eitaa logo
🌹 رساله تمام مراجع🌹
5.8هزار دنبال‌کننده
31.3هزار عکس
10.6هزار ویدیو
119 فایل
#تــــــــــــــــوجه👇👇👇 📚 کتاب هایی که قبل ازمرگ باید بخوانیم...👇✅ https://eitaa.com/joinchat/2373517458Cb099503ae7 مدیر @Hossein_Hajivand تبلیغات👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2953183246Ce6d64e22a6
مشاهده در ایتا
دانلود
💬سوال: اگر در بین نماز (فرادا یا جماعت) چیزى که بر آن سجده مى‌کند گم شود (و یا مثلاً بچّه‌اى آن را بر دارد)و چیزى که سجده بر آن صحیح است نداشته باشد[۱] در آن هنگام وظیفه چیست⁉️⁉️ ✅پاسخ: دو حالت دارد: الف.چنانچه وقت وسعت دارد، باید نماز را رها کرده و بعد از تهیه آنچه سجده بر آن صحیح است دوباره نماز بخواند.[۲] ب.اگر وقت تنگ است،[۳] باید به لباسش سجده کند[۴] و اگر فراهم نباشد بر پشت دست،[۵] و اگر آن هم نمى‌شود، به چیز معدنى[۶] مانند انگشتر عقیق سجده نماید.[۷] [۸] [1]. 📝آیت الله سیستانی: (چه در تنگی وقت و چه در وسعت آن، سجده بر قیر و زفت مقدّم بر سجده بر غیر آنها است ولى اگر سجده بر آنها ممکن نباشد، باید بر لباسش یا هر چیز دیگر که در حال اختیار سجده بر او جایز نیست سجده نماید ولى احتیاط مستحبّ آن است که تا سجده بر لباسش ممکن است بر چیز دیگر سجده نکند). [2].📝 آیت الله مکارم: (چنانچه وقت نماز باقى است، نماز را تمام کرده و بنا بر احتیاط دوباره مى‌خواند و اگر وقت تنگ است قضا ندارد). [3]. یا اصلا چیزى که سجده بر آن صحیح است ندارد و یا اگر دارد به واسطۀ سرما یا گرماى زیاد و یا تقیه و مانند اینها نمى‌تواند بر آن سجده کند. [4]. 📝آیات عظام : اراکى و نورى وزنجانی : (اگر لباسش از پنبه یا کتان است، بر آن سجده کند و اگر از چیز دیگرى است بر پشت دست...)؛ 📝آیت الله گلپایگانى: (اگر لباسش از پنبه یا کتان است، بر آن سجده کند و اگر از چیز دیگرى است بر پشت دست یا چیز معدنى مانند انگشتر عقیق سجده نماید و احتیاط لازم آن است که تا سجده بر پشت دست ممکن است به چیز معدنى سجده نکند)؛ 📝آیت الله صافى: (باید به لباسش سجده کند و اگر بر آن هم نشود باید بر پشت دست .. [بقیه مثل آیت اللّٰه گلپایگانى])؛ 📝آیت الله مکارم: (اگر لباسش از پنبه یا کتان است، بر آن سجده کند و اگر از چیز دیگرى است بر همان یا بر فرش سجده نماید و اگر آن هم ممکن نیست بر فلزّات و اشیاء معدنى سجده کند و اگر مطلقاً چیزى پیدا نمى‌کند که بتوان بر آن سجده کرد، بر پشت دست خود سجده مى‌کند بنا بر این پشت دست آخرین چیزى است که مى‌توان بر آن سجده کرد). [5]. 📝آیات عظام خوئى و تبریزى: (بر پشت دست یا چیز دیگر که در حال اختیار سجده بر او جایز نیست سجده نماید ولى احتیاط مستحبّ آن است که تا سجده بر پشت دست ممکن است بر آن چیز سجده نکند). [6]. 📝آیت الله فاضل: (بنابر احتیاط به چیز معدنى ..). [7].📝 آیت الله بهجت: (..بنابر أظهر. و اگر آن هم نشد، تا نزدیک زمین خم مى‌شود و یا این که با اشارۀ سر، سجده مى‌نماید). 🆔👇👇 @resule10📚
سلااااام صبحتووون بخیررررر😘😘😘 @resule10
