#منظور_از_فرسخ_و_هشت_فرسخ_چند_کیلومترند
💬سوال:
منظور از فرسخ چند کیلو متر است مسافت شرعي چند كيلومتر است⁉️
♦️توجه:
مسافت طی شده کمتر از هشت فرسخ شرعی نباشد [سفر به بیش از هشت فرسخ ]
💠۱-تذکر : اگر مسافر ۴ فرسخ حرکت کند و مسیر برگشت او هم همین اندازه باشد، می تواند در چهار فرسخ نماز را شکسته بخواند وروزه اش باطل است، اما باید توجه کرد که مجموع مسافت رفت و برگشت باید هشت فرسخ باشد. مثلا اگر مسافت شرعی ۴۵ کیلومتر هست، در ۲۲.۵ کیلومتر به بعد شکسته می شود.
✅پاسخ:
📝آیت الله گلپایگانی، صافی: فرسخ شرعی دوازده هزار ذراع است به ذراع متعارف، و بعضی گفته اند این مقدار تقریباً پنج کیلومتر و نیم است.
📝آیات اعظام خوئی، تبریزی: فرسخ شرعی مقداری کمتر از پنج کیلومتر و نیم است.
📝آیت الله نوری: فرسخ شرعی تقریباً پنج کیلومتر و نیم است.
📝آیت الله زنجانی: فرسخ شرعی تقریباً پنج کیلومتر است.
💠هشت فرسخ👇
📝آیت الله سیستانی:۴۴ کیلومتر تقریباً.
📝آیت الله مکارم:(حدود (۴۳) کیلومتر).
📝آیت الله فاضل:شرط اوّل: آن که سفر او هشت فرسخ شرعی یعنی (۴۵) کیلومتر باشد.
متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل، اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی
📝مراجع عظام حضرات آیات :
امام ، اراکی، فاضل، گلپایگانی، صافی، بهجت، نوری:
هر فرسخ شرعی =حدود ۵/۵ کیلومتر است.
۸ فرسخ =حدود ۴۵ کیلومتر است .
📝#حضرت_آیت_الله_خامنه ای:
مسافت شرعی حدود ۴۱کیلومتراست هر چند به صورت رفت و برگشت باشد – در این صورت نباید رفت آن از ۲۰.۵ کیلومتر کمتر باشد .
📝حضرات آیات :خویی ، تبریزی ، وحید ، سیستانی:
هر فرسخ شرعی = حدود ۵/۵ کیلومتر است.
۸ فرسخ = تقریباً ۴۴ کیلو متر است .
📝حضرت آیت الله مکارم :
هر فرسخ شرعی = کمتر از ۵/۵کیلو متر است
۸ فرسخ = حدود ۴۳ کیلو متر است
📝حضرت آیت الله زنجانی:
هر فرسخ شرعی = تقریباً ۵ کیلو متر است.
۸ فرسخ = حدود ۴۰کیلو متر است.
🆔👇👇
@resule10📚
#سجده_های_واجب_و_مستحب_قرآن :
💬سوال:
سوره هایی که سجده واجب دارندکدامند ودر کدوم جزء وآیه وجوددارند⁉️⁉️
✅پاسخ:
1⃣. سوره سجده، آيه 15، جزء 21 .
2⃣. سوره فصلت، آيه 37، جزء 24 .
3⃣. سوره نجم، آيه 62، جزء 27 .
4⃣. سوره علق، آيه 19، جزء 30
💬سوال:
سوره هایی که سجده مستحب دارندکدامند⁉️⁉️
✅پاسخ:
مستحب است سجده کردن در یازده مورد و آنها عبارتند از:
1⃣. سوره اعراف، آیه ۲۰۶ آخر سوره
وقتی که به «وَ لَهُ یسْجُدُونَ» رسید.
2⃣. سوره رعد، آیه ۱۵ وقتی که به «وَ ظِلالَهُمْ بِالغُدُوِّ وُ الْاصالِ» رسید.
3⃣. سوره نحل، آیه ۴۹ و ۵۰ وقتی که به «وَ یفْعَلُونَ ما یؤْمَرُونَ» رسید.
