است که پسر بزرگتر قضا نماید، یا براى آنها اجیر بگیرد و قضاى نماز و روزهاى که پدر و مادر از روى طغیان و تمرّد به جا نیاوردهاند بر پسر بزرگتر واجب نیست. این حکم در باره پدر ثابت است و نسبت به مادر نیز احتیاط واجب آن است که مراعات شود. 📝آیة الله خامنه ای :پدرى همه اعمال عبادى خود را عمداً انجام نداده است، آیا بر پسر بزرگ قضاى همه نمازها و روزههایى را که پدرش انجام نداده و به پنجاه سال مىرسد، واجب است⁉️⁉️ فرمودند: اگر ترک نماز و روزه بر اثر طغیان باشد، قضاى آنها بر پسر بزرگ واجب نیست. ولى در این صورت هم احتیاط در قضاى آنها ترک نشود. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: اگر شوهر با همسر خود در ماه رمضان جماع نمايد و زن نيز به آن راضى باشد چه حکمى‌ دارد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای: 1⃣ بر هر يک از آنان حکم افطار عمدى جارى است و علاوه بر قضا، کفّاره هم بر هر دو واجب است. 💠تبصره كفاره افطار عمدى : شصت روز روزه يا اطعام شصت فقير و يا دادن شصت مد طعام به شصت مسکين که سهم هر کدام يک مدّ است . و هر مُد طعام حدود ۷۵۰گرم نان ، برنج، و … است. 2⃣اگر کسى با آميزش جنسى حرام يا خوردن و نوشيدن حرام، روزه‌ى خود را در ماه رمضان بشکند، بنابر احتياط هر سه کفاره (آزاد کردن برده، شصت روز روزه، غذا دادن به شصت فقير) با هم بر او واجب مى‌‌شود. و اگر هر سه برايش ممکن نباشد هر کدام را که ممکن است بايد ادا کند. اگر چه واجب نبودن اين احتياط بعيد نيست. 📝آيت الله سيستاني اگر زن و شوهر جوانی در ماه رمضان در زمانی که روزه هستند ناخواسته و بدون کنترل خود با هم نزدیکی کنند و روزه شان باطل شود چه باید بکنند⁉️⁉️ پاسخ: قضا و کفاره واجب است و کافی است اطعام شصت مسکین هر مسکینی ۷۵۰ گرم گندم یا آرد برای هر یک از زن و شوهر. 1⃣اگر روزه دار در ماه رمضان با زن خود كه روزه دار است جماع كند، چنانچه زن را اکراه کرده باشد، باید كفّاره روزه خودش و بنابر احتیاط واجب، كفّاره دیگری بابت اکراه زن بدهد و اگر زن به جماع راضی بوده، بر هر كدام یک كفّاره واجب می‌شود. 2⃣ اگر زنی، شوهر روزه دار خود را بر جماع اکراه نماید، واجب نیست به علت اکراه مرد، كفّاره بدهد و در این صورت، (حالت اکراه)، بر شوهر او نیز کفّاره واجب نیست. 3⃣اگر روزه دار در ماه رمضان، زن خود را بر جماع اکراه كند و در بین جماع زن راضی شود، بر هر كدام یک كفّاره واجب می‌شود و احتیاط مستحب آن است كه مرد دو كفّاره و زن یک کفّاره بدهد. 📝آيت الله صافي گلپايگاني اگر در ماه‌ مبارك‌ رمضان‌ بي‌سحري‌ بمانيم‌ و مريض‌ هم‌ باشيم‌ و در روز قبل‌ از اينكه‌چيزي‌ بخوريم‌ با زن‌ خود جماع‌ كرديم‌ چه‌ حكمي‌ دارد⁉️⁉️ ج‌ ـ در صورتي كه‌ مرض‌ مجوّز افطار نداشته‌ايد در فرض‌ سؤال‌ كفاره‌ واجب است. 📝آیت الله مکارم شیرازی: جماع نزدیکی بازن روزه هر دوطرف را باطل می کند، هرچند فقط به مقدار ختنه گاه داخل شود ومنی هم بیرون نیاید واگر کمتر از آن باشد ومنی هم بیرون نیاید باطل نمی شود وهرگاه شک کند به این مقدار داخل شده یانه روزه اش صحیح است 1⃣هرگاه روزه دار درماه رمضان باهمسر خودکه روزه است جماع کند چنانچه اورا اکراه کرده باشدبایدکفاره روزه خود وهمسرش را هم بدهد وقضابرهردو واجب است واگر او راضی شده برهر کدام یک کفاره واجب میشود ولی اگراکراه به مفطرات دیگرکندگناه کرده اما کفاره برهیچ کدام واجب نیست.اما آن کسی که روزه اش را خورده باید قضا کند. 2⃣هرگاه زن روزه دارشوهر روزه دار خود را مجبور به جماع کند فقطیک کفاره براو واجب است لازم نیست کفاره شوهر را‌بدهد. 3⃣هرگاه زن در آغاز مجبوربوده ودر اثناء راضی شده احتیاط واجب آن است که مرد دو کفاره بدهد وبرزن چیزی جز قضاء لازم نیست. