eitaa logo
🌹 رساله تمام مراجع🌹
5.8هزار دنبال‌کننده
29.6هزار عکس
9.6هزار ویدیو
118 فایل
#تــــــــــــــــوجه👇👇👇 📚 کتاب هایی که قبل ازمرگ باید بخوانیم...👇✅ https://eitaa.com/joinchat/2373517458Cb099503ae7 مدیر @Hossein_Hajivand تبلیغات👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2953183246Ce6d64e22a6
مشاهده در ایتا
دانلود
💬سوال: کسی که روزه قضا داردولی نمی داندچقدر است آیا احتمال بیشترروزه قضای رابگیرد یا کمتر را هم بگیرد کفایت می کند⁉️⁉️مثلا نمی داند پنج روز قضا دارد یا شش روز⁉️⁉️ 💠پاسخ اجمالی: مسأله 1697- اگر براي عذري چند روز روزه نگيرد و بعد شك كند كه چه وقت عذر او برطرف شده مي تواند مقدار كمتر را كه احتمال مي دهد روزه نگرفته قضا نمايد1، مثلاً كسي كه پيش از ماه رمضان مسافرت كرده و نمي داند پنجم رمضان از سفر برگشته يا ششم2، مي تواند پنج روز روزه بگيرد و نيز كسي هم كه نمي داند چه وقت عذر برايش پيدا شده، مي تواند مقدار كمتر را قضا نمايد، مثلاً اگر در آخرهاي ماه رمضان مسافرت كند و بعد از رمضان برگردد و نداند كه بيست و پنجم رمضان مسافرت كرده، يا بيست و ششم، مي تواند مقدار كمتر يعني پنج روز را قضا كند3 ✅پاسخ: 📝آیات عظام گلپايگاني، خوئي، صافي، تبريزي، سيستاني: واجب نيست مقدار بيشتري را كه احتمال مي دهد روزه نگرفته قضا نمايد... 2- 📝آیات عظام خوئي، گلپايگاني، سيستاني، تبريزي، صافي: و يا اين كه مثلاً در اواخر ماه رمضان مسافرت كرده و بعد از رمضان برگشته و نمي داند كه بيست و پنجم رمضان مسافرت كرده يا بيست و ششم، در هر دو صورت مي تواند مقدار كمتر – يعني پنج روز – را قضا كند اگر چه احتياط مستحب آن است كه مقدار بيشتر يعني شش روز را قضا نمايد. 3- 📝آیت الله سبحانی: ولى اگر قبلاً عدد را مى دانست و بعداً فراموش كرده در اين صورت بايد احتمال بيشتر را بگيرد. 📝آیت الله فاضل: اگر در تعداد روزه هايي كه نگرفته و بايد قضا كند شك دارد بايدبه مقداري كه يقين دارد روزه نگرفته قضا كند، مثلاً اگر شك كند كه پنج روزه قضا بر عهده اوست يا هفت روزه بايد پنج روز را قضا كند، بلي اگر زمان حدوث عذر را مي داند ولي نمي داند چند روز طول كشيده است مثلاً مي داند روز بيستم ماه بيمار شده يا به سفر رفته و نمي داند تا بيست و پنجم ماه ادامه داشته يا بيست و هفتم به احتياط واجب بايد حداكثر را قضا كند. 📝آیت الله زنجاني: اگر برای عذری چند روز روزه نگیرد و بعد شک کند که چه وقت عذر او برطرف شده بنابراحتياط واجب بايد مقداربيشتري را كه احتمال مي دهد روزه نگرفته قضا نمايد مثلاً كسي كه پيش ازماه رمضان مسافرت كرده و نمي داند عصر پنجم ماه رمضان از سفر برگشته يا عصر ششم، به احتياط واجب بايد شش روز روزه بگيرد، ولي كسي كه نمي داند چه وقت عذر برايش پيدا شده، مي تواند مقدار كمتر را قضا نمايد، مثلاً اگر در آخرهاي ماه رمضان مسافرت كند و بعد از ماه رمضان برگردد و نداندكه شب بيست و پنجم ماه رمضان مسافرت كرده، يا شب بيست و ششم، مي تواند مقدار كمتر را - يعني پنج روز (با فرض كامل بودن ماه) – قضا كند، اگر چه احتياط مستحب آن است كه مقدار بيشتر، يعني شش روز، را قضا نمايد. 📝آیت الله وحید: اگر براى عذرى چند روز روزه نگیرد ، و بعد شكّ كند كه چه وقت عذر او بر طرف شده ، بنابر احتیاط واجب مقدار بیشترى را كه احتمال مى دهد روزه نگرفته قضا نماید ، مثلا كسى كه پیش از ماه رمضان مسافرت كرده و نمى داند پنجم ماه از سفر برگشته یا ششم ، بنابر احتیاط واجب شش روز روزه بگیرد ، ولى كسى كه نمى داند چه وقت عذر برایش پیدا شده ، مى تواند مقدار كمتر را قضا نماید ، مثلا اگر در آخر ماه رمضان مسافرت كرده و بعد از ماه رمضان برگشته و نمى داند كه بیست و پنجم ماه رمضان مسافرت كرده یا بیست و ششم ، مى تواند مقدار كمتر یعنى پنج روز را قضا كند ، اگر چه احتیاط مستحبّ این است كه مقدار بیشتر را قضا نماید. 