eitaa logo
🌹 رساله تمام مراجع🌹
5.8هزار دنبال‌کننده
29.6هزار عکس
9.7هزار ویدیو
118 فایل
#تــــــــــــــــوجه👇👇👇 📚 کتاب هایی که قبل ازمرگ باید بخوانیم...👇✅ https://eitaa.com/joinchat/2373517458Cb099503ae7 مدیر @Hossein_Hajivand تبلیغات👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2953183246Ce6d64e22a6
مشاهده در ایتا
دانلود
💬سوال: ‌ کفاره مبطلات روزه از نظر کفاره چند قسم هست ⁉️ ✅پاسخ: 📝سه قسم هست👇 1⃣کفاره ندارد: همچون قی کردن و بقاء بر جنابت غیر عمدی. 2⃣یک کفاره دارد: همچون سر به زیر آب بردن عمدی خوردن یا آشامیدن و... 3⃣کفاره جمع دارد: همچون افطار روزه با حرام مانند خوردن شراب یا انجام عمل حرامی چون زنا.. رساله تمام مراجع 👇👇🌹 http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
💬سوال: آیا اگر روزه دار سر را زیر آب فرو ببرد ولی مقداری موی سر بیرون باشد روزه اش باطل است⁉️⁉ 💠پاسخ اجمالی: اگر تمام سر زیر آب برود ولی مقداری از موها بیرون بماند روزه باطل می شود (۱). 🔶این مسأله در رساله آیات عظام: سیستانی و بهجت نیست. ✅پاسخ: (۱) 📝آیت الله مکارم: روزه اش اشکال دارد. 📝آیات عظام خوئی، تبریزی:اگر تمام سر زیر آب برود، اگر چه مقداری از موها بیرون بماند روزه باطل می شود. 📝آیت الله زنجانی جایز نیست روزه دار تمام سر را زیر آب ببرد؛ هر چند مقداری از موها بیرون بماند. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: قضای روزه نذر پدر نیز برپسر بزرگ تر واجب است یافقط قضای روزه ماه مبارک رمضان⁉️⁉️ 💠پاسخ اجمالی: مسأله 1713- اگر پدر1 غير از روزه رمضان، روزه واجب ديگري را مانند روزه نذر نگرفته باشد2 بايد پسر بزرگتر قضا نمايد3. ✅پاسخ: 1📝آیات عظام گلپايگاني، صافي، نوري، سبحانی: و مادر... 2- 📝آیت الله سيستاني: يا اجير شده و نگرفته باشد، قضاي آن بر پسر بزرگتر لازم نيست. 3-📝آیات عظام اراكي، نوري: بنابراحتياط واجب بايد پسر بزرگتر قضا نمايد (نوري: ولي اگر براي روزه اجير شده و نگرفته باشد، بر پسر بزرگ لازم نيست). 📝آیت الله گلپايگاني، صافي: احتياط واجب آن است كه پسر بزرگتر قضا نمايد. 📝آیات عظام خوئي، زنجاني، تبريزي: احتياط واجب آن است كه پسر بزرگتر قضا نمايد ولي اگر براي روزه اي اجير شده و نگرفته باشد قضاي آن بر پسر بزرگتر لازم نيست . (تبريزي: و نيز اگر قضاي روزه جد برپدر واجب بوده و پدر آنها را نگرفته بر پسر قضاي آنها لازم نيست). 📝آیت الله وحید: واجب است كه پسر بزرگتر قضا نماید ، ولى اگر براى روزه اجیر شده و نگرفته باشد قضاى آن بر پسر بزرگ لازم نیست. 📝آیت الله سبحانی: قضاى آن بر پسر بزرگ واجب نیست. 📝آیت الله فاضل: اگر كسي كه مرده غير از روزه رمضان روزه واجب ديگري را مانند روزه نذر نگرفته باشد، بنابراحتياط واجب آن را نيز پسر بزرگتر قضا نمايد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: اگر روزه دار در روز چند مرتبه جماع (آمیزش جنسی- نزدیکی) کندکفاره نیز باید چندبار بدهد یا یک کفاره کافی است⁉️⁉️ 💠پاسخ اجمالی: مسأله ۱۶۶۷ اگر روزه دار در یک روز ماه رمضان چند مرتبه جماع کند، یک کفاره بر او واجب است (۱). ولی اگر جماع او حرام باشد یک کفاره جمع واجب می شود (۲).  ✅پاسخ: (۱) 📝آیت الله اراکی: برای هر کدام یک کفاره بر او واجب است و اگر جماع او حرام باشد برای هر مرتبه یک کفاره جمع واجب می شود. 📝آیت الله گلپایگانی، صافی: بنا بر احتیاط برای هر دفعه یک کفاره بر او واجب است، ولی اگر جماع او حرام باشد، برای هر دفعه یک کفاره جمع واجب می شود. 