4⃣. سوره بنی اسرائیل، آیه ۱۰۷ تا ۱۰۹ وقتی که به «وَ یزِیدُهُمْ خُشُوعاً» رسید.
5⃣. سوره مریم، آیه ۵۸ وقتی که به «خَرُّوا سُجَّداً وَ بُکیا» رسید.
6⃣. سوره حج، آیه ۱۸ وقتی که به «یفْعَلُ ما یشاءُ» رسید.
7⃣. سوره حج، آیه ۷۷ وقتی که به «وَ افْعَلُوا الْخَیرَ»رسید.
8⃣. سوره فرقان، آیه ۶۰، وقتی که به «وَ زادَهُمْ نُفُوراً» رسید.
9⃣. سوره نمل، آیه ۲۵ و ۲۶، وقتی که به «رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ» رسید.
🔟. سوره ص، آیه ۲۴، وقتی که به «وَ خَرَّ راکعاً وَ أَنابَ» رسید.
1⃣1⃣. سوره انشقاق، ایه ۲۱، وقتی که به «إِذا قُرِئَ» رسید.
⏺احکام تلاوت سوره های سجده دار:
وجوب سجده، فوری است و تأخیر آن جایز نیست و اگر فراموش نماید و یا از روی معصیت ترک کرده باشد هر وقت یادش بیاید، باید سجده کند
⬅️ اگر کسی در حال سجده، آیه سجده را بخواند و یا بشنود، واجب است سر از سجده بردارد و سپس به سجده رود و ادامه دادن همان سجده به قصد سجده واجب و یا کشیدن پیشانی از جای سجده به طرف دیگر، کفایت نمیکند.
👇ذکر سجده واجب:
🔶مُجرَّد سجده کفایت میکند و گفتن ذکر واجب نیست، اگر چه گفتنِ ذکر، مستحب میباشد و در انجام این مستحب هر ذکری کفایت میکند و لکن بهتر این است که گفته شود:
👈«سَجَدْتُ لَک یا رَبِّ تَعَبُّداً ورِقاً، لا مُسْتَکبِراً عَنْ عِبادَتِک وَ لا مُسْتَنْکفاً وَ لا مُسْتَعْظِماً بَلْ اَنَا عَبْدٌ ذَلیلٌ ضَعیفٌ خائِفٌ مُسْتَجیرٌ».
یا بگوید:
👈«لا اِلهَ اِلَّا اللهُ حَقًّا حَقًّا، لا اِلهَ اِلَّا اللهُ ایماناً وَ تَصْدیقاً، لا اِلهَ اِلَّا اللهُ وَ عُبُودِیةً، وَرِقّاً سَجَدْتُ لَک یا رَبِّ تَعَبَّداً وَرِقّاً، لا مُسْتَنْکفاً وَ لا مُسْتَکبِراً، بَلْ اَنَا عَبْدٌ ذَلیلٌ ضَعیفٌ خائفٌ مُسْتَجیرٌ».
یا بگوید آن چیزی را که پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ در سجده سوره «علق» فرمودند و آن این است:
👈«اَعُوذُ بِرِضاک مِنْ سَخَطِک، وَ بِمُعافاتِک عَنْ عُقُوبَتِک، اَعُوذَبِک مِنْک، لا اُحْصی ثَناءً عَلَیک، اَنْتَ کما اَثْنَیتَ عَلی نَفْسِک».
🆔👇👇
@resule10📚
#قضای_روزه_مرضی_که_چند_سال_بود_بهبود_یافت
💬سوال:
اگرکسی چندسال مریض باشد وبعدا بهبودیابدحکم قضای چند سال او چیست⁉️⁉️
💠پاسخ اجمالی:
مسأله 1707- اگر مرض انسان چند سال طول بكشد ، بعد از آن كه خوب شد1 اگر تا رمضان آينده به مقدار قضا وقت داشته باشد بايد قضاي آخر را بگيرد و براي هر روز از سالهاي پيش يك مد كه تقريباً ده سير است، طعام يعني گندم يا جو و مانند اينها به فقير بدهد2.
✅پاسخ:
1-📝آیات عظام گلپايگاني، خوئي، تبريزي، سيستاني، صافي، وحید: بايد قضاي رمضان آخر را بگيرد و براي هر روز از سالهاي پيش يك مد طعام (گلپايگاني، صافي: يك مد گندم يا جو و مانند اينها) به فقير بدهد.