📝آیت الله مكارم: روزه هايي كه به خاطر مسافرت يا بيماري و مانند آن ترك شده بايد قضا كند، اما اگر نداند تعداد روزه هاي فوت شده چه اندازه بوده، كافي است مقداري كه يقين دارد قضا كند و اضافه بر آن واجب نيست هر چند احتياط مستحب است. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: مى دانيم كه خواندن قرآن به جز سوره هاى سجده دار براى زن حائض مكروه است؛ آيا اين به اين معناست كه ترك تلاوت قرآن بهتر است⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع: براى زن حائض خواندن قرآن (به جز سوره هاى سجده دار) بهتر از ترك آن است؛ هر چند ثواب آن از ثواب خواندن قرآن توسط زن پاك، كمتر است 🆔👇👇 @resule10📚
‼️مهم⁉️مهمتوجه😳 💬سوال: اعمالي كه انسان بدون تقليد انجام داده، چه حكمي دارد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آيات عظام امام، بهجت، خامنه اى، فاضل و نورى: اين اعمال، در يكى از سه صورت صحيح است: 1. شخص بفهمد به وظيفه واقعى خود رفتار كرده است. 2. عمل او با فتواى مجتهدى كه وظيفه اش تقليد از او بوده، مطابق باشد. 3. عمل او با فتواى مجتهدى كه اكنون بايد از او تقليد كند، مطابق باشد. 📝آيات عظام تبريزى، صافى، مكارم و وحيد: عمل او در صورتى صحيح است كه بفهمد به وظيفه واقعى خود رفتار كرده و يا با فتواى مجتهدى كه اكنون بايد از او تقليد كند، مطابق باشد. 📝آیت الله سيستانى: در يكى از سه صورت صحيح است: 1. بفهمد به وظيفه واقعى خود رفتار كرده است. 2. عمل او با فتواى مجتهدى كه اكنون بايد از او تقليد كند، مطابق باشد. 3. جاهل قاصر بوده و نقص عملش به اركان و مانند آن باز نگردد. رساله تمام مراجع 👇👇🌹 http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
💬سوال: نحوه انجام غسل شب قدر چگونه هست ⁉️ونیت آن چگونه هست⁉️ ✅پاسخ: غسل شب قدر، مثل سایر غسل های واجب و مستحب انجام می شود و فقط نیت آن فرق می کند که باید به قصد غسل مستحبی شب قدر انجام شود. غسل، به این ترتیب است: اول با قصد غسل، سر و گردن شسته مي شود. بعد از آن، نيمه سمت راست بدن از گردن به پایين تا سر انگشتان پاي راست کاملاً شسته مي شود. سپس نيمه سمت چپ بدن از گردن به پایين تا سر انگشتان پاي چپ شسته مي شود. اگر کسی به این صورت غسل نکند و ترتیب را رعایت نکند، غسل او باطل است. رساله تمام مراجع 👇👇🌹 http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♥️♥️♥️👇👇👇 از نظر بقیه همه چیز تمام شده بود، اما واقعاً برای من نه!😇 برای اولین‌بار بود که کسی این همه به دلم نشسته بود.😍 قبل از آن حتی رغبت دیدن خواستگارها را نداشتم. البته قصد جدی هم برای ازدواج نداشتم.😉 یادم هست که آقا صالح هم اولین‌بار که آمدند، برنامه‌ام همین بود که جواب رد بدم! اما بعد از آنکه با هم صحبت کردیم، قصه تغییر کرد......💞 ادامــــه داستـــان👇 http://eitaa.com/joinchat/3385655298C0d313d4734