📝آیات عظام خوئی، زنجانی:برای هر دفعه یک کفاره بر او واجب است. (زنجانی: و اگر جماع او حرام باشد برای هر دفعه یک کفاره جمع واجب می شود) و ظاهر این است که استمنا نیز حکم جماع را دارد. 📝آیت الله فاضل: بنا بر احتیاط واجب به همان اندازه کفاره بر او واجب است، و نیز اگر جماع او حرام باشد بنا بر احتیاط واجب به همان اندازه کفاره جمع واجب می شود. 📝آیت الله نوری:بنا بر احتیاط واجب برای هر دفعه یک کفاره بر او واجب است و اگر جماع حرام باشد مثل نزدیکی با زن خود در حال حیض یا زنا و تعدد پیدا کند برای هر دفعه یک کفاره جمع واجب می شود. 📝آیت الله تبریزی: بنا بر احتیاط، کفّاره جمع بر او واجب است و استمناء نیز حکم جماع را دارد. (۲) 📝آیت الله مکارم:و هم چنین اگر در یک روز چند مرتبه کارهای دیگری که روزه را باطل می کند، انجام دهد. 📝آیت الله سیستانی:اگر در یک روز ماه رمضان، چند مرتبه بخورد یا بیاشامد یا جماع یا استمناء کند، برای همه آنها یک کفّاره کافی است 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: اگر وقت نماز داخل شود آنگاه زن قبل از خواندن نماز حائض شود، تكليفش چيست⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع: اگر از اول وقت به اندازه انجام واجبات يك نماز گذشته باشد و سپس خون حيض ببيند، بايد آن نماز را قضا كند و هر فردى در اندازه «وقت براى انجام واجبات» بايد ملاحظه حال خود را نمايد، به عنوان مثال براى مسافر به اندازه دو ركعت و براى حاضر، به اندازه چهار ركعت و كسى كه وضو ندارد وقت وضو را نيز در نظر بگيرد و همچنين تطهير لباس و بدن. تبصره .‼️ اگر بعد از داخل شدن وقت نماز به اندازه انجام واجبات يك نماز نگذشته باشد، به نظر اكثر مراجع احتياط مستحب (بهتر) آن است كه آن نماز را قضا كند و برخى نيز احتياط واجب دارند.‼️‼️ رساله تمام مراجع 👇👇🌹 http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
💬سوال: نظرمراجع معظم تقلید شیعه درباره ي شرکت در راهپیمایی روز قدس و۲۲بهمن چیست⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝حضرت آیت الله العظمی "خامنه ای": حضور در عرصه های ملّی، مذهبی و اسلامی بر همگان یک فریضه و واجب الهی است. 📝آیت الله العظمی "سیستانی: معظم له در این مساله اظهار نظر نمیکنند؛ [1] مقلدین معظم له باید احتیاط نمایند یا به مجتهد جامع الشرایط دیگری با رعایت الاعلم فالاعلم [2] مراجعه نمایند. 📝آیت الله العظمی "شبیری زنجانی" : موارد مختلف است. در جایی که حیات مذهب حق متوقف بر شرکت باشد یا عدم شرکت موجب مفاسد عظیم تر در مجتمع گردد شرکت کردن لازم است. 📝آیت الله العظمی "صافی گلپایگانی" : همه صحنه‌هایی كه مردم حضور دارند، برای آن است كه می‌خواهند دین را نگه دارند و در برابر دشمنان اسلام صف آرایی كنند و اجتماعاتی با این شكوه و عظمت، با انگیزه‌ای جز حفظ دین فراهم نمی‌شود. 📝آیت الله العظمی "مكارم شیرازی" : حضور در راهپیمایی های مهم مثل روز قدس و 22 بهمن لازم است. شایان ذکر است؛ ایشان لزوم را در پاسخ به سوال دیگری اینگونه معنا کرده اند: لازم بودن به معنای واجب بودن است. 📝آیت الله "نوری همدانی" : با توجّه به اوضاع روز در تمام عرصه های اجتماع اسلامی حضور یافتن علامت رشد سیاسی است که امروز لازم است. 📝آیت الله العظمی "وحید خراسانی": به طورکلی، تضعیف نظام جمهوری اسلامی ایران حرام است (و هرکاری که انجام آن باعث تضعیف نظام شود، لازم است ترک شود و هر کاری که ترک آن باعث تضعیف نظام شود، لازم است انجام داده شود.) ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💠🔶توجه👇👇 [1] لازم به ذکر است که معظم له(آیت الله سیستانی) بنای دخالت در امور ایران را ندارند (و باید طبق نظر ولی فقیه اداره شود) لذا در این مساله اظهار نظری نفرموده اند. [2] مراد از رعایت الاعلم فالاعلم یعنی مکلّف باید مجتهدی را برای رجوع انتخاب نماید که هم رتبه مرجع تقلید فرد از نظر علمی باشد و در صورتی که مجتهد مساوی یافت نشد، به مجتهدی که از نظر علمی از مرجع تقلید خودش پایین تر و از سایر مجتهدان بالاتر است مراجعه کرده و از او تقلید نماید. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آيا خون كم (كمتر از درهم ) كه در نماز بخشيده شده، پاك است⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع: خير، نجس است ؛ ولى اگر در بدن و لباس نمازگزار باشد، نماز با آن صحيح است. ‼️‼️ تبصره. درهم تقريباً به اندازه يك بند انگشت اشاره است.‼️ رساله تمام مراجع 👇👇🌹 http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
💬سوال: آيا زنان مي توانند در ايام عادت ماهانه به منظور باشكوه كردن آيين نماز جمعه، به مصلاّ بروند⁉️ ✅پایخ: 📝همه مراجع: صرف حضور در نماز جمعه اشكال ندارد؛ ولى خواندن نماز براى زن حائض حرام است. ‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️ ‼️تبصره . اگر نماز جمعه در مسجد يا حرم معصوم (عليه السلام) اقامه شود، زن حائض نمى تواند در آنجا حضور پيدا كند، البته توقف در بيرون مسجد و خارج از محدوده ضريح معصوم (عليه السلام) اشكال ندارد.‼️‼️ رساله تمام مراجع 👇👇🌹 http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
💬سوال: كسي كه نمي دانسته شستن كف پا در غسل لازم است، مدتي به اين ترتيب غسل مي نموده، نسبت به نماز و روزه هاي گذشته چه تكليفي دارد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع: اگر مى داند كه آب به كف پا نمى رسيده، بايد نمازهايى را كه خوانده، قضا كند؛ ولى روزه ها قضا ندارد. رساله تمام مراجع 👇👇🌹 http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
💬سوال: انواع کفاره روزه چند نوع هست⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع: پنج نوع👇 1⃣کفاره روزه خواری عمدی در ماه رمضان وآن گرفتن دو ماه روزه ویا اطعام شصت فقیر است. 2⃣کفاره خوردن عمدی روزه قضای ماه رمضان در بعد از ظهر و آن اطعام ده فقیر است و در صورت عدم تمکن، گرفتن سه روز روزه است. 3⃣کفاره روزه نذر معین وآن همان کفاره روزه خواری عمدی در ماه رمضان است. 4⃣کفاره روزه اعتکاف وآن همان کفاره روزه خواری عمدی در ماه رمضان است. 5⃣کفاره جمع : عبارت است از جمع دوماه روزه واطعام شصت فقیر ، این کفاره در مورد باطل کردن روزه با حرام است! مانند : افطاره روزه با غذای حرام یا نسبت دروغ دادن به خدا وپیامبر و... رساله تمام مراجع 👇👇🌹 http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