📝آیت الله زنجاني: هر مقداري كه تا ماه رمضان بعد براي گرفتن روزه قضاي ماه رمضان آخر، زمان داشته باشد بايد روزه بگيرد و اگر نگرفت درسالهاي بعد بگيرد و قضاي روزه سالهاي قبل و بقیه روزهای سال آخر لازم نيست بلكه براي هر روز ازآن يك مد طعام به فقير بدهد.
2-📝آیت الله فاضل: طعام به فقير بدهد.
📝آیت الله سبحانی: برای هر روز یک مد آرد گندم هم به فقیر بدهد.
🆔👇👇
@resule10📚
#روزه_زن_شیرده
💬سؤال:
آیا روزه برای زن شیرده واجب است⁉️⁉️
✅پاسخ:
مراجع تقلید روزهای که به شیردهی زن آسیب میزند و برای او یا نوزادش ضرر داشته باشد را واجب ندانستهاند.
📝آیتالله مکارمشیرازی در اینباره میفرمایند:«زنانى که بچه شیر مىدهند (خواه مادر بچه، خواه دایه)، اگر روزهگرفتن باعث کمى شیر آنها و ناراحتى بچه شود، روزه بر آنها واجب نیست.»
📝آیتالله صافی نیز میفرمایند: «چنانچه روزه براى بچه و یا مادر او بهخاطر شیر دادن ضرر داشته و یا احتمال عقلایى ضرر مىداده که قهراً موجب خوف ضرر میشود، خوردن روزه اشکال نداشته است.»
📝آیتالله خامنهای در ادامه افطار روزه در زمانیکه خوف ضرر وجود داشته باشد، میفرمایند: «براى هر روز باید یک مد طعام به فقیر بدهید و قضاى روزه را هم بعداً بهجا آورید.»
📝آیتالله مظاهری در مورد زن شیردهی که نمیداند روزهگرفتن برای خود و بچهاش مضر است، میفرمایند: «از دکتر متدین و متخصص بپرسد.»
📝آیت الله وحیدخراسانی و سیستانی درباره روزهنگرفتن مادر شیرده قیدی را مطرح میکنند: «این حکم در صورتی است که شیر خوردن این بچه از راه دیگری میسر نباشد و اگر میسر باشد، واجب است آن زن روزه بگیرد.»
📝آیتالله سیستانی نیز این امر را احتیاط واجب دانسته و میفرمایند: «بنابر احتیاط واجب این حکم اختصاص به موردى دارد که شیردادن بچه منحصر به همین راه باشد، اما اگر راه دیگرى براى شیر دادن بچه باشد- مثلاً این که چند زن در شیر دادن او شرکت کنند- بنابراحتیاط واجب باید روزه بگیرد.
🆔👇👇
@resule10📚
هدایت شده از حِلْیَةُ المُتَّقین 🕊
ترتيل جزء20 - پرهيزكار www.jea.ir .mp3
5.87M
🌼 #صوت 🌼
💠 #جزء_خوانی_قرآن_کریم
💠 جزء ۲۰
🎤 استاد پرهیزکار
التماس دعا🌺
✨با ما همراه باشید ✨👇
http://eitaa.com/joinchat/2851143699C1fbb21ec49
#احکام_نجاست_سگ
💬سوال:
لباسي كه به سگي تماس پيدا كرده است، آيا با برخورد با لباس ديگر آن لباس را نيز نجس مي كند⁉️
✅پاسخ:
📝اگر رطوبت بدن سگ به ان لباس اول رسيده نجس است و در صورتي كه ان لباس با رطوبت به لباس يا چيز ديگري برسد ان را نيز نجس مي كند همين طور اگر ان لباس دوم نيز با رطوبت با لباس يا چيز سومي بر خورد كند ان را نجس مي كند ولي واسطه سوم به بالا اگر با چيزي برخورد كند ان را نجس نمي كند
رساله تمام مراجع 👇👇🌹
http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
#کار_در_جایی_که_از_وطنش_هشت_فرسخ_فاصله_دارد
💬سوال:
اگر در ماه رمضان انسان یک یا چند روز در جایی کار کند که از وطنش 8 فرسخ یا بیشتر دور باشد، نماز و روزهاش چه حکمی دارد⁉️⁉️
✅پاسخ:
مراجع عظام تقلید، نماز و روزه افرادی که به موجب شغل، سفر میکنند را تمام میدانند. اما در این باره که تعداد سفرهای این افراد چه مقدار باشد تا نمازشان کامل شود، اختلاف نظر دارند و حداقل، آن را هر ده روز یک بار میدانند. پس بر فرض سۆال، گرچه اقتضای شغل شما سفر کردن است، اما چون تعداد روزهای آن کم میباشد، در روزهای که به سفر می روید نمازتان شکسته و از روزه گرفتن باید خودداری کنید، مگر این که تا قبل از اذان ظهر به وطن خود یا جایی که قصد دارید حداقل ده روز بمانید برسید.