💬سوال: اگر کسی قضای روزه را چند سال تاخیر بیندازد کفاره تاخیر آن چقدر است⁉️⁉️ 💠پاسخ اجمالی: مسأله 1709- اگر قضاي روزه رمضان را چند سال تأخير بيندازد بايد قضا را بگيرد1 و براي هر روز يك مد طعام به فقير بدهد2. ✅پاسخ: 1- 📝آیات عظام خوئي، تبريزي، سيستاني، وحید: و از جهت تأخير در سال اول براي هر روز يك مد طعام به فقير بدهد و اما از جهت تأخير چند سال بعدي، چيزي بر او واجب نيست. 📝آیت الله زنجاني: و از جهت تأخير سالهاي بعد چيزي بر او واجب نيست. 2-📝آیت الله مكارم: و با گذشت سالها كفّاره متعدد نمي شود. 📝آیت الله سبحانی: برای هر روز یک مد آرد گندم هم به فقیر بدهد. 📝آیت الله مظاهری:اگر قضاى روزه رمضان را يك سال يا چند سال تأخير بيندازد بايد قضا را بگيرد و در صورتى كه ممكن باشد براى هر روز 750 گرم طعام به فقير بدهد، و از جهت تأخير يك سال يا چند سال چيزى بر او واجب نمیشود. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: اگر برای آن که کسی را از غرق شدن نجات دهد سر را در آب فرو برد روزه اش باطل می شود⁉️⁉️ 💠پاسخ اجمالی اگر برای آن که کسی را از غرق شدن نجات دهد سر را در آب فرو برد، اگر چه نجات دادن او واجب باشد، روزه اش باطل می شود (۱). 🔶این مسأله در رساله آیات عظام: سیستانی و بهجت نیست ✅پاسخ: (۱) 📝آیت الله فاضل: بنا بر احتیاط واجب. 📝آیت الله زنجانی: سر به زیر آب بردن برای روزه دار همیشه حرام نیست، بلکه ممکن است به جهتی هم چون نجات دادن کسی جایز یا لازم باشد. 📝آیت الله مکارم: 1⃣کسی که برای نجات غریق مجبور است سر را در آب فرو ببرد روزه اش اشکال دارد، ولی به عنوان نجات جان مسلمانی این کار واجب است، و بعداً قضا کند. 2⃣غوّاصان، اگر سر خود را در کلاهک پنهان کنند و با آن زیر آب روند، روزه آنها صحیح است. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: روزه دار می تواند سر خود را به گلاب فرو برد یا حکم آب مطلق را دارد⁉️⁉️ 💠پاسخ اجمالی : احتیاط واجب آن است که سر را در گلاب فرو نبرد ولی در آبهای مضاف دیگر و در چیزهای دیگر که روان است اشکال ندارد. ✅پاسخ: 📝آیت الله اراکی:احتیاط واجب آن است که سر را در آبهای مضاف فرو نبرد و اما فرو بردن سر در چیزهای دیگر که روان است اشکال ندارد. 📝آیت الله فاضل:بخصوص گلاب.. 📝آیت نوری:گلاب و آبهای مضاف دیگر.. 📝آیت الله گلپایگانی، صافی:اگر سر را در گلاب فرو برد بنا بر احتیاط واجب روزه باطل می شود چنانکه احتیاط واجب آن است که سر را در آبهای مضاف دیگر هم فرو نبرد ولی در چیزهای دیگری که روان است اشکال ندارد. 📝آیات عظام خوئی، تبریزی: سر فرو بردن در غیر آب از چیزهای روان مانند شیر به روزه ضرری ندارد بلکه أظهر این است که فرو بردن سر در آب مضاف نیز روزه را باطل نمی کند اگر چه أحوط ترک است. 📝آیت الله مکارم:فرو بردن سر در مایعاتی مانند گلاب و آبهای مضاف دیگر حکم آب مطلق را دارد. 📝آیت الله بهجت: فرو بردن سر در آب مضاف، بنا بر أحوط روزه را باطل می کند. 📝آیت الله زنجانی: احتیاط مستحب آن است که روزه دار سر را در گلاب و آبهای مضاف و مایعات دیگر فرو نبرد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: ‌ کفاره مبطلات روزه از نظر کفاره چند قسم هست ⁉️ ✅پاسخ: 📝سه قسم هست👇 1⃣کفاره ندارد: همچون قی کردن و بقاء بر جنابت غیر عمدی. 2⃣یک کفاره دارد: همچون سر به زیر آب بردن عمدی خوردن یا آشامیدن و... 3⃣کفاره جمع دارد: همچون افطار روزه با حرام مانند خوردن شراب یا انجام عمل حرامی چون زنا.. رساله تمام مراجع 👇👇🌹 http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