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آیا کسی که نمی تواند روزه بگیرد مانند کهنسالان وافراد ضعیفی که روزه برایش مشقت دارد قضا وکفاره دارد⁉️⁉️ 💠پاسخ اجمالی كسي كه بواسطه پيري نمي تواند روزه بگيرد، يا براي او مشقّت دارد، روزه بر او واجب نيست1، ولي در صورت دوم(کسی که مشقت دارد) بايد براي هر روز يك مد كه تقريباً ده سير است گندم يا جو و مانند اينها به فقير بدهد2. ✅پاسخ: 1📝آیت الله بهجت: و چنانچه تا رمضان بعد بتواند روزه بگيرد، اقوي وجوب قضا است، و در صورتي كه نتواند تا رمضان بعد روزه را قضا كند واجب است براي هر روز يك مد طعام – كه تقريباً ده سير است – از گندم يا جو و مانند اينها صدقه بدهد و همچنين كسي كه توانايي قضاي روزه را داشته ولي به سبب ندانستن حكم، قضاي آن را تا رمضان بعد تأخير انداخته بايد علاوه بر قضاي روزه به مقداري كه گفته شد كفّاره بدهد. 📝آیت الله زنجاني: پیرمرد  و پیرزنی که نمی تواند  روزه بگیرد یا برای او مشقّت دارد  -اگرچه به حد حرج نرسد- روزه ماه رمضان بر او واجب نیست... 2-📝آیات اعظام : خوئي، تبريزي، سيستاني: بايد براي هر روز يك مد طعام گندم يا جو يا نان و مانند اينها به فقير بدهد. 📝آیت الله گلپايگاني، صافي: بايد براي هر روز يك مد گندم يا جو و مانند اينها به فقيربدهد بلكه در صورت اول نيز بنابراحتياط لازم يك مد طعام بدهد. 📝آیت الله زنجاني: بايد براي هر روز يك مد، به احتياط واجب حدود 900 گرم، طعام به فقير بدهد. 📝آیت الله سبحانی: بايد براى هر روز 750 گرم آرد به فقير بدهد. 📝آیت الله مكارم: مرد و زن پير كه روزه گرفتن براي آنها مشكل است مي توانند روزه را ترك كنند، ولي بايد براي هر روز يك مد (تقريباً 750 گرم) گندم يا جو و مانند اينها به فقير دهند و بهتر آن است بجاي گندم و جو، نان را انتخاب كنند و در اين صورت احتياط واجب اين است به اندازه اي باشد كه گندم خالص آن، مقدار يك «مد» شود. 📝آیت الله وحید: كسى كه به واسطه پیرى نمى تواند روزه بگیرد ، یا براى او مشقّت دارد ، روزه از او برداشته شده و در صورت دوم باید براى هر روز فدیه بدهد ، و فدیه یك مُد طعام است ، و احتیاط مستحبّ این است كه خصوص گندم را بدهد. 📝آیت الله مظاهری: كسى كه به واسطه پيرى يا مرض ديگر (مثل تشنگى زياد) نمىتواند روزه بگيرد يا براى او مشقّت دارد، روزه بر او واجب نيست ولى در صورتى كه روزه براى او مشقّت دارد بايد براى هر روز 750 گرم گندم يا جو و مانند اينها يا قيمت آنها را به فقير بدهد، و چنانچه بعد بتواند روزه بگيرد بهتر است روزههايى را كه نگرفته قضا نمايد. 🆔👇👇 @resule10📚
هدایت شده از واعظین 313 🕊
ترتيل جزء09 - پرهيزكار www.jea.ir .mp3
6.84M
🌼 #صوت 🌼 💠 #جزء_خوانی_قرآن_کریم 💠 جزء ۹ 🎤 استاد پرهیزکار التماس دعا🌹 🆔 @vaezin_313 🌹👈
💬سوال: اگر ظاهر یا باطن برنج یا گندم نجس شود احکامش چیست⁉️⁉️ ✅پاسخ: اگر ظاهرش نجس شود: 📝همه مراجع: عین نجاست را برطرف می کنیم و با فرو بردن در آب کُرویا جاری پاک می شود. ✅پاسخ: اگر باطنش نجس شود: 📝آیت الله مکارم: باید آنقدر صبر کرد تا یقین حاصل شود آب داخل آن نفوذ کرده وخارج شده است 📝آیات عظام اراکی وزنجانی: اگر آب به باطن آن برسد پاک میشود. 📝آیات عظام گلپایگانی و صافی: در آب کر یا جاری به قدری بماند که رطوبت آب پاک به باطن آنها تاجای که رطوبت نجس سرایت کرده برسد پاک میشود. 📝آیت الله بهجت ره : در آب کر یا جاری به قدری بماند تا آب به باطن آنها نفوذ کند. 📝آیت الله سیستانی : آب کر یا جاری به باطن آنها برسد پاک میشود رساله تمام مراجع 👇👇🌹 http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
💬سوال: آیا ترشحاتی که باشهوت از زن خارج شود حکم منی را دارد ⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه ی مراجع عظام (به جز آیات عظام تبریزی، بهجت و نوری): خروج ترشحات زن، اگر همراه با شهوت (اوج لذت جنسی) باشد، حکم به جنابت آنان می شود و لازم نیست با جستن بیرون آید و بدن سست شود و اگر بدون شهوت باشد، حکم به منی نمی شود، مگر آن که از راه دیگری یقین کند منی است. 📝آیت الله العظمی بهجت: خروج ترشحات زن اگر همراه با شهوت (اوج لذت جنسی) باشد و با جستن بیرون آید، حکم به منی می شود و اگر هیچ یک از دو علامت و یا یکی از آنها را نداشت، حکم به منی نمی شود، مگر آن که از راه دیگری یقین کند منی است. 📝آیات عظام تبریزی و نوری: خروج ترشحات زن اگر همراه با شهوت خاصی(اوج لذت جنسی) باشد و بدن پس از آن سست شود، حکم به منی می شود و اگر هیچ یک از دو نشانه یا یکی از آنها را نداشت، حکم به منی نمی شود، مگر آن که از راه دیگری یقین کند که منی است. 📝آیت الله خامنه ای : بطور کلی اگر زن به اوج لذّت جنسی برسد و در آن حال مایعی از او خارج شود جنابت محقق شده و غسل بر او واجب است ولی اگر شک کند که به این مرحله رسیده یا نه و یا شک در خروج مایع داشته باشد، غسل واجب نیست و سایر ترشحات نیز پاک است. 🆔👇👇 @resule10📚