📝حضرت آیة الله خامنه ای (دامت برکاته):
اگر فاصله وطن فعلی شما تا محل کارتان 5/22 کیلو متر یا بیشتر باشد و شما حداقل هفته ای یک بار یا هر ده روز یک بار به آنجا می روید به عنوان دائم السفر(کسی که شغل او در سفر است)، نمازتان کامل و روزه گرفتن شما صحیح است.
📝حضرت آیة الله مکارم شیرازی (دامت برکاته):
چنانچه حداقل دو ماه و هر ماه سه روز درهفته در رفت و آمد باشید (در ماه 12 روز)، در حکم کثیرالسفر هستید و نماز و روزهی شما در بین راه و محل کار کامل است در غیر این صورت شکسته میباشد.
📝حضرت آیة الله سیستانی (دامت برکاته):
عنوان کثیر السفر بر کسى صدق مىکند که حداقل در هفته سه روز یا در ماه ده روز در مسافرت باشد و تصمیم بر ادامهی این وضع براى حداقل شش ماه در سال و یا سه ماه در دو سال به بالا داشته باشد (البته در ماه اوّل باید احتیاطاً بین شکسته و تمام جمع کند)، ولى کسى که در هفته یک روز در سفر است عنوان کثیر السفر بر او صدق نمىکند و اگر در هفته دو روز در سفر باشد بنا بر احتیاط واجب هم شکسته بخواند هم تمام.
📝حضرت آیة الله گلپایگانی (رحمةالله علیه):
در صورتى که تصمیم دارد در مدّت قابل اعتنائى هر هفته، مسافرت مزبور را ادامه دهد، حکم دائم السّفر را دارد و روزه و نمازش کامل است.
📝حضرت آیة الله تبریزی (رحمةالله علیه):
چنانچه براى کار که مدت آن دو ماه یا بیشتر باشد بین محل کار و وطن به اندازهی مسافت شرعى حداقل هفتهاى یک بار تردد کند نمازش در این سفرها تمام و روزهاش صحیح است.
📝حضرت آیة الله بهجت (رحمةالله علیه):
کثیرالسّفر کسى است که غالباً در کمتر از ده روز به حدّ مسافت شرعى رفت و آمد کند. به حدّى که عرفاً مصداق کثیر السّفر شود.
🆔👇👇
@resule10📚
#کثیر_السفر_کیست
مسافر باید نماز ظهر، عصر و عشا را با هشت شرط، شکسته بجا آورد یعنی دو رکعت بخواند، یکی از شرایط این هست که شغل او مسافرت و یا کثیر السفر نباشد؛ بنابراین کسی که شغل او مسافرت و یا کثیر السفر هست باید نمازش را کامل بخواند.
💬سوال:
کثیر السفر به چه کسی اطلاق می شود⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله سیستانی: عنوان «كثير السفر» بر كسى صدق مىكند كه حداقل ده بار در ماه، و در ده روز آن سفر برود، يا ده روز در حال سفر باشد هر چند در ضمن دو يا سه سفر، با اين شرط كه تصميم بر ادامه داشته باشد به مدت شش ماه در يك سال، و يا سه ماه در چند سال را داشته باشد، و در اين صورت نماز او در همه مسافرتها هر چند غير سفرهاى متكرر او باشد تمام است.