💬سوال: آیا اگر روزه دار سر را زیر آب فرو ببرد ولی مقداری موی سر بیرون باشد روزه اش باطل است⁉️⁉ 💠پاسخ اجمالی: اگر تمام سر زیر آب برود ولی مقداری از موها بیرون بماند روزه باطل می شود (۱). 🔶این مسأله در رساله آیات عظام: سیستانی و بهجت نیست. ✅پاسخ: (۱) 📝آیت الله مکارم: روزه اش اشکال دارد. 📝آیات عظام خوئی، تبریزی:اگر تمام سر زیر آب برود، اگر چه مقداری از موها بیرون بماند روزه باطل می شود. 📝آیت الله زنجانی جایز نیست روزه دار تمام سر را زیر آب ببرد؛ هر چند مقداری از موها بیرون بماند. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: قضای روزه نذر پدر نیز برپسر بزرگ تر واجب است یافقط قضای روزه ماه مبارک رمضان⁉️⁉️ 💠پاسخ اجمالی: مسأله 1713- اگر پدر1 غير از روزه رمضان، روزه واجب ديگري را مانند روزه نذر نگرفته باشد2 بايد پسر بزرگتر قضا نمايد3. ✅پاسخ: 1📝آیات عظام گلپايگاني، صافي، نوري، سبحانی: و مادر... 2- 📝آیت الله سيستاني: يا اجير شده و نگرفته باشد، قضاي آن بر پسر بزرگتر لازم نيست. 3-📝آیات عظام اراكي، نوري: بنابراحتياط واجب بايد پسر بزرگتر قضا نمايد (نوري: ولي اگر براي روزه اجير شده و نگرفته باشد، بر پسر بزرگ لازم نيست). 📝آیت الله گلپايگاني، صافي: احتياط واجب آن است كه پسر بزرگتر قضا نمايد. 📝آیات عظام خوئي، زنجاني، تبريزي: احتياط واجب آن است كه پسر بزرگتر قضا نمايد ولي اگر براي روزه اي اجير شده و نگرفته باشد قضاي آن بر پسر بزرگتر لازم نيست . (تبريزي: و نيز اگر قضاي روزه جد برپدر واجب بوده و پدر آنها را نگرفته بر پسر قضاي آنها لازم نيست). 📝آیت الله وحید: واجب است كه پسر بزرگتر قضا نماید ، ولى اگر براى روزه اجیر شده و نگرفته باشد قضاى آن بر پسر بزرگ لازم نیست. 📝آیت الله سبحانی: قضاى آن بر پسر بزرگ واجب نیست. 📝آیت الله فاضل: اگر كسي كه مرده غير از روزه رمضان روزه واجب ديگري را مانند روزه نذر نگرفته باشد، بنابراحتياط واجب آن را نيز پسر بزرگتر قضا نمايد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: اگر روزه دار در روز چند مرتبه جماع (آمیزش جنسی- نزدیکی) کندکفاره نیز باید چندبار بدهد یا یک کفاره کافی است⁉️⁉️ 💠پاسخ اجمالی: مسأله ۱۶۶۷ اگر روزه دار در یک روز ماه رمضان چند مرتبه جماع کند، یک کفاره بر او واجب است (۱). ولی اگر جماع او حرام باشد یک کفاره جمع واجب می شود (۲).  ✅پاسخ: (۱) 📝آیت الله اراکی: برای هر کدام یک کفاره بر او واجب است و اگر جماع او حرام باشد برای هر مرتبه یک کفاره جمع واجب می شود. 📝آیت الله گلپایگانی، صافی: بنا بر احتیاط برای هر دفعه یک کفاره بر او واجب است، ولی اگر جماع او حرام باشد، برای هر دفعه یک کفاره جمع واجب می شود. 📝آیات عظام خوئی، زنجانی:برای هر دفعه یک کفاره بر او واجب است. (زنجانی: و اگر جماع او حرام باشد برای هر دفعه یک کفاره جمع واجب می شود) و ظاهر این است که استمنا نیز حکم جماع را دارد. 📝آیت الله فاضل: بنا بر احتیاط واجب به همان اندازه کفاره بر او واجب است، و نیز اگر جماع او حرام باشد بنا بر احتیاط واجب به همان اندازه کفاره جمع واجب می شود. 📝آیت الله نوری:بنا بر احتیاط واجب برای هر دفعه یک کفاره بر او واجب است و اگر جماع حرام باشد مثل نزدیکی با زن خود در حال حیض یا زنا و تعدد پیدا کند برای هر دفعه یک کفاره جمع واجب می شود. 📝آیت الله تبریزی: بنا بر احتیاط، کفّاره جمع بر او واجب است و استمناء نیز حکم جماع را دارد. (۲) 📝آیت الله مکارم:و هم چنین اگر در یک روز چند مرتبه کارهای دیگری که روزه را باطل می کند، انجام دهد. 