💬 سوال: در نماز مسافر آیا باید محلی که در شهر قرار است برویم را کیلومتر بگیریم یا ابتدای ورودی شهر را❓ ✅پاسخ: 📝آیات عظام امام خمینی(ره) و خامنه ای: اگر جای خاصی از شهر مقصد مورد نظر است باید مسافت را تا آن محل حساب کند (. مثلاً دوستی او را به منزل یا باغی که در داخل همان شهر است دعوت کرده، در محاسبه مسافت، همان نقطه باید در نظر گرفته شود.) و الا ابتدای شهر ملاک است. 📝 آیت الله سیستانی: انتهای مسافت آخرین مقصد است. 📝 آیات عظام صافی، وحید خراسانی، زنجانی، فاضل، مکارم، نوری همدانی: اول شهر را انتهای مسافت حساب کند. رساله تمام مراجع 👇👇🌹 http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
💬سوال: به همراه داشتن چیز نجس در نماز چه اشکالی دارد⁉️ ✅پاسخ: 📝اکثریت مراجع: اگر به قدری کوچک هست که نمی توان با آن عورت را پوشاند(مثل دستمال کوچک) در صورتی که از مردار یا حیوان نجس العین (سگ خوک) وحیوان حرام گوشت یا ابریشم خالص ویا طلا بافت (برای مردان ) درست نشده باشد مانعی ندارد. 📝آیت الله سیستانی: اگر از مردار یا حیوان نجس درست شده باشد بنابر احتیاط نماز خواندن با آن باطل هست. 📝آیت الله مکارم : احتیاط مستحب آن است که همراه نماز گزار نباشد. 📝آیت الله بهجت ره : بنابر احتیاط مستحب مردان نباید در هنگام نماز ار لباس های ابریشمی کوچک که عورت را نمی پوشاند مانند: عرقچین _جوراب استفاده کنند . ‼️‼️توجه نکته وسایلی مانند کلید، چاقو، انگشتر ،و عینک نجس نیز حکم دستمال کوچک را دارند از این رو همراه داشتن آنها در نماز با شرایط ذکر شده مانعی ندارد. رساله تمام مراجع 👇👇🌹 http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
💬سوال: ⁉️کسی که تاب تحمل تشنگی را ندارد در ماه مبارک چه وظیفه ای دارد ؟ ✅ پاسخ : 📝 الله خامنه ای : انسان نمی‌تواند بخاطر ضعف و تشنگى، روزه را بخورد ولی اگر ضعف و تشنگى او به اندازه‌‌ای است که معمولاً نمی‌شود آن را تحمل کرد، در اين صورت هر وقت به حرج افتادند مى‌توانند افطار نمايند ولى تا در حرج واقع نشده‌اند، نبايد روزه را باطل كنند. 📝آیت الله مکارم : اگر روزه دار به اندازه اى تشنه شود که طاقت تحمّل آن را ندارد و یا ترس بیمارى و تلف داشته باشد، مى تواند به اندازه ضرورت آب بنوشد، ولى روزه او باطل مى شود و اگر ماه رمضان باشد باید بقیّه روز را امساک کند. 📝آیت الله سیستانی: ضعف به تنهايى مجوز روزه خوارى نيست هرچند شديد باشد ، مگر اين كه موجب مشقت (سختی زیاد) باشد كه در اين صورت خوردن یا آشامیدن به مقدار ضرورت جايز است و بايد بعد از آن قضا نمايد. وهمچنين اگر ضعف موجب عجز (ناتوانی) از كار لازم براى كسب روزى باشد با فرض اين كه توانایی انجام کار ديگرى را نداشته باشد ، و نیز اگر كارگر به دليل تشنگى شديد نتواند روزه را ادامه دهد ، در اين دو صورت به احتياط واجب بايد در خوردن وآشاميدن به مقدار ضرورت اكتفا كند واز زائد بر آن اجتناب نمايد ، و باید بعد از آن قضا نمايد. 📝آیت الله وحید : اگر روزه دار به قدرى تشنه شود كه بترسد از تشنگى بميرد ، واجب است به اندازه اى كه از مردن نجات پيدا كند آب بياشامد ، ولى روزه او باطل مى شود ، و اگر ماه رمضان باشد بايد در بقيّه روز از به جا آوردن كارى كه روزه را باطل مى كند خوددارى نمايد ، و همچنين اگر بترسد كه از نخوردن آب به او ضرر معتنا بهى برسد ، يا آب نخوردن براى او موجب حرجى باشد كه عرفاً قابل تحمّل نباشد ، كه در اين دو صورت مى تواند به اندازه رفع ضرر و حرج آب بياشامد. رساله تمام مراجع 👇👇🌹 http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