📝آیت الله خامنه ای: اگر سفر، شغل يا مقدمه شغل نباشد ـ هرچند كثرت هم داشته باشد ـ موجب شكسته شدن نماز نمىشود. و بهطور کلّى عنوان کثيرالسفر حكمى ندارد و موضوع حکم شرعى نيست،بلكه تمام خواندن نماز و صحت روزه براى كسى است كه يا خود سفر شغل او است (مثل راننده و خلبان و مانند آن) و يا براى انجام شغل مسافرت مىكند (مثل كارمند و كارگرى كه به اندازه مسافت شرعى براى كارش مسافرت مىكند)، كه اين افراد در مبدأ و مقصد و بين راه نمازشان تمام و روزهشان صحيح است.
📝آیة الله تبریزی : شخصى كه مدتى از سال را و لو دو ماه حد اقل هر هفته يك بار براى شغلش سفر كند نماز او تمام و روزهاش صحيح مىباشد.
📝آیة الله بهجت:کثیرالسّفر کسى است که غالباً در کمتر از ده روز به حدّ مسافت شرعى رفت و آمد کند. به حدّى که عرفاً مصداق کثیر السّفر شود.
🆔👇👇
@resule10📚
#روزه_زن_شیرده_2
💬سؤال:
تکلیف روزه زنی که نوزادش را شیر میدهد، چیست⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیتالله صافی : «چنانچه روزه براى بچه و یا مادر او بهخاطر شیر دادن ضرر داشته و یا احتمال عقلایى ضرر مىداده که قهراً موجب خوف ضرر میشود، خوردن روزه اشکال نداشته است، ولى باید براى هر روزی که خورده یک مد طعام مانند گندم و جو و برنج به فقیر غیر سید بدهد و دادن پول اینها کفایت نمىکند و باید قضاى روزهها را نیز بگیرد.»
اما برخی دیگر از مراجع بر این عقیدهاند که اگر ضرر متوجه مادر باشد، کفاره روزه واجب نیست و تنها قضای آن لازم است.
📝آیتالله خامنهای در اینباره با تأکید بر احتیاط واجب بودن کفاره میفرمایند: «اگر روزهگرفتن باعث کمى شیر او و ناراحتى بچه شود یا براى خودش ضرر داشته باشد، روزه بر او واجب نیست و در صورت اول باید براى هر روز، یک مد طعام (تقریباً ۷۵۰ گرم گندم یا نان یا برنج یا مانند آن) به فقیر بدهد و در فرض دوم، این امر احتیاط واجب است و در هر حال، روزهها را باید قضا کند.»
📝آیتالله وحیدخراسانی نیز این امر را احتیاط مستحب دانستهاند.
📝آیتالله مکارمشیرازی در این رابطه فرمودهاند: «چنانچه روزه گرفتن در این مدت برای او ضرر داشته، قضا ندارد، ولی اگر برای بچه ضرر داشته، باید قضای آن را هم به جا بیاورد.»
🆔👇👇
@resule10📚
هدایت شده از حِلْیَةُ المُتَّقین 🕊
🌙دعای روز بیستم و یکم ماه مبارک رمضان🌙
⭐️🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹⭐️
اللهمّ اجْعَلْ لی فیهِ الى مَرْضاتِكَ دلیلاً ولا تَجْعَل للشّیْطان فیهِ علیّ سَبیلاً واجْعَلِ الجَنّةِ لی منْزِلاً ومَقیلاً یا قاضی حَوائِجَ الطّالِبین.
خدایا قرار بده برایم در آن به سوى خوشنودىهایت راهنمایى و قرار مده شیطان را در آن بر من راهى وقرار بده بهشت را برایم منزل وآسایـشگاه اى برآورنده حاجتهاى جویندگان.
✨با ما همراه باشید ✨👇
http://eitaa.com/joinchat/2851143699C1fbb21ec49
هدایت شده از حِلْیَةُ المُتَّقین 🕊
16[shia-leaders.com].mp3
557.7K
⬛️اون آقایی که شبا رد میشد از کوچه ما، کسیه به دوش کو؟ 😭
دکلمه سوزناک از مرحوم آغاسی
#مظلومیت_علی
التماس دعا 😭😭
✨با ما همراه باشید ✨👇
http://eitaa.com/joinchat/2851143699C1fbb21ec49
◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️