📝آیت الله سیستانی:اگر در یک روز ماه رمضان، چند مرتبه بخورد یا بیاشامد یا جماع یا استمناء کند، برای همه آنها یک کفّاره کافی است 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: اگر وقت نماز داخل شود آنگاه زن قبل از خواندن نماز حائض شود، تكليفش چيست⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع: اگر از اول وقت به اندازه انجام واجبات يك نماز گذشته باشد و سپس خون حيض ببيند، بايد آن نماز را قضا كند و هر فردى در اندازه «وقت براى انجام واجبات» بايد ملاحظه حال خود را نمايد، به عنوان مثال براى مسافر به اندازه دو ركعت و براى حاضر، به اندازه چهار ركعت و كسى كه وضو ندارد وقت وضو را نيز در نظر بگيرد و همچنين تطهير لباس و بدن. تبصره .‼️ اگر بعد از داخل شدن وقت نماز به اندازه انجام واجبات يك نماز نگذشته باشد، به نظر اكثر مراجع احتياط مستحب (بهتر) آن است كه آن نماز را قضا كند و برخى نيز احتياط واجب دارند.‼️‼️ رساله تمام مراجع 👇👇🌹 http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
💬سوال: نظرمراجع معظم تقلید شیعه درباره ي شرکت در راهپیمایی روز قدس و۲۲بهمن چیست⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝حضرت آیت الله العظمی "خامنه ای": حضور در عرصه های ملّی، مذهبی و اسلامی بر همگان یک فریضه و واجب الهی است. 📝آیت الله العظمی "سیستانی: معظم له در این مساله اظهار نظر نمیکنند؛ [1] مقلدین معظم له باید احتیاط نمایند یا به مجتهد جامع الشرایط دیگری با رعایت الاعلم فالاعلم [2] مراجعه نمایند. 📝آیت الله العظمی "شبیری زنجانی" : موارد مختلف است. در جایی که حیات مذهب حق متوقف بر شرکت باشد یا عدم شرکت موجب مفاسد عظیم تر در مجتمع گردد شرکت کردن لازم است. 📝آیت الله العظمی "صافی گلپایگانی" : همه صحنه‌هایی كه مردم حضور دارند، برای آن است كه می‌خواهند دین را نگه دارند و در برابر دشمنان اسلام صف آرایی كنند و اجتماعاتی با این شكوه و عظمت، با انگیزه‌ای جز حفظ دین فراهم نمی‌شود. 📝آیت الله العظمی "مكارم شیرازی" : حضور در راهپیمایی های مهم مثل روز قدس و 22 بهمن لازم است. شایان ذکر است؛ ایشان لزوم را در پاسخ به سوال دیگری اینگونه معنا کرده اند: لازم بودن به معنای واجب بودن است. 📝آیت الله "نوری همدانی" : با توجّه به اوضاع روز در تمام عرصه های اجتماع اسلامی حضور یافتن علامت رشد سیاسی است که امروز لازم است. 📝آیت الله العظمی "وحید خراسانی": به طورکلی، تضعیف نظام جمهوری اسلامی ایران حرام است (و هرکاری که انجام آن باعث تضعیف نظام شود، لازم است ترک شود و هر کاری که ترک آن باعث تضعیف نظام شود، لازم است انجام داده شود.) ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💠🔶توجه👇👇 [1] لازم به ذکر است که معظم له(آیت الله سیستانی) بنای دخالت در امور ایران را ندارند (و باید طبق نظر ولی فقیه اداره شود) لذا در این مساله اظهار نظری نفرموده اند. [2] مراد از رعایت الاعلم فالاعلم یعنی مکلّف باید مجتهدی را برای رجوع انتخاب نماید که هم رتبه مرجع تقلید فرد از نظر علمی باشد و در صورتی که مجتهد مساوی یافت نشد، به مجتهدی که از نظر علمی از مرجع تقلید خودش پایین تر و از سایر مجتهدان بالاتر است مراجعه کرده و از او تقلید نماید. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آيا خون كم (كمتر از درهم ) كه در نماز بخشيده شده، پاك است⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع: خير، نجس است ؛ ولى اگر در بدن و لباس نمازگزار باشد، نماز با آن صحيح است. ‼️‼️ تبصره. درهم تقريباً به اندازه يك بند انگشت اشاره است.‼️ رساله تمام مراجع 👇👇🌹 http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