‼️مهم⁉️مهمتوجه😳 💬سوال: اعمالي كه انسان بدون تقليد انجام داده، چه حكمي دارد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آيات عظام امام، بهجت، خامنه اى، فاضل و نورى: اين اعمال، در يكى از سه صورت صحيح است: 1. شخص بفهمد به وظيفه واقعى خود رفتار كرده است. 2. عمل او با فتواى مجتهدى كه وظيفه اش تقليد از او بوده، مطابق باشد. 3. عمل او با فتواى مجتهدى كه اكنون بايد از او تقليد كند، مطابق باشد. 📝آيات عظام تبريزى، صافى، مكارم و وحيد: عمل او در صورتى صحيح است كه بفهمد به وظيفه واقعى خود رفتار كرده و يا با فتواى مجتهدى كه اكنون بايد از او تقليد كند، مطابق باشد. 📝آیت الله سيستانى: در يكى از سه صورت صحيح است: 1. بفهمد به وظيفه واقعى خود رفتار كرده است. 2. عمل او با فتواى مجتهدى كه اكنون بايد از او تقليد كند، مطابق باشد. 3. جاهل قاصر بوده و نقص عملش به اركان و مانند آن باز نگردد. رساله تمام مراجع 👇👇🌹 http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
🌙دعای روز دهم ماه مبارک رمضان🌙 🌸🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹🌸 اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِيهِ مِنَ الْمُتَوَكِّلِينَ عَلَيْكَ وَ اجْعَلْنِي فِيهِ مِنَ الْفَائِزِينَ لَدَيْكَ وَ اجْعَلْنِي فِيهِ مِنَ الْمُقَرَّبِينَ إِلَيْكَ بِإِحْسَانِكَ يَا غَايَةَ الطَّالِبِينَ «خدایا! در این روز مرا از توکل‌کنندگان و سعادتمندان و نزدیک‌شدگان درگاهت قرار ده. به حق احسانت، ای نهایت آرزوی جویندگان!» 🆔 @vaezin_313 🌹🌾👈
💬سوال: حکم شرعی استعمال عطر در ماه رمضان و زمان روزه داری چیست⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت‌الله خامنه‌ای: استعمال عطر براى روزه‌دار، در ماه رمضان چه حكمى دارد⁉️⁉️ استعمال عطر براى روزه‌دار مستحب است؛ ولى بو كردن گياهان معطّر مکروه است. 📝آیت‌الله سیستانی: استفاده از عطر و ادکلن برای روزه دار چه حکمی دارد⁉️⁉️ مانعی ندارد. 🆔👇👇 ‌@resule10📚
هدایت شده از واعظین 313 🕊
ترتيل جزء10 - پرهيزكار www.jea.ir .mp3
6.7M
🌼 #صوت 🌼 💠 #جزء_خوانی_قرآن_کریم 💠 جزء ۱۰ 🎤 استاد پرهیزکار التماس دعا💐 🆔 @vaezin_313 🌹👈
💬سوال: مسافر با چه شرایطی می تواند روزه بگیرد⁉️⁉️ 💠پاسخ اجمالی: - اگر غير روزه رمضان روزه معيّن ديگري بر انسان واجب باشد1 بنابراحتياط واجب نبايد در آن روز مسافرت كند، و اگر در سفر باشد بايد قصد كند كه ده روز در جايي بماند و آن روز را روزه بگيرد ولي اگر نذر كرده باشد روز معيّني را روزه بگيرد مي تواند در آن روز مسافرت كند. ✅پاسخ : 1- 📝آیات اعظام گلپايگاني، نوري: مثلاً نذر كرده باشد روز معيّني را روزه بگيرد،بنابر احتیاط لازم ( نوري: بنابراحتياط واجب) تا ناچار نشود، نمي تواند در آن روز مسافرت كند و اگر در سفر باشد چنانچه ممكن است بايد بنابراحتياط لازم قصد كند كه ده روز در جايي بماند و آن روز را روزه بگيرد. 📝آیت الله اراكي: نبايد درآن روز مسافرت كند و اگر در سفر باشد در صورت امكان بايد قصد كند كه ده روز در جايي بماند و آن روز را روزه بگيرد. 📝آیات اعظام خوئي، تبريزي: مثلاً نذر كرده باشد روز معيّني را روزه بگيرد، بهتر آن است كه تا ناچار نشود در آن روز مسافرت نكند. و اگر در سفر باشد چنانچه ممكن است قصد كند كه ده روز در جايي بماند و آن روز را روزه بگيرد ولي ظاهر آن است كه سفر جايز است و قصد اقامه واجب نيست و در صورتي كه روزه نگيرد لازم است روزه آن روز را قضا كند. 📝آیت الله فاضل: مثل اين كه نذر كند روز معيّني را روزه بگيرد، مي تواند در آن روز مسافرت نمايد همچنين است در تنگي وقت اگر قضاء ماه رمضان به عهده اش باشد. 📝آیت الله سيستاني: چنانچه به اجاره يا مانند آن واجب شده باشد يا روز سوم از روزهاي اعتكاف باشد نمي تواند در آن روز مسافرت كند و اگر در سفر باشد چنانچه ممكن است بايد قصد كند كه ده روز در جايي بماند و آن روز را روزه بگيرد ولي اگر روزه آن روز به نذر واجب شده باشد، ظاهرآن است كه سفر در آن روز جايز است و قصد اقامت واجب نيست هر چند بهتر آن است كه تا ناچار نشود مسافرت نكند و اگر در سفر است قصد اقامت نمايد ولي اگر به قسم يا عهد واجب شده باشد بنابراحتياط واجب مسافرت نرود و اگر درسفر بود قصد اقامت كند. 