💬سوال: کسی که چند غسل بر او واجب است می‌تواند به نیّت همه آنها یک غسل به جا آورد ⁉️⁉️ یا آنها را جدا جدا انجام دهد ⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیات عظام خوئی سیستانی: ظاهر ((تبریزی:) و أظهر) این است که اگر یکی معیّن از آنها را قصد کند، از بقیه کفایت می‌کند. 📝آیت الله زنجانی: بلکه اگر یکی معین را نیت کند ظاهراً از دیگر غسلها کفایت می‌کند پس اگر بخواهد غسلها را جدا جدا انجام دهد، غیر از غسل ِ اول، بقیه غسلها را به نیت رجاء انجام دهد. 📝آیات عظام :گلپایگانی، صافی، نوری: ولی اگر در بین آنها، غسل جنابت باشد و به قصد آن غسل کند غسلهای دیگر ساقط می‌شود. 📝آیت الله مکارم: چند غسل واجب، یا واجب و مستحب ّ را می‌توان با یک نیّت انجام داد، یعنی یک غسل کند به نیّت جنابت و حیض و مس ّ میّت و غسل جمعه و مانند آن و از همه کفایت می‌کند. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: اگر مال حلال با حرام مخلوط شود و خمس آن را بدهيم، پاك مى شود⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع: اگر خمس آن را بدهيد، با چند شرط بقيه مال پاك و حلال مى شود: 1⃣. تشخيص و جدا كردن مال حلال از حرام ممكن نباشد؛ 2⃣. صاحب مال حرام معلوم نباشد؛ 3⃣. مقدار مال حلال و حرام را نداند. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آیا با کنار گذاشتن خمس اموال می توان در بقیه آن تصرف کرد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیة الله خامنه ای: خیر، نمی توان در آن مال تصرف کرد. 📝آیة الله خوئی،تبریزی: خیر، بنابر احتیاط واجب نمی توان در آن مال تصرف کرد مگر این که از حاکم شرع اجازه بگیرد. 📝آیة الله زنجانی: تصرف کردن در مالی که خمس دارد تا یک پنجم آن باقی است، اشکال ندارد. 📝آیة الله فاضل : خیر، نمی توان در آن مال تصرف کرد مگر این که به مرجع تقلید یا وکیل او بدهد یا از حاکم شرع اجازه بگیرد 📝آیات عظام: مکارم، گلپایگانی،امام خمینی،اراکی،صافی،وحید ،سیستانی،نوری: خیر، نمی توان در آن مال تصرف کرد مگر این که از حاکم شرع اجازه بگیرد. 🆔👇👇 @resule10📚
آیاتبعیت کردن مأموم از امام درافعال واجب است⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع معتقدند ماموم باید در افعال تابع امام باشد. حال حکم کسی که از امام تبعیت نمی کند، دو حالت دارد. یا او عمدی تبعیت نمی کند یا سهوی. ۲- تبعیت نکردن سهوی در افعال اشکالی ندارد. طبق نظر علما، تبعیت نکردن از امام در افعال اگر سهوی باشد، ایرادی ندارد به عنوان مثال فرد متوجه نبوده یا تصورش این بوده که مثلا امام به رکوع رفته است لذا او هم به رکوع می رود؛ این اشکالی ندارد. ۳- تبعیت نکردن عمدی ماموم از امام اگر کسی به طور عمدی تابع امام نباشد در این جا، فقها دیدگاه هایی دارند. مثلا 📝آیت الله امام خمینی وخامنه ای می فرمایند: ماموم باید افعال نماز را با امام یا کمی پس از امام به جا آورد و اگر عمدا قبل از امام یا مدتی پس از امام انجام دهد معصیت کرده است. پس از نظر امام(ره)، ماموم معصیت کرده ولی نماز او صحیح است. 