💬سوال: آيا زنان مي توانند در ايام عادت ماهانه به منظور باشكوه كردن آيين نماز جمعه، به مصلاّ بروند⁉️ ✅پایخ: 📝همه مراجع: صرف حضور در نماز جمعه اشكال ندارد؛ ولى خواندن نماز براى زن حائض حرام است. ‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️ ‼️تبصره . اگر نماز جمعه در مسجد يا حرم معصوم (عليه السلام) اقامه شود، زن حائض نمى تواند در آنجا حضور پيدا كند، البته توقف در بيرون مسجد و خارج از محدوده ضريح معصوم (عليه السلام) اشكال ندارد.‼️‼️ رساله تمام مراجع 👇👇🌹 http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
💬سوال: كسي كه نمي دانسته شستن كف پا در غسل لازم است، مدتي به اين ترتيب غسل مي نموده، نسبت به نماز و روزه هاي گذشته چه تكليفي دارد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع: اگر مى داند كه آب به كف پا نمى رسيده، بايد نمازهايى را كه خوانده، قضا كند؛ ولى روزه ها قضا ندارد. رساله تمام مراجع 👇👇🌹 http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
💬سوال: انواع کفاره روزه چند نوع هست⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع: پنج نوع👇 1⃣کفاره روزه خواری عمدی در ماه رمضان وآن گرفتن دو ماه روزه ویا اطعام شصت فقیر است. 2⃣کفاره خوردن عمدی روزه قضای ماه رمضان در بعد از ظهر و آن اطعام ده فقیر است و در صورت عدم تمکن، گرفتن سه روز روزه است. 3⃣کفاره روزه نذر معین وآن همان کفاره روزه خواری عمدی در ماه رمضان است. 4⃣کفاره روزه اعتکاف وآن همان کفاره روزه خواری عمدی در ماه رمضان است. 5⃣کفاره جمع : عبارت است از جمع دوماه روزه واطعام شصت فقیر ، این کفاره در مورد باطل کردن روزه با حرام است! مانند : افطاره روزه با غذای حرام یا نسبت دروغ دادن به خدا وپیامبر و... رساله تمام مراجع 👇👇🌹 http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
💬سوال: آیا قضای روزه پدر و مادر بر فرزندان واجب است⁉️⁉️ ✅ پاسخ: 📝 آيت‌الله‌ خامنه‌اى: بر پسر بزرگتر واجب است که نمازهایی که از پدر و مادرش فوت شده و از روی طغیان و نافرمانی نبوده، بعد از مرگ آنها به جا آورد، بلکه اگر از روی طغیان و نافرمانی هم ترک کرده باشد بنابر احتیاط مستحب باید به همین طور عمل کند. اگر پدر یا مادری اصلاً نماز نخوانده باشد بنابر احتیاط واجب در این صورت هم قضای نمازها بر پسر بزرگتر واجب است. 📝 آیت الله مکارم شیرازی: بر پسر بزرگتر واجب است نمازها و روزه هایى که والدین بر اثر عذر شرعى ترک کرده و موفّق بر قضاى آن نشده اند را بجا آورد، و نسبت به غیر آن وظیفه اى ندارد. مگر اینکه وصیّتى کرده باشند که مطابق آن باید عمل کرد. هر چند در صورت امکان شایسته است فرزندان نسبت به آنچه بر آنها واجب نیست نیز اقدام کنند. 📝 آیت الله وحید خراسانی: اگر پدر نمازهاى واجب خود را به جا نياورده باشد ، و مى توانسته است قضا كند ـ و بنابر احتياط ـ هر چند از روى نافرمانى ترك كرده باشد ، يا صحيح به جا نياورده باشد ، بر پسر بزرگترش واجب است كه بعد از مرگش به جا آورد ، يا براى او اجير بگيرد ، و قضاى نمازهاى مادر بر او واجب نيست هر چند احوط است. 📝 آیت الله سیستانی: اگر پدر نماز خود را بجا نیاورده باشد و می‌توانسته است قضا کند، چنانچه از روی نافرمانی ترک نکرده باشد، بر پسر بزرگ‌ترش ـ بنا بر احتیاط واجب ـ است که بعد از مرگش بجا آورد، یا برای او اجیر بگیرد. و قضای نمازهای مادر بر او واجب نیست، هرچند بهتر است. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آیا پسر بزرگ می تواند بابت هر روز روزه قضا پدر که بر او واجب شده، کفاره بدهد و دیگر خودش یا اجیر قضای روزه ها را نگیرد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای: پرداخت کفاره جایگزین انجام روزۀ قضای پدر نمی شود. 