📝آیت الله مكارم: (مثل اين كه نذر كرده نيمه شعبان را روزه بگيرد) بنابراحتياط واجب نبايد در آن روز مسافرت كند و اگر در سفر است چنانچه امكان دارد در جايي قصد توقف ده روز كند و آن روز را روزه بگيرد. 📝آیت الله صافي: مثلاً نذر كرده باشد روز معيّني را روزه بگيرد، بنابراحتياط مستحب تا ناچار نشود، در آن روز مسافرت نكند و اگر در سفر باشد چنانچه ممكن است بنابراحتياط مستحب قصد كند كه ده روز در جايي بماند و آن روز را روزه بگيرد. 📝آیت الله زنجاني: مثلاً نذر كرده باشد روز معيّني را روزه بگيرد، تا ناچار نشود، نمي تواند در آن روز مسافرت كند و اگر در سفر باشد، چنانچه ممكن است بايد به وطن برگردد يا قصد كند كه ده روز در جايي بماند و آن روز را روزه بگيرد. 📝آیت الله وحید:اگر غیر روزه ماه رمضان روزه معین دیگرى بر انسان واجب باشد ، اگر آن وجوب از جهت حقّ الناس باشد ـ مثل این كه اجیر شده باشد كه روز معینى را روزه بگیرد ـ نمى تواند در آن روز مسافرت كند ، و همچنین است ـ بنابر احتیاط واجب ـ روزه واجب معین به غیر نذر ، مانند روز سوم اعتكاف ، و امّا در صورتى كه به سبب نذر معین شده باشد ، اقوى این است كه مى تواند سفر كند ، و روز دیگرى را به جاى آن روز روزه بگیرد. 📝آیت الله سبحانی: اگر غير روزه رمضان، روزه معيّن ديگرى بر انسان واجب باشد، مثل اين كه نذر كند روز معيّنى را روزه بگيرد نبايد در آن روز مسافرت كند و اگر در سفر باشد بايد قصد كند كه ده روز در جائى بماند و آن روز را روزه بگيرد. 📝آیت الله مظاهری: اگر غير روزه رمضان روزه معيّن ديگرى بر انسان واجب باشد مثلاً به واسطه نذر يا غير آن، بهتر است در آن روز مسافرت نكند، و اگر در سفر باشد لازم نيست قصد كند كه ده روز در جايى بماند و آن روز را روزه بگيرد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آيا زنان مي توانند در ايام عادت ماهانه به منظور باشكوه كردن آيين نماز جمعه، به مصلاّ بروند⁉️ ✅پایخ: 📝همه مراجع: صرف حضور در نماز جمعه اشكال ندارد؛ ولى خواندن نماز براى زن حائض حرام است. ‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️ ‼️تبصره . اگر نماز جمعه در مسجد يا حرم معصوم (عليه السلام) اقامه شود، زن حائض نمى تواند در آنجا حضور پيدا كند، البته توقف در بيرون مسجد و خارج از محدوده ضريح معصوم (عليه السلام) اشكال ندارد.‼️‼️ رساله تمام مراجع 👇👇🌹 http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
‼️‼️‼️مهم⁉️ ‼️مهم⁉️توجه⁉️😳 💬سوال: فطریه مهمان شب عید فطر به عهده چه کسی هست ⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیات عظام خامنه ای ، مکارم ، سیستانی: اگرمهمان نانخور صاحب خانه محسوب شود به عهده صاحب خانه هست، خامنه ای و مکارم: ‼️توجه داشته باشید مهمان با یک شب نان خور محسوب نمیشود و فطریه بر عهده خودش هست.‼️ 📝آیت الله نوری : چناچه میهمان قبل از غروب وارد صاحبخانه شود وآن شب نان خور وی باشد ،زکات فطره اش بر عهده میزبان است. 📝آیت الله گلپایگانی: در هر دو صورت بر عهده صاحب خانه هست. ‼️تبصره: توجه داشته باشید اگر شب عید فطر جای رفتید چه قبل غروب چه بعد غروب به غیر از آیت الله گلپایگانی ونوری بقیه فرمودند که فطره برعهده خودتان هست نه صاحب خانه ‼️ لطفا مطالب را نشر بدهید 🙏 رساله تمام مراجع 👇👇🌹 http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
💬سوال: اگر صاحب خانه در بين غذا خوردن، بفهمد غذا نجس است (مانند ديدن فضله موش در غذا)، آيا لازم است به ميهمانان بگويد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع (به جز سيستانى و مكارم ): آرى، بايد به آنان بگويد. 📝آيةاللَّه سيستانى: اگر احتمال دهد ميهمانان به گفته او ترتيب اثر مى دهند، بايد به آنان بگويد ؛ ولى اگر بداند ترتيب اثر نمى دهند، گفتن لازم نیست. 📝آيةاللَّه مكارم: بنابر احتياط واجب، بايد به آنان بگويد. رساله تمام مراجع 👇👇🌹 http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
🌙دعای روز یازدهم ماه مبارک رمضان🌙 🌹🌺بسم الله الرحمن الرحیم🌺🌹 اللهمّ حَبّبْ الیّ فیهِ الإحْسانَ وكَرّهْ الیّ فیهِ الفُسوقَ والعِصْیانَ وحَرّمْ علیّ فیهِ السّخَطَ والنّیرانَ بِعَوْنِكَ یا غیاثَ المُسْتغیثین. خدایا دوست گردان بمن در این روز نیكى را و نـاپسند بدار در این روز فسق ونافرمانى  را وحرام كن بر من در آن خشم وسوزندگى را به یاریت اى دادرس داد خواهان. 🌺🕊🕊🌺🕊🕊🌺 🆔 @vaezin_313 👈