📝نظرآیت الله سیستانی هم این است که نماز جماعت ماموم در این حالت باطل است. یعنی اگر کسی به عمد در افعال از امام تبعیت نکرد نماز جماعت او باطل است اما اگر به وظیفه فرادی عمل کند نماز او صحیح است. 📝آیت الله مکارم شیرازی: ماموم باید کارهاى نماز را مانند رکوع و سجود جلوتر از امام انجام ندهد، بلکه همراه امام یا کمى بعد از او به جا آورد و اگر سهوا پیش از امام سر از رکوع بردارد باید دوباره به رکوع برود و با امام سربردارد و زیادى رکوع در اینجا نماز را باطل نمى کند، ولى اگر به رکوع برگردد و پیش از آن که به رکوع برسد امام سر بردارد نمازش باطل است. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: مقدار هرفرسخ چقدر است⁉️ مقدار مسافت ۸فرسخ با کیلو متر چقدر می شود⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیات عظام :امام خمینی، خامنه ای، اراکی، فاضل، گلپایگانی، صافی، بهجت، نوری: هر فرسخ شرعی =حدود ۵/۵ کیلومتر است. ۸ فرسخ =حدود ۴۵ کیلومتر است . 📝آیات عظام : خویی ، تبریزی ،وحید و سیستانی: هر فرسخ شرعی = حدود ۵/۵ کیلومتر است. ۸ فرسخ = تقریباً ۴۴ کیلو متر است . 📝آیت الله مکارم : هر فرسخ شرعی = کمتر از ۵/۵کیلو متر است ۸ فرسخ = حدود ۴۳ کیلو متر است 📝آیت الله زنجانی: هر فرسخ شرعی = تقریباً ۵ کیلو متر است. ۸ فرسخ = حدود ۴۰کیلو متر است. 📝آیت الله فاضل: هشت فرسخ شرعی یعنی (۴۵)کیلو متر باشد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: در چه شرایطی نماز مسافر شکسته است⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝بنابر نظر اکثر آیات عظام و آيت الله خامنه ای : در سفر باید نماز چهار رکعتی را با شرایطی که ذکر خواهد شد قصر (دو رکعت) خواند. 👈توجه: وجوب قصر فقط در خصوص نمازهای روزانه‌ی چهار رکعتی است که عبارت از نمازهای ظهر و عصر و عشا است، و نماز صبح و مغرب قصر نمی‌شود. مسافر با هشت شرط باید نمازهای چهار رکعتی را دو رکعت به جا آورد: 1⃣شرط اول: سفر او به مقدار مسافت شرعی باشد یعنی رفتن یا برگشتن و یا رفت و برگشت او روی هم هشت فرسخ باشد مشروط به این که رفتن او کمتر از چهار فرسخ نباشد. 2⃣شرط دوم: از اول مسافرت قصد پیمودن هشت فرسخ را داشته باشد، بنابراین اگر از ابتدا قصد پیمودن هشت فرسخ را نداشته و یا قصد پیمودن کمتر از آن را داشته باشد و بعد از رسیدن به مقصد تصمیم بگیرد به جایی برود که فاصله‌ی آن با مکان اول کمتر از مسافت شرعی است، ولی از منزل تا آنجا به اندازه‌ی مسافت شرعی است، باید نمازش را تمام بخواند. 3⃣شرط سوم: در بین راه از قصد خود مبنی بر پیمودن مسافت شرعی برنگردد، بنابر این اگر در بین راه، پیش از رسیدن به چهار فرسخ از قصد خود برگردد یا مردد شود، حکم سفر بعد از آن بر او جاری نمی‌شود،هر چند نمازهایی که قبل از عدول از قصد خود به صورت شکسته خوانده، صحیح است. 4⃣شرط چهارم: قصد قطع سفر در اثنای پیمودن مسافت شرعی با عبور از وطن خود یا جایی که می‌خواهد ده روز یا بیشتر در آن جا بماند نداشته باشد. 5⃣شرط پنجم: سفر از نظر شرعی برای او جایز باشد، بنابراین اگر سفر او معصیت و حرام باشد، اعم از این که خود سفر حرام باشد، مثل فرار از جنگ یا هدف از سفر، کار حرامی باشد، مثل سفر برای راهزنی، حکم سفر را ندارد و نماز تمام است. 6⃣شرط ششم: مسافر از کسانی که خانه به دوش هستند، نباشد، مانند بعضی از صحرانشینان که محل زندگی ثابتی ندارند، بلکه در بیابانها گردش می‌کنند و هر جا آب و علف و چراگاه پیدا کنند، می‌مانند. 