📝 آیت الله مکارم: در فرض سوال پرداخت کفاره از روزه قضای میت کفایت نمی کند. بر پسر بزرگتر واجب است نمازها و روزه هايي که والدين بر اثر عذر شرعي ترک کرده و توانايي بر قضا داشته ولي موفق بر قضاي آن نشده اند را بجا آورد، و نسبت به غير آن وظيفه ندارد. مگر اينکه وصيتي کرده باشند که مطابق آن بايد عمل کرد. هر چند در صورت امکان شايسته است ساير فرزندان نسبت به آنچه بر آنها واجب نيست نيز اقدام کنند. 📝 آیت الله شبیری: پسر بزرگ باید قضای روزه پدر را بجا آورد و احتیاط مستحب هست که علاوه بر قضا یک مد طعام-که مقدار آن حدود900 گرم است که باید به مسکین باید داده شود- هم از اموال میت بدهند. 📝آیت الله وحید: خیر این مطلب صحیح نیست و روزه بر او واجب است و جایگزینی ندارد. 📝آیت الله فاضل: دادن یک مد طعام به فقیر از قضای روزه مرده یا زنده کفایت نمی کند کسی که پسر بزرگ است و می داند پدر مرحومش روزه قضا داشته باید قضای روزه هایش را بگیرید یا برای آن اجیر بگیرد.. اگر میت برای نماز و روزه وصیت کرده باشد از ثلث مالش می تواند کسی را اجیر کند که روزه را بگیرد اگر وصیت نکرده باشد حق استفاده از اصل مال میت را بدون اجازه ورثه ندارند و پسر بزرگ باید از اموال خود اجیر بگیرد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: ارتکاب چه گناهانی توسط فقیر باعث می شود که پرداخت زکات فطریه به او جایز نباشد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله امام خمینی (ره): بنابر احتیاط واجب شراب خواری و کسی که آشکارا گناه کبیره می کند. 📝آیت الله خامنه ای: بنابر احتیاط واجب کسی که آشکارا گناه کبیره انجام میدهد. 📝آیت الله سیستانی: بنابر احتیاط واجب، شراب خواری، بی نمازی، آشکارا گناه کردن و تجاهر به فسق. 📝آیات عظام وحید، تبریزی و خویی: بنابر احتیاط واجب شراب خواری، بی نمازی و کسی که آشکارا گناه کبیره می کند. 📝آیات صافی، نوری، فاضل و گلپایگانی: به شراب خوار و کسی که آشکارا معصیت می کند، بنابر احتیاط واجب نمی توان فطریه داد. 📝آیت الله زنجانی: به شراب خوار و کسی که زکات دادن به او کمک به معصیتش است، نمی توان فطریه داد. 📝آیت الله مکارم: به شراب خوار بنابر احتیاط واجب نمی توان فطریه داد. 📝آیت الله بهجت: بنابر احتیاط واجب به کسی که گناه کبیره (مانند خوردن شراب، رعایت نکردن حجاب و نماز نخواندن) می کند، خصوصا کسی که در ملا عام این گناهان را انجام می دهد، زکات فطریه داده نشود؛ مگر به قدر ضروریات خود و خانواده اش. همچنین پرداخت فطریه به معتادی که مقداری از آن را صرف اعتیاد می کند، خلاف احتیاط است. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: پسري هستم 18 ساله سوالي درباره نجاست داشتم، آيا هنگامي كه من در خواب جنب مي شوم و لباس من نجس مي شود، آيا اين رطوبت باعث نجس شدن زيرانداز من نيز مي شود يا خير⁉️ چون هنگامي كه من جنب مي شوم صبح آن روز همه لباسهايم را مي شويم‼️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع: اگر رطوبت مني به زير انداز برسد آن هم نجس مي شود اما در صورتي كه شك داريد كه رطوبت رسيده يا نه حمل بر طهارت نماييد. وخوب است توجه داشته باشيد كه فقط قسمتهايي از لباس كه آلوده به مني شده نجس است وبقيه پاك است رساله تمام مراجع 👇👇🌹 http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