💬سوال: آیا قضای روزه پدر و مادر بر فرزندان واجب است⁉️⁉️ ✅ پاسخ: 📝 آيت‌الله‌ خامنه‌اى: بر پسر بزرگتر واجب است که نمازهایی که از پدر و مادرش فوت شده و از روی طغیان و نافرمانی نبوده، بعد از مرگ آنها به جا آورد، بلکه اگر از روی طغیان و نافرمانی هم ترک کرده باشد بنابر احتیاط مستحب باید به همین طور عمل کند. اگر پدر یا مادری اصلاً نماز نخوانده باشد بنابر احتیاط واجب در این صورت هم قضای نمازها بر پسر بزرگتر واجب است. 📝 آیت الله مکارم شیرازی: بر پسر بزرگتر واجب است نمازها و روزه هایى که والدین بر اثر عذر شرعى ترک کرده و موفّق بر قضاى آن نشده اند را بجا آورد، و نسبت به غیر آن وظیفه اى ندارد. مگر اینکه وصیّتى کرده باشند که مطابق آن باید عمل کرد. هر چند در صورت امکان شایسته است فرزندان نسبت به آنچه بر آنها واجب نیست نیز اقدام کنند. 📝 آیت الله وحید خراسانی: اگر پدر نمازهاى واجب خود را به جا نياورده باشد ، و مى توانسته است قضا كند ـ و بنابر احتياط ـ هر چند از روى نافرمانى ترك كرده باشد ، يا صحيح به جا نياورده باشد ، بر پسر بزرگترش واجب است كه بعد از مرگش به جا آورد ، يا براى او اجير بگيرد ، و قضاى نمازهاى مادر بر او واجب نيست هر چند احوط است. 📝 آیت الله سیستانی: اگر پدر نماز خود را بجا نیاورده باشد و می‌توانسته است قضا کند، چنانچه از روی نافرمانی ترک نکرده باشد، بر پسر بزرگ‌ترش ـ بنا بر احتیاط واجب ـ است که بعد از مرگش بجا آورد، یا برای او اجیر بگیرد. و قضای نمازهای مادر بر او واجب نیست، هرچند بهتر است. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آیا پسر بزرگ می تواند بابت هر روز روزه قضا پدر که بر او واجب شده، کفاره بدهد و دیگر خودش یا اجیر قضای روزه ها را نگیرد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای: پرداخت کفاره جایگزین انجام روزۀ قضای پدر نمی شود. 📝 آیت الله مکارم: در فرض سوال پرداخت کفاره از روزه قضای میت کفایت نمی کند. بر پسر بزرگتر واجب است نمازها و روزه هايي که والدين بر اثر عذر شرعي ترک کرده و توانايي بر قضا داشته ولي موفق بر قضاي آن نشده اند را بجا آورد، و نسبت به غير آن وظيفه ندارد. مگر اينکه وصيتي کرده باشند که مطابق آن بايد عمل کرد. هر چند در صورت امکان شايسته است ساير فرزندان نسبت به آنچه بر آنها واجب نيست نيز اقدام کنند. 📝 آیت الله شبیری: پسر بزرگ باید قضای روزه پدر را بجا آورد و احتیاط مستحب هست که علاوه بر قضا یک مد طعام-که مقدار آن حدود900 گرم است که باید به مسکین باید داده شود- هم از اموال میت بدهند. 📝آیت الله وحید: خیر این مطلب صحیح نیست و روزه بر او واجب است و جایگزینی ندارد. 📝آیت الله فاضل: دادن یک مد طعام به فقیر از قضای روزه مرده یا زنده کفایت نمی کند کسی که پسر بزرگ است و می داند پدر مرحومش روزه قضا داشته باید قضای روزه هایش را بگیرید یا برای آن اجیر بگیرد.. اگر میت برای نماز و روزه وصیت کرده باشد از ثلث مالش می تواند کسی را اجیر کند که روزه را بگیرد اگر وصیت نکرده باشد حق استفاده از اصل مال میت را بدون اجازه ورثه ندارند و پسر بزرگ باید از اموال خود اجیر بگیرد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: ارتکاب چه گناهانی توسط فقیر باعث می شود که پرداخت زکات فطریه به او جایز نباشد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله امام خمینی (ره): بنابر احتیاط واجب شراب خواری و کسی که آشکارا گناه کبیره می کند. 📝آیت الله خامنه ای: بنابر احتیاط واجب کسی که آشکارا گناه کبیره انجام میدهد. 📝آیت الله سیستانی: بنابر احتیاط واجب، شراب خواری، بی نمازی، آشکارا گناه کردن و تجاهر به فسق. 📝آیات عظام وحید، تبریزی و خویی: بنابر احتیاط واجب شراب خواری، بی نمازی و کسی که آشکارا گناه کبیره می کند. 📝آیات صافی، نوری، فاضل و گلپایگانی: به شراب خوار و کسی که آشکارا معصیت می کند، بنابر احتیاط واجب نمی توان فطریه داد. 📝آیت الله زنجانی: به شراب خوار و کسی که زکات دادن به او کمک به معصیتش است، نمی توان فطریه داد. 