7⃣شرط هفتم: مسافرت را شغل خود قرار نداده باشد، مانند باربر، راننده و ملوان و غیره، و کسی که شغل او در سفر است، ملحق به اینها است. 8⃣شرط هشتم : به حد ترخص برسد و منظور از حد ترخص، مکانی است که در آنجا اذان شهر شنیده نمی‌شود و دیوارهای شهر هم دیده نمی‌شود. هرچند بعید نیست که شنیده نشدن اذان برای تعیین حد ترخص کافی باشد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آیا می‌توان نمازهای یومیه (قضاء یا اداء) را به نماز جمعه اقتداء کرد⁉️⁉️ ✅پاسخ مراجع معظم تقلید، اقتداء نمازهای روزانه را به نماز جمعه جایزص ندانسته‌اند. 📝 آیة الله خامنه‌ای : صحّت آن، محل اشکال است. 📝 آیة الله مکارم : اشکال دارد. 📝 آیة الله نوری: احوط ترک آن است. 📝 آیة الله صافی گلپایگانی : اقتداء صحیح نیست. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آیا خواندن خطبه عقد در زمان قاعدگی زن اشکالی ندارد و صحیح است⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝بنا بر فتوای همه مراجع: خواندن صیغه عقد ازدواج در حال عادت زن اشکال ندارد اما نزدیکی در آن حال حرام است وباید صبر کنند تا پاک شود بلی اجرای صیغه طلاق باید در حال پاکی زن باشدگفتنی است این حکم مربوط به ازدواج دایم است اما در ازدواج موقت نیاز به طلاق نیست بلکه وقتی مدت ان تمام شد عقد فسخ می شود و زن ومرد باید از یک دیگر جدا شوند و اگر بخواهند به ارتباط ادامه دهند باید باقرار دادن مهر و مدت جدید دو باره عقد موقت بخوانند. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آیا ساختن مجسمه اشکال دارد⁉️⁉️ دراین مورد از آیات عظام سوالاتی شده که باپاسخ آن می آوریم: ✅پاسخ: 📝آیت‌الله خامنه‌ای: ساخت عروسک و مجسمه و نقاشى و ترسيم چهره موجودات زنده اعم از گياهان، حيوانات و انسان چه حکمى دارد⁉️ خريد و فروش و نگهدارى و ارائه آنها در نمايشگاه چه حکمى دارد⁉️⁉️ ساخت مجسمه و نقاشى و ترسيم چهره موجودات و لو ذى‌روح اشکال ندارد. همچنين خريد و فروش و نگهدارى نقاشى و مجسمه جايز است و ارائه آنها در نمايشگاه هم اشکال ندارد. 📝آیت الله نوری : آيا ساخت مجسمه شخصيت هاى برجسته علمى براى بزرگداشت آنان و نصب در ميادين شهر جايز است⁉️⁉️ ساختن مجسمه در صورتى كه براى هدف عقلائى باشد و اسراف محسوب نشود جايز است . 📝آیت الله وحید: لطفا حکم مجسمه سازی، آموزش آن، نگهداري مجسمه، خريد و فروش و نصب و ارائه آن در اماکن عمومي را توضيح دهيد⁉️⁉️ ساختن مجسمه جاندار حرام است و همينطور گرفتن اجرت بر ساخت آن حرام است و خريد و فروش و نگهدارى آن جايز است گرچه احتياط مستحب در ترك آن است. 📝 آیت‌الله بهجت: مجسّمه سازى از نظر شرع چه حکمى دارد⁉️⁉️ صورت تمام از چیزهایى که روح دارند، جایز نیست. 🆔👇👇 @resule10📚