  💬سوال: اگر روزه دار عمداً تمام سر را در آب فرو برد روزه اش باطل می شود⁉️⁉️ 💠پاسخ اجمالی: مسأله ۱۶۰۸ اگر روزه دار عمداً تمام سر را در آب فرو برد، اگر چه باقی بدن او از آب بیرون باشد، بنا بر احتیاط واجب باید قضای آن روزه را بگیرد (۱). ولی اگر تمام بدن را آب بگیرد و مقداری از سر بیرون باشد، روزه باطل نمی شود (۲). ✅پاسخ: (۱) 📝آیات عظام. خوئی، بهجت: روزه اش (بهجت: بنا بر أقوی) باطل می شود.. 📝آیات عظام :گلپایگانی، صافی، فاضل:بنا بر احتیاط واجب ((تبریزی:) بنا بر احتیاط) روزه اش باطل می شود.. (۲) 📝آیت الله بهجت:و هم چنین در حالی که مانع و حائل غلیظی دور سر را فرا گرفته و یا سر به چیزی آغشته شده که مانع از رسیدن آب به آن باشد، فرو بردن تمام سر در آب، بنا بر اظهر روزه را باطل نمی کند. 📝آیت الله مکارم:روزه دار بنا بر احتیاط واجب تمام سر را عمداً در آب فرو نبرد حتی اگر بقیه بدن بیرون از آب باشد، اما اگر تمام بدن و قسمتی از سر زیر آب برود ولی مقداری از سر بیرون باشد روزه باطل نمی شود. 📝آیت الله زنجانی:بر روزه دار حرام است که عمداً تمام سر را در آب فرو برد، اگر چه باقی بدن او از آب بیرون باشد، ولی چنانچه معصیت کرده و این کار را انجام دهد، ظاهراً روزه اش باطل نمی شود و احتیاط مستحب در روزه واجب، آن است که دوباره به جا آورد و اگر تمام بدن را آب بگیرد ولی تمام یا مقداری از سر بیرون باشد، اشکال ندارد. 📝آیت الله سیستانی: فرو بردن تمام سر در آب روزه را . 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: کفاره روزه زن باردار (‌چون روزه برای بچه ضرر دارد) به عهده زن است یا به عهده شوهرش⁉️⁉️و آیا جز نفقه او حساب میشود⁉️⁉️ ✅ پاسخ: 📝 آیت الله خامنه ای: بر عهده خودش می باشد. 📝آیت الله مکارم: در صورتي که روزه گرفتن براي خود مادر ضرر داشته پرداخت کفاره آن نيز بر عهده خودش مي باشد اما اگر براي بچه ضرر داشته بنابراحتياط واجب بر عهده شوهر است. 📝آیت الله سیستانی: به عهده زن می باشد البته زنى كه زائيدن او نزديک است (ماه های هشت و نه) و روزه براى خودش يا حملش ضرر دارد، روزه بر او واجب نيست ولی باید بعدا آن را قضا کند و براى هر روز يک مُد طعام (٧٥٠ گرم نان یا ماکارونی یا آرد) بابت کفاره به فقير دهد. و اما زنى که در ماه های آخر بارداری نباشد (از ماه اول تا اخر ماه هفتم) اگر روزه برای او يا حملش ضرر داشته باشد يا اينکه سبب افتادن وی در مشقتی که عادتا قابل تحمل نيست گردد روزه بر او واجب نيست و بايد قضا نمايد و کفاره ندارد. 📝آیت الله شبیری: بنابر احتیاط بر عهده شوهر است. 📝آیت الله وحید: به عهده ی خودِ زن است و ربطی به نفقه ندارد حتّی اگر شوهر با تمایلِ خودش پرداخت نماید ذمّه ی زن بنابر احتیاطِ واجب از این کفّارة بریئ نمیشود و در تمامِ کفّارات، کفّاره بر عهده ی خودِ شخص است و اگر دیگری بدهد بنابر احتیاطِ واجب ذمّه ی مکلَّف از این کفّاره بریئ نمیشود. 📝آیت الله فاضل: اگر روزه گرفتن برای بچه ضرر داشته، به نظر حضرت آقا (ره) بابت نگرفتن روزه، کفاره واجب نیست لیکن قضای روزه را باید بگیرد. اگر قضای روزه را تا ماه رمضان سال بعدش نگیرد علاوه بر قضا برای هر روز باید یک مد (750گرم) به فقیر بدهد. کفاره ای که بر زن واجب می شود جزء نفقه نیست و بر شوهرش واجب نیست، اگر شوهر به اجازه زن کفاره او را بدهد کفایت می کند و اگر شوهر کفاره زن را ندهد باید خود زن کفاره اش را بدهد. اگر توان مالی ندارد که برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد هر مقداری که بتواند بدهد کفایت می کند اگر هیچ مقدار از خود درآمد و توان مالی ندارد، استغفار کند کفایت می کند و اگر بعدا توان مالی پیدا کرد به احتیاط واجب کفاره یک مد طعام را برای هر روز باید بدهد. 🆔👇👇 @resule10📚