💬سوال: آیا اگر کسی در ماه مبارک رمضان بدون دلیل و وجه شرعی به خاطر فرار از روزه سفر کند معصیت کرده⁉️حکم آن چیست⁉️⁉️ 💠پاسخ اجمالی: مسافرت در ماه رمضان اشكال ندارد، ولي اگر براي فرار از روزه باشد مكروه است1. ✅پاسخ: 1- 📝آیت الله خوئي، تبريزي،: و همچنين است (خوئي: مطلق) سفر در ماه رمضان، مگر اين كه سفر براي حج يا عمره يا به جهت ضرورتي باشد. 📝آیت الله سيستاني: و همچنين است مطلق سفر در ماه رمضان، مگر اين كه سفر براي حج يا عمره يا به جهت ضرورتي باشد 📝آیت الله زنجاني: و همچنين است هر گونه سفر قبل از پايان شب بيست و سوم ماه رمضان، مگر اين كه سفر براي حج يا عمره يا استقبال برادر مؤمن يا از بيم تلف مال و يا تلف جان برادر مؤمن يا به جهت ضرورت ديگر باشد. 📝آیت الله وحید:مسافرت در ماه رمضان اشكال ندارد ، ولى مكروه است ، هر چند براى فرار از روزه نباشد ، مگر این كه سفر به جهت ضرورتى باشد ، و یا ـ به مقتضاى بعضى از روایات ـ براى حجّ یا عمره باشد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آیا اگر مسافری بعداز طی مسافت هشت فرسخ سی روز مردد در آن در آن محل بماند نماز وروزه او چه حکمی دارد⁉️⁉️ 💠پاسخ اجمالی: مسأله ۱۳۵۳ اگر مسافر بعد از رسیدن به هشت فرسخ سی روز در محلی بماند و در تمام سی روز در رفتن و ماندن مردد باشد (۱)، بعد از گذشتن سی روز اگر چه مقدار کمی در آنجا بماند، باید نماز را تمام بخواند (۲) ولی اگر پیش از رسیدن به هشت فرسخ (۳) در رفتن بقیه راه مردد شود، از وقتی که مردد می شود (۴)، باید نماز را تمام بخواند. ✅پاسخ: علاوه بر پاسخ اجمالی پاسخ اختصاصی هر مرجع👇 (۱) 📝آیت الله فاضل: در طول این مدت نمازش شکسته است ولی.. (۲) 📝آیت الله بهجت: بقیه مسأله ذکر نشده. 📝آیت الله گلپایگانی، صافی:و هم چنین اگر پیش از رسیدن به هشت فرسخ مردّد شود بین ماندن در آنجا و رفتن بقیه راه، از وقتی که مردّد می شود باید نماز را تمام بخواند. ولی اگر مردّد شود بین رفتن بقیه راه و برگشتن به محل ّ خود در صورتی که به مقدار چهار فرسخ آمده باشد باید نماز را شکسته بخواند و اگر به قدر چهار فرسخ نباشد، نماز را تمام بخواند. (۳) 📝آیت الله اراکی:چهار فرسخ.. (۴) 📝آیت الله نوری:اگر به مقدار چهار فرسخ آمده باشد، باید شکسته بخواند و اگر به قدر چهار فرسخ نباشد تمام بخواند. 📝آیات عظام خوئی، سیستانی، تبریزی: اگر مسافر اتفاقاً سی روز در محلّی بماند مثلًا در تمام سی روز در رفتن و ماندن مردّد باشد، بعد از گذشتن سی روز اگر چه مقدار کمی در آنجا بماند، باید نماز را تمام بخواند. 📝آیت الله زنجانی:اگر مسافر بعد از رسیدن به هشت فرسخ، بدون قصد اقامه ده روز، سی شبانه روز در محلی بماند، بعد از گذشتن سی شبانه روز، اگر چه مقدار کمی هم در آنجا بماند باید نماز را تمام بخواند و اگر فقط سی روز مانده باشد بنا بر احتیاط نماز را هم شکسته و هم تمام بخواند. 📝آیت الله مکارم:توقّف یک ماه بدون قصد. هر گاه مسافر در محلّی توقّف کند ولی نمی داند مدّت توقّف او چند روز است باید نماز را شکسته بخواند، امّا بعد از گذشتن سی روز باید نماز را تمام بخواند، اگر چه مقدار کمی بعد از آن در آنجا بماند (اگر یک ماه از ماههای قمری بماند که کمتر از سی روز باشد نیز کافی است مثلًا از دهم این ماه تا دهم ماه دیگر) 👈توجه:هرگاه نماز مسافری شکسته باشد در آن سفر نمی تواند روزه هم بگیرد مگراینکه بعد از اذان ظهر به مسافرت رفته باشد که در این صورت روزه آن روز صحیح ولی نماز راشکسته می خواند. 🆔👇👇 @resule10📚
قابل توجه مدیرررررر☹️😑😢 تسکین به دل غمزده ی یار ندادی بر بیخبران وعده دیدار ندادی بی معرفتی کردی و با ما ننشستی دیدی رمضان آمد و افطار ندادی @hajtohid 👈😍آیدی مدیر
هدایت شده از واعظین 313 🕊
ترتيل جزء11 - پرهيزكار www.jea.ir .mp3
5.6M
🌼 #صوت 🌼 💠 #جزء_خوانی_قرآن_کریم 💠 جزء ۱۱ 🎤 استاد پرهیزکار 🆔 @vaezin_313 🌹👈