📝آیت الله مکارم: به شراب خوار بنابر احتیاط واجب نمی توان فطریه داد. 📝آیت الله بهجت: بنابر احتیاط واجب به کسی که گناه کبیره (مانند خوردن شراب، رعایت نکردن حجاب و نماز نخواندن) می کند، خصوصا کسی که در ملا عام این گناهان را انجام می دهد، زکات فطریه داده نشود؛ مگر به قدر ضروریات خود و خانواده اش. همچنین پرداخت فطریه به معتادی که مقداری از آن را صرف اعتیاد می کند، خلاف احتیاط است. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: پسري هستم 18 ساله سوالي درباره نجاست داشتم، آيا هنگامي كه من در خواب جنب مي شوم و لباس من نجس مي شود، آيا اين رطوبت باعث نجس شدن زيرانداز من نيز مي شود يا خير⁉️ چون هنگامي كه من جنب مي شوم صبح آن روز همه لباسهايم را مي شويم‼️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع: اگر رطوبت مني به زير انداز برسد آن هم نجس مي شود اما در صورتي كه شك داريد كه رطوبت رسيده يا نه حمل بر طهارت نماييد. وخوب است توجه داشته باشيد كه فقط قسمتهايي از لباس كه آلوده به مني شده نجس است وبقيه پاك است رساله تمام مراجع 👇👇🌹 http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
  💬سوال: اگر روزه دار عمداً تمام سر را در آب فرو برد روزه اش باطل می شود⁉️⁉️ 💠پاسخ اجمالی: مسأله ۱۶۰۸ اگر روزه دار عمداً تمام سر را در آب فرو برد، اگر چه باقی بدن او از آب بیرون باشد، بنا بر احتیاط واجب باید قضای آن روزه را بگیرد (۱). ولی اگر تمام بدن را آب بگیرد و مقداری از سر بیرون باشد، روزه باطل نمی شود (۲). ✅پاسخ: (۱) 📝آیات عظام. خوئی، بهجت: روزه اش (بهجت: بنا بر أقوی) باطل می شود.. 📝آیات عظام :گلپایگانی، صافی، فاضل:بنا بر احتیاط واجب ((تبریزی:) بنا بر احتیاط) روزه اش باطل می شود.. (۲) 📝آیت الله بهجت:و هم چنین در حالی که مانع و حائل غلیظی دور سر را فرا گرفته و یا سر به چیزی آغشته شده که مانع از رسیدن آب به آن باشد، فرو بردن تمام سر در آب، بنا بر اظهر روزه را باطل نمی کند. 📝آیت الله مکارم:روزه دار بنا بر احتیاط واجب تمام سر را عمداً در آب فرو نبرد حتی اگر بقیه بدن بیرون از آب باشد، اما اگر تمام بدن و قسمتی از سر زیر آب برود ولی مقداری از سر بیرون باشد روزه باطل نمی شود. 📝آیت الله زنجانی:بر روزه دار حرام است که عمداً تمام سر را در آب فرو برد، اگر چه باقی بدن او از آب بیرون باشد، ولی چنانچه معصیت کرده و این کار را انجام دهد، ظاهراً روزه اش باطل نمی شود و احتیاط مستحب در روزه واجب، آن است که دوباره به جا آورد و اگر تمام بدن را آب بگیرد ولی تمام یا مقداری از سر بیرون باشد، اشکال ندارد. 📝آیت الله سیستانی: فرو بردن تمام سر در آب روزه را . 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: کفاره روزه زن باردار (‌چون روزه برای بچه ضرر دارد) به عهده زن است یا به عهده شوهرش⁉️⁉️و آیا جز نفقه او حساب میشود⁉️⁉️ ✅ پاسخ: 📝 آیت الله خامنه ای: بر عهده خودش می باشد. 📝آیت الله مکارم: در صورتي که روزه گرفتن براي خود مادر ضرر داشته پرداخت کفاره آن نيز بر عهده خودش مي باشد اما اگر براي بچه ضرر داشته بنابراحتياط واجب بر عهده شوهر است. 📝آیت الله سیستانی: به عهده زن می باشد البته زنى كه زائيدن او نزديک است (ماه های هشت و نه) و روزه براى خودش يا حملش ضرر دارد، روزه بر او واجب نيست ولی باید بعدا آن را قضا کند و براى هر روز يک مُد طعام (٧٥٠ گرم نان یا ماکارونی یا آرد) بابت کفاره به فقير دهد. و اما زنى که در ماه های آخر بارداری نباشد (از ماه اول تا اخر ماه هفتم) اگر روزه برای او يا حملش ضرر داشته باشد يا اينکه سبب افتادن وی در مشقتی که عادتا قابل تحمل نيست گردد روزه بر او واجب نيست و بايد قضا نمايد و کفاره ندارد. 