💬سوال: فرقی بین طی مسافت برای شکسته خواندن نماز با طی مسافت برای روزه دار هست⁉️ یا هرجا که نماز شکسته خوانده میشود نمی توان روزه هم گرفت⁉️⁉️ 💠پاسخ اجمالی: مسافري كه بايد نمازهاي چهار ركعتي را در سفر دو ركعت بخواند، نبايد روزه بگيرد و مسافري كه نمازش را تمام مي خواند مثل كسي كه شغلش مسافرت يا سفر او سفر معصيت است1، بايد در سفر روزه بگيرد. ✅پاسخ: 1-📝آیت الله زنجاني: مثل كسي كه زياد مسافرت مي كند يا سفر او سفر معصيت است اگر ماه رمضان سفر کند باید در سفر روزه بگیرد. 📝آیت الله مكارم: شخص مسافر (با شرايطي كه در مسأله نماز مسافر گفته شد) نبايد روزه بگيرد، و بطور كلي در هر موردي که نماز شكسته است روزه را بايد ترك كرد و درجايي كه نماز را بايد تمام بخواند (مانند كسي كه شغلش مسافرت است و يا در محلي قصد ماندن ده روز كرده) بايد روزه را بگيرد. 📝آیت الله بهجت: مسافري كه نماز چهار ركعتي او شكسته است، نمي تواند در سفر روزه بگيرد، ولي مسافري كه نماز او تمام يعني چهار ركعتي است بايد در حال سفر هم روزه اش را بگيرد 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: هنگام اذان مغرب، افطار كردن بهتر است، يا خواندن نماز مغرب و عشا⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع: خواندن نماز مغرب و عشا بهتر است؛ ‼️ولى اگر كسى منتظر او است يا بسيار گرسنه است كه نمى تواند نماز را با حضور قلب بخواند، افطار كردن بهتر است.‼️ رساله تمام مراجع 👇👇🌹 http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
💬سوال: زن حائض در شهري كه وطنش نيست قصد ماندن ده روز مي كند؛ در بين اين ده روز از خون پاك مي شود؛ آيا بايد نماز خود را شكسته بخواند يا تمام⁉️ ✅پاسخ: 📝مراجع: اگر قصد ماندن ده روز را داشته، نمازش تمام است؛ هر چند تعدادى از روزها را نماز نخوانده باشد. رساله تمام مراجع 👇👇🌹 http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
🌙دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان🌙 🌹🌸بسم الله الرحمن الرحیم🌸🌹 اللهمّ زَیّنّی فیهِ بالسّتْرِ والعَفافِ واسْتُرنی فیهِ بِلباسِ القُنوعِ والكَفافِ واحْمِلنی فیهِ على العَدْلِ والإنْصافِ وامِنّی فیهِ من كلِّ ما أخافُ بِعِصْمَتِكَ یا عِصْمَةَ الخائِفین. خدایا زینت ده مرا در آن با پوشش وپاكدامنى وبپوشانم در آن جامه قناعت وخوددارى ووادارم نما  در آن بر عدل وانصاف وآسوده ام دار در آن از هر چیز كه مىترسم به نگاهدارى خودت اى نگه دار ترسناكان . 🆔 @vaezin_313 🌸👈
💬سوال: در ماه رمضان در مساجد ومحافل مذهبی جزء خوانی قرآن برگزار میشود،آیا در سجده واجب قرآن مراعات کردن تمام شرایط سجده واجب است⁉️⁉️ 💠پاسخ: در سجده واجب قرآن نمی شود بر چیزهای خوراکی و پوشاکی سجده کرد (۱)، ولی سایر شرایط سجده را که در نماز است لازم نیست مراعات کنند. ✅پاسخ: (۱) 📝آیت الله مکارم:در سجده واجب قرآن باید پیشانی را بر چیزی بگذارد که سجده نماز بر آن جایز است بنا بر احتیاط واجب؛ و هم چنین ستر عورت و غصبی نبودن را رعایت کند.. 📝آیات اعظام گلپایگانی، اراکی، صافی: مسأله در سجده واجب قرآن باید جای انسان غصبی نباشد (اراکی: و جای پیشانی او از جای زانوها و سر انگشتانش بیش از چهار انگشت بسته بلندتر نباشد) ولی لازم نیست با وضو یا غسل و رو به قبله باشد و عورت خود را به پوشاند و بدن و جای پیشانی او پاک باشد و نیز چیزهایی که در لباس نمازگزار شرط می باشد در لباس او شرط نیست امّا اگر لباس او غصبی است چنانچه سجده کردن تصرّف در آن لباس باشد سجده باطل است. 📝آیات اعظام خوئی، تبریزی، سیستانی: در سجده واجب قرآن باید جای انسان غصبی نباشد و (خوئی: بنا بر احتیاط واجب) جای پیشانی او از جای سر انگشتانش بیش از چهار انگشت بسته بلندتر نباشد ولی لازم نیست با وضو یا غسل و رو به قبله باشد و عورت خود را به پوشاند و بدن و (خوئی: جای) پیشانی او پاک باشد و نیز چیزهایی که در لباس نمازگزار شرط می باشد در لباس او شرط نیست. 📝آیت الله سیستانی: در سجده واجب قرآن بنا بر احتیاط واجب باید جای انسان غصبی نباشد و بنا بر احتیاط مستحب ّ جای پیشانی او از جای زانوها و سر انگشتانش بیش از چهار انگشت بسته بلندتر یا پست تر نباشد.. 