📝آیت الله شبیری: بنابر احتیاط بر عهده شوهر است. 📝آیت الله وحید: به عهده ی خودِ زن است و ربطی به نفقه ندارد حتّی اگر شوهر با تمایلِ خودش پرداخت نماید ذمّه ی زن بنابر احتیاطِ واجب از این کفّارة بریئ نمیشود و در تمامِ کفّارات، کفّاره بر عهده ی خودِ شخص است و اگر دیگری بدهد بنابر احتیاطِ واجب ذمّه ی مکلَّف از این کفّاره بریئ نمیشود. 📝آیت الله فاضل: اگر روزه گرفتن برای بچه ضرر داشته، به نظر حضرت آقا (ره) بابت نگرفتن روزه، کفاره واجب نیست لیکن قضای روزه را باید بگیرد. اگر قضای روزه را تا ماه رمضان سال بعدش نگیرد علاوه بر قضا برای هر روز باید یک مد (750گرم) به فقیر بدهد. کفاره ای که بر زن واجب می شود جزء نفقه نیست و بر شوهرش واجب نیست، اگر شوهر به اجازه زن کفاره او را بدهد کفایت می کند و اگر شوهر کفاره زن را ندهد باید خود زن کفاره اش را بدهد. اگر توان مالی ندارد که برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد هر مقداری که بتواند بدهد کفایت می کند اگر هیچ مقدار از خود درآمد و توان مالی ندارد، استغفار کند کفایت می کند و اگر بعدا توان مالی پیدا کرد به احتیاط واجب کفاره یک مد طعام را برای هر روز باید بدهد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: در صورتی که فطریه را به غیر نیازمندان داده باشیم تکلیف چیست⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای: اگر انسان به خيال اين كه كسى فقير است به او فطره بدهد و بعد بفهمد فقير نبوده چنانچه مالى را كه به او داده از بين نرفته باشد، مى تواند پس بگيرد و به مستحق بدهد و اگر نتواند بگيرد بايد از مال خودش فطره را بدهد و اگر از بين رفته باشد، در صورتى كه گيرنده فطره مى دانسته يا احتمال مى داده آنچه را گرفته فطره است، بايد عوض آن را بدهد و الّا دادن عوض بر او واجب نيست و انسان بايد دوباره فطره را بدهد. 📝آیت الله مکارم شیرازی: در صورتی که فطریه را به غیر نیازمندان داده باید تمام آنها را اعاده کند. 📝آیت الله سیستانی: به احتیاط باید دوباره بدهید. 📝آیت الله وحید: در فرض سؤال فطریه پرداخت نشده و شخصی که واسطه شده و آن را به غیرِ فقیر داده اگر کوتاهی کرده شرعاً ضامن است که از مال خودش به همان مقدار بدهد و ذمّه ی کسانی که فطره را به او داده اند از تکلیفِ فطره ،فارغ نشده است یعنی فطره نداده اند. 📝آیت الله شبیری: چنانچه آن مال قبلا به عنوان فطریه کنار گذاشته شده، در صورتی که عین آن باقی است و می تواند بدون حرج آن را پس بگیرد، باید آن مال را بگیرد و به مصرف صحیح برساند، واگر نتواند پس بگیرد، چنانچه آن مال را با حجّت شرعى داده باشد چیزى به گردن او نیست و اگر بدون حجّت شرعى داده، ضامن است و باید دوباره زکات خود و آن دو خانواده را بپردازد. 📝آیت الله فاضل: اگر بعد از دادن فطریه، بفهمد که کسی که فطریه را گرفته فقیر نبوده، باید زکات فطریه را از او پس بگیرد و به کسی که فقیر است بدهد و اگر مصرف کرده باشد عوضش را بگیرد و به فقیر بدهد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آیا ملاک در پرداخت فطریه، قوت غالب در سال است یا ماه رمضان؟ و آیا قوت غالب شخص مراد است یا قوت غالب منطقه و شهر⁉️⁉️ ✅پاسخ: ملاک، خوراک و قوت غالب سال در منطقه و شهر است. ولی در هر صورت، اگر از گندم، جو، خرما، برنج و مانند این ها داده شود، کفایت مى‌کند. 📝آیت الله العظمی خامنه‌ای: اگر از گندم، جو، خرما، برنج و مانند اینها داده شود، کفایت مى‌کند و منحصر به قوت غالب فرد نیست. 📝 آیت الله العظمی مکارم: در زکات فطره خوراک شخصی خود انسان ملاک نیست بلکه خوراک معمولی اهل شهر و یا محل ملاک است؛ بنابراین، کسی که همیشه برنج می‌خورد می‌تواند زکات فطره را از گندم بدهد. و همچنین ملاک کل سال است نه فقط ماه رمضان. 📝آیت الله العظمی سیستانی: قوت غالب بلد. 📝آیت الله العظمی نوری همدانی: ملاک در فطریه قوت غالب نوع مردم و اهل بلد است ولی اخراج غلات اربعه در هر صورت بلا مانع است. 📝آیت الله العظمی صافی گلپایگانی: قوت غالب سال و غالب مردم بلد ملاک است. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: به همراه داشتن چیز نجس در نماز چه اشکالی دارد⁉️ ✅پاسخ: 📝اکثریت مراجع: اگر به قدری کوچک هست که نمی توان با آن عورت را پوشاند(مثل دستمال کوچک) در صورتی که از مردار یا حیوان نجس العین (سگ خوک) وحیوان حرام گوشت یا ابریشم خالص ویا طلا بافت (برای مردان ) درست نشده باشد مانعی ندارد. 📝آیت الله سیستانی: اگر از مردار یا حیوان نجس درست شده باشد بنابر احتیاط نماز خواندن با آن باطل هست. 📝آیت الله مکارم : احتیاط مستحب آن است که همراه نماز گزار نباشد. 📝آیت الله بهجت ره : بنابر احتیاط مستحب مردان نباید در هنگام نماز ار لباس های ابریشمی کوچک که عورت را نمی پوشاند مانند: عرقچین _جوراب استفاده کنند . ‼️‼️توجه نکته وسایلی مانند کلید، چاقو، انگشتر ،و عینک نجس نیز حکم دستمال کوچک را دارند از این رو همراه داشتن آنها در نماز با شرایط ذکر شده مانعی ندارد. رساله تمام مراجع 👇👇🌹 http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
💬سوال: اگر صاحب خانه در بين غذا خوردن، بفهمد غذا نجس است (مانند ديدن فضله موش در غذا)، آيا لازم است به ميهمانان بگويد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع (به جز سيستانى و مكارم ): آرى، بايد به آنان بگويد. 📝آيةاللَّه سيستانى: اگر احتمال دهد ميهمانان به گفته او ترتيب اثر مى دهند، بايد به آنان بگويد ؛ ولى اگر بداند ترتيب اثر نمى دهند، گفتن لازم نیست. 📝آيةاللَّه مكارم: بنابر احتياط واجب، بايد به آنان بگويد. رساله تمام مراجع 👇👇🌹 http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
💬سوال: آیا یقین فرد وسواسی در حکم شک می باشد❓❓ ✅پاسخ: 📝 همه مراجع: فتوای واضح و صریح همه فقهاء بر اساس مدارک و ادله شرعیه این است که: وظیفه شخص وسواسی اعتنا نکردن به وسواس می باشد، و هر جا در طهارت چیزی دچار شک شود باید بنا را بر پاک بودن آن چیز بگذارد، بلکه حتی اگر در موردی یقین به نجاست پیدا کرد – که معمولا برای سایر مردم در این موارد یقین به نجاست پیدا نمی شود – علم و یقین وسواس اعتبار ندارد، و بر او واجب است که بنا را بر طهارت بگذارد . پس اگر شخص وسواسی به این فتوای شرعی عمل کند و در موارد شک در طهارت بلکه در موارد یقین به نجاست هم بنا را بر پاکی بگذارد نزد خدا معذور است اگر چه در واقع لباسی که در آن نماز خوانده یا غذایی که خورده نجس بوده باشد. رساله تمام مراجع 👇👇🌹 http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