📝آیت الله فاضل: بنا بر احتیاط واجب در سجده واجب قرآن، نمی شود بر چیزهای خوراکی و پوشاکی سجده کرد ولی سایر شرایطی که در سجده نماز لازم است در این سجده واجب نیست. 📝آیت الله زنجانی:در سجده واجب قرآن بنا بر احتیاط مستحب، باید جای انسان غصبی نباشد و جای پیشانی از جای پای او بیش از چهار انگشت بسته بلندتر یا پست تر نباشد؛ لکن با وضو یا غسل بودن، و رو به قبله بودن، و پوشاندن بدن، و پاک بودن جای پیشانی و رعایت شرائط لباس نماز گزار در سجده واجب لازم نیست، اما اگر لباس او غصبی است چنانچه سجده کردن تصرف در آن لباس باشد، بنا بر احتیاط مستحب سجده باطل است. 📝آیت الله بهجت:در سجده واجب قرآن باید نیّت سجده کردن را داشته باشد و مکان هم مباح باشد و طوری باشد که اگر مردم دیدند، بگویند سجده کرد؛ ولی سایر شرایطی که در سجده نماز معتبر است، لازم نیست مانند پوشانیدن عورت و پاک بودن مهر یا چیزی که بر آن سجده می کنند و بلندتر نبودن محل ّ سجده از محل ّ پا و گذاشتن دستها و زانوها و نوک انگشتان بزرگ پا بر زمین و مانند اینها، اگر چه رعایت این امور، مورد احتیاط است. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: هنگامى‌ که مبتلا به بيمارى زکام بودم، مقدارى از اخلاط سر و سينه در دهانم جمع شده بود که به جاى بيرون انداختن، آن را فرو بردم، آيا روزه‌ام صحيح است يا خير⁉️ در بعضى از روزهاى ماه مبارک رمضان در منزل يکى از اقوام بودم که بر اثر زکام و خجالت و حيا مجبور شدم با خاک، تيمّم بدل از غسل واجب بکنم و تا نزديک ظهر غسل نکردم. اين کار براى چند روز تکرار شد، آيا روزه‌ام در آن روزها صحيح است يا خير⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای؛ ج) فرو بردن اخلاط سر و سينه ضررى به روزه نمى‌رساند، ولى اگر به فضاى دهان رسيده باشد بنا بر احتياط واجب بايد از فرو بردن آن خوددارى نمايد، و اما ترک غسل جنابت قبل از طلوع فجرِ روزى که مى‌خواهيد روزه بگيريد و انجام تيمّم بدل از غسل به جاى آن، اگر به‌خاطر عذر شرعى باشد و يا تيمّم در آخر وقت و به‌خاطر تنگى آن باشد، موجب بطلان روزه نيست و روزه شما با تيمّم صحيح است. در غير اين صورت، روزه شما در آن روزها باطل است. 💠اگر چیزی از اندرون روزه دار به دهان او برگردد،نبایدآن را دوباره فرو برد، واگر عمدا فرو برد قضا وکفاره بر او واجب می شود. 📝آيت الله سيستاني: فرو بردن اخلاط سر و سینه، تا زمانی که به فضای دهان نرسیده باشد، اشكال ندارد؛ بلکه اگر داخل فضای دهان شود و آن را فرو ببرد، باز هم روزه‌‌اش باطل نمی‌شود؛ هرچند احتیاط مستحب است كه آن را فرو نبرد. پرسش: من اولین سالی هست که روزه بر من واجب شده و امروز که روز اول هست را روزه گرفته ام. می خواستم بپرسم من که نمی دانستم اگر اخلاط سینه به دهان برسد نباید فرو برد و من که فرو بردم، روزه من باطل است یا نه⁉️⁉️ پاسخ: باطل نیست. 📝آيت الله مكارم شيرازي فرو بردن اخلاط سر و سینه تا به فضاى دهان نرسیده اشکال ندارد، امّا اگر داخل فضاى دهان شود احتیاط واجب آن است که آن را فرو نبرد. هنگام روزه بودن، فرو بردن اخلاط سر و سينه چه حکمی دارد⁉️⁉️ پاسخ : اگر اخلاط وارد بینی شده باشد احتیاط واجب آن است که آن را فرو نبرد، ولی اگر مربوط به سر و سینه باشد و به فضای دهان نرسد اشکالی ندارد. 📝آيت الله صافي گلپايگاني: فرو بردن اخلاط سر و سينه، تا به فضاي دهان نرسيده اشكال ندارد، ولي اگر داخل فضاي دهان شود، احتياط واجب آن است كه آن را فرو نبرد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آیا فروبردن آب دهانی که بعد قورت دادن مزه خاصی داشت روزه را باطل می کند⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله سیستانی: فرو بردن آب دهان، هرچند به علّت تصوّر كردن ترشی و مانند آن در دهان جمع شده باشد، روزه را باطل نمی‌كند. 📝آيت الله مكارم شيرازي هنگام روزه داری فرو بردن آب دهان چه حکمی دارد⁉️⁉️ پاسخ : فرو بردن آب دهان، هر چند به واسطه خیال کردن ترشى و مانند آن در دهان جمع شده باشد، روزه را باطل نمى کند. 📝آيت الله صافي گلپايگاني مسأله ۱۵۸۸. فرو بردن آب دهان، اگر چه به واسطه خيال‌كردن ترشي و مانند آن در دهان جمع شده باشد، روزه را باطل نميكند. 🆔👇👇 @resule10📚