💬سوال: به چه کسانی نمی توان فطریه داد⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع: به افراد زیرنمی توان فطریه داد👇 1⃣به پدر ومادر . 2⃣فرزند و نوهٔ فقیر. 3⃣متجاهر به فسق. 4⃣غیرسید به سید. 5⃣به کسی که فقیر نیست. 6⃣کسی که فطریه را در جهت معصیت مصرف می کند. رساله تمام مراجع 👇👇🌹 http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
💬سوال: اگر شخص روزه دار در حال مضمضه کردن، بی اختیار آب را فرو دهد، روزه اش چه حکمی دارد⁉️⁉️ ✅ پاسخ: اینکه به چه جهتی مضمضه کرده و این اتفاق افتاده است چند صورت دارد: 1⃣ برای خنک شدن مضمضه کرده: 📝آیت الله بهجت: بنابر احتیاط واجب، روزه باطل است. 📝بقیه مراجع: روزه باطل است و باید قضای آن را بگیرد. 2⃣ بی جهت مضمضه کرده: 📝 آیت الله سیستانی: اگر به جهت تشنگی باشد، روزه باطل است. 📝بقیه مراجع: روزه باطل است و باید قضا کند. 3⃣ برای وضو مضمضه کرده: 📝 آیات امام، سیستانی،‌ صافی،‌ نوری،‌ مکارم، فاضل و گلپایگانی: روزه اش صحیح است. 📝 بقیه مراجع: اگر برای وضوی نماز واجب مضمضه کرده، روزه اش صحیح است. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: استفاده از اسپری بی حسی دندان در حال روزه اشکال دارد⁉️⁉️ ✅ پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای: اگر چیزی وارد حلق نمی‌شود ضرری برای روزه ندارد. 📝 آیت الله مکارم شیرازی:‌ چنانچه به صورت مایع یا ژل باشد، استفاده از آن جایز نیست. 📝 آیت الله وحید: بنابر احتیاط واجب در حال اختیار استفاده نشود و اگر مضطر شد و تزریق ممکن نبود و مجبور به استفاده شد روزه را ادامه دهد و بنابر احتیاط واجب قضاء بنمایید. 📝آیت الله شبیری زنجانی: چنانچه در دهان به حالت مایع در نیاید، اشکال ندارد و الّا بایستی از فرو بردن آن اجتناب کند. 📝آیت الله فاضل: استفاده از اسپری بی حسی دندان در حال روزه در صورتی که چیزی از اسپری وارد حلق نشود اشکال ندارد و روزه باطل نمی شود. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: کسی که قبل از ماه رمضان پارسال انگشت های شصت پاهای خود را لاک زده و بعد از تموم شدن ماه رمضان فهمیده که باید برای انجام غسل های واجب لاک ها رو پاک میکرده، الان تکلیف عبادات سال قبل ایشان چیست⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای:‌ در هر صورت اگر جرمی داشته باشد که مانع رسیدن آب به محل وضو و غسل گردد، وضو و غسل صحیح نیست و نمازهایی را که با وضو و غسل باطل خواندید، باید قضا نمایید و نسبت به روزه ها، اگر اعتقاد به صحت غسل داشتید، روزه ها صحیح است. 📝 آیت الله مکارم شیرازی: در فرض سوال چنانچه یقین دارید بدون برطرف کردن مانع غسل کرده اید، باید نمازها را قضا کنید ولی روزه ها قضا ندارد. 📝 آیت الله سیستانی: نماز های آن مدت که لاک بر روی انگشت بوده و غسل کامل نشده بوده را قضا کنید. 📝آیت الله وحید خراسانی: نمازهایتان باطل است و واجب است نمازها را قضاء نمایید و همچنین بنابر احتیاطِ واجب اگر در یادگیری مسأله کوتاهی نموده اید باید روزه ها را هم قضاء نمایید. 📝آیت الله شبیری زنجانی: از جهت روزه های ماه رمضان که در حال جنابت گرفته اید مانعی برای صحت نیست همچنین روزه های ماه رمضان که نیاز به غسل حیض داشته و در یادگیری مسأله کوتاهی نکرده باشد. 📝آیت الله فاضل: اگر با بودن لاک روی ناخن ها غسل واجب را انجام داده باطل است، و نمازهایی که با آن غسل خوانده نیز باطل است. نسبت به روزه ماه رمضان، اگر نمی دانسته که غسل کردن با لاک ناخن ها باطل است و احتمال بطلان غسل هم نمی داده و اطمینان به صحت غسل خود داشته است، روزه هایی که گرفته صحیح است. 🆔👇👇 @resule10📚